מכונית ללא נהג – העמדה הסקפטית

הקדשתי כבר כמה וכמה פוסטים למכונית ללא נהג. אם וכאשר המכונית הזו תסע על הכבישים, המון דברים ישתנו. אבל האם נראה זאת קורה בימי חיינו? יש המצפים לראות מכוניות ללא נהג בשימוש מסחרי כבר במהלך חמש השנים הקרובות, ומסתמכים בעיקר על הישגיה של גוגל בתחום ועל המשאבים שמקדישות לנושא גם חברות ענק אחרות כמו אובר, טסלה ואפל.  יש גם כאלו שמפקפקים. קראתי ספר שיצא ממש לאחרונה בשם Our Robots, Ourselves. המחבר, דיוויד מינדל, הוא פרופסור לרובוטיקה ב-MIT, דהיינו אדם שיש לו הרבה מה להגיד על רובוטים ואוטומציה, והוא מאוד סקפטי באשר לאפשרות להעלות על הכביש מכוניות הפועלות באוטומציה מלאה.

הספר מתחיל בתיאור התרסקות טיסה 447 של אייר פרנס מריו דה ז'נירו לפריז ביוני 2009 ומאמצי החיפוש בים. התרסקות זאת מגלמת את הרע בעידן הרובוטיקה. תקשורת אדם-מכונה לקויה הובילה להתרסקות – המטוס עבר בפתאומיות ממצב טייס אוטומטי להנחייה ידנית, וטייס המשנה הצעיר התבלבל לחלוטין בתגובתו. האסון מגלם גם את הטוב שברובוטיקה: תקשורת אדם-מכונה במיטבה הובילה לחילוץ הקופסאות השחורות ממעמקי האוקיינוס באמצעות צוללות לא מאוישות ולחשיפת הסיבות מאחורי ההתרסקות.

רעיון המכונית ללא נהג מנסה להתגבר על הכשל הבסיסי שעלה בטיסה 447, הקושי של אדם לשוב ולקנות שליטה על מכונה, אחרי שהתרגל לתפעול האוטומטי שלה, על ידי כך שמסלק את האדם לחלוטין מהמושכות. אבל פרופ' מינדל סקפטי באשר לכיוון זה. כל מערכת אוטומטית קריטית צריכה לכלול מנגנון שיאפשר התמודדות עם כשלים פתאומיים ובלתי צפויים. וככל שהמערכת מורכבת יותר כך הכשלים עלולים להופיע בשכיחות גבוהה יותר. נהיגה, ובפרט בסביבה עירונית, היא עניין מורכב. הנהג צריך לנהל אינטראקציות אנושיות עדינות, המבוססות על קשר עין, לצורך מתן זכות קדימה להולכי רגל או לשם השתלבות הדרגתית בנתיבים עמוסים. גוגל ממפה בקפדנות ובפירוט עצום את נתיבי הנסיעה של המכוניות ללא נהג שלה, אבל כיצד המכונית שלה תוכל להתמודד עם שינויים פתאומיים בתנועה, כמו למשל במזג אוויר קשה? וגם אם בעיות אלו ייפתרו, קשת האפשרויות לצרות ולבעיות היא אינסופית. אין באמת אפשרות לבנות אלגוריתם שידע לתת פתרון לכל קושי.

האמונה שאפשר לתת למכונית שליטה מוחלטת בכל הנסיבות היא להערכת מינדל מיתוס שבמהלך המאה הקודמת נבחן והכזיב כליל.  הוא מכנה אותו "מיתוס ההחלפה", המיתוס שגורס כי אפשר להגיע להחלפה מלאה של יכולות האדם בידי המכונה. בצוללות במעמקי הים, באוויר ובטיסות לחלל המודל הזה ננטש לטובת מודל שמשלב בין שליטה אנושית לבין אוטומציה. גם באשר למכונית, עדיף בעיניו לעלות על מסלול האוטומציה ההדרגתית מתוך מודעות לכך שלעתים יידרש נהג אנושי, על אף הקושי הצפוי בנסיבות שבהן אדם יידרש לשוב ולקחת שליטה על מכונית כשהאוטומציה כושלת. הבעיה היא שאוטומציה הדרגתית היא דבר נחמד, אבל אין בו שמץ מהתועלת המהפכנית של המכונית ללא נהג. אם צריך אדם נוכח בכל נסיעה, אי אפשר לסמוך על המכוניות שילכו ויבואו לפי הזמנה, אי אפשר להסתמך על צי מוניות במקום על צי מכוניות פרטיות, אי אפשר לוותר על מקומות חניה, אי אפשר להירדם בנסיעה. קשה לבנות על מעבר המוני לרכב חשמלי. אחרי שהתחלנו כבר לחלום גדולות ונצורות, נפרס לנו עתיד מאכזב. אפשר לקרוא על השקפתו של מינדל, וגם לקרוא תגובות פייסבוק מרתקות שמציגות השקפה אחרת בכתבה שפורסמה על הספר באתר MIT.

אולי אפשר למצוא פשרה בין הספקנות שמשרה מינדל לבין האופטימיות של חזון המכונית ללא נהג אם נניח שהמכונית ללא נהג תהיה מחוברת למרכז בקרה מרחוק, שבו ישבו טכנאים שיוכלו להשתלט על המכונית בשעת בעיה, כפי שקורה עם מפעילי מזל"ט בצבא. מנגנוני האוטומציה הפנימיים יאפשרו למכונית לשלוט על עצמה רוב הזמן, ויותירו מעט עבודה לטכנאים בזמן שגרה, כך ניתן יהיה להגיע למצב שבו טכנאי אחד מפקח מרחוק על מספר רב של מכוניות. זה עדיין חזון יקר ומורכב לעומת החזון המתחרה של האוטומציה המוחלטת, אבל הוא יאפשר לנוסעי המכוניות להירדם בנסיעתם או למכוניות לנסוע מבלי שאדם ישהה בתוכם פיזית, ובכך יניע את גלגלי המהפכה. רעיון דומה הוצע גם לגבי מטוסים – אפשר להוציא מהם את הטייסים ולהעבירם למרכז בקרה מרוחק. כמובן, גם במכוניות וגם במטוסים האתגר הבולט ביותר למימושו של רעיון זה עלול להיות אתגר הסייבר – אם אנו נותנים אפשרות להשתלטות מרחוק, איך נוודא שבכל הנסיבות רק האנשים הנכונים יהיו אלו שישתלטו מרחוק.

85 תגובות בנושא “מכונית ללא נהג – העמדה הסקפטית

  1. תודה על הפוסט המענין תרמיץ , וכך :

    אחת הבעיות , היותר מוכמנות , הינה זו , של תקשורת , שאינה צפויה או תבניתית . כי לגבי תקשורת או כללים תבניתיים , ברמה המושגית , אפשר לייצר בינה מלאכותית . אלא שהבעיה מתחילה כאשר התקשורת , היא אנושית , סתמית , קתרזיסית .

    בוא נניח שאתה מתקשר עם רובוט אנושי כמעט , והוא מבין כל מה שאתה מבקש לדעת , לשאול וכו…. אבל :

    איך הוא מגיב על תהיות קתרזיסיות , נניח :

    למה כל כך יקר ? מה זה עשוי מזהב ? אתם חרבנות , בכל מקום , נכנסים לכיסים של אנשים , מוציאים כסף , ואגב אורחא , חותכים להם הביצים גם . עכשיו :

    יצור אנושי לגמרי , מבין המגבלה , וגם מבין החשיבות של התקשורת האגבית . רובוט , מאוד מתקשה להבין , ויתקשה להבין , ולהגיב באופן טקטי ויעיל .

