מורשת המרגל הסובייטי

היום מת בפאריז המרגל מרקוס קלינברג בגיל 97. לא מזמן קראתי את ספר זכרונותיו והוא מרתק. קשה להאמין איזו דרך עבר קלינברג. הוא נולד למשפחה חרדית אדוקה אך משכילה שנספתה בשואה, זכה להערכת ההנהגה הסובייטית כרופא צעיר ומוכשר בצורה יוצאת דופן בימי מלחמת העולם השנייה. לאחר מכן עלה לארץ והתחיל לקשור קשרים עם איש שגרירות ברית המועצות, ואלו הפכו בשלב מסוים לריגול של ממש. הכול תוך כדי שהוא משמש כדמות המדעית הבכירה במכון הביולוגי בנס ציונה. קשה לשאת את המחשבה על כך שמי שגדל וחונך כמו קלינברג הפך בסופו של דבר למשרתה של מעצמה אנטישמית ורצחנית.

הספר של קלינברג מלא אנקדוטות מעניינות.  מתוכן אני זוכר במיוחד את דבריו על כך שבמות סטאלין בכה כפי שלא בכה מימיו, גם כשנודע לו בתום מלחמת העולם שמשפחתו כולה אבדה. עד אחרון ימיו קלינברג לא נטש את הקומוניזם, אבל לפחות למד להכיר בפשעי סטלין.

היום העולם המוסלמי מוציא מתוכו צעירים שמוכנים ללכת לסוריה כדי לערוף ראשים בשירות דאעש. אבל הפרספקטיבה ההיסטורית דורשת מאיתנו לזכור שגם העם היהודי ועמי המערב האחרים הוציאו מתוכם לפני שני דורות המונים שהיו מוכנים להתגייס לשירותו של כוח לא פחות רצחני. אחרי הכול הקומוניזם רצח הרבה יותר אנשים מאשר דאעש. דאעש מצטייר בעיקר כמפלטם של המעמדות הלא משכילים והנבערים, ואילו הקומוניסטים סחפו גם אלו ברמה האינטלקטואלית הגבוהה ביותר.

דאעש מייצג את כל התכונות הרעות המאפיינות את העולם המוסלמי, כשהן מזוקקות יחד לעיסה של טירוף קיצוני. הפונדמנטליזם, חוסר הכבוד לזכויות האישה, פולחן המוות, חוסר ההשכלה ושנאת האחר.
הקומוניזם בגרסתו שקסמה לאינטלקטואלים במערב ייצג את החילוניות הקנאית, את הכמיהה לשוויון ואת הראייה האוניברסלית. בניגוד לערכי דאעש אלו לכאורה ערכים שאפשר למצוא בהם חיוב, אבל הניסיון לכפות אותם בצורה ברוטלית וקיצונית הוליד זוועות שלא נפלו מזוועות מלחמת האזרחים בסוריה כיום.

גם כאשר ימוגר דאעש, העולם המוסלמי יצטרך להתמודד עם כל התכונות שדאעש רק גילם את הקצנתן ושיוותרו אחריו.  ולהבדיל, גם כאשר הסוציאליזם בגרסתו הסובייטית כבר לא מהלך קסם על אף אחד, הרעות החולות שבחשיבה הבולשיביקית הן משהו שחברה מערבית עדיין צריכה להכיל ולרסן.  ומצד שני להתנסות בקומוניזם היה אפקט מחסן. דימטרי שומסקי, פובלציסט עיתון הארץ, כתב על כך פעם:

המדינה הסובייטית ערכה ניסוי חסר תקדים בבני אדם. מצד אחד, מושגי הנאורות והשוויון, המוסר וכבוד האדם וחירותו גדשו את החלל הציבורי עד לעייפה. מצד אחר, בהעדר חברה פתוחה, בלא אפשרות כלשהי של בקרה ציבורית, התעוררו והשתוללו בחיי היום-יום באין מפריע השפלים שביצרי האדם.

הפער הבלתי נתפש בין רטוריקת השוויון האזרחי והלאומי לבין מציאות של דרוויניזם חברתי פראי ואפליה ממוסדת על רקע מוצא לאומי, גרם לאזרחים סובייטיים רבים לחשוב שהאשם הוא במושגי הנאורות, ההומניזם והשוויון. שמושגי הנאורות, ההומניזם והשוויון הם מושגים כוזבים וצבועים לכשעצמם, ולא מי שהשחיתו אותם.

בניגוד לשומסקי, שהוא איש שמאל מובהק, אני נוטה לחשוב שבמושגי הנאורות, ההומניזם והשוויון, ומבלי להכחיש את הטוב והחיוב שיש בהם, אכן יש כזב מסוים, משום שאימוץ מוחלט ולא ביקורתי שלהם יכול להשחית לחלוטין את מערכת התמריצים האנושית ולפיכך את החיים עצמם. אין זה כל כך רע אם כך שהעולים מרוסיה רכשו חסינות מה מפניהם.

אולי כאשר יתפזר ערפל הקרב, העולם המוסלמי שאחרי דאעש יאמץ גם הוא גישה כזו, ביקורתית ומחוסנת, כלפי הערכים שכיום קוסמים כל כך לרבים מבניו, האלימות, השנאה והקיצוניות הדתית, ויהיה זה צעד גדול לרווחת האנושות.

53 תגובות בנושא “מורשת המרגל הסובייטי

  1. תודה על הפוסט תמריץ . יש קצת בעיה בהמשגה של הדברים בפוסט :

    שהרי הקומוניזם אינו בדיוק הומניזם ונאורות , כפי המשמעות הליבתית של המושג . ההומניזם , שם את האדם כתכלית , ולא כאמצעי למטרות גדולות . ואילו הקומוניזם מטבעו :

    רואה הרי את ההמונים או החברה לא כאוסף של ואריינטים או אינדיבידואלים , אלא סופר אותם בצורה אנונימית , לצרכים או מטרות רחבות יותר, והכל בקשר בכלל למלחמת מעמדות .

    זוהי משמעות הסוציאליזם הנוקשה , או הקומוניזם ורעיון השיוויון העיוני לפחות שגלום בכך . טול למשל את הקיבוץ שהוא מעין הפשטה או גלגול של התפיסה :

    במהותו הקלאסית , כולם עובדים , כל אחד כפי יכולתו בנסיבות הענין , וכולם מרוויחים או משתכרים במידה שווה . ואם כך :

    האדם , אינו אינדיבידואל , עם צרכים אוטונומיים ויחודיים השואף להגשימם ביגיע כפיו , אלא :

    פרט אנונימי , בורג אנונימי , מספר אנונימי , בתוך מערכת . אזי :

    זה לא בדיוק : הומניזם , נאורות וכיוצא באלה … לא בדיוק ? רחוק מאוד מזה עם כל הכבוד .

    להתראות

    אהבתי

  2. זו היתה הסבתא. היא הכירה את הסבא אחרי מלחמת האזרחים.
    ככה זה אצלנו. הנשים דומיננטיות והגברים נהנים מהתהילה לפי יכולתם.

