הנס של טבע היה קשה לניבוי

מייחסים לגולדה מאיר את המשפט שאומר שבישראל מי שאינו מאמין בניסים, אינו ריאליסט. זה משפט טוב לסכם איתו את קורותיה של החברה הגדולה בישראל, ענקית התרופות טבע, שהצליחה כל כך לא בשל היותה השקעת ערך מעולה, אלא בשל נס אחד גדול בשם קופקסון.

היום טבע הודיעה על העסקה הגדולה בתולדותיה של חברה ישראלית כלשהי. היא קנתה את החטיבה הגנרית של חברת אלרגן ב-40 מיליארד דולר. השוק הגיב בצהלה לחדשות, ומניית טבע מתקרבת כעת במסחר בניו יורק לשווי שיא של 70 דולר למניה.    מניית טבע הייתה במשך 15 שנה, מתחילת שנות התשעים ועד 2005 הנס של המשקיעים בישראל. על מניה בשווי 50 סנט ב-1990 קיבלת, חמש עשרה שנה אחר כך, 25 דולר. תשואה בלתי נתפסת שהפכה ישראלים מן השורה למיליונרים.   בעשר השנים שאחרי 2005 היא המשיכה להציג תשואה מכובדת. כיום כאמור היא מתקרבת ל-70 דולר. אבל זה כבר לא היה אותו מומנטום שלא כדרך הטבע, ובפרקי זמן ארוכים היא נראתה די קפואה במקום. רק לפני שנה וחצי עוד נסחרה במחיר של 35 דולר למנייה.

מה שהעיב על מניית טבע בעשור האחרון זה אותו רכיב שחולל עבורה את הדהרה הפלאית של שנות התשעים – הקופקסון. התרופה שפותחה במכון ויצמן שהפכה לתרופה הנפוצה ביותר לטיפול בטרשת נפוצה. הקופקסון הוא בשביל טבע מה שהאייפון עבור אפל. התרופה הזו אחראית כיום לרוב רווחי טבע. בעוד שבתחילת המילניום מה שמשך את עניין המשקיעים זה המומנטום של הקופקסון, האופן שבו התרופה שבתה את לב החולים והרופאים והוכיחה אמינות ויעילות, אחר כך התחילו הדאגות: תרופות שונות שניתנות דרך הפה ולא בזריקה הופיעו באופק והיה נראה כאילו הן עומדות לדחוק את הקופקסון לפינה. מאוחר יותר היה נראה שתוקף הפטנט לקופקסון יפקע וטבע לא תצליח להגן עליו משפטית.

תרופת הקופקסון הצליחה לגבור על כל המכשולים, ואפילו היום נראה שלא נס ליחה, אבל העלילה כולה הראתה כמה קשה לחזות את גורל טבע בפרט ואת תעשיית התרופות בכלל, ויותר מזה – כמה תרופות הן עסק קשה בימינו. תחילה חשבה טבע להתגבר על דעיכת הקופקסון בצורה הראויה ביותר – להנפיק תרופות חדשות, לא תרופות חיקוי שעליהן פרנסתה הרגילה, אלא תרופות מקור. ב-2005 הודיעה טבע שבכוונתה להוציא לשוק תרופה חדשה אחת לשנה החל מ-2009. היא התפארה בארסנל שלם של תרופות בקנה, ולחלקן האנליסטים צפו גדולות ונצורות. היום, עשור לאחר מכן, אנחנו כבר יודעים ששום דבר לא יצא מכל התקוות. כל ההבטחות הגדולות נקברו. לפח הזבל הושלכו דו"חות מפורטים של ניסויים שעלו הון עתק אך שורתם התחתונה הייתה חוסר מובהקות סטטיסטית וחוסר בשלות לאישור FDA.  טבע תלתה תקוות גם באפשרות שתוכל להוציא את הקופקסון כגלולות הניתנות דרך הפה, ולא בזריקה מציקה – גם זה לא הלך. עוד מאמץ גדול הסתיים בלא כלום.

אבל כאן באה לעזרת טבע העובדה שלא רק עבורה תרופות הן עסק מתסכל, גם עבור המתחרים. לשוק אמנם יצאו לא מעט תרופות לטרשת הניתנות דרך הפה, אבל כולן באו עם תופעות לוואי משלהן, מטרידות יותר או פחות. חלק מהתרופות התבררו אפילו כקטלניות עבור אחוז קטן מהחולים. הקופקסון לעומת זאת התברר כנס מתמשך – מחקרי המשך רק הראו עד כמה הוא אפקטיבי ונטול תופעות לוואי יחסית.

