דת האמת

משחר ההיסטוריה היו בני האדם אחוזי להט לדבוק בדת ולממש את הוראותיה בחייהם היומיומיים. לעתים התפשטה המחויבות הדתית לפינות הקטנות ביותר של החיים כמו בתרי"ג המצוות של היהדות שנוגעות בכל תחום – מחדר האוכל ועד חדר המיטות.

האליטיסטים שבבני התרבות המערבית במאה ה-21 היו אמורים להיות נבוכים מבחינה זאת: הם משכילים ומתוחכמים מכדי לדבוק בדתות הישנות ההיסטוריות כלשונן, ומה יעשו אם כך עם הצורך לתת משמעות דתית לחייהם? כאן בא לעזרתם המדע ויצר עבורם דת חדשה – דת סביבתית. כמו כל הדתות גם דת זו מאפשרת להעניק משמעות דתית גדולה לאקטים יומיומיים – מיחזור בקבוקים או הימנעות מצריכת בשר. יש לה כהנים גדולים, שחלקם כמו כהני דת בכל מקום צבועים להחריד (אל גור שחי באחוזת ענק, אך מטיף למודעות סביבתית ולצמצום בצריכת אנרגיה). כיאה לדת מודרנית אך גם במסורת שנאת העשירים של הנצרות הקדומה, הדת הסביבתית מדגישה את השוויון. את הנזק הגדול גורמות המדינות העשירות, והקורבנות האומללים יימצאו בעיקר בעולם השלישי.

הנושא המרכזי כיום על סדר יומם של מאמיני הסביבה הוא התחממות כדור הארץ. הצפי הוא שכדור הארץ יתחמם עד סוף המאה ב-2 עד 4 מעלות עקב פליטת גזי החממה כתוצאה מהשימוש האנושי באנרגיה. אנחנו כבר חשים בתוצאותיו של תהליך זה, למשל בגל החום העובר עלינו בימים אלו.

כדור הארץ חם מעט יותר אינו בהכרח דבר רע. באזורים הצפוניים של הכדור הדבר אפילו יכול להתקבל בברכה. עם זאת השינויים שיעברו על כדור הארץ במהירות שכזו עלולים להחריב על הדרך מגוון חיים ביולוגיים, לפגוע בערי החוף ולהקשות מאוד על קיום אנושי באזורים מסוימים. אנחנו במזרח התיכון, שחיים בדיוק על התפר שבין חוף למדבר,  ובסמוך לאפריקה שאוכלוסייתה תוכפל פי ארבעה בדיוק כשהאקלים בה ייעשה בלתי אפשרי מאי פעם, צריכים להקדיש תשומת לב מיוחדת לנושא. מפחיד לחשוב למשל על מה שיכול לקרות באזור הדלתה של הנילוס, אחד האזורים החקלאיים הצפופים ביותר שאינו רחוק מאיתנו, כשהאקלים ישנה אותו מהקצה אל הקצה ומה יהיו ההשלכות התרבותיות והפוליטיות של הדבר.

אינטואיטיבית תחזיות האקלים נראו לי נוחות מדי עבור השמאל הגלובאלי, משרתות טוב מדי את האג'נדות הפוליטיות שלו (ממש כפי שעליית דעאש נראית כמשרתת טוב מדי, באופן כמעט בלתי ייאמן, את זווית ההסתכלות של הימין על המציאות). אבל קונצנזוס המדענים בנושא, כמו גם השמש הקופחת מעלינו, כמעט לא מותיר ספק שבעניין זה השמאל לא סתם המציא לו דת, אלא בחר בדת אמת.

59 תגובות בנושא “דת האמת

  1. בצבא קוראים למה שכתבת "לאנוס את השטח".
    שמאל, התחממות, דעאש,אמת, דת.
    אוסף מושגים שלא ממש קשורים אחד לשני.
    סטראוטיפי משהו.
    טקסט עם היקשים חלשים, אולי בגלל החום…

    אהבתי

  2. אני בספק,
    ספק הוא מצב בין אמונה לחוסר אמונה והוא אמור להיות בבסיס מדע טוב ואמיתי (או שלא)…..
    נראה לי שאתה מדבר יותר על משמעות ותחושות פסיכולוגיות של השתייכות שנגזרות מטקסים ופולחנים.

    אהבתי

  3. ג'וש, הקשר בין מחלוקות ימין ושמאל הרגילות לבין שאלת ההתחממות הגלובאלית כמעט לא קיים בארץ וגם אין עניין רב בנושא בארץ. בארה"ב לעומת זאת זה נושא מחלוקת מרכזי מאוד בין רפובליקנים ודמוקרטים.

    אהבתי

  4. אני מדבר על כך שסביבתנות הפכה למעין דת, אבל בניגוד לכל הדתות מימים ימימה, פה יש משהו שבאמת יש לו הגיון מדעי.

    אהבתי

  5. הגיון מדעי , לפחות בהגדרה, אמור להטיל ספק ולעמוד בפני הפרכה . דת לא מעמידה את עצמה בפני הפרכה משום שהיא חותרת לשימור עצמי.
    נראה לי שיותר נכון לנסות להגדיר שהמדע עושה שימוש בעניין זה בטקסים ובפולחנים לקדם את עניין הסביבתנות מאשר לייצור דת סביבתנית.

    בכל מקרה אני מניח שהתנהגות המאמנים שלא רואים/מכירים את הניואנסים הקטנים הללו זהה בזה שהם מנסים "לאנוס את השטח" או מתבלבלים בין המפה לטרטוריה( צטער , הייתי חייב) ….
    רק שלמאמנים החדשים אולי חסר מיתוס יפיפה בדמות אלוהים שמדבר מפי האתון
    ומעמיד את בלעם ,הבטוח באמונותיו ובידיעותיו, באפסותו ומראה ומזכיר לו שאפילו אתון יכולה לראות דברים שהוא לא.

    אהבתי

  6. נניח שמחר בבוקר יוכח שיש טעות יסודית במודלים ופחמן דו חמצני לא מחמם (ובאמת במפתיע בעשור האחרון נעצרה ההתחממות, כנראה בשל ירידה זמנית בפעילות השמש), המאמין לא ירפה מאמונתו, אך המדען יגלה גמישות רעיונית. אבל כל עוד זה לא קורה – המאמין בהתחממות, חסיד הדת הירוקה, שיחק אותה. לראשונה יש אנשים דתיים שבאמת המדע משרת אמונותיהם.

    אהבתי

  7. אני מבין את כיוון המחשבה שלך אך
    מה תאמר על השימוש הדתי שעשו הקדמונים באסטרונומיה עוד מימי סטונהנג' ,הפירמידות המצריות והאצטקיות על לבוני הזיגורטים?

