היאוש והתקווה של ערביי ישראל

גל הפיגועים האחרון מחזיר את סוגיית ערביי ישראל לכותרות. יהודים וערבים אינם מופרדים זה מזה בתחומי הקו הירוק. הערבים מהווים קרוב לעשרים אחוזים מאזרחי ישראל. אף על פי כן לאורך השנים היו מעט מאוד פיגועים שבוצעו בידי ערבים ישראלים. הערבים בחרו בחברי כנסת מתריסים ועוינים למדינה לייצגם, אך מיעטו מאוד לרקוח קנוניות טרור ולממשן בפועל.

זה לקח לאלו שחוזים שחורות לאירופה. ישראל מהווה דוגמה ליכולת לרסן באמצעות מקלות וגזרים ביטויי טרור מצד מיעוט מוסלמי גדול. אפילו שבמקרה שלנו יש למיעוט הערבי סיבות פוליטיות טובות מאוד להיות ממורמר – המדינה שבה הוא חי קמה על בסיס סילוק בני עמו מארצם.

ישנו ויכוח ישן בין השמאל והימין – מה מניע את הטרור הערבי. היאוש או התקווה. השמאל אומר שזהו היאוש מתנאי חיים גרועים, מקיפוח ומאפליה. הימין אומר שזוהי התקווה לניצחון על היהודים.
אני חושב ששני הטיעונים נכונים. המוח האנושי עובד בשני מצבי עבודה. במצב אחד הוא פועל מתוך תקוות ושאיפות אישיות. כשאדם שרוי במצב זה של חשיבה, מה שיכול להוביל לזעם ולאלימות זהו יאוש ממצבו הכלכלי והאישי הגרוע. פשוט אין לו מה להפסיד אם יפסיק לשחק לפי הכללים. יש דוגמאות קיצוניות לכך מהירי בקמפוסים בארה"ב. גברים בודדים, נטולי יכולת להסתגל בחברה ולמצוא בת זוג, מבטאים את זעמם בפרץ אלימות מטורפת.

במצב השני, בו חשיבתו של האדם פוליטית, מה שקובע את מהלכיו זהו הסיכוי לשיפור מצב קבוצתו או אמונתו כתוצאה ממעשיו. קיומו של יאוש אישי פחות רלוונטי. המתאבדים הסעודים שנטלו חלק בפיגועי ה-11 בספטמבר לא באו מרקע של עוני. אבל הם האמינו שמעשיהם יוכלו לחולל ניצחון מכריע עבור האידיאולוגיה האיסלאמית הפנאטית שבה הם מאמינים. אם היו מיואשים מניצחון האיסלם הקיצוני, היו יושבים בבית ולא עושים דבר.

השקלול בין האישי לפוליטי היווה עבור ערביי ישראל תמריץ מאוד גדול במשך השנים לשקט. במישור הפוליטי הם הובסו. חוזקה הצבאי של ישראל והפיקוח ההדוק של כוחות הביטחון מנעו כל תקווה להצלחת מרד ופעולות חבלה. במישור האישי הם זכו לזכויות אזרח ונהנו מרמת חיים שהייתה טובה מזו שבכל מדינה מזרח תיכונית אחרת למעט מדינות הנפט. התקוממות עלולה הייתה לפגוע בעסקים ולסכן כל זה. היאוש הפוליטי והתקווה האישית – שניהם יחד הולידו שקט. 

כשחושבים על הדברים באור זה, מבינים היטב מדוע אסור לשנות את הסטטוס קוו בהר הבית ואסור להביא למצב שבו מתנהלות מהומות הקשורות לשינויים בהסדרי התפילה שם. לא רק מאחר שמעצם קדושתו הר הבית הוא חבית חומר נפץ, אלא משום שבמאבק סביב הר הבית, יש סיכוי טוב שהערבים ינצחו. סביר שישראל תיסוג בה בסוף מכל רעיון לשנות את הסטטוס קוו. זהו מאבק פוליטי שלגביו לא אחז בערבים יאוש ובצדק. כאשר אין יאוש פוליטי, יש תמריץ לאלימות פוליטית. לא כדאי להביא להסלמה בנושא שבו לצד השני יש סיבות לחשוב שיצליח במאבקו.

מודעות פרסומת

39 תגובות to “היאוש והתקווה של ערביי ישראל”

  1. אל רום Says:

    תודה על הפוסט תמריץ , טוב , תקצר כאן היריעה מסיבוכים בלתי נתפסים , רק שתרשה לי , איזה עקב אכילס קטן / גדול בתפיסה שלך :

    מ -1967 ועד האינתיפאדה הראשונה , אי אפשר לטעון בעיקרון , שהאוכלוסיה בשטחים , התקוממה באמת ובתמים , היה טרור כמובן , אבל : טרור מובל , טרור של מתי מעט , טרור של הנהגה , של ארגונים מסודרים וכו…..

    אבל , רוב האוכלוסיה , לאיו דווקא השלימה עם המצב , אבל , הייתה יחסית פאסיבית . ואם כך :

    חזקה שזה מכרסם בהנחת העבודה שלך , שמצבם של ערביי ישראל , זה הכללי , גרם לכך שהם היו מתונים יחסית ( אם אפשר היה לטעון כך ) יחסית למי , ומה , ומתי , לא ברור ?

    איך תסביר את : 1967-1987 לא הבנתי ? ( 1987 אינתיפאדה ראשונה , פתאומית לגמרי אגב ) .