עכשיו מסתמן איום נוסף – תרופות חיקוי לקופקסון, אבל כאן הצליחה טבע לעשות קומבינה – היא הוציאה פטנט חדש על זריקה שניתנת שלוש פעמים בשבוע, במקום הזריקה היומית הנהוגה כיום, והצליחה להעביר מטופלים רבים לזריקה זו המוגנת בפטנט. בנוסף אין ספק שיש מורכבות גדולה בייצור הקופקסון, מה שיגביל את התחרות ואת שחיקת המחירים גם אחרי שיתחילו להופיע חיקויים. בכל אופן ברור שלא לנצח יהווה הקופקסון עבור טבע חבית נטולת תחתית של מטבעות זהב, ועל כן היא פעלה בחוכמה לקדם עוד ועוד רכישות כדי להבטיח את עתידה. הרכישה הנוכחית היא שיאו של התהליך הזה. הוא יבסס את מעמדה של טבע בעולם הגנרי, עולם תרופות החיקוי, ששולי הרווח בו נמוכים, אבל הוא קל יותר לניבוי לעומת העולם רב התסכולים והמהמורות של פיתוח התרופות החדשות, שבו המשחק הוא הכול או כלום – ובדרך כלל ה"כלום" הוא בעל סיכויים גבוהים יותר.

מי שמסתכל על תולדות טבע מבין דבר אחד – לפתח תרופות חדשות זה דבר קשה מאין כמוהו, ופעם אחת שבה אירע לך נס והצלחת בגדול עם תרופה חדשה יכולה לחפות על שני עשורים של כשלונות מתמשכים. אבל מי יכול היה לחזות מראש כיצד העניינים יתגלגלו.

42 תגובות בנושא “הנס של טבע היה קשה לניבוי

  1. Teva-לא על הלחם לבדו יחיה האדם צריך גם חמאה ושמנת גנריקה זה הלחם קופקסון זאת החמאה השמנת ואפילו הסטייק אבל קשה מאוד ואולי לא אפשרי לחיות בלי הלחם במיוחד לחם טעים מחיטה מלאה..
    ארז וויגודמן מנהל מעולה שהוכיח את עצמו כמנכ"ל של חברת שטראוס ואחרי זה ניהל בהצלחה רבה את חברת אגן כימיקלים "אדמה" בשמה היום ובבעלות חברה סינית גדולה אשר רכשה אותה מחברת אי די בי עוד בימיו של נוחי דנקנר בעל השליטה הקודם..שבוע ימים לאחר שדירקטריון טבע אישר את וויגודמן כמנכ"ל החברה וחבר בדירקטריון אני רכשתי מניות טבע ולא מצטער על הצעד הזה ההפך מרוצה מאוד וממליץ בחום על מניות טבע וחברת טבע אבל אני מוכרח לציין שאני משוחד וכדאי להתיעץ עם אחרים אני ממשיך עם טבע מאמין באסטרטגיה של ההנהלה וביכולת מקצועית של החברה בכלל..חשוב לציין וזאת דעתי בלבד לא המלצה בורסות בעולם בסין אמריקה אירופה לא משדרות חיובי הכיוון לא ברור מחירי הנכסים הגיעו לרמות לא הגיוניות עם מכפילי שוק גבוהים מדי ועם ספי לירידה בהכנסות ושולי הרווח למרות התיעלות בחלק נכבד של החברות מלוות בפיטורים ועוד..גם בישראל מחירי הנכסים הגיעו לרמות גבוהות מדי במיוחד הנדל"ן וכל זה עומד להשתנות בקרוב גם בגלל פעילות ממסדית כנגד המשקיעים אבל בעיקר בגלל כלים שלובים כאלה שמפנים משקיעים זריזים להשקעות בנדל"ן חו"ל ברלין בלגיה אמריקה ועוד יעדים לרבות אירלנד וספרד העולם הגלובלי מזמין הזדמנויות..
    בעיה נוספת כהערת ביניים זאת הנזילות בשווקים נזילות מתיבשת לעת עתה יש תמיכה של ה"יד הנעלמה" שלא נותנת לוול סטרית לרדת יותר מדי אבל מה הגבול ועד מתי..? רק חזרה לכללי משחק של שוק חופשי ולא מתוכנת כפי שהוא היום כלכלת העולם תתחיל אולי להתיצב ולצמוח אבל לפני הצמיחה תבוא צניחה…
    שלא תהיה אי הבנה אני מעריך מאוד את צעדי הממשל מיד אחרי פרוץ המשבר ב2008 ואת הניהול המעולה של הפד הקודם מר ברננקי וגם גברת ילין מגלה יכולת מצוינת…

