הרהורים נוספים על פיגועי פריז

האם צרפת תצא מהצנע?

כידוע מלחמת העולם השנייה הביאה את השפל הגדול לקיצו. הצורך להילחם בהיטלר הביא להדפסת כסף בקנה מידה גדול וכך סיים את תקופת השפל שנבעה מההתעקשות שלא להדפיס די הצורך.

אמת היסטורית זאת הביאה את פול קרוגמן לשאול בפוסט בבלוגו שאלה שכבר עלתה בתגובות לרשומה קודמת בבלוגי – האם יש סיכוי לשחזור העבר. האם גם עתה ייתכן שצרפת תבזבז מספיק למען ביטחון האומה עד כדי כך שתוכל להשתקם מהנזק שהמיטה מדיניות הצנע על כלכלתה. קרוגמן עורך חישוב זריז ומסיק שלא. בהנחה שצרפת תוציא לכל היותר סכום דומה לזה שארה"ב הוציאה אחרי פיגועי ה-11 בספטמבר, מדובר בכסף קטן – שני אחוזים בודדים מהתמ"ג השנתי. אין די בכך כדי לגבור על נזקי הצנע.

אני חושב שיש בעיה עוד יותר עמוקה בטענה שצרפת תצא מהצנע באמצעות בזבוז על הגנה. צרפת אינה בעלת מטבע משלה. אם תיכנס לחובות עתק כדי לממן את הגנתה היא תידרש לכך שהשווקים הבינלאומיים יממנו את החובות האלו בריבית נמוכה. ממש כפי שיוון זקוקה לכך שהשווקים יקנו את חובותיה. דבר זה שונה מאוד ממצבה של ארצות הברית, הבעלים על הדולר האמריקני, שיכולה להדפיס בעצמה די כסף כדי לממן כל בזבוז. אפשר אמנם לטעון שההבדל תיאורטי כי בפועל צרפת מדינה מספיק דומיננטית בגוש האירו כדי שהבנק המרכזי של אירופה ייעתר לכל דרישה להדפיס כסף לקנות בו את חובותיה, מה שאינו מוכן לעשות עבור היוונים ללא גזרות צנע חמורות.

מדוע בעצם פיגועים כל כך מעניינים?

בלוגר כלכלי פופולארי אחר, מאט איגלסיאס, העלה שאלה שתמיד קופצת אחרי פיגועים. מדוע הם כל כך מטרידים את העולם.  הנזק שהם גורמים בנפש אינו גדול יותר מנזק של גורמי מוות אחרים שגם הם פתאומיים ואלימים ועלולים לקטוף חיים צעירים בין רגע. בתאונות דרכים נהרגים בצרפת מדי שנה יותר מ-3,000 איש. מניין ההרוגים בפאריז מתגמד מול מספר זה.

השאלה חוזרת גם אצלנו. אם יצחק רבין היה קם מקברו היה אולי מזדעזע לראות שהסכמי אוסלו כשלו ושהטרור נמשך. אבל האם היה מקדיש אפילו דקה לחשוב על כך שמספר ההרוגים השנתי בתאונות דרכים נחתך בחצי לעומת המצב בתקופתו כראש ממשלה? בהשוואה למצב ב-1995, בעשור הזה ניצלים ממוות מדי שנה 350 ישראלים, מספר השקול למניין קורבנות במלחמה בינונית. אם נשקלל גם את הגידול באוכלוסיה מאז, הירידה בהרוגים מרשימה עוד יותר.

אני חושב שההבדל הוא בכך שאנו פחות מוטרדים מאסונות שנזקם מוגבל גם בתסריט הגרוע ביותר. אם לא היה שיפור בכלי הרכב, בתשתיות וברפואת הטראומה, היינו מאבדים עוד מאות אזרחים בשנה בדרכים. היה זה אובדן קשה המסב סבל נורא לאנשים שאהבו אותם, אך הוא לא היה ממוטט את יסודות החברה.

לעומת זאת אם הג'יהדיסטים לא ייעצרו, הם יכולים להמיט חורבן בקנה מידה עצום, כפי שהמיטו בארצות אחרות. כל אחד מבין זאת אינטואיטיבית. מה עוד שבצרפת גם השכל הישר מלמד שבהתמודדות מול האיסלאם הנסיבות הדמוגרפיות הן לרעת הרפובליקה בטווח הארוך. אם מספר ההרוגים בדרכים בצרפת היה עולה חלילה מ-3,000 ל-4,000 בשנה הדבר היה מטריד ומצער ומחולל עוגמת נפש אנושית איומה, אך איש לא היה רואה בכך אות לקיצה הקרוב של הרפובליקה. מספר הרוגים קטן בהרבה בטרור לעומת זאת נתפס כבר כקנרית המבשרת קריסה אולטמטיבית, כי אכן טרור יכול להביא בסופו של דבר לקריסה כזו.

מעניין שלא רק אסונות מידי אדם יכולים לחולל אפקט הדומה לאפקט הפסיכולוגי של הטרור. דומה לו ההיסטריה שהייתה סביב מגפת האבולה. לא היה שום יחס בין מספר מקרי המוות בפועל, בפרט בעולם המערבי, לבין נפח הסיקור. אבל המחשבה על מה שיכול לקרות בתסריט הגרוע מכול, שבו ערי העולם הגדולות יהפכו לשוממות כמו בסרט אפוקליפסה בעקבות המגפה, העצימה לאין ערוך את האסון המוגבל.

65 תגובות בנושא “הרהורים נוספים על פיגועי פריז

  1. תמריץ , תודה על הפוסט , טוב , טירוף של סיבוך , רק לא מובן ברשותך :

    1) צריך לפלח תחילה ולהגדיר , מה היו ההוצאות העקיפות והישירות של ארה"ב בעקבות הפיגוע בתאומים . או כי אז , תגיע ל- 4-5 טריליון דולר ( בשקט ). לכן לא מובן מאיפה התחשיב שלך . שהרי , צריך לקחת את ההקמה של ה – homeland security , הפלישה לאפגניסטן ועירק , המלחמה הגלובלית בטרור , ועוד הוצאות עקיפות אזרחיות . לא מובן כלל וכלל , איך הגעת לשני אחוז מן התמ"ג הצרפתי .

    2) הטרור , יש לו שני מטרות :

    האחת : לזעזע פיל , באמצעות עקיצת יתוש . השניה :

    לזעזע את דעת הקהל העולמית והלאומית , ולזרוע : כאוס , אנדרלמוסיה , ודה דמורליזציה . זה למה ?

    לרוב , לטרוריסטים , אין האמצעים והיכולות של מדינה . זהו מעין נשק של חלשים ומדוכאים , הכל אל מול : מעצמות ומדינות . הנה , בוא נראה הגדרות בחוק (חוק איסור מימון טרור , תשס"ה 2005 , סעיף 1 ) להלן מצטט :
    :

    "מעשה טרור" –
    (א) מעשה המהווה עבירה או איום בעשיית מעשה המהווה עבירה אשר נעשה או תוכנן להיעשות כדי להשפיע על ענין מדיני, אידיאולוגי או דתי ומתקיימים בו כל אלה:
    (1) הוא נעשה או תוכנן להיעשות במטרה לעורר פחד או בהלה בציבור או במטרה לכפות על ממשלה או רשות שלטונית אחרת, לרבות ממשלה או רשות שלטונית של מדינה זרה לעשות מעשה או להימנע מעשיית מעשה; לענין פסקה זו – ראיה מראש, כאפשרות קרובה לוודאי, כי המעשה או האיום יעוררו פחד או בהלה בציבור כמוה כמטרה לעורר פחד או בהלה בציבור;

    עד כאן הציטוט :

    לעומת זאת , ראה איך החוק , מגדיר " ארגון פשיעה " ( חוק מאבק בארגוני פשיעה, תשס"ג-2003 , סעיף 1 ) הנה , מצטט :

    :
    1. בחוק זה –
    "ארגון פשיעה" – חבר בני אדם, מואגד או בלתי מואגד, שפועל בתבנית מאורגנת, שיטתית ומתמשכת לעבירת עבירות שלפי דיני ישראל הן מסוג פשע או עבירות המנויות בתוספת הראשונה, למעט עבירות מסוג פשע המנויות בתוספת השניה;

    עד כאן הציטוט :

    עיניך הרואות תמריץ , ארגון פשיעה פועל בדרך כלל , במחתרת , לטובת הישרדות קרימינלית , אין לו ענין מוצהר ובפועל בזריעת פחד ואימה בציבור הרחב , ואילו , ביי דפינישן , הטרור , מוגדר כארגון , אשר יזרע בהלה ופחד בציבור , כמטרה ממש ברורה ומוצהרת .

