מדינת הרווחה בפרדוקס ההגירה

שוודיה מקבלת בשבועות האחרונות עשרת אלפים פליטים מדי שבוע מסוריה, מאפגניסטן ומארצות נוספות. בקצב כזה יגיעו אליה חצי מיליון פליטים בשנה אחת, כמות שמהווה 5% מאוכלוסייתה. מזה שנות דור נחשבת שוודיה למדינת הרווחה האידאלית. היא אמנם נטשה מזמן את הסוציאליזם הנוקשה של העבר, אך עדיין זו מדינה שמטילה מס כבד ובתמורה מעניקה שפע הטבות לכל אזרחיה לפי מודל מדינת הרווחה הסקנדינבית. ברם, מה שקורה לשוודיה עתה ממחיש סתירה פנימית מובנית במדינת הרווחה בעידן המודרני.

האידאולוגיה שמאחורי מדינת הרווחה היא הומניסטית ומבוססת על רעיונות שוויוניים. ג'ון רולס ניסח היטב את ההצדקה לכך. אם בטרם היווצרותנו לא היינו יודעים מה יעלה בגורלנו, היינו מקווים שבעולם שאליו נצא ישרור שוויון ותינתן רווחה לכול, כדי להבטיח שנהיה אשר נהיה, ניוולד אל חיים שטוב לחיות אותם. העובדה שאנו מגבשים השקפת עולם בדיעבד, אחרי שאנו כבר יודעים איפה נפלנו, אינה צריכה לעוור את עינינו לכך שבמובן העמוק האינטרס של כל בן אדם מראשיתו הוא קיומו של עולם שוויוני. עולם מסוג זה המסורת הסקנדינבית אכן עמלה לטפח.

אבל יש באג קטלני בכל הקונספט – מדינת רווחה מערבית נוהגת לדאוג לתושביה בלבד. דבר זה נראה נטול הצדקה. אם אנחנו באמת מאמינים בשוויון, כיצד ננשל ממנו את אלו שזקוקים לו יותר מהכול, מיליארדי החלכאים והנדכאים מהעולם השלישי. כל עוד הגבולות היו סגורים אפשר היה להדחיק שאלה זאת. רחוק מהעין, רחוק מהלב. אבל עתה כשנחילי אדם זורמים לעבר אירופה מכמה כיוונים, השאלה עולה שוב בכל תוקף. האורחים הלא קרואים כבר דפקו בדלת. כיצד ניתן להרחיקם מכל טוב מדינת הרווחה. הרי גם הם בני אדם וגם הם זכאים לשוויון.

אלא שאם אכן עונים על השאלה הזו בצורה שמביאה את ההיגיון ההומניסטי למיצויו, ומתחייבים לקבל כל פליט בנדיבות, כפי שנוהגות לעת עתה גרמניה ושוודיה, משלמים מחיר יקר.  קסמה של מדינת הרווחה היה תמיד נעוץ בכך שהיא מפחיתה את אי השוויון ואת הצרות שנחשבות לכרוכות בו: אומללות מחפירה, הזנחה, עליבות ופשיעה. אולם מדינת הרווחה הפתוחה לרווחה מחוללת את ההיפך הגמור – ככל שהיא נדיבה יותר באורחותיה, כך היא מגדילה את אי השוויון ואת תופעות הלוואי שלו. זאת מכיוון שנדיבותה מביאה אליה את אלו האומללים ביותר, ופתאום גם הם נמנים על מקבלי הקצבאות בה ועל אלו שהכנסותיהם נרשמות לצורך חישוב מדד הג'יני. כך מתהווה פרדוקס – מדינת הרווחה מגדילה את הפערים החברתיים במקום לצמצמם. עולה השאלה: אם זו התוצאה של מדינת הרווחה, האם הציבור יסכים להמשיך לממן אותה?

23 תגובות על ״מדינת הרווחה בפרדוקס ההגירה״

  1. תודה על הפוסט תמריץ . אלא שאתה מניח , שמטרתה של מדינת הרווחה , הינה שיוויון , וכלל וכלל לא ברור הדבר !! אחת ממטרותיה העיקריות של מדיניות הרווחה , הינה לדאוג לכך , שאזרחי המדינה , או מכללא בני אדם השוהים בה , לא ייעשקו !!

