נשים מול גברים – התמריץ האבולוציוני משתקף באשלי מדיסון

האם נשים הן כמו גברים או שונות? זה ויכוח עתיק. ואולי לא כל כך עתיק – מאז ומעולם היה ברור לכולם שגברים ונשים שונים מאוד, רק בעשורים האחרים התנועה הפמיניסטית ניסתה ליצור מצג שווא לפיו נשים וגברים זהים אלו לאלו. הייתה לכך סיבה מוצדקת – השוני בין נשים וגברים שימש לאורך ההיסטוריה עילה חסרת הצדקה לדיכוי נשים ולנישולן מזכויות. בנוסף הפמיניסטיות טענו בצדק – גם אם נשים וגברים שונים כמכלול, לא כל הנשים שונות מכל הגברים. התפיסה העתיקה שהתעקשה להבדיל בין המינים בחדות עשתה רע לגברים בעלי האופי הנשי יותר ולנשים בעלות האופי הגברי יותר. הם יצאו נפסדים ומדוכאים כתוצאה מהסטריאוטיפ שדרש מהם להיות נאמנים לתפקידי המגדר שלהם.

בכל אופן – ידיעה חדשותית מרתקת מהבוקר מראה שיש הבדל בין גברים לנשים ושהוא הבדל עמוק. ניתוח מאגר הנתונים של אתר הבגידות אשלי מדיסון מגלה אמת מדהימה: האתר כולו היה הונאה אחת גדולה פשוט כי נשים לא פעלו בו. הנשים שפעלו באתר היו כנראה רובן ככולן פרופילים פיקטיביים שנוהלו בידי מערכת האתר. דבר זה שופך אור על כוחה של מערכת התמריצים היסודית שמניעה את כולנו – מערכת התמריצים האבולוציונית. גם נשים וגם גברים שואפים לנצח במלחמת הקיום, כלומר להעמיד כמה שיותר צאצאים שורדים. השאיפה הזו אינה מודעת בדרך כלל, אך גלומה במנגנונים הגנטיים שמניעים אותנו. אך לנשים ולגברים יש תמריץ שונה – לגברים יש תמריץ להזריע כמה שיותר נשים כל הזמן, כדי שמרחמיהן ייצאו כמה שיותר צאצאים שלהם. לנשים אין תמריץ להיות חלק ממערכות יחסים מזדמנות – במילא לא יוכלו להיכנס ליותר מהריון אחד בשנה בשל מגבלותיהן הביולוגיות. הן חותרות למערכת יחסים יציבה שתיתן חסות לילדיהן, לא לסטוץ.  זה לא שנשים לא יכולות להתאהב במישהו אחר בזמן שהן נשואות. זה קורה הרבה כמו שיעידו תיקי בתי הדין הרבניים, אבל כנראה שתכנון מראש בדם קר של בגידה פשוט לא הולם את מערכת התמריצים האבולוציונית שלהן. הגילוי ממסד הנתונים הפרוץ של אשלי מדיסון נשמע משכנע יותר מכל מחקר אוניברסיטאי בתחום הבדלי המינים.

תיקון: תיקנתי גרסה ראשונה שנבעה מקריאה שגויה של הממצאים במאמר שאליו הפניתי.

61 תגובות בנושא “נשים מול גברים – התמריץ האבולוציוני משתקף באשלי מדיסון

  1. כנראה שאותה מערכת התמריצים אבולוציונית גורמת לנשים להיות
    יציבות ומרוכזות יותר במרכז עקומת הפעמון וגורמת לגברים להיות בעלי נטייה להתבלט ולהיות בעלי פי 7 יותר תכונות הרסניות, אבל גם בעלי פי 7 תכונות יצרניות.
    בכל מקרה מנקודת מבט תרבותית ישנה האפשרות להתפעל מהפלא הטבעי הזה
    וישנה האפשרות להתנשא עליו , לעשות לו רדוקציה ולומר עליו "רק".

    העניין המעניין הוא שרדוקציניסטים לא תמיד עיקביים ….
    הם יכולים לומר עשורות '[רק]ים' על הטבע אבל לא יאמרו למשל שלגברים יש נטייה
    להיות יותר מוסריים [רק] משום שהם שואפים להתבלט ע"מ שנשים ישימו לב לתכונה זו ויאפשרו להם בתקווה להעמיד יותר צאצאים.

    אהבתי

  2. גיא, זו שאלה קשה, במה אדם יכול להתהדר במעלותיו, אם הכול קונספירציה של הטבע כדי להמשיך את הגנים. איפה נגמרת הרובוטיקה שיצרה האבולוציה ואיפה מתחיל איזשהו אלמנט פרסונלי שניתן להשתבח בו, אולי אפילו בחירה חופשית?

    אהבתי

  3. השאלה היא קשה אך ורק אם מנסים לדחוס את כל המציאות דרך מנסרת התמריצים האבולוציונית. כשבוחרים מנסרה מסוימת משארים את שאר המנסרות יתומות. אין לנו את היכולות להתבונן במציאות דרך 2 מנסרות בו זמנית.
    כשנסיר את מנסרת התמריצים האבולוציונית ונביט דרך המנסרה התרבותית
    נראה חלק אחר מהמציאות.במילים אחרות ,הבעיה בשיטת המדידה …… 😉

    אהבתי

  4. גיא, בנוגע להתקבצות הנשית במרכז עקומת הפעמון, יתכן שההסבר נעוץ דווקא בכרומוזום X: לנשים יש שני עותקים של כרומוזום X, לגברים יש עותק אחד בלבד.