    להתראות

    אהבתי

  2. orihippo Says:

    אתה מחפש הגיון במעשיהם. ההגיון צריך לעקוב אחרי האינטרסים של מנהיגי הרשות הפלסטינית. כמו שראש ועד עובדים צריך לפני בחירות שביתה וראש ממשלה צריך להפציץ כור אטומי. הצעירים יוצאים לזרוק אבנים כי זה כף, ממש כמו ללכת להלחם לצד דעש או להיות היפי. זה עושה אותך גבר. לא יעזור להסביר שמצבם טוב יותר וספק אם אפשר להסיק מזה מה יקרה באירופה.
    העובדה שח"כ שלהם חייבים להיות קיצוניים כדי לשמור על הכסאות אומרת שרוב הפלסטינים כנראה נכנעו למיעוט המאיים כי ההגיון מחייב שהם יעדיפו להסיג את המקסימום כאזרחים במדינת ישראל.
    לגבי הר הבית, מדוע לא לשנות את הסטטוס קוו? אין סיבה שלא נוכל להשיג שם יתרון כשמדינות ערב חוששות מאירן וירדן חוששת מדעש ומקבלת עזרה צבאית מאתנו.

    אהבתי

  3. תמריץ Says:

    אורי, אני מניח שאפשר לנהל מלחמת חורמה שבה יהודים יקבעו זכותם להר הבית ואולי יבנו בית המקדש מחדש אבל הרעיון לא קוסם לי ולדעתי גם לא לרוב האזרחים.

    אל רום, נדמה לי שקראתי אצל בן דרור ימיני שהתקופה שאחרי מלחמת ששת ימים הביאה שיפור עצום ברמת החיים בשטחים, והם גם היו תחת הלם התבוסה. אז כמו ערביי ישראל היה שילוב של תקווה אישית ויאוש פוליטי.

    אהבתי

  4. אל רום Says:

    אורי , לא הבנתי לגבי שינוי הסטטוס קוו . הרי הלכתית , בעיקרון , העליה להר הבית אסורה ( לפחות לצרכים ריטואליים פולחניים ) . אז למה לשנות הסטטוס קוו ? מה יצא מזה , אם זה לא במסגרת הסדר כולל ?

    אתה יכול להסביר , לאיזה תכלית לשנות הסטטוס קוו ?

    להתראות

    אהבתי

  5. אל רום Says:

    תמריץ , בפוסט הצגת הדברים בקשר דיאלקטי ( בין ערביי ישראל , לבין אילו בשטחים ) . אז מסתבר לך אכן , שצריך לשדד מערכות בחשיבה ובאופן ניתוח או עיבוד המידע .

    להתראות

    אהבתי

  6. תמריץ Says:

    האמת היא שמאז דעיכת האינתיפאדה השנייה ועד ההתפרצות האחרונה – ערביי יו"ש היו רגועים להפליא. בעיניי זה גם שילוב של היאוש מכישלון האינתיפאדה השנייה לצד תנאי החיים הסבירים בשטחים לעומת קריסת העולם הערבי. היאוש הפוליטי והתקווה האישית.

    אהבתי

  7. יאיר Says:

    אני חלוק על המסקנות שלך תמריץ:
    1. אם במדינה בה יש אתוס פוליטי יהודי מובהק, שופע בטחון עצמי [מליטריסטי], בה נחגגים בפרהסיה סמלים וחגים יהודים, בה הרוב היהודי מצהיר בריש גלי על מדינה זאת כמדינת היהודים, בה הגופים הצבאים מקבלים מקום של שליחות וכבוד – ועדין מתחוללים בה מדי פעם אירועים אלימים מצד הציבור הערבי, אז איך במדינות עם אתוס מדולל, שויתרו על הסמלים הדתיים שלהם, איך אתה קובע ש"זה לקח לאלו שחוזים שחורות לאירופה"?
    התנאים שגורמים לריסון המיעוט הערבי כאן בכלל לא מתקיימים באירופה.

    2. מדוע שלא לשנות את הסדרי התפילה בהר הבית? בוודאי שלא עכשיו בעת נפיצה זאת. וגם לא בחודשים הקרובים. אבל לטווח של מספר שנים בודדות, מדוע לא ניתן לנהל הסדרי תפילה (כמו למשל במערת המכפלה) שיתנו חופש דתי גם ליהודים וגם למוסלמים? למה לא?
    למה לא להקים ועדה בינלאומית שתגיע לכאן ותדון בקשרים ההיסטוריים והדתיים של כל אחד מן הצדדים להר הבית ותקדם הסדרי תפילה על-בסיס זמנים נפרדים או מקומות נפרדים? למה לא? כמובן בגיבוי בינלאומי (שרוממות זכויות האדם הפולחן והדיבור בראש מעייניו). זאת דוגמה מצוינת שצריך לרתום את השיח שתמיד נגדנו – לטובתנו.

    אהבתי

  8. יאיר Says:

    אל רום,
    קבל פרופורציות – מי שאוסר הלכתית עליה להר הבית גם מתנגד הלכתית לתפילת נשים בכותל המערבי.
    וכשם שצריך לאפשר לנשים להתפלל שם ולקרוא בתורה (וגם נמצאו ההסדרים שמאפשרים זאת "מבלי לפגוע ברגשות שאר המתפללים") כן ניתן למצוא את ההסדרים שיאפשרו ליהודים להתפלל בהר הבית (במקומות המותרים מבחינה הלכתית).

