השמאל היווני הובס, אלא אם הימין האירופי יצילו

לפני כמה ימים ציפיתי וניבאתי שיוון תצא מהאירו. במקום זאת קרה דבר אחר, דרמטי לא פחות – ראש ממשלת יוון איש השמאל הקיצוני התקפל לחלוטין, ויתר על דרישותיו דווקא מיד אחרי שאלו קיבלו תמיכה מסיבית מעמו. הוא שנבחר על מצע של התנגדות חריפה לצנע ולרפורמות שוק חופשי מתכוון להפוך לקבלן הביצוע של האירופאים. כאילו שלי יחימוביץ' תזכה בבחירות ותתמסר לביצוע המדיניות של בנימין נתניהו מ-2003, ועוד כמה ימים אחרי שמשאל עם ינחה אותה לדבוק באמונותיה המקוריות. פשוט לשפשף את העיניים ולצבוט בזרוע מול ההזיה הסוריאליסטית הזו.

זו תבוסה מהדהדת לא רק לשמאל ביוון, אלא לסוציאליסטים בכל מקום שהוא. דב חנין וניצן הורוביץ דיברו בשבחו של ראש ממשלת יוון ציפראס בנימה נלהבת ועתה יוותרו נבוכים. הכלכלנים הבכירים של השמאל, פול קרוגמן וג'וזף שטיגליץ, קראו לעם היווני להצביע "לא". כך הוא הצביע, והצבעתו הפכה לנבובה.

השמאל כבר למוד תבוסות היסטוריות, ואלו באמת כירסמו בלגיטימיות ובכוח השכנוע שלו והובילו לכך שאירופה מונהגת ברובה בידי הימין.  זו יכולה להיות עוד מפלה כואבת לאוסף ובעלת השלכות ארוכות טווח: כוחו של השמאל במדינות אחרות באירופה המתנגדות לצנע, ובפרט ספרד, צפוי להיחלש. נחשף הבלוף שמאחורי הטענה שאפשר להתנגד לצנע מבלי להסתכן ביציאה כאוטית מגוש האירו. ציפראס הזיק בלי להועיל דבר – בדרך לתבוסה הוא הביא לסגירת הבנקים היוונים ופגע עוד יותר במצב המשק במדינתו.

אבל העניינים עוד יכולים להשתנות. כמה ממדינות אירופה, בפרט פינלנד שבה שולטת קואליציית ימין נחושה, מאסו בכל העלילה הזו ומאוד רוצות לפלוט את יוון החוצה. אם עמדתן תיגבר, תחנוניה הפתאטיים של יוון לא יועילו לה והיא תסולק מהאירו. אלא שאז היא עשויה דווקא להתאושש בשל חזרתה למטבע העצמאי. כך עוד יקרה אחד הדברים המשונים ביותר בסאגה הזו – עמדת הימין האירופי תגאל את יוון סוף כל סוף מקללת האירו ותחלץ את השמאל היווני הקיצוני ממלתעות התבוסה אל מצב שבו הוא זוכה להשגיח על התאוששותה של יוון.

נ.ב ניתוח נהדר של הטרגדיה היוונית מזווית אחרת בוושינגטון פוסט.

113 תגובות בנושא “השמאל היווני הובס, אלא אם הימין האירופי יצילו

  1. אינני מבין מה קרה לציפרס ולשר האוצר שלו:
    קודם כל הוא עורך מישאל עם מיותר, הרי עצם בחירתו לראשות הממשלה היתה מישאל עם שהביע אימון בתוכניתו.
    אח"כ שר האוצר שלו מתפטר.
    אח"כ ציפרס מתקפל ומבצע את מדיניות גוש האירו.
    אתם חושבים שמישהו מאיים עליו?

    יש לדעתי חשש גדול שאם הוא נכנע ככה, אז בבחירות הבאות תעלה לשלטון מפלגת "השחר הזהוב".

    אהבתי

  2. נראה לי שיוון עדיין לא מטורפת מספיק להעלות הנאצים לשלטון. ואולי היא יכולה להתגאות בכך שהרי בתנאים דומים בגרמניה זה כן קרה.

    אני באמת משתומם. זו התנהגות של פוליטיקאים בסדרות כמו 24 כאשר חוטפים להם את הילדים או מאיימים לחשוף סוד אפל מחייהם. אבל עובדה שרוב סיריזה עומדת מאחורי ציפרס וכך גם שותפתו הזוטרה לקואליציה הסולדת גם היא מצנע.

    אהבתי

  3. מאמר קצר אבל בהחלט לענין ציפרס ומפלגתו סריצה מיצגים את השמאל האירופי ביוון הם בעד דמוקרטיה מאמינים בחלוקה הוגנת יותר של הנטל הכלכלי בין אזרחים בעלי יכולת כלכלית גבוהה לבין העם הפשוט שהם הרוב..במילים אחרות מדובר בסוציאל דמוקרטים אבל לא קומוניסטים קיצונים אין להם שום ענין לפרוש מגוש היורו מרבית האזרחים ביוון רוצים להישאר בגוש אבל מבקשים תוכנית חילוץ פחות קיצונית ועם אופק חיובי לעתיד ציפרס פועל בהתאם..קרוגמן ושטיגליץ הם לא שמאל הם אנשי מרכז ליברלי הם אפילו לא קרובים לסוציאליסטים באירופה..בעיה של יוון בראש וראשונה זאת האמינות למנהיגי אירופה ובראשם קנצלרית גרמניה גברת מרקל אין יותר אמון לא ביוונים ובמיוחד לא בציפרס שמזגזג לאורך כל הדרך… ליוונים אין מה למכור ולמרות הכל הם רוצים עוד ועוד כסף יקר שמרבית הסיכויים שלא יוחזר אם כן האם יש סיבה הגיונית לתת להם עוד צ'אנס ועוד כסף יקר מפז בתקופה שהמיתון באירופה רק הולך ומעמיק..?
    אני חוזר על מה שכתבתי בתגובה קודמת שלי אם רוצים לחלץ את יוון מהסבך הכלכלי על מנהיגי אירופה מוטלת החובה לגבש תכנית שיקום אגרסיבית לתת ליוון מענק מותנה בסך 50 מיליארד יורו ולמחוק מחצית מהחוב המצטבר לבנקים באירופה אין דרך אחרת..ממשלת יוון תוך פיקוח צמוד של מנהיגי הגוש חייבת לפתח תשתיות ותעשיה חיונית לרבות פיתוח מואץ של המגזר החקלאי במדינה רק בדרך זו יוון תשנה את מצבה ואפשר שתעמוד בהחזר יתרת חובותיה בעתיד…

    אהבתי

  4. יעקב, הטענה האירופאית היא שהיוונים לא עשו כלום עם כל ההזדמנויות שנתנו להם. זו כנראה טענה מוצדקת. היהפוך כושי עורו?
    בפורום הבינלאומי בסין יש הסבר לגלגני על המערב לארועים ביון:

    קבוצה של יוונים נכנסת למסעדה גרמנית ומבקשת את המובחר במאכלי גרמניה. בעלת המסעדה מציעה להם להזמין את התפריט של הארוחות השלמות הזול יותר אך הן מעדיפים להזמין על פריט בנפרד. הם אוכלים ושותים במשך שעות ארוכות. כשמגיע החשבון הם מזדעזעים ומצביעים אם לשלם את החשבון או לא. 60 אחוז מהם מצביעים על לעזוב בלי לשלם ו 40 אחוז מנסים להגיע עם בעלת המסעדה על הלוואה ואז עוזבים. שאר האורחים במסעדה אומרים שזו דוגמה טובה לנצחון הדמוקרטיה.