    כתוצאה, אם לאישה יש גרסה פגומה או מושתקת או נדירה או מיוחדת של גן מסויים בכרומוזום X, רוב הסיכויים שהעותק השני של כרומוזום X מכיל את הגרסה הרגילה או הנפוצה יותר של הגן. ולכן אצל נשים, רוב הסיכויים שהגרסה הלא סטנדרטית של הגן לא תבוא לידי ביטוי או תבוא לידי ביטוי חלקי או מעורב.

    לעומת זאת, אם לגבר יש גרסה פגומה או מושתקת או נדירה או מיוחדת של גן מסויים בכרומוזום X, היא תבוא לידי ביטוי *מלא*, כי אין גרסה חלופית.

    כתוצאה, באוכלוסיית הגברים יהיה ניתן למצוא יותר באגים, אבל גם יותר פיצ'רים.

    אהבתי

  5. לא מקורי.

    בנוגע למחלות, זה ישן וידוע: הרבה מחלות תורשתיות שנפוצות יותר אצל גברים (כולל עיוורון צבעים אם אני לא טועה), קשורות לפגם בגן שממוקם בכרומוזום X.

    בנוגע להתפלגות הכישורים המתימטיים, אני חושב שקראתי את ההשערה הזאת איפשהו.

    אהבתי

  6. …..עוד על ה"מחלוקת" האבלצונית- הפמיניסטית

    The Saad truth …. it might hurt you but you can not hide from it …
    Do Evolutionary Based Sex Differences Exist?

    אהבתי

  7. I minus third that
    זה אולי נכון למחלות מסויימות בצורה מצומצמת, באותה מידה אפשר לומר שאם על הX יש כשרון למתמטיקה אז לגבר יש 2X
    ואם יש מחלות שנמצאות על ה Y באותה מידה שעל ה X אז לגברים לא יהיו אותן
    ועל איזה כרומוזום נמצאת התכונה של נשים לדבר פי שלוש מגברים? רק X אחד על הפה עוזר.

    אז ניתוח של אתר הבגידות אולי אומר שנשים לא רוצות לשלם בשביל סקס, או שקל יותר לנשים למצוא גברים לקוויקי מאשר להיפך. איך לדוגמא זה מסתדר עם הסטטיסטיקות של בדיקת אבהות?
    בהונג קונג ב 25% מהמקרים של הבדיקות הבעל הוא לא האבא.
    אנחנו חיים במאה ה 21, נשים הולכות לפאבים לא רק כדי לשתות בירה ולראות רוגבי בטלויזיה. קראתי לאחרונה סטטיסטיקה על כך שלנשים ביפן יש הרבה יותר נסיון בסקס מאשר לגברים ואף בגיל צעיר יותר. אומנם אצל נשים קיים באיזה גיל הרצון למצוא טעם בחיים והמפלט הוא להיות אמא, ובגיל מבוגר יותר למצוא בעל שיפרנס. וכשהיא מוציאה לו את המיץ ומאשימה אותו שהוא אחראי לזה שהיא לא נהיתה מוזיקאית דגולה או שהוא לא עשיר יותר הוא מחפש אוזן קשבת באשלי מדיסון.
    אתה לא יכול לעשות את כל הנשים חסרות עניין בסקס לשמו על בסיס הנתונים של האתר
    שלא לדבר שהאתר משקף תרבות אחת.

    אהבתי

  8. אולי היינו יכולים לקבל על זה אינפוט נשי אם היו כאן יותר מגיבות נשים
    אבל לא בהאשמות עסקינן.
    להבנתי , תמריץ לא אמר שנשים לא בוגדות אלא שהן הרבה פחות בוגדות "בדם קר". לכן ישנם גברים סופר מתבלטים מחוץ לעקומת הפעמון בשמוזינג.
    בכל מקרה כנראה שגם בפרטנרים מיניים נשים סובבות יותר סביב מרכז עקומת הפעמון בעוד הגברים זרוקים/נהנים בשוליו.

    אהבתי

  9. תודה על הפוסט המענין תמריץ , אלא שאי אפשר לטפל ביחס שבין אבולוציה והמין האנושי , מבלי לטפל בהבדלים שבין קופי אדם , לבין שאר החיות .

    ומהו ההבדל , ב- ה' הידיעה :

    אם כך , בעוד שרוב החיות בטבע , מיוחמות עונתית , הרי אצל שימפנזות , סף ייחום תמידי בעיקרון , זה גיים צ'נז'ר רציני , וכבר כתבתי בעבר פה על כך .

    ההשלכות ברורות לכל בר דעת ( כל בר דעת , שלא מאמין כמובן , באחד ויחיד הכל יכול ) …..תודה

    אהבתי

  10. ומכאן שגולדיגריות היא תכונה שהתפתחה אבולוציונית. ומושרשת בכל אחת ברמה מסויימת.
    החיפוש בזכר מםרנס ומגן על הצאצאים.
    רק שבימינו זה קצת יצא מפרופורצ

    אהבתי

  11. נשים עושות סטוצים פחות אבולוציונית כמו שנזהרות יותר לפני שמזנקות למיטה. רוב הנשים לא מחפשות סטוץ אך עשויות לזרום על כזה בנסיבות מסוימות.
    כי ברמה האינסטנקטיבית הן יתקעו עם ההריון , גם אם לא רצוי , וגם עם הילד , מוצלח או לא , בעוד האב עלול להתאדות.
    אין אינסטינקט אבהי להגן על הילד. זו נורמה חברתית. לא גנטית. אצל הקדמונים יש גברים שהיו נודדים ומזיינים.
    יש אינסטינקט אמהי. לכן האישה נזהרת כפליים עם מי שבא אליה.
    ושוב , לרוב זה בתת מודע.
    שום גבר לא מחפש היום לפזר זרעו , אך ההתנהגות החייתית נותרה.