    אז ברור , שהטבע האנושי , פתלוגי מטבעו , ולא יפחד ממה שזה , אלא , ממה שהוא מדמיין שזה הדבר !! משתלט על הראש הדבר !!

    כשם שאדם , שננשך על ידי כלב , מכאן ואילך , יפחד מכל כלב שהוא , יהא גזעו , צבעו , גודלו , באשר הם !! לא רציונלי הדבר !!

    זה משבש מערכות חברתיות ציבוריות , באופן עמוק ביותר , דיספרופורציונלית ממש , ומשאיר ממשלות , חשופות לדעת קהל מאוד לוחצת ומאיימת , בלי מענה קונקרטי וקוהרנטי לטרור . מי כמוך כישראלי מבין כמה זה מסובך !!

    נקודה מאוד רגישה ….. להתראות

    אהבתי

  2. פול קרוגמן כותב בפוסט שלו, שקישרתי אליו, שאחוז ההוצאות על הגנה בארה"ב עלה ב-2% מהתמ"ג אחרי פיגועי ה-11 בספטמבר וזה כולל את ההוצאות על מלחמת עירק. סביר להניח שבצרפת זה יהיה הרבה פחות.

    אהבתי

  3. תמריץ , אז עלה בשני אחוז מן התמ"ג משנה לשנה משמע ,אז חשבון מעלה אכן , שאם נניח 2 אחוז מן התמ"ג , אז אנו מגיעים ( על בסיס 15 טריליון תמ"ג ) אכן לסכום של : 4 טריליון ומאתיים הוצאות הפיגוע בתאומים ( כנראה ) .

    אלא שברור שההתפלגות הינה בעיתית , מכיוון שהרבה הוצאות היו בתקופת המלחמה בעירק אפגניסטן ( רק בעירק הבנתי , מוערכת המלחמה ב- 1.7 טריליון עד 2007 ) .

    בכל מקרה , אני גורס , שבמקרה של צרפת , מלחמה יותר תזיק מאשר תועיל . מלחמה לאורך שנים , במדינה מפותחת , זה לא פשוט . כאשר מדינה היא מפגרת , אזי , המלחמה יכולה ליצור או לזרז הסרת חסמים והשקעות בתשתית ( השקעות גולמיות ) וכו…. אבל במדינה מפותחת , אני יותר פסימי .

    נ.ב. : לא הזכרת נדמה לי , את הסיוע האמריקני ( תוכנית מרשל ) לשיקום אירופה אחרי המלחמה .

    להתראות

    אהבתי

  4. אם רבין היה יוצא מקברו הוא לא היה מזדעזע לראות שאוסלו נכשל, זה היה ברור כבר בימי חייו. לטעון שהסכם אוסלו נכשל כי הוא נרצח זה לשנות את ההסטוריה. כמו הטענה שהעליה של שרון להר הבית הביאה לאנטיפאדה. האנטיפאדה התחילה קודם לכן.
    כשחוזרים על דבר לא נכון מספיק פעמים…פעם קראו ליהודה ושומרון השטחים המשוחררים.
    נניח שבכל אירופה תתחיל כעת תקופה של טרור רצוף, וזה לא יקרה. אבל גם במקרה הקיצוני מה יכולה אירופה לעשות? כלום. לחיות עם זה.
    הדרך היחידה לטווח ארוך היא לכבוש ולארגן את המדינות הערביות שנפלו ולהציב בראשן מנהיגים הולמים. זה מה שנעשה בעירק. זה לא מחוץ להשג ידן של מדינות אירופה לכבוש את צפון אפריקה וחלקים מעירק וסוריה ולהקים שם מדינות ממש כמו שעשו אחרי מלחמת העולם הראשונה.

    אהבתי

  5. אורי, מהנאום האחרון של רבין ברור שלא ראה שום כישלון בדרכו.

    אל רום, בהחלט ייתכן שהאפקט החיובי על הצמיחה יתבטא בלחץ הפסיכולוגי שיופעל על ראשי הבנק האירופי להגביר תמרוץ, וזה יהיה הקטליזטור המשמעותי.

    אהבתי

  6. אוקיי תמריץ , רק חשובה דיסיפלינה :

    ההרחבות נועדו ליציאה או התמודדות עם המשבר , לא נועדו לייצר ערכים מוספים בכלכלה צומחת ובריאה . אז לשים דברים בפרופורציות . שהרי , אם כך , אפשר וצריך ממילא , להרחיב יותר ויותר , למה לחכות לדעא"ש בפריז על איזה קפה או לט , או איזה : עוגת פרה ….. אבל במחשבה שניה , זוהי בדיוק הפילוסופיה שלך הרי . סיבוך ….

    מעבר לזה , אתה וגיא תמצאו ענין רב אני מניח ( וכל המעונין כמובן ) על האנלוגיה בין הנפילה של האימפריה הרומית , ואירופה אחרי פריז ובכלל , הנה :

    https://www.bostonglobe.com/opinion/2015/11/16/paris-and-fall-rome/ErlRjkQMGXhvDarTIxXpdK/story.html

    להתראות

    אהבתי

  7. תודה , אלרום , מעניין.
    בנושא הכיבוש
    ( …הפעם של אירופה) מהאתר של גיא בכור –>
    ——————————————————————-
    שלא תטעו: זרם מליוני הפליטים המזוייפים – רק מתעצם והולך! לא עוצר ולו לרגע. עוד מליון ועוד מליון, ואלה פני כיבוש אירופה. ילדיהם של אירופים אומללים אלה לא יבינו איך הוריהם בגדו בהם כך. והפליטים? בקושי הגיעו לאירובה, וכבר הם מלאים בטענות: האוכל לא טעים, קר להם, משפילים אותם, הם דורשים בחורות, הם רוצים כסף-כסף, ואיפה האו"ם להציל אותנו? סירטון סיכום המצב. ומה כתבנו על המוות, המתכחש לעצמו? הנה הלינק:

    ——————————————————————-

    אהבתי

  8. עליה בביקוש למורים לערבית עם מבטא סורי.

    תמריץ, הנאום האחרון של רבין היה נאום בחירות בעצרת בחירות שהוסוותה כעצרת שלום, אחרי שהיה ברור שהם עומדים להפסיד בבחירות. זו היתה התקופה שיחסו לרבין את הביטוי הרוגי השלום. היה ברור אז שזו היתה שטות. הרצח שלו רק סייע למשוך את השקר עוד מעט.

    עוד מעט קט תתחיל הגירה למאדים. נראה אז אם יאפשרו למוסלמים להגיע לשם, או כמו שהציעו חלק מהרפובליקנים להכרזה של אובמה שבקרוב 100 אלף פליטים יגיעו לארה"ב: נעשה להם מבחן דת. אובמה חשב שזה משפיל ולא אמריקאי.

    אם האירופאים יקימו מדינת פליטים בצפון אפריקה, האם יותר לנו להעביר לשם את תושבי מזרח ירושלים?