    כך גם בכביש :

    בהתנגשות שבין רובוט לבין נהג אנושי , הרבה מן התקשורת לא ממש , ניתן בוא נגיד , לאפיון ותיבנות ( תבנית ) נניח :

    סתם ג'נטלמן , נותן זכות קדימה , במקום שיש לו עצמו הזכות , מה רובוט בדיוק עושה במצב כזה ? זוהי בעיה לא פשוטה כלל וכלל .

    יש גם ההיבט הפלילי , או של האחריות הפלילית במקרה של תאונה , סיפור מן התחת , אבל , זה לא בדיוק נושא הפוסט , ויכול להיות קצת סבוך .

    להתראות

    אהבתי

  2. בל נשכח שגם הנהגים והולכי הרגל האנושיים יבינו שיש להם עסק עם מכונית אוטומטית ויתנהגו בהתאם. אני מניח שדי מהר אנשים יקלטו איך להתנהל איתה. האם הם יכולים להניח רגל בפתאומיות באמצע הכביש ולצפות שעדיין תיתן להם זכות קדימה. זה יהיה מעניין. אפשר לחשוב על כך שנערים פרועים במיוחד ישחקו רולטת כביש עם המכונית האוטומטית, אבל בגלל אמצעי הצילום המתקדמים שלה יהיה קל לתפוס אותם ולהענישם.

    אהבתי

  3. נאיביות לשמה לחשוב שבשנים הקרובות נראה שימוש נרחב במכוניות כאלה.
    יקחו שנים רבות
    וגם מכשולים רגולטוריים וחוקתיים
    מי אשם אם מכונית ללא נהג דרסה? הרגה? את מי תובעים? מישו ילך לכלא? בעל הרכב? המפעיל ממרכז הבקרה? הבוס שלו? הבוס של הבוס שלו?
    וכו וכו
    מה אם מכונית שבקה באמצע איילון ? מחכים למשיח שיפנה אותה?

    אהבתי

  4. מצחיק לחשוב שבארה"ק , ביתו של עם הסגולה , אור לגויים , סטארט אפ ניישן , עם הספר , אפילו את אובר לא אישרו לשימוש מעבר למוניות , כמו בשאר העולם.

    אהבתי

  5. שמעון חש :

    האובר מהווה בעיה בגלל נושאים משפטיים מהותיים , וצדדיים לטכנולוגיה . הבעיות הינן של : רישיון עסק ( פרטיים בתורת נהגי מוניות ) , ויחסי עובד מעביד . ובעיות דנן , גם באירופה , ובסין וכו…. לא רק בארה"ב . להתראות

    אהבתי

  6. שמעון , לצערי יש בעיות רישום וכאילו עם שני הלינקים הראשונים , אארגן לך אולי אחר כך משהו , קח רק השלישי , בינתיים , תסתפק בכותרים של השניים הראשונים . להתראות

    אהבתי

  7. אלרום
    אובר כסימפטום
    עדיין בעולם הנאןר , אובר זה לא רק מוניות
    בעולם לא לוקח 15 שנה לבנות שכונה
    ובעולם, הנאור-כן?, לא צך להכיר את אלוהים כדי לסגור מרפסת או להוסיף פתח לבית או לשנות מידת צמיגים ברכב או שינוי מרכב וכו וכו וכו
    מדינת כל בוזזיה
    אור לגויים

    תמריצוש
    הרהורים על מדד המחירים לשקרן? האחרון

    אהבתי

  8. שמעון , יש בעיה , בכל העולם , של אובר מישפטיזציה , בעיה ….אי אפשר בלי , אי אפשר עם ….אבל , מנסים בהדרגה לפתור …..להתראות

    אהבתי

  9. ריבית שלילית זה נפלא
    בוא ננפח עוד את הבועות הקיימות.

    אחרי שנים שעשקו אותנו ביוקר מחייה
    אז הבבון המצוי פיתח מעט מודעות צרכנית. דגש על מעט.
    זא משווה מחירים , קונה איפה שזול יותר , וכו
    אז המדד יורד מעט , בדגש על מעט
    אז.. יש להלחם בזה……
    האבסורד חוגג

    אלרום
    הבירוקרטיה הישראלית אף לא מדגדגת את הארופאיות-אמריקאיות. מלמעלה כמובן.
    כנל ה מרחב לחיות כל עוד אתה לא פוגע באחר. אך כאן מלמטה.
    אבל היהודים לא מכירים אחרת
    אז הם מורידים ת ראש , נאנחים מעט , וממשיכים לסחוב . הרי אירן מעבר לפינה. מה לנו כי נלין?

    אהבתי

  10. רצוי ריבית שלילית
    בואו נעודד אנשים להכנס לעוד חובות. מישו יחזיר

    http://www.themarker.com/markerweek/1.2753135

    "הייתי בטיול עם הבן שלי בנחל ג'ילבון בגולן, ואני שומע לא רחוק ממני מישהו שהתקשרו אליו מהבנק כי הצ'קים שלו חוזרים. הוא בחופש עם הילדים ונכנס ללחץ, ושואל את הנציג "מה אני יכול לעשות?", ואני מבין שהבנק מציע לו הלוואה. הוא אומר להם "מצוין! כמה אני יכול לקבל?" ואחר כך בהפתעה: "אני יכול לקחת 30 אלף שקל? מתי אני יכול לקבל אותם? עכשיו?". הוא מסיים את השיחה וקורא לילדים: "חבר'ה, עוד יומיים בצימר!".

    אתה רציני?

    צילמתי את זה, ישבתי אצל דודו זקן, לשעבר המפקח על הבנקים, והראיתי לו את הסרטון."

    אהבתי

  11. שמעון , מאוד משעשע הסיפור , הדבר הזה עם הצימר . ולכן אגב , בנק ישראל לפני שנים מספר , הגביל או אסר על הבנקים להרשות ללקוחות פרטיים , לחרוג מן מסגרת האשראי המאושרת .

    זה נכון שהביורוקרטיה בארץ , היא מעיקה , מעיקה מאוד , ביחס לאירופה וארה"ב . אבל , למה לפי דעתך ? היהודים מורידים הראש וככה זה , קצת הרבה בעלמא הדבר .תוכל לספר יותר בפירוט למה לדעתך כך הדבר …..מענין אותי להבין מה התיאור היותר מאורגן שלך בקשר לכך .

    להתראות

    אהבתי

  12. מכונית ללא נהג תהיה חזון נפוץ לפני שרשיון הנהיגה הנוכחי שלי יפקע.
    הדוגמה של טיסה 447 טובה, רק אחת מתוך עשרות אלפי טיסות? כמה תאונות טיסה נמנעו בשל מחשב?
    כמה דברים לא רגילים קוראים בנסיעה יומית בתוך העיר או בדרך שגרתית שהמכונית תתקשה לטפל בהם?
    בהתחלה יהיה צורך בעירנות של נהג ומהר מאד יסלקו את הבאגים. המכונית של גוגל הוכיחה את זה. הנכדים שלך לא יבינו בעברית את משמעות המילה נהג, עט, דלק, תעודת זהות, טלפון, ביטוח רכב, ואולי גם לא תאונת דרכים

    אהבתי

  13. שמעון, קראתי את הראיון עם מנכ"ל פעמונים. באמת בחור מרשים. אבל האם שאל עצמו מי יפרנס את העניים שהוא עוזר להם, אם עסקים לא יצליחו? ואם אנשים לא יצרכו הרבה, איך יצליחו העסקים. כמו שכתבתי פעם, להיכנס לחובות זה כמו דילמת האסיר או הטרגדיה של נחלת הכלל. זה רע לכל אדם בפני עצמו אבל טוב לציבור בכללותו.