    אהבתי

  12. אורי, מספר הערות.

    ———————————————————————————–
    1. יש הרבה הבדלים בין גברים ונשים, ולא היה כאן ניסיון לטעון ש*כל* ההבדלים נובעים ממספר העותקים של כרומוזום X, אלא רק סוג מסויים של הבדלים: הבדלים בהתפלגות של תכונות מסויימות (לצורך העניין, מחלה היא תכונה).

    ———————————————————————————–
    2. אצל יונקים, לזכר יש כרומוזום X אחד וכרומוזום Y אחד, ואילו לנקבה יש שני כרומוזומי X, כלומר:
    זכר: XY
    נקבה: XX

    כרומוזום Y אצל האדם הוא קטנטן ומנוון, ודל בגנים!!! אם היה בו משהו שחיוני לראיה או לשמיעה או לעיכול, נשים היו עיוורות או חירשות או גוועות ברעב. זה לא המקרה!

    מהשוואה בין יונקים ממינים שונים עולה שכרומוזום Y אצל האדם היה בעבר ארוך יותר ועבר תהליך של התקצרות ויש אומרים התנוונות.

    החלק הכי חשוב בכרומוזום Y זה גן שמייצר חלבון בשם SRY, שפועל כטריגר ומפעיל תגובת שרשרת שגורמת להתפתחות כזכר.

    המנגנון הנ"ל קיים אצל היונקים. לבעלי חיים שאינם יונקים יש מנגנונים שונים.

    ———————————————————————————–
    3. אין הבדלים ב*עוצמת* הביטוי של כרומוזום X אצל הגבר ואצל האישה, כי אצל הגבר יש מראש רק עותק אחד, ואילו אצל האישה בכל תא מתאי הגוף מופעל רק עותק אחד של כרומוזום X והשני מושתק. ההשתקה מתבצעת בשלב מסויים של ההיריון. בחלק מהתאים של האישה מושתק עותק אחד ובחלק מושתק העותק השני, רנדומלית, ולכן התוצאה המתקבלת היא מעין שילוב או מיצוע של פעולת שני העותקים השונים.

    האישה ממשיכה לגדול *לאחר* ההשתקה, הן ברחם והן לאחר הלידה, ולכן נוצרים גושים של תאים כשבכל גוש מושתק עותק אחר. אצל חתולים ניתן לראות זאת ויזואלית: חתול עם כתמים ב-3 צבעים הוא בעצם חתולה.

    אהבתי

  13. נראה לי שאין לבני-אדם שום דחפים להעמיד כמה שיותר צאצאים שורדים.
    יש נשים וגברים שבכלל החליטו לא להעמיד צאצאים כלל. הרבה כאלו יש ביפן ובמערב אירופה.
    רוב האנשים שכן מעמידים צאצאים לא מנסים להעמיד כמה שיותר צאצאים. בדרך כלל הם מנסים להעמיד צאצאים בכמות התואמת את הסטנדרט בחברה שהם נמצאים בה. בחברה החילונית הישראלית זה בין 2 ל-4 צאצאים. החילוניים יכולים להעמיד הרבה יותר צאצאים שרובם ישרדו (מרבית הצאצאים בחברה החרדית שורדים למרות מספרם הרב ולמרות שלהוריהם יש פחות כסף מהחילונים).
    כמו כן מרבית האנשים לא נוטשים ילדים פגועים שלא מסוגלים בעצמם להעמיד צאצאים.

    אהבתי

  14. גלגל, לבני אדם באמת אין דחף בסיסי להעמיד כמה שיותר צאצאים שורדים (אם כי הוא קיים ברמה מורכבת יותר – עובדה שיש טיפולי פוריות וכו').

    אפשר לתהות איך יכול להיות שהדבר שמניע את האבולוציה, העמדת צאצאים, אינו דחף אנושי בסיסי, והתשובה פשוטה – מכיוון שלא הייתה גלולה למניעת הריון או אפילו קונדום בימים עברו, לא הייתה שום סיבה לאבולוציה לטבוע דחף להעמיד צאצאים. אפשר היה מבחינתה להסתפק בדחף מיני וברצון עז לשמור על חיי התינוק אחרי שנולד, הדחף להעמיד ילדים היה מיותר.
    אבל המצאת הגלולה למניעת הריון שינתה את התמונה. נדמה לי שסטיבן פינקר כתב פעם שהדורות הבאים יסתכלו עליה כמו שאנחנו מסתכלים על רעל. אני לא בטוח שהבין עד הסוף את משמעות דבריו – לי נראה שהאבולוציה הולכת לכיוון כזה שיביא לכך שהדורות הבאים יהיו מאוד דתיים – כלומר התשוקה להעמיד ילדים ולהימנע מדברים שמונעים הבאת ילדים, תהיה ממש צרובה בעורם.

    אהבתי

  15. גלגל
    לאדם אין דחף כזה כי הוא מודע. אך יש לו דחף כזה בלתי מודע. וההתנהגות נשארה.
    לכן גברים מחפשים לזיין כל הזמן. למרות שנזהרים מהריון. ועד לפני הקנדום והגלולה אז זה היה נגמר לרוב בהריון. גם אם לא רצוי. והפלות אין.. בינגו לאבולוציה.
    האבולוציה עשתה להם טריק. והדחף הזה תרם להתפשטות המין ולכן לשרידוצה של התכונה ושל המין האנושי.