    אהבתי

  9. אל רום Says:

    תמריץ , צריך להבין את ליבת התופעה ברשותך ( מה קרה מאז הדעיכה השניה ) :

    האינתיפאדה הראשונה , לימדה את " דור הסעידים " ( דאז , להלן ) שרק בכוח זה הולך . 20 שנה , והישראלים לא הבינו מה המצב , ומה צריך לעשות . רק בכוח עבד הסיפור , והם אכן , קיבלו את אוסלו לגבי דידם .

    באינתיפאדה השניה , אותו " דור סעידים " גרס כך : " הרכב מנצח , לא מחליפים " כשם שעבד בכוח בראשונה , גם בשניה יעבוד בכוח . אלא , שהם לא הבינו את הקוים האדומים , והלך הרוח הישראלי . וניכוו קשות .

    בזו הנוכחית ( להלן : " אינתיפאדת על הסכין " ) עסקינן , בדור חדש, צעיר , שלא ידע את יוסף , ולא ידע את מוראות הכישלון של הנכבות , והאינתיפאדות ( כפי שאבו מאזן למד על בשרו ) . הדור הזה :

    צעיר , פראי , מושפע מתפיסות ג'יהדיסטיות ומהלכי הרוח של " האביב הערבי " , ומתפיסות מערביות בו זמנית , וחסר כל תוחלת או תקווה אשר יכרסמו בווקטורים משיחיים ורדיקלים .

    המומנטום היותר מדוייק , או המסובבים היותר מדוייקים :

    נאום אבו מאזן באו"ם , וההבנה לחוסר תוחלת מושלמים בכללי , ומעל הכל : תחושה שהישראלים , מנסים באמת ובתמים להשתלט על אל אקצא ( ולא אוכל להיכנס לסיבוכים , בלתי מתקבלים על הדעת כאן ) .

    לתוך הואקום הזה , הם נשאבו , וחוללו ומחוללים מה שרואים .

    חשוב להדגיש , אחת השאלות המרכזיות , מה יעשה דור הסעידים ? האם הרשות תתמוך בנשק ובלוגיסטיקה או בחוסר מעש , אם לאיו ( כמו באינתיפאדה השניה ) .

    זה תלוי בהרבה יותר מדי גורמים , בישראל מבינים היטב המצב .

    להתראות

    אהבתי

  10. אל רום Says:

    יאיר , לי אישית אין בעיה , אלא שכך נקבעה ההלכה , על ידי הרב עובדיה יוסף , ועוד רבנים , וכך מצייתים לה רוב המאמינים , זהו ענין שבעובדה . ומכאן נתבקשה השאלה לאורי , לאיזה תכלית כאמור ישונה הסטטוס קוו , מנקודת הראות של הקברניטים הישראלים , כך שלא הבנתי כלל , מה רצית להגיד בתגובה ??

    אני לא עושה מזה פוטש תיאולוגי , אלא מנקודת ראות מנהיגותית אסטרטגית . כך גם אורי הציג הענין , או כך היה הלך הרוח של התגובה , בטח לא ענין הלכתי לגבי דידו .

    להתראות

    אהבתי

  11. גיא Says:

    אני כמובן גם לא הסכמתי עם המשפט–> "זה לקח לאלו שחוזים שחורות לאירופה"
    אבל הוא לא עמד לבדו … מייד אחריו.
    "ישראל מהווה דוגמה ליכולת לרסן באמצעות מקלות וגזרים ביטויי טרור מצד מיעוט מוסלמי גדול. " ….. בדגש על המילה "לרסן" . לא הולכת להיות באירופה אידיליה של "וגר זאב עם כבש" אבל האירופאים יוכלו לרסן ו/או לנהל סיכסוכם רק אם ימלאו אתוסם המדולל, אחרת התרבות באירופה תלך קאפוט.

    אהבתי

  12. תמריץ Says:

    גיא, הבנת אותי נכונה לגבי אירופה. סביר להניח שכקונטרה לטרור איסלמי, האירופים יתגברו שליטתם. השב"כ שם יתחזק. אבל זה האמת גם עניין של דמוגרפיה. בארץ אין למוסלמים תקווה לניצחון דמוגרפי אלא אם השטחים יסופחו. באירופה זה שונה. בפרט בקצב המבהיל שבו מגיעים עכשיו פליטים. והאירופים מודעים לכך היטב. שאלו את מישל וולבק האם ספרו "כניעה" לא יעודד דיון גזעני על הגירה ודמוגרפיה והוא ענה שבלאו הכי עוסקים בכך כל הזמן.

    אהבתי

  13. אל רום Says:

    רק תוספת לתגובתי לתמריץ לעי"ל לגבי ה – הדעיכה השניה :

    כמובן שגם המצב המאטריילי בגדה , שהיה טוב לאין ערוך מזה של עזה , היווה גורם או סיבה לשקט יחסי בקרב " דור הסעידים " וגרם לשיתוף פעולה בין כוחות הביטחון של הרשות , לבין צה"ל והשב"כ , מה שייצר באופן קונסיסטנטי , שקט יחסי . האם רק על זה עומדים הדברים , ודאי שלאיו !! אבל per se ראוי וחייב כמובן להירשם כווקטור .

    להתראות

    אהבתי

  14. גיא Says:

    בערך באותו מישור , דוגמא כיצד יש להתנהל לפי כללי האיזור לא להתרפס,לא להתנשא ולפעול גם במישור הכבוד ללא ערך כספי וגם במישור הכספי.
    להאזין מדקה 14 (מומלץ להאזין להכל)

    בגולה כבר ידענו שאסור להתרפס ולכן כבר אמרו ביידיש
    "כבוד זה כמו כסף, מי שאין לו כבוד לא יכול לתת כבוד לאחרים."