    אני שומע שהמסעדות ביוון פתוחות והומות, אז המצב לא כל כך קשה. לדעתי אם היוונים יתנתקו מהיורו מצבם יחמיר מאד כלכלית אבל הדרך להתאוששות עוברת דרך שם. בילדותי היה צנע בארץ ופשוט לא היו מותרות. אבל איש לא רעב ולא הלך עירום ובסופו של דבר ישראל יצאה מזה תוך 20 שנים למרות תקציב צבאי גבוה. המצב של יוון כיום טוב מזה של ישראל וזה לא יקח כל כך הרבה זמן להחזיר את יוון לחיים נורמליים, זה יהיה תלוי רק בהם. הם יחיו כמה שנים חיי עוני.

    כמובן שהגרמנים יסרבו לשמוט את החוב ליוונים אם היוונים ממשיכים לחגוג.

    אהבתי

  5. הסיפור היווני בהחלט תמוה, אבל לא נראה לי שסוף הסיפור הגיע.
    פרקים נוספים בקרוב.

    אהבתי

  6. בבלוג של יאניס (שר האוצר הקודם) אין התייחסות להסכם המתגבש.
    זה אומר דרשני.

    אהבתי

  7. השמאל תמיד היה בבעיה כי הרעיונות שלו היו מורכבים מדי, והבעיה רק החמירה ככל שהשמאל אימץ את שיח הזכויות. השמאל האירופאי מחד רוצה באירופה מאוחדת ומאידך רוצה בשיוויון בין כולם, ובנוסף, הוא מחויב לדאוג לעם שלו בכל מדינה ומדינה.

    אבל בחיים אי אפשר גם וגם וגם. צריך להתפשר על משהו. אפשר להחזיק תיאורטית בכולם אבל הדגש השוטף לא יכול להיות על הכל. זה פשוט לא אפשרי. משהו צריך להוביל ולתת פרשנות לכל השאר. בהקשר האירופאי, אפשר לעצב שוויון אבל ככל שהסקלה גדלה זה הופך למסובך יותר. כמו בקיבוץ, שככל שהוא יותר גדול כך קשה לייצר אחווה ורצון לשרת את ערכי השיתוף. ולכן האיחוד וגוש המטבע רק מקשים על יישום הערך הזה.
    בשביל שיוויון צריך סולידריות וזהות, ובשביל סולידריות וזהות צריך לאומיות, אבל הלאומיות הפכה למשהו מוקצה בשמאל ובעיקר במערכת האירופאית החדשה, אז הסולדריות נפגמה והשיויון נחלש והימין עלה לשלטון. בקיצור, המערכת הפכה לסבוכה מדי והשמאל מחזיק בערכים שלא מסוגלים לדור בכפיפה אחת יחדיו. זה הפך למורכב מדי.

    גם בישראל קשה לשמאל להעביר את המורכבות של ביטחון יחד עם השתלבות במרחב הערבי יחד עם אחוות עמים יחד עם יחודיות ישראלית-יהודית. זה באמת קשה להעביר את המורכבות הזאת.

    אהבתי

  8. יאיר, הניתוח שלך מעולה לדעתי וקולע מאוד. אני ימני בדעותיי הכלכליות, אבל אני חושב שהיוונים פספסו בגדול עכשיו. היו צריכים לוותר על אחוות העמים למען הלאומיות, וזה שעכשיו בזכות זה יזכו לעשות כמה רפורמות של כלכלה חופשית – זה נחמד, אבל לא יציל אותם.

    אהבתי

  9. אורי יוון מסמלת את השבר העמוק שמתחולל בעולם של ימינו וכל זה מבלי שהדבר בא לידי ביטוי בכתרות של העיתונות הכתובה ומדיה דיגיטלית עולם הולך ונעלם בדיוק כמו אונית טיטניק שיורדת למצולות ים ואחרוני הניצולים נאבקים על חייהם.
    כל מי שעבר את גיל השישים וזוכר את ימי הצנע בישראל ואת הימים הקשים של הקיום היום יומי אבל ידע בהמשך חייו גם ימים טובים ומאושרים דור "הבייבי בומרס" נוטש את הזירה עם חיוך על השפתיים אבל עם דאגה עמוקה בלב לדורות ההמשך…גם אני זוכר ימים אחרים עם פרוץ מלחמת יום הכיפורים הייתי נשוי טרי עם תינוק בבית כשנה וקצת לאחר שהשתחררתי מסדיר ביום הקשה ההוא הופיע ליד ביתי במושב נהג מונית נסער דפק לי בדלת וצעק עלי "פרצה מלחמה קח את הבגדים שלך ותכנס לאוטו אתה מגויס לפי צוו 8.."הייתי המום יצאתי אליו וראיתי שבותך המונית כבר ישבו אנשים חזרתי לאשתי נפרדתי מבן שלי שהיה תינוק ויצאתי לדרך עוד הספקתי לראות חברים מודאגים מנפנפים אלי בידיים לשלום וגם אשתי עם תינוק ביד..בצהרים באותו יום כיפורים עצוב כבר הייתי בבסיס צבאי רועש וגועש במונית היינו ארבעה אנשים שלא הכרנו זה את זה בעבר אולם כאשר יצאנו התחבקנו כאילו היינו משפחה…זה היה העולם שלנו היינו תמימים ואוהבים עולם הולך ונעלם כמו טיטניק ששוקעת למצולות ים יוון ויוונים זה רק סימן לבאות..

    אהבתי

  10. יפה הסיפור של מירון. אבל הנוסטלגיה נראית לי קצת שקרית, ודווקא מלחמת יום כיפור שהזכרת, אף שבוודאי היו בה גילויים עצומים של אומץ ורעות, קצת פקחה לאזרחים את העיניים.

    אהבתי

  11. כן , מירון . אהבתי את הסיפור.

    חזרה , אם יורשה לי , לנושא השמאל-ימין וממשלותיהם לדורותיהן.