    אני לא היסטוריון של המדע אך ידוע לי שהוא משנה את פניו יותר מהר מהדת.
    מאחר והדת פועלת מתוך עקרון השימור העצמי היא נאלצת לשתף פעולה עם המדע כשיש לו ערך אינסטרומנטלי מסטונהנג' דרך הפרמידות דרך המהנדסים של מצרים ורומא ועד שהותיקן מקבל את תיאוריית המפץ הגדול.

    http://www.independent.co.uk/news/world/europe/pope-francis-declares-evolution-and-big-bang-theory-are-right-and-god-isnt-a-magician-with-a-magic-wand-9822514.html

    אהבתי

  8. אגב , אם אני זוכר נכון וייתכן שאני בהחלט טועה בנושא הזה אז יש מיסטיקה נוצרית שטוענת שספרי הקודש הם סוג של "אמת לשעתה" שניתנו לאדם בתקופה מסויימת ע"מ לעזור לו להבין את המציאות האלוהית בכלים תרבותיים שהיו ברשותו לאותו זמן. עם התקדמות הכלים שברשותו (המדע המודרני למשל) יכולים הסיפורים להשתנות ולהסביר יותר טוב ובמילים אחרות את מציאות האלוהית.
    על כן, מאמץ נוסף מצד המדענים יוכל לגייס לצידם את הכנסיה הקתולית , להבנתי.

    אהבתי

  9. האמת היא שמדובר בתחום שמגלגל המון כסף (אל גור למשל. אחרי שהרויח 100 מיליון $ הוא די נעלם…), וסליחה על הציניות . זה בטח לא נושא שיכריע בחירות.
    חבל שאתה לא מציג את המדענים האחרים שטוענים בדיוק להפך- אין התחממות גלובלית. אתה יכול לקרוא את זה פה:

    http://www.emetaheret.org.il/2015/02/13/%D7%A0%D7%AA%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%9D-%D7%9E%D7%A8%D7%90%D7%99%D7%9D-%D7%94%D7%A2%D7%9C%D7%9E%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%A7%D7%A8%D7%97-%D7%94%D7%AA%D7%97%D7%9E%D7%95%D7%AA-%D7%92%D7%9C%D7%95%D7%91%D7%9C/

    ןפה:

    http://www.friendsofscience.org/index.php?id=3

    אין לי דעה חד משמעית בנושא, אבל הלכת רחוק עם המסקנות .

    אהבתי

  10. גיא, כתבת: "המאמין לא ירפה מאמונתו, אך המדען יגלה גמישות רעיונית".

    אני מסכים אתך שיש הבדל מהותי בין מדע ודת בהקשר הפרכה ואימוץ רעיונות חדשים. אני רק רוצה להעיר שהתהליך הזה מתקיים בדרך כלל ברמת התחום המדעי ולא ברמת המדען הבודד. יש משפט שאומר: "המדע מתקדם מלוויה ללוויה". כלומר, המדענים הוותיקים לא באמת משנים את דעתם ומאמצים את התאוריה החדשה, מי שמאמץ אותה הם המדענים הצעירים. השינוי מתקבע כשאחרוני הוותיקים מתים.

    אהבתי

  11. גיא, אני חושב שגם ביהדות יש תפיסות כאלו שמנסות לפייס בין דת למדע, אבל נראה לי שמדובר בדיסוננס קוגניטיבי של מאמינים משכילים ונאורים, והפאנטים באמת לא נזקקים לטענות כאלו.

    גם בהיסטוריה של היהדות אומרים שנטילת הידיים מנעה הידבקות בדבר השחור. הדת יכולה לכלול אלמנטים שדעתו של המדע נוחה מהם, אך הדת הירוקה בינתיים ממש משולבת במדע האקלים. זה שילוב מדע ודת שעוד לא ראינו לדעתי.

    מבקר, המשפט שציטטת מגיא הוא למעשה ממקלדתי. בכל אופן הטענה שלך שהתהליך הוא מוסדי ולא פרסונלי מעניינת ואני מניח שיש בה אמת רבה.

    אהבתי

  12. מבקר, בהקשר לדבריך, ציטוט שמצאתי ברשת מישעיהו לייבוביץ': "במידה שידיעה והבנה הושגו במדע – הרי הן כפויות מבחינה פסיכולוגית על כל מי שמבין אותן, ואין הוא בן חורין להתעלם מהן; הן בשבילו, אפילו על-כורחו, בחזקת וודאות, אלא אם המשך השימוש במתודה המדעית עצמה מגלה טעות או משגה במסקנות קודמות".
    כמובן שאין לי ספק שלא כך באמת פועלת הפסיכולוגיה של המדענים. גם הם בני אדם.

    אהבתי

  13. ג'וש, אין לי שום יומרה להבין במדע האקלים, אבל כרגע נראה שיש בקהילה המדעית קונצנזוס כמעט מוחלט שההתחממות קשורה למעשי ידי אדם.

    אהבתי

  14. תמריץ , מאחר ואני לא דתי אני יכול בסה"כ לחיות עם דברייך לגבי השילוב החדש.
    גם שמעתי אנשים דתיים שמגדירים עצמם אמוניים מאחר וכנראה קצת סר חינה של המילה דת.
    אני גם מניח שלא חמקה מעיינך העובדה שבפעם ראשונה מאז המהפכה המדעית יש למדע יכולות הרס דתיות והוא בכלל האשם במצב.

    מבקר , אהבתי את המשפט : "המדע מתקדם מלוויה ללוויה" והבחלט עושה רושם שזה המצב הכללי. ישר חשבתי אם כך הדבר מדוע מישהו מחסל אם כך את מדעני הגרעין האירנים.
    באותו נושא :
    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001057618
    פעם גם אמרו שיש לו שורשים יהודיים … אז תיקו?

    כל מה שאני זוכר מהגל הוא שהוא אמר שתיאורייות מתקדמות לפי..
    "תזה", "אנטיתזה" ו"סינתזה"

    יש גם את העניין שהתלמיד מורד ברבו המדעי והופך את הערכים על ראשם…
    מזכרון …. הגישה המדעית האפלטונית מול האריסטוטלית … (פה אין סינטזה)
    פרוייד ויונג (כמה שאפשא אם בכלל לקרוא לזה מדע) ….
    בטח יש עוד דוגמאות לצמדים.