    אהבתי

  9. תזכורת :
    ———————————————————-

    “The supporters of this so-called boycott are really just a bunch of corduroy-jacketed?lefty academics who have no real standing in the matter.”
    Boris Johnson

    בכתבה יש הצבעה בעד/נגד בוריס גונסון. לכו להצביע ! לכו להשפיע!
    http://www.telegraph.co.uk/news/politics/boris-johnson/11988353/Boris-Johnson-banned-from-Palestinian-charity-visit-after-branding-Israel-boycotters-lefty-academics.html
    ———————————————————-

    אהבתי

  10. עד החרם הצרפתי של דה גול ב1967 ישראל היתה קשורה מאד לצרפת. לולי ההחלטה ההיא של אדם אחד, הינו עד היום כולנו צרפתים. היינו צריכים ללמוד בבית ספר את השפה המסובכת הזו במקום אנגלית ויתכן שכל תעשית ההיטק לא היתה מתפתחת וכולנו היינו סובלים מעודף משקל ועורקי לב מפוטמים בקולסטרול.

    שבדיה היתה בזמנו יצרנית מטוסי קרב מצויינים, מה היה קורה אם הם היו קורצים אלינו אז, הינו אולי נופשים בשבדיה ומחזיקים אזרחות כפולה והשבדים היו מקבלים פליטים יהודים בהמוניהם ודוחים את המוסלמים. הכל זריקת קוביה. היציאה של אובמה מעירק הביאה למדינת דעאש ולרצח 129 איש בצרפת. אבל לא יודו בזה כמו שלא מודים שאוסלו היתה טעות.

    הסיבה שהטרור מזעזע הוא חוסר הרציונליות מאחוריו וההרגשה שיכולנו לעשות משהו למנוע את זה. תאונות דרכים הם תוצאה של שימוש במכוניות. מה אפשר לעשות, תאונות קורות ומספר ההרוגים לקילומטר מתמעט עם הזמן.

    יש להניח שהצרפתים ישקיעו הרבה במניעת טרור ובסינון פליטים, אבל זה רק מס שפתיים היות ודעאש לא צריך להשתמש במסלולי הפליטים כדי להעביר מחבלים.

    הטרור יפסק רק לאחר שמדינת דעאש תפול, ולפי מה שאני קורא לאחרונה נראה שהיא מתחילה להחלש ולאבד שטחים. הם ידחקו מסוריה ולבסוף אירן תיקח לידיה את השטח בעירק בהסכמה שבשתיקה של המערב.

    אהבתי

  11. אני מתקשה למצוא את הפוסט על בחירות ארה"ב
    תוצאות הסקרים האחרונים אצל הרפובליקנים מ ה 16 לחודש בהשוואה לשבועיים קודם לכן: טראמפ מזנק בסקרים בחוזקה לאחר שההרבה בוחרים עזבו את קארסון ועברו אליו. רוביו וקרוז מתחזקים קלות ומצמצמים את הפער מקארסון אבל רחוקים מאד מטראמפ. ג'ב בוש נחלש מאד ויוצא מהתמונה כנראה סופית.

    אהבתי

  12. אורי. שוב פעם, הכלכלה החזקה שלנו היום היא תוצר ישיר של אוסלו ואחרת הכלכלה פה הייתה במצב גרוע ביותר.
    גם ההפרדה מהפלסטינים שאוסלו יצר זה הדבר הכי טוב מבחייה מדינית שקרתה לימין.
    הרי הימין טוען בתוקף שאין אפרטהייד (ובצדק) אבל אין אפרטהייד בגלל "פשע אוסלו"….
    השמאל כבר קורא לביטול הסכמי אוסלו והיחידים שנאבקים שהם לא יבוטלו הם אנשי הימין שלא מעיזים אפילו להעלות לדיון את האפשרות הזו וזה כשיש 67 חברי כנסת ימניים וממשלה ימנית….
    הימין הוא הנהנה העיקרי של הסכמי אוסלו. בדיעבד, השמאל רק הפסיד ממנו.
    אז הגיע הזמן שגם אתה תשנה את הטון שלך לגביו.

    אהבתי

  13. ד, לייק.
    אורי, לדעתי חורבן דאעש לא יניב פיתרון כשמיליוני מוסלמים זורמים לאירופה. ילדיהם יבצעו באירופה פיגועים בשם האיסלם הקיצוני עוד דורות. מצד שני אולי ניצחון על דאעש יאפשר את עצירת הנהירה וגם זה קריטי.

    אהבתי

  14. גואייה
    עכשיו זה אף יותר מעליב..

    אורי
    סתם הערונת
    כפי ששמת לב
    האמריקאים ( מלכי הג'אנק) הרבה יותר מפוטמים וסתומי עורקים מהצרפתים.
    יש הטוענים שזה בגלל שתיית היין האדום המרובה אצל הפראנסאווים. הפרדוקס הצרפתי.
    ולכן אמריקע בדרך למטה. תרבות הג'אנק בכל תחום.

    אהבתי

  15. הבעיה עם שמאלנים ובחורות היא שהם תמיד נעלבים , מנסים לעשות לך רגשות אשם ,לא פרגמטים וחיים באידיאלים. כולה מה עשיתי? מה פשעתי? שקהל הקוראים ישפוט–>
    לא התייחסתי לאיזו תגובה של שמעון (שדווקא אהבתי)מפוסט קודם לגבי מלחמת המוחות וגם אמרתי לו שנראה לי שדווקא מאוד מתאים לו זקט-קורדרוי. זה מעליב!?! לך תבין!

    אהבתי

  16. אכן בדיעבד, השמאל רק הפסיד מאוסלו. ככה זה כשמתכננים מהלכים על שולחן האקדמיה ללא התייחסות לאנשים ולחייהם (ולהיסטוריה שלהם והתרבות שלהם וכל שאר המימדים שמרכיבים את החיים).

    ואם כבר עסקינן באוסלו, אז להלן התחזית (ארוכת הטווח) האישית שלי:
    בעוד 10-15 שנה התכנית היחידה הישימה שתישאר על השולחן תהיה אוטונומיה פלסטינית בשומרון וצפון בנימין בין כביש 60 לכביש אלון שג'נין בירתה ושתקרא "מדינה פלסטינית". כל שאר הפלסטינים יחזיקו אזרחות פלסטינית אך ישבו ביהודה ובנימין וברצועה שליד גושי ההתיישבות תחת ריבונות ישראלית. יתכן שישראל לא תכריז ריבונות על שאר השטח, אבל היא תחזק שם את אחיזתה בעזרת מנהרות בעומק הקרקע שיעברו מתחת לאזור ההר (ומתחת לאוטונומיה הפלסטינית) ויחברו חיבור הדוק את הבקעה למרכז הארץ.

    אהבתי

  17. בשיעור הדת ובשיעורי ההיסטוריה בבית הספר היסודי, בחטיבת הביניים, בתיכון ואחר כך באוניברסיטה התעקשו שוב ושוב ללמד אותנו שאנו האומה הנבחרת, הטובה והמפוארת ביותר, ושהדת שלנו היא דת האמת [ושאנו] הקבוצה הנכונה והקבוצה שתינצל [מעונש בעולם הבא][2], ואילו האחרים הם בני עמי השקר, כופרים שמקומם בגיהינום וגורלם [להישרף] באש הגיהינום, דמם הפקר, כספם מותר לנו ונשותיהם מותרות לנו. בשיעורים אלה הובאו דוגמאות כגון פסוקי קוראן ומסורות של הנביא שנותקו מההקשר ההיסטורי שלהן, כך שנראה לנו שהפסיקה הא מוחלטת וחייבים לבצעה בכל מקום ובכל זמן עד יום הדין..
    הדת [כפי שהוא מוצגת ונלמדת] בבתי הספר, באוניברסיטאות, במסגדים, בחוסיניות, בתחנות הרדיו וברשתות הטלוויזיה שלנו היא דת ברברית שעריפת ראשים ושפיכות דמים מייחדים אותה ואשר ומסיתה לגזל, גניבה, ללקיחה בשבי ולאונס. ואילו לדת האחרת – שחלקנו טוען שהיא דת האמת -אין נוכחות בחיים שלנו, או שבמקרה הטוב קולה רפה וכמעט אף אחד אינו שומע אותו, ובפרט מקרב הדורות החדשים העשוקים, הנדחקים לשוליים ושהאנושיות שלהם נפגעה על ידי עוני, שלילה ודיכוי, ועל ידי תכניות הלימודים והפתוות הדתיות המטורפות."

    http://www.memri.org.il/cgi-webaxy/sal/sal.pl?lang=he&ID=875141_memri&act=show&dbid=articles&dataid=4009

    אהבתי

  18. אורי הבאת טקסט יפה. מדהים שערבי שחי בעירק יכול לנתח את בעיות האיסלאם יותר באומץ וביושר מאנשי האליטות המערביות אשר מהלכת עליהם אימת התקינות והפוליטית.