    ד'יזראלי אמר שממשלה שמרנית היא צביעות מאורגנת.(*)
    אני כמובן מסכים ומוסיף לאחר המקרה היווני שממשלה סוציאליסטית הינה
    צביעות לא מאורגנת. כל שכך מאחר שמוריס דונה אמר
    "קיומה של חברה איננו אפשרי אלא אם כן היא מבוססת על צביעות."
    אני מעדיף ממשלה שמרנית שתיקח את העניינים ברצינות ולא יהיה גם בנושא חשוב זה פארטאץ וחאפלפ.

    אם מישהו נפגע מדברי , אזכיר שאיני אנרכיסט ברמת הכלל , משייך עצמי לאסכולה הסקפטית ומצהיר שיש צורך בשיתוף פעולה עם המוסכמות המקובלות
    ושמח שהמוסכמות המקובלות נוטות לגישה השמרנית.
    אם הפסבדו-התנצלות לא התקבלה אז העניין הוא שאני רוצה לקבל את התגובות מפוסט זה למייל וחייב למלא את התגובה בתוכן כלשהוא.

    (*) אני חושב שאמירה זו תופסת כמובן גם למקום העבודה.

    אהבתי

  12. אני לא חושב שזה אבדן אמון מוחלט. זה מתכון לחוסר יציבות ולהחלפת שלטון. לא שליוון יש היסטוריה של יציבות פוליטית קודם לכן.

    אהבתי

  13. לא מתחייב אובדן אמון בדמוקרטיה.
    אפשר להמשיך להאמין בדמוקרטיה אך מראש להצביע , כפי שהסביר כאן לראשונה ועשה בעצמו ד' , הפוך.

    אהבתי

  14. ד מצביע לימין כדי שהימין ימשיך בדרכו וכולם יראו שהוא מובילנו לאבדון. אבל אם הימין יפעל כשמאל, והשמאל יפעל כימין – אז הוא בעצם צריך להצביע לשמאל, כדי שינקוט בגישה של הימין, כדי שנובל לאבדון, כדי שכולם יראו שהגישה של הימין מובילה לאבדון.

    אהבתי

  15. חחח גדול.

    לראשונה בבלוג, אני ספייצ-לס וחסר יכולת תגובה.
    על זה לימור אמרה :
    "אני בשוק, אני בהלם, אני המומה!"
    וכמובן
    "העם נקעה רגלו".

    אהבתי

  16. יש עוד פרשנות אפשרית לעניין. יוון בין אם תצא מהגוש בין אם תישאר זקוקה נואשות לרפורמות. ציפראס יכול להציג את העניין כאילו כופפו לו את היד והכריחו אותו לבצע את השינויים. קצת כמו שכאשר חברה רוצה לפטר היא שוכרת חברת ייעוץ שתייעץ לה לפטר.

    יריב

    אהבתי

  17. עדיין אני לא מבין, אם הממשלה הנוכחית של יוון עלתה לשלטון תחת מצע של: לא עוד להכנע לדרישות לקיצוצים, מדוע היא ממשיכה אתם? אלא אם כן המנהיגים הבינו שאין ברירה ואז כאמור השמאל נוהג כימין. משהו בסגנון רק הימין יכול לחתום שלום עם הערבים כי השמאל לא יקלקל לו.
    אני גם לא מבין מדוע היורו נחלש לעומת הדולר כשיש הסכם והתחזק כל פעם שהיה ספק אם יש הסכם. גם פה זה הפוך?. וזה בדיוק מה שיעקוב מירון וג'יסון אלכסנדר אומרים: תמיד הדרך הנכונה היא לעשות הפוך ממה שתחושת הבטן שלך אומרת.
    האם מירון צודק כשהוא אומר שאנחנו על הטיטניק? לי נראה הכל וורוד. אנחנו פשוט במים לא מוכרים.
    תמריץ אומר:
    "ודווקא מלחמת יום כיפור שהזכרת, קצת פקחה לאזרחים את העיניים."
    לא זכור לי שהיא פקחה, להפך היא הביאה ל מורך לב ציבורי.
    בינתיים לא יכול היה להיות טוב יותר, ומשתפר.

    אהבתי

  18. תודה אורי , כתבה מאד מעניינת.
    אני דווקא מהמר שלפני שתמריץ העיר את הערתו
    הוא ראה פעם נוספת את הנסיכה הקסומה.

    אהבתי

  19. ראיתי לאחרונה את הסרט "עשרה אחוז ילדה שלי". נחמד.
    קראתי עכשיו את הכתבה על ערביי ישראל. טובה מאוד. אני לא חושב שסותרת הערכים המוצהרים של הליכוד. תורת ז'בוטינסקי הדגישה את שוויון האזרח הערבי. אולי אכתוב על זה פוסט.

    אהבתי

  20. המלחמה פקחה את העיניים להבין כמה ישראל שברירית.
    הם פעלו תחת מצע של לא עוד קיצוצים אבל הישארות באירו. ברגע האמת החליטו שהישארות באירו יותר חשובה ולמעשה ויתרו על עצמאותה של יוון. זהו סוד מלוכלך שהאליטות האירופיות לא סיפרו לעמן: מטבע משותף עלול להביא העצמאות הלאומית לקיצה.

    אהבתי

  21. יריב, זה נכון שמעז יכול לצאת מתוק. אם יוון תאמץ הרפורמות שמוצעות לה, כלכלתה תהיה הרבה יותר בריאה בטווח הארוך. ומתישהו זה יוכל לשרת אותה.

    אהבתי

  22. מטאפורה קצת מגעילה אבל די טובה להבנת היוונים היא של אדם שאכל משהו מקולקל ועתה סובל מבחילה קשה. הוא יכול להקיא ולפלוט הכול, אבל זה כרוך בתחושה מאוד רעה לכמה רגעים, ולכן הוא מעדיף להאריך את הבחילה עוד ועוד ולקחת תרופות לא יעילות להקלה.

    אהבתי

  23. קראתי קצת על הסרט הזה. גם הוא נשמע כמו Chick movie … (לא שיש משהו לא בסדר וגו' )
    אגב , הפוך על הפוך … קראתי בידיעות(ברכבת) שממשלה ( הכי ימינית שהיתה פה כבר הרבה זמן , שהמלגה הגדולה בה לקחה מחצית הקולות של הבית היהודי ) הפסיקה לגמרי את בנייה בהתנחליות .