    אהבתי

  14. תמריץ
    ראינו במשבר הסאב פריים כמה החובות הפרטיים טובים לכלל. וכנראה שההסטוריה תחזור. כרגיל.

    אלרום
    הבירוקרטיה היא ב לופ עם התחמנות הישראלית , זה מנסה לעקוף , זה מנסה לחסום וחוזר חלילה
    אבל גם עם העסקנות היהודית ( שגם היא חלק מהחמנות), אנטישמי ככל שזה ישמע , תיליי תילים של ג'ובים ומעכארים שמשמרים את עצמם ומרחיבים את חלקם בעוגה.

    הראש היהודי ממציא לנו וכו..
    בנקרה הזה זה בעוכרינו

    אהבתי

  15. אלרום
    ההגבלה עם מסגרת האשראי היא מגוחכת וזה בדיוק הסיפור.
    מי שמתקרב למסגרת , דוחפים לו הלוואה..
    והטפשים גם לוקחים , בטלפון ובלי למצמצ.
    אבל זה טוב לכלכלה אז קדימה

    אהבתי

  16. הבעיה במשבר הסאב פריים הייתה בדיוק זה – שאנשים הפסיקו לרצות בצבירת חובות. אם היו רוצים להמשיך ליטול הלוואות, לא היה משבר.

    אהבתי

  17. תמריץ , לא הצלחתי להבין :

    הבעיה הליבתית של הסאב פריים,הייתה איגו"ח , או דירוג כושל של משכנתאות , וזה יצר אפקט דומינו . איך אתה מקשר בין לבין , תסביר שוב , לא הבנתי .

    להתראות

    אהבתי

  18. אז מחירי הדירות היו יורדים ואיזה בנק כזה או אחר היה קורס. זה לבדו לא היה מחולל משבר עולמי. מה שחולל את המשבר הגדול והאבטלה זה שאנשים נבהלו מקריאת החדשות וצפייה במניות והפסיקו לקחת הלוואות, הן כאנשים פרטיים והן כמקבלי החלטות בתאגידים.

    אהבתי

  19. תמריץ
    בין השאר
    אנשים לא עמדו בהחזר ההלוואות ואחרים זרקו ת מפתחות לבנק כי ערך הדירה ירד ויש להם משכנתא נון ריקורס שהיא כבר "מתחת למים". וזה כי הריבית עלתה.
    אחרי שלקחו משכנתות של 110% וכו
    רק אז התחילו החדשות
    ואז אופסס הבנקים הפסיקו לחלק 110% לכל דיכפין
    האיגוח רק היה קטליזטור
    והעצים את האפקט

    רוצה לומר
    אם ניפחת בועת הלוואות כדי לעודד ת כלכלה
    אז יש בעית יציאה
    בועות נוטות לצאת משליטה ולהתפוץצ

    אהבתי

  20. פיצוץ הבועה גרם נזק. איך גרם נזק? בעיקר על ידי זה שהוריד הרצון העולמי לקחת הלוואות. נניח שתעשיית הבנייה באמריקה הייתה צריכה להיפגע, אבל למה כל התעשייה העולמית נפגעה?

    אהבתי

  21. כפי שאמרתי
    בועות יוצאות משליטה וגורמות שיט..
    גם בספרד אירלנד הולנד וכו וכו
    למה? שיט האפן.. חכם לא נכנס לבור שפיקח וכו..
    אתה חושב שמבועת האגח-חובות-מניות הנוכחית ישכילו להחלץ טוב יותר? אני בספק
    נחיה ונראה

    אהבתי

  22. תמריץ ,

    לא מובן !! הרי המשבר חשף למשל , את החובות הריבוניים העצומים באירופה , את החובות המוניציפליים העצומים בארה"ב …כל אילו עמדו בעינהם גם לפני המשבר , המשבר היה רק מסובב בקטע הזה .

    בוא ניקח את ישראל : היא נפגעה מן המשבר ? לא ממש !! למה :

    אם כך : לא הייתה חשיפה משמעותית לנכסים רעילים מן המשבר ( לבנקים כאן ) . מחירי הדירות כאן , בעיקרון , רק עולים , לא יורדים . מדינת יצוא הייטק , וההייטק , הפך כסקטור , לדפנסיבי , ולא נפגע חזק מן המשבר , ואפילו נהפוך הוא ( ולא ניכנס לזה ) . והגירעון היה טוב , היה איזון בין ההכנסות , להוצאות הציבוריות .

    אם כך , כפי האמרה המפורסמת :

    חוזקה של מערכת , נמדד על פי שיעור החוזק של החוליה החלשה ביותר שלה .

    וזה מה שהמשבר חשף , את הפגיעות הכלכלית . שהרי , נניח שאנשים כדבריך היו נוטים לקחת הלוואות למרות המשבר . למה לתת להם , מבחינת הבנקים או המלווים ? הרי נכסיהם נמחקו או ירדו חזק בערכם. האם אתה לא תיתן הלוואות, כפי הבטוחות שיש לאדם ? ודאי שכפי בטוחותיו המוצגים לפניך .

    להתראות

    אהבתי

  23. מכונית ללא נהג לא צריכה להיות מושלמת אלא עדיפה על החלופה. האם הסבא והדודה יודעים להיחלץ מכל מצב?

    מכונית ללא נהג לא שוכחת את מה שלמדה, היא משתפרת וגם לומדת מנסיונן של מכוניות ללא נהג אחרות, והדור החדש של מכוניות ללא נהג מגיע לעולם מצוייד בכל הניסיון של הדור הקודם, בניגוד לנהגים אנושיים שכל דור של דרדקים צריך ללמוד מחדש.

    מכונית ללא נהג תשתלב בתשתית התחבורתית הקיימת אך בהדרגה התשתית התחבורתית תתאים את עצמה למכוניות ללא נהג.

    מכונית ללא נהג תתחיל כמו מכונית רגילה שרק מנגנון השליטה שלה שונה, אבל בהדרגה היא תשתנה ותתפתח, ואולי גם תשתמש באפשרויות היגוי מתוחכמות יותר, שמסובכות מדי עבור נהגים רגילים. (היגוי באמצעות הגלגלים האחוריים, בנסיבות מסויימות?).