    אהבתי

  2. בדרך כלל חברות בסדר גודל של טבע קונות פטנטים של תרופות מוכנות מאוניברסיטאות או חברות קטנות, או בעיקר מפתחות תרופות נוספות מתרופות קימות. בשביל לפתח תרופה מהיסוד צריך אוניברסיטאות עם מענקים ותקציבים או שוק מניות עם הרבה מהמרים.
    לגבי ירידת ערך הנדל"ן, בשום מדינה שהיתה בה גאות נדל"ן ב 8 שנים אחרונות כמו בישראל לא היתה מפולת. בסינגפור הנדל"ן תיקן מטה ב 20 אחוז לדירות היוקרה אבל זה פסיק בהשוואה לעליות. אין אפשרות להשקיע בספרד או ברלין בלי לגור ליד הנכס.

    אהבתי

  3. אין ספק שויגודמן הוכיח עצמו יפה מאוד לעת עתה.
    תמיד האמנתי שהקרבה ל"מוח היהודי" החוקר באוניברסיטאות בישראל נותנת לטבע יתרון. זה הוכיח עצמו בענק עם הקופקסון ובקנה מידה קטן יותר עם האזילקט לפרקינסון, אולם בעשור האחרון טבע לא הצליחה לנצל יתרון זה שוב. מאמציה שהתבססו על פיתוחים ישראלים נכשלו. גם מולקולה שקנתה מחברה שוודית, התקווה הגדולה ביותר, לא הצליחה.

    אהבתי

  4. אורי אני מצטרף לדעתך ולאופטימיות שאתה משדר בקשר לנדל"ן בישראל סביר שלא תהיה מפולת במחירי הנדל"ן למגורים בניגוד לנדל"ן מסחרי לרבות משרדים שבהם מורגשת חולשה וזו מתפתחת לכיוון שלילי אולי אף מפולת מחירים..
    מפולת במגורים לא אבל ירידה הדרגתית של מחירי הדירות בטווח של 20-25% תהיה ותתפרס במשך תקופה של 3-5 שנים משמעות הדבר שחלק מהמשק הישראלי יפגע ממיתון וחלק אחר ישגשג וימשיך לחגוג לרוב מדובר בחלק הממוסד בהם אנשי הייטק ביוטכנולוגיה וכד"ו אבל גם העובדים המאורגנים בעיקר בצבא קבע בחברות ושלוחות ממסדיות- ממשלתיות כל היתר כ70% מאזרחי ישראל ירגישו את המיתון שכבר מראה סימנים בשטח..מי שפעול בתבונה ביחס לרכישת נדל"ן בחו"ל בעיקר בגרמניה וניו יורק מרוויח אני סומך על הראש של המשקיעים הישראלים אשר יודעים לבדוק סחורה ולשמור על עצמם ברור שלא כולם ועוד נשמע על הצלחות וכישלונות גם יחד..
    נ.ב כאשר באירופה אמריקה ומזרח הרחוק יתחיל דילול של צמיחה מלאכותית מלווה בהזרמה ממסדית והסוף לדבר הזה הולך ומתקרב כולנו נחוש שהשמים עומדים לרדת גשם ברד וסופות רעמים בפתח אין כבר נשימה לממסד כולם חייבים להתאזן מצבה של ישראל לא רע אבל כולנו נחוש את ההאטה בכלכלה העולמית מי יותר ומי פחות…

    אהבתי

  5. לא מבין מהחיים שלי בעניינים הללו אבל מבלי יותר מידי להתעמק ובהערכה גסה ביותר נראה שאם
    אין שם שלדים רציניים בארון אז ב36 דולר למניה לא מדובר בסיכון ענק.
    אם סופרים את הרווחים של מעל חמש דולר למניה לשנה יוצא מכפיל 7.
    אם סופרים רווחים בלי הקופקסון אז מדובר במשהו כמו מכפיל 16.
    לא יודע מה המכפיל הממוצע בענף אבל בדיור בישראל מדובר במכפיל 30 עד 40. גם ראיתי שהאנליסטים הורידו תחזיות ועדיין כולם מעריכים שווי מעל 40 דולר למניה.

    כאמור אין לראות בכך המלצה כי אני לא באמת מבין על מה אני מדבר ואני די בספק שמישהו אחר שאינו עילוי מבין בעניינים הללו.