    אהבתי

  24. קצת תזכורת לתמריץ ואחרים זה נכון שלאחר מלחמת יום כיפור היו הרבה שאלות פתוחות שאלות חשובות מאוד בכל הקשור לכשל תפקודי במערכת הביטחון ובצה"ל לפני פתיחת המלחמה ובמהלך המלחמה עצמה..מוטי אשכנזי עורר גל מחאה חשוב היו לו ולמארגנים הרבה מאוד תומכים בקרב אנשי מילואים ואחרים ובעקבות הלחץ על הממשלה הוקמה ועדת חקירה "ועדת אגרנת"..ראש הממשלה דאז גולדה מאיר ז"ל יצא נקיה מכל חשד לרבות שר הביטחון משה דיין ז"ל הם היו הצד הפוליטי ואילו הצד המקצועי בטחוני ברובו יצא אשם ובצדק..באותו ענין העם המשיך להיות מלוכד סביב הנהגת תנועת העבודה ובנושא זה לא היו בקיעים לא בכלכלה לא בחברה ולא בעשיה חלוצית.. תנועת העבודה תמכה מעשית בגוש אמונים ובמתישבים ביהודה ושומרון אפשר לומר שהבסיס החזק של ההתישבות ביו"ש נוצר על ידי הסכמה שקטה ותמיכה כספית נרחבת של מערכת הביטחון אז ובתמיכתו של יצחק רבין ז"ל כראש הממשלה ושמעון פרס כשר הביטחון ..כל זה זאת היסטוריה הנוסטלגיה שלי לזמנים ההם אין בה שום שקר וזיוף כמי שחיי באותה תקופה ומשווה אותה לימינו אנו לא יכול לטעות היום לאנשים רבים יש פי כמה יותר אמצעים ורכוש אבל רוב העם חש שהחיים בזבל.. הרבה מתח וריקנות אשראי צרכני שהבנקים דוחפים לציבור בישראל הוא רעל הרסני וכל כולו בא בעידודה של הממשלה הנוכחית וזו שקדמה לה עוד נבכה על הצמיחה המזויפת של ממשלת הליכוד ימים קשים לפנינו..
    אולם במבט מעמיק על המתרחש בצד השמאלי של המפה הפוליטית אצלינו אני יוצא עוד יותר מתוסכל אין מנהיגות אין דרך בדיוק כמו ביוון וממשלתו הרדיקלית של ציפרס זה לא זה וזה גם לא סוציאליזם כי כבר אין חייה כזאת הכל בנוי על הון או בשפה פשוטה כסף כסף אמתי.. הדורות הבאים והדור הצעיר בימינו עשוים להתקל בחומות ושערים סגורים מהרבה בחינות הקשיים הצפויים רק יחזקו את הקיצוניים בחברה הישראלית ואיש לא יודע עד לאן זה יוביל אבל התמונה באירופה חמורה פי כמה מזו של ישראל זה הזמן לחשיבה יצירתית בכל כאמור יוון ויוונים זה רק סימן לבאות….

    אהבתי

  25. ראיתי ששמי עלה פה אז רק רציתי לשים דברים על דיוקם. הצבעתי לבנט לא כדי להראות שהוא מובילנו לאבדון אלא כדי להראות שמדיניות הימין המוצהרת איננה יכולה להתקיים בפועל במציאות של ימינו. הימין הינו צבוע. מדיניות הימין הינה פסאדה. מזכירה לי קיר גבס, מבחוץ נראה חזק אך אין לה שום עומק ויכולת להחזיק מים.
    וכן, מימוש מלא שלה יובילנו לאבדון.

    עובדה שיש ממשלת ימין טוטאלית היום, הימנית ביותר בהיסטוריה(כולל ליברמן מבחוץ), ועדיין מקפיאים את הבנייה בשטחים, לא מספחים את שטחי C, לא מבטלים את הסכמי אוסלו, מכניסים עוד ועוד משאיות ועזרה לעזה ועוד.

    ביבי הוא ימין או שמאל….? בדיחה גרועה…

    והאופוזיציה בכלל בדיחה שלא תוקפת את הימין וביבי על זה. בוז'י נראה לי כמו העוזר של ביבי ותוקף אותו בתקשורת עפ שטויות ומסיח את הדעת מהעיקר.

    אהבתי

  26. ד, ביבי מאוד גמיש, אבל מוזר לי שאתה תוקפו על כך. ראש ממשלת ישראל צריך להיות מדינאי, לא בובה שפולטת סיסמאות של הימין בלחיצת כפתור.

    אהבתי

  27. מפעל ההתנחלויות נטול לגיטימציה בינלאומית וגורם לנו נזק גדול. אם ביבי באמת נחוש להפסיקו, אכפיל דברי ההלל שאכתוב עליו לפני הבחירות הבאות.

    אהבתי

  28. הנסיכה הקסומה סרט חובה בקורס לדיפלומטיה. יש בו הרבה יותר אלימות מאשר 10 אחוז ילדה שלי. הגבור הראשי המתוחכם שמביע דעתו שבאופן קבוע הדברים הם אן קונסיבבלת זאת אומרת לא ניתן היה לצפות תהליך כזה בהגיון, נופל חלל להגיון ההפוך על הפוך שלו פשוט מכיון שהארועים הם באמת תמיד אן קונסיבבל.

    מצער לשמוע שביבי הפסיק את הבנייה בהתנחלות, הגישה האירנית היא הנכונה, להמשיך עד הסוף. אני מקווה שזה רק זמני. דווקא כיום כשהמערב עסוק בבעיות כלכליות ובדעאש היה צריך להמשיך ולבנות ולהבהיר לאירופאים שזו המדינה שלנו.
    אני מקווה שדעאש יכבוש את הירדן והפלסטינים יברחו לסעודיה ואז נוכל לכבוש את שתי גדות הירדן. אבל יש להניח שממשלת הימין השמאלנית שלנו תכנע למפלגות הערביות ותתן לפלסטינים אזרחות בלחץ מדינות אירופה ובא לישראל סוף.

    לגבי זבוטינסקי שגם הוא לכאורה חשב שהערבי יגור אתנו כאח. זבוטינסקי לא גר במדינת ישראל ולא חזה את האיומים על קיומה. אם הוא היה קורא את הביוגרפיה של ירושלים הוא היה יודע שקיום של כל מי שאיננו מוסלמי בישראל הוא אן קונסיבבל בעיני המוסלמים. וגם אם הוא אמר מה שהוא אמר, הוא אמר אחד בפה ואחד בלב מסיבות דפלומטיה, ממש כמו שישו הגיש את הלחי השניה. המדינה שלנו הוקמה כמדינת היהודים. אין מקום למוסלמים פה ומלכתחילה לא היתה כוונה שהם יהיו שווי זכויות. בילדותי הם היו וידעו שהם אזרחים בדרגה שניה וכך גם צריך להיות. הם ידעו את מקומם והיו שפלי רוח. רק בשנות השמונים תקופת רבין פרס וביילין אפשרו להם להציג את עורם האמיתי. טעות להגיע לכל הסכם מדיני של עקירת יהודים מבלי שזה ילווה בחילופי אוכלוסין מקרב ערבים ישראלים.

    מפעל ההתנחלויות נטול לגיטימציה בינלאומית וגורם לנו נזק גדול רק מאחר ואפשרנו לכדור השלג להתגלגל. כשמדינת פלסטין צועדת מאחורי הדגל באולימפיאדה זו אזהרה חמורה לסופנו. ועדיין תמריץ חושב שהסכמי אוסלו היו הפחות גרוע מבין האפשריות.