    אהבתי

  24. יהיו הרבה תופעות לוואי למכונית ללא נהג:
    מכונית ללא נהג תאפשר משלוח מוצרים מהסופר מרקט ורמי לוי יפתח סניפים במקומות שהשכירות זולה. החקלאי יתחיל לשווק בעצמו. אוכל יהיה זול.
    נתקלתי אמש בבחור מדנמרק שאמר שנהיתה שם תופעה נפוצה לקנות בתים זולים בקצה העולם כי כל זמן שיש אינטרנט מי צריך לצאת מהבית, רק לקניות. גם את זה לא יהיה צריך, זה יאפשר לישב את הנגב.
    רשות הדואר תפטר את כל הדוורים, בארצות הברית הם המעסיק השני בגודלו.
    צה"ל יפסיק לגייס את הנהגים.
    ראיתם את הפרק הראשון בשנה השניה של פארגו? כל הדייננרס בצידי הדרכים שמשרתים נהגי משאיות, יסגרו מחוסר לקוחות.
    באפריקה האידס התפשט על ידי נהגי המשאיות, פחות מחלות מין.
    קאראואנים, מכוניות שניתן לישון ולחיות בהם יהפכו תופעה נפוצה, ביחוד בין פנסיונרים.
    מכוניות שהם חנויות יסתובבו וימכרו מרכולת וגם יאפשרו בדיקות גופניות בקליניקה ניידת. אם משהו יתקלקל בבית יהיה קל לשלוח אותו לשרות ולקבל חזרה.
    אם הנשים הרובוטיות יתפתחו הן יוכלו להגיע לכל הדנים שגרים רחוק מהעיר להסתובב בינהם ולבשל ולנקות ולהמשיך הלאה.
    ואני בטוח שהדמיון שלי לא מגרד את קצה ההתפתחויות.

    בהונג קונג כל הרכבות נוסעות על מחשב, יש נהג אך הנהג יושב וקורא עתון למקרה חרום נדיר.

    שבוע הבא בחירות לפרלמנט המצרי, חזרה לתקופת מובארק , למזלנו

    אהבתי

  25. מבקר, הסבא והדודה יודעים להתמודד עם מצבים שבשביל מחשב של מכונית יכולים להיות מעורפלים לחלוטין. כמובן גם ההיפך נכון.

    אני חושב שאם וכאשר תיכנס מכונית ללא נהג, יעבור דור ואז יאסרו על נהיגה אנושית, והכבישים יועצבו כך שיותאמו למכונית ללא נהג. כבר לא יצטרכו רמזורים למשל, רק להולכי רגל.

    אהבתי

  26. אל רום, בשיא המשבר היה רע גם פה. לא כל פגעיו של משבר פיננסי נובעים מסיבתו הראשונית. הרוב נובע מהנטייה הכללית להפסיק לקחת הלוואות.

    אהבתי

  27. תמריץ , טוב אילו טיעונים בעלמא , ממש לא מובן . למי ייתנו הלוואות ? הרי לכך בין היתר ההרחבות הכמותיות . ואתה הרי מסכים , עם מה שכתבתי :

    יחס של סיבה מסובב , בין ריקבון פיננסי , נכסים רעילים , לבין הטריגר , כפי בסאב פריים .

    בעיקרון , לאורך כל המשבר , לא היה רע כאן , לא בגין המשבר !! מה שקרה , זה שהיה הפרש פוטנציאלים , בין ישראל לעולם המשברי , הן מבחינת הבורסה , והן מבחינת חוזק המטבע . עם התאוששות הכלכלות בעולם , ההפרש הצטמצם , ומשקיעים , חזרו אל מעבר לים .

    אבל , תכל"ס , ישירות מן המשבר , ישראל לא נפגעה , או נפגעה הכי מעט , והשיגה בתקופה , את הצמיחה הכי גבוהה בעולם המערבי , אם אתה זוכר ….
    להתראות

    אהבתי

  28. תמריץ , מה שאני כן מסכים איתו , אם לכך אתה מתכוון ( מעבר להלוואות) זה כך :

    במהלך משבר , האיברים הבריאים במשק , מתנהגים כמו חולים , מסיבות פסיכולוגיות , תודעתיות . או כי אז : צעדי קיצון , או צעדי הסתגלות , למשק במשבר , מביא אכן , פירמות בריאות , למצב של ירידה בתפוקה , ירידה בפריון , והם מביאים על עצמם , מלחמת הישרדות , במקום צמיחה והסתגלות .

    כאשר כך מתנהגות פירמות בריאות , הרי המשבר מתעצם . זוהי הייתה המטרה של בן ברננקי ( בין היתר ) בהרחבות הכמותיות , לשדר עסקים כרגיל , בשביל שמנועי צמיחה בריאים , ימשיכו לדחוף המשק ( כמה שאפשר ) ולא :

    יחשבו : מחלה , משבר , יקצצו מלאים , יפטרו עובדים , ויתנהגו ממש כאילו יש משבר , או כי אז , הספין יותר קשה .

    להתראות

    אהבתי

  29. אלרום
    מאמצע 2008 לאמצע 2009 היה פה מיתונון כולל צמיחה שלילית. כולל פחטורים או קיצוצי שכר וכולל נפילה בגביית מיסים
    מה שהציל ת עסק זה שהריבית פה עוד הייתה גבוהה
    ואז פישר הוריד אותה חזק וניפח בועת נדלן שחילצה ת משק כביכול. בינתיים.
    פשוט ניפוח בועה בדיליי על העולם
    והנה עתה אנו במצב שהעולם היה בו טרום פיצוץ הסאב פריים
    בועת נדלן , בועת אשראי , בועת מניות ואגח
    וצמיחה שמאטה ומאטה ומאטה
    וזה עוד לפני עליית ריבית הצפויה
    ובנפול עלינו משבר חדש ( להערכתי בשנתיים הקרובות ) אז נשק הריבית איננו , ורבים תקועים עם חובות ומשכנתות ענק
    אמנם ללא איגוח , וההלוואות הן ריקורס
    אך ממש באותה שכונה

    אהבתי

  30. שמעון , אתה כותב , עובדתית , דברים , כה תלושים , שאשכרה , לא יודע מאיפה להתחיל . אני לא מבין , אתה רציני בכל זה ?

    בהתחלה , ברור שהייתה השפעה , בגלל הסנטימנט הגורף . אבל שוב , האבטלה ירדה מאוד , הצמיחה עמדה על 5 אחוזים , איזה השלכות של ממש , ראית מן המשבר על המשק הישראלי ? באירופה וארה"ב : חובות סוברניים , אבטלה שקפצה פי שניים , מחירי דירות , תאגידים גדולים מתמוטטים שהפד , בשיניים הציל ( והשווה : AIG , GM , בנק אוף אמריקה , פרדי פני וכו….. ) .

    טוב , היו לישראלים סיבוכים עם קרקעות במזרח אירופה ( ראה מוטי זיסר ואלביט למשל ) אבל בסך הכל :

    לא הייתה נפילה אסטרטגית קשה , בכלל לא !! והכל מן הסיבות שהזכרתי !

    ומתי אכן , הורידו ריביות , לא מן תחילת המשבר !! אלא , אחרי שהפרש הפוטנציאלים הצטמצם , אז הורידו ריביות !! עד לכמעט אפס ממש .