    אהבתי

  3. תמריץ , זה בסך הכל ביטוי עיוני , מס שפתיים , בפועל , בקשר או היחס הדיאלקטי הנצחי , בין הפרט לבין המימסד או השלטון המרכזי , הרי ברור לך , שההומניזם , יותר קרוב לפרט , לאינדיווידואל , ואילו :

    בשלטון הקומוניסטי וספיחיו , ברור שאושיות המימסד והמשטר מועצמים על חשבון הפרט .

    אני רואה שאתה ממש לא קולט הראש , אמחיש לך זאת , בדוגמא מאוד מודרנית ואקטואלית :

    סין הינה קומוניסטית . רק לאחרונה , ישנם ביטויים כלכליים של קפיטליזם או מעין , בקיצור : נקרא לזה : קומוקפיטליזם נניח . אלא :

    שבסין , יש צנזורה למשל , ומה מהותה של הצנזורה ? דיכוי האוטונומיה של הפרט , לצורך הסדר החברתי , האידיאולוגיה , והמשטר , הנה :

    דו"ח למשל , של human rights watch על זכויות האדם בסין , הנה לגבי צנזורה , מצטט מן הדו"ח ( וראה לינק ) :

    ” The government censors the press, the Internet, print publications, and academic research, and justifies human rights abuses as necessary to preserve “social stability.” ” (World Report 2014: China ) .

    עיניך הרואות ( וכפי הידוע לך בטח ) :

    הכל מצונזר : עיתונות , אינטרנט , פרסומים , עבודות מחקר אקדמאיות , והכל לצורך מה :

    שימור הסדר החברתי !! אם כך , למען מטרה גדולה יותר מן הפרט , מטרה חברתית , האוטונומיה של הפרט ,כגון : רצונו לגגל כפי ראות עיניו , לחקור ולפרסם כראות עיניו וכו… מושמת כאמצעי למען הסדר החברתי !! כך היה תמיד במשטרים דנן , בטח ובטח אז !!

    הנה , הדו"ח :

    https://www.hrw.org/world-report/2014/country-chapters/china-and-tibet

    להתראות

    אהבתי

  4. יאיר העלה אתמול כתבה מבלוג של דני רשף, הנחה שעולה שם שהרב תרבותיות נכשלה, קשורה לנושא היום. יש דרכים שונות כולן טובות והולמות אלא שהאנוכיות של האנשים מקלקלת וצריכה רגולציה.
    אולי צריך בגיל מסויים לעשות מבחן לכל אדם ולהעביר אותו לחברה ולשיטה שלה הוא מתאים. עד שזה יקרה המדינה צריכה להתגמש לאופי שונה של אנשים.
    מרקוס קלינגר לא היה היחיד שהאמין בזמנו בישראל בקומוניזם. להפסיק להאמין היתה בגידה במשפחה. קשה מאד להפטר מאמונות שהן אבן יסוד.

    אהבתי

  5. מחקר משנת 1998 הראה בבירור כי מתוך המדענים הנחשבים ביותר – אלו החברים באקדמיה הלאומית למדעים של אמריקה – רק שבעה אחוזים מאמינים בהשגחה פרטית, כאלוהים. שימו לב למשמעות: מתוך המדענים המובילים באמריקה, ניתן להגדיר 93% מהם ככופרים בקיומו של אלוהים. מכיוון שאחד הצרכים החשובים ביותר עבור מדען הינו חשיבה הגיונית, ייתכן כי המשמעות היא שחשיבה הגיונית רציפה ועקבית, אכן מפחיתה את האמונה באל.

    http://www.hayadan.org.il/is-there-a-way-to-stop-beleving-in-god-30041

    אהבתי

  6. אורי, וואו. הקטע על המהנדסים מאוד מעניין.
    כתבתי כבר לא מעט על הקשר בין דת ועמדות דתיות לטיפשות ולכישלון כלכלי. ראה הפוסט "עשירים נגד עוברים". אבל אנחנו בעידן שבו העניים מנצחים באבולוציה. מדענים לא עושים הרבה ילדים. עתיד האנושות באפריקה ובה אין אתאיסטים.

    אל רום, אני האחרון שיטען שקומוניזם הוא הומניזם. אבל יש אלמנטים הומניסטיים ביומרות שלו, שמשכו אליו חסידים.

    אהבתי

  7. In fact, their findings showed that engineers in Muslim countries such as Turkey and Iran were more likely to become terrorists than engineers in Saudi Arabia, because it is possible to find good employment in Saudi Arabia, but the job prospects in other Middle Eastern and North African countries are poor. The same could also be said for terrorists who had been part of a migrant population growing up in the West.

    אורי , מאמר תענוג. קראתי שלוש פעמים ולוקקתי ת'אצבעות בשביל לא לפספס אף פסיק.זה מאמר מונומנטלי ולדעתי תמריץ צריך לתת לו לינק של כבוד בתפריט הראשי. שימו רק לב שגם הקומוניסטים היו גם חזקים בהנדסה. השוק החופשי הוא כנראה גם יותר מוסרי משום שהוא נותן תמריצים ובעיקר מאפשר [סובלימציה] ליצרים אלימים ותחרותיים. הוא גם מוסרי משום שהוא מאפשר פרישה מאורח חיים כזה למי שהרסיסים שלא נקלטים טוב בסובלימציה לא באים לו בטוב.

    בברכה.

    אהבתי

  8. תמריץ,פוסט מצויין. לקלינגר באמת היו חיים מרתקים והוא עבר אפיזודות היסטוריות משמעותיות כמו קומוניזם, הקמת המדינה, השתתפות בפרויקטים ישראלים סודיים לחלוטין, ריגול בסגנון ג'יימס בונד….
    אם הוא היה אמריקאי אז מזמן שפילברג היה עושה עליו סרט וטום הנקס היה מגלם אותו (בניגוד לגילום דמות אמריקאית טיפוסית ומשעממת כמו עו"ד של ביטוח בסרט החדש).
    ודרך אגב, גם אבא שלי זכר היטב את יום מותו של סטאלין, איך הודיעו במערכת הכריזה בבית ספר כל שעה על מצבו הבריאותי (כולל מה היה החום שלו), איך שהודיעו על מותו, אספו את כולם בכיכר העיר וכולם בכו (כולל אבי). אסור היה לא לבכות כי אז היו מלשינים עליך והמשטרה הייתה יכולה לעצור אותך ואת הוריך על בגידה או חוסר נאמנות.
    איך שאבא שלי שנא את ברית המועצות…..

    בל נשכח שגם המשכילים הגרמנים נמשכו לתנועה הנאצית ורופאים ביצעו מעשי זוועה.

    עד היום יש מפלגה קומוניסטית ברוסיה שזוכה לקולות לא מעטים. ישנם עדיין הרבה אנשים (בעיקר מבוגרים) שלדעתם החיים הרגילים היו עדיפים אז מאשר היום שהקפיטליזם והשחיתות חוגגים שם.