    מניעת עושק , לא מיישם מניה וביה שיוויון !! שהרי היא גם הבעה של סולידריות חברתית , עם :

    חסרי ישע , עובדים שקופים חסרי הגנה או לובי במימשל , מעמדות נמוכים וחסרי רקע מקצועי והשכלה וכדומה ……

    כלומר , צריך לראות את מדינת הרווחה באספקלריה של קווים אדומים , ערכיים , שחברה בעלת סולדריות קולקטיבית מתקדמת , לא יכולה , במובנים ערכיים , או במובנים של " מבט אל מול המראה " להניח לעושק וניצול מחפירים ואכזריים , להתרחש בתחומה . הדבר משחית מערכות ובני אדם !!

    מעבר לכך , מדיניות רווחה גם מתבססת על קונספט או דוקטרינה אינסטרומנטלית :

    הנאמנות של האזרחים כלפי המדינה , והעובדים בארגון כלפי הארגון בו הם מועסקים , תהא גבוהה יותר , ההזדהות עם הארגון גבוהה ומעמיקה יותר, ומכאן :

    שהם יהיו יותר פרודוקטיביים ויעילים . לכך צריך כמובן לדאוג על ידי מדיניות מתוחכמת המגלמת : הנדסת אנוש מתקדמת , פסיכולוגיה ארגונית מתקדמת , אבל , ברור זה רציונל נוסף .

    תודה

    אהבתי

  2. בעבר הבעת דעתך שאומנם לעשירים יותר תהיה גישה לרפואה החדישה ביותר ולטכנולוגיה החדישה אבל זה יחלחל מטה. בסופו של דבר העשירים והמוכשרים מושכים את השאר אחריהם.
    משום כך המושג שוויון צריך להיות בערבון מוגבל. יש לתת למוכשרים ולבעלי היכולת להתקדם וליצור אחרת לא יהיה לאחרים. אם שבדיה תתמוטט מעול המהגרים אז לא יהיה כלום לאף אחד. גם לטובים ולמוכשרים ולברי המזל שנבחרו להוולד בשבדיה במאה ה 21 ולא באפריקה במאה ה 19 מגיע להנות ולפתח את עצמם ולהחליט לבד מה גודל הפרורים שהם רוצים לחלק לעולם השלישי.
    אפריקה היא חור נידח ללא עתיד מכיון שהתושבים הם עצלנים חסרי יוזמה, התרבות שלהם היא תרבות של ניצול וישיבה בשמש, בכל רחבי אפריקה אין ערים עתיקות או מבנים עתיקים. הם חושבים לטווח של יום. אם הם לא דאגו לעצמם מדוע שהאחרים יקריבו את חייהם למענם? האפרו אמריקאים בחלקם הגדול מראים את אותה נטיה ודרך חיים שיתכן שיציגו המהגרים לשבדיה, חיים על חשבון שרותי הרווחה. שוויון זה שוויון ההזדמנויות, אבל לא על חשבון מישהו אחר.

    אהבתי

  3. תמריץ, מאיפה אתה יודע ששבדיה מקבלת 10 אלף פליטים בשבוע?
    יש לך לינק?
    ואין ספק שגל ההגירה האדיר הזה ישאיר את חותמו על אירופה עוד עשרות שנים מהיום ועלול לשנות אותה לטוב ולרע.

    אהבתי

  4. אורי, נכון. לא הדגשתי בפוסט שעוד יותר מאשר זה פרדוקס, זה פשוט לא מעשי. אי אפשר יהיה לפרנס את כולם. אבל שלב הפרדוקס מתחיל עוד לפני שמתחיל השלב שבו הדברים נעשים פשוט בלתי מעשיים.
    רוב המהגרים לעת עתה הם לא אפריקאים אלא מוסלמים מזרח תיכונים. אבל אולי עוד ישתנה.

    אהבתי

  5. ברומא שהדלדלה גם מבחינת אוכלוסיה וגם מבחינת כוח הרצון של תושביה לשאת במחיר האימפריה ולשרת בצבא קלטו את תחילה עמים אחרים ואח"כ אפילו את הברברים מטעמים אינסטרומנטלים, של העולם הזה, בשביל שקודם כל ישרתו בצבא ובתקווה יטעמו בתרבות הרומית וכך ביום שבו יקבלו אזרחות ו/או אדמה יזדהו עם ערכי האימפריה. בסופו של דבר אחרי הרבה שנים זה קרס(ולא רק בגלל). היום אילו שקולטים את ההגירה עושים זאת מתוך רצון לחיות לגמרי באידאלים ומתוך ניתוק כמעט מוחלט מהעולם הזה ומתוך טעמים אינסטרומנטלים שקיימים בו.מה שבטוח העניין לא יארך הפעם הרבה זמן בין אם הציבור ישנה את מדיניות הרווחה או שהיא תשנה אותו ואז את עצמה.