    להתראות

    אהבתי

  31. אלרום יקירי
    לא אמרתי שהיה פה משבר קשה
    אבל בשיאו ממש לא היה ברור שזה לא יתפתח לקשה
    בשיא המשבר היו כאן סימנים רעים מאוד וחוסר ודאות קשה לעתיד
    כולל פיטורים וקיצוצי שכר בחברות חזקות מאוד
    אם תבדוק במטותא תיווכח כי ב 2009 היתה כאו צמיחה שלילית.
    ואז ניפוח הנדלן הציל את העסק. זמנית. דגש על זמנית.
    לגבי ריבית , לא יודע מתי אתה מגדיר תחילת משבר וזה גם לא חשוב
    העניין הוא שב 2008 לא היתה פה בועת נדלן כמו בשאר העולם
    וזאת מכיוון שאצלנו פוסט קריסת הדוט.קום הריבית לא אופסה
    אז הנשק שחילץ את אמריקע מהדוט.קום עדיין היה לרשותנו ב 2008
    אך לא לקראת הפעם הבאה

    בברכת שטוזונים

    אהבתי

  32. ואת גלולת התרעלה שאמריקע לקחה בין הדוט.קום לסאב פריים
    אנחנו לקחנו החל מ 2009
    כאמור אצלנו זה ממותן ללא נון ריקורס , ללא 110% משכנתות וללא איגוח
    אך לא רחוק משם
    ויהיה באוחרינו במיתון הבא
    לא יהיה כאן פיצוץ כמו שם
    אבל מיתון בסגנון שהיה כאן פוסט דוט.קום בהחלט יתכן

    אהבתי

  33. שמעון , פה לא היה משבר נדל"ן מסיבות לגמרי אחרות :

    שפשוט , לא יכול להיות בעיקרון !! בארה"ב , הבניה מאוד מפותחת בסאברב , ומחירים יכולים לנוד במשרעת קשה לכאן ולשם , הכל כי :

    אין בניה גרביטציונית , סביב מרכזי ערים , כמו : מנהטן , פריז , תל אביב ,טוקיו וכו….. כאשר הבניה היא בגרביטציה , סביב מרכז אורבני , מחירים ,בעיקרון , הרבה פחות סיכוי שירדו באופן קשה , בועתי , ניפוץ חזק , אלא , רק יעלו ( בטווח ארוך לפחות ) . זה ההבדל !! בתל אביב , גוש דן , חיפה וכו… מחירים בעיקרון , רק יורדים בתיקון , אבל , עולים כמגמה , כך הדבר עשרות שנים . צריך אירוע מאוד יוצא דופן , להתמוטטות טוטאלית של ערך נכסי נדל"ן .

    שוב אני מסביר : ברור שהיו השלכות מן המשבר , בטח בהתחלה לגבי ישראל ,אבל , לא ממש אסטרטגיות , והוכח היטב הדבר !! ובתוך המשבר , הרי , הגענו לחמש אחוז צמיחה . אז אני באמת לא מבין !!

    ושוב , ההרחבות הכמותיות , הן אלו , שהצילו העולם ( עד כה ) את אירופה , ארה"ב , וגם כמובן ישראל , מספין אכזרי וקשה מאוד !! שהרי , אוירת משבר , וקיצוצים קשים , היו רק מעמיקים המשבר , ולא מייצרים צמיחה , אמנם איטית , אבל , עדיין כיוון חיובי בגדול .

    וכך בארה"ב : רווחי חברות ,התחלות בניה , מחירי דירות , אבטלה מעשר אחוז לערך , לחמש אחוז פלוס במעט , צמיחה שהגיעה לשני אחוז , שלש אחוז , הכל במקום :

    ספין אכזרי ביותר , שלא היה מועיל במאומה , ואיך כל זה אגב :

    בן ברננקי , עשה הדוקטורט שלו , על המשבר הגדול , השפל הגדול של 1929 . ואחד הלקחים החשובים שלו :

    שהעמקת הקיצוצים או התפיסה של הבראה על ידי חיתוכים וניקוז רעלים , מעצימה המשבר , במקום , לייצר צמיחה ואופטימיות , ושמירה על הכוחות הבריאים של המשק , וכיוון חיובי , הכל כפי המתואר בתגובותי לעי"ל .

    להתראות

    אהבתי

  34. שמעון , רק להמחשה בקטנה ממש , את נושא הנדל"ן , הנה , מנכ"ל " אשדר " ( להלן לינק ) מצטט :

    "יש ביקוש כמעט קשיח, מול היצע שלא מדביק אותו ואני לא רואה שיש בועה במחירי הנדל"ן. ברור שבמקומות מסוימים שבהם תהיה אפשרות להציף את השוק יכולה להיות ירידת מחירים, אבל באזור המרכז אין הרבה מקומות כאלה. אנחנו ניזונים מצד הביקוש מהריבוי הטבעי וממספר בתי האב שגדל. כל עוד אין היצע שמדביק את זה, המחירים נלחצים למעלה, וכל שאר הדברים הם מסביב. הדרך היחידה להוריד מחירים היא שההיצע יעלה על הביקוש".

    לינק :

    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000919700

    להתראות

    אהבתי

  35. שמעון , רק הבהרה לתגובתי מלפני ….. עסקינן לא רק בבניה גרביטציונית , אלא שהיא פועל יוצא של ביקוש באזורים גרביטציונים , משמע :

    ליבות אורבניות , מרכזי ערים וסביב . ועל כל זה יוסף כמובן :

    המנטליות בארץ , של זוגות צעירים ובכלל , הינה זו של : דירה בכל מחיר , התחייבויות על משכנתאות , באופן מסוכן , ועל הקצה ממש !! מה שממילא מעלה הביקוש כמובן ,וממילא המחיר , ומוריד הסתברות לבועה .

    כמובן שגובה הריבית יש לה השלכה, אבל , ההשלכה היא בתנע , ולא בתשתית הקריטית של התופעה , או בווקטורים העיקריים שלה .

    להתראות

    אהבתי

  36. אלרום בחייאת..
    לצטט בעל אינטרס..
    הביקוש הוא פונקציה של האשראי למשכנתות. עובדה שהביקוש היום גדול פי 2 מאשר ב 2006
    וגם הביקוש ה"קשיח" מקבל היום משכנתות גדולות פי 2 מאז , בגלל הריבית , וזה מיד מנפח אצ המחיר.
    ורבע עד שליש ממנו הוא משקיעים. ביקוש קשיח זה סיפור שחוק.
    לא היה פה משבר נדלן כי לא הייתה פה בועת נדלן ב 2008 כי חא הייתה בועת אשראי.
    היום יש בועת אשראי , משכנתת מיליון שח לכל פועל בריבית משתנה ופריים ברובה. לא, קלצ הן חא הרוב וגם בקושי רבע.
    כשהריבית תעלה ו או האבטלה יהיה פה שמח. וזה יקרה בשנים הקרובות.
    כל מה שאתה אומר , אמרו בדיוק גם בארהב אירלנד ספרד וכו בזמנו

    אומר שוב
    לא תהיה קריסה כמו בארהב
    כן תהיה הוצאת אוויר משמעותית בשנים הקרובות

    ווקטורים שמקטורים
    כל סיפורי הזוגות הצעירים לא השתנו לפתע דווקא ב 2009. הריבית כן.

    דיון מיותר
    נחיה ונראה

    אהבתי

  37. רק לידיעה
    ב 2000-2003 המחירים ירדו בת"א 20%. נומינלי. וגרביטציוני
    97-2007 35% בחיפה. נומינלי.
    ביקוש קשיח.

    אהבתי

  38. ברשותכם, כמה שאלות נאיביות: האם יתכן מחיר דיור כזה גבוה באיזור המרכז לאורך זמן? על פי מספר חודשי שכר.

    בעבר ניתן היה לקנות דירה עם עזרת הורים ומשכנתה, כיום אם ההורים ישלמו משכנתה 40 שנים הם לא יוכלו לעזור לילדים. משהו צריך להשתנות.
    אם תהיה אינפלציה, גם מחירי הבתים יעלו, לא כדאי למכור, מצד שני תהינה אופציות עדיפות על השקעה בדיור אבל המעבר יהיה בקצב איטי. אם אני מקבל 4-5 אחוז החזר על דירה ו 1 אחוז על כסף בבנק, עדיפה דירה, הביקוש לדירות לא יקטן.
    אם יש דיפלציה בוודאי שאחזיק דירה גם עם ערכה יורד כיוון שהיא מכניסה כל שנה 4-5 אחוז מערכה והזמן עובד לטובת בעל הנכס.
    אני פשוט לא רואה איך מחירי הדירות יכולים לרדת הגיונית, אבל הם יכולים לרדת לא הגיונית על ידי הסטריה המונית. וזה מה שיקרה, נפילה של 20 אחוז. לא יותר.
    כשאין טעם להשקיע בבורסה, ויש הלואות כה נוחות רק השקעה בדיור אפשרית, או הגירה. וגם זה דבר שעלול להתחולל מכיון שדרך נוספת לוסת את מחירי הדיור היא על ידי מיסים וזה ימרר לתושבים את החיים.