    אהבתי

  19. תמריץ , אין כמעט מצב , שמה שאתה קורא לו " אליטות מערביות " מכחישות את החוסר אנושיות והברבריות של האיסלאם או של הג'יהאד . מה שהן גורסות , זה משהו אחר לגמרי :

    1) אין להשליך זאת על כלל האיסלאמים
    2) אפילו מבחינת האיסלאם כדת , אפשר לפרש , ואפשר לפרש .
    3) יש דרך נאורה או אפקטיבית להתמודד עם כך .
    4) האיסלאם והג'יהאד , אין סיבת הסיבות , אלא , מסובב או חלופה טבעית , למצב : אישי סוציו/ אקונומי בעייתי .

    אבל , אין מצב , שהן עומדות נכוחה , ומכחישות הזוועה , או מצדיקות כמובן .

    אתה כמובן יכול לקרוא לכל זה כחש , אבל , בזה יסודו , לא בהעדר זיקה , בין ג'יהאד , איסלאם , לזוועה .

    להתראות

    אהבתי

  20. רק תיקון לסעיף מס' 4 לעי"ל בתגובתי :

    צריך להיות : האיסלאם והג'יהאד אינם סיבת הסיבות ( cause causa ) מבלעדיהם אין , במקום :

    האיסלאם והג'יהאד , אין סיבת הסיבות ……

    תודה

    אהבתי

  21. אל רום, הכותב העירקי מבטא דעתו על הדת כפי שהיא מוצגת במיינסטרים של החברה שבה הוא חי. רק הימין במערב אומר שהמיינסטרים המוסלמי כה מגונה. בשמאל מוכנים לכל היותר לראות בכך תופעת שוליים באיסלאם.

    אהבתי

  22. אוקיי תמריץ , אבל , אין מצב , שהאליטות כדבריך , לא מקשרות בין הדת האיסלאמית , הג'יהאד ממילא , לבין זוועות וברבריות . החולקין , או הכחש על פי דעתך , הן ביחס למה שכתבתי לעי"ל ( סעיפים 1-4 לעי"ל ). ואכן , כך בעיקרון , מה שאתה מכנה האליטות המערביות , רואות הדבר !! ומיינסטרים או לא , לא משנה הדבר , הן לא מכחישות או מתעלמות, לבטח לא מצדיקות , את גרעין התופעה כמובן . ההיבטים הסטטיסטיים , זה נושא מאוד מורכב , ותקצר כאן היריעה באמת …. להתראות

    אהבתי

  23. תמריץ , רק להמחיש לך , את אחת מליבות הטיעונים שהם מציגים ( אותן אליטות מערביות כפי שאתה מכנה ) והכל על קרקע דידאקטית נוחה לך :

    ידועה תופעת ההתחזקות / השתרשרות ( שורשים ) / התחרדות בישראל . דמיין לעצמך , אדם , שהוא : חלש אופי , סוטה , חי חיים ריקים ממשמעות , לא יציב , חרדתי וכו…. והנה :

    הוא מצא לו נחמה בדת . הדת חיזקה אותו . העניקה לו משמעות לחיים , ייצבה אותו מבחינה מנטלית וכו… אין צורך להאריך , אתה מבין ומודע .

    כלומר , תופעה מצויה היא , שעל קרקע אישיותי , סוציו אקונומי , לא יציב , חולני , אדם יפנה לאלטרנטיבות רעיוניות / אידיאולוגיות , על מנת :

    לא להישאר מתוסכל ומנוכר , ולמצוא את הסדר והטבע והארגון הטבועים בחיו או בעולם . זהו מנגנון הסתגלות , מנגנון הגנה .

    כך לשיטתם עם הדעא"ש האירופי ( לפחות ) . המוסלמים הצעירים , חיים בגיטאות , עם פיצולי זהות ואישיות קשים , תסכול סוציו אקונומי , תחושת נחיתות והשפלה אל מול ….. והנחמה וההתחזקות והפיצוי , בגין מצב האקסטרים שלהם :

    הינו באקסטרים של החלופה הטבעית להם ( והדגש הוא על טבעי ) משמע :

    מה שקרוב אליהם , מיידי , טבעי , זמין , נגיש , ומפצה :

    הג'יהאד האיסלאמי .

    להתראות

    אהבתי

  24. אלרום , כמו שתמריץ אמר שאם היה לאליטות המערביות קצת אומץ ויושר והיתה פחות מהלכת עליהם אימת התקינות והפוליטית הם היו רואים שהטרטוריה לא מסתדרת עם המפה שלהם כשהמהנדסים בעלי תואר שני , ממצב סוציו אקנומי יציב ביצעו ת' ניין אילבן. אבל כידוע , העניין דוסקס ונטחן עד דק מבלי שהאליטות נתנו לעובדות לבלבל אותן.

    אהבתי

  25. גיא , תקרא שוב מה שכתבתי :

    לא כתבתי שיש קשר או קוהרנטיות מלאה , בין מצב סוציו אקונומי לבין ג'יהאד , והכל בעיני האליטות המערביות :

    אלא : לגבי הג'יהדיסטים האירופיים ( לפחות ) יש זיקה בין :

    מצב מנטלי , אישי , וגם סוציואקונומי , לא יציב וחולני , לבין הג'יהאד כחלופה טבעית . האם בכל מקרה ומקרה , זה יהא קשור למצב האקונומי של המוסלמי , ודאי שלאיו !!! אלא :

    שהמצב הסוציואקונומי , הוא אחד מן הווקטורים המפעילים לחץ דנן , לכיוון של ג'יהאד . זה מה שהם גורסים !! כפי שלמשל כאן :

    אריאל זילבר , אורי זוהר וכו… חזרו בתשובה , לא מחמת מצב סוציואקונומי, אלא מחמת :

    חיפוש אחרי משמעות , מילוי ריקנות , משבר נפשי אישי וכו… אותו כנ"ל באירופה לגבי דידם . וכשם שפה :

    אתיופי עם כסף , מזרחי עם כסף , ערבי עם כסף וכו… לא יעזור לו תמיד , בקשר לתחושת נחיתות והשפלה והפליה , ואז :

    הוא יחפש נחמה ופיצוי , באקסטרים אידיאולוגי או כדומה ….

    לקרוא טוב מה אני כותב ….. להתראות

    אהבתי

  26. גיא , תמריץ , וכל המעונין לקבל טפח או הצצה , לדוקטרינות הפסיכולוגיות קמאיות , מחקר של פרופ' מאוניברסיטת מרילנד , על מתגיסי דעא"ש , ולראות , שזה לא קשור רק לאקונומיה כמובן , אלא גם מצב אישיותי , הנה :

    http://www.e-ir.info/2014/10/28/psychology-not-theology-overcoming-isis-secret-appeal/

    להתראות

    אהבתי

  27. מצב משונה. וכשאומרים היהודים אשמים. זה כולנו? פתאום המוסלמים אשמים אבל רגשי האשמה שיש להם לגבי השואה מסיעים לסובלנות.צחוק הגורל, השונאים הגדולים שלנו מקבלים יחס סובלני בזכותנו. שהיהודים אשמים זה כבר בגנים. איך זה שאחרי תקופת הצלבנים המוסלמים לא נהיו אשמים? אולי כעת כשהדת לא משחקת תפקיד, המוסלמי יחליף את היהודי כמושא השנאה. להיות מוסלמי יהיה לא נעים.