    אהבתי

  16. בנוסף
    עד לא מזמן 50% מהילדים היו מתים לפני גיל 5.
    בקיצר יש לנו התנהגות אינסטנקטיבית לא מודעת של קופים. אנחנו חושבים שהכל מודע ובשליטה

    אהבתי

  17. מין ללא דחף התרבות. הוא מין נכחד.
    אצל האדם נותר הדחף לסקס. את ההתרבות האבולוציה כבר רוקחת מאחורה.
    שום אדם פרטי לא חושב כמה צאצאים עליו להביא לשרידות המין. זה קורה. ואם לא אז היינו נעלמים.
    הלחץ החברתי לחתונה וילדים הוא חלק מהמשחק.

    אהבתי

  18. מבקר טוקבקים, זה היה מעניין מאד. עדיין נראה לי שלפעמים נותנים פרשנות יתר לדברים מקריים, בדיעבד.
    על אותו משקל אני יכול לתת את הדוגמה שנדונה פה למעלה, הצטמצמות הלידה והאוכלוסין. אפשר להסיק מזה שאו שאנחנו הולכים לחיות חיים ארוכים מאד ולכן אין צורך בהרבה ילדים והטבע כמשגיח ראשי מתקן, או שכמו שהררי אומר בין השורות (גיא לא סיים את הספר) שבסופו של דבר המין האנושי יכחד כי הוא מיותר ומחשבים יחליפו אותו.
    אפשר גם לומר שזה רק מקרי.
    בכל אופן החברה השתנתה בצורה כל כך קיצונית בזמן קצר שהגנטיקה משחקת תפקיד קטן יותר.
    גיא Says:
    27 באוגוסט 2015 בשעה 15:44 – זאת לא מחמאה גדולה. גם תרנגולת עיוורת מוצאת לפעמים גרגר

    אהבתי

  19. אורי , 🙂
    אז אם ישנה לפחות סוג של הסכמה בין הזאב והנמר ….
    אני [רק] רוצה להצביע על העניין
    ששניכם כמובן מנסים להחזיק את המקל בשני קצותיו כשאתם אומרים "גולדיגריות"
    ובכך אומרים/רומזים שנשים פחות מוסריות וגם באותה נשימה ש "אין אינסטינקט אבהי להגן על הילד.ו גברים [רק] "רוצים לזיין" .

    מבלי להיכנס לאי נכונות הטענות (קצרה היריעה) אני חייב לשאול באיזה בית ספר
    להנדסה מלמדים להגיע למסקנה שהגבר הוא פאר היצירה המוסרית מהנחות מוצא כאלו?

    עוד דבר קטן – האבולוציה אינה מודעת ואין לה מטרות על מתוכננת.
    היא גם אינה אישה מסרסת –>
    —————————————————-
    "האבולוציה כבר רוקחת מאחורה." – ראשון
    "והטבע כמשגיח ראשי מתקן" – היפו + "המין האנושי יכחד כי הוא מיותר "
    —————————————————-

    לגבי הררי , חבל שאתה מנסה לספיילר כי אני אוהב את הספר ולא רוצה לגמור מהר וללכת אלא להנות מהקריאה לאט ולמדוט במחשבות. אם אתה רומז שבסופו של דבר יהיו רק מחשבים = מחשבה …. אז במיתולוגיה ההינדית (אאל"ט) כל העולם הוא מחשבה של האלוהים על האלוהים . הרצון של המחשבה הוא לא להיות מודעת לעצמה….

    —————————————————-

    חברה , אתם כבר יודעים , הכל באהבה , לא אישי
    בברכה .

    אהבתי

  20. אורי, כתבת: "זה היה מעניין מאד. עדיין נראה לי שלפעמים נותנים פרשנות יתר לדברים מקריים, בדיעבד".

    כן, יש סכנה של פרשנות יתר, אבל אני לא בטוח למה אתה מתכוון "בדיעבד". בעיני זה קצת דומה לגילוי הטבלה המחזורית, שמרגע שהובן העיקרון יש "מקומות ריקים" שצריך למלא. חיזוי לעתיד!

    אולי אתה מתכוון שכל עוד לא מצאו גן ספציפי שנמצא בכרומוזום X ואחראי ליכולת מתימטית, אז זה נשאר בגדר השערה. אם כך, אני מסכים — אבל יש הסתייגות חשובה.

    המנגנון שתארתי עם כרומוזום X הוא עובדה מדעית ולא השערה, ועל סמך המנגנון הזה ניתן *לחזות* שיימצאו עוד תכונות שבהן ההתפלגות אצל נשים וגברים היא שונה.

    למה מצאו את זה עד עכשיו בהקשר של מחלות קשות? כי מחלות קשות הן קלות לאבחון, והרבה פעמים נובעות מפגם בגן יחיד. לעומת זאת, תכונות אחרות קשות יותר לאבחון ולעיתים נובעות מצירוף של גנים או אפילו אינטראקציה ביניהם, ובנוסף — אינטראקציה עם הסביבה.

    אבל למרות המורכבות והקושי לאבחן, מעצם הכרת המנגנון נובע ש*צריכות להיות* תכונות נוספות כאלה, כי בכל מה שנוגע לכרומוזום X, אצל הגבר יש "משתנה אחד" ואצל האישה מעין "ממוצע בין שניים".