    אהבתי

  15. אל רום Says:

    גיא , לא מצליח להבין :

    את מדינת ישראל , הקימו , על מנת , לטפח מודל ובסיס חדש לקיומו של העם היהודי :

    לא עוד כצאן לטבח , לא עוד יהודונים המתחננים לפריץ לרחמים , אלא : עם גאה , עם עובד , על אדמתו שלו , עצמאי , יודע להגן על עצמו ,ובקיצור : כל מה שצריך , וכל מה שהוא לא בעליל גלותי …

    תוכל להסביר לנו , איך הגעת לזה ש – " שבגולה ידענו שאסור להתרפס …" לא מובן גיא !! אלא אם כן אתה טוען :

    שלא היינו בבחינת " נאה דורשים , נאה מקיימים " , משמע : ידענו , ולא עשינו …..

    להתראות

    אהבתי

  16. גיא Says:

    אלרום בוודאי שהרוב כבר אז ידע ולא עשה אולם לאחר האמנציפציה החלו לעשות יותר והיו כאלה שכבר אז עשו הרבה.
    למשל ….. נראה לי שתמצא את המאמר הבא מעניין.
    שחמט עם כפפות.
    בין השנים 1903 ו-1938 היו 26 אלופי עולם יהודים.
    http://www.haaretz.co.il/misc/1.1294440

    אהבתי

  17. orihippo Says:

    אני זוכר את "הר הבית בידנו" בשידור חי. כל זמן שאין לנו שליטה על הר הבית והוא בידיהם, יש להם תיקווה. ככל שנחזק את אחיזתנו בהר הבית הם ישברו וירימו ידיים, לא קודם לכן. כל זמן שמסגד כפת הסלע עומד עם כפת הזהב שחוסין ציפה אותה זה פסל החרות של הפלסטינים.
    בימי הצלבנים מסגד אל עקצה ומסגד כפת הסלע עמדו עם צלב בראשם. שיפרקו אותו ויעבירו אותו בחלקים ויקימו אותו בירדן, או להרוס אותו כמו שמורידים פלסטר.
    מה כבר יכולה להיות התגובה?
    אי אפשר להידבר אתם, ביחוד לא במצב הנוכחי, הם צריכים לאבד את התקווה ולהתפורר, להחלש, לשנות מנהיגות וגישה, להלחם כל אחד לביתו ולהגר,או לעבור לשילטון של מדינה אחרת ולקבל רודן חזק מתוכם, אחרת בסופו של דבר ההסטוריה תחזור על עצמה.

    אהבתי

  18. אל רום Says:

    אורי , נניח שיש אחיזה לטיעון שלך ( רק נניח )אבל הרי בתגובתך , גרסת שזה הזמן , זה המומנטום , אז איזה מומנטום :

    שיוכיח בעליל , בתוך האירועים , את הטיעון שלהם , שכל זה היה חירחור מלחמה מצד ישראל , על מנת למנוע מהם השליטה באל אקצה , ולהשתלט על המקום . אני לא מבין !! זה יוכיח בעליל את גרסתם , כשם טיעונם :

    שאריק שרון , עלה בזמנו להר הבית , בשביל לחמם לאינתיפאדה ( ואכן ) ואשכרה להשתלט בצורה כוחנית ואלימה על הר הבית .

    אתה , אישית , בנעלי נתניהו , בוגי יעלון ,ארדן , ואפילו חוטיבילי , עושה כדבר הזה ? אתה רציני אורי ? ועכשיו ?

    גיא , אין קשר לשום אמנסיפאציה עם כל הכבוד , זהו מצב , מצב שיצר פרספציה סובייקטיבית , והראיה : המינוח : כצאן מובל לטבח , מוצאו מן השואה כידוע לך ( "גרמנים בני דת משה " ) . מצב הדברים של היהודי בניכר , בגולה , הוא כזה שהוליד הפרספציה , גם הסובייקטיבית , וגם האובייקטיבית, ולאורך זמן , כך , שככה או ככה , אין מה לעשות , אתה תלוי בחסדי הפריץ , וזה מצב תמידי וטבוע , לכך : קמה מדינת ישראל !!

    להתראות

    אהבתי

  19. orihippo Says:

    אלרום, יוכיח למי? זה רק מילים, מי מקשיב למי יקשיב? זה לא בית משפט. כולם יורים את החץ ומציירים את המטרה אחר כך. כולם מחליטים ואז מתרצים.
    אריק שרון עלה להר הבית לאחר שהאנטיפאדה פרצה, זה שיכתוב ההסטוריה להגיד אחרת. כשהם חפרו באורוות שלמה ממצאים מימי בית ראשון איש לא ציץ, היה אפשר להפסיק כל פעילות על הר הבית לעשרות שנים, להכניס אריכאולוגים של האו"ם. אז הראנו להם שאנחנו מבינים רק כוח והם השליטים האמיתיים. תראה מה שקורה עם חברי הכנסת שלהם, פעם היו חברי כנסת ערבים במפלגת העבודה ודאגו לאינטרסים האמיתיים. אבל זה היה זמני.
    אפשר בשלב ראשון להגביל את מסגד כפת הסלע, הוא סימבולי יותר לפלסטינים ואיננו בעל משמעות דתית אלא לאומית. העולם יותר מתמיד עויין את המוסלמים. מה כבר יכול להיות? ירדן תנתק יחסים אתנו שבוע אחרי שהעברנו להם הליקופטרים להלחם בדעאש? הרי בסופו של דבר נאלץ לכבוש את הגדה.
    יש לדלל את תושבי מזרח ירושליים המוסלמים, יהודי אחד לא היה שם בתקופת חוסין. עכשיו זה זמן מתאים לשנות את הסטטוס קוו ככל מדינות ערב עסוקות בבעיות שלהן ומוסלמי זה שם גנאי. אם תשבור את הפלסטינים כעת זה יהיה לזמן ארוך, הם מנסים למשוך תשומת לב כי לאיש כבר אין אוזן קשבת להם.