    אהבתי

  6. אל רום, אני מסכים עם מה שאתה אומר. אני עצמי לא מעריך בכלל שוויון אבל תומך נלהב במדינת רווחה כל עוד היא מקפידה על תמריצים נכונים.

    עם זאת אני יודע שאצלנו ובארה"ב רוב מי שמתפעל משוודיה, מתפעל בעיקר כי מהמדדים שם ברור כמה נמוך אי השוויון. מייחסים זאת בעיקר למדינת הרווחה, אבל מה יקרה כשהכול מתהפך – הרווחה היא הגורם הברור שמחולל אי שוויון.

    אהבתי

  7. תמריץ, הגירת עניים לתוך מדינה עשירה לא מחוללת אי-שוויון ברמה העולמית, כי אי-השוויון היה גם קודם. היא אולי מגבירה את *תחושת* אי-השוויון והנראות שלו, ומגבירה קנאה.

    אהבתי

  8. מבקר, אתה צודק כמובן אבל הן הפסיכולוגיה האנושית והן מדדים שהתקבלו כמו מדד הג'יני והן האופן שבו מתנהלת הפוליטיקה המדיניתית אומרים שאי השוויון במדינה הוא מה שחשוב. הרבה אנשים במערב מאמינים בערכים שדוגלת בהם שלי יחימוביץ' ואובססיביים לשוויון. כמה פעמים שמעת את שלי יחימוביץ' מזכירה את העוני במוזמביק?

    אהבתי

  9. תודה על הלינק תמריץ.
    מעניין מתי הימין השמרני בשבדיה יעלה לשלטון….? חבורה של מתאבדים שמאלנים…..

    בגדול אולי אי השוויון המקומי בשבדיה יעלה אבל ברמה הגלובאלית הוא יצטמצם כי מצבם של הפליטים ישתפר באופן כללי לעומת מצבם בסוריה או במחנות הפליטים.

    אהבתי

  10. הפסיכולוגיה האנושית — צודק.

    ג'יני — טוב, אם כך זה כשל במדידה, או בעובדה שמודדים בתוך מדינה ולא בהסתכלות רחבה יותר. למשל, היחלצות סינים מהעוני שיפרה את אי-השוויון ברמה העולמית.

    יחימוביץ' — לוביסטית של עובדים מאוגדים. יש פעילי שמאל כלכלי אחרים, שדווקא כן אכפת להם מהמצוקה באריתריאה וסודן, או מתנאי העבודה של הסינים שמרכיבים אייפון.

    יתכן שהנקודה המכרעת היא הענקת זכות הצבעה. ברגע שזה קורה, נוצר אינטרס אלקטורלי לדברר את העוני. זו לא הפסיכולוגיה, זה לא מדד העוני וזו לא האידאולוגיה — זו זכות ההצבעה.

    הפתרון הנכון והעמוק, לדעתי, הוא לשכלל את שיטת הממשל, באופן שיקשה על תת-קבוצות לסחוט זו את זו דרך הקלפי. למשל, לתת למשלמי מסים השפעה גדולה יותר על מדיניות המיסוי, ועל תשלומי העברה, מלאלה שלא משלמים מסים. אם וכאשר זה יתבצע, העוני יאבד את קסמו בקרב הפוליטיקאים.

    אהבתי

  11. תמריץ , אני שמח שאתה מסכים . ואם אתה מסכים , אזי , גם עם החלק הסמנטי לכאורה , משמע :

    אין קשר בין רווחה לשיוויון או אי שיוויון . לגבי דידי , האי שיוויון ( במשתמע ) הוא ליבידו , הוא תמריץ , הוא מביא תועלת לכלל החברה , הוא מניע צמיחה , יזמות , פיתוחים טכנולוגיים , יצירת עושר , אלא :

    שאין קשר בין זה : לבין חמלה , לבין סולידריות קולקטיבית , לבין קווים אדומים , שבסוף , גם במונחים של עשיית עושר , מייצרים חברה בריאה יותר , יעילה יותר , פרודוקטיבית יותר , מבחינה כלכלית ממש .

    נ.ב. : כל זה , מבלי להתיחס לבעיות הגירה , אלא ברמה העיונית / עקרונית .