    אהבתי

  29. אנקונסיבבל בעברית מדוברת חינוכית זה "לא יעלו דברים דברים על הדעת" .
    בד"כ הדברים עולים במציאות לפני שהם עולים על הדעת וזה משום שהדעת
    לא כ"כ תמיד רוצה לדעת. במילים אחרות , כמו שגם כתב אורי כץ בפוסט על הגז ,
    יש דעות ועובדות והדעת בהרבה מקרים מעדיפה להחזיק בדעות לא משנה מה העובדות. לכן העובדות לא עולות בקלות על הדעת או שהדעת קצת מכופפת אותן אם הן בכל זאת עולות.

    קשקושים לחוד אני חושב שהקטע המסיים של קרב המוחות בנסיכה הקסומה תומך בתמה שהצגתי בתגובתי הראשונה לפוסט. השודד הנורא רוברטס( ווסלי החנון- יש אני מגובש או אין?) אומר שם ששני הכוסות היו מורעלות. מאחר שאין ברירה וחייבים ללגום מהם הוא פיתח בעבודה קשה בשנים האחרונות חסינות לרעל ולגם מהכוס הימנית.

    אהבתי

  30. תמריץ, ביבי הוא מאוד גמיש אבל הטענה שלי היא לגבי כל הימין ולא אדם אחד. למה שאתה קורא גמישות אני קורא לזה שקר. לא יכול להיות שמצהירים על סיסמאות לפני הבחירות ואחריהן ולבסוף מיישמים מדיניות שונה לגמרי שהרבה יותר קרובה למדיניות השמאל.

    אתה מתכוון לשבח אותו על זה שהוא מיישם מדיניות שונה לגמרי מאשר זו שהמצביעים שלו רוצים??

    אהבתי

  31. ד, אבל ככה נוהג כל מנהיג נורמלי.
    אפשר להסתכל על ציפראס. הוא התגמש והתגמש עד שלא נשאר שום דבר מעמדותיו. לעומת זאת ביבי, גם בגרסתו המתונה, נמנע מלהחזיר שטחים ולאפשר לפלסטינים לאיים עלינו מיו"ש – זה הקו האדום של תומכיו. האליטות העולמיות שונאות את ביבי אך לא מצליחות לכופפו כמו שכיפפו את ציפראס.

    אהבתי

  32. גיא, נזכרתי שלייבוביץ' אמר שאיש מדע כפוף לעובדות, לא מחליט עליהן. תמיד חשבתי שזה תיאור מאוד נאיבי.

    אהבתי

  33. גיא, המילה קונסיב הגיעה מהריון. משהו כמו להיקלט, אז אפשר לומר שאן קונסיבל שה פשוט לא ניקלט בהגיון.
    לסלי לא לוגם מהכוס הימנית, הוא לוגם ממה שנתנו לו, הוא לא בחר. הוא כמו שאמרת פיתח חסינות במשך הזמן למצב כי ידע שיעמוד יום אחד בפני אובמה.
    ד, למרבה הצער תמריץ מדייק, זו המציאות. אנחנו לא חיים בואקום. אם ביבי הפסיק את הבניה בהתמחלות כנראה ממש לא היתה לו ברירה. רק תחשוב מה היה השמאל עושה.

    אהבתי

  34. "הפסקת ההתנחלויות" היא סיסמה גדולה מאוד ואני חושב שהתיזמון שלה קשור ביותר להסכם שנחתם עם האיראנים. האם היא כוללת הרחבה על-בסיס ילודה עצמית? ויש מדדים רבים שלא ברור מה הם כוללים. לביבי חושים פוליטיים חדים ביותר, חלק נכבד מהאלקטורט שלו נמצא ביו"ש, והשקט היחסי מצד הימין בעקבות האמירה הזאת מלמד שהימין לא קונה את העניין.

    גם אני חושב שההתנחלויות הפכו לא לגיטימיות בינלאומית בגלל שאנחנו הובלנו לזה. ב-48 גירשנו, החרבנו והרסנו עשרות ישובים ערבים. על חורבות ישובים ערביים קמו ישובים יהודים. בבתים של ערבים שוכנו יהודים. ואין פוצה פה ומצפצף. ב-67 (כמעט) לא נפגעו ערבים, (כמעט) ולא גורשוערבים, ו(כמעט) לא נהרס ישוב ערבי (בכל זאת מדובר במלחמה ולא בגן משחקים). ישובים יהודים לא קמו על חורבות ישובים ערבים אלא רק בשטחים פנויים. חוסר הפרורפורציה המוסרי-ערכי בכלל לא עולה לדיון ציבורי.
    אי הלגיטימיות של ההתנחלויות היא מהלך של השמאל (שממשלות הימין נאלצו לזרום איתו) שאיבד את צדקת דרכו העצמית-ציונית ומחפש לגיטימיות בינלאומית על חשבון עמו שלו.

    אהבתי

  35. יאיר , אני לא יכול לכתוב לך פוסט תגובה אז אכתוב רק תגובה בקשר ל

    "….והשקט היחסי מצד הימין בעקבות האמירה הזאת מלמד שהימין לא קונה את העניין."

    ממה שאני שמעתי (לא מניסיון) רוב המקרים שהמשטרה פותרת אחרי שנים זה בגלל שמישהו לא יכל לסתום ת׳פה ורץ לספר לחברה. לא חבל ?
    דוביד שוויצר , המאמן האגדי , היה שואל במקרים כגון אילו "יודעים למה הדג על הצלחת?" ועונה …. "כי הוא לא סתם ת׳פה."

    או , במילים אחרות ,כמו שאומרים אצלינו : "אין הברכה שורה אלא בסמוי מן העין".

    כמו ששמעון אומר במקרים כגון אילו:
    לא אישי
    בכבוד רב.

    אורי , תפסת אותי , הוא אכן לא בחר אלא לגם ממה שנתנו לו. אלא אם כן הוא
    ידע מראש שהסיציליאני בחיים לא יבחר כוס שמונחת מולו ויעשה טריק בשביל להחליף את הכוסות.
    טוב , אני סתם מכופף עכשיו את העובדות שיתאימו לדעות שלי. אני לפחות מודה שלעיתים אני נוכל שעושה זאת ,לעיתים אחרות לא מודע מתוך אינטרס פנימי שאני עושה זאת ופשוט צודק במרבית הפעמים האחרות.
    אני חושב שהומניסטים אמיתיים מודים בד"כ שהם קצת נוכלים.
    אני לא מאמין לתחמנים צדקנים שהם תמיד רציניים ולא מודים אף פעם שיש בהם מן הנוכלות.

