האם לניבויים לטווח הרחוק יש ערך?

מדי פעם אני אוהב לבחון בבלוג שאלות יסוד עמוקות. בחודש שעבר שאלתי מדוע מדינות מסוימות עשירות ואחרות עניות (כזכור התשובה הייתה שהכול תלוי ביחס להפלות). החודש אשאל שאלה אחרת, גם היא יסודית: האם יש ערך לניבויים לטווח הארוך. כל המתנבאים למיניהם שמוכנים לשים את כל הז'יטונים על תשובה לשאלה כיצד יראה העולם עוד עשור או יותר, יש להם מושג על מה הם מדברים?

שיטת המחקר פשוטה: אלך לארכיון של גוגל ניוז. אחפש תוצאות מתחילת 2004 ועד סוף 2006 למחרוזות חיפוש שכוללות מילים כמו: 2015, prediction ,within a decade. כלומר נראה איזה ניבויים ניתן למצוא לשנת 2015 בכתבות מהשנים 2004 – 2006, בערך עשור קודם לכן, ונראה האם הניבויים האלו התגשמו. אשתדל להיות הוגן ולהכליל כל תחזית בהירה שאמצא. ארשה לעצמי לדלג על תחזיות ספציפיות מדי לתחומים לא ממש מעניינים או כאלו שקשה לי לבדוק האם התגשמו או לא.

  • פקיסטן תלך פייפן עד 2015

עיתון הודי דיווח בתחילת 2004 שלפי תחזית הסי איי אי פקיסטן תהיה מדינה כושלת עד שנת 2015. בתחזית: מלחמת אזרחים, טלבניזציה מלאה ומאבק לשליטה על הנשק הגרעיני. האם התגשם? פקיסטן אמנם לא המדינה המסודרת ביותר בעולם, אבל לא נראה שהפכה לכאוטית יותר משהייתה לפני עשור. הנשק הגרעיני עדיין בידיים נורמליות. עובדה שגם ניו דלהי וגם תל אביב עומדות על תילן. לא התגשם.

  • ננצח את הסרטן עד 2015

במהלך 2006 בישר המועמד לסנאט בן קרדין לאומה האמריקנית שעד 2015 תנוצח מחלת הסרטן. האומה השתכנעה ככל הנראה, ובחרה בקרדין לסנאט שבו הוא מייצג עד היום את מרילנד. מחלת הסרטן התקשתה יותר להשתכנע. מספר האמריקנים שימותו מסרטן השנה דומה למדי למספר האמריקנים שמתו ב-2005. זהו הישג, שכן האוכלוסיה גדלה ותוחלת החיים עלתה, אבל זה בהחלט אינו ניצחון מוחץ. לא התגשם.

  • הים הצפוני יתרוקן ובריטניה תייבא המון נפט

בשנת 2005 ניבא אתר הבי בי סי כי הים הצפוני יתרוקן מנפט ויגרום לבריטניה לתלות אנרגטית קשה. ב-2015 תצטרך בריטניה לייבא כל יום בין 600 ל-700 אלף חביות נפט.  במבט בדיעבד נראה שהתחזית הייתה בכיוון הנכון, אבל רק אופטימית מדי. הנפילה בתוצר מהים הצפוני הייתה חדה אפילו יותר, והעיקה על בריטניה ועל שער הפאונד בעשור שחלף מאז. התגשם.

  • קצב תפוקת הנפט העולמי יקפא במקום

מאמר מפורט משנת 2005 גולל את החששות לגבי עידן שיא הנפט ותפוקת הנפט הסעודית. המאמר ניבא שסעודיה לא תצליח לעבור את קצב התפוקה שלה מאותו זמן – 10 מיליארד חביות ליום, בניגוד לדעת מומחים המצפים להכפלת התפוקה הזו בתוך עשור או שניים. באופן כללי המאמר הביע נימה סקפטית לגבי היכולת להגביר את תפוקת הנפט העולמית מעבר ל-84 מיליון חביות ביום, כפי שהיה ב-2005. המעניין הוא שהתחזית התגשמה לגבי סעודיה, אך הישועה באה מפצלי הנפט באמריקה, ותפוקת הנפט העולמית גדולה ביותר מ-10% ממה שהייתה ב-2005, כך שבסך הכול חששות מהתייקרות עצומה של מחירי האנרגיה בגלל הגעת עידן שיא הנפט נראים רחוקים. כפי שאפשר לראות בתרשים מאתר ווקסהנקודה המרכזית לא התגשמה.

  • לא נזדקן

לפי כתבה בעיתון אוסטרלי מתחילת 2004, אחד ממומחי ההזדקנות הגדולים ניבא שבתוך עשור נמצא דרך לעשות איתחול לגנים שלנו, כך שישובו לאופן שבו תיפקדו בצעירותנו. ככה אולי נוכל לחיות עד גיל 300, הפליג המומחה בדמיונו. לא התגשם.