    אהבתי

  9. אחד הקטעים המשעשעים בספר של קלינברג הוא התיאור איך מפעיליו הסובייטים תמיד היו להוטים להעניק לו דיו סתרים או מצלמה זעירה, פסגות טכנולוגיית הביון של אז, והוא תמיד דחה אותם בתקיפות באומרו שהכול יישבר לו או יתלכלך לו.. ג'יימס בונד עם ידיים שמאליות.

    אהבתי

  10. לגבי גרמניה, הלאומיות היא כוח בעל משיכה עזה, אבל מה שלמיטב ידיעתי היה פחות בנאציזם ויותר בקומוניזם ובדאעש כיום זו המשיכה האוניברסלית שמביאה אנשים מארצות אחרות להצטרף ולתת כתף.

    אהבתי

  11. הנאצים היו תנועה לאומית מקומית ללא ערכים אוניברסאלים כמו הקומוניזם אבל בכל זאת היו להם סניפים מקומיים גדולים ומצליחים באנגליה, ארה"ב ואני בטוח שבעוד כמה מדינות שאני לא מודע אליהם.

    לכל רעיון/אידיאל יהיו חבר'ה צעירים הרפתקנים שיתחברו אליו. אפילו במלחמת העצמאות הגיעו לפה מתנדבים נוצרים להילחם לצידנו אפילו שזו הייתה מלחמה מקומית.

    אהבתי

  12. ריכוז של כל-כך הרבה הון בידי כל-כך מעט אנשים הופך את המזה"ת ל"אזור הכי פחות שיוויוני בעולם", טוען פיקטי. אפילו בארה"ב השיוויוניות גדולה יותר מאשר במזה"ת. בתוך המונרכיות האלה, רק פלח זעיר של האוכלוסייה מחזיק בחלק הארי של העושר, בעוד שפלחים גדולים, ובהם נשים ופליטים, מתקיימים במצב של "עבדות למחצה". הג'יהאדיסטים משתמשים בתנאים הכלכליים האלה כצידוק לפעילותם ולטקטיקות שלהם, בדיוק כפי שהם משתמשים באבדות בנפש בקרב האוכלוסיה המקומית, טוען הכלכלן.

    יש בזה משהו

    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001084902#fromelement=hp_folders_1225

    אהבתי

  13. בשווקים העולמיים כמעט שלא נמצאים מוצרי תעשייה ערבית חדישה. תמחיש את המצב השוואה בין מצרים לדרום קוריאה, שנתוניהן הכלכליים בעת קבלת העצמאות היו דומים. בניגוד למצרים, דרום קוריאה מייצאת כיום הכל, ממוצרי היי־טק עד למכוניות ואוניות, וכלכלתה גדולה פי חמישה מזו של מצרים.

    אהבתי

  14. בשווקים העולמיים כמעט שלא נמצאים מוצרי תעשייה ערבית חדישה. תמחיש את המצב השוואה בין מצרים לדרום קוריאה, שנתוניהן הכלכליים בעת קבלת העצמאות היו דומים. בניגוד למצרים, דרום קוריאה מייצאת כיום הכל, ממוצרי היי־טק עד למכוניות ואוניות, וכלכלתה גדולה פי חמישה מזו של מצרים.
    צמיחתה המסחררת של הכלכלה הגלובלית מבוססת בעיקר על ידע, ומדינות שאינן משיגות את קצב ההתפתחות בתחום זה נשארות מאחור. ברוב ארצות ערב הידע הטכנולוגי והמדעי הדרוש לשם הפעלת דפוסי ייצור חדישים אינו עומד בדרוש. דו"ח האו"ם על "ההתפתחות האנושית הערבית" בשנת 2002 כינה זאת "גירעון הידע", וקבע כי גירעון זה הוא אחד משלושת הגורמים לפיגור הערבי. הידע בארצות ערב אינו מספיק כי רמת בתי הספר והאוניברסיטאות אינה מספיקה והלימודים בהם עדיין שמים דגש רב מדי על שינון.

    הגירעון בידע נובע גם מכך שהפתיחות לעולם נמוכה. לדוגמה, היקף התרגומים בעולם הערבי מצומצם מאוד. דו"ח של האו"ם מ–2003 מצא כי מספר התרגומים לערבית לנפש, בתקופה של חמש שנים בסוף המאה (1981–1985), היה 4.4, לעומת 519 בהונגריה או 920 בספרד.
    הטכנולוגיות העולמיות נוצרות ומתיישנות מהר כל כך, עד שמי שאינם משתתפים ביצירתן אינם יכולים לפתח תחרותיות יעילה.
    כלל ארצות ערב רשמו בארצות הברית 370 פטנטים בלבד בשנים 1980–2000, שעה שהישראלים לבדם רשמו בארצות הברית 7,700 פטנטים והדרום־קוריאנים רשמו 16,300 פטנטים. מספר עובדי המחקר למיליון נפש בעולם הערבי הוא 300, בעוד שהממוצע הכלל עולמי הוא 900
    במחצית הראשונה של המאה ה–20 הופיעו בקרב המוסלמים זרמים ליברליים — הומניסטיים, רציונליים, שהפרידו בין דת ומדינה — שמצאו ביטוי בהגות של אינטלקטואלים. ברם, משטרי מדינות ערב דחו את האופציה הזו והלכו בדרך ביניים, שהשתלבו בה החסרונות של כל האופציות.

    http://www.haaretz.co.il/opinions/.premium-1.2785586

    אהבתי

  15. אין לי הרבה מה לומר בזמן האחרון אבל את זה הייתי חייב לשתף למרות שלא קשור לפוסט ולאו דווקא קשור למהנדסים הפעם.

    —————————————————————-
    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001085242#fromelement=hp_morearticles

    "שנה וחצי סבלתי מהתעללות… כשהלכתי לבדוק מי גונב את הכסף של הציבור – זכיתי להתנכלויות מצד קומץ עובדים מתוך הרשות", אמרה חסון. "קיבלתי כל-כך הרבה אהבה כשעזבתי, [[אבל כשהייתי שם, אף אחד לא עמד לצידי כשהייתי צריכה באמת]]. "
    —————————————————————-
    לקטע המודגש גם אין קשר למשהו שקורה בבלוג ואיני מתלונן אלא הוא רק מזכיר לי כמה פילים יש בחדרי חדרים שלא מדברים עליהם וכמה כיף לא להיות כמעט במקום העבודה.

    מקווה שמישהו אולי יפיק מזה תועלת.
    בברכה.

    אהבתי

  16. לא היתי קונה מאילה חסון מכונית משומשת, היא טיפוס דוחה

    אהבתי

  17. משתמש אנונימי ( ק'עלאק) , אני לא מספיק עוקב בשביל לקבוע דעה כל כך נחרצת בעניין האישי. הקטע המודגש בתגובתי בא להדגיש קבוע קוסמי .