    שאלות למשקיעים הרציניים
    1. כשאנליסט נותן הערכת מחיר לאיזה תקופה הוא מדבר? שנה ? רבעון?
    בלי הגבלה?
    2. האם המחיר שהוערך הוא לשנה ויותר כולל דיבידנד שמחולק?

    אהבתי

  6. גיא, כדאי למדוד רווח מינוס תשלומי ריבית מול שווי שוק פלוס נטל חוב. נדמה לי שהיום יש לטבע חוב משמעותי.

    אהבתי

  7. תודה תמריץ.
    המקור ממנו לקחתי סקירות האנליסטים:
    http://www.calcalist.co.il/markets/articles/0,7340,L-3702029,00.html
    הם התיחסים לחוב –>
    "ההנהלה של טבע מצהירה כי בתקופה הקרובה תתמקד בהקטנת החוב ולא ברכישות או ברכישה חוזרת (Buy Back)", הוא מסכם, "והאמת היא שזה רעיון לא כל כך גרוע, בהתחשב בביצועים האחרונים של החברה בכל הקשור לפיתוח העסקי".

    גם שכחתי לציין שבמחיר הנ"ל מקבלים אחוז דיבדינד לרבעון לפני מס.

    אכן קשים ותנודתיים חיי משקיע שאינו משקיע מדדים.
    אני לרוב משקיע מדדים אבל קמיליה ביקשה תחזית לפני על משהו שתוכל לשפוט.

    אהבתי

  8. לגיא,

    כאחת שבאמת לא מבינה כלום בענייני השקעות, אבל מבינה מעט בתחזיות – התחזית שלך, שבעתיד מניית טבע תעלה, היא מעט בעייתית.
    המניות של כל החברות, פרט לאלו שעתידות לפשוט רגל ולצאת מהשוק, ירדו בעתיד ויעלו בעתיד וחוזר חלילה. כלומר, ברור שבשלב עתידי כלשהו תחזיתך תתגלה כמדויקת.

    אך בכך אתה שם את עצמך בחברת כל האנליסטים "הרציניים".
    למיטב ידיעתי, ההמלצות שלהם (קנה / החזק / מכור) אמורות להיות בתוקף עד המועד, הלא מוצהר מראש, בו יבחרו להגיד משהו אחר על אותה מנייה.
    כך הם גם מבטיחים לעצמם שלקוחותיהם לא יוכלו לנטוש אותם. הם אמורים להמתין במתח עד המועד בו האנליסטים יפרסמו את התחזית הבאה, שאולי תתייחס לאותה מנייה ואולי לא. וכידוע, אין דבר טוב יותר לרווחים מאשר קהל לקוחות שבוי.

    שאלתי לגבי חברת טבע ספציפית:
    יש להערכתי סיכוי לא מבוטל, אם כי רחוק מלהיות ודאי, שההשקעה הישראלית בחקר המוח תצליח ליצור פריצת דרך מדעית כלשהי. לדוגמא, במציאת תרופה לחלק מחולי האלצהימר.
    *אם* הערכתי זו תממש – האם לחברת טבע הישראלית יהיה יתרון כלשהו, בהשגת זכויות פיתוח התרופה החדשה ושיווקה, על שאר חברות התרופות הבינ'ל המתחרות בה?
    אם כן: אז לטווח מאוד רחוק, של לפחות 5 – 10 שנים מהיום, הייתי מהמרת על פריצת דרך ישראלית. בידיעה שמדובר בהימור.

    אהבתי

  9. קמיליה, לגבי השאלה ששאלת, לדעתי לטבע אין כל עדיפות יחסית על פרי הפיתוח של מחקר שנעשה בישראל. מסחור ה-IP שיוצא ממכוני המחקר והאוניברסיטאות נמצא בידיים של חברות היישום שמסונפות למכונים ("ידע" במכון ויצמן, "רמות" של את"א וכו'…), והן ממסחרות אותו לפי שיקולים רבים, שלדעתי השם "טבע" לא מרגש אותם, אוליי להיפך.

    אהבתי

  10. ל kb,

    תודה על התשובה.

    השאלה המתבקשת הבאה: האם יש דרך כלשהי להשקיע בחברות היישום הללו, למרות שאינן נסחרות בבורסה? (אם אני בוחרת להמר על ההצלחה של לפחות אחד מהמחקרים הנראים כרגע כבעלי סיכוי לא מבוטל)

    אהבתי

  11. קמיליה, למעשה יש דוגמאות מסויימות בבורסה בארץ להנפקת חברות מסוג זה. למשל תחת שם המניה "הדסית ביו", שלמעשה מחזיקה בפרוטפוליו שמקושר לבית חולים הדסה ולאוניברסיטה העברית. לא חושב שהמשקיעים רואים הרבה נחת מהשקעות מסוג זה, הם למעשה מחזיקים בערב-רב של חברות "חלום" ששורפות מזומנים. לטעמי אילו הן לא חברות שמתאימות למשקיעים קטנים אלא להון-סיכון.