    Liked by 1 person

  15. יש טענות שאנחנו פשוט עוברים תקופה של התחממות כפי שהיה בעבר וההשפעה של האדם זניחה. ללא ספק האויר נקי פחות ולזה לבטח האדם אחראי.
    להרבה מומחים יש נטיה לעשות את מקור ההתמחות שלהם דת ואם יש ביסוס מדעי כרוח גבית מה טוב. קראתי שבעתיד הים יתמלא במדוזות, כשקוצצים אותן הן מגדלות מכל קטע מדוזה חדשה והן יאכלו את עשב הים ויהיה פחות חמצן. נשמע אפוקליפטי ושווה דאגה רצינית לכמה מצעדים עם שלט.
    ובשנת 1999 היה בג שנת ה 2000 כדת. פמיניסטיות ומלחמת הלהטבים והתמיכה בהם הפכו את זה לדת והפוליטיקלי קורקט זה דת. והתמיכה בשוהים הלא חוקים בדרום תל אביב. ומורשת רבין.
    בעצם אני חושב שבימים של חוסר ודאות אולי באמת כדאי לחזור קצת לתנ"ך ולערכי הדת ההיא של הספר, ולבדוק אם האמת בשעתה לא נותנת ערכים טובים שהולמים את היום יותר מכל השגעונות.

    אם החום יעלה כל כך מהר והחיים יתארכו אולי כדאי להשקיע בשביל הילדים בנדל"ן במדינות קרירות. במילא עד 2045 נהפוך וירטואלים והחום לא ישפיע עלינו.

    Liked by 1 person

  16. גיא, ההקבלה לחיסול המדענים האירנים משעשעת.

    במחשבה שניה, אולי הם בכלל מהנדסים ולא מדענים?
    גם אם הם מדענים, הם כנראה מהסוג שתומאס קון כינה "פותרי חידות", ולא "מהפכנים משני פרדיגמה".

    תמריץ, הציטוט שהבאת מלייבוביץ' נפתח במלים: "במידה שידיעה והבנה הושגו במדע". ניתן לשאול: אם יש מחלוקת בין גדולי המדענים, האם זה נקרא ש"הידיעה וההבנה כבר הושגו"? ומה פירוש "במידה ש"? הציטוט הזה מלייבוביץ' נשאר ברמה ההגדרתית המופשטת ולא מלכלך ידיים בפרטים ובפרקטיקה.

    נחזור למושג של "פותרי חידות". יש תאוריה, היא מפוארת ורבת השגים, אבל פה ושם יש בעיות שהיא לא פותרת כמו שצריך, או ליתר דיוק: "עדיין לא גילינו איך ליישם את התאוריה לגביהן". פותרי החידות הם עקשנים. הם לא מוותרים. הם מניחים שהתאוריה נכונה, ומשהו ביישום שגוי. והם בד"כ צודקים. לפי תומאס קון, קריירות שלמות של מדענים נבנות על פתרון חידות.

    מסקנה: מדענים לא ממהרים לזרוק תאוריה טובה לפח על כל שטות, אפילו לא בגלל בעיה מציקה ועיקשת, וטוב שכך.

    עם זאת, כשצצה תאוריה חדשה שנראית מבטיחה למדענים צעירים, חלקם מתמסרים לה והחדשנות היא דווקא פלוס בעיניהם, גורם מעורר תקווה וגאווה. אם התאוריה מניבה השגים משמעותיים תוך שימור חלק גדול מספיק מהשגי התאוריה הישנה, אז ככל הנראה תתרחש דינמיקת הלוויות שהוזכרה קודם.

    כדאי להשוות את זה לדינמיקה המאובנת של הדת, שבה גם כל חכמי הדור כבר השתכנעו שחייבים לבטל משהו, הם לא מבטלים בגלוי אלא מחפשים מעקף או תירוץ או פרצה פרשנית דחוקה שתאפשר להם להעמיד פנים שלא חידשו דבר.

    אהבתי

  17. מבקר טוקבקים, אתה מתפלפל יותר מדי
    מה ההבדל בין מדע להנדסה? כל המקצועות שהתואר שלהם כולל S זה מהמילה מדע. אין מדעי האומנות.
    ההגדרה של ליבוביץ זה הסבר כללי , לא צריך לפרק אותה לקוצו של יוד. כשאתה אומר: אני לא מקבל את המסקנות של המדען , הוא טועה, אז ההבנה שהושגה בשיטות מדעיות פשוט מוטעות אז זה אומר שליבוביץ טעה?
    מדענים לא אמורים לנסות לערער כל דבר שהם ניתקלים בו, לא זה מה שעושה אותם מדענים, אלא לבנות דברים מוצקים, כמו מהנדסים.

    אהבתי

  18. אורי, יש אנשים שעוסקים במחקר מדעי, בחדשנות מדעית ובפיתוח תאוריות מדעיות, ויש אנשים שמשתמשים בידע מדעי וטכנולוגיה ידועות, למטרות שונות.

    אני קראתי לראשונים מדענים ולאחרונים מהנדסים.

    גיא הביע דעה רווחת שמדענים (במובן הנ"ל) הם בעלי ראש פתוח ולא דוגמטיים. אני הטלתי ספק בכך תוך ציטוט המשפט על הלוויות, ונגעתי על קצה המזלג בתאוריה מורכבת של תומאס קון על התקדמות המדע, שמתארת שני סוגי מדענים (במובן הנ"ל).

    האמירה של לייבוביץ' לא נראית לי שימושית לענייננו, משום שהיא עמוסה הסתייגויות ופתחי מילוט: "במידה ש", "הושגו", "אלא אם כן". בכל אופן, אם היא טוענת שמדענים הם פחות דוגמטיים מאחרים, אז היא שגויה אמפירית, ואם היא טוענת שמדען חייב לציית לקונצנזוס המדעי, אז היא סותרת את ההיסטוריה של המדע.

    נחזור למהנדסים: אם מהנדס מקבל תוצאה שסותרת את מה שלימדו אותו, מה לדעתך תהיה המסקנה שלו? שמה שלימדו אותו לא נכון? או שחלה טעות במדידה, קלקול במכשיר, חומר גלם לא תקין וכו'?

    Liked by 1 person

  19. אורי, בפיתוח תאוריה חדשה או השערה חדשה יש מרכיב יצירתי-אומנותי. תתמודד.