    אהבתי

  36. אורי, ביבי הקפיא את הבנייה בשטחים בתמורה לזה שהפלסטינים לא ימשיכו עם התביעות שלהם בבתי הדין הבינלאומיים (לפי פירסומים בוואלה)
    אז שוב פעם ביבי נכנע לפלסטינים….
    העיקר שביבי נחשב "גבר גבר" ו-"חזק" נגד הפלסטינים…. זה אותו דיל שהיה עושה השמאל. אין הבדל

    אהבתי

  37. יאיר אתה צודק במלחמת השחרור ב1948 צה"ל פעל בהתאם לנורמות מקובלות באותם ימים ראה את תזוזת העמים ההמונית בסוף מלחמת העולם השניה כפרים וערים נהרסו על ידי הצבא האדום ועמים אחרים תפסו את בתיהם של הקודמים מזרח פרוסיה כמשל.. אני לא מעלה על הדעת מה היה קורה אילו צבאות ערב היו כובשים את הקיבוצים בדרום וישובים כמו רחובות או פתח תקווה ואזורים אחרים
    את הדוגמה אפשר היה לקבל מנפילת גוש עציון והגורל האכזר של הלוחמים אשר נשבו על ידי הלגיון הירדני כולם נרצחו ובאכזריות..במלחמה אין מוסר מטבע הדברים יש הרבה נפגעים ויש חורבן והרס על הצבא אשר נלחם מוטלת החובה לנצח לכבוש יעדים וכל זה בכמות נפגעים נמוכה ככל האפשר בעיקר מצד חיילי צה"ל..חבל שב1948 לצה"ל אז לא היה את הכוח לכבוש את ירושלים וסביבותיה
    אבל בשלב ב' במלחמת ששת הימים המשימה הושלמה ובגדול..
    גירשנו המונים מארץ ישראל אבל לא את כולם ובעיקר את מהישובים אשר מהם הגיעו פורעים רבים נגד היהודים אבל לא רק גם ישובים לא מעורבים זה הגורל ועל זה נלחם עם ישראל וצה"ל מלחמה להשבת אדמות המולדת לעם ישראל ..

    אהבתי

  38. יעקב, ובאותו עניין הנה קטע של מכתב שקיבלתי מהרב שלי אתמול, אקדים ואומר שהוא אדם משכיל ביותר.

    ………….

    ……גם בגילי אני זוכר ערבים בסגנון אחר. לפני ארבעים שנה ובעקרון עד מלחמת לבנון הראשונה (81-82) או אפילו האינתיפאדה הראשונה בסוף 89׳ היית יכול בלי בעיה לטייל בעזה, רפיח, אל עריש, חאן יונס, שכם, ג׳נין, רמאללה, טייבה ועוד, והיו מתייחסים אליך בדרך ארץ ובהכנסת אורחים. היה טרור, אבל במסגרת אירועים ספוראדיים שלא הביאו למצב שבו כמו אחרי הפשע הנורא של אוסלו כל מי שנכנס בטעות לשכונה ערבית בירושלים וסביבותיה דמו בראשו, על אחת כמה וכמה לסתם עיר ערבית. זאת ועוד, לא מדובר כאן ברמייה עצמית או בטעות או שגיאה הזוייה של קריאה לא נכונה של האויב. הביאו בחשבון אפשרות שבה ערפאת ימח שמו לא יעמוד בדיבורו (וכפי שהוא גם השווה אח״כ את אוסלו לחודייבה של מוחמד), ועל זה הבטיח רבין בפה מלא קבל עם ועדה שאם כך יהיה נשלח את ערפאת בחזרה לתוניס!! איפה??!! אח״כ קבלנו אוסלו ב׳, הסכמי וואיי (נתניהו..), קמפ דייויד של ברק ועד היום צועקים עלינו שאנחנו לא בסדר בכך שלא באים למשא ומתן.. עם מי בדיוק?? עם כאלה שרוצים עוד הסכם חודייבה בשלבים??!!

    דברת על עוזי נרקיס ואל אקצה? למה ללכת רחוק? הרי ב-91׳ אחרי שערפאת איבד את כל המוניטין שלו בעולם המערבי והערבי בזה שהוא תמך בסדאם חוסיין ימח שמו, ואחרי שבועידת מדריד הנציגות הפלסטינית בפירוש לא היתה אש״ף אלא משלחת ירדנית פלסטינית, עם הישג מזהיר של שמיר ראש הממשלה שדרש שכל מדינה ששולחת משקיף לועידה תכונן יחסים עם ישראל, שכתוצאה מזה סין והודו כוננו יחסים דיפלומטיים עם ישראל ובכך הביא להכרה של רוב רובה של אוכלוסיית העולם ישראל, כשאחרי הכל הועידה התפוצצה ע״י שמיר בטענה שיש אפשרות לשיחות ישירות עם אותה משלחת ירדנית פלסטינית, אחרי כל זה ערפאת נהיה האנדרדוג הגדול של כל העולם ככה כמו שעוד אף פעם הוא לא היה. אז גם באמת היה אפשר לעשות מכל ארוע קטן סיבה צודקת להוריד את אל אקצה ומסגד עומאר. ממצב כזה להגיע למה שקורה היום בגלל התעלולים של שני הפושעים העבריינים, שני היוס׳לך – שריד וביילין – שעברו על החוק הישראלי בעברות שדינן מוות(!) של בגידה, חתירה להחזרת שטח לאויב ועוד, ובמקום שפרס רבין בג״ץ תקשורת ושות׳ יעמידו אותם על מקומם כחוק הם עוד מחרים מחזיקים ורוקדים כמו כבשים אחרי החליל שלהם (עוד אחרי הבטחות מפורשות של רבין שאין מה לדבר על שתי מדינות, או מדינת כל אזרחיה (לאומיה ומסתנניה), חלוקת ירושלים??! השאלה לא מגיעה לקרסולינו, ועוד ועוד, כשכל ההבטחות התגלו כשקר גס במצח נחושה), שהתוצאות האיומות והנוראות של יותר מ-2,000 ישראלים שנהרגו ונרצחו עד כה עם פיגועים, אינתיפאדה שנייה, התנתקות, מלחמת לבנון שנייה, מבצעים וכו׳ ועוד היד נטויה.

    אהבתי

  39. ניתוח קצר וגרפי של המשמעות של האירו, של הצנע שהוא מטיל על חבריו, ומה אירע למדינות אירופה שהיו מחוץ לאירו:

    The Euro – A Monetary Strangulation Mechanism

    תקראו את הכתבה. כמה דגשים:
    – מדינות ללא אירו הגדילו תמ"ג יותר ממדינות גוש האירו (מלבד כמה מדינות אירו "מתפתחות" כמו ליטא, בולגריה וסלובקיה).
    – בתוך מדינות האירו, רק גרמניה, לוקסמבורג ובלגיה נהנות מהמטבע, כל שאר מדינות האירו סובלות ממנו.