    אהבתי

  12. עקבתי שנים רבות אחרי כשלונותיה הספקטקולריים של טבע לעשות משהו מפייפליין חדשני שמדי רבעון ציינו ראשיה כמה הוא מבטיח. גמידה סל שלא יצא ממנו כלום, האזליקט שלא התרומם, הקופקסון האוראלי, התרופה לזאבת. לא שאני מאשים מישהו. פיתוח תרופות פשוט עסק קשה מאין כמוהו.

    אהבתי

  13. רק לפני שנה וחצי הכול היה נראה מזהיר, ועכשיו המנכ"ל מתפטר בחרפה.. כמחזיק מניות טבע (נקנו ב-35 דולר), מקווה שעכשיו הזמן עבור המנייה לעשות את הדרך ההפוכה. העובדה שטבע שקועה בכל כך הרבה חובות יכולה לעמוד לטובתה. בעבר לא היה ברור איך מנהלי טבע צריכים להשתמש בתזרים המזומנים היפה שלהם וכתוצאה מכך עשו שטויות וקנו חברות אחרות ביוקר. עכשיו ברור מה עליהם לעשות – פשוט להשיב חובות – ואם יעשו זאת בהתמדה מסתבר שמצב המנייה יוכל להשתפר די מהר.

    אהבתי

  14. לתמריץ,

    כאמור, איני מבינה כלום בהשקעות בכלל ובחברות פארמה בפרט.
    אבל אני יכולה לשרטט לטבע גם תסריט פסימי יותר משלך, כולל אפשרות שהחברה לא תצליח להתאושש.
    (תוך מודעות לכך שיתכנו גם תסריטים חלופיים, אופטימיים יותר).

    א. התרופה העיקרית של טבע ופרת המזומנים העיקרית שלה, הקומפקסון, נמצאת בשלהי משך החיים שלה. יתכן, ומשחקים בתרופה יחד עם תעלולים משפטיים כלשהם יצליחו להחזיקה בחיים, כתרופה לא ג'נרית, עוד מס' חודשים – אך ברור שסופה קרוב.
    אין לטבע אף תרופת מקור רצינית נוספת. חמור מכך, אם kb צודק בהערכתו שמכוני מחקר ישראליים, אם יצליחו לפתח תרופה כלשהי, יעדיפו לפנות לחברות פארמה אחרות בעולם ולא לטבע, אז היא איבדה מקור עיקרי לפוטנציאל הגידול העתידי שלה.
    בעיני, זו גם עדות למחדל ניהולי. היה עליה להשקיע הרבה יותר בטיפוח ספסלי העתודה הישראלית / הילדים והנוער. ולו ברמת שלח לחמך על פני המים, כי ברבות הימים …

    ב. מתרחש בעולם שינוי בשוק התרופות הג'נריות. יותר ויותר חברות מהמדינות המתפתחות, כמו הודו ומקסיקו, נכנסות לשוק התרופות הג'נריות. מה שהופך את התחרות בתחום התרופות הג'נריות לתחרות בעיקר על המחיר, ופחות ופחות על דיוק ונאמנות למקור, אמינות הסטרליזציה וכד'.
    בכל תחום בו התחרות היא על מחיר – לייצור בישראל חיסרון משמעותי. לא רק שההוצאות בישראל גבוהות יותר מאשר בהודו, אלא שתחרות על מחיר מחייבת גם איכות ניהולית גבוהה. וישראל אינה ידועה באיכות הניהול שלה.
    מצב התחום הג'נרי של טבע דומה למצב חברת קודאק שלא נערכה לעולם של צילום דיגיטלי, או חברות הרכבות של ארה'ב כשהתחבורה למרחקים ארוכים הפכה למוטסת או IBM שלא נערכה בזמן למחשבים אישיים. העולם השתנה והם לא שמו לב לכך.

