נדידת העמים

התפרסמו תמונות לוויין שמראות כיצד האורות כבים מעל סוריה. לפי מה שפורסם בדה מרקר, החושך בריכוזים האורבניים מעיד על התדלדלות האוכלוסייה. מעריכים שאוכלוסיית סוריה הצטמקה מ-22 לפני פרוץ מלחמת האזרחים ל-16 מיליון כיום. האזרחים החסרים מפוזרים במחנות פליטים בטורקיה, לבנון, ירדן. בני המזל הגיעו לגרמניה ולשוודיה, וישנם גם מאות אלפים שנהרגו במלחמה עצמה כמובן.

כדי לקבל פרספקטיבה באשר למה שהנתונים האלו אומרים כדאי לדעת כמה תושבים היו בסוריה בתחילת שנות השישים: 4 מיליון. באותם ימים מדינה זו שהייתה אויב מר שלנו הייתה בסך הכול מדינה קטנה בת ארבעה מיליון אזרחים, מהם שתי מיליון נשים צעירות ברובן שהולידו ילדים בקצב מסחרר. לעומת זאת, בגרמניה היו אז, בשנות השישים, יותר משבעים מיליון תושבים. לא כל כך שונה מהמצב היום. אוכלוסיית גרמניה די קפאה על השמרים מאז, אבל כנראה לא לאורך זמן: גידול האוכלוסייה של סוריה בשנות השישים של המאה ה-20 הופך לגידול האוכלוסייה של גרמניה בעשור השני של המאה הנוכחית.

77 תגובות בנושא “נדידת העמים

  1. שימו לב שזה כנראה לווין עם אינטילגנציה מלאכותית כי ב 2011 הוא הראה את הגולן כחלק מסוריה ועכשיו ב2015 הוא כנראה הבין שהוא חלק מישראל.

    אהבתי

  2. תמריץ , תודה על הפוסט , מה שבאמת מענין , זוהי האוכלוסיה העלאווית בסוריה ( מוצא הנשיא , והשלטת למעשה ) . מונים בין 2-3 מליון , והם הסיפור האמיתי ( או אחד מן …. כמובן גם הרוסים ) של מלחמת האזרחים שנמשכת ומדממת ונמשכת :

    ההבנה שלהם , שאם הם ואסד נופלים , טבח נוראי , וחיי דיכוי בלתי נתפסים . הדעאשי"ם ודומיהם , מחשיבים אותם , כפאגנים גמורים , ומחללים את מקומותיהם הקדושים ( ראה קבר זינה למשל ) משל היו :

    עובדי בעל , עובדי אשתורת וכיוצא באלה …… להתראות

    נ.ב. : גיא , שכחתי בפוסט הקודם , להביע התפעלותי , מהמופע המרהיב שלך . לימדת את מבקר הטוקבקים , הדרומי , היוני עצלן , פרק בהלכות עסקיות : אתה לא משלם על : מאמץ , שירות , וכיוצא באלה …אלא : על תוצאות , על עבודה תכל"ס . כל הכבוד !!

    אהבתי

  3. צריך לזכור שכיבוי אורות במלחמה הוא לא רק תוצאה של עזיבת אוכלוסיה
    מלחמה יכולה לגרום להפסקות חשמל (בגלל פגיעה בקווי מתח או תחנות כוח, או סתם בגלל נזק למנורות)
    מלחמה גורמת למצב כלכלי קשה בקרב האזרחים והעירייה שיכולים לצמצם בשימוש בחשמל בגלל זה
    באזורי קרבות אנשים מחשיכים את הבתים מחשש לצלפים וכאלה…

    בכל מקרה תמונות מעניינות, ונתונים כואבים ומצערים…

    אהבתי

  4. תודה אלרום.
    חשבתי שאולי גם תתפעל מהעבודה שעשיתי על שמעון באחד הפוסטים הקודמים, אבל ניחא. שים לב גם שיש שיטענו שאני מגיב עכשיו לעצמי.אבל כרגיל איני מאשר , איני מכחיש , לא מודה בעובדות ולא באשם.

    בכל מקרה , אם כבר הזכרנו את יוון (חשבתי לחפש פוסט ולהוסיף הכתבה לשם)
    מומלץ. (וגם הסרטון בתגובה למטה-כאילו אני הגבתי).
    http://betterlivingthroughbeowulf.com/germany-vs-greece-a-greek-tragedy/

    אהבתי

  5. למי שמעונין , אפשר לקרוא בלינק להלן , על הרס אתרים עלאווים ( בין היתר ) על ידי ארגוני ג'יהד כאמור ( קבר זינה המוזכר , קדושה שיעית , העלאווים הם כת שיעית בעיקרון ) . הסיפור העלאווי הוא סיפור מאוד קריטי במלחמה הזו , הנה :

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4515220,00.html

    גיא , תשמע , אני לא מזלזל לגמרי באפיזודה עם שמעון , אבל : היה חסר לי : קלאסיקו , מחץ , וידוי הריגה , מינוף אכזרי , מבחן תוצאה , מוביליות מבריקה , לא שעם המבקר זה עמד בזה לגמרי , אבל , אפשר היה לחוש במימשק הרבה יותר מהותי .בסדר גיא , אתה עוד תשתפר מאוד , עוד תעשה חיל ….

    להתראות

    אהבתי

  6. אני מתחיל לחשוב שאולי אובמה צדק כשהוא החליט שלא להתערב ולדחות את ההכרעה לעוד 15 שנים.

    אהבתי

  7. הפוסט מלמד שדמוגרפיה לכשעצמה אינה מועילה ללא גאוגרפיה וביטחון.
    כלומר הריבוי הסורי הולך לאיבוד בחבלי ארץ זרים בגלל המצב הבטחוני ומלחמת העדות שם.

    גם אצלנו, מיליוני היהודים בארה"ב בשנות הקמת המדינה תמכו, ותרמו למספר היהודים העולמי, אבל אין להשוות זאת לנוכחות וקיום יהודי כאן במדינה. מי שגר כאן מקדם הרבה יותר את הרגשת הביטחון ואת הפיתוח הכלכלי. וכל זה מוביל להבנה שעם צריך מקום משלו – משפט שהפך לנקלה בזמנים הפסאודו-הומניים והפוסט-מודרניים הנוכחיים.

    את המצב הסורי כולנו רואים, כל חלקי הציבור בישראל, והוא שיאם של תהליכים פנימיים שקרו שם (לא לחץ חיצוני או "הפצצה גרעינית"). ואם נחזור לפוסט של תמריץ אודות "ספרי האפוקליפסה", הרי שקשה לי לראות אף מגזר במדינה, גם לא הדתי או החרדי, שיקים מדינה שמבוססת על פחדיו של שריד (פולחן קורבנות, בידוד בינלאומי, הוצאה להורג, וא-פרגמטיות). ואף אעיז ואומר שגם ערביי ישראל לא יתנו למדינה שלנו ללכת לאבדון. הם לא טיפשים וגם הם רואים לאן האיסלאם הערבי מוביל (או שמא מובל).

    ואם נחזור בחזרה לגאוגרפיה, הרי שכל מי שחושב שהמראות הסורים לא יחזרו על עצמם אם תקום מדינה פלסטינית עצמאית – משלה עצמו. ושם אין את רכסי הגולן בשביל למסך את האיום. יהודה ושומרון הם חלק גאוגרפי בלתי ניתן לחלוקה וכל מה שיקרה שם – יזלוג לכאן.

    מעניין בהקשר זה להזכיר את תגובתו של אורי אריאל לרצח הזוג הנקין – לספח את שטחי C. אריאל התנגד ליוזמה זו (בניגוד לבנט מסיעתו) כיון שבסיפוח C יש הודאה ששטחי A+B אינם שטח ישראלי.

    אהבתי

  8. גיא, אצלי הכתיבה היא תחביב.
    גיא, הגבתי בחיוך בגלל שהרגשת בחסרוני.
    גיא, האם הסולידית חסמה אותך בפורום שלה?

    אהבתי

  9. מבקר , הכל כמובן ברוח טובה ולראיה כתבתי "שטוזות" 🙂
    ברור שהרגשתי בחסרונך ורציתי לציין זאת אך בשביל לא לצאת חנון רכיכה הייתי
    לעטות עלי שריון קשקשים לרדת קצת בשביל הקשיחות. אחרי הכל זה בלוג במזרח התיכון וברומא יש לנהוג כרומאי אחרת אסיים כמו מפוצץ כמו תדמור.

    בכלל , נראה שבמזרח התיכון גם האסטרטגיה היציבה ביותר מבחינה אבולוציונית-
    מידה כנגד מידה נדיבה לא עובדת , גם לא מידה כנגד מידה אלא נראה שיש
    יש לנהוג לפי כלל הברזל – עשה לאחרים לפני שיעשו לך.
    (בצחוק – אני רק יורד על מי שאני מחבב)

    חס וחלילה , למה בכלל שהסולידית תחסום אותי בפורומה?!
    בכלל , בשנה האחרונה ויותר נהגתי לגמרי למופת והיא לא חסמה גם כשנהגתי
    כפרחח. בכל מקרה גם בהיותי פרחח הייתי בעדה ועדיין. היא אחלה.
    אגב , היא ליבטאנית למופת. אם הייתי במקומה הייתי כנראה חוסם בעצמי כמה משתמשים ככה בכיף 🙂

    אהבתי

  10. בעניין אחר, פוסט ששווה התייחסות:

    איפה הכסף?


    הפוסט שם בהחלט חידש לי כי כולנו מכירים את הטענה שהעובדים מאבדים את חלקם בעוגת הפיריון ומקבלים אותה כברורה מאליה. הפוסט מטיל ספק בטענה הזאת. שווה קריאה.

    אהבתי

  11. יאיר, פוסט טוב של אסף צימרינג ומדגים את השימוש המניפולטיבי שאפשר לעשות כשמתחילים לבנות תלי תלים על מושגים מומצאים כמו תוצר, פריון וכו' במקום לדבר על מציאות פשוטה כהווייתה. המושג אי שוויון כהגדרתו היום הוא מושג מומצא מיסודו ולפיכך חסר ערך ומזהם את הדיון הציבורי.

    אהבתי

  12. פוסט מעולה של עדו. הכול דברי אלוהים חיים, אבל לדעתי הוא עדיין ממעיט בכוחה של הדפסת כסף. מאמין שסין תצא יותר בקלות משחושב.

    אהבתי

  13. המושג אי שוויון אינו מושג מומצא, ולכשעצמו הוא לא מזהם את הדיון הציבורי.
    זה מושג ששימוש לא נכון בו לוקח אותנו למחוזות של טחנות רוח (כמו "להילחם באי-השיויון"), ולאיבוד השימוש בהיגיון הישר או ביחסי עלות/תועלת.
    זה מושג שבשמו מנסים גופים פוליטים לייצר סדר יום ציבורי חדש לאחר שהסיסמאות הקודמות לא נשאו אותן אל השלטון.

    ילדון קטן שאל את הכומר לאחר שהאחרון אמר "כולם שווים בעיני האל" – "אז למה האל יצר שמנים ורזים, גבוהים ונמוכים, חכמים וטיפשים?"

    אהבתי

  14. יאיר , הסיפור על הילד הזכיר לי אימרה זנית משיר הייקו :
    In the landscape of spring, there is neither better nor worse. The flowering branches grow naturally, some long, some short.
    (אני לא מכיר כמובן בשפת המקור אלא באנגלית).
    אגב הייקו (אאל"ט) זוהי שירה "משחקית".

    אהבתי

  15. גיא ויאיר , אלא שתשובת הכומר , תהא מאוד פשוטה וקרטריסטית :

    כולם שוים בעיני האל , בקשר למידותיהם האנושיות , המידות הקובעות , אילו של : חסד , סליחה , רחמים , אהבה , עשיית צדקה , שמירה על מצוות ( נניח ) , כלומר , לשאת חן בעיני האלוהים , בפרמטרים אילו , שהם משותפים לכלל בני האדם , הפרמטרים של הילד , הינם רטוריים ושנונים , אבל בעיני הכומר :

    הבלות רוח , לטהר הכוס מבחוץ , שקר היופי , הבל החן , לאדברים של ממש , הממשות הינה במעלות הרוחניות . הנה אחת מפסגות המלל של כל הזמנים ( הברית החדשה , אל הקורניתיים ) :

    " אם בלשונות בני אדם ומלאכים אדבר ואין בי אהבה, הריני כנחשת הומה או כמצלתים רועשים. 2 אם תהיה לי מתת הנבואה ואדע כל הסודות ואשיג כל הדעת; ואם תהיה בי כל האמונה עד להעתיק הרים ממקומם, ואין בי אהבה, הריני כאין וכאפס.

    3 אם אחלק את כל רכושי לצדקה וגם אתן את גופי לשרפה ואין בי אהבה – לא יועיל לי דבר. 4 האהבה סבלנית ונדיבה; האהבה אינה מקנאת; האהבה לא תתפאר ולא תתנשא; 5 היא לא תנהג בגסות, לא תדרש טובת עצמה, לא תרגז ולא תחשב רעה. 6 האהבה לא תשמח בעולה, כי באמת שמחתה. 7 היא תכסה על הכל, תאמין בכל, תקוה לכל ותסבל את הכל.

    8 האהבה לא תמוט לעולם, אך נבואות תבטלנה, לשונות תחדלנה, דעת תבטל; 9 כי חלקית היא ידיעתנו ובארח חלקי מתנבאים אנו, 10 אך בבוא המשלם יבטל החלקי. 11 בהיותי ילד דברתי כילד, הבנתי כילד, חשבתי כילד. כשהייתי לאיש שמתי קץ לדברי הילדות. 12 עכשו רואים אנו במראה, במערפל, אבל אז – פנים אל פנים. עכשו ידיעתי חלקית, אבל אז אכיר כדרך שגם אני מכר. 13 אך כעת עומדות שלש אלה: אמונה, תקוה, אהבה; והגדולה שבהן – אהבה."

    אז עם כל הכבוד , אילו לא הלכי רוח של כומר מצוי , או כהן דת מצוי , לעיניננו : בעיני הכומר , מידת האהבה והחסד באדם , הם הנדונים בעיני האל.

    להתראות

    אהבתי

  16. אלרום, אני כנראה אחטוף קצת אחר תגובה זו , אבל ניחא.
    אני חייב לציין בשיבוש שאתה מלא ניגודים כרימון.
    ראשית העניין בפוסט הקודם עם ההגנה על החרדים וההצבעה ליש עתיד.
    שנית עם ההתנגדות לדניאל פרידמן שאם איני טועה היה ממפלגת שינוי
    הורתה של יש עתיד והעניין מסתיים עם מבואות מהברית החדשה
    שכנראה מחלק מהתגובות בבלוג שאת שיעור הגשת הלחי השניה לא למדת.

    אני הולך לחטוף עכשיו בצדק ונכנס עמוק לבונקר.
    רק זכור שהכל ברוח טובה תוך שימת לב לדבריך.

    אהבתי

  17. גיא , למה שתחטוף ? הבעת דיעה תמימה ולגיטימית , אלא שהיא לחלוטין מוטעית :

    1 ) אני מצביע " יש עתיד " לגבי דידך , בגלל אנטי חרדיות מוטבעת ( לגבי דידך , או לגבי פרספציה טבעית של אדם מן הצד ) אבל : " יש עתיד " זה לא רק חרדים או אנטי חרדים , זוהי מפלגת מרכז , צעירים , ישראלים אמיתיים או קצת יותר קונטמפורריים ופתוחים ( מפלגת מרכז מושגי , להבדיל ממרכז קונקרטי , ולא אוכל להסביר כאן , אבל אחרי התפרקות " קדימה " הם היחידים ) .

    2) דניאל פרידמן , מה הקשר ? זה ענין של דיעה משפטית מובהקת , ולא קשורה כלל , לדיעה פוליטית, זה ענין של ניתוח מקצועי , לא קשור כלל וכלל , לשום מפלגה בהכרח .

    3) והברית החדשה ? לא מצליח להבין !! זהו תיאור אובייקטיבי , בענין ( אחד מיני רבים ) שאני מומחה בו , תיארתי , איך מגיב כהן דת או כומר מצוי , מה זה קשור אלי ? נניח ששואלים אותך : איך מגיב דעאשניק לרעיון , שמסגד אל אקצא , נמצא מעל חורבות בית המקדש ? האם לא תדע לענות ? ולהסביר באופן אובייקטיבי , שהוא יחשוב שזה הבל הבלים ? נו …. גם אתה חושב כך ?

    להתראות

    נ.ב : זה בסדר לפחד ממני , אבל לא להיות היסטרי , כל עוד מביעים דיעה לענין , באופן תמים , בלי פוגעניות מיותרת , גם אם היא שגויה , אני מתיחס בסבלנות ובאורך רוח . אבל , כאשר מעלים תגובה בשביל התעמרות נטו , מוטב למגיב כזה , לקרוא קריאת שמע . וכך צריך להיות !!

    אהבתי

  18. גיא , ואם חשבת שיש בי שמץ של חרדיות , אזי , טעות קשה !! אני חילוני תלוש ואתיאיסט ( אם כי , יהודי ישראלי כמובן ) . כל מה שכתבתי לגבי חרדים , הינו בבחינת ניתוח אובייקטיבי והוגן , והראיה, לא תוכל , לערער את יסודותיו כהוא זה !! שערה ביציקת בטון לא תוכל ….. להתראות

    אהבתי

  19. אלרום , מקבל תיקון ל גבי 2 ו 3.
    לגבי 1 … אני לא חושב יש עתיד הם אנטי-חרדים אבל הם בהחלט באו , כמו שכתבת" להתווכח על ההיקף כמובן" ולעשות בעניין שינוי.

    גם כתבת לגבי יש עתיד: "זוהי מפלגת מרכז , צעירים , ישראלים אמיתיים או קצת יותר קונטמפורריים ופתוחים"
    ובפוסט הקודם:
    "[ישנה מגמה של התחזקות והשתרשרות ( שורשים ) בקרב צעירים חילוניים] , הכל בדרכם שלהם . הנוכחות החרדית בחיינו , תרמה לכך באופן משמעותי . וזה בתורו , מעצים החוסן הלאומי ."

    מדברייך השתמע לי (ואולי זה הניגוד בו חשתי)כאילו אתה אומר שהשתרשרות ושורשים מגיעים מהנוחכות של החרדים בחיינו ויותר חשוב שהיא [תרמה לכך באופן משמעותי].
    מבחינתי , וגם מבחינת יש עתיד לדעתי , יש עושר של ציבילזציה יהודית ושורשים
    שאפשר להשריש ממנה באופן משמעותי ולא רק כתרומה של החרדים. מי שבכל זאת מעוניין להשריש את שורשי הדת היהודית בנוסף יכול לעשות זאת באין מפריע [באופן משמעותי] אצל הציונות הדתית.

    אהבתי

  20. גיא , אלא ש – " יש עתיד " הם לא אנטי חרדים ( אם כי זוהי התדמית ) אלא :

    הם כידוע לך , נגד השתמטות משירות , ונגד קיצבאות לאברכים במקום עבודה .בכל הנוגע להשתרשרות או התחזקות ,גם כן אין ממש סתירה , שהרי :

    מבחינת " יש עתיד " הדת , היהדות , היא מקור השראה , אבל לא מקור סמכות ( או מקור סמכות מוגבל ביותר ) . כמקור השראה , אין מניעה להתשרשר , להתחזק וכדומה ( בקטע יותר אישי ) …אלא : שזה חייב מבחינתם להישאר בלימיט , בהגבלה המתאימה , משמע :

    משטר חילוני ליברלי דמוקרטי , עבודה /צמיחה / טכנולוגיה , שירות בצבא ללא שום סייגים ופשרות , ובכלל , קבלת זכויות עם חובות ( לגבי חרדים ) . זוהי עמדתם !! זה לא בהכרח סותר , השתרשרות והתחזקות , כפי תהליך שאכן עובר על הרבה צעירים , וצעירים פלוס . ואגב , תהליכי השתרשרות והתחזקות , כפי שציינתי בפוסט אחד הקודמים , הינם תהליכים אוניברסליים , ולא רק מאפיינים את הצעירים בישראל .

    מה שאותי שכנע להצביע בעדם , זה קודם כל , העובדה , שהראש שלהם פתוח , והם הכי פרה דיספוזיטיבים , לרפורמות , או לשינוי די אן איי של מערכות או קונספציות . הם יותר בתוליים , נתפסים כבעלי אינטגריטי יחסית , וזה נתן להם מומנטום אלקטורלי ( שנשחק במקצת ) .

    אסיים דווקא עם ציטוט של לפיד :

    " ירושלים אינה רק מקום, היא גם רעיון ….. " מכאן הוא גורס , אין להחזיר , אין לחלק !!

    וזה יותר מהכל מבהיר : מהי תיאולוגיה לעומת דת , מה הם תהליכי השתרשרות והתחזקות , ובכלל לגבי תהליכים שעוברת החברה הישראלית , שתקצר כאן היריעה , מסיבוכים באמת בלתי נתפסים .

    הנה לינק לדבריו של לפיד , קלאסיקו של גלקטיקו :

    http://news.walla.co.il/item/2580851

    להתראות

    אהבתי

  21. טוב , אלרום. מקבל. למרות שכל שמה שאמרת לגבי השראה וכו…
    אפשר לקבל, כמו שכתבתי, אצל הציונות הדתית.
    חוצמזה , צטערת , אבל אישית , איני מחזיק מדוקטור קומבינה
    (http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000719088)
    קלאסיקו או גלקטיקו.
    וגם , אם נקבל ונאזין בסטרון לשלושת הגדרותיו של הגאון שלצערי כבר לא שליט"א , ג'ורג' קרלין….. אז הדוקטור המכובד לדעתי כלל אינו טיפש וכלל אינו משוגע ….. אלא הוא …..

    בברכה.

    אהבתי

  22. אוקיי גיא , הרבה מאוד במדינת ישראל , כלל לא מחבבים את יאיר לפיד , מודה אכן בדבר , וכאן אין לי ממש מה לטעון , זוהי עובדה ממש !! אבל , המפלגה שלו , הרעיונות , חברי המפלגה עצמה , יש להם תדמית לא רעה בכלל .

    להתראות

    אהבתי

  23. כל העניין הזה של אהבה הוא אובר ריטד. הכומר ידבר על אהבה אבל לחלקם זה רק מקצוע, הוא קודם היה פרוגרמר כושל שאבד את המקצוע במפולת של 2001 ומכיון שלא היתה לו השכלה נאלץ לחיות על תרומות של כנסיה אוהבת, ואז הוא גילה שבעצם עדיף להיות כומר שחי על תרומות של אידיוטים שחושבים שאפשר לקנות אהבה בכסף ולנצל את השיטה, ואם לא באמריקה אז בהונג קונג שם הוא אדם לבן. בפועל גם בין הכמרים יש קצרים יותר וארוכים יותר. כמו שכולכם גיליתם אין הרבה אהבה זה סתם קשקוש בעל ערך שנדיר כמו זהב והתחליף מופץ כמו אג"ח אמריקאי, רובנו חיים ומתים לבד. מעטים יש להם חיי משפחה בגיל מבוגר ואז הם מגלים שרוב האהבה היתה זמנית ומעושה.
    זו הסיבה שהטרנס הומאניזם צודק. אנחנו נפסיק להיות בני אדם כי זה אולי האידיאלי כלכלית אבל לא אידיאלי נפשית.
    לגבי השכלה ודעת, הכומר צדק וההיקו עונה לילד, מה היתרון בזה שאני חכם יותר או משכיל יותר מי קבע מה טוב יותר?
    זוכרים את הבדיחה שמישהו העלה פה?
    בישיבת חברי הצוות של החוג לפילוסופיה מופיע מלאך ואומר לראש החוג: אמלא אחת ממשאלותיך, אתה יכול לקבל 10 מליון דולר, או להיות גאון, או יפה תואר. ראש החוג אומר אני רוצה להיות גאון, המלאך נעלם בתימרות עשן וראש החוג נשאר יושב אך משהו השתנה בו. תגיד משהו אומרים לו שאר אנשי הסגל והוא אומר: היתי צריך לקחת את ה 10 מליון דולר.

    אהבתי

  24. אורי, כמו שאומרים אצלינו, האמת יקרה ביותר ועל כן יש להשתמש בה במשורה. לגבי ההבטחות שמתים לבד ובשקט אני ממליץ לא להאמין.
    שקט לא יהיה והאמונה ה עממית שננוח רק בקבר היא בלוף.
    מה האינטרס של מישהו לתת לנו לנוח מתי שהוא? הטייקונים בטח לא יסכימו לזה. בכלל , מן הידועות שהיקום שואף לאנטרופיה ומנוחה בקבר לא מסתדרת כלל עם עקרון זה.

    אהבתי

  25. לתמריץ: נראה לי שמספר תושבי סוריה היה בתחילת שנות ה-60 כ-8 מליון ולא 4 מליון. נדמה לי שקראתי את זה באטלס של פרופסור מסוים שהיה די מפורסם בזמנו (נדמה לי שזה פרופסור משה ברור). הנקודה היא שאני לא זוכר בדיוק את המספר. בכל אופן משהו לא הגיוני במספר 4 מליון. אם מספר זה נכון אז הריבוי הטבעי בסוריה גבוה לאין ערוך מזה שבמצרים או בהודו. אם 8 מליון זה המספר הנכון אז הריבוי הטבעי שם הוא כמו בהודו וקצת פחות מאשר במצרים.
    אם המספר 4 מליון נלקח מויקפדיה אז כדאי שתבדוק את זה עם מקורות אחרים. בויקפדיה יש טעויות בגלל שכל ילד יכול לכתוב שם.

    אהבתי

  26. נראה לכם שמה שקורה עכשיו בסוריה זה עקב ריבוי אוכלוסיה חריג? האם זה בגלל שלמדינה אין אמצעים לפרנס את תושביה? אם כך אז יתכנו בעיות כאלו גם במדינות אחרות (מצרים, ישראל, הודו).

    אהבתי

  27. גיא בכור הסביר פעם שבמזרח התיכון יש תהליך של הפיכות שחוזר כל 50 שנה לערך ושאנחנו בפתחו ושכל מה שהאמריקאים או חוסר מים עשו זה רק להאיץ אותו הפעם. זה לא מסביר מדוע זה קורה. יתכן שהתפתחות של חברות היא דינמית.
    עדיין קשה להבין מדוע כל האיזור ממרוקו ועד תורכיה אבד את השלטון. זה לא ריבוי אוכלוסין חריג.

    אהבתי

  28. מצרים בהתחממות הגלובאלית, עם מספר תושבים שיגיע למאה מיליון יושבים בצפיפות עצומה סביב הנילוס, וטרור איסלמי מבעבע – נראה לי מתכון לאסון. מיטב איחולינו לסיסי.

    אהבתי

  29. גיא, באתר שהעלת יש מספרים מענינים
    אוכלוסית עזה צמחה ב 54% ב 14 השנים האחרונות, ירדן 58%
    הגדה המערבית עלתה ב 30 אחוז אבל קצב הצמיחה ירד כמעט במחצית
    גם הצמיחה של אתיופיה של קמרון של קניה, רוב האפריקאיות 35-50 אחוז ב 14 שנים
    בולגריה הצטמקה ב 11 אחוז,
    סוריה הצטמקה ב 21 אחוז ב 7 השנים האחרונות
    רוב האירופאיות, צמיחה קטנה, אנגליה 6 אחוז צמיחה ב 14 שנים, אמריקה 15
    צפון קוריאה צמחה ב 15 אחוז דרום קוריאה 3 אחוז
    לבנון קפצה בין 2013 ל 2014 ב 42 אחוז אוכלוסין אחרי שינוי קטן קודם לכן, פליטים כנראה
    שבדיה קפצה ב 6 אחוז בשנת 2014 לאחר פחות מ 3 אחוז בכל 13 השנים הקודמות- פליטים

    עזה תעבור את מקאו בתור ה"מדינה" עם מספר התושבים הגבוה ביותר לקמ"ר בעולם ב 2028 יהיו שם כמעט פי אלף יותר אנשים לקמ"ר מאשר באוסטרליה

    המוסלמים והכושים באינפלציה הלבנים בדיפלציה

    אהבתי

  30. הזכרת לי , הם גם ממשיכים בסיפורי אלף לילה ולילה ומי שלא מתעמק ובודק קונה ביוקר בבאזר המזרח תיכוני. הנה , גיא בכור פתח לקהל פוסט על אחד מאלף הסיפורים על "תור זהב" …. "הנס הכלכלי התורכי" שכנראה לא היה אלא חלום –>

    http://www.gplanet.co.il/prodetailsamewin.asp?pro_id=3241

    אהבתי

  31. אל רום, אתה צריך לראות את תחנות הרכבת בתקופת החגים, אלפי אנשים ישנים על הרצפה ימים שלמים כי אין מקום פנוי ברכבת אלא עוד שבוע.

    אהבתי

  32. מה גורם להתפרעויות הערבים, ביחוד בתחום ישראל, ואיך צריך להגיב? האם התגובה העדינה שלנו עד כה לא מעודדת אותם להמשיך? בילדותי הערבים שנשארו בישראל ולא גורשו התרפסו אלינו והתיחסו אלינו בכבוד כאל האדונים.

    צריך לנתק את אספקת החשמל והמיים לכל כפר ואזור בו יש התפרעויות, להרוס את שורות הבתים הקרובות לכבישים ולהעביר את התושבים ואת ההנהגה של אותם ערים וכפרים מעבר לגבול לעזה ולשלול אזרחות ולעצור תקציבים לרשויות.
    חברי הכנסת הערבים קיצוניים בדעותיהם ואינם מנסים להרגיע את הקהל שלהם, אם מתוך פחד ואם מתוך אינטרס אישי.

    אהבתי

  33. שמחתי מאוד כאשר ראיתי את דמעותיה של בתי הקטנה זולגות בעודה מחזיקה את הטלפון הנייד החדש שלה וצופה בעזרת הטכנולוגיה החדישה ביותר שלו בסרטון וידיאו שסיפר על אחד השהידים של אירועי אל-אקצא [האחרונים]. המצלמה סרקה את ביתו ואת חפציו האישיים. הדמעות החונקות המשיכו לזלוג מעיני בתי הקטנה כשלפתע זינקה מכורסתה כמי שעקצו עקרב כשהיא צורחת לעברי: 'אימא, אני רוצה למסור את נפשי, אני רוצה לעשות פעולה של מסירת נפש כדי לרצוח כמה חיילים ישראלים'.

    ב-8 באוקטובר 2015 פרסם יומון הרש"פ אל-חיאת אל-ג'דידה, (ר' תמונה) מאמר של הסופרת הפלסטינית המתגוררת בעזה ומוכרת בשם העט שלה סמא חסן, שבו הביעה שמחתה על כך שבתה בת ה-15 "עוקבת בשקיקה אחר החדשות אודות ההתקוממות הציבורית" בגדה המערבית ובירושלים, קרי, אירועי הדקירה המתרחשים בימים האחרונים, ומביעה הערצה למבצעיהם.

    הסופרת תיארה במאמרה את השמחה העצומה שחשה כאשר בתה הביעה בפניה את משאלתה "לבצע פעולה של מסירת הנפש כדי לרצוח חיילים ישראלים."

    שימחת אותי מאוד, בתי הקטנה, כאשר הפסקת לצפות בסדרות הקוריאניות כדי לעקוב בשקיקה אחר החדשות אודות ההתקוממות הציבורית בחציה האחר של המולדת "
    http://www.memri.org.il/cgi-webaxy/sal/sal.pl? lang=he&ID=875141_memri&act=show&dbid=articles&dataid=3976

    אהבתי

  34. הנתון המעניין הוא שהעלייה בתוחלת החיים ב-25 השנים האחרונות מתמקדת בקצה המבוגר של עקומת הגילים. מתברר שב-1984–2009 היתה תזוזה של עקומת החיים בכל הגילים, אבל עיקר התזוזה היתה של בני 75: תוחלת החיים שלהם עלתה ב-30% (1.1% לשנה) מאז 1984. בעשר השנים האחרונות הקצינה המגמה הזאת עוד יותר, כששיאני השיפור בתוחלת החיים הם בני 85 – תוחלת החיים שלהם התארכה ב-13.5% בעשור (1.3% בשנה). כיום, תוחלת החיים הצפויה של בני 85 היא 6.5 שנים, ושל בני 100 היא שנתיים וחצי.

    העובדות הן, אגב, שעד היום כל התחזיות לגבי העלייה בתוחלת החיים התבדו – תוחלת החיים תמיד עלתה יותר מהתחזיות.

    http://www.mako.co.il/study-career-career/articles/Article-ffd8cfc30040d41006.htm?sCh=3d385dd2dd5d4110&pId=1493902219&partner=obnetwork

    אהבתי

  35. העתיד של אטאלי הוא לא מקום שהייתם רוצים לחיות בו. בעולם הזה פיראטים – סוג של טרוריסטים – לא מוגבלים רק לים, אלא פועלים גם ביבשה, ומפוצצים את עצמם במרכזי הערים באירופה; מלחמות פורצות בגלל מחסור במי שתייה; מלחמת עולם בין המדינות המוסלמיות למדינות הנוצריות גורמת למלחמת העולם השנייה להיראות כמו משחק דוקים – וכל זה, הוא צופה בספר, יקרה לפני 2025.

    http://www.themarker.com/markerweek/markeryear/1.1893535

    אהבתי

  36. על פי מחלקת הסחר האמריקאית כמעט 28 מיליארד דולר הושקעו מישראל בארה"ב בשנת 2013 (שנת הנתונים האחרונה) מתוך סה"כ של 70.8 מיליארד דולר שהושקעו בארה"ב מכל המזרח התיכון ואפריקה גם יחד.

    אהבתי

  37. דברי מיועדים לשני העמים היושבים כאן, שני עמים שז'בוטינסקי מימין ואלון משמאל הניחו את עצם ישיבתם המשותפת באותו חבל ארץ כעניין מובן מאליו. גם בן-גוריון חשב ככה, ובוודאי שרת ובלי ספק וייצמן ו'אפילו' הרצל.

    יהודים יקרים – פרופורציות. האלימות הערבית האנטי-ציונית כבר בת 137 שנים בערך. שום דבר חדש. הערבים אינם גזענים. האסלאם מבטיח מקום של כבוד ליהודים (ולנוצרים) ובלבד שהיהודים (והנוצרים וגם קבוצות מוסלמיות לא תקניות כמו הדרוזים) יזכרו את מקומם. והציונות היא בדיוק ההפך: הרצון לשנות את מקום היהודים בעולם בכלל ובארץ הזו בפרט, מן הקצה אל הקצה. ולכן האלימות הערבית האנטי-ציונית היא בת 137 שנים בערך, יש האומרים מעט יותר, אבל זה לא משנה.
    פרופורציות. באינתיפאדה של 1921 (אז קראו לזה 'מאורעות') נהרגו ביומיים ביפו בלבד בערך 20 יהודים. ביפו חיו אז 16,000. אם נעשה חשבון קטן, תחשבו שבסופ"ש האחרון נרצחו בערך 500. נרצחו. לא נפצעו קל, לא נמצאים בהלם, לא שום דבר דומה. 500 ביומיים, רק בתל אביב-יפו. ברחבי הארץ נרצחו אז 47 יהודים. מספר היהודים בארץ ישראל עמד אז על לכל היותר על 100,000. במונחי 1921, בחמישה ימים אמורים היו להירצח היום כ- 3000 יהודים.
    שנתיים קודם, ב-1919, נרצחו באוקראינה בגרזנים וקלשונים לפחות 60,000 יהודים. לפחות. פרופורציות. ובמאמר הזה לא תמצאו את המילה ההיא המתחילה ב'שו' ונגמרה ב'אה'.
    פרופורציות. במאה ה-21 מצבו של העם היהודי טוב לאין שיעור מאשר מצבו במאה ה-20 ובמאה ה-19. אין טעם ללכת עוד אחורה בזמן. האם מצבו במאה ה-21 – בניו יורק, ירושלים, פריז או ברלין – מושלם? נו, מי שעדיין מחפש שלמות בעולמנו האנושי והחצוי, שיהיה בריא.

    ערבים יקרים – זמן לחשבון נפש … נקודת המוצא היא העמדה האנטי-סובלנית של העולם הערבי כלפי זולתו. רוב הערבים במזה"ת הם מוסלמים ורוב המוסלמים הם כידוע סונים. העמדה היסודית של האסלאם הסוני כלפי סביבתו היא של חוסר סובלנות. …. העמדה הזו היא התשתית לשלילת הציונות. לא ההתנחלויות ולא הכיבוש ולא מזימותיהם של יהודים טובים כאלו ואחרים להשתלט על הר הבית ושאר סיפורי מעשיות חלקם אפילו נכונים במידה מספקת.

    אי-הסובלנות היא עניין הפיך כאמור. ההיסטוריה הנוצרית מלמדת על כך, וגם היסטוריה של תרבויות אחרות. …

    http://udimanor.blogspot.co.il/2015/10/blog-post.html

    אהבתי

  38. יאיר , איך יעזרו פרופורציות , כאשר הפרספציה ( המוצדקת , המציאותית ) בצד היהודי , היא , שהסכסוך הוא : קמאי , היסטורי , דתי , בעל יסודות אנטישמיים , שחריתו בעת העתיקה , ואחריתו , מי ישורנה ? אז מה זה משנה כמה קורבנות , העסק לא נגמר , ולא יכול להיגמר לכאורה , כך מטבע הדברים , יהודי ישראלי מצוי , חי כל הזמן בהיסטוריה , ולא את הרגע או המאורע .

    איך יעזרו פרופורציות יאיר, הכוח בצד שלנו , ומכאן ברור כשמש : אלמלא כוחות הביטחון על גווניהם ותצורותיהם , היו נשפכים פה נהרות של דם , אז :

    איזה פרופורציות היו משנות ?