    לעדכן ל 10 או לא לעדכן

    http://hartogsohn.com/2015/10/12/software-updates-as-a-spiritual-practice/#respond

    אהבתי

  20. גיא Says:

    אלרום. הבסיס הרצון והיכולת להקים מדינה יהודית בארץ ישראל
    החל ברעיונות של התנועה הרומנטית והמשיך בשחרור מיעוטים באמנציפציה ( מדובר גם בשיחרור ממסורת אבות)…..
    אין לי המשאבים כרגע להביא מקורות ולהוכיח שאיני דובר שטויות…
    מקסימום … זו לא תהיה הפעם הראשונה ….

    אהבתי

  21. אל רום Says:

    גיא , אינך דובר שטויות כלל וכלל , אלא פשוט , טיעונים שהם יחסית , כלל לא נכונים .

    אורי , האינתיפאדה לא פרצה לפני שום אריק שרון , אלא , בתיזמון של אחרי העליה שלו להר הבית . זה לא אומר , שהוא היה הסיבה , אלא המסובב ניתן לטעון , אבל , בשום אופן לא לפני ! מאיפה הבאת את זה ? חסר כל אחיזה עובדתית !! הנה , וויקיפדיה , להלן לינק , קצרה ידי כרגע מעבר לכך .

    מה זה קשור לבית משפט אורי אני לא מבין ? אילו רק מילים ? יש לך מושג , מה דבר כזה , היה עושה בעולם , הערבי , ובכלל . אתה בהכרה אורי ?

    אתה יודע כמה חרדות , כמה משקיעים בשב"כ , כמה מצלמות , כמה ביטחון , חסרות לישראל בעיות פסיכיות בעולם הגדול , מיאוש אורי , לא יכול אפילו לטרוח להמחיש לך , מה קורה , לא כל שכן , בתיזמון נוכחי , בגין אירוע מעשה כל כך לא אחראי וחסר מחשבה דנן .

    אורי , תתעשת !! להלן הלינק :

    https://he.wikipedia.org/wiki/האינתיפאדה_השנייה

    להתראות

    אהבתי

  22. גיא Says:

    אלרום , ברור שזה השפיע על חלק קטן מהעם היהודי בכיוון זה (מדינה יהודית) והשפיע על חלקים אחרים ויותר גדולים בכיוונים אחרים (למשל הבונד
    https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%91%D7%95%D7%A0%D7%93 … "הבונד נאבק בתופעת ההתבוללות מחד, והציונות מאידך. הלאום ראה כעניין תרבותי ולא תלוי טריטוריה" … " הוא דגל ברעיון שעל היהודים ל[האיבק] " = כבוד ) …. עדיין …. האמנציפציה היתה הבסיס לכל הרעיונות שהסתובבו
    בזירה …. ותקצר ביריעה.

    אהבתי

  23. אל רום Says:

    גיא , הנה ציטוט מספרו של הרצל ( מדינת היהודים ) :

    " שאלת היהודים קיימת . מי בער ויכחש מציאותה ? סרח עודף הוא מימי הבינים , ועמי – התרבות , במיטב רצונם , לא יכולו להפטר ממנו . את נדיבות רוחם הוכיחו לנו בהחילם לתת לנו זכויות שוות . שאלת היהודים קיימת בכל מקום שהם נחתים שם במספר רב . ואל המקום אשר איננה שם , יביאוה היהודים בעקב הגירתם שמה . כמובן , שאנו הולכים למקום אשר שם אין רודפים אותנו : אך בבואנו שמה תחלנה הרדיפות "

    עינך הרואות גיא : זהו מצב !! והרדיפות מקדמת דנא לגבי דידו וכך ימשיכו . ואין שום קשר , לשום אמנסיפציה , ואפילו נהפוך הוא , אלא שחסר משאבים אני כרגע.

    להתראות

    אהבתי

  24. גיא Says:

    תחילה אמרתי בחצי צחוק וחצי רצינות ש …

    בגולה כבר ידענו שאסור להתרפס ולכן כבר אמרו ביידיש
    "כבוד זה כמו כסף, מי שאין לו כבוד לא יכול לתת כבוד לאחרים."

    אתה שאלת …. "תוכל להסביר לנו , איך הגעת לזה ש – " שבגולה ידענו שאסור להתרפס …"

    אז אמרתי – "בוודאי שהרוב כבר אז ידע ולא עשה אולם לאחר האמנציפציה החלו לעשות יותר והיו כאלה שכבר אז עשו הרבה."

    אז הייתה פריחה של מתאגרפים יהודים , היה מיעוט ציוני , היו בונד לא ציוני(הלאום ראה כעניין תרבותי ולא תלוי טריטוריה) שבכל זאת "קרא לתומכיו לאחוז בנשק וגם הקים קבוצות לוחמים – ארגון ההגנה העצמית היהודית. " …
    נוסף ,רבע מלוחמי הבריגדות הבינלואמיות במלחמת האזרחים הספרדית(1939-1936) היו יהודים.