    אהבתי

  20. http://www.csmonitor.com/

    זה האתר של כריסטיאן סיינס מוניטור (כך האיות בעברית). במקור עיתון ש 100שנים קודם שעבר למהדורה דיגיטלית אנשי עסקים ואנשים פרטיים קראו וקוראים כדי לקבל תמצית מדוייקת ואוביקטיבית של המתחולל בעולם.
    הדת אחת הדתות החדשות בעולם המערבי, הוקמה באמריקה על ידי מורה לתנ"ך בשם מרי ביקר אדי שהבריאה מסרטן בזכות האמונה. הדת מקשרת קשר אמיץ בין המדע לדת. הקשר העיקרי הוא בטענה שאם אדם יחיה חיים נכונים ומתוקנים רוחנית הוא לא יחלה. עיקרי הדת הם הפצת ידע וצבירת ידע אישי. ידע של כל המתחולל בעולם. העתון לא כלל מודעות פירסומת והתקיים מתרומות. ליד כל כנסיה יש חדר קריאה, פרט למדף אחד של ספרי מקימת הדת אין ספרים הקשורים לדת אלא רק ספרי לימוד וחינוך ומחשבים. אין להם אנשי דת אלא רק מורים. הם היו ממנים תקופה ארוכה את ערוץ הדיסקוברי. העיתון שלהם מאד מדוייק ולא משוחד דבר שהוא נדיר בעיתונות כיום, גם בעיניני פוליטיקה וארועים בישראל וגם בארה"ב.

    יתכן שיש צורך ביכולת לדיסוננט קוגנטיבי כדי להאמין בדת ובמדע בעת ובעונה אחת, היה מתמטיקאי ידוע מאד שכתב
    Why, sometimes I've believed as many as six impossible things before breakfast.

    אהבתי

  21. המדע במערב התפתח תחילה ביחד במאות ה15-17 ביחד עם ההרמטיציזם.
    ההרמטיזם הייתה מערכת של אמונות פילוסופיות ודתיות שהתאפיינה
    [בהתנגדות לדומיננטיות של הרציונליות הטהורה וגם לאמונה הדוגמטית.]
    מתישהוא תוך כדי המדע התנתק ועבר לגישת הרציונליות הטהורה (המהנדסית משהו) שבה לא משנה מי אתה אם תלך בעקבות חוקי המדע תגיע לאמת. מאוחר יותר במאה ה19 הבינו שהאדם לא באמת נפרד מסביבתו(גם הכלכלית – להלן מארקס ) והוא בעצמו סוג של מנגנון קליטה שמשפיע על המדידה. אז המדע החל להתבונן בעצמו גם בצורה ביקורתית.
    ————————————————————-
    http://tinyurl.com/pf6kts6
    הקונסטרוקטיביסט החברתי יטה לפקפק בקיומה של מציאות אובייקטיבית המתקיימת בנפרד מהמציאות האנושית.
    זו כבר קצת חזרה לפרותגורס והסופיסטים.
    "האדם הוא מידת כל הדברים."
    ————————————————————-
    תזכורת: מנהרת מציאות ,זן ויצירת מציאות:
    ?Who is the master who makes the grass green

    אהבתי

  22. דיברנו על פוסט מודרניות ,זן ורלטיביזם פעם אך אני לא מוצא…

    השאלה החשובה אם זה באמת פוסט-מודרני או פרה-מודרני ( הרקליטוס אמר שאי אפשר להכנס לאותו נהר פעמיים) והשאלה היותר חשובה היא מי זה גיא?

    הזן בודהיזם לא מאמין באמת ב"אני". ה"אני" ה"אגו" הינו המצאה חברתית , אשליה , מציאות מדומיינת לצרכי קונבנציה (לבוא ביחד – מוסכמה) . במובן זה הוא אמתי כמו שהכסף אמתי ( אם תציע לי עכשיו 1000 שקל – אני מבטיח לך שאקח) אבל על אי בודד אין להם משמעות.
    לכן כשבאים למסטר זן ואומרים לו "יש לי בעיה" הוא שואל בחזרה מי זה "אתה" שיש לו בעיה?

    מעניין מה היה לדקארט ( "אני" חושב משמע אני קיים) לענות לו .

    אולי הוא בעצם אמר (בלי להבין) ש
    ————————————————–
    שה"אני" מתקיים רק כאשר ה"אני" חושב.
    ————————————————–
    ה"אני" החושב את החשיבה המערבית הלוגית של או זה או זה.
    לעומת האני המרגיש ו[המכיל] את העולם המזרחי שהוא המצב של להיות אחד(*) עם הטבע שהוא מצה בלתי אמצעי כלומר נטול מחשבה (MuShin = No Mind).

    (*) אחד במובן של מציאות אדוויטה =( א (לא) דוויטה (לחלק) את העולם . דווה זה גם 2 בשפות הסלוויות. המערב לא אימץ את העולם שלא ניתן לחלוקה (אדוויטה) אלא את האינדבדואל ( האדם (גיא) לא ניתן לחלוקה – מכאן גם נובעות כמה "בעיות" פסיכולוגיות אבל קצרה היריעה).
    ———————————————————————
    בסופו של דבר , כמו שאומר למטה אלן ווטס , רלטיביות אינה מדרון מוסרי חלקלק
    ואני מוסיף שהדברים אכן יחסיים אך אין רלטיביות אבסולוטית ויש בהחלט קנה מידה לשפוט את הדברים.

    a lot of people who get anxious when they hear that everything is relative
    have no need to get that anxious
    relativity isn't some kind of slippery morass
    in which all standards and all directions get lost
    relativity is, really, the soundest situation that there is
    see, it's the one supporting the other, it's this thing
    ———————————————————————
    למי שיש עוד סבלנות – ההרצאה המלאה.
    http://www.cclocator.com/en/video/?v=voIovM07_JI&lang=en-GB

    אהבתי

  23. פוסט מעניין של משה שלום למען האמת – אין ספק שפחמן דו חמצני יכול לשפר את מצב החקלאות באזורים היותר צפוניים של הכדור, אף שאין בכך כדי לפצות על הנזקים באזורים אחרים.

    Liked by 1 person

  24. אורי, אני חושב שמשה שלום טועה בהבנת הגרף שהוא מביא.
    land-ocean temperature פירושו ככל הנראה הטמפרטורה באזור החופים (חוף = המפגש בין יבשה וים), ולא היחס בין הטמפרטורה ביבשה ובין הטמפרטורה בים.

    אבל אולי אני טועה.