    ג. השילוב של א + ב + השקעות מפוקפקות = כישלון אסטרטגי של כל ההנהלה וכל הדירקטוריון של חברת טבע.
    העובדה שרק המנכ'ל התפוטר, אך כל שאר חברי ההנהלה והדירקטוריון של טבע יציבים בכסאותיהם, ומאשימים (בנימוס רב כמובן) רק את המנכ'ל בכישלון אך לא את עצמם, אינה רומזת טובות על יכולתם להפיק לקחים מהכשלונות שלהם ולהערך טוב יותר לעתיד.

    אני מקווה כמובן שיתממש תסריט אופטימי יותר.

    אהבתי

  15. א. לטבע יש אופציה לתרופת מקור נוספת בקנה. יש כמה. אבל כמובן יכולות להיכשל. קשה לחקות את הקופקסון כך שכנראה לא ייעלמו כל המכירות בין לילה גם כשתתחיל התחרות הגנרית. גם למתחרות יש אינטרס לא להוריד רמת המחירים לאפס.

    ב. התחרות מהמדינות המתפתחות החלה כבר לפני עשורים. טבע עצמה שחקן בזה כי יכולה להקים מפעלים בחו"ל וגם הקימה.

    אהבתי

  16. מניית טבע בשלושים דולר. צריך לכתוב פוסט "הקטסטרופה של טבע הייתה קשה לניבוי". עדיין דעתי שהיא שהשוק העניש את טבע מעבר לכל פרופורציה, והיא השקעה טובה.

    אהבתי

  17. כן, גם היא וגם הדולר חוטפים נמרצות ממר שוק.
    אם המצב לא ישתפר תמיד יהיה אפשר לנצל את ההפסדים לחזר מס.

    אתמול , לפני החקירה בפריגו ראיתי כתבה והערכה של איזה משקיע ערך או משבץהו שהמומנטום השלילי בטבע לקראת סיום והוא כבר כמה חודשים אוסף שם סחורה … ואף על פי כן טבע לא בין עשרת המניות המועדפות עליו.
    http://m.nasdaq.com/article/3-reasons-teva-pharmaceutical-industries-lost-another-520-million-in-market-value-in-april-cm783401

    אהבתי

  18. טבע מתחת ל30 דולר. הדולר מתחת ל 3.60.
    מתחת לשלושים דולר המכפיל הוא חזק בחד ספרתי גם בלי רווחי הקופקסון.
    אם החברה לא תסגר חלילה נראה לי שההשקעה אינה רעה כלל וכלל.
    אני כאמור , בכלל לא מומחה ולא מבין בדרך כלל על מה אני מדבר אבל
    נראה שטבע נהייתה מניית ערך.
    סייקינג אלפא הוא אתר חביב על משקיעי ערך
    יש שם לאחרונה מלא כתבות והערכות אופטימיות על טבע.
    כאן אחת שמשתמשת באיזה מודל חמש שנתי שאומרת שטבע נסחרת בדיסקונט של יותר מארבעים אחוז(לפי המחיר אתמול כ45) והערך האינטרינזי שלה הוא בסביבות ה55 דולר.
    https://seekingalpha.com/article/4064776-teva-pharmaceuticals-significant-upside

    נקווה שהם יודעים על מה הם מדברים.

    אין לראות בזה המלצה
    אני מגיב אך ורק מתוך רצון נרקסיסטי פולני לחזור לכאן עוד שנה ולומר 'אמרתי לכם' בין אצדק בין אם לאו.

    אהבתי

  19. נכון. גם כל הסקטור על הפנים.
    בכל מקרה
    לפי אותו משקיע ערך, מהקישור הקודם, החוב במגמת ירידה יפה.(ללחוץ על הread more)
    הוא גם העלה את הערכת הערך האינטרינזי ל57 מאז פירסום הדוח לאחרונה.(אישית ,אסתפק גם ב47 לרווח יפיפה עד סוף 2018)
    https://seekingalpha.com/article/4073208-3-reasons-upgrading-target-price-teva-pharmaceuticals

    אהבתי

  20. תמריץ , לפני שבועיים ויומיים כתבת :
    "עדיין דעתי שהיא שהשוק העניש את טבע מעבר לכל פרופורציה, והיא השקעה טובה."
    אז אני לא בדיוק מבין אם אתה אומר עכשיו שטבע שהיא השקעה טובה רק ש55-57 דולר זה קצת מוגזם או שגם 45$ זה אופטימי מיד או שבכלל התהפכת עליה לגמרי?(אולי עקב הערכה\מידע חדש?).