    מה שחבל שאכן לא רואים (כפי שהעירו בתגובות שם) גרף מתחילת קיום האירו, אולי זה היה משנה את התמונה. אבל גם התמונה החלקית הזאת של 8 שנים (2007-2015) מלמדת על הסבל שיוצר האירו.

    אהבתי

  40. מהגרף גם רואים מה המשמעות של מדיניות סוציאליסטית. מדינות קומניסטיות לשעבר שעברו למודל כלכלי חפשי יותר (כמו בולגריה, ליטא וסלובקיה) צמחו על-אף חברותן באירו, בעוד שמדינות כמו יוון, ספרד ופורטוגל צללו.

    אהבתי

  41. אם מדינות קומוניסטיות צמחו למרות שהמטבע שלהן צמוד לדולר מדוע יוון לא יכולה. בולגריה היתה במצב כל כך גרוע שרק שיפור יכול היה לבוא משם. אחרי שהשתחררה מעול הקומוניסטים די הרבה מפעלים שלה נקנו על ידי האירופאים ונסגרו רק כדי להקטין תחרות עם השוק האירופאי. באמצע העשור שעבר היא היתה במצב מזעזע. סלובקיה אם אינני טועה קיבלה
    לגבי ניתוח הכתבה ושערי המטבעות:
    לגבי איסלנד כמוזכר בכתבה כדוגמה, המטבע שלה היה 58 קרונות לדולר ב2007 וכיום 135, אם המדידה של התוצר לאומי גולמי נעשה בקרונות אז ברור שאינפלציה של 130% תראה מספרים מרשימים כשמודדים בקרונות אבל במציאות? האם אפשר למדוד תמג בכל העולם במטבע אחיד?

    הונגריה המדינה השניה המוזכרת בכתבה 284 פורינט לדולר כיום היה 180 ב 2007 ואף 140 ב 2008 זאת אומרת מאמצע 2008 100 אחוז פיחות.
    רומניה 2,21 באפריל 2008 4,06 כיום 80 אחוז פיחות, פולניה 3,78 כיום נגע ב 2 ב 2008, טורקיה, 2.66 לדולר כיום בערך 1,15 ב2008 130 אחוז פיחות.
    ישראל 3.79 כיום הנמוך היה 3.2 ב2008 וזה פחות מ 20 אחוז אובדן שער ערך מטבע ובעצם כמעט 15 אחוז התחזקות לעומת הדולר ב 2007. התמג שלנו צמח יפה מאד ובהשוואה ליורו אנחנו בשיא של כל הזמנים. בעצם עשינו טוב יותר מכל מטבע בהשוואה לדולר, פרט לסינים ולשויצרים.
    תמריץ יטען זו הוכחה שפיחות טוב, אבל שוב האם המדידה של התמג נעשת במטבע מקומי? ומה עם רמת המחיה של המדינות האלו?
    רוב המדינות שהוזכרו בכתבה היו מדינות עם כלכלה הרוסה, מאפס תיקווה יש רק אפשרות להשתפר.

    ומה קורה בשויצריה מאז שהתנתקה מהיורו? ארוחת ערב סטנדרטית 65 פרנק, כל השרותים שם יקרים מאד.

    אהבתי

  42. אופס, הלכה לאיבוד שורה. סלובקיה היתה במצב גרוע מאד בשנות ה2000 המוקדמות, על סף רעב, העובדים הלכו לחפש עבודה בצכיה, שנשארה עם המפעלים אחרי הפיצול, היתי בברטיסלאבה ב 2003 וזה נראה כמו אחרי הפצצה, פגרי מכוניות ברחובות ובתים הרוסים.

    אהבתי

  43. אורי, בטבלאות התמ"ג תמיד נמדד בדולרים. למעשה ממש קשה להשיג ברשת מידע על תמ"ג של מדינות במטבע הבית שלהן.

    אהבתי

  44. ניג'ל פאראג' בנאום (קצת ארוך ~ 18 דקות) שמסכם את כל מה שתמריץ כותב על האירו, בעיית המהגרים באירופה ועוד:

    נקודה מעניינת שעולה מדבריו קשורה ליחסי בריטניה-ארה"ב. לטענתו, אינטגרציה של בריטניה בתוך איחוד אירופאי תפגע בברית בין בריטניה לארה"ב [וזה מתקשר ללינק שאורי קישר לבלוג של יובל]. הוא לא פירט מדוע. אני לא מבין מספיק את הטענה הזאת.

    אהבתי

  45. סקרים ביוון מראים שסיריזה שומרת על כוחה. לעומת זאת בספרד המפלגה התאומה שלה פודמוס פשוט קורסת.

    אהבתי

  46. תמריץ , אני מהמר שיש קשר להצבעה לסירזה בסקרים לשימור כבוד עצמי כלל חברתי. באנגלית יש את המונח Saving Face …..
    —————————————————————
    The term face idiomatically refers to one's own sense of dignity or prestige in social contexts. In the English-speaking world, the expression "To save face" describes the lengths that an individual may go to in order to preserve their established position in society, taking action to ensure that one is not thought badly of by their peers
    —————————————————————
    בהקשר הספרדי – אין למצביעים כבוד אבוד לשמר וגם קל יותר ללמוד משגיאות של אחרים.

    Study shows we learn more from others’ mistakes
    http://www.wired.co.uk/news/archive/2010-10/13/learn-from-mistakes

    אהבתי

  47. כן , זהו כנראה אותו דיסוננס קוגנטיבי(צריר הכרני 🙂 ) ישן.
    "כאשר אנו נדרשים להשקיע יותר בדבר מסוים ולבסוף זה היה ללא הצדקה והתוצאה נשארה באותו מצב, הדיסוננס גובר." (ויקיפדיה).

    בכל מקרה , יש תרבויות שהעניין הזה מוזכר בערך בבסיסן
    http://www.ashidakim.com/zenkoans/1acupoftea.html
    אך אני בספק אם הפרט הממוצע בחברות אלו מפגין פחות דיסוננס קוגנטיבי
    מאשר במערב.

    בלי קשר , לדני אורבך יש היום פוסט מעניין על דרכים נסתרות לגלות את האמת
    ותמריצים נסתרים מהעין.

    אהבתי

  48. סליחה המוח שלי עובד לאט, צבור הבוחרים הספרדים, המתוחכם, שמקשיב לחדשות כל רגע פנוי בו הוא לא לוקח שלאפשטונדה, למד את הנושא לעומק, וכמובן באחת ידו אוחזת במחקר של אוניברסיטת בריסטול וביד שניה כוס אבסינט, החליט ברוב קולות התבונה שלא לחזור על הטעות של היונים ולא יצביע עבור מפלגה שתבקש לצאת מהיורו. אי טינק נוט.