    אהבתי

  21. שתהיו לי בריאים
    האשה הגיעה.. ( אם כי גיא עשה עבודה יפה )
    .
    לגבי מתמטיקה- כפי שגיא ציין תלוי את מי בוחרים לצטט ודרך איזו מנסרה בוחרים להתבונן אבל מטא אנליזות שנעשו על מחקרים בכל העולם מראים כך:
    1 אין הבדלים בין בנים ובנות במתמטיקה עד גיל ההתבגרות ( עם עליונות קלה לבנות ) בגה"ת השגי הבנות צונחים והשגי הבנים נשארים טובים. הועלתה ההשערה שאולי זה קשור להתפרצות הורמונלית ושינויים אחרונים שקורים בקורטקס הפרה פרונטלי בגה"ת אבל כנראה הסיבה היא הפנמה של ערכים תרבותיים של תפקידי מין. איך יודעים את זה..? שורה של מחקרים מראה שהשגי הבנות לאחר גה"ת נשארים מצויינים כאשר מפרידים בנים ובנות בלימודי המתמטיקה בגיל זה.
    ד.א. אם כבר להתווכח אז עדיף על יכולות מרחביות שבחלק מהן כנראה יש הבדלים טיפה יותר משמעותיים בין נשים וגברים החל מהלידה.
    2. לגבי בגידות ואבולוציה.. אכן יש הבדלים משמעותיים בטקטיקה המועדפת של שני המינים – אבל הנ"ל מושפעת מאד מציפיות לגבי התועלת הצפויה מהתנהגות כזו או אחרת..וזו בתורה מאד מושפעת מתכתיבי הסביבה והחינוך. נסו לדמיין רגע את ההיסטוריה המינית שלכם בעולם ללא גלולות למניעת הריון… הייתם נכנסים לפאב ו….

    אהבתי

  22. תמרה, לדעתי זה הרבה יותר מבחירה מושכלת של טקטיקה בנוגע לסקס.

    ההסבר על "הפנמה של ערכים תרבותיים של תפקידי מין" מוגזם בעיני. אם ההפנמה והתרבות הן כל כך חזקות, איך זה שיש הומוסקסואליות בתרבויות שעוינות אותה? הדחפים חזקים מהתרבות.

    הומואים ולסביות מרדו ומורדים בציפיות החברה. אבל הומואים מרבים יותר בסקס מזדמן לעומת לסביות. למה? לי יש הסבר: כי הם גברים.

    בהכללה, להומואים קל יותר למצוא סקס מזדמן מאשר לגברים סטרייטים. למה? כי הפרטנר שלהם גם הוא גבר שרוצה קודם כל סקס.

    זה נכון שהגלולה שחררה נשים אבל היה אפשר לצפות להרבה יותר, וההבדלים נשארו. אישה עדיין "נותנת" בכך שהיא מסכימה לשכב עם גבר זר, ולא להפך.

    אם זה הכל כפיה תרבותית, איפה הנשים ששוברות את הנורמה? הייתי מצפה לראות עשרות אחוזים ששוברות את הנורמה. ההומואים שבריר קטן מהאוכלוסיה, ומרדו. הנשים הסטרייטיות הן חצי מהאוכלוסיה, איך הן לא משתרללות חופשי אם זה מה שהן אוהבות? חסר עם מי?

    אנחנו לא קוראים על קבוצת נערות ששמחות על ההזדמנות לשכב עם מבוגר שמוכן "לתת להן". אנחנו קוראים על המקרה ההפוך. והמחשבה היא שהאישה קצת מוזרה, והנערים לא מחונכים. (לא מחונכים => מתנהגים לפי יצרם).

    במקרה של הזמר המפורסם, ובכן, הוא מפורסם. האישה לא הייתה מפורסמת. הנערים נהו אחריה בזכות ההזדמנות הנדירה שהיא מספקת, ולא בגלל מעמדה או אישיותה. גברים.

    — צר לי.

    אהבתי

  23. תמרה (2), בנוגע למתמטיקה:

    הפנמת ציפיות חברתיות יכולה אולי להסביר את העובדה שבקרב *הגאונים* המתמטיים יש יותר גברים מנשים, אבל היא *לא* יכולה להסביר את העובדה שבקרב *המפגרים* המתמטיים יש יותר גברים מנשים.

    אהבתי

  24. תמרה (3):

    את מציינת שההבדלים הגדולים בין המינים במתמטיקה מתחילים בגיל ההתבגרות.

    את יודעת שגם ההבדלים בגובה הקול מתחילים בגיל ההתבגרות? וההבדלים בשיער הפנים. וכו' וכו'.

    מה אני מנסה להגיד? שעל פניו נראה שההבדלים בהתפלגות היכולת המתמטית הם בחברה טובה עם הבדלים אחרים בין גברים ונשים.

    במסגרת הדיון על טבע לעומת סביבה, זה לא מאוד משנה אם ההבדל בהתפלגות היכולת המתמטית מתווך על ידי הורמונים, ומתחיל בגיל ההתבגרות.

    אהבתי

  25. אבל במחשבה שניה, אם זה הורמונלי אז (על פניו) זה לא משתלב יפה עם תיאוריית כרומוזום ה-X. 😦 לא נורא.

    אהבתי

  26. הי תמרה , מה ניש?
    לפחות אי אפשר להתווכח עם זה שעשיתי עבודה טובה.
    עזבי , אל תתיחסי אליהם. הם בסה"כ בעלי פי 7 יותר תכונות וכחניות
    ממרכז עקומת הפעמון.

    אהבתי

  27. גיא
    האבולוציה חא באמת רוקחת. אמרתי בהשאלה.. זה תהלעל לא מודע של ברירה טבעית.

    מסכים עם המבקר.
    הדחף לסקס חזק בהרבה מהתודעה. אני לא חושב אם זאת שאני מתחיל איתה לוקחת גלולות או לא.
    יתרה מזאת , אנשים עושים סקס מזדמן ללא קנדום למרות הסכנה הברורה באיידס. הייצר.. היצר.. דופק ת ראש..