    מה שמראה שהיה דיבור על כבוד יהודי (גם בשמאל אגב) , לא כולם התרפסו ובכל זאת לא כולם חשבו כמו הרצל בזמנו.

    סה טו , מבלי כמובן לגרוע מדבריך אלא רק להוסיף.

    אהבתי

  25. אל רום Says:

    אוקיי גיא , אלא שאם אתה לא גורע מדברי , אלא רק מוסיף , אזי : היהודים בגולה , כלל לא היה להם כבוד !! ורק ההבנה הזו , היא הגורם או הנדבך המרכזי בהקמתה של מדינת ישראל . אתה הרי מבין , שהאבות המייסדים , החשיבו את המצב העקרוני , של יהודים בגולה , כמעיקרו , חסר כל כבוד , בזוי , ומתרפס .

    שהרי שוב , המצב מעיקרו ,הוא העיקר , והגורם לכל :

    עם נודד , פיננסי , עוסק בעסקי אויר , חסר קרקע , פרזיט על משאבי הגויים , חסר יכולת להגן על עצמו , נסמך על חסדי הפריץ , כל הזמן עסוק בריטואלים בזויים וקדמוניים , לא מתפתח , לא אבולוצוני, לא משתכלל , ומכאן :

    גם לא ייתכן כבוד במונחים מערכתיים עקרוניים !! לא שחמט , לא איגרוף , ולא נעליים !! אז אכן , הסברתי לך , אילו לא שטויות , אבל , בהחלט זוטות !!

    ואין לי משאבים כרגע , אבל , אוירת השחרור ושיויון הזכויות , אפילו העצימה גזענות ושנאת יהודים בכמה מובנים .

    אבל , בהחלט מיצינו הדיון …..

    להתראות

    אהבתי

  26. אל רום Says:

    גיא , הזכיר לי אנקדוטה מדהימה שקראתי , מאיזה מגיב בבלוג , הנה אביא אותה כלשונה , אנקדוטה , שמביעה את הבוז ליהודון הגלותי הפחדן והמתרפס כפי שציינתי , הנה :

    " כמו הסיפור על היהודים האומללים בשטעטל, כשנמצאה גופתו של ילד סמוך לחג הפסח, פחדו היהודים המסכנים מהפרעות שעוד מעט יתרגשו עליהם, על כי רצחו ילד נוצרי כדי להשתמש בדמו לאפיית מצות הפסח, ולפתע פרצה לעיירה אשה יהודיה בזעקות שמחה: הילד יהודי, הילד יהודי! "

    להתראות

    אהבתי

  27. גיא Says:

    אלרום, ככה רק ביננו ,לא הייתי מצפה ליותר מידי ממגיבים בבלוגים 🙂 (בדיחה , לא לכעוס עלי)
    בכל מקרה, הציונות בנעוריה וחוסר ביטחונה היתה כנראה צריכה ליצור ניגוד חזק בין היהודי
    החדש לישן וסיפורים על יהודים לא ציונים שעסקו בכבוד או גבורה לא התאימו לאתוס שניסתה ליצור. בלי להאשים ועם להבין אותה.

    כמובן,לא כל היהודים שנולדו בשטעטל היו מתרפסים. אני חותם
    שמאירקה לנסקי שנולד שם לא היה מהמתרפסים.
    אבל הנקודה שלך ברורה בהחלט.

    אהבתי

  28. גיא Says:

    אגב , אם אינני טועה במלחמת העולם הראשונה כ 100000 יהודים שירתו בצבא גרמניה ( כנראה שלא ברבנות) וכעשירית מהם נהרגו. אם אני זוכר נכון הם שירתו באחוז גבוה מהגרמנים.
    נוסף, כשני מיליון יהודים שירתו בכוחות הברית בזמן מלחמת העולם השניה.
    כל זה כמובן מוכיח שהיינו צריכים מדינה אבל שלא כולם היו מתרפסים.

    אהבתי

  29. אל רום Says:

    גיא , אל תזלזל כלל וכלל במגיבים בבלוגים !! טוב , פה מדובר באנקדוטה , לא במגיב עצמו , לא ביצירה שלו , או בתובנה שלו , אבל אפילו כך :

    הלכי רוח , נלמדים היטב בבלוגים ותגובות . כך , שהתקפות או הקוהרנטיות או העומק של התגובה , פחות רלבנטיים , אלא : הלך הרוח , תיאור המציאות כפי שנתפסת בעיני המתבונן , זה דבר קריטי ביותר , ועוד כהנה וכהנה , תקצר היריעה .

    ושוב , לא מדובר בהתרפסות , מדובר במצב !! גם אם אדם לא מתרפס בפועל , המצב שלו , הוא זה הרופס , הוא זה המשפיל , הוא זה התלותי , הוא זה הבזוי :

    התלות במלכותא , התלות בפריץ , חוסר העצמאות , האדם או הקבוצה , אינם בני חורין , לעצב את גורלם שלהם !! מחד מתעקשים על ייחודם או זהותם כקבוצה או כישות , מאידך , הם מתעלקים או צדדיים לישות בה הם תלויים .

    ולזה כמובן , התנועה הציונית , רצתה לשים קץ !!

    להתראות

    אהבתי

  30. תמריץ Says:

    גיא, רבע מלוחמי הבריגדות בספרד היו יהודים, זו הפתעה! נדמה לי שכתבת שאתה צאצא של המשפחה הלוחמת בספרד.