    אהבתי

  18. התרבות המערבית שאנחנו מכירים כיום היא תוצר של מאבק קשה, בעיקר הנאציזם ומלחמת העולם השנייה, שפיתחו חיסון מסוים בפני הרוע ושיכנעו את אירופה והמערב לקבל על עצמם את הליברליות, החופש וכו'…
    אבל הדחייה של נוראות מלחמת העולם השנייה והבחירה בצד הליברלי, התאפשרה רק בגלל מורשת ומסורת ארוכה של רנסאנס, של הפרדת הדת מהמדינה, של נאורות, של מודרניות, של חילון, של קפיטליזם, ושל מסורות רבות נוספות. אי אפשר לבחור באופציה שאתה לא מכיר אותה ולא מכיר בה.

    גם קריסת הקומוניזם ובחירה של אזרחיו באופציה המערב-אירופאית (בגוון שונה) קרתה בגלל העבר הא-קומוניסטי של האומות המזרח-אירופאיות, ובגלל הקרבה לאומות המערב-אירופאיות, שאיפשרה העתקה של המודל אליהן.

    האם קיימת באיסלאם מורשת ומסורת סולידית, שמאפשרת קיום לערכים נוספים מלבד ריבונות האל, כזאת שתאפשר בחירה בה והעמדה שלה במרכז החיים המוסלמים/ערביים?
    להבנתי, מה ששמיר טוען זה שכבר 200 שנה האיסלאם מנסה לעצב מציאות כזאת, ולניסוי הזה קוראים "מדינות ערב" אבל דעא"ש הוא סימן לכישלון של הניסוי. ושוב, כישלון אינו מעיד על סיום הניסוי לגמרי. גם מלחמות העולם קטעו רצף של ה"מרוץ לליברליות" במערב.
    הנקודה אינה כישלון בדמות דעא"ש (שניתן לתקנו לאורך זמן), אלא האם קיימת מסורת פנימית באיסלאם/ערב, זמינה ומוגשת לשולחן, שתוכל למלא את הוואקום הקיים כיום?
    ללא זמינות של חלופה מסורתית משמעותית, העולם המוסלמי שאחרי דאע"ש לא יאמץ גישה ביקורתית ומחוסנת (כפי שתמריץ מצפה), אלא יבחר באופציה אחרת שתהיה זמינה באותו זמן על השולחן. והיא לא בהכרח תהיה מחוסנת כלפי אלימות, שנאה וקיצוניות. יכול להיות שכן ויכול להיות גם שלא.

    אהבתי

  19. יאיר, אתה צודק אבל יש לי תיקון קטן: אזרחי ברית המועצות לא בחרו בנפילת המשטר אלא גורבצ'וב הוביל את קריסתו והעם נאלץ לקבל זאת וחלקם הגדול בכלל לא הבין מדוע ולמה הוא קרס.
    בדומה לכך, אני לא מאמין שתושבי מוסול בעיראק וראקה בסוריה "בחרו" בדעא"ש.

    גם אוצרות הטבע (נפט וגז) שיצרו עושר אדיר במדינות המפרץ תוך נזילתם לשאר מדינות ערב גרמו לכך שיהיה חוסר רצון פנימי לשנות זאת ולהיפתח למערב בדמות התבססות יותר על כלכלת ידע.

    אהבתי

  20. ד, עובדתית אתה צודק, כלומר לא האנשים הם שהפילו את הקומוניזם. [אבל גם לא הייתי מאשים את גורבצ'וב. הוא עיצב רפורמות בהתאם לכורח המציאות הכלכלית. בהמשך הרפורמות יצאו משליטתו והמשטר קרס. כלומר, קריסת הקומוניזם הייתה המשך לכורח המציאות]. אבל מהותית, כמו שהבורסה נופלת כאשר כולם מפחדים ומתחילים למכור מניות ולא כאשר בנק גדול לא מקבל גיבוי ממשלתי, כך גם אזרחי רוסיה היו יכולים להמשיך חייהם תחת אותו רעיון ואותה שיטה. אבל הסקפטיות שלהם אודות השלטון שלהם ובעיקר חוסר האמון המובנה שנוצר שם – גרם לשינוי המשטר. חוצמזה, בכל שיטת משטר מספיק מיעוט בשביל לערער אותו (בעיקר כשהרוב שותק מנגד) ללא צורך בהתגייסות המונים לשם כך.

    אהבתי

  21. הפיכות לרוב קורות בגלל מיעוט קנאי שחותר להגשמת המהפיכה ללא לאות. בזה אתה צודק כמובן.
    אבל המקרה של ברית המועצות הוא מיוחד בכך שהמנהיגים היו אלה שהביאו לקריסתו בצורה אקטיבית.
    לרוב השילטון נופל בגלל גורמים מחוץ להנהגה.
    התושב הממוצע ברוסיה לא הבין למה המשטר נפל פתאום. הרי לא היו הפגנות נגדו והמשטר אפילו החל ברפורמות ופתיחות קלה למערב.
    האזרח הפשוט ברוסיה לא מבין בכלכלה.

    גם דעא"ש הוא מיעוט קנאי שלדעתי כופה את תורתו על האוכלוסיה האזרחית המסכנה ואין להם שום יכולת להתנגד לו מלבד לנסות לברוח משם.

    אהבתי

  22. ד,
    יש שוני גדול מאוד בין קריסת ברה"מ לדעא"ש.
    בברה"מ המנהיגות ביצעה רפורמות בשביל לתקן את המצב. הם הבינו שהמצב הנוכחי אינו בר-קיימא ולכן שאפו לרפורמות שיצאו לבסוף מכלל שליטה. גם לולי הרפורמות שלהם המשטר היה משתנה אולי בקצב שונה או בצורה שונה, אבל משתנה. סה"כ הם רצו בטובת העם או בטובת השיטה. הם לא באו נגדה.

    המקרה של דעא"ש שונה. מדובר במיעוט קנאי שכופה דעתו על האוכלוסייה בשם רעיון גדול שבא למרוד במוסדות הקיימים שאיבדו את הלגיטימיות שלהם.
    ההוכחה הברורה להבדל בין המקרים היא שמקריסת ברה"מ נעדרה אלימות, וכך גם במדינות מזרח אירופה (מלבד נקודתית ברומניה כנגד צ'אוצסקו), בעוד שמסע האלימות של דעא"ש הוא הדגל שלהם.

    אהבתי

  23. יאיר , ד' והמתענינים :

    ישנה גרסה ,מאוד מענינת ,שלא ממש חקרתי אותה לעומק . אחד הקטליזטורים או הטריגרים לנפילת הקומוניזם , והצורך ב – גלסנוסט ופרסטרוייקה כפי שכונה הדבר דאז על ידי הרוסים ( שקיפות , רפורמות משמע וכו… ) היה לא פחות , ולא יותר :

    המבצע של חיל האויר, להשמדת טילי הקרקע אויר הרוסיים ( סאם ) בלבנון הראשונה . הם הבינו ( הרוסים ) כמה הטכנולוגיה שלהם מפגרת , והרי , עיקר גאוותם , זה לא המוח של המהנדס הרוסי בקשר לפיתוחים אזרחיים , אלא בקשר לפיתוחים צבאיים בעיקר . נפלו חזק !! גם קרבות האויר , לא השאירו מקום לספק .