    באירופה ברוב המקומות המחירים לא השתנו למרות הריבית הנמוכה. אם אינני טועה בכל העולם נותר מצב קיצוני יותר שקרוב למרכז הערים הגדולות המחירים גבוהים ורחוק יש מציאות, דומה לקיטוב בהכנסות ומצב כלכלי.

    אהבתי

  39. אם תהיה מכונית ללא נהג, אנשים יעברו לגור בערד או באופקים, ייכנסו למכונית ויעבדו בה או יישנו בה, תוך שהיא מובילה אותם למרכז הארץ. אז מחירי הדירות יירדו.

    אהבתי

  40. תמריץ..
    אתה חובב עתידנות..
    מחירי הדירות ירדו גם בלי זה. כי זה מצב לא בר קיימא
    2-4 שנים מהיום נהיה 25% מינוס במחיר לפחות
    ויהיו אזורים עם הרבה יותר מינוס
    ויתכן שזה ימשיך לרדת באיטיות גם אחכ עוד כמה שנים
    עד לסייקל הבא.
    כפי שהיה 97-07
    רק שהפעם. לצערי. יהיו הרבה יותר אנשים פושטי רגל. דור המיליון משכנתא ללא מצמוץ.
    ריבית ומצב כלכלי. זה הכל.
    המיתון העולמי הגדול הבא קרוב ומתקרב. לפי המחזוריות הרגילה.

    בברכת
    תעסוקה מלאה
    ושגשוג

    אהבתי

  41. שמעון , יש שני אפשרויות , או שאתה לא יודע לקרוא , או שאתה : ספייסמן רציני . אז זה הרי מה שהסברתי לך , שאין דין הנדל"ן בארה"ב ,כדין הנדל"ן פה , וזו לא ממש בועה ,אתה מחרה אחרי , וגם סותר אחרי .לא מבין , זה מה שכתבתי , בניגוד לבועות שכתבת עליהם בתגובות לפני ….. שהרי ,בועה , ופיצוץ שלה , זה 50 אחוז ומעלה , זו בועה !! לפחות חמישים !! והפיצוץ שלה , לוקח איתה מערכות שלמות .

    בעל אינטרס ? מנכ"ל אשדר ? בחיי שמעון , אפשר לחשוב , שניחנת בעצמאות מחקרית , שמאפשרת לך , לבטל דבר כזה , משל היה זבוב טורדני הדבר .

    מה הוא אומר , דברים כה חסרי אחיזה ? מה הוא אמר , ימשיך ביקוש במרכז ? ימשיך ביקוש קשיח , ועודף ביקוש על היצע בגלל בעיית קרקעות . ויכריז קבל עם ועולם. הוא חי את הנושא ,זה לא אומר : " כזה ראה וקדש" כמובן , אבל ,זה בקטנה ממש , אני מביא לך מה שזמין לי ומיד . ואגב , זוהי דיעה רווחת ומבוססת היטב ( ראה לינקים ) .

    תחזור עוד פעם לתגובות שלך , ותראה איזה תובנות מגוחכות רשמת שם , עם בועת הדוט קום , בחייך שמעון ,אתה לא מבין בדבר !! רד מזה !!

    הנה לינקים , מומחים שונים ומשונים , לא מוטים עלק ,אם זה מה שמרשים אותך :

    http://www.israeltaxrefund.co.il/news.php?id=45

    http://www.themarker.com/markets/1.2633815

    http://www.nrg.co.il/online/48/ART2/705/087.html

    להתראות

    אהבתי

  42. אורי , אתה מבלבל קצת , בין תיקון , לבין בועה . כאשר בועה מתפוצצת , צריך לאבחן , בין גורמים חיצוניים , לפנימיים , שגרמו לפיצוץ .

    בועה קלאסית , הינו מצב , בו מחירים של נכס , עולים ועולים ( עם תיקונים קלים ואפילו משמעותיים ) ויש דיספרופורציה בין המחיר הריאלי של הנכס , לבין המחיר בכסף . כל כך , עד אשר , מסיבה פנימית או חיצונית , הבועה מתפוצצת במכה , ולוקחת איתה מערכות בספין חזק .

    כאשר מחירים של נכס עולים ועולים , ישנה דינמיקה של מימוש הרווח מצד הקונים . ככל שהנכס עולה יותר , יותר ויותר מממשים בעיקרון , עד נקודת הרוויה ( באם יש ) אשר בה , כל הציפיות הבועתיות , מתפוצצות , והנכס חשוב להדגיש :

    צונח מהר , צונח חזק , ולוקח איתו מערכות , לא סתם תיקון , זוהי בועה !! בועה של ממש !! בנדל"ן , ועוד במרכזי ערים , זוהי בעיה לאבחן כדבר הזה ,כפי שאתה בעצמך אכן איבחנת נכון .מכיוון , ששם , היסטורית , המגמה עולה ועולה , ללא הפסק בעיקרון .לונדון לא תעבור מקום, מנהטן לא תעבור מקום , וגם תל אביב ופריז לא !!

    להתראות

    אהבתי

  43. אני דווקא צחקתי.
    מה? רק לשמאל מותר להתנשא?
    לפחות במקרה דנן יש קריצה ומודעות עצמית.

    חוצמזה , איני מדבר מפוזיציה מאחר וידוע כמעט לכל שאיני איזה יצרן לתפארת אני מניח שבעל המאמר היה שמח אם אני עצמי או שכמותי היו מבצעים עליה לברלין ונהנהים מחסדי הסובסידיה של הממשל הגרמני.

    בברכת
    תעסוקה מלאה (לאחרים)
    ושגשוג

    אהבתי

  44. בבלוגינו הקט אתה דווקא מהווה גורם יצרני לתפארת. אני בטוח שתחמנות ישראלית ושימוש מושכל ברגשי אשמה גרמניים היו מאפשרים איזו סובסידיה בגין העניין.

    אהבתי

  45. אכן , אני חשבתי בזמנו לתבוע מהם רנטה על פגיעה רצסיבית שמתבטאת בהתבטאות הגנים האחראים על מניעת פגיעה ממארת בקרום החשק אבל כאמור לא היה לי חשק.

    חוצמזה1 : יצור בבלוגספירה לא נמדד בתמ"ג ויותר חשוב אי אפשר להשוויץ בו לדודות הפולניות בארוחת החג.

    חוצמזה2 : בקשר לרגשי האשמה(*) ידוע זה מכבר שהגרמנים נוטים לזרוק אשמתם על האחר ויש אחרים המייסרים בהם את עצמם.

    (*) פירוש מילולי של בעל חוב בגרמנית הוא אשמה (אאל"ט)

    אהבתי

  46. אני אכן עם תמריץ בקטע הזה , זה בלוג של ככה מהנדסים וכלכלנים מטורללים , מטרללים במובן של : מורעלי תיאולוגיה ( במובן הרחב ) . לא רק מחשבים כמו אהבלים כמויות וחוזק חומרים , אלא גם עולים מעלה בגרם המעלות הרוחניות , כל תובנה תיאולוגית , מקפיצה אותם פה בטירוף .