  • ננבא רעידות אדמה

כתבה בנשיונל ג'יאוגרפיק מספטמבר 2004 חזתה שבתוך עשור נהיה מסוגלים לנבא מראש חלק ניכר מרעידות האדמה, ממש כפי שמנבאים סופות הוריקן. אבל כפי שלימדו רעידות האדמה שהיו מאז בחלקים שונים של העולם והניבו תוצאות טראגיות, התקדמנו מעט מאוד בתחום הזה.  לא התגשם.

  • האיידס יהרוג את האפריקנים בצעירותם

דו"ח של האו"ם שצוטט באתר אינטרנט סוציאליסטי בשנת 2004 ניבא שתימשך המגמה של ירידה בתוחלת החיים בדרום אפריקה בשל מגפת האיידס. הצפי היה שתוחלת החיים בדרום אפריקה תגיע ל-40 שנה, אחרי שבשנת 1995 עמדה על 60 שנה, ובשנת 2002 עמדה על 50 שנה.  אלא שדרום אפריקה הפתיעה את כולם, בסיוע התרופות האנטי ויראליות לאיידס, וכיום תוחלת החיים שוב משתווה לזו שהייתה ב-1995. דרך אגב, את דרום אפריקה לא הושיעו דווקא הסוציאליסטים, אלא הושיע בראש ובראשונה גיבור בלתי צפוי: נשיא ארצות הברית ג'ורג' דבליו בוש.  כפי שציין ממשיכו הנשיא אובמה, לבוש מגיע המון קרדיט על התרומה העצומה והמוצלחת של ממשלו למלחמה באיידס באפריקה. הנבואה שלפיה דרום אפריקה תהפוך לבית קברות אחד גדול לצעיריה לא התגשמה.

מסקנות

אל תנבאו שום דבר לטווח של עשור ומעלה. לא ילך לכם.

14 תגובות בנושא “האם לניבויים לטווח הרחוק יש ערך?

  1. מעניין אם מישהו ב2005 היה יכול לחזות כותרת כזו ב2015
    ( ולא רק אצל גיא בכור)

    קונצנזוס ערבי: ישראל המקום הבטוח ביותר
    ———————————————-
    בטור שפירסם פובליציסט איראני בניו יורק פוסט הוא מסביר מדוע העולם הערבי נטש את הסוגיה הפלסטינית. הטענה: אף ערבי אינו חש בטוח בארצו, חוץ מהפלסטנים הזוכים להגנה הישראלית

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4680745,00.html

    אהבתי

  2. למקרה שאתה לא מכיר, האתר longbets.org הוא פלטפורמה לתחזיות והתערבויות לטווח ארוך. אני מאוד נהנה לחזור לשם כל כמה שנים ולראות מה התגשם ומה לא.

    אהבתי

  3. לא ידעתי שבוש תרם למלחמה באידס. עכשיו אני יודע.
    אני זוכר מצב אחר והוא שמדינות אפריקה החליטו לייצר בעצמם תרופות תוך הפרה של פטנטים ואמנות בינלאומיות.
    אם דברי נכונים, אזי גם לכך יש השפעה בצמצום החולים, והמסקנה היותר חשובה היא שמנהיגים לאומיים צריכים לדאוג בראש ובראשונה לעמם ולא למוסכמות בינלאומיות מקובלות (ראה ערך יוון).

    אהבתי

  4. המסקנה שלך, לדעתי, לא מדוייקת. התחזיות יתקיימו אלא שבדרך כלל לוקח להן יותר זמן.
    כמובן כשמישהו אומר אם ימשיכו לשאוב דלק מהים הצפוני הוא יגמר תוך 19 שנים אלא אם כן יקרה משהו לא צפוי הוא טועה ולא טועה בנבואה כי בטווח של 10 שנים תמיד קורה משהו לא צפוי.
    המציאות בהשוואה לסרטים מפורסמים של שנות השישים לאחר שמחשבים החלו להשפיע על החיים ועל הדמיון, גורג אורוול 1984, הרבה מהתחזיות התקיימו רק לא תוך עשור. אין לי ספק שאנחנו נחייה יום אחד עד גיל 300 אלא שזה לא יהיה תוך 20-30 שנה לצערי.
    כדי לדעת אם הגענו לעתיד אולי כדאי לנסות לראות את הדברים דרך עיניים של מישהו משנות השישים. עדיף עיניים של מומחה לתחומו. עד כמה אנחנו יודעים על התפתחות הרפואה ב50 השנים האחרונות? על קצה המזלג. אולי לרופא שהיה עובר בזמן זה היה הלם העתיד.