    יש פה אנשים שמביעים מירמור קשה נגד נשים. מציע להם להביט פנימה.. בלי שמות.
    אגב , חא אמרתי שחפרנותזהב היא לא מוסרית , ההפך , הראתי שהיא פיתוח אבולוציוני טבעי

    בברכה

    אהבתי

  28. הטענות של תמרה שנשים נמנעות מללמוד מתמטיקה בשל לחצים חברתים אינה נכונה. מחקרים בגיל האוניברסיטה הראו שנשים נכשלות ונשמטות ממעגל הלימודים במדעים מדויקים בשנה הראשונה פי כמה מגברים. זה לא קורה במחלקות אחרות. סתם תרוץ אפליה מהסגנון של מרוקאים.

    גיא, אם יהיה לך בוקר ארוך ומשעמם, אולי תנסה להיות קצת מגעיל

    http://www.haaretz.co.il/magazine/1.2716186

    אהבתי

  29. אורי1 , יכול להיות שהחברת המהנדסים(בתואר1 אף אחד עוד לא מדען) לא נאה בעיניהם? . אולי גם מערך התמריצים שפועל על הזכרים והנקבות האנושיים הוא שונה? (לא קראת את הפוסט של תמריץ – מדוע גברים מרויחים יותר מנשים?)
    הרי הצורה ההנדסית שמלמדים את המדעים הללו אינה באמת מעניינת.
    לגברים יש את תמריץ הסטטוס והמשכורת הגבוהים בעתיד אם יתמידו בלימוד הטכנוקרטי המתיש הזה. אישה לא תעשה יותר יפה ואטרקטיבית אם תסבול בלימודים אילו ולכן יתמידו רק אילו שממש נהנות.

    אורי2 ,מאמר ארוך ומעניין שבהחלט שווה לחרוש אותו.כה על פניו נראה שהוא טוען את כל הטענות ביחד (בנתיים ראיתי רק את הסרטון הראשון) …

    האמת , ממה שזכור לי , אף פעם ממש לא הייתה לי המוטיבציה להשתייך או להתברג גבוה באירגונים אלא רק המוטיבציה לא להיות תלוי בהם או בקפריזות של בעלי תפקידים בהם. מאז שחוסר התלות הזו קרמה עור וגידים אין לי ב99% מזמן תחושת חרטה על דרכים שנבחרו. לגבי אותו אחוז נותר – הוא חולף מעצמו כשיושבים לבד בחושך.

    אהבתי

  30. הי חברה

    איפה הנשים שמשתרללות חופשי?.. בכל מקום… ( יכול להיות שרק אתם לא נהנים מהחגיגה??…. לא… אולי כן..?.. נקודה למחשבה..)
    לגבי מתמטיקה- נכון, בקרב גאונים במתמטיקה היחס בין בנים ובנות הוא 1:3 לערך.. אבל אצל כל השאר מוסבר ע"י חיברות, חינוך שונה לבנים ובנות ותמריצים שונים שכמובן ממשיכים הלאה גם לתואר הראשון והשני .. גברים ונשים גם יחד משקיעים ומצליחים יותר בתחומים התואמים את הגדרות תפקיד המין שלהם..

    ד.א. אני לא חושבת שאין הבדלים בין נשים וגברים.. וגם לא שואפת לבטל הבדלים קיימים.
    אני רק חושבת
    א. שבכל מדד פסיכולוגי קוגניטיבי שניתן להעלות על הדעת ההבדלים בתוך כל קבוצה גדולים מההבדלים בין קבוצת הנשים והגברים ..
    ב. כולם נורא עסוקים בהבדלים.. אבל על כל מדד שבו נראה הבדל ( לרוב זניח) יש שמונה אחרים שבהם אין הבדל.. למה כולם עסוקים באובססיה בהבדלים? מתי לאחרונה קראתם מחקר שמדבר על המדדים שבהם אין הבדל ? ותאמינו לי הם קיימים ( הם פשוט לא מתפרסמים ובעצם לא מענינים אף אחד.. אבל תחשבו לרגע לא היה מעניין אותכם לדעת במה אין הבדלים כלל בין נשים וגברים נניח ?
    ג. הבעיה אינה בהבדלים לכשעצמם..אלא בייחוס הערך השונה למאפיינים ותכונות גבריים ונשיים.
    לסקרנים מבינכם חפשו וגגלו פרופ, דפנה יואל- תסתכלו קצת על הרצאות שלה. בנושא. היא חוקרת מבריקה ..
    וגם יפה..שאין דברים כאלה..

    אהבתי

  31. היי תמרה ,
    גיגלתי וראיתי ההרצאה מכאן ….
    http://www.themarker.com/career/1.1656797
    היא טוענת שמחקרים מדעים ומטא אנליזות הראו שאין כמעט הבדלים בין גברים לנשים וההבדלים אף מתקטנים כעושים ניסויים במעבדה בואקום תרבותי…
    (במחשבה מיידית ,ככה ביני לבין עצמי שאלתי למה ? אי אפשר לעשות על קופים?
    שם זה הרי קליינה תרבות)
    בכל מקרה , יש לה המון הרצאות ביוטוב שאבדוק השבוע.
    בכל מקרה 2 , אני משתדל לתבל את הידע ההדיוטי שלי בנושאי פסיכולוגיה מכאן
    https://en.wikipedia.org/wiki/Psychology_Today
    המגמה הרווחת שם , המחוזקת במחקר מדעי , היא שאכן יש Evolutionary Based Sex Differences
    כאן יש ביקורת על ה[מטא-אנליזות] שנערכות
    https://www.psychologytoday.com/blog/sexual-personalities/201502/how-big-are-psychological-sex-differences
    [Sex Differences are Not Small if You Know Where to Look]

    אהבתי

  32. בנוגע לנשים החופשיות, כנראה שההיצע לא מצליח לענות על הביקוש.
    תחפשי מחקרים על מי פונה למי ומי לא עונה למי באתרי היכרויות.
    מי הצרכנים הכבדים של סקס בתשלום (גברים), ולמה?