    אהבתי

  31. גיא Says:

    חיובי.
    לפי ויקיפדיה מדובר בחמישית , לי זכור רבע אבל עדיין מדובר בתופעה.
    —————————————-
    כחמישית מן המתנדבים מכל האומות היו יהודים, מכל מגוון הקשת הפוליטית היהודית באותו הזמן – סוציאליסטים, קומוניסטים, בונדיסטים, אנרכיסטים וציונים. שיעור היהודים בקרב הסגל הרפואי בבריגדות היה כה גבוה, עד שנאמר כי שפת הדיבור שם הייתה יידיש. מעריכים את מספרם הכולל של הלוחמים היהודים בין 6,500 ל-8,000 מתוך מספר כולל של בין 35,000 ל-40,000 לוחמים. בין האמריקנים היה שיעורם גבוה במיוחד, כשליש מן הלוחמים.
    —————————————-
    היה ברור לרבים מן היהודים בעולם כי קו החזית במלחמה כנגד הפשיזם והנאציזם הינו בספרד. אל התמיכה היהודית המסורתית בתנועות השמאל הקומוניסטיות, הצטרפה ההבנה כי יש לעצור את הפשיסטים בכל מחיר, וכי אם אלו לא ייעצרו בספרד, יהיה בכך משום אסון לאנושות וליהדות, כפי שאכן אירע. מסיבה זו היה מספרם של היהודים גדול במיוחד בקרב הבריגדות הבינלאומיות.
    —————————————-

    היה גם קשר שתיקה סביב הלוחמים בספרד –>
    —————————————-
    קשר השתיקה סביב הלוחמים בספרד לא החל בשנים האחרונות. הוא החל כבר בעת הלחימה בספרד.

    ביישוב היהודי היו אנשי ימין שתמכו בפאשיזם בספרד. מנהיג בית"ר זאב ז’בוטינסקי קרא מפורשות מעל דפי הביטאון "הירדן" לתמוך בפרנקו ועוד נכתב ב"הירדן" כי "כל ציוני ישר צריך לאחל להם, למורדים, ניצחון מלא".
    —————————————-

    אהבתי

  32. תמריץ Says:

    http://www.haaretz.co.il/opinions/.premium-1.2754623
    בניגוד למה שכתבתי בפוסט, רביב דרוקר חושב שהגישה שיאוש פוליטי מוביל לשקט היא "הטיעון הלוגי המטופש של השנה".

    אהבתי

  33. יאיר Says:

    אפשר להתווכח על הטיעונים בכתבה של דרוקר, כי חלקם נכונים וחלקם לא.
    מה שברור בכתבה שהוא לא נכון נמצא בסיומה "הכותב הוא עיתונאי חדשות 10".

    דרוקר מזמן אינו עיתונאי. מדובר באדם שנמצא כל כולו בפוליטיקה, ומשתמש בתקשורת לקידום דעותיו.

    אהבתי

  34. יאיר Says:

    זה לא שלעיתונאים אין דעות. יש וזה טבעי. אבל לפחות חלקם הגונים מספיק לתת לנו גם דעות אחרות או לא להיכנס למקומות שהם מזוהים איתם לחלוטין.

    אהבתי

  35. יאיר Says:

    היום התפרסמו 2 פוסטים של אנשים שונים בנושאים קרובים אך שונים, אך שניהם למעשה מכוונים לאותה נקודה אודות מצב העולם האיסלמי/ערבי, אצלנו וסביבנו.

    הראשון משה ארנס שכותב אודות המחדל המודיעיני בפזורת הבדווים בנגב:

    "על שלושה שרים, בזה אחר זה, הוטל לטפל בבעיות הבדואים. שלושתם סברו שהבעיה המרכזית באזור היא סכסוכי בעלות על קרקעות, בעוד ששורש הבעיה הוא הקושי במעבר מחיי נוודות לחיים בחברה מתועשת. בתקופה לא קלה זו הצליחה התנועה האיסלאמית להפנותם אל הדת ולהסיתם נגד מדינת ישראל"

    http://moshearens.com/heb/2015/10/20/three-intelligence-failures/

    והשני דני רשף שכותב, יותר בפירוט, על מזרח ירושלים ועל המצב הירוד שם מבחינת תשתיות:

    "הכתבה של ריאד עלי בערוץ הראשון ביומן השבוע של שישי האחרון על ערביי מזרח ירושלים, במיקרה המסויים בג'בל מוכאבר, השרתה עלי דיכדוך מסויים. תנאי החיים העלובים במרחק כה קצר וכה נגיש ממערב ירושלים, השינאה המבעבעת, החלום על המולדת היפה שהייתה והכפרים שניגזלו מהם בידי הכובש היהודי, השאיפה העמוקה להחזיר את הגלגל, לפחות במידת מה, אחורה ובעיקר העתיד שאין בו תקוות של בניה חברתית, השכלה, המצאות וחידושים או אירגון מחדש של חיי החברה (כמו הסוציאליזם למשל) אלא רק מאבק לגילגול הגלגל אחורה . אפשר לאמר שערביי מזרח ירושלים חיים במחויבות תמידית למאבק להחזרת העבר שהוא העתיד היחיד שהם רואים לעצמם. טוב לא יכול לצאת מזה.