    אהבתי

  28. אלרום, נכון ,צודק, לא כתבת שיש קוהרנטיות מלאה. אני פשוט קצר ביכולת להתרכז ובזמן. מה שכן , נזכרתי שהבאתי מאמר בזמנו של דניאל פייפס בדבר הברית האדומה-ירוקה הלא קדושה במערב בין יסודות סוציו-קומוניסטים ובין האיסלם. האינטרס שלהם הוא כמובן שהעוני לא ימוגר לעולם ומכאן גם הסיבות לקיומם וקיום לתיאוריות ולתפיסותיהם. אשתדל אח"כ לקרוא ולהיזכר (גם את המאמר שהפנת אליו) ואראה איך מתקדמים מכאן.

    בברכה.

    אהבתי

  29. אוקיי גיא , קורה שטועים , כולנו לא תמיד יכולים להיות לגמרי מפוקסים . אלא שיש לזה פיתרון פשוט מאוד :

    קוראים פעמיים , וזה מאוד פשוט , ומאוד עוזר ….. להתראות

    אהבתי

  30. אני לא רואה סתירה בין הטענה שג'יהאדיזם פונה ליצרים ולחסכים ובין הטענה שהאסלם היא דת ג'יהאדיסטית במהותה.

    להבנתי מייסד האסלם היה ג'יהאדיסט וכך גם ממשיכיו, והיות שכל מוסלמי מצווה לחקות את אורחות חייו של המייסד בכל היבט של החיים, יש להסיק מכך שג'יהאדיזם אינו בן חורג אלא הדבר האמיתי.

    ברור שיש מוסלמים שאינם ג'יהאדיסטים, אבל הם נמצאים בעמדת נחיתות מבחינה דתית: הם לא הולכים עד הסוף כפי שציווה המייסד.

    בחלוף הדורות, לעתים קורה שהסטטוס קוו קצת מרדים את האנשים, הממסד הדתי מתאבן ומסתאב, והלהט הג'יהאדיסטי מתכסה אבק — אבל לא לזמן רב! בתוך התפילות והכתבים הקדושים, הגחלים הג'יהאדיסטיות לוחשות ורושפות; כל מה שצריך זה משב רוח.

    אהבתי

  31. התפרסם אמש שהמחבלת המתאבדת מפריז לא היתה דתיה כלל, לפחות לא עד לאחרונה. זהו משהו מנטלי, אולי קשור לתופעה של בני המעמד הבינוני המחפשים כיוון ומשמעות בחייהם. אם אתה שוטף כלים בפריז , או אפילו סטודנט או פקיד בנק להיות לוחם צלבני למשך 6 חודשים בהם אתה קובע גורלות של אחרים זו חוייה.

    אהבתי

  32. מבקר, אצל רוב המוסלמים הדת היא מקום לחברה ושייכות קהילתית. הפרשנות ההרסנית היא אצל המטיפים. רוב האנשים הולכים לשם לא כדי להעמיק ולא כדי לצאת למלחמות ג'יהדיסטיות

    אהבתי

  33. אורי , אני מסכים איתך. תראה שכמעט כל הדעאשיסטים הם צעירים מאוד כי זה נותן להם תחושה של חוויה וממלא אצלם צורך רגשי. שהם משפיעים על העולם ולא חלולים.
    גם הקומוניסטים ברובם היו צעירים שבשם הקומוניזם לא הייתה להם בעיה לשחוט מאות אלפים בדרך לשלטון טוטאלי.
    גם הרפובליקה הצרפתית שאנו מכירים כיום הוקמה על נהרות של דם.

    אהבתי

  34. אלרום , תודה על המאמר המעניין. אכן אחזור מאוחר יותר לקרוא בו שנית.

    ראשית , אני סומך ידי לגמרי על תגובתו של המבקר.
    חזרה למאמר : בסיכום הוא מדבר שבנוסף לפעיליות הצבאיות שהן בלתי נמנעות וחיוניות יש לגרום או להחדיר לשדה הפסיכולוגי (שהוא מפריד כמעט לגמרי משום מה מהשדה התיאולוגי)לשיח ולתקשורת מה שהוא מכנה קונטר-נרטיב. העניין הוא לדעתי ש[אי אפשר] להחדיר שיח כזה אם הוא אינו מגיע מלכתחילה מהאיסלם שכן הוא ג'יהאדיסטי לא סובלני ולא פתוח לרעיונות אחרים במהותו. כך שאילו דיבורים בעלמא ואנו מצויים במעגל אכזר.

    תחושת המעגל האכזר רק מתחזקת אצלי כשקראתי את הציטוט למטה מהמאמר שאורי הביא לגבי תכונות האופי שמערכת ההפעלה הנ"ל מחדדת –>
    ——————————————————————————-
    במסגד ובחוסיניה [מרכז דתי-קהילתי שיעי] נהגו לחדד אצלנו את תכונות האופי המייחדות את האסכולה שלנו, באמצעות הסתה נגד בני דתות אחרות ואף נגד בני האסכולות [המוסלמיות] השונות, [שהואשמו בכך] שהם ח'וארג' [כינוי גנאי][3], רואפד [כינוי גנאי לשיעים], נואצב [כינוי גנאי לסונים בפי השיעים], סוטים מדרך הישר ומורתדין [מי שחזרו בהם מן האסלאם].
    ——————————————————————————-
    כלומר , גם אם יקום "קונטר-נרטיב" ע"י קבוצה נכבדה של איממים מערכת ההפעלה יכולה בקלות לסווגם כומורתדין.

    אהבתי

  35. גיא , על לא דבר , שמח שאתה מפיק תועלת . כאשר גרסתי לקרוא פעמיים , התכוונתי לתגובות , לא למאמרים ( אם כי , לא מזיק אם צריך …. אלא , שעל תגובות , צריך להגיב , וזו כבר חיה אחרת לגמרי ) .

    אני לא סתם זורק לך עצמות . אתה צריך להתכונן לדיבייט הגדול . הסברתי לך כבר , שדעא"ש שמו עליך עין חזק מאוד . אתה בשבילם המטרה האולטימטיבית ( גם יהודי , גם ישראלי , גם מונותיאיסט , גם מערבי , וגם בודהיסטי ( פאגאן מתועב ) ) ולכן , אם יורידו אותך , יביאו מכה חזקה מאוד !!

    והנה , אתה רואה ( לינק להלן ) מי שציטט להם פסוקים מן הקוראן , שוחרר , להלן :

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4728610,00.html

    להתראות

    ואל תנקר בשמירה , לא כל שכן להירדם ….זה יבוא !!

    אהבתי

  36. אלרום , גם אני לא סתם זורק לך עצמות. אתה צריך כנראה פעם נוספת לצפות בנסיכה הקסומה. למרות שלדידך אני בשבילם המטרה האולטימטיבית-אני מחייך וזה משום שאני יודע משהו שאתה לא – אני יכול להיות בנוסף לכל גם מוסלמי.
    והנה , כאן רואים שאני מתכונן –>

    אהבתי

  37. אכן גיא , אם לכך כיוונת , הרי בודהיסט אמיתי , יכול להיות , הכל ולא כלום , בו זמנית !! אבל , מאידך , לך לספר את זה לדעא"ש כאשר יגיעו אליך , שהרי , ככה וככה , תועבה הדבר !! אם אתה יכול להיות מוסלמי למראית עין , כהרף עין , ולחזור לגלגולים אחרים , הרי אתה לא !! אתה יותר גרוע מכופר גרוע ביותר . אתה נושא את שם אללה לשווא , ומייצר מראית עין ואחיזת עיניים הכופרת בכך בעיקר העיקרים . וזה לכן אני מסביר לך למה :

    אתה המטרה האולטימטיבית שלהם , גור לך גיא ….. סרט מדהים אגב …..