    קראו בלינק הבא ( וויקיפדיה ) בכותר : aftermath על הפגישה בין האלוף עברי , מפקד חיל האויר דאז , לבין גנרל רוסי, שהפטיר זאת בפניו ( ברטרוספקטיבה כמובן ) , הנה :

    https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Mole_Cricket_19#Aftermath

    להתראות

    אהבתי

  24. נמחקה פה תגובה , של הציטוט מוויקיפדיה , על הפגישה של עברי ( אלוף חיל האויר דאז ) עם גנרל צ'כי/ רוסי שהפטיר לעומתו הנטען לגבי המלחמה ונפילת הקומוניזם , אז הנה שוב הציטוט , ובהמשך , לינק לוויקיפדיה בעברית , על המבצע המדובר :

    In 1991, Ivry met a Czech general who had been serving in Moscow in 1982. He told Ivry that the operation made the Soviets understand that Western technology was superior to theirs, and that in his view, the blow to the Beqaa Valley SAMs was an impetus to Glasnost and Soviet Union's collapse.[2][11]

    ולינק לוויקיפדיה עברית על המבצע החשוב הזה :

    https://he.wikipedia.org/wiki/מבצע_ערצב_19#.D7.94.D7.A9.D7.9C.D7.9B.D7.95.D7.AA_.D7.94.D7.9E.D7.91.D7.A6.D7.A2

    להתראות

    אהבתי

  25. יש הבדל בין הגירסא באנגלית ועברית של תאור המבצע ואולי אפילו סתירות קלות. האנגלית מפורטת יותר.

    יאיר, ד, מדוע לדעתכם דרום קוריאה לא מתמרדת על מנהיגיה? בברית המועצות אנשים האמינו בשיטה,

    בכתבה של שמעון שמיר על כשל העולם הערבי יש הפניה למחקר מקיף שנערך על ידי חוקרים ערבים במסגרת פרויקט של תוכנית הפיקוח של האו"ם (יו-אן-די-פי) ב 2002, בין השאר מצביע הדו"ח על הסכסוך הישראלי-ערבי כגורם המעכב את ההתפתחות ותחושת הביטחון במדינות ערב.
    לגיא בכור יש השבוע מאמר עם כותרת: סיכום התוצר לנפש – לקראת 2016: את מי כבר עברנו, את בריטניה או את צרפת?
    האם הסכסוך הישראלי ערבי עיכב את ההתפתחות הכלכלית הערבית והחיש את זו הישראלית? הכיצד?
    על פי רוב נשמעות טענות שהתקציב הצבאי של ישראל הוא עול כלכלי אבל מילטון פרידמן טען שלמעשה ישראל מיצאת את התקציב הצבאי שלה, שהוא ממומן ברובו מעבר לים ומספק מנוע צמיחה.

    אהבתי

  26. משהו תמוה עם הסדר של התגובות.

    לגבי ההערה של יאיר :אבל הדחייה של נוראות מלחמת העולם השנייה והבחירה בצד הליברלי, התאפשרה רק בגלל מורשת ומסורת ארוכה של רנסאנס, של הפרדת הדת מהמדינה, של נאורות, של מודרניות, של חילון, של קפיטליזם, ושל מסורות רבות נוספות. אי אפשר לבחור באופציה שאתה לא מכיר אותה ולא מכיר בה.

    אולי תוכל להעמיק.
    אני חושב שהפרדת הדת מהמדינה ארעה רק לאחר מלחמת העולם השניה. מדוע מורשת רנסנס השפיעה? האם אומנות חזקה יותר בהשפעה למניעת רצח? מה זו נאורות? טכנולוגיה או השקפת עולם? אם השימוש ב נאורות זו לא הגדרה שמכלילה את עצמה? הכוונה לבחירה בצד הליברלי?
    האופציה לבחור בשלום ולא במלחמה היא אופציה עתיקה.
    אני חושב שלאחר מלחמת העולם השניה הוחלט באירופה למגר את האופציה של מלחמה כאופציה. אולי על ידי העלאה של ערך חיי האדם ואינדוידואליזם. זה לא ארע במדינות ערב משום מה. אבל גם הם עברו מאות שנים של רצח הדדי. מדוע אצלם לא היתה התפתחות שכזו, התפתחות שאני לא חושב שהצלחנו להבין את משמעותה לעומק.

    אהבתי

  27. הפרדת הדת מהמדינה באירופה היא תהליך ארוך ועמוק שהתחיל כבר בימי הביניים, בבחינת "את אשר לאל – לאל, ואת אשר לקיסר – לקיסר". כלומר הנצרות עצמה התנהלה במרחב שבו יש מקום גם למוסדות אחרים, ולא היו לה ציפיות לשלוט בכל מכלול החיים של האדם.
    אני לא רואה את הקשר לסיום מלחמת העולם הראשונה, אפילו להיפך. שני הרעיונות האכזריים של המאה ה-20, הנאציזם והקומוניזם, היו אידאות חילוניות במובהק (ליתר דיוק, הן היו דת ללא אלוהים ומשם קצרה הדרך לטוטליטריזם). כלומר נוראות הנאציזם בסיום המלחמה לא היוו טריגר ליותר חילון משהיה קודם. מסמר נוסף בארון הקבורה של הנצרות הוא דווקא האיחוד האירופי, כיון שמדינות הלאום עוד שמרו על הסמלים הנוצריים, בעוד שהאיחוד מחק אותם יחד עם הסמלים הלאומיים.

    הרנסאנס לא היה רק אומנות אלא תפיסת עולם של התקדמות וחידוש. לגבי הנאורות, התכוונתי ל:
    https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A2%D7%99%D7%93%D7%9F_%D7%94%D7%A0%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%95%D7%AA
    ערכי הנאורות היו (מתוך ויקיפדיה שם):
    1. בני האדם הם יצורים תבוניים, ולכן עליהם ללמוד, להשכיל, לשאול, להעז, להעביר ביקורת ולערער.
    2. העם צריך להיות הריבון ולא הכנסייה.
    3. המדינה קיימת כדי להגן על זכויות הפרט.
    4. כל אדם זכאי לכבוד עצמי וחופש אישי מקסימלי.
    5. מדע הוא כוח חיובי לטובת כל האנושות.
    6. לכל בני האדם יש את הזכות לחופש דיבור.
    7. לכל בני האדם יש את החופש להאמין (או אף לא להאמין) בכל דת.
    פירוט רב יותר יש בערך המקביל באנגלית.

    מהיכן הקביעה "במדינות ערב … עברו מאות שנים של רצח הדדי"? העולם הערבי לא מתקרב להרג שאירע באירופה.