    אני קראתי איפה שהוא שעכשיו אחרי שמיזגו את הפעילות של אלרגן אז רווחי הקופקסון הם כ35% מכלל הרווחים(ולא בערך חצי כמו ממקודם) אז זה אומר שמתוך 5$ פלוס של רווחים ישארו רווחים של בערך 3.25$ למניה גם בלי הקופקסון בכלל.
    בחישוב גס ביותר(בלי להבין יותר מידי) גם אם רווחי הקופסון ישמשו בנתיים רק להחזר ההלואה פלוס מכירה של חטיבה או שתיים אז 3.25$ רווח למניה שעולה $30 נראה כמו תמחור מנייתי מכפילי של שנות ה80 באמריקה.

    אהבתי

  21. לא התהפכתי. אני מחזיק במניות טבע בסכום משמעותי במחיר קניה של 33 דולר. בטווח הארוך טבע מסוגלת מן הסתם להיות ברווח של 3.5$ דולר למניה בשנה. דרך אחת להסתכל על זה היא שזה מצדיק לכאורה מכפיל 15 של 52$. תוריד מכאן 35$ דולר חוב לכל מניה, יישאר לך 17 דולר. הפוטנציאל של המשך הקופקסון עוד כמה שנים ושל הפייפליין האתי מצדיק בוודאי עוד כמה דולרים. הגענו לאזור ה-20 הנמוך. כנגד חישוב פסימי כזה אפשר להציע דרך הסתכלות אחרת. טבע תחזיר 2 מיליארד דולר חוב בכל שנה (אולי עם קיצוץ מסוים בדיבידנד) עד שלב שבו החוב שלה כבר לא יטריד אף אחד. אז תוכל להיסחר במכפיל 15 על רווח של 4 דולר ולהיות שווה 60. אם הקופקסון והפייפליין יפתיעו ייתכן גם יותר.
    הנקודה המהותית בעיניי היא שתם עידן זריקת הכסף לפח על קניות מטורפות בשווי מנופח.

    Liked by 1 person

  22. נראה לי קצת נדיב מכפיל 15 לחברה שבסיטואציה שאתה בעצמך מתאר (גם הפסימית וגם האופטימית) עתידה מובטח לכל הפחות בלשרת חוב וריביות, ולא צמיחה (כל הרעיון של הרכישות בעבר, חוץ מלהרגיש שלהם הכי גדול, היה לייצר מראית עין של צמיחה). מרוב רצון להוכיח כמה הם גדולים וחזקים עשו שם שטויות ברמה של ביזיון מוחלט, ממש מביך ההתנהלות שלהם עם רימסה.
    תמיד נראה לי מוזר איך בתעשיית הביוטק בארץ לטבע שם מאוד לא טוב, ובשוק ההון רואים בה סוג של "נס כלכלי", עכשיו לפחות החלום והמציאות יותר מתואמים. מה שכן, באמת נראה שבמחירים האילו הרבה מזה כבר מתומחר. עדיין לא אגע גם עם מקל.

    Liked by 1 person

  23. לגבי התסריט הפסימי, במחשבה שנייה יותר הגיוני להגיד שהמכפיל 15 קשור לתקוות שיש בפייפליין ולהכפילו ב-4$, שזה הרווח הפוטנציאלי בתסריט שמרני וללא הוצאות מימון. מזה יש להפחית החוב. יתקבל 25 דולר למניה.
    הפייפליין של טבע ממש לא מדהים אבל יש שם תרופות למיגרנה ולטיפול בבעיות תנועה ויש גם שותפות עם חברה דרום קוריאנית שאולי תאפשר סוף סוף כניסה לביו-סימילאר.

    אהבתי

  24. נו, אמרתי לכם ממזמן שעדיף להיות משקיע מדדים.
    אני מתחיל להתחרט(אל דאגה אני עקשן , באללה של הנירוונה , ולא אכפת לי) שהשקעתי חלק גדול מהפליי מאני(מחיר ממוצע 123 שקל) של התיק שלי בטבע. בחודשים האחרונים , אם תשימו לב , יש במניה נפילה איטית ומתמדת כמעט בלי תיקונים בכלל. גם רואים שלמסחר בארץ אין כמעט השפעה והכל נקבע לפי המסחר בארה"ב .אמרתי לעצמי שבטח יש פה איזה מוכר גדול שאו שנמאס לו או שהוא יודע משהו חמור שאחרים לא.

    אחרי הכתבה הזו מהיום נראה לי שעצמי צריך להודות שצדקתי.
    http://m.nasdaq.com/article/3-drug-stocks-billionaire-money-managers-dumped-big-time-in-the-first-quarter-cm792533

    אהבתי

  25. נוסף על כך , אחרי שנים שאיחלתי לאויביי שיהיה להם כסף לקנות
    תרופות גנריות נראה לי שבמחיר של 29.85 דולר למנייה הם יכולים לקנות
    את בית החרושת.