    להתראות

    אהבתי

  38. בישראל יש אולי תקווה, שהאירועים בפריז יגבירו באירופה הבנה לאילוצים הקשורים בהתמודדות עם הטרור הפלסטיני ויביאו להקלה בלחץ המופעל על ישראל ובביקורת הנשמעת נגדה בהקשר זה מצדם של מוסדות האיחוד האירופי וממשלותיהן של חלק מהחברות באיחוד. אולם, אירועי עבר דומים מלמדים שלא כך יהיו פני הדברים ולא צפוי שינוי מהותי בגישת אירופה בסוגיה זו. ההזדקקות של אירופה הן לטורקיה והן לאיראן בנושא הפליטים ובנושא הלחימה ב'מדינה האסלאמית' תקטין גם היא את יכולתה של ישראל לשפר את מצבה מול אירופה. כך, לדוגמא, לאחר הניצחון המוחץ של ארדואן בבחירות טורקיה תמשיך לחבל בשיתוף פעולה ביטחוני ומודיעיני של נאט"ו עם ישראל. מאמץ זה צפוי להיות אפקטיבי על שום החשיבות שמייחסות מדינות אירופה לתאום עם טורקיה בהקשר הפליטים.

    http://www.iglobali.com/?p=85033

    אהבתי

  39. אורי, האם בת של יורדים ישראלים, שאף פעם לא ביקרה בישראל, לא יכולה לסכן את חייה למען האידאולוגיה הציונית?

    (בתמצית: מגיע לעם היהודי שתהיה לו מדינה).

    נניח שאתה צודק והיא "רק" מחפשת כיוון ומשמעות בחייה. אבל איך היא תרגיש שמעשיה חשובים בלי אידאולוגיה? זה מאוד עוזר לדעת שיש קבוצה גדולה של אנשים שיעריכו אותה על מעשיה, אם וכאשר ידעו עליהם, כי גם הם מחזיקים באותה אידאולוגיה.

    חיפוש כיוון ומשמעות לא סותר אידאולוגיה, להפך. אנשים פונים לאידאולוגיה *בגלל* שהיא מספקת להם כיוון ומשמעות. ולפעמים הפונים הם דווקא אלה שהתרחקו.

    אהבתי

  40. כמובן כמובן, שאלה אחת היא מדוע החברה המודרנית לא מספקת תחליפים שנותנים סיפוק וממלאים את החסך הזה. בהרבה מקרים אנשים מאמצים אידיולוגיה רק כדי למלא את החלל. אצל נשים זה היה בעבר להביא ילדים. לכן גברים יותר נכנסים לפשע ואלימות. מעניין אם כעת כשיש פחות ילדים יותר נשים יחפשו את עצמן מחוץ לחוק.

    אהבתי

  41. "אצל הצרפתים שאני מדבר אתם פה, כבר ארבעה ימים, יש איזו תחושה של פאסיביות. זאת אומרת, 'אנחנו לא רוצים לגעת בחולי הזה, לרפא אותו באמת, להתמודד באמת עם מה שזה אומר, לטפל באמת בבעיות העמוקות של החברה הצרפתית'. ורבים מהם אומרים לי, 'בעצם מה שנעשה, זה ניתן את הקולות שלנו למארי לה פן. למה? שהיא כבר תתמודד – היא כבר תדע איך לפתור'. זאת אומרת, עלייה של ימין קיצוני, עלייה של ימין הרבה יותר קשוח. לא שיכול לפתור את הבעיות דווקא, אלא כזה שנותן תשובה נורא מהירה, נורא פשוטה, לאזרחים שעכשיו בעיקר מרגישים פחד".

    http://www.haaretz.co.il/gallery/television/tv-review/.premium-1.2778129

    אהבתי

  42. מאמר מצויין של מרדכי קידר

    רעיון "זכויות האדם" תרם גם לביסוס התפיסה הפרוגרסיבית שחתרה תחת ערכי המשפחה המסורתית. את התוצאה הישירה ניתן לראות בנתוני הילודה באירופה: הדמוגרפיה האירופית מצטמצמת בקצב מדאיג, ולכן היבשת זקוקה לזרם קבוע של עובדים זרים שיעבדו במפעלים, בתחבורה, בשירותים, במכולת ובמכבסה. אך עובדים אלה אינם משתלבים בחברה, חיים במובלעת תרבותית ומשמרים את תכונות ארץ המוצא.\
    כאן מגיעה הצרה השנייה, והיא רעיון הרב-תרבותיות. יש רבים באירופה הסבורים שמדינה אחת יכולה להכיל בתוכה מספר רב של תרבויות. במקרה האסלאמי, התרבות המהגרת משמעה ריבוי נשים, והסתמכות גדולה על מערכות הרווחה; חלקים נרחבים ממנה מעניקים גם לגיטימציה לאלימות – במשפחה, כלפי רכוש ציבורי, כלפי אנשים ונשים שאינם מוסלמים; והיא גם מצדדת בעבודה לא מוסדרת והיזקקות לבתי דין שרעיים, שפסיקותיהם לא עולות בקנה אחד עם חוקי המדינה המארחת.

    מצב כזה לא יכול להתקיים לזמן רב, כיוון שמשמעותו האמיתית היא שחברה אלימה משתלטת על המרחב הציבורי, הכלכלי והפוליטי של החברה הפחות אלימה. המשטרה פוחדת להיכנס לשכונות התרבות האלימה, וזו חיה בשוליים הכלכליים, החברתיים והפוליטיים של המדינה המארחת. אנשים בשוליים חשים מוזנחים ומוקאים, והשילוב של כלל הגורמים הללו – התרבותי, הדתי, הכלכלי והחברתי – משמשים כמדרון חלקלק בדרך לטרור.

    http://tinyurl.com/puk24mz

    אהבתי

  43. מבקר, מכיון שאנחנו בעונת המלפפונים, יום שבת: צריך להבדיל בין אידיאולוגיה להגיון, מה שנקרא קומון סנס. רוב האנשים כיום מפיקים את ההגיון והמציאות מתוך סרטים, ובסרטים יורים על הגיבור אלפי כדורים והוא רק נסרט בדרמטיות וגם אם הוא חוטף כדור בכתף זה רק בשביל אפקט הצבע והתחבושת הוא ממשיך להשחיל 99 אויבים בכדור אחד.
    הבת של היורדים הישראלים שמעולם לא ביקרה בארץ חושבת שהיא הגיבור, גם האמריקאית שנסעה לתורכיה ,לעזור" ומצאה את עצמה נאנסת על ידי מנהיג דאעש חשבה שהיא הגיבור. מי הם אלו 99 הניצבים בסרט שמתים כאחד האדם, לכולם יש אמא שחושבת שהם ילדים טובים. על כל גיבור יש הרבה אידיאולוגים שהיו להם חיים משעממים ולא עלה בדעתם ששעמום זה בריאות. כולם חשבו שהם יחזרו הביתה בשלום ולא בארון. האם הצעירות שנסעו לסוריה להיות שפחות מין הבינו מה הן עושות? זה מאידיולוגיה או מסריטה? יש קבוצות של נושא מסויים, הלכתי פעם לצנוח וכולם שם היו משוגעים שיכולים לדבר רק על זה ולהוציא את הכסף רק על זה, זו אידיאולוגיה? כל תחביב יכול להקרא אידיולוגיה, ללכת לדאשע לכרות ראשים זה תחביב, וגם להתחתן בלילה אחד עם 15 גברים שלא התקלחו מאז האביב הערבי.