    אהבתי

  28. יאיר , השורה האחרונה שלך כמובן נכונה אך יש לזכור שגם אם הם רצו לא היתה במדינות ערב אוכלוסיה שהתקרבה לזו של אירופה במאה ה19 ובתחילת המאה העשרים.
    ——————————————————————-
    http://www.popline.org/node/377948
    The demographic patterns of the period 1800-30 show an annual population growth rate of 3-4/1000, or 4.5 million inhabitants before Muhammad 'Ali seized power. Population estimated of 4.5 million are given for 1800, 5.0 million for 1830 and 1840, 5.4 million for 1848, 8.0 million for 1882, [and 9.734 million for 1897]. – See more
    ——————————————————————-
    כלומר אוכלוסיה של פחות מארבע מיליון במצרים בתחילת המאה ה19
    וכ10 מיליון בתחילת המאה ה20. מספר שבערך היה כרבע מהאוכלוסיה של בריטניה או צרפת וכחמישית מאוכלוסיית גרמניה. היום מדובר באוכלוסיית מצרים גדולה בכ50% מאוכלוסיות בריטניה או צרפת פלוס המוסלמים אצלם.

    כלומר2, בהערכה גסה היתה אוכלוסיית המזרח התיכון הגדול כולו נמוכה מזו של ברטניה לבדה.
    ——————————————————————-
    בנוסף מתוך הפוסט של תמריץ –> http://tinyurl.com/zrmt4mb

    "כדי לקבל פרספקטיבה באשר למה שהנתונים האלו אומרים כדאי לדעת כמה תושבים היו בסוריה בתחילת שנות השישים: 4 מיליון. באותם ימים מדינה זו שהייתה אויב מר שלנו הייתה בסך הכול מדינה קטנה בת ארבעה מיליון אזרחים, מהם שתי מיליון נשים צעירות ברובן שהולידו ילדים בקצב מסחרר. לעומת זאת, בגרמניה היו אז, בשנות השישים, יותר משבעים מיליון תושבים. לא כל כך שונה מהמצב היום."
    ——————————————————————–

    אהבתי

  29. צריך לחשב את מספר מעשי הרצח לבן אדם, כמו התוצר הלאומי הגולמי. אוכלוסית ישראל ב 69 לספירה היתה קרוב ל 3 מליון. אוכלוסית האימפריה הרומית ב 25 לפנהס כ58 מליון ובמאה השניה כ 49 מליון.
    צלח אדין כשניצח את הצלבנים ערף את ראשי כולם כולל הרגלים. זה היה בתפריט היומי בזמנו ולא ממש השתנה.
    מאחר והטכנולוגיה שלהם לא איפשרה להם לבנות מחנות ריכוז או להפציץ אחד את השני ורוב המלחמות נעשו על גבי גמלים ובעיקר מכיוון שעד מלחמת העולם הראשונה רובם היו תחת אימפריה אחת אותומנית או ממלוכית או מוסלמית ולא מדינות נפרדות כמו אירופה, לא היו צבאות ומדינות ערביות נפרדות שנלחמו אחת בשניה והארועים היו חלוקי דעות מקומיים. אז ההגדרה שלי של רצח הדדי מזה מאות שנים אינה נכונה.
    במאה האחרונה רובן היו מדינות עצמאיות שקיבלו עצמאות מצרפת ואנגליה והרצח היה מצומצם בתוך המשפחה הפוליטית וזה לגיטימי. (למעט לוחמה כימית של מצריים בתימן בשנות השישים, או מלחמת אירן עירק שעלתה במיליון קורבנות)
    כנראה שהשנים האחרונות זו האפשרות הראשונה שהם קיבלו להשתמש בנשק מודרני לחסל חשבונות.
    התרבות הערבית כמו שיאיר אמר לא השתנתה כמו המערבית והם נשארו עם פתרונות של מלחמה ללא חוקי אמנת זנבה, ורצח מתנגדים היה ועודנו פתרון נפוץ. האירנים הוציאו להורג את כל הנהגת הצבא כשחומני עלה לשלטון, במלחמת האזרחים האלגירית 100 אלף איש נטבחו, זה לא קרה במערב ב70 השנים האחרונות.
    כן אני מסכים, המוסלמים הם לא נאורים, אבל נראה אותך אומר את זה באנגלית בCNN או בשבדית או גרמנית או בשירה באירוביזיון מבלי שהאירופאים יורידו לך את הראש.

    אהבתי

  30. לפי המסופר, צלאח-א-דין היה נאור הרבה יותר לעומת הברבריות של הצלבנים שלחמו בתקופתו.

    אהבתי

  31. א דין איובי.

    בסדר , בסדר … על הנאורות במערב מדברים כשלוש מאות שנה ובפועל היא בערך קיימת כשבעים אבל העניין קצת דומה למייקל וקובי.
    אומרים שקובי בריינט היה יותר טוב ממייקל בזה שרק את קובי כל הזמן השוו למישהו מעולה ובכל זאת הוא הצליח להתעלות ולהגיע להישגים.
    אז למרות שהמערב היה ראשון בנאורות לא נראה לי שהאיסלאם מצליח להגיע להישגים הומניים או מדעיים למרות התקדים והתשתיות שקיימות כבר בעולם.

    אהבתי

  32. כדאי שתזכור לשם איזון כמה 2 דברים:
    1. הקפיטליזם היה גם הוא מאוד רצחני. מלחמת העולם הראשונה שהיא למעשה רצח המונים בוצע ע"י 6 מעצמות שכולן היו קפיטליסטיות ו-3 מתוכן היו דמוקרטיות. בנוסף לכך מעצמות קפיטליסטיות אלו השתלטו על מדינות אפריקה באלימות אכזרית ושעבדו ורצחו את תושביהם. זה לא פחות גרוע ממעשי סטלין.
    2. הקומוניזם מעולם לא היה אנטישמי. ההפך זה הנכון. בזמן מלחמת האזרחים ברוסיה (אחרי מלחמת העולם הראשונה) היו אלו הכוחות האנטי-קומוניסטים שרצחו 150 אלף יהודים ובזמן מלחמת העולם השניה העבירו הקומוניסטים מליון יהודים למזרח כדי שימלטו מציפורני הנאצים.

    אהבתי

  33. הקומוניזם מעולם לא היה אנטישמי? עיין ערך משפט הרופאים. גם יש טענה עקשנית שסטלין תכנן הגלייה של יהדות רוסיה לסיביר.