    גיא , הוא אכן ,קלאסיקו של שני הווקטורים ,הצד המילולי של המוח , והצד המרחבי אנליטי ( שמאל / ימין בהתאמה ) , לגבי הפרונט העליון הקדמי , זה האחראי על הקטע המוסרי שיפוטי , נו….. מה נגיד כבר על מתנקש נינג'ה, אתה לא יכול לדעת בעוד שניה , אם לא תעוף לך : אצבע , אוזן , יד , אשכים , סכנת נפשות איתו זה !!

    להתראות

    אהבתי

  47. הרעיון לבנות מרכז בקרה מרוחק למכוניות ומטוסים הוא לא נכון, כי נוצר פער בין קבלת ההחלטות של הטייס המרוחק לבין נוסעי המטוס ("דילמת הסוכן").
    טיסה 447 של אייר פרנס היא דוגמה ליתרון של טייס מרוחק שלא חווה את הפחד ושאר הרגשות האנושיים שמונעים ממנו מלקבל את ההחלטה הנכונה.
    עם זאת, בשאר הזמן (והוא שמהווה את הרוב) טייס מרוחק, שלא שותף לסיכונים שעוברים על הנוסעים במטוס (ולמעשה לא שותף לסיכון חייו בעקבות ההחלטות שלו), יקח החלטות שטייס בתוך המטוס לא היה לוקח.
    טייס מרוחק מתאים אולי להטסת מטענים אבל לא אנשים.
    בדומה, אם כי באופן מצומצם יותר נכון הדבר למכונית עם נהג מרוחק.

    אהבתי

  48. יאיר, אני מניח מטוס או מכונית שמסוגלים לתפקד 99 אחוז מהזמן לבד ואם ייקלע למצוקה ודאי תהיה קבוצה במרכז הבקרה שתפקח עליו ולא אדם בודד.
    מרכז הבקרה נחוץ רק לסגירת קצוות אחרונה.

    אהבתי

  49. יאיר , אבל איך אתה מתמודד עם הטיעון במהופך , זה שגורס :

    שקבלת החלטות , בהן אתה מעורב אישית וריגשית , מונעת או מכרסמת ביכולת להגיע לשיקול דעת מאוזן , מושכל , רציונלי , יעיל , זה הרואה את מלוא התמונה , ולא פריזמה לחוצה של רגע .

    אהבתי

  50. תמריץ
    אני מבין שהדמוגרפיה זינקה לפתע מ 2009..
    עזוב כבר טחנו

    אלרום
    הרבה בריאות
    שים תזכורת. נדבר עוד שנתיים

    אהבתי

  51. שמעון , כל מה שתיארתי , היה : עד כה …. וזה מה שחשוב !! מה יקרה , למה , כתוצאה ממה , נחכה ונראה . אותי לא מענין רק מה יקרה , אלא לא פחות : למה קרה , למה יקרה . אבל , לפחות בזה אני איתך : רק שנהיה בריאים ….. להתראות

    אהבתי

  52. ברור לי למה קרה וגם מה יקרה. התזמון המדויק לא ידוע ולא העוצמה.
    הכיוון ברור.

    ובמחילה
    מומחים… פחח…
    להזכיר לך מה אמרו כל ה"מומחים" ב 2007 וב 99..?
    וכמובן שיש מיעוט מומחים שאומרים הפוך , אך זה לא פוםולרי כי נוגד את האינטרס הכלכלי ואינטרס בעלי ההון
    לא אטרח להביא לינקים שלהם , דשתי בנושא מספיק

    בברכה גרביטציונית

    אהבתי

  53. שמעון , אני רק מזכיר לך , עם מומחים אתה התחלת , איתגרת את דעתו של איש שטח , מנכ"ל של חב' בניה גדולה , בטענה שהוא מוטה . הואיל וכך , תהיתי ביני לביני , אולי מומחים מלומדים , עושים לך את זה . מסתבר שגם זה לא !!

    מה שנשאר זה כך :

    אנשי שטח ועבודה , לא מרשימים אותך .
    מומחים גם לא מרשימים אותך .
    ודאי , כי אתה מומחה , והגעת כפי ההתגבבות ביננו , לבדך למסקנות הנכונות .

    אתה אדיר החוכמה , אדיר המעשים , אין עליך , אין אחריך , ולא כלום !!

    ואגב , אפרופו מומחים , אפרופו הרחבות כמותיות :

    מאז 2008 , כל שנה בשנה , תחזיות מטורפות של פיצוץ בועה בשווקים האמריקנים , והנה : 7 שנים תמימות , מה קיבלנו , שום בועה לא התפוצצה , ו :

    בורסות שעלו , רווחי חברות לא רעים , אבטלה שירדה בחצי , צמיחה 2 אחוז שלש , מחירי דירות , התחלות בניה עולות וכו….

    מה נאמר , מה נוסיף שימלה ….. אתה אשכרה ח"ש , חודר שריון , התובנות שלך , מפצחות את הסימן 4 ( מרכבה ) , אם אין אני לי , שימי לי …..

    רק בריאות …..

    אהבתי

  54. אלרום מותק
    שיחקת אותה , התעלת על עצמך אפילו

    סע לשלום דארלינג
    המפתחות איפשהו

    באופן גרביטציוני כמובן

    אהבתי

  55. התייחסתי לכך וכתבתי שטייס מרוחק מתנתק מרגשות ומפחדים.

    בסטטיסטיקה יש טעות מסוג ראשון (אלפא) וטעות מסוג שני (ביתא).
    להתייחס רק להתנתקות הרגשית היא לקחת בחשבון רק טעות מסוג אחד בלבד.

    אהבתי

  56. אתה פקינג מגוחך שמעון , פקינג ליצן ….. אני תוהה אם חופש הביטוי חל על כסיל כמוך , אבל במחשבה שניה : לאן נוליך את החרפה , אין ברירה פשוט ….

    אהבתי

  57. לא נראה לי שניתן לחזות את העתיד לטווח של כמה עשרות שנים. אין שום אפשרות לדעת אם ייצרו מכונית ללא נהג או לא.

    אהבתי

  58. יאיר, מרכז הבקרה יכול להיות גם הוא ממוחשב, וכנראה זה מה שיהיה בעתיד.
    למרות שיתכן שיהיו מקרים שמרכז הבקרה יעדיף להרוג את הנהג מאשר להסתכן בתביעת פצויים.

    יש להניח שבעתיד יהיו איזורים עירוניים מוגבלים למכוניות שלא יחייבו נהג נלווה ובאחרים כן יחייבו נהג עם רשיון ובאיטיות זה יתרחב. יש להניח שיתחילו עם מסלולים נפרדים רק למכוניות אוטונומיות. אם אני מתבונן על רשת החשמליות, הטראם, הרי קל יותר יהיה להסב אותה לנסיעה אוטונומית. הרכבת התחתית כבר לחלוטין ממוחשבת.
    במקום כמו הונג קונג אם יאסרו לחלוטין על נסיעת כלי רכב פרטי ויעברו מיד לאוטונומי זה לא יגרום אי נוחיות גדולה בתקופת מעבר. ככל שכיום התחבורה בעיר מתקדמת יותר כך ההסבה לרכב אוטונומי קלה יותר. מכך אני מגיע למסקנה שתל אביב תהיה העיר האחרונה בעולם בה אפשר יהיה לראות נהג בשר ודם נוהג וזה אולי יעודד תיירות.