    אהבתי

  44. אורי, אני חושב שג'יהאדיזם זו אידאולוגיה. עד כמה היא משתלמת לעוסקים בה, עד כמה היא נותנת להם סיפוק, עד כמה היא ממלאת מקום של תחביב אקסטרים, ועד כמה הם יודעים מראש לאן הם הולכים, אלה שאלות נפרדות, לטעמי.

    ההבדל בין משוגעים לצניחה ובין סיירת צנחנים נעוץ גם במימון הציבורי, בתמיכה באלמנות, בטקסי הזיכרון, ובמעמד שהם זוכים לו בציבור.

    "הטובים לטיס, הטובות לטייסים" — זה לא רק אצל ג'יהאדיסטים.

    אהבתי

  45. הנה לינק לנושא שגיא העלה ועניין את תמריץ. מותו של סוכן, עלית התמותה בקרב מעמד הביניים. אני נוטה להאמין שזה לא נכון.

    והנה כתבה מעניינת על מדינות דמוקרטיות שנהיות רפובליקניות דווקא מכיון שהמדינה מבזבזזת כספים על אנשים שמנצלים את שרותי הרווחה ורובם אפילו לא בוחרים

    אהבתי

  46. אל רום, בנוגע לכתבה למה טרוריסטים רוצחים, נתקלתי בזה הלילה, לא מבריק אבל זו תגובה של מישהו לכתבה על הסידרה.

    למי שחושב שמדובר בטלויזיה בלבד, שיבדוק את היערכות ממשלת ישראל והטיפול שלה בסופה שהיתה לפני שנתיים, וישליך את הניסיון הזה על אסון אחר, למשל רעידת אדמה.
    הזומבים צמאי הדם והבשר, במקרה של מדינת ישראל, הינם המוסלמים החיים בתוכנו. החיה שבהם תנצל את ההזדמנות ותתפרץ.
    האם לממשלת ישראל יש איזושהי תכנית מגירה לטיפול במוסלמים האלו? ומה לגבי המוסלמים שמחוץ לגבולות המוגנים של המדינה?
    איך ממשלת ישראל מתכוונת לגונן ולהגן על היהודים מחדשי ההתישבות ביו”ש?
    מה ממשלת ישאל תעשה כשהמוסלמים בקלקיליה ינצלו את ההזדמנות לפלוש לכפר סבא ולעשות בתושביה כמעשי דאע”ש? או תושבי פרידיס שיפלשו לזכרון יעקב? או תושבי ג’סר א-זרקא שיחליטו לשכשך רגליהם בבריכות של תושבי קיסריה?
    האם יש בכלל מישהו בממשלת ישראל המוכן, ומסוגל, להורות לצה”ל להשמיד ולחסל כל מוסלמי שיהוה סכנה, גם אם רק במחשבתו, כלפי יהודים?
    האם מישהו בממשלת ישראל מעלה על דעתו שבארוע אסון שכזה מדינות העולם ינצלו את ההזדמנות ויפלשו למדינת ישראל, באיצטלה של סיוע הומניטרי, ובחסות השקר הזה יוציאו להורג כל יהודי שיכול להתנגד לנוכחות שלהם בתחומי מדינת ישראל?
    אני מקוה שלעולם לא נגיע למצב שכזה, אבל אם נגיע אז לכל הפחות מישהו בממשלת ישראל צריך לחשוב הרבה קדימה ולהכין פקודות מתאימות להגנה על תושביה היהודים של המדינה.

    http://mida.org.il/2015/11/19/%D7%9C%D7%9C%D7%9E%D7%95%D7%93-%D7%A2%D7%9C-%D7%94%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9D-%D7%9E%D7%94%D7%9E%D7%AA%D7%99%D7%9D-%D7%94%D7%9E%D7%94%D7%9C%D7%9B%D7%99%D7%9D/

    אהבתי

  47. אורי , [כנראה זה רק אני] אבל החלק המצוטט למטה מהכתבה שהבאת דווקא הזכיר כמה מקומות עבודה.
    ——————————————————————————
    "היה חזק, חמוש, וקח את גורלך בידיך
    יש להודות שאפילו במתים המהלכים רוב בני האדם הם טובים ועדינים, ולעומתם האנשים הציניים ונטולי המצפון הם מועטים יחסית. אבל זו בדיוק הנקודה. לא צריך יותר מדי "זאבים" בעולם שאין בו חוק וסדר, כדי שהמצב יתדרדר לכאוס מוחלט שבו אדם לאדם או חבורה לחבורה – זאב. המיעוט הרע מכתיב את הטון לכולם. זה מתחיל במאבקים על מזון וציוד חיוני (הרי לא לכולם יש מספיק, אבל כולם רוצים לחיות) כשהאלימות היא עדיין לא נוהל שבשגרה, אבל מהר מאוד הניסיון מלמד שיש אנשים שיעשו הכל, פשוט הכל, כדי לשרוד. וכך היכולת של האדם לבטוח בזרים נעלמת כלא היתה – במיוחד אם הוא ניסה בתחילה לתת בהם אמון, אבל לא פעם ולא פעמיים זה כמעט עלה לו בחייו."
    ——————————————————————————
    רק שבניגוד לכתבה במקומות העבודה [לכולם יש מספיק],[האלימות היא נוהל שבשגרה] ומהר מאוד הניסיון מלמד שאנשים יתכחשו וייפו את המצב בשביל לשרוד ללא צריר הכרני.

    חייב להודות שמאז שאני עובד בחלקי משרה או בכלל לא הזכרונות מהמקומות הללו עושין את הבטלה למתוקה יותר. (יין-יאנג).

    ותגובה לשמעון על מנת שלא יעלב : כל הפאונטה היא שאני גם וגם.

    בברכה.

    אהבתי

  48. מלחמה זה טוב לעסקים..

    הסוד הגדול שלא מספרים לכם על דאעש – והקשר למיליציות המיסוי העצמאיות – השבוע/ גיא רולניק – TheMarker – http://www.themarker.com/markerweek/thisweek/1.2780628

    כל הדיון על המוטיבציה של הטרוריסטים הוא מצחיק. הם רק פיונים במשחק. בובות על חוט.

    אהבתי

  49. מישהו ראה לאחרונה את מנהיג העולם החופשי? • אובמה הוא אמנם מפקד הכוחות המזוינים החזקים בהיסטוריה, והלחץ עליו לפעול כנגד דאע"ש כבד מאוד, אך סביר להניח שגם כעת הוא ימשיך לדבוק באסטרטגיה שלו: לא לעשות דבר

    כתבה ביקורתית על אובמה במידה. מישהי בשם קמילה הגיבה ואני ממליץ לקרוא את התגובה שלה.

    לפני שבוע וחצי, ב-10 בנובמבר, דיווחה סוכנות 'רויטרס' על כך שהאיראנים הפסיקו את תהליך פירוק הצנטריפוגות באראכ ובפורדו. לא שמעתם על זה, מפני שבתקשורת הזרם המרכזי בארצות-הברית ובישראל העניין לא דווח או שדווח בצורה מאוד מוצנעת. הנשיא אובמה, כמובן, עבר על ההפרה הבוטה של עסקת הגרעין בשתיקה. אם זה לא מזיק לו פוליטית הוא לא רואה סיבה לפעול.

    http://mida.org.il/2015/11/18/%D7%90%D7%95%D7%91%D7%9E%D7%94-%D7%9E%D7%91%D7%95%D7%A7%D7%A9-%D7%A2%D7%9C-%D7%A0%D7%A4%D7%A7%D7%93%D7%95%D7%AA/

    אהבתי

  50. "יש דימיון עצום בין האידיאולוגיה הקומוניסטית, פריחתה, בניית כוחה ולבסוף התפוררותה לזו של האידיאולוגיה הג'יהאדיסטית שעדיין רחוקה משלב ההתפוררות … גם האידיאולוגיה הג'יהאדיסטית, כמו הקומוניסטית, לא תנוצח בשדה הקרב אלא תתפורר מבפנים …
    התנועה הקומוניסטית היא ניסיון ליישם את כתביו של קרל מרקס "המניפסט" ו"הקפיטל" כמו שהג'יהאד העולמי מנסה ליישם את חזונו וכתביו של סייד קוטוב המצרי "סימני דרך" ו"בצל הקוראן" מאה ועשר שנים מאוחר יותר. הקומוניזם, ממש כמו האסלאם הרדיקלי, כפר בלאומיות כמגדיר הראשי של בני האדם והציג כתחליף הגדרה חברתית על-לאומית "המעמד העובד" אז ו"אומת האסלאם" היום. שניהם הציגו את הסדר העולמי הקיים כאויב:
    הקומוניסטים את הקפיטליזם, הקולוניאליזם והאימפריאליזם
    הג'יהאד את המערב והלא מוסלמים הכופרים.
    שתיהן … לא הסתפקו בהגדרת האויב אלא גם הציבו חזון של חברה מדינתית, על-לאומית, המושתתת על חזון של צדק חברתי – כל אידיאולוגיה לתפיסתה.