    מי הצרכנים של מה שנקרא פעם רומן למשרתות וכיום רומן רומנטי? השמות מרמזים ש"החברה" אף פעם לא סימפטה את הז'אנר. "החברה" גם לא מסמפטת סקס בתשלום ופורנו. אבל התשוקות חזקות מצווים תרבותיים. גם התשוקה לרומן רומנטי.

    אני לא אומר שנשים לא נהנות מפורנו. אבל למה הרבה נשים חושבות שהפורנו לא בסדר כפי שהוא, ודורש תיקון, וגברים דווקא מסתדרים איתו יפה? אם לנשים ולגברים הייתה העדפה זהה בפורנו, הם היו צריכים להיות מרוצים באותה מידה.

    אם לנשים וגברים יש העדפה שונה בפורנו, איך זה שחצי מהפורנו המיוצר לא מנסה לקלוע לטעם הנשים? אולי כי כקבוצה, הן צורכות פחות פורנו מהגברים. יתכן שהרומן הרומנטי ממלא אצלן צורך מקביל.

    דפנה יואל מתווכחת עם טענה שלא נטענה כאן, על שוני ניכר במבנה המוח. מעניין אם היא או אחרים ניסו לעשות התאמה לנתונים לפי רמות הטסטוסטרון או פרמטרים פיזיים אחרים שיש בהם הבדל בין המינים.

    אהבתי

  33. דווקא יש היום כתבה בהארץ שמזהירה שבשל טינדר הבנים מנצחים במלחמת המינים והבנות נכנעות לתרבות הסטוצים.

    אהבתי

  34. נו שויון , אז כשנוח עיתון הארץ הוא סמכות וכשלא נוח אז לא.
    הכתבה שלי מסיינטיפיק כלכליסט!

    הנה , כאן ניתן לראות את פעולת המוח הגברי כמו בתנאי מעבדה ,בואקום
    מנותק מתרבות.

    אהבתי

  35. תמריץ
    טינדר זה פאסה
    יחי אוקיי קיופיד
    אחת שיודעת..

    90% מהנשים לא מחפשות סטוצים , אך עשויות לזרום על כזה בתקופות קצרות מסויימות או בנסיבות מסויימות וגם אז לא עם כל אחד.
    בעוד גברים יהיו בררנים הרבה הרבה פחות.
    אז כן , יש נשים שמשתרללות , ובעידן הליברלי יותר ויותר , אך בסדר גודל פחות מגברים

    גרושות עם ילדים הן ליברליות מינית בהרבה. כנראה כי כבר לא מחפשות גבר מובחר לייצור ילדים ולהגנה עליהם ופירנוסם.
    רווקות עסוקות , גם עם בתת מודע , בבחירת גנים טובים לילד ובמציאת בן זוג לכל החיים.. גרושות מבינןת שכל החיים זה באגדות. Been there done that

    ממחקר אישי במשך שנה. מוכח.
    מ.ש.ל

    אהבתי

  36. גיא, סרטון יפה ורלוונטי!

    בנוגע לתדירות הסקס, *אולי* הכותרת צריכה להיות שבעבר צעירים *שיקרו* יותר בקשר לפעילות המינית שלהם? כך שהתופעה שצריך להסביר היא למה כיום משקרים פחות? — בקיצור, אני חשדן לגבי דיווח עצמי.

    אם כן חל שינוי, אני מהר על זמינות הפורנו מול העצמה נשית. הראשון הפך נגיש ואיכותי יותר, האחרונות הפכו תובעניות יותר.

    ————————————————————————————–
    שמעון חש, גרושות שונות מרווקות לא רק במספר הילדים הנוספים שהן מתכננות, ובאכזבה מחלומות, כפי שציינת, אלא גם בכך ש:
    1. הילדים מצמצמים את היצע הגברים שמעוניינים לבנות איתן קשר רציני.
    2. המזונות גורמים להן להיות פחות תלויות בהכנסתו של הפרטנר, כי כבר יש תזרים מגבר אחד.

    מעניין אם זה מצב מתמשך של סקס חופשי או תקופה קצרה של השלמת חוסרים.

    אהבתי

  37. מבקר , על מה יש פה ל*שקר* ?! נתוני תדירות הסקס אם לא ראית הם ל *חודש* ולא לשבוע . …. 🙂
    אני גם מניח ששוכני האקסלים במשרדי הממשלה לא כוללים את מדד תדירות הסקס (להלן SFI ) בתל"ג או במדד הפיתוח האנושי. אני מהמר שיש קורלציה חיובית חזקה בינו לבין הVIX (כמו במלחמה) . לכן הכללה של ה SFI בתל"ג יכולה
    למתן נפילות בתל"ג בעת משברים בבורסה. נשמע הגיוני? אני שוקל לרשום פטנט ולנסות למכור לחברה מה MMT 😉

    שמח מאד ששמת לב לעניין הסרטון , לפחות למישהו כאן מהקוראים יש חוש אומנותי. מדובר בזרם אומנות חדש שאני מייסדו –
    ארט-טוקבק (Arte – Talquabe)

    אהבתי

  38. גיא, אני תומך בלימוד הארט טוקבקת ובכלל ההומור הייחודי של תגובותיך בבתי ספר למגיבים. קח בחשבון את מאבקי הכוח והפוליטיקה האקדמית הצפופה בין חסידיך למעריצי ז'אנר ההיפו.

