הוונו לי את מה שאני רוצה לשמוע

לפני כמה שנים ניטש מאבק על כספי קורבנות השואה שנותרו בבנקים בישראל. קורא העיתונים הנאיבי ששמע על הוויכוח, בוודאי דמיין לעצמו כספת עמוסה מטילי זהב, שייכת לאנשים שנספו באושוויץ, שבנק לאומי בחמדנותו חסרת הבושה מסרב לפתוח ולהושיט תכולתה ליורשים החוקיים, או לחילופין חשבון בנק ידוע ומוגדר שאפשר להוציא לגביו דף פעולות אחרונות ולראות כמה הוא שמן אחרי שבעים שנה של צבירת ריביות. בפועל הדברים ממש לא היו כך. חשבונות הבנק של ניצולי השואה התפוגגו להם לפני עשרות שנים יחד עם האינפלציה. איש הרי לא ביקש להפעיל בהן תוכניות חיסכון או הצמדה.   לפיכך כאשר רואי החשבון ניגשו לשאלה כמה צריכים לקבל יורשי קורבנות השואה, בעצם היו צריכים לתת מענה לשאלה שאין לה תשובה חד משמעית: בעולם שבו היו נוהגים כלפי ניצולי השואה בהגינות, מותירים את חשבונתיהם בשלמותם ומעניקים להם ריבית על הכסף לאורך שנים, מה היה גובה הריבית? כל מספר קובע. הרי אפשר היה לטעון שמכיוון שכל קורבן שואה יכול היה לנצל תיאורטית את כספו כדי להשקיע במניות בבורסה, צריך לתת לעזבונות הנספים את התשואה הבורסאית לאורך שנים, בערך 7% ריאלית. אבל החלטה כזו הייתה רעה לבנקים שהיו מתקשים לעמוד בשיעור כזה של פיצוי.  בפועל החליטה הוועדה שבדקה את הנושא שיש להעניק פיצויים לפי הנחת ריבית צמודה למדד של 3%-4% (השיעור המדויק נקבע כתלוי בנסיבות ספציפיות). אבל למה דווקא שיעורים אלו? שרירותי למדי. כנראה שזה היה שיעור הריבית שיעניק סכום מכובד מצד אחד, ומצד שני לא יסכן את הבנקאות הישראלית. מי שרוצה להאמין שהבנקים הם גזלנים חסרי לב, פשוט יכול להחליט שהם היו צריכים לתת תשואה של 6% או 7% על הכספים שקורבנות השואה הותירו, ולטעון שכל דבר פחות מזה הוא שוד לאור יום.

זו דוגמה אחת לעיקרון חשוב – גידול מעריכי לאורך שנים רבות מביא לתוצאה שעומדת על מספר עצום. אם משנים קצת את אחוז הגידול השנתי, משנים בצורה דרמטית את התוצאה הסופית. מכיוון שהרבה פעמים אין סיבה משכנעת לנקוב באחוז גידול שנתי כזה ולא אחר, מי שמשחק קצת עם המספרים יכול להגיע לאיזו מסקנה שירצה. זה נכון גם לגבי ויכוחים דמוגרפיים, שגם בהם הנידון הוא גידול מעריכי.

נזכרתי בסוגייה הזו כשקראתי על נייר עמדה שהוציא המרכז הבינתחומי בסוגיית הגז הטבעי. בנייר זה הממשלה נדרשה לייצא כמה שיותר גז, ולא להותיר שום דבר באדמה. המחברים נימקו את עמדתם בצורה פשוטה – חברות מוכנות להיכנס לפרויקטים של אנרגיה רק על בסיס תשואה שנתית מינימלית של 8%. כלומר זו התשואה שעליה אפשר לבנות כשמשקיעים בחברות אנרגיה. אז למה לממשלה להותיר את הגז באדמה. פשוט תייצא אותו ותשקיע את הכסף בחברות אנרגיה בעולם, והיא צפויה לתשואה של 8%. תשואה מעולה כזו בטח תניב תוצאות טובות יותר למשק, בכל תסריט סביר שהוא, מאשר הותרת הגז קבור בעומק התת ימי. המסמך נשמע חכם, מפורט ורציני, אבל בסופו של דבר כולו מסתמך על בחירה שרירותית במספר מסוים ולא אחר. אפשר לחשוף את הבלוף כשמעלים את השאלה, אם ניקח את המספר המדהים ברצינות, למה שבנק ישראל לא ישקיע את כל יתרות המט"ח העצומות שלו, או לפחות את רובן, במניות חברות אנרגיה? יותר מכך, למה שהמדינה לא תגייס חוב בריבית נמוכה ותנצל אותו להשקיע בחברות האנרגיה בעולם? ואם חברות אנרגיה מסוכנות מדי, למה שלא תגייס חוב ותשקיע אותו במדד הדאו ג'ונס שגם הוא הניב תשואה שקרובה ל-7% לאורך שנים? אני עצמי מאמין גדול בהשקעה של חלק מיתרות המט"ח של בנק ישראל במניות, אבל בוודאי שלא הייתי מחיל את ההיגיון הזה, השקעה בסיכון גבוה במה שאמור לתת את התשואה הגבוהה ביותר, בצורה קיצונית וגורפת. הנחה מראש של אחוזי תשואה היא שרירותית ויכולה לשרת את מי שרוצה להגיע למסקנות שמראש היו המסקנות שקסמו לו. זכרו זאת בפעם הבאה שתשמעו על ניתוח כלכלי מאלף כלשהו, שמתבסס על הנחה מראש של שיעורי ריבית, מה שמכונה היוון.