    הקומוניסטים של המהפכה הרוסית, ממש כמו הדאע"שיסטים של היום, ראו באכזריות, בטרור, בהשלטת הפחד, במרדף רצוף אחרי אויבי האידיאולוגיה, בהקמת תאים מחתרתיים וחתרנות – כלי הכרחי ביצירת עולם טוב יותר … וכי המטרה הנעלה מצדיקה את האמצעים הקיצוניים.

    הסוף של המהפכה הרוסית שלא הצליחו לנצח אותה בשדה הקרב, נאלצו להשלים עם קיומה כעובדה פוליטית לאורך עשרות שנים (כשבעים שנה) ושלבסוף התפרקה מבפנים משפע של סיבות ובעיקר בשל ההתכחשות הבסיסית להגדרות הלאומיות והדיכוי המתמשך של כל דעה "אחרת" שבהכרח הביאה לקיפאון מחשבתי ויצירתי ככל שחלף הזמן. המדינה האסלאמית היא עובדה קיימת … מסתבר שההיסטוריה חוזרת על עצמה."

    http://danireshef.blogspot.co.il/2015/11/blog-post_22.html

    אהבתי

  51. אני חולק מעט על ההשוואה שדני רשף עורך.
    ברה"מ קמה באזור אחר לגמרי ותחת הנחות יסוד שונות לחלוטין. העמים ש"קיבלו על עצמם" את הקומוניזם הכירו מציאויות קודמות של "מלוכה נאורה" (הכל יחסי בחיים), של שלטון עצמי מסוים, של נסיכויות מקומיות, של מעורבות באימפריות גדולות, של סדר פוליטי (בדגש על סדר) כזה או אחר, ושל הפרדה בין החברה האזרחית למאבקי הכוח הפוליטיים. בקיצור הם ראו יותר מאופציה אחת. בתוך כל הנסיבות ההיסטוריות הללו ברה"מ לא הייתה יכולה להמשיך ולהתקיים כי מעבר לקיר ראו מה קורה במדינות אירופה החופשיות. הם ראו אופציות אחרות.

    לעומת זאת, מדינת דעא"ש נבנית באזור שלא הכיר מציאות פוליטית טובה מבחינה פוליטית (החברה האזרחית דווקא כן תפקדה), והתקופות הטובות באזור הזה הן דווקא הכיבושים וההשפעות האנגליות והצרפתיות. אבל כיום אין לאנשים הגרים שם שום אופק מעבר לגדר. מלבד ישראל, אבל ישראל נתפסית כנטע זר כאן מבחינתם.

    אהבתי

  52. אפשר להשוות לקומוניזם הסיני. גם שם אין לאומיות וגם שם הקומוניזם מפנה באיטיות את דרכו למשהו אחר. גם סין לא יכולה להתקיים כי הם רואים מה קורה במדינות אירופה החופשית והאזרחים לוחצים. למעשה ההנהגה לבד הבינה שהשיטה לא עובדת, אבל זה ההבדל בין אידיואולוגיה פוליטית לדתית.

    לגבי אזרחי דעאש, יתכן באמת שהם לא הכירו משהו שונה, אבל גם לו הכירו נראה לי שנוח להם עם המסגרת הדתית, מרידות נוצרות בשל חוסר כלכלי.
    הכתבה הזו מתארת את חייהן של מספר מוסלמיות "מודרניות" בדעאש שברחו משם ונראה שהן היו די מרוצות מחייהן. לא נראה לי שהמצב שלהן היה שונה מאשר בעזה או בערב הסעודית או מצרים או סודן.

    אהבתי

  53. אורי,
    בהקשר שאנחנו מדברים עליו אין הבדל בין אידיאולוגיה פוליטית לדתית. שתיהן למעשה שיטות שמנסות להסביר את החיים, לארגן אותן סביב צירים מסוימים, ולהנחות את הפרט והחברה מהן הפרקטיקות והכוונות הרצויות. זה אותו הדבר. גם לשיטה פוליטית חובקת כל (כמו קומוניזם) קשה לעשות שינוי פרסה. לא יותר, אבל גם לא פחות מאשר לדת.

    דווקא הקומוניזם הסיני נראה לי מצליח לעשות שינויים במקום לקרוס כמו מקבילו הרוסי, וזאת בגלל (לדעתי האישית) שהקומוניזם הרוסי סבל מעודף פומפוזיות וכתיבה. כשאתה כותב אתה מחויב לכל התפיסות שכתבת. הקומוניזם הסיני (ושוב מרחוק זה נראה לי כך) הוא יותר מעשי ופחות תיאורטי. משום כך הוא יכול לעשות שינויים מבלי לוותר על התפיסה הרשמית.

    גיא,
    קטכיזם הוא לא מאפיין רק של הקומוניזם ושל האיסלאם. הוא נמצא בכל ארגון, דת, שיטה ומוסד. גם לבנק ישראל דף שאלות ותשובות שמסבירות את תפקיד בנק, את חשיבותו ופועלו הרב. כמובן שצידוק עצמי רב (שמלווה בשלילה מוגזמת של האחר) מעיד על כשל בשיטה. אם היא טובה היא תעבוד גם ללא צידוקים רבים.

    אהבתי

  54. יאיר , העניין שקומוניזם כיביכול פר-סה הוא אנטי-דתי בעוד הוא ביסודות הנסתרים משתמש במונחים של דתות-מנותאיסטיות שיש להן אג'נדות נסתרות ( טוב נו , כמו שאמרת , בנקים מרכזיים 🙂 ) אבל שולל את האחר ע"י ה[מונו] וגם שולל צמי שמשרת מטרה נעלה –>

    The revolutionary is a doomed man. He has no private interests, no affairs, sentiments, ties, property nor even a name of his own. His entire being is devoured by one purpose, one thought, one passion – the revolution. Heart and soul, not merely by word but by deed, he has severed every link with the social order and with the entire civilized world; with the laws, good manners, conventions, and morality of that world. He is its merciless enemy and continues to inhabit it with only one purpose – to destroy it. –

    אהבתי

  55. לדתות יש יותר היסטוריה מאשר לאידיאולוגיות פוליטיות ולכן קשה להשוות. עם זאת, היסטורית, דתות הן יותר גמישות מאשר האידיאולוגיות הנוקשות של המאות האחרונות. כמובן שסבר הפנים הדתי הוא נוקשה וחמור, כזה שמשדר קיבעון ויציבות, אבל בפועל בשביל לשרוד מאות שנים קשה מבלי להשתנות. אני לא יודע אם זאת קביעה נכונה עבור האיסלאם (כנראה שכן), אבל וודאי שהיא נכונה עבור היהדות ולהבנתי גם עבור הנצרות.

    אהבתי

כתיבת תגובה