    אהבתי

  34. הרקע של הכתבה על המצב המדיני בלוב מעניין. הנושא העיקרי פחות מענין, והוא המעורבות והיושר של האו"מ

    הרקע לפלונתר הנוכחי הוא הסתבכות המצב בלוב מזה קצת יותר משנה, וצלילתה של המדינה המבולבלת למצב של מלחמת אזרחים של ממש. מי שיחפש רגעים אופטימיים בלוב שלאחר הדחת קדאפי ייתקשה למצוא. מאז הקיץ של השנה שעברה המצב הידרדר אל סף הכאוס המוחלט. התהליך שהיה אמור להסדיר את המעבר של לוב משלב ההפיכה לשלב של מדינה מתפקדת ודמוקרטית כשל, ולא הצליח לאחד את שלל האינטרסים הסותרים והאידאולוגיות המנוגדות לכדי מארג אחיד של שלטון פוליטי. המיליציות שהתקוממו מול משטר קדאפי וזכו לגיבוי מערבי הפכו לבעלות הבית באי-סדר הלובי, והמערכת הפוליטית נותרה משותקת ומפולגת.

    http://mida.org.il/2015/12/02/%D7%94%D7%9E%D7%AA%D7%95%D7%95%D7%9A-%D7%94%D7%90%D7%95%D7%91%D7%99%D7%99%D7%A7%D7%98%D7%99%D7%91%D7%99-%D7%95%D7%94%D7%A9%D7%97%D7%99%D7%AA%D7%95%D7%AA-%D7%A9%D7%9C-%D7%94%D7%90%D7%95%D7%9D/

    אהבתי

  35. האם מתקפת הטרור הרצחנית באירופה תצליח לאחד את מנהיגי היבשת למבצע צבאי משותף נגד הג'יהאדיסטים? • מבט על העבר הקרוב מגלה שהסיכוי לכך נמוך: פעם אחר פעם ניסה האיחוד האירופי להתאחד באמת – ונכשל • ה"אשמים"? מדינות הלאום

    אי היכולת לעמוד ביעדי המסגרת נבעה אז ונובעת היום גם מהעדר רצון פוליטי להשיג זאת. האינטרסים הגיאו-אסטרטגיים של חברות האיחוד אינם זהים, ושיתוף הפעולה העמוק כמעט בלתי אפשרי. דנמרק, למשל, כבר הצהירה בעת המשא-ומתן על אמנת מאסטריכט כי אין בכוונתה כלל להשתתף במסגרת "מדיניות החוץ והביטחון המשותפת"; ואילו אוסטריה, שבדיה ואירלנד עומדות על כך שהן ימשיכו לנהל מדיניות ניטראלית. את שבדיה הרי לא מעניין המתרחש באגן הים התיכון, והחששות של מדינות מזרח אירופה אינם זהים לאלו של איטליה.
    אך הביטוי המובהק להעדר זהות אינטרסים בין מעצמות אירופה עלה ב-2011 כאשר גרמניה, המעצמה הכלכלית והפוליטית המובילה באיחוד, סירבה ליטול חלק באופרציה המערבית בלוב, ואף עמדה בחזית אחת עם רוסיה וסין נגד חברותיה בריטניה וצרפת בהצבעה באומות המאוחדות בעניין זה. גם מדינות אירופאיות אחרות התנגדו ליוזמה. ראש ממשלת שבדיה ריינפלד, למשל, הודיע כי המשבר בלוב אינו בעיה כלל-אירופית ומי שצריך לטפל בו הם נאט"ו והליגה הערבית (שבדיה אינה חברה בנאט"ו). משמע, שמדיניות חוץ וביטחון אירופית, ועל אחת כמה וכמה מדיניות הגנה משותפת, אינן אלא רטוריקה דלת תוכן.

    http://tinyurl.com/pbg4p6e

    אהבתי

  36. אורי , תמריץ.
    כדאי לנסות לגייס לכאן מאתר מידה את המגיבה קמילה , יש לה תגובות לעניין.

    אהבתי

  37. גלגל, לגבי האנטישמיות בברית המועצות הקומוניסטית- הייתה וישנה אנטישמיות גדולה בחלקים נרחבים ברוסיה וברפובליקות השונות (יש יותר ויש כאלה פחות).
    אבי למשל סבל מאנטישמיות גלויה בבית ספר, תיכון (שמה התיכון היה קצת שונה מפה) ואוניברסיטה. זו אחת הסיבות העיקריות לכך שאבי שנא את בריה"מ. אמי גדלה שם באזור אחר ששם לא הייתה הרבה אנטישמיות וסבלה מזה פחות.

    היהודים שם התחברו ליהודים אחרים ולא היו להם הרבה חברים נוצרים (אני מתכוון לחברות ממש קרובה).
    כינוי גנאי ידוע ליהודים שם הוא המילה "ז'יד" (יהודון) שיהודים שמעו רבות.
    האנטישמיות שם מושרשת וכך גם ברוב מזרח אירופה ולכן אתה גם רואה שהמדינות המובילות בגלוי במלחמה נגד גל הפליטים המוסלמים אלה מדינות מזרח אירופה כמו הונגריה ואחרות.

    אהבתי

  38. גיא, בוווו בווווו, אתה לא בררן מספיק. כל בוקר תעמוד מול הראי ותגיד: מגיע לי יותר..אפילו אם היא הדוכסית מקונוול, גם אז לא

    אהבתי

  39. 🙂
    טוב נו, אז שמישהו לפחות יקח על עצמו לפחות להגיב בשם נשי בשביל שיהיה פה יותר עניין.

    ד' , חלק ממשפחתי עלה לכאן מפולין אחרי מלחמת ששת הימים.הסיבה העיקרית היתה אנטישמיות בפולין הגם שמספר היהודים בפולין אז היה באלפים בודדים והמשפחה היתה בכלל קומוניסטית. אותה הסבתא מלמעלה ניהלה את חברת הספנות הסינית פולנית. אם היינו נשארים שם יכול להיות שהייתי יכול עם פרוטקציה לבוא לבקר את אורי בהונג קונג .

    אהבתי

  40. אדוני הנשיא הולנד, [הטרור] שפגע בצרפת הוא פשע מתועב ושפל, והאנשים הללו הם חיות פרא וזאבים, שלא רק שיבשו את חייהם של בני אדם, אלא גם סילפו את הדת, חטפו אותה והרגו את החיים. אך, אני שואל, אדוני הנשיא, היכן היו ערכי הרפובליקה [שלכם] כשפצצות ניתכו על סראייבו בראשית שנות ה-90 [של המאה הקודמת], בשעה שהסרבים הטילו עליה מצור וביצעו בה את כל סוגי הפשעים?. אז אירופה שתקה נוכח המראות ההם, והרוצחים הובאו לבושים בחליפות אלגנטיות ועניבות איטלקיות לבית הדין הפלילי [הבינ"ל בהאג – ה-ICC], וקיבלו אפשרות להופיע בתקשורת, כשלסרבים הותר להניף את תמונותיהם ולהציגם כגיבורים.

    היכן היו ערכי הרפובליקה כשכוח של הנחתים לקח בשבי את סדאם חוסיין, והעולם נהג בסלחנות והתיר להם לשפוט אותו בבסיס אמריקני [ולא בבית דין בינ"ל]? מדוע הרוצחים הסרבים נשפטו בהאג כשהם לבושים בחליפות אלגנטיות, לימדו סנגוריה על עצמם וזכו לכל הכבוד ולעומת זאת, נשיא ערבי הוצא להורג כשברקע קריאות עידוד עדתיות [כלומר, מצד השיעים] ושתיקה מבישה של העולם? מדוע ערכים אלה לא קוימו אז ולא הביאו את סדאם חוסיין לבית הדין בהאג, בדומה למנהיגים הסרבים?

    http://www.memri.org.il/cgi-webaxy/sal/sal.pl?lang=he&ID=875141_memri&act=show&dbid=articles&dataid=4019

    אהבתי

  41. "כאשר תשמעו שהרוסים כבשו את העיר קרים, תדעו שמתחילים כבר פעמי הגאולה, וכאשר תשמעו שהרוסים הגיעו לעיר קונסטנטינופול (איסטנבול) אז כבר תלבשו בגדי שבת, ואל תפשטו אותם כיוון שבכל רגע המשיח עומד לבוא".
    הרב המשיך והסביר כי "בשבוע האחרון הרוסים כבשו את חצי האי קרים וכל העולם סוער סביב הכיבוש הזה, ולפי המסורת שיש בידינו מהגר"א זהו סימן מובהק לפעמי משיח".
    בלעם נתנבא שלפני ביאת המשיח יבואו אוניות גדולות דרך קוסטנטינא מרוסיא של אדום מלכות הרשעה ועינו כל בני המזרח ואת כל בני ישראל."