16 תגובות בנושא “הוונו לי את מה שאני רוצה לשמוע

  1. תמריץ , זה חוכמה קטנה מאוד , לשאול למה ולמה , אלא שיש בעיות אחרות , שלא מבינים אותן , עד אשר מגיעים לשם :

    כל אבן שאתה זורק , במשטר דמוקרטי , יוצרת גלי הדף . מכל החלטה , יש נפגעים , יש נשכרים , יש דעת קהל , סיפור מן התחת !!

    במשטר דמוקרטי , צריך הליכי חקיקה מייגעים , לעבור משוכות בג"ץ סבוכות להפליא , להתמודד עם איומים , שביתות , הליכים שלוקחים זמן , ועדות אינספור שמבקרות ומאשרות , בקיצור :

    יאיר לפיד , שאל : איפה הכסף ? עם הכניסה שלו לפוזיציה , הוא הבין היטב איפה הכסף , הוא חשב שיש שם איזה קופה קטנה באיזה מכולת או עסק , ואתה פשוט מחלק אותה מחדש , משל שלחת איזה פקיד לקנות :

    נס קפה , חלב עמיד , קצת ביסקוויטים וזהו …..

    שאל אתה היוונים , מסתבר שרדיקל שמאל , ומרכז , אותו הדבר …..אלא שרק בסוף מסתבר !!

    להתראות

    אהבתי

  2. רק הבהרה לתגובתי :

    אני כמובן לא משדר אוירת נכאים בתגובתי , או חידלון , או גישות נפסדות , אלא קריאה מפוכחת של המפה , והבנה :

    שצריך להיות אסטרטג , יוצא דופן , מבריק ,כריזמטי , בשביל באמת להצליח לשנות, ומהר יחסית , לכן :

    מי שמבקר , ונמרצות , צריך גם להבין הבעיות הקשות, ולהציע מה ואיך בדיוק …..להתראות

    אהבתי

  3. תמריץ , אני אכן צודק מכללא , אלא שגם הגבתי לפוסט :

    כתבת , למה לא משקיעים , ולמה לא משקיעים , מבלי להתיחס להגבלות חקיקתיות על השקעות סוברניות . הנה כתיבתך שלך :

    " למה שבנק ישראל לא ישקיע את כל יתרות המט"ח העצומות שלו, או לפחות את רובן, במניות חברות אנרגיה? יותר מכך, למה שהמדינה לא תגייס חוב בריבית נמוכה ותנצל אותו להשקיע בחברות האנרגיה בעולם? ואם חברות אנרגיה מסוכנות מדי, למה שלא תגייס חוב ותשקיע אותו במדד הדאו ג'ונס שגם הוא הניב תשואה שקרובה ל-7% לאורך שנים?"

    ככלל , השקעות ריסק , בעיתיות ביותר בתורות מימשל , אתה הרי מבין זאת ….שהרי , איך הציבור יקבל בין לילה :

    הפסדים ורווחים ( או רק הפסדים ) של מיליארדים , והכל מכספי ציבור ? תאר לך , איזה פקיד ממשלתי , שמרויח גרושים על התחת של הציבור ככה או ככה , יושב לך , עם איזה סיגר חזירי , במשרד של הצ'יף של מורגן סטנלי , טס איתו בג'ט משהו , וסוגר איתו בקטנה על איזה עסקה סיבובית של מיליארדים .

    פה שוחטים ראש ממשלה על גלידת פיסטוק , נראה לך ??

    להתראות

    אהבתי

  4. כמדומני סטנלי פישר קנה באחוז או שניים מכספי המרות הדולרים מניות, כולל מניות אפל.
    לממשלה יש דרכים אחרות ליצור הכנסות מניבות. היא יכולה להסב שטח אדמה ליד שפת הים לבניה להקים שכונת יוקרה עם מרכזי קניות לסלול כביש ולהשכיר אותן ולקבל יותר מ 10 אחוז תשואה שנתית ויהיה לה פיקוח טוב על הנושא. להפסיד היא לא תוכל גם אם מחירי הבתים ירדו.
    היא יכולה עשות דבר דומה במדינות אחרות למרות שכמובן שם אין לה יתרון. היא יכולה להשקיע במשך שנים רבות בהדרגה ולהקטין בכך סיכונים במדינות שונות, במשך עשרות שנים.