    אהבתי

  25. 17 מועמדים רפובליקנים לבחירות לנשיאות. יום חמישי שעה 9 לפי שעון קליבלנד מתחילה העונה במרוץ הטלויזיוני.
    לאחר שבשתי הבחירות הקודמות היה קשה לשני הצדדים למצוא מועמדים ראויים, בקרב הרפובליקנים יש התעוררות. תוצאות הבחירות האחרונות לקונגרס ולסנט בהן הדמוקרטים אבדו הרבה מושבים נותנות תקווה לשינוי. הרבה שחורים לא יבחרו בבחירות הקרובות. וקלינטון המועמדת הדמוקרטית היחידה, אלא אם כן סגן נשיא ארה"ב גו ביידן יחליט לנסות את מזלו, ולו אין את המשאבים הכלכלים לכך.
    האם דונלד דראמפ אפיזודה, סנטור ראנד פול אמר שההובלה שלו בסקרים היא חוסר שפיות זמנית של הבוחר. צריך אולי להעריך את סכוייו לא לפי מידת הכישרון שלו אלא מנקודת המבט של הבוחר האמריקאי. מאחר ויש לו נסיון טלויזיוני רב והוא מוכר בציבור הוא ילך לדעתי רחוק.
    מאחר ואין שום ארועי ספורט מענינים בקיץ זה יהיה הנושא המסוקר ביותר בחדשות בארה"ב.

    http://www.theguardian.com/us-news/2015/aug/02/donald-trump-republican-debate-rnc

    http://www.theguardian.com/us-news/2015/aug/02/donald-trump-republican-debate-rnc

    אהבתי

  26. משה שלום מביא את דברים על בסיס מה שהוא קרא פה
    http://data.giss.nasa.gov/gistemp/graphs_v3/

    אתה קנראה קורא מדענים רק לאלו שעובדים בתחום התאוריה וזה בעיקר באוניברסיטאות. רוב הפיתחים והתגליות נעשים על ידי מהנדסים במחקר ופיתוח. הם לא מדענים לטעמך?
    אמנם כשמהנדס מפתח ומיצר הוא אחוז רגשי סיפוק אמנותיים ממש כמו צייר ופסל או ארכיטקט. כל מהנדס הוא אמן אבל לא כל אמן מהנדס.

    כשאתה רוצח מדענים בגיל צעיר אתה מבטל את נסיון העבודה והחיים שלהם. אולי כדאי לבקש מתמריץ לעשות
    כתבה הדנה בגילאים בהן נוצרו היצירות פיתוחים ותגליות, או אולי מבקר האומנות יטול את הכפפה.
    אלברט אינשטיין היה בן 26 כשהגה ופירסם את כל 4 הרעיונות הגדולים והמפורסמים ביותר שלו.
    מאסטר וג'והנסון היו בשנות החמישים והארבעים כשפרסמו את מחקרם.

    הסנדביץ הומצא על ידי ג'ון מונטגו אחרי שיצא לפנסיה בזמן משחקי ברידג'

    אהבתי

  27. אורי, הצצתי בקישור ונראה לי שמשה שלום צודק. עמכם הסליחה.

    אני מסכים שמהנדס יכול להיות יצירתי, ולא התכוונתי להכחיש זאת. מדוע בכלל העליתי את העניין של היצירתיות? בעקבות האמירה שלך "לבנות דברים מוצקים, כמו מהנדסים", שנשמעה לי משום מה כשוללת יצירתיות.

    נכון שהרבה תגליות ופיתוחים מתבצעים תוך כדי יישום. אבל מהפיכות מדעיות, כמדומני, לא עוסקות רק בהוספה וסתימת חורים אלא בשלילה של יסוד או הפיכת הבניין כולו על ראשו. וזה כן מושגי, גם אם אתה סולד מתאוריה ואקדמיה.

    לשאלתך על תגליות ופיתוחים בידי מהנדסים: אני לא פורמליסט. לא אכפת לי מה הגדרת המקצוע שלהם אלא מה הם עושים. אז לא אכפת לי לקרוא לחלקם מדענים. אבל תחת ההסתייגות שלא כל ידע הוא ידע מדעי. יש איזה סף של כלליות ומתודולוגיה שצריך לעבור. ואולי דרישות נוספות.

    התנסיתי במציאת פתרונות יצירתיים בתחום התוכנה, והתנסיתי גם ביצירתיות אמנותית (שירה וציור). הן בתוכנה והן באמנות חוויתי לעתים הרבה סיפוק ולעתים הרבה תסכול. אבל עבורי לפחות, אלה חוויות שונות מאוד. בעיקר בגלל שהתוכנה לא עוסקת בהבעה עצמית ורגש, והשירה והציור כן. סגנון אישי בתוכנה בהחלט קיים, אבל הוא החלק הטפל והמזיק.

    (במאמר מוסגר: כמובן שיש באמנות זרמים ותקופות שבהם הבעה עצמית היא לא העניין. התייחסתי להתנסות שלי).

    בנוגע לגיל, לא הצעתי להרוג אף אחד, ואני לא מזלזל בידע, מיומנות וניסיון שנצברים עם הגיל. אבל הטענה ששמעתי היא שמהפיכות מדעיות מתבצעות בדרך כלל על ידי:
    1. צעירים.
    2. מבוגרים שהגו אותן בעודם צעירים (לוקח זמן להגיע לעמדת השפעה).
    3. אנשים שהגיעו מתחום אחר (כלומר, מבוגרים בגיל אבל חדשים בתחום).

    אהבתי

  28. הדבר היחיד שטוב במהנדסים זה המשכורת שלהם.
    די , אין צורך להתחנף , לא יהיה שלום איתם וכל מה שאפשר לשאוף אליו הוא
    ניהול הסכסוך איתם.

    ובכל זאת מאחר שזה בלוג כלכלי (לא רק) אז הנה מההיבט הכלכלי
    Scientists vs engineers: this time it's financial

    http://www.nature.com/news/2010/101020/full/467885a.html

    מהנדס כתב את התבה ואולי זאת הסיבה שלא הצלחתי לקרוא עד סוף הכתבה
    המונוטונית.

    תודה.

    אהבתי

  29. הבהרה , למי שאולי חשב , אני לא מדען
    אבל אני ניחן כנראה בכושר המצאה יצירתי-אומנותי משום
    שחשבתי והמצאתי מילה חדשה : פלגיאט.

    אהבתי

  30. גיא, כשאני מזכיר יצירתיות בתחום של הנדסת תוכנה אני לא מתחנף לאורי אלא טופח לעצמי על השכם.

    אורי, כדי לחדד את הנקודה שלא כל תגלית היא תגלית מדעית, הנה דוגמה: רופא מגלה גידול סרטני במעי הגס של פלוני בשנת 2014. האם התגלית חשובה? לפלוני כן, למדע כנראה שלא. (בהנחה שהגידול הוא מסוג ידוע וכו').

    אהבתי

  31. מבקר , " הנדסת תוכנה" ?!
    הגם אתה, ברוטוס?!
    אנא אנו באים?!
    אם בארזים נפלה שלהבת….?!