    :"קבלה בידינו מתלמידי הגר"א בשם הגאןן :"אם הספינות של מלכות רוסיא יחצו את מיצר "בוספורוס ( ה"הדרדנלים ") צריכים ללבוש בגדי שבת."

    לומר לך ( מפרש הלוי )שהשעה קרובה אז לביאת המשיח ,ודע כי רוב הספינות מרוסיא לארץ-ישראל באות בזמננו דרך טורקיה בים השחור מבעד למיצר ה"בוספורוס".

    במ"כ כידוע שלאחר חורבן מערב רומי עם בירתה בידי הגרמנים ימ"ש ( ימח שמם ) נותרה קונסטנטינא לבדה בשם "מזרח רומי "ומיום שמלך רוסיא נשא בת המלך האחרון מקוסטנטינא הרי הם מחשיבים את עצמם כיורשים של מלכות מזרח רומי ונושאים בדגליהם את סמל הנשר הכפול של קונסטנטינא ( ע' קלד –קלה 134-135 )
    ככל הנראה גם ראש החיזבאללה נסראללה שמע על הנבואה הזאת.

    ב-24 באוקטובר הוא השמיע נאום שבו אמר בין השאר " לא נתניהו ולא סבא רבא שלו ימנעו מההתנגדות לאחוז בנשק כדי להתנגד למעשי האיוולת של ישראל".

    כוונתו של נסראללה יכולה להיות ברורה רק אם נניח שהוא שמע את טענותיו של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו שהוא צאצא ישיר של הגאון מוילנה. ( טענות אלו הושמעו גם באוזני בידי אביו של נתניהו ,ההיסטוריון המנוח בן ציון נתניהו ) רק הגאון מוילנה יכול להיות "הסבא רבא " שאליו מתכוון נסראללה.

    הודעתו של נסראללה ניתנה זמן קצר לאחר שנודע שהרוסים מתכוונים להיות מעורבים ישירות בסוריה על גבול תורכיה. האם ייתכן שנסראללה שמע על "נבואת הגר"א " על כך שהרוסים יחדרו לגבול תורכיה לפני בוא ימות משיח ואליה רמז?

    ייתכן אם כך שכוונתו הייתה שגם ההתגשמות לכאורה של נבואת הגר"א על בוא אחרית הימים כאשר הרוסים יפלשו לאיזורי תורכיה לא ימנעו ממנו להמשיך להיאבק בישראל.

    בהתחשב בידע המרשים של מזכ"ל החיזבאללה באמצעי התקשורת הישראליים זה בהחלט אפשרי.

    אהבתי

  42. פוסט מעניין.. מעט מאוד בלוגים כלכליים מעוררי עניין יש ברשת אבל היות והבלוג שלך עוסק גם בנושאים לא כלכליים עושה אותו ליותר מושך ומסקרן.. שווה ביקור..
    מי מחכה לסטלין…?
    אני חולק על דעתך בנוגע לאנטישמיות בברה"מ לשעבר ומצטרף לדעתו בעניין זה של האיש עם השם המוזר- galgal581.. תיקון קל אבל משמעותי ברה"מ בסמוך למבצע ברברוסה ובהמשך במלחמה מול הנאצים העניקה מקלט ליותר ממיליון וחצי יהודים ממזרח אירופה ובזכות מעשה זה רובם ניצלו וחלקם הגדול הגיעו לישראל ולאמריקה …מרקוס קלינברג היה יהודי שפל עבד נרצע של אדוניו הסובייטים סוג של חניכי "יבסקציה" ברוסיה יהודים חסרי עמוד שידרה ובמיוחד אשתו וואנדה אשר לכאורה נגררה או אולי גררה את האיש שלה לתוך הקלחת הפוליטית רווית חרדה ובגידה ..אם כבר מדברים על מרגלים סובייטים בישראל כדאי להזכיר את ישראל בר הוא היה יכול להיות סיפור טוב לסרט מתח נוסח הוליוווד עד היום לא ברור מנין בא האיש הזה ואיך קרה שהוא הגיע לתפקיד בכיר במערכת הביטחון בישראלי..??
    איש עם עבר לוטה בערפל מקצוען במלוא מובן המילה בעל ידע רב בתחומים צבאיים רק משה דיין ז"ל זיהה אותו כמרגל מסוכן אבל למרות הכל האיש המשיך להתקדם בסולם התפקידים עד 1961 ונתפס כאשר המפעיל הסובייטי שלו נפגש אתו בגלוי כאן בתל אביב..טעות או טעות מכוונת..?

    אהבתי

  43. ספק אם ישראל בר היה מרגל. הוא היה אקסנטרי ונהנה לפרסם את קשריו עם המשטר של הגוש המזרחי, נהנה מפרסום ואהב להביע דעות ופרשנות גם בחו"ל. זה שהוא לא טרח להסתיר את פגישותיו עם אנשי קשר סוביטים כשיש להניח שידע שהם תחת מעקב רק אומר שהוא לא חשב שהוא עושה משהו לא כשר. הוא לא היה איש צבא או מערכת וכל הידע שלו היה ידע כללי והכרות של אנשים והאופי שלהם. סתם ניפחו את הנושא כאיום על חובבי הקומוניסטים

    אהבתי

  44. אורי לגבי ישראל בר..? רב הנסתר על הגלוי ידוע שהאיש היה שקרן פטולוגי במילים אחרות -פנטזיונר-אבל לא ניתן להכחיש את העובדה שהיה לו ידע רב בהיסטוריה צבאית ויכולת טובה מאוד לנתח מהלכים מבצעים חשובים של אז..
    איך בכל זאת האיש הגיע לתפקיד צבאי בכיר למרות שבאופן אישי היה ברור שאין לו שמץ של מושג וידע ברמה התחלתית של חייל טירון… מי עמד מאחוריו מי מינה אותו לתפקידים בכירים בצה"ל אז..? לדעתי לרוסים היה נוח לשרוף את הסוכן שלהם בישראל באותם ימים "ישראל בר" או בעל שם אחר כל זה בכדי לחבל בהתקרבות שחלה בין ישראל לבין ארה"ב בנושאים מדיניים וכלכליים בהתחלת שנות השישים..

    אהבתי

כתיבת תגובה