    להתראות

    אהבתי

  12. רק מענין תמריץ , לקרוא להלן את סעיף 22 ( 2) בחוקה ההולנדית למשל , הנה :

    2. It shall be the concern of the authorities to provide sufficient living accommodation.”

    אני רק כמובן , משאיר לטעמם של אזרחי כל מדינה , לקבוע , מה הם הקווים האדומים , מה הם נקודות האיזון , אבל , ברור שחרפה של חיים מתחת לקוים אדומים , צריכה להימנע , ואין לה קשר דיאלקטי עיוני , עם יצירת עושר וצמיחה . ברור שיש קשר נכסי משאבי וניהולי , אבל , לא רעיוני עיוני .

    להתראות

    אהבתי

  13. תמריץ, אומנם הפליטים המוסלמים אינם אחראים לגורלם, אבל לצטט את גיא:אילו שקולטים את ההגירה עושים זאת מתוך רצון לחיות לגמרי באידאלים ומתוך ניתוק כמעט מוחלט מהעולם הזה ומתוך טעמים אינסטרומנטלים שקיימים בו. מה שבטוח העניין לא יארך הפעם הרבה זמן בין אם הציבור ישנה את מדיניות הרווחה או שהיא תשנה אותו ואז את עצמה.
    ובמילים נוספות, הרצון להיות אידיאליסט תוביל אותם לבית התמחוי. הם לא מבינים מה יהיה המחיר שהם ישלמו, שלילדים שלהם יהיה הרבה פחות, שאין מה לעשות שהחיים לא תמיד הוגנים ושויונים ושהם לא אחראים

    אהבתי

  14. תמריץ , לא הבנתי תגובתך האחרונה עלי :

    באשר עם מה שכתבתי , אי אפשר להתווכח בעיקרון !! זה לא קשור לימין , ולא קשור לשמאל !! אלא קשור להגדרה של מה שהוא הדבר : per se . אלא שהרבה נעוץ בהגדרה או בתיאור של קונפיגורצית הבסיס , ובמקום להתעמת עם זה , הטבע האנושי , מייצר דיאלקטיקות מדומות .

    ובכלל , אתה שם בקשר דיאלקטי את השמאל והרווחה , לא הבנתי !! אם זה היה רלבנטי בכלל ( שמאל ימין כאמור ) אזי :

    השמאל האולטרא מודרני , הוא זה המזוהה כביכול עם רווחה , ולא הימין לכאורה שאינו מזוהה !!

    איך הטביע נתניהו עצמו :

    " אין רווחה , בלי רווחים ….."

    להתראות

    אהבתי

  15. תמריץ, אני כמובן הבנתי שאתה עצמך גופא משוכנע או השתכנעת …..דברי כוונו כמובן : לשמאל / ימין , פוליטיקאים מן המערב וכו..שהזכרת… להתראות

    אהבתי

  16. ה 911 היה נקודת ציון דרך שהובילה את העולם המוסלמי והמערבי למצב הנוכחי, . האם הארועים בפריז אמש ידחפו את המערב סוף סוף למלחמה? פיצוץ המטוס הרוסי לפני שבוע מראה שאלו לא ארועים שאפשר להתעלם מהם.

    אהבתי

  17. האויב הוא מבפנים. מתקפה על דאעש בראקה בסוריה לא תשנה כל כך הרבה. השאלה החשובה היא מה יקרה לנכונות לקבל כל כך הרבה מוסלמים מהגרים.

    אהבתי

  18. http://www.dailymail.co.uk/news/article-3317978/Torn-apart-open-door-migrants-Sweden-seen-Europe-s-liberal-nation-violent-crime-soaring-Far-Right-march-reports-SUE-REID.html
    כתבה ממש מרתקת על מה שקורה בשוודיה בימים אלו. מאוד מעניין. הניסוי ששוודיה וגרמניה עושות בימים אלו ייזכר לדורות, ועוד יסופר וידובר עד אין קץ.

    אהבתי

  19. אכן , כתבה מרתקת. עוד מספר דורות הסיפור כנראה יסופר אך ורק בבלוגים איזוטרים של חנוני חדשות לובשי מכנסי קורדרוי. האפיפיור בטח יבקר בשוודיה ויאמר משהו על הסובלנות הדתית של הרוב המוסלמי בשיעור 99.7 אחוז מהאוכלוסיה למיעוט הנוצרי ושלושת היהודים הזקנים שנשארו בבית הכנסת העתיק בשטוקהולם.

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s