    אהבתי

  39. גיא , סחטיקה על הז'אנר החדש , רק שים לב ככה בקטנה :

    באנגלית , תואר השם , מקדים את השם , לכן , עסקינן ב :

    טוקבק ארט , ולא ההיפך כמובן ……ועוד כותבים זאת כך :

    Talkback art

    אבל היה טוב ……

    להתראות

    אהבתי

  40. אכן , הקיו ו – יו בסיפא מעיד על ניחוח צרפתי , אלא שהשאלה הינה זו :

    מי היה מבין זאת כך ?? ואגב , האם כיוונת בכך גם ל:

    talkweb למעשה , רק מורפולוגית צירפתת הענין ? כי זה אחרי יגיעה ,נשמע אפילו יותר חזק , הואיל ו :

    שפת הדיבור ברשת ,הינה למעשה , יטען הטוען : talkback , משמע , עסקינן ב –

    talk web יטען שוב הטוען …..למעשה …… להתראות

    אהבתי

  41. כן, נשמע מעולה(לא כיוונתי) ה – Art Talk Web , להלן ATW יהיה השם בעמק הסיליקון לצורך גיוס אנג'לים להשקעה ולקניית תגובות בכסף.

    אהבתי

  42. מבקר
    לגרושות עדיין יש היקוש גדול מאוד גם מגרושים וגם מרווקים. כמובן תלוי באטרקטיביות הגרושה , בגיל הילדים וכו..

    כמובן שההתהוללות שלהן זמנית ואז מחפשות קשר רציני ויציב. נכון גם לגרושים בדרכ.
    עדיין באין קשר קבוע , הן יגיעו למיטה מהר יותר ויהיו ליברליות בה יותר מאשר רןוקות. בדרכ כמובן. אין תמיד או 100%.
    הן גם רוצות סקס יותר. ברמה מטריפה…

    אהבתי

  43. גרושות עם ילדים בגיל העשרה ומעלה יהיו הליברליות ביותר בדרכ.
    הראש משוחרר , הרבה פחות טרוד בדאגה לגוזלים. פלוס גיל 40+ הן מגיעות לשיאן המיני.

    אהבתי

  44. לא רק לשמשון אלא גם לשמעון כהן יש דעות מוצקות בנושא
    https://www.psychologytoday.com/blog/the-scientific-fundamentalist/200803/male-brain-vs-female-brain-i

    כל הכתבה לעניין , מתוכה ככה , כמה פרגמטים ….
    These sex differences emerged during the course of human evolution because men and women often faced different selection pressures. Men have come to acquire systemizing and mechanistic skills because such skills were necessary for inventing and making tools and weapons. At the same time, low empathizing ability was helpful for men in tolerating solitude during long hunting and tracking trips, and for committing acts of interpersonal violence and aggression necessary for male competition. (It is very difficult to kill other people if you strongly feel for them.) Similarly, women have come to acquire empathizing and mentalistic skills because they facilitate various aspects of mothering, such as anticipating and understanding the needs of infants who cannot yet talk, or making friends and allies in new environments, in which ancestral women found themselves upon marriage. (In the ancestral environment, women left their natal group and married into a neighboring group upon puberty, a practice necessary to avoid inbreeding.)

    Men’s greater systemizing and mechanistic skills are the primary reasons why they are better than women at mathematics, physics, and engineering, because all of these fields deal with various rational “systems” governed by rules. Women’s greater empathizing and mentalistic skills are the primary reasons why they are better at languages and why they are better judges of character. Women also dominate primatology, which, like mothering of infants, requires understanding and reading the minds of individuals with whom they cannot communicate by language.

    (לצומת לב המהנדסים –>)
    But these adaptive sex differences sometimes misfire and manifest themselves in comical ways. For example, men’s greater tendency toward systemizing and mechanistic thinking means that they often try to “figure out” their relationships with their girlfriends as if they are logical systems or a carburetor. They don’t realize that relationships involve other human beings with emotions and feelings, which are not always rational and logical, and they instead treat other people as if they were machines…..
    (לצומת לב הנשים שמנסות לדבר עם מהנדסים –>)
    Similarly, women often talk to their cars and copy machines, as if they had minds and feelings. They don’t realize that they cannot really relate to their cars and copy machines, because they have no feelings or emotions; they have no “minds” they can read.

    אהבתי

  45. גיא, בנוגע למלחמה וסקס, אני זוכר שקראתי פעם על בייבי בום בגדה או בעזה בעקבות האיסור לצאת לעבוד והעוצר.

    אז השערה נוספת היא שכיום הצעירים עובדים יותר ובזמן הפנוי לא חסר להם בידור.

    אהבתי

  46. מבקר , השערה נשמעת הגיונית.
    חזרה לארט-טוקבקת אני שוקל שם נוסף בדגש על עיברית וציונות (ציונו..)
    מה דעתכם על ארט-תגובות, אופן הביטוי = Art Tguveau, למעשה ארט תגובו , כמו של צחי מנווה חמציצים.

    תמריץ ,זה מה יש.
    כל אחד והאלתרמן שלו.

    בפראפרזה על ההיגד של דני ליטני ….
    כל אחד והבוב שלו.

    אורי , ראיתי שכתבת משהו על פילים …
    גם יש לי התיחסות לספר של הררי (התקדמתי בפרק)
    אבל חייב לרוץ לעבודה ……

    אהבתי

  47. עוד כתבה מאוד מאוד מאוד ארוכה ,מעניינת ומקיפה טענות הצדדים שהועלו
    בפוסט ובתגובות….
    http://www.haaretz.co.il/magazine/.premium-1.2249381

    וקצת בידור ורכילות -מסתבר ששימעון כהן(*) A.K.A סיימון בארון־כהן הוא לא אחר מאשר בן־דודו של השחקן סאשה בארון־כהן.
    (*) אליו התייחסתי בתגובה מ בספטמבר 2015 בשעה 07:38

    אהבתי

כתיבת תגובה