    גיא, הכתבה של אורי רדלר היא כתבה טובה ורצינית, יש להכניס אותה למערכת החינוך ברשות הפלסטינית.

    אל רום, נחה דעתי, השתכנעתי שלכל היותר יהיה תיקון והמצב הוא לא בועה. אני אשאר במיזם של קניה ושיפוץ דירות לסינים דבר שהיתי צריך לעשות לפני 20 שנה ובמקום זה הלכתי בטיפשותי ללמוד מחשבים. אמא שלי תמיד אמרה שמעבודה קשה וישרה איש עוד לא התעשר.

    גיא, האם שקלת פתיחת קומדי קלאב על אי ביוון?

    אהבתי

  59. ועוד בעניין מכונית ללא נהג
    גיוא הפנה לאורי רדלר ומצאתי את הביקורת הנושנה על הספר שהוא כתב לפני 3 שנים, הפעם ה כלכלה היא המכונית ללא נהג. לחובבי לאה גולדברג..

    http://mida.org.il/2012/10/26/%D7%91%D7%99%D7%A7%D7%95%D7%A8%D7%AA-%D7%A1%D7%A4%D7%A8-%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%99-%D7%A8%D7%93%D7%9C%D7%A8-%D7%94%D7%AA%D7%9E%D7%95%D7%98%D7%98%D7%95%D7%AA/

    אהבתי

  60. אני נוטה להסכים עם שמעון חש בדיון הזה.

    ————————————————————————–
    כשאני קורא כתבות וטוקבקים על נדל"ן, אני הרבה פעמים רואה שם שימוש מוטעה במלה "ביקוש". המלה "ביקוש" בהקשר הכלכלי לא מתייחסת למספר האנשים שזקוקים למוצר, אלא רק לאלה מתוכם שמסוגלים לשלם עליו, או לקחת הלוואה כדי לשלם עליו. היכולת לשלם תלויה כמובן במחיר. למלה "ביקוש" אין משמעות בפני עצמה, בלי להתייחס למחיר. ביקוש הוא לא מספר אחד אלא רשימת מספרים, כפונקציה של מחיר ("עקומת הביקוש").

    מה אני מנסה להגיד בזה? שביקוש לא נקבע רק על ידי דמוגרפיה ומנטליות, אלא גם על ידי גובה הריבית, רגולציית המשכנתאות, מצב הבנקים ומצב רוחם של הבנקאים.

    ————————————————————————–
    אורי, כתבת:
    "באירופה ברוב המקומות המחירים לא השתנו למרות הריבית הנמוכה".

    אני לא כ"כ מתמצא, אבל שמעתי שבחלק ממדינות אירופה דירה היא נכס קצת בעייתי כהשקעה, למשל: מגבלות על העלאת שכר דירה, מסי רכוש. אם זה נכון, אולי יש בכך כדי לרסן, במידה מסויימת.

    אהבתי

  61. ואני כמובן נוטה להסכים עם אלרום באבחנה המדוייקת
    שמהנדסים(*) נוטים להסכים עם דעותיו של של אורי רדלר.

    או במילים אחרות – מהנדסים וכלכלנים מטורללים מורעלי תיאולוגיה (במובן הרחב )
    🙂 🙂 🙂 –> צחקתי בקול כשקראתי. (רק מציין מבלי רצון להסתכסך)

    אורי, אשקול פתיחת קומדי קלאב על אי ביוון רק :
    א.)אם אלרום יצטרף
    ב.) יהיה לי חשק.

    אהבתי

  62. זה לא בלוג של מהנדסים אלא של פסאודו-פסיכולוגים.
    המהנדסים רק מפריעים. 🙂

    אהבתי

  63. מבקר , אם קראת התגובות , היית קורא , איזה אבחנה פסאדו פסיכולוגית , שככה , בקטנה הכחשת :

    בישראל , זוגות הולכים על האקסטרים של הקצה בשביל דירה , משמע :

    היית צריך לקזז , בתוך : מי שיכול …. את אילו , שמתאבדים על דירה , ולא יכולים למעשה . זה תלוי בנקודת ההתבוננות , ההגדרה הזו של : לא יכול …או יכול .

    האם מתוך משכורת של זוג עובד , שוליים של 50 אחוז למשל , אחרי תשלום משכנתא , זה יכול או לא יכול ? זה תלוי תרבות , תלוי תפיסה . בישראל , השוליים נלקחים לאקסטרים של האקסטרים , וזוהי הבעיה .

    אבל כמובן , זה פרט קטן , טרחני , מייגע …. לנסות לשקלל המנטליות , הפסיכולוגיה בתוך הסיפור . הנה , ראה למשל כאן , המחשה , כיצד מנסים להרגיע זוגות שנוטלים משכנתאות , לא הגיוניות ביחס ליכולתם הפיננסית , או לאור סיכונים עתידיים כמובן :

    http://www.calcalist.co.il/real_estate/articles/0,7340,L-3515943,00.html

    להתראות

    אהבתי

  64. אל רום,

    אני מסכים שהמנטליות משחקת תפקיד ולא הכחשתי זאת. כתבתי: "מה אני מנסה להגיד בזה? שביקוש לא נקבע ***רק*** על ידי דמוגרפיה ומנטליות, אלא ***גם*** על ידי…". — כלומר, לא ביקשתי לבטל, אלא להוסיף.

    במאמר מוסגר, לדעתי המנטליות של הליכה על הקצה בתחום הנדל"ן מגדילה את הסיכון למשק ולמשקיעי הנדל"ן, כי אם אחוז גדול מהשכר הולך לתשלום המשכנתא, זה אומר שאין שולי ביטחון למקרה של אבטלה או ירידת שכר, ולמקרה של עליית תשלומי המשכנתא עקב עליית ריבית.

    אכן, בשלב מסויים הגבילו את המשכנתאות בריבית משתנה, אבל עדיין מותר לקחת *שני שליש* (!) בריבית משתנה.

    אהבתי

  65. * הסיכון הוא לא רק במקרה של אבטלה וירידת שכר, אלא גם במקרה של התייקרות המוצרים שקונים בהכנסה הפנויה לאחר תשלום משכנתא.

    אהבתי

  66. אורי , זה תחושה טובה ומרגיעה , כאשר נחה עליו דעתו של אדם . אלא , שאסור לישון בעסקים , אסור להרגיש יותר מדי טוב . תמיד ממתינים מעבר לאופק :

    המתחרה הבא , נקודת המפנה הבאה , השפל הבא , החידוש הבא וכו…. צריך להיות רגועים , אבל , לא יותר מדי , איך אומרים :

    לא רגוע וגם לא גרוע …. להתראות

    אהבתי

  67. אל רום, יש אנשים שהתחושה של איסוף כסף ומערכה כלכלית נותנת להם טעם בחיים. אבל רובנו רוצים שקט ושלווה וביטחון כלכלי. אני לא יכול להיות ערני כל הזמן לחשוב מה הממשלה הולכת לעשות מה הבנקים הולכים לעשות.

    אהבתי

  68. אוקיי אורי , הדברים מעיקרם לא מתיישבים , קח בחשבון , פה אין איזונים , ב- וול סטריט אומרים :

    השוק , תמיד צודק …..

    להתראות

    אהבתי

כתיבת תגובה