    מה חסר עכשיו לסתום את הגולל זה לגלות שגם תמריץ מהנדס וכלו כל הקיצין!
    הלא כי סבלתי די והותר? האין די בכך שכולם פה משקיעי ערך?!

    אהבתי

  32. 🙂 🙂

    תמריץ כותב נפלא, הוא מאוד אופטימי, ומעלה על נס הדפסת כסף.

    כהנמן יטען שזו תהיה טעות להסיק מכך שתמריץ עסק או עוסק בכתיבת מצגות עבור חברות ביוטק או הייטק שבאות להנפיק בבורסה.

    או שהוא חלק מאגף ההסברה של בנק ישראל.

    אהבתי

  33. עברתי בימים טרופים אלה במספר רחובות מרכזיים של תל אביב ונותרתי המום.. זיהום דביק בכל מקום ניירות ואשפה מפוזרים על המדרכות דוכני פלאפל מלוכלכים כל זה ברחובות מרכזיים כמו אלנבי המלך ג'ורג' ודיזנגוף מטרופולין של ישראל החדשה..האם עלי להתיחס לכל המזהמים כימניים ואילו לפועלי ניקיון כשמאלניים לא מובן לי הפוסט הזה..? סביבה נקייה אכות חיים אוויר נקי אוכל בריא זאת לא דת זהו צורך הכרחי של חברה בריאה ולא חשוב בכלל מה השקפתם הפוליטית של אותם צרכנים מכובדים .. כולם רוצים לחיות טוב יותר במיוחד אנשי ימין בעלי אמצעים כלכליים והם רבים רבים מאוד אין כאן דת ודתיים..הייתי מאוד שמח תמריץ אם תואיל בטובך להגדיר מה פרוש שמאל ומה פרוש ימין אולי אז נתחיל לדבר באותה שפה ולהבין את הרעיון העומד מאחורי הפוסט הזה ..

    אהבתי

  34. מבקר, תודה 🙂 צחקתי מההדגמה המוצלחת של כשל השיעור הבסיסי שעשית עליי.

    מירון, אתה צודק לגבי הפוסט הזה שלי. היה בו משהו משונה. אסביר זאת בפוסט הבא.

    אהבתי

  35. קשה לתרגם base rate.
    "שיעור בסיסי" נשמע יותר כמו elementary lesson.
    בוויקיפדיה תרגמו ל-"הסתברות קודמת".
    אולי עדיף "הסתברות מקור" או "הסתברות בסיס".

    אהבתי

  36. תמריץ , נראה לי שתסכים לביקורת הזו
    … עוד ביקורת על הררי … לא כל מערכת שמנסה לתאר מציאות היא דת.
    ————————————————————-

    יובל נח הררי והדת הקפיטליסטית


    (הבוקר בדיוק קראתי את הפרק הרלוונטי בספר והרגשתי אי נוחות)

    "קפיטליזם היא לא דת אלא שיטה להשגת מטרות מסוימות; קביעת המטרות היא הדת(אידיאולוגיה). "

    "[כל מה שחשוב זה שבמסגרת המחקר הכלכלי ניתן לתמוך בתיאוריות או לתקוף אותן באמצעות מחקרים אמפיריים], ושזה משהו שלכלכלנים יש [תמריץ] לעשות אותו כל הזמן."
    ————————————————————-
    ….
    אם הסכמת …
    אז המדע האקלים לא יצר דת סביבתנית אלא תיאר מציאות שניתן לתקוף את
    את תחזיותיה באמצעות מחקרים אמפיריים , זה משהו שלמדעני אקלים יש [תמריץ] לעשות אותו כל הזמן.

    אם כלכלן בא ומסביר לשר האוצר מהם האמצעים הטובים ביותר לפי ניסויים אמפרים שנערכו להשיג תוצאה מסויימת אז הוא מתעסק בכלכלה מדעית אמפירית.
    אם הוא אומר לשר האוצר מה [צריך] לעשות ומנסה ל[קבוע] את המטרות אז הוא מתעסק בדת כלכלית.

    אותו כנ"ל לגבי מדען האקלים ….
    לכן המדע(השיטה) לא [יוצר] דת סביבתית אלא האנשים עושים זאת לעצמם.

    האבחנה הזו חשובה מאד והיא מבטיחה שלא נתדרדר להיות מ"הסוג הפוסט מודרניסטי" שמרדד כל שיטה ומנסה למחוק את הסקאלה.

    אהבתי

  37. האמת שלא הבנתי את ביקורתו של אורי כץ על הררי בקשר למהפכה
    התעשייתית מלבד האישום בקיום של "דת קפטליסטית"
    אולי מישהו יסביר לי כמו לילד בן 5?….
    (ניסתי לקרוא את מאמרי ההמשך של אורי כץ אבל הם מתישים אותי ועושים לי נקע במוח)
    הוא כותב
    "הררי …
    לא מנסה להסביר מדוע הן נעצרו, מדוע מערב אירופה הצליחה ולא סין, כיצד היו בנויים המוסדות הפוליטיים במדינות שחוו ראשונות את המהפכה התעשייתית, מה היו ההבדלים בין הממסד המדעי באירופה לממסד המדעי בארצות האיסלאם, כיצד תרם ההומניזם למהפכה התעשייתית ועוד שלל נושאים אחרים שאין כאן מקום להזכיר את כולם."

    אז הררי אומר מפורשות
    שהאימפריות בסין בפרס וכו ..מתנהלות באופן מסורתי על ידי הטלת מיסוי מוגבר וכפייה ….
    האימפריות האירופאיות הן אימפריות של סוחרים , ובורגנים וממנות את הכיבושים פחות ע"י מיסים וכפיה אלא ע"י אשראי …. אח"כ אותם בורגנים תוספים תפקידי ממשל וכו … נפוליון מזלזל באנגליה וקורא לה "אימפריה של חנוונים" ובסוף אוכל אותה וזה לפני תחילת המהפכה התעשייתית. אותה אנגליה שירשה את הולנד ככוח אימפריאלי באירופה. הולנד הקטנה הגיעה להיות אימפריה משום שכיבדה אשראי שלקחה בניגוד לספרד אויבתה.

    הנה , כל ההסברים מדקה 40 ….

    לגבי הממסד המדעי באירופה לממסד המדעי בארצות האיסלאם …
    אני יכול לענות לבד שבזמן "תור הזהב" בספרד נשרפה ע"י האיסלם
    ספריית נלנדה /

    If those books are in agreement with the Quran, we have no need of them; and if these are opposed to the Quran, destroy them.