    … חייהם לא שונים מחייהם של עשרות מיליוני ערבים מוסלמים שעוד חיים במזה"ת. דאע"ש הוא הרי התגלמות הרצון המוסלמי הרחב להניע את הגלגל אחורה לימי החליפות, אל קאעידה לימי הכיבושים הגדולים של האסלאם והחמאס לימי טרום הציונות. מחנות הפליטים הפלשתינים שיעודם אחד ויחיד – הנצחת הפליטות עד גלגול ההיסטוריה אחורה – הם תופעה יחודית לפלשתינים ולהם בלבד. בקיצור עם שרואה את עתידו בעברו כחלק מתופעה רחבה יותר באסלאם של הסבת הגלגל ההיסטורי אחורה לימי הכיבושים הגדולים והחליפות האסלאמית הגדולה …

    תנאי החיים בשועפט או עיסאוויה לא שונים מתנאי החיים … בחלק גדול מביירות, מטריפולי, מרוב עמאן או ג'רש, מחלקים גדולים של קהיר … אפילו באירופה המסודרת והמאורגנת מתחילים איים של מזרח תיכון אנארכי ושוקע. הבניה עדיין מסודרת אבל הרחובות כבר מלוכלכים – למשל בכל אותם מתחמים בצרפת שהמישטרה כבר לא מפטרלת בהם מעשה שיגרה אלא בכוחות מתוגברים. בכל הערים האירופאיות הגדולות שהתפתחו בהם רבעים או רחובות שבהם גרים כמעט רק מוסלמים, כמו בדרום תל אביב אצלנו, התפתחה באותם רבעים גם הזנחה חיצונית וגם ירידה באיכות השרותים שהממשלה או העירייה המקומית מספקים. בעיית שועפט ובכלל מזרח ירושלים היא בעיקר חלק מתופעה תרבותית הרבה יותר גדולה שמרסקת את כל המרחב הערבי מוסלמי, השאיפה לחזור לעבר …

    בקיצור מי שרואה את עתידו בחזרה לעברו (המדומיין יש לומר), מי שלא עוסק בבניה של חברה מתוקנת וצודקת, מי שלא נילחם בהדרת נשים או זרים, מי שלא עוסק בפיתוח כלכלי ואנושי והמניע לרוב מעשיו הוא השינאה לאחר וההתרפקות על העבר – בסוף מוצא את עצמו ללא מוצא בשועפט"

    http://danireshef.blogspot.co.il/2015/10/blog-post_20.html

    _______

    מה ששניהם אומרים זה שהמחשבה שמאבק אדמות ואפלייה כלכלית היא מקור הסכסוך היא הסתכלות מודרנית על מצב אנטי-מודרני, ושההאשמה כלפינו שאנחנו גורמים לחוסר יציבות כאן באזור היא בדיוק הפוכה – ללא ישראל כאן כל המקום היה הופך לשועפט אחת גדולה.

    אהבתי

  36. יאיר Says:

    בהמשך לציטטות שהבאתי מדברי ארנס ורשף, להלן ציטוט של הפילוסוף היהודי-צרפתי ברנאר-אנרי לוי שפירסם לאחרונה התייחסות לאירועים האלימים כאן אצלנו:

    "…. בלתי נסבלת המיני-מיתולוגיה שצומחת סביב הסיפור של הסכינים. הנשק של העניים? ברצינות? הנשק שאדם משתמש בו כי הוא בהישג ידו, ואין לו אחר? כאשר אני רואה את הלהבים הללו אני חושב על האיש שהשתמש בהם כדי להוציא להורג את דניאל פרל, העיתונאי הישראלי-אמריקני שנרצח בפקיסטן ב-2013; אני חושב על עריפת ראשיהם של הֶרְבּ גורדל, ג'יימס פולי ודיוויד היינס; אני חושב על כך שסרטוני הווידיאו של המדינה האסלאמית בהחלט עשו בית-ספר לכמה מעריצים; ואני חושב על שאת הברבריות שלפתחנו עלינו להוקיע ללא תנאים – אם איננו רוצים לראות את השיטות הללו מופצות בכל מקום …."

    http://mida.org.il/2015/10/26/%D7%93%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%A9%D7%A0%D7%9E%D7%90%D7%A1-%D7%A2%D7%9C-%D7%90%D7%99%D7%A0%D7%AA%D7%99%D7%A4%D7%90%D7%93%D7%AA-%D7%94%D7%A1%D7%9B%D7%99%D7%A0%D7%99%D7%9D/
    ____________

    אנרי-לוי מותח קו בין הברבריות של דעא"ש (כמו עריפת ראשים ושריפת אנשים חיים בכלוב) לבין השימוש שעושים הפלסטינים בסכינים, והוא דוחה את הטענה אודות ה"עממיות" בשימוש בסכינים אלו.
    להבנתי הוא טוען שהשימוש בסכינים אינו "מאבק עממי" בהינתן מחסור באמצעי לחימה מתקדמים, אלא ברבריזציה של המאבק כנגד ישראל בהשפעת המתרחש סביבנו בעולם הערבי/מוסלמי.

    אהבתי

  37. תמריץ Says:

    מאמר מעניין על החיים הטובים של הסכינאים. לא היאוש מניע אותם.
    http://rotter.net/forum/scoops1/261842.shtml

    אהבתי

  38. יאיר Says:

    בהמשך לאנרי לוי, ארנס קובע כי מסכת אירועי הטרור שאנחנו בעיצומה אינה "אינתיפאדה חדשה" כי אם "פרק נוסף בגל הטרור האיסלאמי הקיצוני, שתוקף בכל העולם" קרי "חלק מתופעת הג’יהאד העולמי".

    http://moshearens.com/heb/2015/11/03/intifada-or-jihad/

    אהבתי

  39. יאיר Says:

    שווה קישור בהקשר לנושא הפוסט הנוכחי שהוא ערביי ישראל:
    http://danireshef.blogspot.co.il/2016/04/blog-post_18.html

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s


%d בלוגרים אהבו את זה: