האישי, הפוליטי והשופטת

כתבתי בעבר על ההבדל בין התנהגות האדם בענייניו האישיים לבין התנהגותו הפוליטית. נראה לפעמים כאילו האדם מתוכנת לחשוב אחרת, אולי ממש להפעיל אזורי חשיבה אחרים במוח, בסיטואציות שמעוררות בו מחשבות אישיות ובסיטואציות שמעוררות בו מחשבות פוליטיות. אדם יכול להתעשר ואפילו להעלים מס מצד אחד ומצד שני להצביע בבחירות עבור שלי יחימוביץ כדי שתכביד מס על העשירים. למה? את הדבר הראשון הוא עושה בתפקידו כאדם הדואג לענייניו הפרטיים. את הדבר השני עושה כאדם החושב פוליטית. כך אפשר להילחם למען שוויון מיעוטים אך לוודא בכל דרך שילדיך ילמדו בבית ספר על טהרת ילדים לבנבנים בני טובים. על האצולה הפלסטינית בזמן המנדט נאמר שבמהלך יממה אחת הייתה מסוגלת לרקום עסקאות למכירת אדמות פרטיות ליהודים בתמורה נאה מחד, ולהקהיל המונים בפומבי נגד ההשתלטות הציונית מאידך.

לפעמים מאוד קשה להפריד בין האישי לפוליטי. השניים כרוכים ממש זה בזה ובעוצמות זהות. דוגמה מעניינת לעימות בין האינטרס האישי והאינטרס הפוליטי נותנות גחמותיה המשונות של החוקה האמריקנית. החוקה קובעת שהנשיא ימנה את שופטי בית המשפט העליון באישור הסנאט. לכאורה אם כך באמריקה אין לשופט שליטה בשאלה מי ימשיך אותו. זהו הבדל גדול לעומת המנגנון הישראלי המאפשר לשופטים העליונים להבטיח את כהונת בני דמותם אחריהם באמצעות משיכתם בחוטים בוועדה למינוי שופטים.

אבל זה אינו מדויק – למעשה יש לשופט שליטה לא קטנה בשאלה מי יחליף אותו. החוקה אמנם מאפשרת לו לכהן עד יום מותו, שבו אינו שולט ושלגביו כמובן שעליו לכבד את דברו של אלוהים, אבל הוא יכול להקדים ולפרוש וכך לתזמן את עזיבתו ואת בחירת מחליפו למועד שבו מכהן נשיא נוח מבחינתו.  זה דבר שחשיבותו בפוליטיקה האמריקנית עצומה.

בית המשפט העליון של ארה"ב בן תשעת השופטים עיצב את דמותה של המדינה לאורך השנים לא פחות מהנשיאים. בית המשפט העליון הוא מי שסלל בהכשרת העבדות את הדרך למלחמת האזרחים, אך מי שאסר על חינוך נפרד ללבנים ולשחורים, מי שמנע מרוזוולט לממש את הניו דיל, אך נסוג בו. מי שהתיר הפלות, מי שביטל ואחר כך החזיר את עונש המוות, מי שנמנע מלבטל את האובמה-קר, מי שאיפשר נישואים חד מיניים, מי שמנע הגבלות על אחזקת כלי נשק, מי שקבע חוקי מימון בחירות שבהם הכסף הגדול קובע, מי שהקשה להגביל מהגרים לא חוקיים.

ייתכן שמערכת הבחירות הקרובה היא מהחשובות בהיסטוריה מאחר שרבים מהשופטים מבוגרים מאוד ויתקשו לשרוד את הנשיא הבא. מי שיוכל להחליף את הקשישים האלו במשפטנים נמרצים השייכים למחנה האידיאולוגי שלו יעצב את פני אמריקה לדורות. השופטים מתמנים צעירים ויכהנו עשרות שנים – תוחלת החיים רק עולה. האם נראה את עונש המוות מתבטל או שנראה את הנישואים החד מיניים מתבטלים? האם ישובו לאסור על נשים לערוך הפלות ויתנו יד לסנקציות נגד מהגרים לא חוקיים או שירוקנו את בתי הכלא מעברייני סמים ויאסרו על הממשל הפדרלי לאסוף מידע על האזרחים? השופטים העליונים ייקבעו.

כל אדם בעל תודעה פוליטית מקווה מאוד ששופטים בעלי דעות קרובות לשלו ימונו לבית המשפט העליון. השופטים באמריקה עצמם הם בעלי תודעה פוליטית עזה, אחרת לא היו מתמנים. אבל בכל מה שקשור להשפעתם על העמדת מחליפים – הם עלולים להימצא בקונפליקט עצום בין האישי לבין הפוליטי.

אם הם משתוקקים להמשיך בכהונה ולהישאר בעמדת השפעה מלאת עניין וסיפוק במקום לפרוש ולהפוך לשוכני בית אבות חסרי חשיבות, הם יתקשו לעזוב את הכס. אפילו בשעה שהעיתוי אידיאלי לכך – כאשר הנשיא והרוב בסנאט נוחים להם, הם יתפתו להיצמד לכיסא, ויצטרכו לקחת סיכון שבבוא שעת פרישה בלתי נמנעת, כבר לא יכהן נשיא שישמחו לראותו ממנה להם מחליף.

כיום מכהנת בבית המשפט העליון שופטת קשישה יהודיה למודת מחלות, רות ביידר גינזברג. גינזברג, לוחמת למען זכויות נשים ומיעוטים, תרמה רבות לקידום מטרות ליברליות לאורך הקריירה שלה. אבל החלטה אישית אחת שלה יכולה להועיל למפלגה הרפובליקנית יותר מכל הנזק שהסבה לעיקרי האמונה השמרניים לאורך השנים. גינזברג ממש לא רוצה לפרוש. אם הנשיא הבא יהיה רפובליקני, רוב הסיכויים שהוא יהיה זה שימנה את מחליפה וייתכן שכך יקבע את אמריקה כמדינה שמרנית, אולי אפילו שמרנית קיצונית, לשנות דור.

בסיטואציות אישיות מקבלים החלטות אישיות, בסיטואציות פוליטיות מקבלים החלטות פוליטיות, אבל מה קורה בסיטואציה אישית שהיא כל כך פוליטית? הייתי רוצה לראות הדמיית מוח של כבוד השופטת ביידר גינזברג כשהיא חושבת על הנושא. נראה לי שאפשר יהיה לזהות שם דפוס מעניין של קונפליקט.

104 תגובות בנושא “האישי, הפוליטי והשופטת

  1. תמריץ , תודה על הפוסט , כבר התגבבתי איתך על כך פעם , מפריזים לחלוטין בהבעות האישיות של שופטים , תפקיד השופט , הוא ברובו טכני , ובנוי על מסורות של : פרשנות , הלכות נוהגות , חקיקה שלא בשליטתו , לא כל שכן המשפט הבינלאומי הכובל מדינות וכו….

    יש בעבודה של שופט , הרבה פחות מקום , להחלטות אישיות , חדשניות , הנגזרות מהשקפת עולם אישית אינדיבידואלית , ממה שחושבים בדרך כלל . מה שחושבים בדרך כלל , מנותק לגמרי מן המציאות .

    יש קייסים מסויימים , בעיקר בעליון , שאפשר יהא בדי עמל לטעון כך , אבל רוב הקייסים : פלילים , מסחרי אזרחי , נזיקין , כשרות , משפחה , מינהלי , בינלאומי וכו….. אין לשופט בעיקרון , הבעה אישית של ממש בהכרעה ( להבדיל מניסוח הדברים והבעת דיעה בדבר ) .

    זה שהכרעותיהן חורצות גורלות לשבט ולחסד , ומעצבות , לא מביע באופן פרדקוסלי את המימד האישי בהכרח .

    נ.ב. : אם התכוונת להמשיח בשמן , לנבואה , אזי עם – ח…..ולא עם : ך …סופית , ונראה לי שהתכוונת לזה .

    להתראות

    אהבתי

  2. א. בגלל זה הוא מדבר על שופטי עליון בפוסט
    ב. גם אם התפקיד של השופט אמור להיות טכני – לדעות שלו יש מקום בפסיקה, שופט שתומך בליגליזציה של סמים קלים יקל בעונש של משתמשים וסוחרים בהם, שופט שמתנגד למפעל ההתנחלויות יהיה עם יד קלה יותר על צוי ההריסה כלפי בניה בלתי חוקית במאחזים וכדו'

    אהבתי

  3. כיאב למי שנאחז בקרנות המזבח
    היא בטוחה ששוב יבחר דמוקרטי.
    בראותה את קרקס טראמפ
    היא בטוחה יותר

    אהבתי

  4. ובאותו עניין..

    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1632993213645967&id=1503045769974046
    איך מערכת המשפט שולטת ביד רמה על מינויי בכירים במדינת ישראל
    ——-
    פעם הייתה כאן דמוקרטיה.
    העם – שזה אתם – הלך לקלפי ובחר נציגים. הנציגים ישבו בכנסת ובממשלה ומשלו במדינה. אם הם פישלו, הם עפו מהתפקיד. מדהים בפשטותו.
    היום זה כבר לא ככה. אתם יכולים כמובן ללכת לקלפי כאוות נפשכם, לזרוק שם פתק ואפילו לנצח בבחירות. זה לא יעזור. זה עניין סמלי בלבד, כי הנציגים שבחרתם יושבים בכנסת ובממשלה עם ידיים כפותות מאחורי הגב ואזיקים על הרגליים. הפה שלהם נשאר פתוח, ככה שהם יכולים לעשות קולות של שלטון ולנסות להסתיר את האימפוטנציה שלהם, אבל בזה זה מסתכם.

    אהבתי

  5. שימשוניהו, תודה על הקישור לפוסט. פוסט קולע ולעניין.
    הקרקס מוציא שם רע לרפובליקנים אבל אני עדיין מאמין שבסוף יפציע מועמד סביר – בוש או רוביו או קייסיק.

    אהבתי

  6. תמריץ
    מצחיק לדבר על נבחרי עם
    אנשים היום מצביעים לפי ראש המפלגה
    מעטים יודעים מי נמצא ממקום 5 ומעלה. ובטח שלא בוחרים אותם. המרכז ( ותעשיית הגובים כיבודים שלו) או הראש בחר אותם.
    כמעט אף אחד לא יודע מי במקום 10 ומעלה
    בראותנו את נבחרי העם שרון גל , דרעי , חזן.. וכו נותר רק לגחך על המושג נבחרי עם.

    אהבתי

  7. תיקון
    מצביעים לפי ראש מפלגה או לפי רעיון כללי..
    למשל , הצביעו עבודה למרות בוז'י , עקב נאמנות ישנה או נגד ביבי .

    אהבתי

  8. שימשוניהו ,אכן תודה על הקישור.
    אלרום , תודה על הקישור אתמול לבג"ץ …. עדיין בקריאה.

    בברכה ובתודה.

    אהבתי

  9. תמריץ ו – ohadcn :

    קודם כל , הרציו הוא לא 90/10 , אלא אולי בקושי , 1/90 . מעבר לכך : תמריץ עצמו אישית , בפוסטים קודמים , גרס כך ככלל על שופטים . הפעם אכן נראה שהוא ממוקד יותר . לכן כיוונתי דברי , לתמריץ גופא בעיקר ( והוספתי כבר ,שהתגבבנו בעבר על כך ) .

    מעבר לכך , אלו דיעות שולטות מכללא בציבור, וללא שום צל של ספק , תמריץ בסך הכל התגלמות של תופעה רחבה , וגם לכך כיוונתי .

    מעבר לכך , גם האחוז הבודד הזה , הוא כלל וכלל לא מה שחושבים , אבל תקצר היריעה , אולי אחר כך אפנה זמן .

    בקיצור , זה לא זה !! להתראות

    אהבתי

  10. אלרום , מקווה שתצליח לפנות זמן …..
    גם לג'ורג' קרלין הגדול היו כל הזמן בעיות עם זמן.

    בברכה.

    אהבתי

  11. אל רום, הטבלה שהתפרסמה בניו יורק טיימס נותנת מענה מתמטי. אחוז ההסכמה בין שופטים מאסכולות זהות הוא באזור 90% בעוד שאחוז ההסכמה בין שופטים מאסכולות מנוגדות הוא באזור 70%. כך שאפשר להגיד שבערך 20 אחוזים מההחלטות מבוסס על שוני אידיאולוגי. מדובר באחוז גבוה, אבל זה בית המשפט העליון שמראש מקבל רק מעט תיקים מעניינים במיוחד ולפיכך לפעמים אידיאולוגיים מאוד. יכול להיות שבבית משפט רגיל האחוזים יהיו רק קצת יותר מהאחוז הבודד שציינת. אבל כשמדובר על בית המשפט העליון של ארה"ב – אז כן, זהו בית משפט מאוד פוליטי.

    אהבתי

  12. גיא , איזה זמן ? איזה בעיות ? על מה המדובר ? האם אני אמור להבין , שאני באיזושהיא צורה , גדול ? אוי ואבוי !! לא הבנתי מה פשרו של דבר , ואין לי זמן לצפות בוידאו , תן איזה הבהרה פה , כי באמת הלכתי לאיבוד ….מי זה בכלל הבן אדם הזה , אותו ג'ורג' קרלין ? תנחת ככה מהשאנטי גיא , רד מהרי טיבט , ותסביר לי בשפת בני אדם , בני תמותה , שלא ניחנו בכוחות עליונים או תחתונים , להעתיק הרים ממקומם ברוח מיסטית , בתעצומות נפש …להתראות

    תמריץ , יותר מאוחר אמחיש הדברים , הסטטיסטקות האלו , חסרות שחר , ולא מתארות המציאות כהוייתה …..

    להתראות

    אהבתי

  13. 🙂
    אלרום , לצערי לא אוכל להסביר שכן הדאו שאפשר להסבירו אינו הדאו ה'אמיתי'.
    אין צורך להיות עוקר הרים וגם לא סיני( דאבל מיניינג) 🙂

    אני ממליץ ל'מצוא' זמן ולנסות לחוות את הוידאו אבל זו רק המלצה.

    בברכה.

    אהבתי

  14. אוקיי גיא , אפנה זמן אחר כך , רק מי הבן אדם משהו , אי אפשר כמה מילים ? ומה זה : " דאו ….. " ? להתראות

    אהבתי

  15. בכיף ,
    ————————————————————————————-
    He is widely regarded as one of the most important and influential stand-up comedians: One newspaper called Carlin "the dean of counterculture comedians.
    https://en.wikipedia.org/wiki/George_Carlin

    ואצלי הרי הכל גם איך שהוא נקשר בהכל …
    וגם לבית המשפט העליון של ארה"ב …..
    ————————————————————————————-
    The seven dirty words (or "Filthy Words") are seven English-language words that American comedian George Carlin first listed in 1972 in his monologue "Seven Words You Can Never Say on Television"

    Nonetheless, a radio broadcast featuring these words led to a U.S. Supreme Court decision that helped establish the extent to which the federal government could regulate speech on broadcast television and radio in the United States.
    ————————————————————————————-

    וקצת לגבי הדאו …
    http://tinyurl.com/qcw623o

    אהבתי

  16. תמריץ , לפני שאתה מביא סטטיסטיקות שטוחות עם כל הכבוד , אתה צריך להבין ענין עקרוני :

    סטטיסטיקות , אפילו היו נכונות ומשקפות , הרי זה לגבי תוצאות , לא לגבי : דרך , לא לגבי ביסוס , משמע : פילוח למעשה( יטען הטוען ) . בשביל זה האחרון , צריך יגיעה וטרחנות, צריך מקצועיות אכזרית , להבין קייסים לגופם , חבל לבזבז גרעפס על כך , ואמחיש לך זאת בצורה מאוד פשוטה :

    בפוסט קודם , השארתי לינק , ל – " בג"ץ העוני " . בג"ץ , חצי מדינה געשה עליו, על אכזריות השופטים . במה ? בהכרעה ? אבל , לקחו הכרעה , לקחו תוצאה , לא לקחו דרך !! למה :

    טרחני ומייגע , סבוך , קשור לקונפיגורציה עובדתית משפטית ספציפית , לקחו תוצאה רומנטית ומיידית , לכאן או לשם , הנה אצטט מפסק הדין , להלן :

    31. התוצאה היא, אפוא, שדין העתירות – על יסוד הסעדים שנתבקשו בהן – להידחות. זאת, מפני שלא שוכנענו שיש בתיקון לחוק הבטחת הכנסה, כשלעצמו (אף לא בביטול ההקלות הנלוות), כדי לפגוע בכבוד האדם. בפסק דיננו זה איננו קובעים דבר באשר לקיומם בישראל של בני אדם הנתונים במחסור חמור עד כדי פגיעה בכבודם. יודעים אנו כי מצבן הכלכלי של משפחות רבות בישראל הוא קשה מאוד, וכי שכבת העוני בחברה רחבה ביותר; ידיעה זו משותפת לכל אדם החי בארץ ועיניו בראשו. איננו יודעים האם מצבו של אדם כלשהו הגיע לכלל פגיעה בכבוד, כמובנו המשפטי-חוקתי של מושג זה. כדי להגיע למסקנה שיפוטית כזו, שבצדה הוראה למדינה לתקן את המעוות, זקוקים אנו לתשתית עובדתית ראויה. תשתית כזו לא הונחה לפנינו בעתירות אלה. הטענה שנטענה בהן – כללית היא. אף המענה שניתן לה כללי.

    32. בפסיקתנו זו אין כדי לסתום את הגולל על עתירות שעניינן זכות האדם לקיום בכבוד. זוהי זכות חוקתית, שיש לקיימה בכל שדרות המשפט הציבורי. בתי המשפט מוסמכים לאכוף אותה. בהינתן עתירה נקודתית ומבוססת דיה, חובתם תהיה לעשות כן. בדחיית העתירות אף אין כדי להתיר למשיבים לנוח. טענתם החמורה של העותרים, כי במדינתנו חיים אנשים שכבודם נפגע, רק מפני שידם אינה משגת לקיים רמת חיים נסבלת, לא נתבררה לאשורה בעתירות אלה, וממילא גם לא נסתרה. על המשיבים לבחון טענה זו לעומקה. ככל שיש בה ממש, עליהם לפעול בהקדם למיגור התופעה, בדרך חוקית כלשהי.

    אם כך , השופטים קבעו , קשר וזיקה בין חיים חומריים ברמה מינימלית , לבין חיים בכבוד, וקבעו ששומא על המדינה לדאוג לרמת חיים מינימלית , למי שידו לא משגת . אלא מאיי : שזה ענין אינדיבידאולי , שמזקיק פרוצדורה של הוכחה , תצהיר וכו…. והם ( שלא כפי שחושבים עם השטות של : "אקטיביזם שיפוטי ) לא מתערבים בהחלטות של הרשות המבצעת , בכל הנוגע למדיניות ( אם היא חוקית וסבירה ) של חלוקת משאבים לאומית ( צמצום גמלאות הבטחת הכנסה בפסק הדין ) .

    אלא מאי : שבעיני חלקים רבים מן הציבור , התוצאה הרומנטית הינה : שהם הכריעו לשבט , ודנו עניים לחומרה מבלי חסד , חמלה , רחמים , והם בכלל אחראים על המצב הכלכלי והעוני אפשר היה לחשוב .

    מזכיר לי : אחוז אחד זיכויים במערכת ( בפלילים ) אלא מאיי :

    לא מעט מקרים , של הסדרי טיעון , בהם נאשם מודה במה שלא עשה כלל , ומודה , בעצת עורך דינו , על מנת לא להיכנס לכלא , ולקבל : כולה עבודות שירות .שלא נדבר על מקרים של הרשעה בסיוע , ולא כמבצע בצוותא ממש ( רק סיוע לעבירה , ולא ממש ביצע אותה נניח ) .

    תמריץ , זה מגוחך אימים עם כל הכבוד , סטטיסטיקות , שאין מה לשים עליהם , אפילו זיעה מן האשכים .

    לגבי השאר , אולי יותר מאוחר ……

    להתראות

    אהבתי

  17. יש עוד זמן, יותר משנה. יפעילו עליה לחצים כבר מדובר שנים שהיא על סף מוות.
    לגבי השופטים שהביאו למלחמת האזרחים בארה"ב, שמעתם פעם מישהו מודה שהמלחמת הזו היתה טעות איומה ומיותרת ולא נחוצה?
    די דומה להסכמי אוסלו.

    אהבתי

  18. אורי , אגב , מה לדעתך הייתה הטעות של הסכמי אוסלו ?? תוכל להסביר בכמה מילים ? בצורה ברורה ומפורשת ……להתראות

    אהבתי

  19. הטעות של הסכמי אוסלו היתה ההנחה שהפלסטינאים יעדיפו שלא להפסיד את מה שיש להם ברגע שיקבלו משהו. שינהגו בהגיון כפי שהמערביים מבינים הגיון, שגם אם ירצו יותר נוכל לכפות עליהם אנחנו החזקים והם העלובים להסתפק במעט. שלא צפו את היכולת שלהם להשפיע על אירופה. שלא הבינו שאין חזרה. שלא בדקו וראו שמנהיגים פרטיזנים כשהגיעו לשלטון לא יכלו להשתנות. שציפו כמו שהאמריקאים בעירק שהם יהפכו עורם ויהיו פתאום דמוקרטים.
    אם אפשר לחזור 20 שנה לאחור מישהו היה נכנס לבור הזה?
    למעשה אני עדיין לא מבין מה קרה שם, ערפאת היה יכול להיות בקלות נשיא המדינה הראשון אבל הם פשוט החליטו להמשיך להיות עם כמו בלי, מחבלים בלבוש של פוליטיקאים.

    אהבתי

  20. ההיגיון של השמאלנים סביר רק במחצית השנייה של המאה העשרים. בעולם העבר אי אפשר היה פשוט להשלים עם קיומם של מיליונים בני עם אחר ברצועת אדמה צרה כי התחרות על משאבים הייתה אינטנסיבית מדי. הערבים חיים את מה שהיה רציונלי במשך 99.9999% מזמן הקיום האנושי לפני שאנשים החליטו להפחית בילודה ושהטכנולוגיה פתרה את בעיות המחסור הקריטיות.

    אהבתי

  21. אורי , אז בוא ננסה להבין אותך :

    אולי מוקד הבעיה , בהגדרה , מי הם הפלסטינאים שאתה מייחס להם כך וכך , אולי אתה מבלבל בין ההנהגה , לבין עראפת , לבין הרחוב .

    אבל אפילו כך : עראפת עשה מצידו כל הויתורים האפשריים !! הויתורים שלו , היו צריכים להיות רעיוניים ולא מהותיים , בעוד שהצד הישראלי , היה צריך להיות היחידי שיוותר מהותית .

    אז הוא : ויתר על הזהות שלו , ויתר על חלקי שטח ( רעיונית ) , ויתר על אי ההכרה במדינת ישראל , על דרך הטרור כדרך היחידה להתנגדות ולהישגים , ואכן , זה עבד לו , והוא קיבל הסכמי אוסלו .

    למה לפי דעתך , עראפת ( להבדיל מן הרחוב ) לא המשיך באותה הדרך , שאשכרה עבדה לו , ועליה אין חולקין .

    להתראות

    אהבתי

  22. די דומה למצב באפריקה, קינאה כלכלית לרכוש שבט אחר מצליח, רצון להשיג בלי להתאמץ מה ששיך לשבט אחר כי מגיע לך מסיבות ותרוצים שדומים לאלו שמעלה אנס או פושע. זה גם קורה בינהם. תרבות אלימה של כוח הזרוע והרס עם מחשבה קצרת מועד. אבל הפלסטינים היו השבט החלש וההגיון הזה לא היה צריך לתפוס לגביהם.
    אני לא חושב שאנשים החליטו במודע להפחית בילודה. מאיזו סיבה הפסקנו להכנע לדחף להביא ילדים, אולי אלו הנשים שהאפשרויות שהן קיבלו לבטא את עצמן מנעו מהן את הצורך לממש את עצמן דרך ילודה. משהו דיכא את הדחף להתרבות. ודי מהר.

    אהבתי

  23. אורי, האמת שדי מוזר באמת שאיש אינו מבקר את מלחמת האזרחים. אבל אפשר לטעון שאם הדרום היה נפרד בשקט, העבדות הייתה ממשיכה עוד כמה מאה שנה, ומה שגרוע לא פחות, ארה"ב לא הייתה מעצמה מספיק חזקה למגר את הנאציזם ולעמוד מול הקומוניזם.

    אהבתי

  24. הלינק שהפנה אליו אלרום לגבי דאעש מעניין מאד, כנראה המערב יתעורר רק לאחר פיגוע רצחני גדול מצידם. יכול להיות שאובמה באמת ער לעוצמה שלהם ולכן העדיף לחתום על הסכם עם אירן ולתת לה לטפל בבעיה.

    לגבי הירידה של טראמפ בסקרים, נתקלתי בכתבות וסקרים מהימים האלו הטוענות שלמרות שהוא לא שכנע בויכוח השני עדיין אין ירידה בכוחו. אבל זה בוא יבוא.

    לגבי הפלסטינים וערפאת, הוא לא נטש או שינה דרך, הוא קיבל הצעה טובה לעבור מטוניסיה מקום שלא היה לו הרבה כוח והשפעה, לעמוד בראש הפלסטינים שרבים מהם וממניהגיהם לא רצו לשתף פעולה אתו ורצו שקט וגם העריכו את השיפור במצבם הכלכלי והחברתי תחת שלטון ישראל בהשוואה לתקופה הירדנית. הוא קיבל חשיפה עולמית ופרס נובל לשלום היה תעודת ביטוח. איך הישראלים יכולים להרוג את נלסון מנדלה הפלסטיני לאחר פרס לשלום? וממקומו החדש הוא המשיך בטרור וברצח מבלי שיכולנו לעשות הרבה. היה צריך להרוג אותו מיד כשזה התחיל.
    זו בדרך כלל ההנהגה שמשפיעה ומשנה הרחוב. לו היו מנהיגים שהיו מדברים על שלום רובם היו מסכימים לזה, לו המנהיגים היו מדברים על הגירה לקנדה
    גם רובם היו מסכימים

    אהבתי

  25. תמריץ, לא היה צורך להיפרד מהדרום ולמעשה לא דובר על שחרור עבדים רק על ביטול לקיחת עבדים חדשים. גם לו העבדות היתה נמשכת עוד שנים רבות ללא המלחמה אמריקה היתה חזקה הרבה יותר מאשר היתה לאחר שרוב הגברים רצחו אחד את השני והחריבו את המדינה. אף אחד לא מכריז כיום כמובן על מלחמה בגלל סרוב חיתון הומואים או מתן ביטוח בריאות.

    אהבתי

  26. "הכל מקנאה": מדוע הערבים שונאים את ישראל?
    בסרטון הסברה יוצא דופן, מביע צעיר מוסלמי ביקורת על שכנותיה של ישראל. "בתוך כל הכעס והשנאה תגלו שישנה הערצה רבה כלפי המדינה הזו", טוען הצעיר. "הם היו מתים שהמדינות שלהם יהיו כמו ישראל
    http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/726/871.html/tb
    אגב, הוא גם אומר שבערב הסעודית היה שוק עבדים עד 1962.
    כן זו לא טעות הקלדה 1962 ולא 1862.

    בברכה.

    אהבתי

  27. העבדות בוטלה בסעודיה ב 1962

    http://tinyurl.com/nf5nfss

    אם אינני טועה דיברנו פה על כך שכשהגיעו הנציגים הסעודים ממשפחת המלוכה לטקס הכתרת המלכה אליזבת הם הגיעו עם עבדים.

    חלק גדול מהשנאה של המוסלמים כלפי הישראלים נובע מכך שאנחנו לא מוסלמים אלא כופרים. האירופאים נוטים לקפוץ למסקנות קפריזיות לא מציאותיות בחייהם החברתיים אז בוודאי שאי אפשר לצפות מהם להגיון בעיניננו. זה שהמוסלמים עורפים ראשים לא יזיז לאירופאים אבל רק נספר שהם גם אוכלים כלבים ואז הם יצאו מדעתם וידרשו לזרוק פצצת אטום על דעאש

    דונלד טראמפ חושב שמוסלמים הם מותק של אנשים

    http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/726/093.html/tb

    אהבתי

  28. מסכים כמובן. זה בעיקר משום שאנו כופרים וגם מקנאה כמו שהוא אמר.
    כופרים מוצלחים בכלל יוצרים דיסוננס קוגניטיבי צורם.

    אהבתי

  29. תמריץ, אהבתי את הפוסט. מעניין אם מעצבי הליך בחירת השופטים צפו זאת מראש ובכל זאת החליטו ללכת על העיצוב הזה, או שזה התגלה מאוחר יותר.

    האם יש נתונים על התפטרות מוקדמת של שופטים בעבר, למטרה זו?

    מעבר לרצון האישי של השופטים להמשיך בתפקיד, יש גורם מעכב נוסף: חוסר ודאות בנוגע לזהות הנשיא הבא. שופט עלול להתפטר מוקדם מכפי שהוא מעוניין, רק בכדי לגלות שנבחר שוב נשיא מאותה מפלגה. רק המחשבה על התרחיש הזה בטח מוציאה את החשק להתפטר! (שנאת הפסד).

    אהבתי גם את הקישור לסטטיסטיקה של מידת ההסכמה והמחלוקת בין שופטי העליון.

    ————————————————————————————
    שמעון חש, אהבתי את הקישור על דור ה-Y.

    אהבתי

  30. If the incumbent president is of the same party as the president who nominated the justice to the Court, and if the incumbent president is in the first two years of a four-year presidential term, then the justice has odds of resignation that are about 2.6 times higher than when these two conditions are not met.

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3000028/#!po=3.80117

    לדעתי זו עוד הערכה ממעיטה. כי לא תמיד בית המשפט היה פוליטי כמו בזמננו וגם כי חלק מהשופטים שמונו בידי נשיא ממפלגה אחת בפועל סטו לעבר השקפת העולם של מפלגה אחרת (מהעידן המודרני – ארל וורן, ויליאם ברנן, הארי בלקמן, דיוויד סות'ר, ג'ון פול סטיבנס) ולכן התהפכה מפלגת הנשיא שבכהונתו היו רוצים לפרוש.

    אהבתי

  31. מבקר
    אני אומנם דור x מובהק.
    אך רואה גם בי וגם בחבריי סממני y.
    מאמצע דור x , נניח בערך ילידי ה60 המאוחרות , כבר אפשר לראות סממני y הולכים וגוברים.
    יש חפיפות. כמו פעמוני גאוס החופפים בבחלקם- מחציתם.

    גיא
    הצעיר המוסלמי. זה משוחק ומבויים מדי. ולכן חסר אמינות.

    בברכה

    אהבתי

  32. אגב
    ממש לא יפה מצד קרשנבאום. גנב ל בר את הכותרות. יכל לחכות עוד יום. בסהכ היא מתןתנת רק פעם אחת. או שתיים או..

    אהבתי

  33. שמעון , מפליא שלא הגבת לכתבה של אורי שנראית כתגובה הולמת של המחאה ליוקר המחייה ולכן ההתחזות שלך לשמעון חש חסרת אמינות.

    בברכה.
    נוסף, יש לומר גבן.

    אהבתי

  34. אגב ,
    כמו שמעון אני , אמצע דור X חסר מוטיבציה עם סממנים חזקים ובכיינות של דור Y.
    אממה? אין ולא היו לי אף פעם ציפיות מהחיים, במילים אחרות
    החיים זה לא שחור / לבן . הכל שחור.

    אהבתי

  35. אני דור ה W, תמיד היתי הכי צעיר עד שלפתע זקן. הייתי מלא מוטיבציה וחשבתי שכל החיים לפני ושאם יש שחור בחיים זה השוקולד. הכל טוב כולם טובים. עד שגיליתי שהחיים זה בית משוגעים כמו הסרט King of Hearts

    אהבתי

  36. חחח , לשיטתי הסרט מחוויר מול המציאות.
    הנה , כאן תמונות קשות של שמעון במבחן בצעירותו ( לא שמשהו השתנה מאז)

    באזהרת היזהר הצופה השמרן! אבל היי , שידרו את זה בזמנו בערוץ הממלכתי
    ללא בג"ץ וללא בצל"ם.

    בברכה.

    אהבתי

  37. טוב , אם כבר עשיתי כאן פאדחיות ….
    אז אורי , זה מערכון בדיוק בשבילך … גם פה גילו שהחיים זה מה שהם נראים.

    אבי געזונט.

    תמריץ, אני יורד עכשיו למחתרת מחשש מלינץ של בלוגר ומגיביו.

    אהבתי

  38. טוב , מצטער … ייתכן שבאינטרטנט סאטירה לא עוברת כ"כ טוב …
    (או לפחות הסטאירה שלי)

    גם החמישיה צוחקת קודם כל על עצמה .
    אני יורד על עצמי בעניין מסויים ( וזה נכון אני באמת חסר מוטיבציה וקצת בכיין)
    בשביל לרדת קצת ולבקר ו/או להדגיש בעניין אחר (רורשאך).
    אני בטוח לא חושב שהטענות של שמעון והמחאה החברתית באות מבכיינות
    (או לפחות הטענות הרציניות של המחאה ולא מחאת העגלות למשל).

    חוצמזה ,
    המערכון של מנשה התימני הוא קלאסה … החמישיה מכניסה פה לכולם.

    חוצמזה2, יש פה טכניקה של גם לדבר לעניין וגם לא לעניין כמעט בו זמנית.
    זו סוג של תרגיל זן לעצלנים בשביל להישאר בפוקוס ולא
    לתפוס מעצמך ו\או את עצמך שאני אולי המצאתי …

    בסליחה.

    אהבתי

  39. בקשר להסכמי אוסלו:
    אולי ההנהגה הפלסטינאית לא רואה את הפלסטינאים כעם נפרד אלא כחלק מעם ערבי גדול ואת מדינת ישראל כניסיון של אימפריליסטים מערביים לנעוץ אחיזה נוצרית בתוך שטח שנחשב בעינהם לערבי (יתכן וכל המזרח התיכון נחשב בעינהם כשטח ערבי)?

    אהבתי

  40. אני חושב שהפלסטינים עסוקים מדי עם הבעיות שלהם מכדי לחשוב על הישראלים כזרים כופרים שבאים לאיזור ששיך רק לערבים. אבל הם מסלקים את הנוצרים והלא מוסלמים מהשטחים בהם יש להם שליטה בגדה המערבית. זה מעיד על כך שהם לא יוכלו לחיות במדינה דו לאומית בה ישלטו. לא היה קיים עם נפרד בתקופת התורכים, הוא התהווה בתקופת הבריטים ממנהיגי משפחות נכבדות שקיבלו בירושה את הזכות להיות שומרי המפתח של מבנים חשובים או בית המשפט בירושלים. בתקופת הבריטים הגיען לארץ קרוב למיליון מוסלמים בתקופה של כ 30 שנים ואלו הפכו לעם בתקופת השלטון הירדני ובתקופת שלטוננו.
    אם הם חלק מהעם הערבי מדוע לא נבלעו בעמים הערביים סביבנו? כמו שיהודי ערב נבלעו בישראל ואינם פליטים?

    אהבתי

  41. אל רום, תודה על ההפניה. מאמר מעניין. מוזר לי שמתעלם מהניסיון של יפן, שם המגמות הדמוגרפיות החלו מזמן להופיע ודווקא הובילו לריבית אפס ולדפלציה.
    איך שדברים נראים עכשיו לא בטוח בכלל שמערב אירופה הולכת לנסיגה דמוגרפית. רק לתוספת מהגרים.

    אהבתי

  42. הדברים בהפניה של אלרום מורכבים. רוב המהגרים אינם משכילים וממילא לא ימצאו עבודה טובה ביחוד ככל שהטכנולוגיה תתפתח. אפילו נהגי מוניות הם לא יוכלו להיות. יש בינהם סורים בעלי השכלה אבל הרוב כנראה לא משכיל.

    בהרבה מדינות יש משרתות פיליפיניות או אינדונזיות, יש להניח שהן ימלאו את החלל של עובדי עזר בבתי חולים ועם זקנים, זה מה שקורה בהונג קונג. גם המהגרים המוסלמים לאירופה יכולים לקבל תעודת זהות זמנית אם יעבדו כמו מטפלות פיליפיניות וכעבור 6-8 שנים תתבצע החלטה לגביהם.

    אם תהיה אינפלציה החסכונות ישחקו, מה יקרה למחיר הנכסים? האם יתכן מצב שיש אינפלציה ומחירי הבתים ירדו?

    הגרף שאלרום העלה
    http://e.businessinsider.com/public/5217721

    זה מה שעונה משה שלום:

    "אני מודע לסטטיסטיקה הזו. השאלה הגדולה היא אם זה יהיה תקף בסביבה
    בה בועת החוב מתפוצצת לה. זה יהיה אירוע היסטורי כה מפחיד שאני משער שהעלייה בריביות (למעשה בתשואות) שאינו נובע משליטה אלא מחוסר שליטה יגרום לאותו מכניזם כלכלי."

    אנחנו התרגלנו שהכל נמצא בשליטה חלקית לפחות, אבל קיימת גם האופציה של בועה של אובדן שליטה עם תחזיות אפוקליפטיות. הכתבה שאלרום היפנה על דעאש גרמה לי לחשוב שזו שאלה של זמן לפני שהם יתחילו לבצע פיגועים במערב. פיגוע גדול כפי שהיה ב 911 עשוי לדחוף את המערב לצעדים משני הסטוריה.

    דבר נוסף, החיזבלה קיבל 75 טנקים, מה ימנע ממנו לכבוש את מטולה? ישראל עלולה להיות מעורבת בלבנון על ידי כיבוש רצועת ביטחון. תקופה ארוכה יש שקט ושלווה ופריחה בישראל.

    אהבתי

  43. בגיל 90 זה לא רע. אני חותם. אגב מזכירים אותו בסאינפלד בתור אחד שג'ורג מאשים את סטאינברג ששוב ושוב לקח אותו ופיטר אותו

    אהבתי

  44. כנראה שיש צדיקים בסדום. http://www.haaretz.co.il/sport/other/1.2736910
    וגם עשו עבודה טובה.
    אלו בכלל נראים כאילו לואיס קרול או דאגלס אדמס כתבו–>
    אם אתה לא יודע לאן אתה הולך, אתה עלול להגיע למקום אחר
    הלוואי והיתה לי תשובה לשאלה הזאת כי אני מתחיל להתעייף לענות עליה
    אם העולם היה מושלם, הוא לא היה קיים
    אם תשאל אותי משהו שאני לא יודע, אני מתכוון לענות

    אורי , תביא קישור וידאו אחרת זה כמו לעשות 90 אחוז מחצי מהעבודה.

    בברכה.

    אהבתי

  45. אתנ זוכר שג'ורג' פוגש את סטינברג הבעל של הניו יורק ינקיס בפרק שבו הכל ההפך, הוא עושה הכל הפוך ממה שהדחף שלו אומר לו. הוא אומר לבעל הינקיז: אתה רק גרמת בושות לקבוצה מאז שהגעת, הבאת את….והוא מתחיל להקריא שמות וחלק מהשמות כמו של יוגי ברה חוזר כמה פעמים כי שוב ושוב הוא פיטר אותו. סטינברג אומר: תשכרו את הבן אדם הזה כי ג'ורג' היחיד שאמר לו מה הוא חושב עליו

    העתיד הוא כבר לא מה שהיה. זה טוב בזה אני אשתמש הרבה, פחות או יותר

    אהבתי

  46. דרכך לחוקרים שאין להם ממה לחשוש

    חוצמזה , מעניין ,מממ , למה שמהנדסים בכלל יחשבו על לפתח רובוטים למטרות מין? אכן תעלומה.

    אהבתי

  47. אורי ,

    אם לא שמעת עדיין על ההסכם הזה , אני חושב שתגלה ענין רב , הנה :

    http://www.thecrimereport.org/archive/2015-09-cyber-crime—-china

    אורי , גיא , תמריץ :

    לא משוכנע כלל שתסכימו , אבל תגלו אני מניח ענין רב מאוד ( כל השאר כמובן מוזמנים בהחלט ) :

    http://www.haaretz.co.il/blogs/sadna/1.2738477

    להתראות

    אהבתי

  48. תודה , אלרום. אתה צודק , אני לא מסכים.מסכים עם התגובות שם.
    אגב , תגובה #2 שם גם מעניינת.

    בערך באותו נושא , אבל רק לפריקים של האימפריה הרומית (עברתי קצת על החומר בימים האחרונים)..

    ניתן למשל לראות שיש שלטונות שעמידים בפני אסונות גדולים מבצורות מקומיות.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Plague_of_Justinian
    מגפת המוות השחור בגירסת המאה ה-6 שקטלה 25 מיליון ויותר איש באימפריה
    הביזנטית (המספרים אפילו כנראה קצת גבוהים מהמגפה השחורה המוכרת של ימי הביניים) ובכל זאת ניתן לראות שיוסטיניאנוס(Justinian) המשיך את כיבושיו
    מפרוץ המגפה ב 542 לספירה עד 555 לספירה ושיחזר את השליטה כמעט בכל אגן הים התיכון (ניתן לגלול ולראות את מפת האימפריה הביזנטית בשנת 555)

    https://en.wikipedia.org/wiki/Justinian_I

    וגם :
    Plague in the Ancient World:
    A Study from Thucydides to Justinian
    http://www.loyno.edu/~history/journal/1996-7/Smith.html

    אהבתי

  49. על לא דבר גיא , שמח שהפקת תועלת , רק שים לב :

    הבלוג הזה , שהופנית אליו ( הסדנה להיסטוריה חברתית ) קולעים ממש לטעם שלך . שהרי , הם פריקים רציניים של מה שאני מכנה :

    סינכרוניזציה , סייקליזציה היסטוריים / אקטואליים , ואם הבנתי נכון , אתה חם מאוד על זה . כך שכדאי לך לעקוב אחריהם , אם לא , אפנה אותך כבר .

    להתראות ….

    אהבתי

  50. תודה. עכשיו אני שם לב שזה בלוג ולא רק כתבה.
    האמת , נראה לי שעם כל החומר אחריו אני עוקב מהבלוג הזה
    תקשה עלי המלאכה לעקוב אחר בלוגים נוספים.בכל מקרה סימנתי לי.
    מבחינתי אם אתה נתקל בחומר מעניין אתה יכול לעדכן אותי.

    ושוב תודה.

    אהבתי

  51. אוקיי גיא , אני אפנה אותך תדיר , כיוון שכל פוסט שהם מעלים , קשור וחבוק לנושאים שאתה והם כה פריקים עליהם ( כשלעצמם נושאים מדהימים כמובן ) .

    תגובה שניה מצאה חן בעינך ? נו , אני רק מחכה שאורי מיודעינו , יגמור להשתכשך במים של הונג קונג , עם דולפינים לבנים שם , יקרא התגובה , והחלסטרה תעלה לו לראש , ירסס את כל הבלוג עם תותחי וולקן , משל היה זה עונשו , של איזה בכיר אצל קים ג'ונג און , שנרדם במהלך טקס הירואי כלשהוא , וכך קופד פתיל חיו העלובים .

    בוא נחכה ונראה אם הוא יקרא , כי אם כן ,תכינו שחפצי"ם וקסדות …..

    להתראות

    אהבתי

  52. אל רום כמובן שאני קורא, כל מילה וכל הפניה, אלא שבשל הבדל השעות ביננו את מה שנכתב בערב אני קורא רק בבוקר.
    שמעתי על ההסכמים נגד ריגול אבל אני לא מאמין שניתן לאכוף אותם ושמישהו יעמוד בהם. קל מאד להסתיר את המקור של של הריגול ואם המקור התגלה זה לא כל כך מתוך רשלנות אלא מתוך חוסר עניין להסתיר או אפילו כוונה לגלות שיש לו כח כזה.
    הריגול הוא בעיקר תעשיתי, לצבאות יש רשתות שאינן פתוחות לעולם ולא ניתן לחדור אליהן אלא אם כן הולכים ומתחברים באמצע הים לכבל תקשורת צבאי דבר שידוע שעושים אבל בשביל זה צריך להיות מדינה לא אדם פרטי. רוב ריגול הסייבר הוא תעשיתי ויכול לשמש כמיטרד ואיום לפגיעה בסדר חיים חברתי או לוחמה פסיכולוגית לא יותר.
    האירנים חזקים מאד בזה אבל אובמה כנראה לא רוצה למצוא עוד סיבה שיתנגדו להסכם הגרעין ולא מעלה את הנושא
    התגלה שהאמריקאים פנו לחברות שיצרו מוצרים אלקטרונים והשתילו בהן אפרויות לציטוט ומעקב אחרי מוצרים שנמכרו ברחבי העולם, כך שזה לא רק הסינים או הקוריאנים אלא הכל מכל ובוודאי שהאמריקאים לא שיות תמימות.
    זו פשוט גנבה וחבלה וזה זול מאד ופשוט מאד ואין סיכון כך שזה לא יפסק.
    הרווח שחברות ויחידים יכולים לעשות מזה הוא גדול והתפתחות הטכנולוגיה תעשה את ההצפנה לקשה יותר. אני לא חושב שבעוד 20 שנה יהיה קל להצפין משהו לכן האינטרנט ישתנה מאד.

    לגבי הבצורת והשפעתה על מרידות. אם מחירי המזון בעולם יורדים ומחירי הדלק יורדים יתכן שהכתבה מגזימה בערך הבצורת על הארועים.
    כבר כמה שנים מדובר על כך שהאיזור של מצרים אתיופיה והמדינות השכנות על סף רעב בשל חוסר מים מצב שמחריף. זה לא מגיע לידי ביטוי לא במלחמות בין המדינות ולא במרידות. קל להעביר מזון בימנו.

    לגבי המנאפוז והשפעתו על הבצורת, סביר במקרה כזה שהבעל הפוליטיקאי ירצה כמה שאפשר להיות יותר מחוץ לבית ולכן יתערב יותר בעיניני הכלכלה ויגרום לבצורת. אני נוטה להאמין שבוש נכנס לעירק בגלל המנאפוז של אשתו, ושקלינטון נכנס לאפגניסטן מאותה סיבה, המנאפוז של הילארי הביא לפרשת מוניקה לבינסקי היהודיה ובתמורה גמל לה קלינטון במינוי שני שופטים יהודיים לבית המשפט העליון, רות גינסבורג אחת מהן, אפשר גם לומר שהיותו שושבין בהסכמים בין ישראל ליאסר ערפאת נגרם מהמתח שהיה לו והרצון להשכין שלום בית אצל אחרים ואנחנו משלמים על כך עד כה. כדי לקבל קצת שקט קלינטון זרק על הילארי קלינטון את יוזמת הרעיון להקים מערכת בריאות כלל ארצית דבר שאובמה זכה לקצור את פרותיו כך שכנראה יש בימנו השפעות מרחיקות לכת על העולם של מנאפוז יותר מאשר לבצורת.

    אהבתי

  53. “She's biologically primed to be a leader,” boomed Time magazine last week. An opinion piece by psychiatrist Dr Julie Holland explained that Hillary Clinton was the superior candidate for the US presidency because, “biologically speaking, post-menopausal women are ideal candidates for leadership. They are primed to handle stress well, and there is, of course, no more stressful job than the presidency.”

    http://www.dailylife.com.au/news-and-views/dl-culture/why-are-we-talking-about-the-link-between-menopause-and-politics-20150509-ggy49f.html

    אהבתי

  54. אורי , מה שאותי מסקרן , ועוד לא ירדתי לחקרי הדבר , זה ריגול באמצעות חומרה ( מה שלפי הסברה , גרם לכמה וכמה חבלות של ישראל וארה"ב בכורים באיראן ) .

    זה פשוט קטע מדהים , כי הבנתי , שבעיקרון , רק מידע גורם או מאפשר ריגול וחבלות . אבל מה הקשר בדיוק , בין חומרה נטו , בלי שום מידע עליה ( ממש , כפי האיראנים , קניה ניו ברנד מן היצרן ) לחבלות , ריגול וכו….. ??

    להתראות

    אהבתי

  55. במקרה של האירנים זו לא היתה חומרה, זו היתה תוכנה שעברה כנראה ממחשבים אישים של מדענים או עובדי חברה נידמה לי חברת סימנס אם זכרוני לא מתעה אותי. בכל מקרה נראה שאתה עושה הבחנה מוחלטת בין חומרה לתוכנה וזה לא כך.חומרה יכולה לעשות כל מה שתוכנה עושה ואי אפשר לגלות את זה אם החליטו להטמיע את זה בחומרה . בהרבה חומרות יש חלקים שנקראים פירמוואר, אלו חלקים שנועדו לתווך בין התוכנה לחומרה גם אם התוכנה משתנה ומתעדכנת או נמחקת לגמרי. המחשב שלך אם תוציא ממנו את הדיסק עדין יוכל לעשות הרבה דברים וברובם זה לבדוק מה קורה סביבו. יש חלק בחומרה שניקרא ביוס והוא יודע לדבר עם שאר חלקי החומרה ולנסות להעביר אינפורמציה של היצרן לתוכנה וגם אם תכבה את המחשב להרבה זמן הוא עדיין יאגור את רוב המידע או יעדכן אותו מחלק אחר שנקרא סימוס שהוא בטריה שמעדכנת דברים שנחמקו או קפאסיטור שנטען כשהמחשב דלוק. החומרה יודעת להפעיל דברים מסוימים מסביבה ולבדוק ולתקשר ולהגיב. היא יכולה לקבל פקודות מבחוץ ולפנות לציפים מסויימים ולגרום להם לבצע פעולות. כשאתה קונה מכשיר חשמלי שיש בו ציפים או כור אטומי אתה לא יודע מה כל חלק בתוכו, אם חברת סוני החליטה להכניס למשחק של הבן שלך או לדיוידי בביתך ציפ מסויים אתה יכול למחוק את כל התוכנה כמה שאתה רוצה זה לא יעזור ברגע מסויים החברה יכולה לאתחל ולהוריד תוכנה מהציפ הזה או מהאינטרנט ללא ידיעתך ולהפעיל את החלקים מסביב כרצונה להקשיב לך ולשדר אליהם או להפעיל כל דבר אחר במשחק או לשלוח את הצעצוע לחנוק אותך. אם מישהו מוחק את כל תוכנת המחשב מהיסוד עדיין החומרה יכולה לשבת כמו סוכן רדום ולהתעורר רק כשהיא רואה מילת קוד מסויימת או קולטת אות מחלק אחר של המקשב או מצב מסויים ואז היא יכולה לעשות הכל מתוך מידע רדום בחומרה קיימת או מתוכנה שהיא מורידה מהתיקשורת.
    כל החברות שמיצרות חלקי מחשב מכניסות למחשבים שלהם אופציות שיהיו גלויות רק ליצרן ולא ניתנות למחיקה או לגילוי.

    אהבתי

  56. מאלף אורי , אם כך , לא הייתה דרך לאיראנים לבדוק חומרה שהם קנו לכורים ? ועדיין נשאלת השאלה , האם ייתכן וירוס בתוך חומרה , כי הבנתי , שהוירוס היה בתוך החומרה , שהם קנו ברנד ניו . אתה מתאר אם הבנתי נכון ,פונקציות מידעיות בתוך חומרה, אבל האם פונקציות דנן , ויכולות וירוסוית , אחד הם ?? שהרי האיראנים הודבקו בוירוס , ודרך חומרה , ולא תוכנה או מידע .

    להתראות

    אהבתי

  57. פונקציה או וירוס או תוכנה זה אותו דבר רק הגדרה שונה, וזה יכול להיות בתוך מעגל מודפס. למרות שבכל זאת כל מה שידוע לי זה היה וירוס שעבר מפלש דריב של עובד סימנס ולא היה בחומרה.

    אהבתי

  58. אורי , האם יש דרך לבדוק חומרה , ולוודות שהיא נקיה בוא נגיד מ – גורמים עויינים כלשהם ? איי מין , באורגינל , אתה מביא קליק ימני על קובץ , פולדר , תוכנה , דרייב מסויים , ומבצע סריקה באמצעות אנטי וירוס רגיל . אבל , איך בודקים אם בכלל , חומרה חדשה שנקנתה אני לא מבין ? להתראות

    אהבתי

  59. כמעט ואי אפשר לבדוק חומרה. וגם אם כן זה מצריך פרוק לגורמים והמון עבודה שלוקחת זמן רב. זה סתם ריבוע שמחקו ממנו את הסימני הזהוי וגם אם היו לך בוודאי שהיצרן לא היה נותן לך את המפרט. יש דברים שנועדו לשבת שם במטרה מוצהרת שלא תצליח לבדוק אותם. יכול להיות שאם תעשה קליק ימני פעמיים קליק שמאלי ושוב שלוש ימני ותדפיס את הקוד הסודי הוא יגיב אבל אם לא תדע מראש שזה אפשרי לא תעשה את זה.

    אתה רגיל למחשב שעובד עם מערכת הפעלה אבל הכור האטומי לא עובד על חלונות או אפל הוא על מערכות הפעלה שלהם בלי קישור לאינטרנט וספק אם הם בכלל מכירים את הקוד במלואו

    אהבתי

  60. ד. לגבי הדמוגרפיה האמריקאית, אפשר להניח שאמריקה תהיה שם עוד 50 שנה, צ'לסי קלינטון תהיה הנשיאה, ויכול להיות שהיא תתמזג עם קנדה או מקסיקו או תחזיר את קליפורניה למקסיקו אבל מה יהיה מספר הסינים בה ב 2065? אי אפשר לעשות אסטרפולציות כאלו, כמובן שמספר הסינים גדל ב 10 השנים האחרונות תראו מה קרה בסין ב 10 השנים האחרונות זה לא ימשיך כך 50 שנה, להפך שמעתי שסינים והודים מתחילים לחזור מאוניברסיטאות הביתה כי יש להם מה לחפש שם.

    אהבתי

  61. אורי , אני לא מבין אבל , הרשת בכורים איראניים לא עובדת על אינטרא נט ? לא נשמע לי הגיוני כל כך !! ואפילו כך , נניח היית מכניס חומרה דנו לבדיקת מתח כלשהיא , לא היית עולה על הפרשי מתח למשל ? נניח עם האקטיביזציה של הגורמים העויינים למשל ? להתראות

    אהבתי

  62. קרוב לודאי שאין קשר בין המערכות של הכור לאינטרנט. אם הכור מקושר למשהו הוא מקושר על קוים אופטיים נפרדים שאינם קשורים לאינטרנט. גם לצבאות יש אינטרנט משלהם על קוים משלהם וגם לחברות גדולות.
    אתה יכול לקרוא את התוכנה שורה שורה אם קיבלת מהיצרן אבל לגבי חומרה בלי שיגידו לך כל מה שאתה יכול לעשות זה לפרק את הציפ למעבדה להכניס לו מתחים ולראות מה יוצא מזה. זה לא קל. האירנים לא יכולים לתפוס מטוס סטילט אמריקאי ולהעתיק ולבנות אחד חדש.
    אם אינני טועה הוירוס היה מריץ את הצינטרפוגות במהירות גבוהה בלי להראות את זה עד שהן היו נשרפות.

    אהבתי

  63. הבנתי אורי , אם כך זוהי תקשרות מחשבים , במהירות או ביעילות אינטרנטית , אבל פנימית לגמרי , להבדיל מהאינטרא נט , שמשתמש בתשתית האינטרנט האוניברסלית , אבל מבצע הקצאה ארגונית פנימית מאובטחת . הבנתי הענין , ואכן , סיבים אופטיים במערכת עצמאית , יכולים לעשות זאת הרי . אוקי , תודה

    אהבתי

  64. לגבי חומרה, כיום המעבדים החדשים הם שלושה ממדים יצוקים שכבה על שכבה בעובי שבקושי האלקטרונים יכול לעבור בו. אי אפשר לפתוח דבר כזה ולהתבונן בו.

    יש להניח שלכור יש מחשב עם מימשק סטנדרטי שיכול להתחבר למערכות חיצוניות. אחרת הוא לא היה יכול לקרוא דיסק שכתבת על המחשב שלך או לקרוא פלש דריב או חיבור יואסבי. כמו שאתה יכול להעביר חלק מהתוכנות ממחשב אפל למחשב חלונות אתה יכול לחבר אליו את המחשב לאפטופ של הטכנאי שיוכל להריץ תוכנה שהוא כתב או עידכן לבדוק דברים מסוימים, באותו רגע הוירוס יכול לעבור מהמחשב שלו למחשב של הכור, אבל זה צריך להיות וירוס שנכתב על ידי מישהו שמכיר היטב את המערכת הפעלה של הכורים מהסוג הזה. יש להניח שהם משתמשים במחשבים סטנדרטים של חברות אחרות.

    אהבתי

  65. אורי , רק מה שאני לא מבין עדיין זה כך :

    שמעתי על דוקטרינה ( חדשנית לכאורה ) שנלחמת בוירוסים וכאלו מרעין בשין , דרך חומרה , ולא דרך תוכנה …איך אתה מיישב זאת ? להתראות

    אהבתי

  66. יש פיירוולדס שבנויים מחומרה, זו יחידה נפרדת שחוצצת בין קבוצת מחשבים לעולם החיצוני או ביניהם אבל זה יכול להיות על פי רוב רק בחברות, הם יקרים וקשים לעידכון ואם יש לך משהו כזה בבית אז ברגע שתצא עם המחשב מחוץ לבית לא תהיה לך הגנה.
    כשאומרים על דבר כזה שהוא חומרה ולא תוכנה הכוונה שהוא יחידה נפרדת על קוי התקשורת ולא תוכנה על מערכת ההפעלה שלך. הוא בוודאי שעשוי מתוכנה משלו או מאיזה פירמוואר שמאפשר עידכון. זה לא אומר שהוא לא פגיע, מה שאפשר לעדכן אפשר למצוא בו פרצות.

    אהבתי

  67. דונלד טראמפ ובן קרסון באותו קו, טראמפ 21 קארסון 20, פיורינה ורוביו במקום שלישי הרחק מאחור שניהם עם 11
    ברני סנדרס סוגר על קלינטון רק 7 אחוז מאחוריה אחרי שהיה 60 אחוז מאחור ביוני.
    יותר מותח ופחות צפוי מהפורמולה 1 ביפן אתמול

    אהבתי

  68. ההימור שלי הוא עדיין ביידן או קלינטון מול רוביו או בוש. אבל גם נבואותיי מתחילת השנה לא התבררו כמשהו משהו.

    אהבתי

  69. אם כך אורי , אתה תשלול קשר לטקסט הבא ( אחת מן העיצות לשמירה על מחשב נקי ממרעין בשין דנן ) הנה :

    : Use a hardware-based firewall

    Technology professionals and others argue the benefits of software- versus hardware-based firewalls. Often, users encounter trouble trying to share printers, access network resources, and perform other tasks when deploying third-party software-based firewalls. As a result, I've seen many cases where firewalls have simply been disabled altogether.

    But a reliable firewall is indispensable, as it protects computers from a wide variety of exploits, malicious network traffic, viruses, worms, and other vulnerabilities. Unfortunately, by itself, the software-based firewall included with Windows isn't sufficient to protect systems from the myriad robotic attacks affecting all Internet-connected systems. For this reason, all PCs connected to the Internet should be secured behind a capable hardware-based firewall.

    להתראות

    אהבתי

  70. אל רום, זו עצה שמתאימה אולי לבנק או לחברה שממילא יש לה סרבר משלה לא לאדם פרטי. אני לא יכול לחשוב על סיבה מדוע קבוצה גדולה של אנשים תחליט לצאת במתקפה על המחשב שלך בסדר כזה של גודל שהתוכנה של מיקרוסופט לא תוכל לעצור. אם יש לך ראוטר יתכן שיש עליו פיירול של חומרה אם זה גורם לך הרגשת ביטחון. אני באמת לא מוצא סיבה להשתמש בתותח להרוג יתוש.
    אתה מזכיר לי חבר שהחליט לעשות וסקטמי כי הוא לא מרגיש בטוח עם קונדומים.

    אהבתי

  71. אורי , אני מאוד מקפיד על ביטחון במחשב שלי , אבל , השאלות שלי אינן אישיות , אני מקפיד עד הרמה הסבירה ביותר , בגובהה , לא יותר מכך . בכל אופן , היה מאוד מענין ……

    אהבתי

  72. לא התכוונתי להעליב, באמת יש לי חבר כזה זו לא היתה הערה צינית, אולי לא טקטית אבל מחוסר מחשבה.
    קודם כל תדע שכל אלו מאיטים את המחשב בצורה קיצונית, אנטיוירוס, דיפנדר של מיקרוסופט פיירואל על הראוטר. אם שמת לב בתגובה שלך דיברו על שני דברים כנגד הפירואל תוכנה, אחד שאנשים מנתקים אותו כי הוא מקשה עליהם להגיע לדברים מסוימים, לפרינטר או לתוכנות שמשתמשות בפורטים. אם תנתק את הפיירואל שלך בכוונה תחילה אתה תהיה מודע לזה. להגיד אנשים מנתקים את הפירול לכן עדיף חומרה זה לא משכנע. שנית אתה לא יכול להיות נתון להתקפה רובוטית, אתה לא סרבר. רק סרבר יהיה נתון להתקפה שכזו. הקטע שהעלת או בכלל שייך להגנה על חברות שמחזיקות סרבר לא לאנשים פרטיים.

    אהבתי

  73. וכמו שאמרתי קודם, גם אם היית נמצא על יד פיירואל חומרה זה כמו מטריה, ברגע שאתה יוצא עם המחשב הביתה או שהפירואל כבה או לא מתעדכן אתה מחוץ למטריה אין לך הגנה אז אתה ממילא תצטרך להחזיק את כל התוכנות להגנה.

    אהבתי

  74. זה בסדר אורי , לא נעלבתי , אנחנו הרי סייברים ( חברים באינטרנט ) אני לא אמור להיעלב כל כך מהר ממך , גם לא היה שום דבר באמת מעליב בתגובה , אם כי , קצת גסות בעיני מתבוננים מסויימים , זה בסדר !! אבל , תודה שוב על ההסברים המענינים ….

    אהבתי

  75. חבר'ה , כרגע ממש , הבנתי , שנאס"א טוענים שהם אישרו קיומם של מים במאדים , מים חיים , אם יש מים , אזי סיכוי טוב לחיים משהו , עוד אברר , זה מדהים ……

    אהבתי

  76. אלרום , נראה לי שתתעניין גם בזה יש התקדמות מדהימה ב6 שנים האחרונות
    http://planetquest.jpl.nasa.gov/
    NASA's Kepler spacecraft began hunting for planets outside our solar system on May 12, 2009. From the trove of data collected, we have learned that planets are common, that most sun-like stars have at least one planet and that nature makes planets with unimaginable diversity.
    Kepler launched on March 6, 2009. Its mission was to survey a portion of our galaxy to determine what fraction of stars might harbor potentially habitable, Earth-sized exoplanets, or planets that orbit other stars. Of particular interest are exoplanets orbiting in the habitable zone — the range of distance from a star in which the surface temperature of an orbiting planet might sustain liquid water. For life as we know it, liquid water is a necessary ingredient.

    Of the more than 1,000 confirmed planets found by Kepler, eight are less than twice the size of Earth and are in their stars' habitable zone. All eight orbit stars cooler and smaller than our sun.

    אהבתי

  77. תודה גיא , וזה אכן מעיד , עד כמה הפלנטה שלנו ייחודית , ועד כמה המרחק הכל כך מזערי ומדויק מן השמש , היווה אכן התנאי הבסיסי לחיים , טמפרטורה מדוייקת אימים , מבלעדיה אין !! להתראות

    אהבתי

  78. לאור ניצחון טראמפ יש זעם עצום על כבוד השופטת ועל כך שלא פרשה בזמן אובמה. בפרט בתקופה שבה היה לו רוב בסנאט עד 2014.

    אהבתי

כתיבת תגובה