    אהבתי

  38. הוא פשוט מתעלם מההסבר של הררי או בעצם מעדיף לא להבין. הררי באמת מסביר ברמה שילד בן 3 יכול להבין שהקפיטליזם הוא דת ברגע שלוקחים אותו כערך עליון, אומרים שמה שלא יהיו הנזקים הנלווים עדיין צמיחה היא המטרה שמקדשת את האמצעים. הוא גם נותן דוגמאות על פיהם שר האוצר יכול להסכים עם דברי הכלכלן שזו הדרך הנכונה לצמיחה אבל להעדיף להעביר כספים לתרבות או עזרה סוציאלית או תחומים אחרים.
    אורי כץ נלחם על כבודו. הוא נאלץ להגיב כי אחרת יתיחסו אליו ככומר ולא כמדען וזה אפילו גרוע יותר מלהיות מהנדס.

    אהבתי

  39. אני כאן עם אורי כץ. אפשר לבקר את אנשי הצמיחה שהם מתמכרים למספרים שטחיים שמעידים על צמיחה כלכלית, ושוכחים את המציאות מאחוריהם. אני כל הזמן כותב על כך. וגיא גם מאוד אוהב את ההבחנה בין מפה לטריטוריה. אבל הררי לא כל כך מחדד את הנקודה הזו, ולפיכך כתיבתו סתם גולשת להיות השמצת קפיטליזם פופוליסטית.

    אהבתי

  40. הוא לא מבקר את הצמיחה ואנשיה, הוא טוען שיש ערכים אחרים חלקם הומנים שעשוים להשפיע על החלטות כלכליות שאינן אך ורק מבוססות על צמיחה כמטרה. הוא מבקר את אנשי הכלכלה כשהם מנסים לעבור מהבעת דעה על נושא בו הם מוכשרים לנושאים שאינו מתחום נסיונם ולא קשורים לכלכלה. לפעמים ההחלטות של שר הכלכלה או המדיניות הכלכלית מבוססות על חישובים פוליטים.
    אני לא רואה מה היתרון לצמיחה במתן 2 בליון דולר לשנה לרשות הפלסטינית שמעבירה אותו לעזה.

    אהבתי

  41. אבל אורי כץ טוען שאף כלכלן לא באמת מתעניין בצמיחה, אלא באושר, והצמיחה זו רק דרך מספרית פשוטה ונוחה לדבר על אושר ורווחה אנושית. לכן הררי תוקף איש קש שפשוט לא קיים.

    אהבתי

  42. אורי,

    כאן פרופ מואב(דקות 24-29) אומר שהוא לא יודע לגבי המטרות ומסביר שכלכלה מחקרית מתעסקת באמצעים היעילים ביותר להשיג מטרות ולא במדיניות של קביעת המטרות (רמת הצמיחה, אי-שיווין ורמת רווחה ).
    הטענה שלו נגד המערכת התקשורתית בארץ זה שמסתפקים באינטואציות שגויות במקום לחקור את האמצעים לעומק.

    הויכוח הוא על כיצד עובד העולם הכלכלי האמיתי. על בדיקת האמצעים.

    אהבתי

  43. אורי כץ, ופרופסור מואב הם כהנים גדולים. ביחוד פרופסור מואב שהוא כוהן/דוגמן גם היה מרצה על כלכלה בעירום אם היה צורך כדי לשפר את החשיפה.
    הררי איננו מתנגד לצמיחה ולקפיטליזם, הוא בסך הכל מצביע על כך שזה עובר מאמונה לדת ברגע שנהיים פנטיים. באנגלית זה נשמע יותר טוב.

    הרי הזכרנו פה מספר פעמים את האגדה הנפוצה שצונמי מלחמה ופצצת אטום גם מביאים לצמיחה.
    אני מנוע מסיבות אודיאלוגיות לחלוק על יוטיוב מאחר וכרטיס הקול לא עובד אצלי מאז שעדכנתי ל 10.

    אהבתי

  44. אורי , נראה לי שלתמוך אוטומטית בכל קרציה(*) שתומכת בקורצווייל ובמעיין הנעורים זה דת אכבר אחול שקשוקי.
    אם כך , אני נאלץ לפנות לטיעון מאוטוריטה http://tinyurl.com/o4vpk63

    (*) סתם אני סך הכל מאד את הררי.

    אהבתי

  45. אני מחבב את מואב ואת אורי כץ, שני שחצנים משעשעים. לפחות אפשר ללמוד מהם, אני אפילו לא רוצה להזכיר את הכלכלה האמיתית, אופס. אם צמיחה זה אושר הם גורמים לי אושר יותר מאשר הכלכלה האמיתית.
    גיא, הלינק שלך חזר אליך (???). נכון אני מאמין בדת החדשה, אבל אני גם הולך לכנסיה ומלמד אותם על יהדות כך שאני מכסה את כל הכיונים. ב ספטמבר אני מרצה שמה על 3 סוגי סליחות, ולא סלחתי לאיש בימי חיי. אני אנצל את ההרצאה להעליב את כל מי שהרגיז אותי.
    אני מאמין שהאדם יחייה לנצח, תמיד חשבתי שזו משמעות "מותר האדם מן הבהמה", למרות שקוהלת לא הסכים עם קורצוויל.

    סגרו את בית החולים ליולדות "מולדה" מיד אחרי, אני היתי האחרון לעשות את מבחני הסקר בבית ספר עממי, אחרי, ביטלו אותם, החמצתי במילימטר, מיד אחרי שעשיתי בגרות שינו את השיטה לשיטת הנקודות, מלחמת יום כיפור פרצה ערב טקס סיום טירונות, מסדר המפקד בוטל, כמעט היה שווה. את הכל בחיים האלו אני מחמיץ כחוט השערה, כה עיקבי שברור לי שיש השגחה מלמעלה…שמכוונת. לכן אני משוכנע שמיד אחרי שאמות ישנו גם את השיטה הזו של חיים ומוות.
    זה תורשתי, הסבא שלי נפטר חודשים ספורים לפני שהמציאו את הפנצילין.

    יש לי נגיעס בנושא, אני לא יכול להיות לא משוחד. הררי אומר שכל אחד חושב שהדת של השני טועה ושלו צודקת ויתכן שאחת מהן צודקת.