    להתראות

    אהבתי

  39. 1. אני לא מתעלם מרוחות "כל העולם נגדנו" אבל זה לא מה שמוביל אותי.
    2. אני מסכים איתך שהסכסוך דתי/אתני (מה שכל הזמן מוחבא ומודר מפחד המשמעויות הנגזרות מכך), אבל לא מסכים שמדובר בעניין קמאי שתחילתו בעת העתיקה. החיכוך בין ערבים לבין יהודים הוא חדש בהחלט, ולו בגלל שהיהדות הייתה למעלה מאלף שנים כחתול הנובר בפחי האשפה של אחרים, והיא לא התעמתה עם אף תרבות/עדה אחרת, כולל לא הערבים או המוסלמים. וזהו מקור כוחנו וניסיוננו שהסתדרנו עם כולם ושרדנו.
    לא שאני מוכן לוותר על עמדת הכח ההיסטורית שהגענו אליה (מדינה חופשית וריבונית בארץ ישראל עם כוח יהודי ששומר על בטחוננו) אבל גם אין צורך לוותר על הניסיון שצברנו בשנות העבר (ושאין למשל למוסלמים והערבים שלא התמודדו תרבותית עם דתות אחרות, מודרנה, דמוקרטיה, גלובליזציה, רב תרבותיות, מגוון לשוני ושאר רכיבים של ה"עולם החדש").
    3. העסק לא נגמר ולא יגמר, בדיוק כמו שתמיד יהיו תאונות דרכים – בין אם נרכב על סוסים ובין אם נסע במכוניות אוטונומיות. השאלה היא כמה יהרגו. והתשובה (כפי שדיברנו על כך בעבר בנושאים דומים אודות ספרו של הררי) שהכיוון הוא חיובי ויש פחות מתים מאלימות, ופחות מתים מתאונות דרכים (מנורמל להיקף הנסועה).

    ועל כל אלה (הנ"ל) אני מחזיק בתפיסת ה"פרורפורציה".

    אהבתי

  40. יאיר , לא כתבתי שהסכסוך הוא דתי אתני בהכרח , אלא שהוא נתפס ככזה !! שחריתו לא בעת העתיקה לפי דעתך ? לא כך לפחות נתפסים הדברים ? זה אמיתי יאיר ? לא ישובים בית ישראל , כל סדר פסח , וקוראים : בכל דור ודור ,קמים עלינו להשמידנו ורק הקדוש ברוך הוא מצילנו מידם .

    ולמה מתיחסים באורגינל ? ליציאת מצרים , זה אירוע אמנם שלא אירע היסטורית , אבל נניח ואירע , מתי בדיוק ?

    אם כך בין 1500 לבין 1200 לפה"ס . ומאז : עמלק , שואה , מצדה , המן ואללה ….זה אמיתי יאיר ?? כל זה לא נתפס כמסכת אחת , ארוכה , מתגלגלת .

    זה משנה אם זה : אנטישמי קלאסי , פרעוני עתיק , ערבי ישראלי ( שהם אגב , לגבי הרבה ישראלים מצויים , פשוט : ישמעלים , בני דודים , של מי ? של מה ? )

    לא מבין אותך עם כל הכבוד יאיר ….. להתראות

    אהבתי

  41. בוודאי שעם שזוכר מעל 2000 שנה של גלויות ופורענויות רואה בכך מסכת ארוכה ומתגלגלת. אבל ברגע שהוא מקים מדינה משל עצמו, הדגש עובר (ללא מחיקת העבר וללא ביטול המסכת הארוכה והמתגלגלת) לעתיד, לכניסה להיסטוריה ולפוליטיקה כפועל ולא כנפעל (דבר שקוראים לו "ציונות מעשית").
    ולכן בנוגע לסכסוך הישראלי-ערבי/פלסטיני קבעתי שהוא חדש. כי זאת באמת פעם ראשונה שאנחנו בסכסוך כשווה בין שווים (וכיום אף הצד החזק).

    האם יהודי/ישראלי לא מחבר בין מה שקורה עכשיו בסכינאות ברחוב לבין המסכת הארוכה והמתגלגלת? בוודאי שכן. ולכן אני שולח לו לינק שאומר לו "תתפוס פרופורציה". ובלינק מראים לו ש"עברנו את פרעה ונעבור גם את זה". שמצבנו משתפר ולא נגרע כפי שנדמה לו.
    מה לא בסדר בכך?

    בלינק (של איש שמאל ומפלגת העבודה) הוא מבין שללא קשר לשאלה המדינית (כי יתכן ותהיה פשרה מדינית/טריטוריאלית כתלות בהמשך הסכסוך), הסכסוך הזה הוא על מהות [דתית] – האם אנחנו יכולים לשבת בכברת הארץ הזאת כמייצגי היהודים וכבעלי ריבונות?

    ועל השאלה הזאת התשובה היא כבר חיובית. האם זה לא עוזר לתפוס פרופורציה?
    לדעתי כן.

    אהבתי

  42. יאיר , זה בסדר גמור לקרוא לפרופורציה , אלא :

    שאצלך הקונפיגורציה העובדתית בסיסית התבססה על ניתוח מספרי , משל היית איזה סטטיסטיקן בלשכה . ועיניך הרואות , מספרים רחוקים פה לתפוס את האחיזה המרכזית בסיפור .

    אבל אני שמח , שאתה מסכים עם ההבנה , שעסקינן במסכת ארוכה ומתגלגת . אלא שאתה מערב בין הגדרה לפיתרון . מתחילים עם הגדרה נכונה , ואחר כך , בגין , מציעים פיתרון , אחרת , אין זיקה או מימשק או צמיחה , בין הפיתרון , לבין הבעיה .

    להתראות

    אהבתי

  43. פוסט של פרופ' ארנון סופר על נדידת עמים מהמזרח התיכון:
    http://ch-strategy.hevra.haifa.ac.il/index.php/daily/109-2015-09-10

    מנגד, בעוד שאני מבין את טענותיו הכלליות, קשה לי להתמודד עם המספרים שהוא מביא. פרופ' סופר לא התגלה כדייקן (בלשון המעטה) בנוגע לתחזיות דמוגרפיות מספריות. תחזיותיו אודות הגידול הערבי אל מול הגידול היהודי הופרכו לחלוטין. למשל ראו במאמר המצורף בעמ' 62 בפסקה הרביעית מסוף המאמר:

    יש ללחוץ כדי לגשת אל 1999_1_soffer.pdf

    פרופ' סופר חוזה שבשנת 2016-2017 יהיו בארץ ישראל המערבית 6.7 מיליון ערבים אל מול 6 מיליון יהודים.
    ואם זה לא שימוש ציני במדע לקידום דעות פוליטיות, אז מה זה ציניות?