    אהבתי

  5. אורי, נכון סטנלי פישר ייעד חלק מהכסף של יתרות המט"ח למניות, אבל חלק קטן מדי. בשביל מה לשים כל כך הרבה כסף באג"חים שיניבו תשואה אפס. מצד שני, אם כל הממשלות היו משקיעות במניות, הייתה נוצרת בועה ותשואת המניות לעתיד לבוא הייתה אפסית.

    אל רום, תודה על הקישור. לא הכרתי וממש מעניין.

    אהבתי

  6. למה 3%-4% + הצמדה זה לא חישוב נכון?
    זו בערך התשואה הממוצעת או תשלום שכר-דירה (לאורך עשרות שנים).

    אהבתי

  7. גלגל, תלוי איפה שכר דירה – בפריפריה? במרכז ת"א? ואיך מחשיבים הוצאות על שיפוץ וכדומה. ואם נניח 3%-4%, אז כמה בדיוק? 3% או 4% או 3.5%. ההבדל בתוצאות אחרי שבעים שנה הוא גדול מאוד.
    אני מודה ש-3%-4% זה יותר סביר מ-7% או מ-1%, אבל יש פה דרגות חופש למחליט. ואילו בנייר עמדה בעד יצוא הגז בכלל התפרעו עם התשואה האפשרית.

    אהבתי

  8. מה תהיה המשמעות של רפואה דיגיטלית בחיינו בעוד עשר שנים?

    "ימדדו אותנו בכל מיני דרכים, כמו למשל מדידה רציפה של כולסטרול, לחץ דם וצריכת קלוריות, כולל התערבות של קואצ'ר. נוכל לבדוק גם אם יש לך אלרגיות, ובאמצעות המכשירים שלנו לטהר את החדר שבו את נמצאת מהגורם האלרגני שמפריע לך. הכל יקרה באמצעות הנוכחות של פיליפס בבית, באמבטיה, במטבח. המידע הזה יעלה לענן, ואז תקבלי טלפון מהרופא שירשום לך טיפול מונע אם צריך.

    "כבר היום אנחנו עובדים על מוצרים שמנבאים התקף לב שמונה שעות לפני שמופיעים התסמינים. המטרה היא לאפשר לאנשים, ובעיקר לחולים כרונים ומבוגרים, לחיות חיים טובים יותר. אמא שלי בת 86 והיו לה שלושה אירועים מוחיים כי היא לא שמרה על עצמה. היום אנחנו, הילדים שלה, יכולים לעקוב אחריה מכל מקום.

    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001068395#fromelement=hp_morearticles

    אהבתי

  9. הטכנולוגיה לא חדשה, אבל השנה בריטניה הפכה למדינה הראשונה שאישרה הפריה של תינוק משלושה הורים גנטיים, כלומר התינוק נוצר מזרע אחד ומביצית המורכבת מחומר גנטי שמקורו בשתי אמהות. המטרה איננה רק לאפשר לבנות זוג להרות ילד המשותף להן גנטית, אלא בראש ובראשונה לטפל במקרים שבהם האישה סובלת ממחלה גנטית כלשהי במיטוכונדריה, אחד האיברונים הנמצאים בכל תא מתאי הגוף שלה.

    כשנוטלים מאישה ביצית, רוב המידע הגנטי שיועבר לעובר נמצא בגרעין הביצית ורק חלק קטן ממנו במיטוכונדריה. בהליך החדש לוקחים את הגרעין הבריא מהביצית, משתילים אותו בביצית של תורמת בריאה, במקום הגרעין הקיים, אך משאירים את המיטוכונדריה הבריאה של התורמת, ומפרים את הביצית עם זרעו של האב המיועד. הגנטיקה של הילד שייוולד תיקבע ברובה על ידי האב ועל ידי האם שממנה נלקח הגרעין, אולם המיטוכונדריה שלו תהיה בריאה כמו זו של התורמת. אין היום הליך מקביל לשני אבות, כי ממילא הגנטיקה של המיטוכונדריה עוברת רק דרך האם.

    אהבתי

  10. אני לחלוטין מסכים עם יוסי אבו ועם המגמה שמונהגת בדלק קידוחים בנושא הייצוא. הגז הוא לא 'של התושבים', אבל התושבים בהחלט יהנו ממנו. צריך להבין שמדובר בעסק וישראל לא צועדת לכיוון 'עצמאות אנרגטית' מכיוון שתוחלת החיים של פרויקט הגז בישראל איננו ארוך ואולי זה חיובי – צריך לפנות מקום לאנרגיות מתחדשות

    אהבתי

כתיבת תגובה