    במלוא הרצינות בערך, אני לא מבין איך אי אפשר לראות שלזה האנושות הולכת, תראו את הפיתוחים והשינויים מאז מלחמת העולם השניה, זה עדיין תוצאות הדי המפץ של מלחמת העולם השניה, התחיל עם סרטים של אודי מרפי והמשיך עם ניל ארמסטרונג, כריסטיאן ברנרד, ביל גייטס. חברות גדולות זה גוגל ומיקרוסופט, אפל ופייסבוק. לא חברות נפט או מכוניות או ספנות. בהתחלה הינו אומרים: מה הם מיצרים שהם שווים יותר מהחברות הישנות שלהן יש משהו. אבל היום אנחנו מבינים שזה פה להשאר. דברים כבר לא יחזרו אחורה.
    אני שומע על מחשבים קוואנטומים מאז שהיתי באוניברסיטה בשנות השמונים אבל הנה זה מוציא סוף סוף עלה ירוק. אני אוהב לגדל פסיפלורה מזרעים והנשמה יוצאת עד שזה מוציא עלה, אני מתיאש, אבל כשזה מתחיל זה מכסה הכל בקצב מהיר מאד ופתאום יש פירות תוך זמן קצר מאד.
    יש לי גם צמח חרוב אחד שאני מגדל מזרע של חרוב שחברה הביאה ממנזר ליד לטרון. היו לי שלושים זרעים אבל רק זה הסתגל כי התנאים מאד לא מתאימים וכעת אחרי שלוש שנים הוא עדיין קטן אבל בטוח שהוא יהיה עץ עוד 40 שנים. אני לא יודע אם חיי נצח זה כמו פסיפלורה, אני מקווה שכן, או כמו עץ חרוב. אבל אין לי ספקות.

    אהבתי

  46. אורי , (הלינק שלי הפנה לתגובה של תמריץ שגם קצת ציטט אותי — > סוג של הומור לא מוצלח)
    לעיניננו , אני תמיד די פסימי ומתוך זה איכשהוא אופטימי…
    אני מאילו שלא הבינו תחילה למה האינטרנט זה דבר טוב….

    טוב , לא יודע אם יש לי משהו חכם לומר בעניין הנצח ….
    אז אולי …
    הנצח זה קצת כמו החמאס ….
    אם הוא יכיר בישראל הוא לא יהיה יותר החמאס ….
    כך אם גיא יחיה לנצח הוא איפשהו לא יהיה יותר גיא ….

    האם מטרת החיים היא לגרום לסדר לנצח את הכאוס?

    טוב , אולי אני משוחד לגבי המרצה ….

    Buddhism and Science (קצת ארוך … אבל שווה!)

    (תראה מה ידעו בשנות ה-60! 🙂 )

    החיים הם חיים רק ביחס למוות. הם הולכים ביחד. יש בכאוס צורך בשביל שנבין
    מהו סדר ….
    לפי הבודיהיזם יש להרגיש את זה ….
    זו לא התמודדות מול הטבע ולנצח אותו אלא לרקוד איתו….
    קוסמולוגיה מאושרת.

    האם אני באמת קונה את זה?
    לא יודע , לפעמים ממש לא , אבל שאני שומע את זה – זה [מרגיש לי] יותר טוב….

    אהבתי

  47. מכיוון שהררי בודהיסט ומבלה את הקייץ בהודו בלחפש את עצמו יש להניח שחיי נצח לא סותרים את הבודהיזם.
    אנשים ימשיכו למות מבחירה. אנחנו לא יכולים לדעת מה יהיה כשיהיו לנו עוד עשר שנים ועוד עשר שנים.
    למה אתה צריך לחשוש מפני המוות כדי שיהיה טעם בחיים? האם נישואים מחזיקים מעמד רק מכיוון שברור לנו שיש אופציה לגרושין? האם אתה נהנה במסעדה רק מכיוון שיתכן שהמנה תהיה לא טעימה.
    יש הרבה דרכים בחיים שלא בחרת כי אין זמן. אז יהיה לך כל הזמן שבעולם.
    הכל יהיה אחרת. תוכל למצוא מה גורם לך עונג ולהשאר בו וכשימאס למצוא משהו אחר. זה מה שמפריע לך? שלא תהנה מהחיים כי הם ארוכים מדי? כמו שאומר וודי אלן:האוכל היה גרוע וגם המנות היו קטנות מדי.
    ואם גיא לא יהיה גיא של היום הוא ישתנה בשלבים ויהיה רצף. החיים יהיו כמו שהם באמת צריכים להיות. החברה תספק עבורך את כל מחסורך ותוכל לעשות מה שאתה רוצה.
    תוכל לחיות בעושר ואושר עד היום הזה.
    כמובן שיכול להיות שאז מערכת ההפעלה תהיה ישר במוח שלך ואם זה כמו חלונות 10 הם יעשו לך עידכונים ותאבד את יכולת הדיבור כי הדריבר שלהם לא מתאים לחומרה הישנה שלך ואם תמנע עדכונים תחטוף אפלפסיה ומנוע החיפוש שלהם בינג ישלח לך פרסומות לטמפונים בסינית כמו שהוא עושה לי

    אהבתי

  48. חבל לי בשביל הררי אם הוא מחפש את עצמו במקומות אחרים.
    מי שמחפש את עצמו בד"כ לא מוצא את עצמו כי אי אפשר להיכנס לאותו עצמו פעמים 🙂 אבל זה בסדר גמור ולא שיש משהו לא בסדר עם זה.

    מה שהוא אומר ( 10 הדקות האחרונות בהרצאה יותר חשובות)
    שאם מביטים בחיים לרוב עם משקפי הנצח מפספסים קצת את הכאן ועכשיו. חבל.
    אז הנצח הוא סוג של בונוס … נחמד אבל לא הכרחי ורלוונטי למה שמרגישים עכשיו. אז כמו הקלישאה קשה להחזיק את המקל בשני קצותיו.

    ייתכן גם שאני סתם עושה לך צרות ונהנה להיות פרקליט השטן….
    לא יודע …. תביא קודם חיי נצח …. נראה 🙂

    אהבתי

  49. אורי, איך נהניתי מסקירת קורות חייך. אתה סוג של פורסט גאמפ הפוך. תמיד מקדים את הראשון להיות. ונחמד לראות גם את השפעות הרב דסלר עליך עם תורת הנגיעות שלו.

    אהבתי

  50. 🙂 , לייק.
    בקשר למדטציה שאמורה להביא הארה….
    אני אוהב את אימרת הזן שזן הוא דוקטרינה שמצביעה אל הירח המואר.
    אל נתבלבל בין האצבע לירח.
    העניין הוא שיותר מידי אנשים מנסים למצוץ את האצבע מאשר להתפעל מאור הירח.

    לסיום קצת קרש …
    כמה בודהיסטים צריך בשביל להחליף נורה מוארת?
    3 , אחד בשביל להחליף, אחד בשביל לא להחליף ואחדבשביל
    גם להחליף וגם לא להחליף.

    אהבתי

כתיבת תגובה