    אהבתי

  44. יאיר , מתי הוא כתב זאת , אולי הוא לא צפה או לקח בחשבון , העליה של חצי מליון רוסים בשנות התשעים אם אתה זוכר , אבל , במחשבה שניה , אפילו כך , לא מסתדר …. להתראות

    אהבתי

  45. החישובים הדמוגרפיים שמתעלמים מעזה בעייתיים. מה יהיה עם עזה? מצרים לא מוכנה לספחה בשום פנים. המנהרות שמוצפות כדי להפריד בין מצרים לעזה הן מבחינתנו דבר טוב טקטית למנוע הברחות נשק אבל בטווח הארוך בעיה אסטרטגית. מותירים את עזה במגרש שלנו.

    אהבתי

  46. אורי,
    בהמשך ללינק מהארץ – אני לא דמוגרף ולא גיאוגרף, אבל מהתרשמות אישית אני לא מבין כיצד נכנסים 2.7 מיליון אנשים לשטח.
    רוב שטחי יהודה ושומרון היא מרחב כפרי וכל הכפרים יחד לא מחזיקים יותר מ-200 אלף איש. שאר הפלסטינים גרים בערים. סע על כביש 6 ותראה את קלקיליה – מדובר בעיר שרובה המוחלט צמוד קרקע (לייתר דיוק בית של קומה אחת עד שלוש למשפחה המורחבת), ובנסיעה של 2 דקות אתה חולף על העיר כולה. למעט עזה (שבנויה בבנייה רוויה) שאר הערים הפלסטיניות נראות כך. אז היכן בדיוק נכנסים להם 2.5 מיליון אנשים נוספים?

    מנגד, גיא בכור אומר בסרטון שצירפת שגרים 300 אלף יהודים במזרח ירושלים, היכן בדיוק??

    אני מסופק אם נוכל להגיע למספרים אמיתיים כי הנושא הפך לפוליטי ולא דמוגרפי.

    אהבתי

  47. לפי ויקיפדיה (אינני יודע מה המקור לנתונים שמיוחסים ל-2007):
    קלקיליה 41,739
    שכם 126,132
    ג'נין 39,000
    רמאללה רבתי 290,000 (כולל המרחב הכפרי סביבה)
    יריחו 20,400
    טול-כרם 62,000
    חברון 163,145

    הגענו ל- 743 אלף.

    בוודאי יש נוספים מחוץ לערים הגדולות אבל לא בכפרים. אבל עדיין 2.7 מיליון אנשים זאת מסה ענקית. היכן היא מתגוררת? מהי כמות המים שהיא צורכת?
    לדמוגרפים הפתרונים.

    אהבתי

  48. באי הונג קונג יש אותו מספר תושבים כמו בעזה, ושטחו 78.5 קמ"ר בין חצישית לשישית מעזה ורובו הרים לא מיושבים.
    במקאו יש 28 קמ"ר ו 600 אלף תושבים, זה 21 אלף איש לקמ"ר, אין כמעט רבי קומות.
    בעזה יש בין 1.8 ל 1.4 מליון זה כ 4000 איש לקמ"ר. אז אפילו אם יש גידול של 100 אחוז ב 20 שנה בעזה המצב שם לא יהיה נורא ב 50 השנים הבאות

    אהבתי

  49. יאיר לפי המאמר שאורי קישר מודגש
    ————————————————————
    הגאוגרף פרופ' ארנון סופר והדמוגרף פרופ' סרג'יו דלה פרגולה טוענים כי מספר הפלסטינים בגדה המערבית קטן במעט, [אולם עדיין גבוה מ-2 מיליון] [להורדת החוברת של פרופ' ארנון סופר לחץ כאן: demography_2010].

    בשנת 2009 חוללו פרופ' יורם אטינגר ו"הצוות האמריקאי-ישראלי למחקרים דמוגרפיים" סערה, כשהעריכו שמספר הפלסטינים בגדה קטן מ-1.5 מיליון. לטענתם, מספר התושבים בגדה נופח על ידי הפלסטינים בסוף שנות התשעים לצרכים פוליטיים.
    ————————————————————
    אז אם נתעלם ממספרי מספרי סיפורי אלף לילה ולילה ונחבר לפרופ' ארנון סופר את פקטור הטעות שלו בעבר אפשר לסגור בשקט ובהערכה גסה על לפחות על מספר באמצע בין הערכות לעיל.

    וגם ממליץ על פוסט ארוך(למי שעיתותיו בידיו)
    מהבלוג שהמלצת עליו:
    http://udimanor.blogspot.co.il/search/label/%D7%9E%D7%94%20%D7%96%D7%94%20%D7%94%D7%99%D7%A1%D7%98%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%94

    אהבתי

  50. עמידרור תמיד הבין את הדברים בשטח טוב מאד. לפני יותר מ 9 שנים הוא אמר:

    בהיבט רחוק יותר, ייתכן שנשלם על כך גם בהקשר האסטרטגי, באשר מדינות לא מעטות יעשו גזרה שווה בין התנהגותנו הרפה כלפי החמאס לבין ויתור של ממש לאיראנים בתחום הגרעין.

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3207082,00.html

    אהבתי

  51. גיא,
    התחלתי לקרוא את הפוסט הארוך של אודי מנור (שאני עוקב אחריו ומאוד מעריך אותו). נתקעתי באמצע ביקורותו על ראש המכינה בעלי הרב סדן, כי הביקורת שלו מחייבת לקרוא את החוברת שכתב הרב סדן, מה שהתחלתי לעשות. אבל גם הספרון ארוך. בקיצור זה הופך לארוך מאוד.
    אם היה לי זמן הייתי מנסח תגובה ארוכה לספרו של הרב סדן ולביקורתו של מנור. כללית אומר שמדובר בויכוח בין היסטוריון להיסטוריוסוף, כך שיש שם סוג של שיח חרשים בינהם. זה כמו שסטיבן הוקינג יכתוב ביקורת על בריאת העולם בספר בראשית. זה לא שאין דברים נכונים בדבריו של מנור. יש ויש. וגם חייבים שתהיה הפרייה בין הצדדים, אבל עדיין זה מין ויכוח מוזר לטעמי. קשה לי להסביר.

    אהבתי

כתיבת תגובה