    אהבתי

  26. נראה שטבע מתחילה להתאושש … מעל 31 דולר אחרי שהיתה כבר מתחת ל28.
    נראה שגם מכבי נגעה במינימום ועכשיו מחזירים את בלאט.

    אהבתי

  27. בשביל רווח צריך שקרנית(לא שקרנית (אמת)- פה היה יכול להיות קטע סטנדרטי של הקומדי סטור) פלוג תתחיל לקנות דולרים… ולא רק מהאינטרס הצר שלנו אלא של כל המשק.

    אהבתי

  28. דייויד בלאט לא יגיע למכבי ת"א, ימשיך בדרושפאקה
    לא יגיע להיכל מנורה מבטחים: המאמן, שכבר היה על סף חתימה אצל הצהובים, יישאר בקבוצתו הטורקית לאחר שלא הגיע לסיכום כספי על שחרורו. נבאן ספאחיה צפוי להדריך את מכבי בעונה הבאה
    אפרת עמורבןפורסם: 15.06.17 , 17:08
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4976470,00.html

    אהבתי

  29. תמריץ , 33.33 דולר. אתה כבר ברווח של אחוז דולרית בחצי שנה ממש משקיע ערך מדופלם 🙂
    אגב , מחיר הקניה הממוצע שלי כבר 115 שקל.
    טוב , מעניין אם זו קפיצה של חתול מת או התאוששות בצורת וי … ותןך שנה נגיע ל60 דולר.
    ימים יגידו.

    אהבתי

  30. ההבדל בין ירוק לאדום הוא לא רק ההבדל הכספי עצמו שלעתים יכול להיות כמה סנטים, אלא הבדל שמים וארץ בתחושת הערך העצמי של המשקיע 🙂

    עליית הערך של מניית טבע, אם תימשך, יכולה לאפשר לה לגלגל חוב יותר בזול ואולי אפילו להנפיק מניות נוספות תמורת מזומן וכך להפחית הנטל של החוב. יש לזה ערך בפני עצמו, לא רק כתנודות פסיכולוגיות.

    Liked by 1 person

  31. אפרופו , לכל מי שטען (בשיחה אישית) שצריך לקנות (give order) מניות בתחילת העליה שלהם… זה הזמן שלך לקנות טבע… אבל אולי זה לא טופס במקרה זה כי
    הרי ידוע שיש רק דבר אחד שיכול לתת orders

    אהבתי

  32. יש לו מעטים שאמרו עלי שיש לי יותר מזל משכל.
    מה נאמר? לא נאמר. עם עוד נס כזה קשה להתווכח.
    במובן הזה, ברקשייר זה כמו מאפיה רוסית – אם לא 200% רווח הם לא מסתכלים.

    Liked by 1 person

  33. מעניין להסתכל על הפוסט ועל השרשור הזה, כשטבע ב-6 דולר.. החרדה מחדלות פרעון מרסקת את החברה. אין לה אורך נשימה. התרופות החדשות מאכזבות, לא הייתה הקטנת חוב ולא ברור מאיפה טבע תשלם קנסות באמריקה. הכיוון נראה ברור. אפשר להגיד שגם אין לאף אחד תמריץ להציל את טבע. נניח שמשקיעים יתאגדו להצילה. חלק נכבד מכספיהם ילך לתשלום קנסות. עדיף למי שרוצה להציל את טבע לחכות שתשלם כל הקנסות מקופה ריקה ורק אז להיכנס.

    אהבתי

  34. עצוב לראות איך מספר קטן של החלטות מטופשות הצליחו למוטט את החברה שמפוארת שבנו הורביץ ומקוב.
    מומלץ לחזור לראיון עם ג'רמי לוין בגלובס מסוף 2017, התובנות שם רלוונטיות מתמיד:
    https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001213958

    "…טבע תמיד הוגדרה כ"חברה הגנרית הגדולה בעולם", ונראה היה כי המשפט הזה היה לעתים תחליף לחזון עבורה. יכול להיות שהמיצוב הזה היה בולט מדי בתודעה של ויגודמן, כשהוא החליט על רכישת אקטביס? אני באמת לא יודע מה ויגודמן חשב. גדול יותר זה, כמובן, לא תמיד טוב יותר. החזון של אלי הורביץ היה חברה רווחית, חברה בינלאומית…"

    Liked by 2 אנשים

כתיבת תגובה