    ואם באמת יהיו מכוניות ללא נהג עוד 10 שנים, וקפסולות שיסיעו אותנו מלוס אנגלס לסאן פרנסיסקו במהירות הבזק, האם זו לא התגשמות נבואה.
    צריך להבדיל בין נבואה של אדם בעל השכלה בתחום לבין נבואה לצורכי שעשעוע לנבואה אמיתית של נביא אמיתי שלא מתקיימת כי מטרתה הוא להזהיר.
    פאקיסטן תלך פיפן זה רק יקח יותר זמן ומה יהיה עם האטום שלה? בידי מי הוא יפול? את הסרטן ננצח זה רק יקח עוד 10 שנים, עומדים על סף פריצות דרך.
    כשמומחה מדבר על אתחול גנים, נושא שהיה חם לפני 10 שנים כשגילו את ההשפעה של התקצרות זנבות הגנים עם הגיל וחשבו שגילו את העתיד, יתכן שהוא גם מנסה לעודד תקציבים, יש לו נגיעה בנושא.
    לולי מפולת הבורסה הינו מגיעים רחוק יותר.
    לפני שליש המאה היתי סטודנט למחשבים וחילקתי עתונים לממן את עצמי. נבאתי אז בגאווה גדולה שבעתיד הלא רחוק בכל קרן רחוב תהיה מכונה שתדפיס את העתון ותעדכן אותו "חי" כך שכך שהעתון יהיה תמיד שונה מהעתק הקודם ומדוייק. ושהמקצוע של חלוקת עתונים יתבטל מהעולם. זו היתה אז נבואה מרחיקת לכת.
    היא התקיימה, רק אחרת ממה שיכולתי לדמיין.
    גם כשעבדתי אז במחשבים בעלי המקצוע לא יכלו לנבא את הכיוון לטווח של יותר מ 10 שנים, כפי שאומר תמריץ. הפתרונות לבעיות שעלו אז, הגיעו, רק לפעמים בצורה שונה מאשר נבאנו. תמיד בצורה שונה.
    רק בתחום נייר הטואלט אין חידושים.

    אהבתי

  5. אורי, אני מאמין גדול בניבוי בסגנון "דברים ישתפרו". אבל כשמנסים לפרט מעבר לכך נתקלים בבעיה כמו שתיארת.

    אהבתי

  6. ןעוד נבואה

    ועדת הרפורמות החדשה שהוקמה בכנסת מתכנסת היום (ג') לישיבתה הראשונה בנוכחות שר האוצר משה כחלון ושר השיכון יואב גלנט.

    – בעוד שנה מהיום, בהנחה שהממשלה קיימת, מה אתה מצפה להשיג? מהם היעדים?

    "המטרה שלנו היא לקצר את תהליכי הבירוקרטיה בתחום הנדל"ן. נבלום את העלייה של עליית מחירי הדירות, להציע תוכניות לזוגות צעירים בעיקר במסגרת 'מחיר למשתכן' כדי שיוכלו לבנות דירות בהנחה של 200-250 אלף שקל, טיפול בחיסכון הפנסיוני שבו החלש מסבסד את החזק, להגדיל את יכולת גיוס המימון על ידי גופים מקומיים, להגדיל את האטרקטיביות של ישראל בעיני משקיעים מקומיים ומשקיעים בינלאומיים ולהביא לירידה ביוקר המחיה".

    אהבתי

  7. כתבה על אחד שניבא והצליח
    http://www.techinsider.io/futurist-in-1900-makes-predictions-that-came-true-2015-10

    אבל מי שקורא את הטקסט המקורי (בקישור כאן: http://tinyurl.com/nfnubgj ) רואה שהיו שם הרבה רעיונות שלא הבשילו (כמו שליחת מוצרים מחנויות לבתים דרך צינורות. דווקא רעיון מעניין), ומנגד תחזיות שפספסו בצורה מצחיקה (הקו לונדון – ניו יורק לוקח הרבה פחות מיומיים, האופרה לא מגיעה לבתים דרך הטלפון אלא דרך הטלוויזיה, ולפיכך אפשר לראות אותה ולא רק לשמוע).

    אהבתי

  8. כנראה שקשה יותר לנבא פוליטיקה והתנהגות חברתית מאשר מדע. למרות שהמדע הוא ברובו מה שאנחנו רוצים שיהיה ומה שיש תמריץ שיתממש.
    הוא לא ניבא מלחמות עולם, למרות שארה"ב רק עברה מלחמת אזרחים. הציפיה היתה יותר לכיון בריתות והתאחדויות. מעניין שהרכבות באמת לא הגיעו למהירות גבוהה יותר, כנראה התפתחות המטוסים אחראית לכך.
    הבחור ההוא עמד בנקודה דומה לנקודה שאנחנו עומדים בה, המהפכה התעשיתית הגיע לשיאה 60 שנה קודם לכן בימי אביו והוא ראה שינויים שלא היה להם אח ורע בהסטוריה. אנחנו בעמדה דומה, התפתחות המחשבים התחילה להאיץ לפני כ 40-45 שנים ואנחנו נמצאים בעיצומה של מהפכה זהה למהפכה התעשיתית.
    על סמך הטעויות בניבואים אפשר להניח שהרפואה תתפתח לאט יותר מאשר מצפים. שההתקדמות במחשבים תביא לארוע יוצא דופן שלא ניתן לנחש אותו שישפיע על החברה, שיפסיקו להשתמש בכסף מזומן, שהאדם יהיה בודד יותר ומשפחות כמו שאנחנו מכירים לא יתקיימו. שלא תהיה התקדמות במחקר החלל ושעדיין לא נפגוש בחיזרים.

    אהבתי

כתיבת תגובה