    הפוסט של אורבך דליל מאד. הייתי מצפה מדוקטורט בהאורוארד קצת יותר רצינות בנושא. דווקא אורבך אלוף ב לגרד עובדות ואנגדוטות שמתאימות לו ולגישה שלו ולא אוביקטיבי ולא שוקל את הדברים בצורה צלולה. ברוב הפוסטים שלו בחלק של התגובות דנים באריכות אם זה גפן במובן גריבן או גאפן. חוץ מזה הוא עקשן נוראי ותמיד חושש להפסיד פנים.
    בסינית גם אומרים לאבד פנים, ונראה לי שזה הולם יותר את סגנון הדיבורהסיני מאשר את האנגלית. בסינית 80 אחוז מהמילים הם צרוף של שתי מילים שכל אחת מהן שונה. במו שאצלנו אומרים שים-לב שמשמעותו משהו שונה לחלוטין.

    אהבתי

  49. אורי , לא יודע לגבי אורבך כי אני לא קורא אדוק.
    אני קורא פוסט פה פוסט שם ואני זוכר שאהבתי כמה פוסטים שהיו לטעמי מאוד מוצלחים. אני יכול לומר שבזמנו כשהתחלתי לקרוא נראה לי שמתן השם "ינשוף"
    לעצמך ובלוג נראה קצת פריטנשס ונרקסיסטי (לא שיש משהו לא בסדר עם זה).

    אני חושב שבערך ל"אבד פנים" רשום שיש לו(לערך) מקורות סינים אך גם המערב לא קוטל קנים בנושא של תדמיות ופנים לתצוגה. המונח אדם באנגלית PERSON מגיע מהמילה הלטינית Persona שבמקור התייחס למסכות שלבשו שחקנים על הבמה. במקור המקורי מיוון ( אין כמעט תגובה שלא עוברת בה) נקראה המסכה משהו כמו Per sound(בשביל הקול) משום שבתיאטרון היווני היא הגבירה את הקול של השחקן על הבמה.

    ברומא העתיקה , כמו במאפיה , שהייתה תרבות מודעת לסטטוס אף יותר מימינו. שימור התדמית היה קרדינלי , כך גם בממשיכתה של רומא דהיום , הכנסיה הקתולית (אחד מתאריו של האפיפיור הוא פונטיפקס מקסימוס).

    טוב , לא יודע איך הקטע האחרון בדיוק מתקשר לראשון מלבד העניין שקראתי על כך קודם לכן בבוקר.אהה, אולי מהכיוון של המונח אבד פנים וסטטוס יש יסודות איתנים בשפה ובמטאפורות במערב.

    אהבתי

  50. גיא, אני עונה לך אבל התשובה נעלמת באוביס האינטרנט. אני חושב שוורדפרד פשוט לא אוהב אותיות סיניות.

    תקנות לנגישות אתרי אינטרנט פורסמו במסגרת תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), התשע"ג-2013. לפי לוחות הזמנים להנגשה, כל אתר או חלק ממנו שיועלה אחרי אוקטובר 2015, צריך להיות נגיש באופן מיידי.

    לתשומת לב תמריץ,
    מה הכוונה לאנשים עם מוגבלות?
    ניקוד? אותיות גדולות? שפה פשוטה? נושאים לא מורכבים?

    אהבתי

  51. גם אני לא כ"כ אוהב אותיות סיניות מהסיבה העיקרית שאני לא יודע לקרוא אותן.
    אגב, אני מקווה שזה לא קללות בסינית.
    אבל ברצינות ,
    אני לא מבין , אתה לוחץ על כפתור "להגיב" והתגובה לא מתפרסמת?
    והתוכן לעיל "תקנות לנגישות … וכו " זו ההודעה אתה מקבל?

    אהבתי

  52. אהממ קצת סדר:
    התקנות לנגישות זה מהאתר של הגברת ההיא שביקרה פה ואמרה שנשים לא מוציאות את זמנן לריק לדבר על דברים שהם לא מתמצאים בו.

    האותיות הסיניות: מספר פעמים בזמן שרשמתי את התגובה היא נעלמה עוד לפני ששלחתי אותה,תופעה שלא ראיתי קודם לכן, ולבסוף כששלחתי אותה היא לא עלתה.

    מרחיק לכת לומר שאני לא סובל את אורבך, קרנו ירדה בעיני, זו אהבה נכזבת. בעבר היתי קורא נילהב שלו ומגיב שם, אני עדיין קורא הכל. שם מצאתי את אלרום והוא הפסיק לכתוב בפורומים אחרי שנכנס למריבה שם וקשה לי לסלוח לאורבך על הבוז שהביע לאלרום. בלעתי בשקט את הגלולה שאורבך שמאלני ברמ"ז איבריו למרות שהוא מכחיש, כי השמאלנים באמת כותבים טוב יותר. במרוצת הזמן התחלתי לשאול את עצמי אם ההערכות שלו לגבי מה שארע ביפן במאה הקודמת בתחום הצבאי, תחום ההתמחות שלו, מושפעות מהאופי שלו והעקשנות שלו לראות דברים כמו שזה מתאים לו. קשה לי כיום לקבל מסקנות שלו בתחומים שאני לא מבין בהם כשאני רואה איך הגישה שלו פגמה בניתוח דברים שאני בערך מתמצא. גם קשה לי לקחת ברצינות מישהו שמתלהב מטולקין.
    הוא מביע ביקורת על הפוליטיקלי קורקט בעולם וחוזר ואומר שהוא לא כזה אבל הוא כן. למרות שהוא העלה מספר נושאים בעולם שיצאו מחוץ לכל פרופורמיה בתחום. הוא מזכיר לי את האמא שאומרת: אני לא מבינה איך ההיא לא רואה שלילדים שלה יש חולשות אני בטוחה שאם לילדים שלי היו חולשות היתי רואה.
    הוא מתמצא בדי הרבה חולשות של חברות, כי הוא לוקה בהן, והוא חושב שזה שהוא מודע לקיומן זה לבדו ערובה שהוא לא יפול בהן.
    באופן כללי יש הרבה דברים מענינים ומהנים אצלו. הכתבה מהיום על קצה המזלג שיטחי לא ממש כתבה. בדרך כלל התגובות אצלו הופכות להיות פילפולים. אם אתה לא יודע להחזיק את כוס התה עם הזרת אין לך מקום ששם.
    הוא דן ארוכות בעובדה שבימי האינטרנט אנשים נכנסים לקבוצות שהולמות את אופיים ולא מקבלים אנשים בעלי דעות שונות ולכן הם לא מתפתחים אבל זה מה שהוא עושה אצלו.

    אהבתי

  53. לשמחתי כאן אכן יש אנשים עם אופי שונה ודעות שונות אבל לצערי אין בנמצא הרצאת יוטוב של תמריץ.
    (ג.נ. עדיין לא ראיתי את ההרצאה לעיל)

    לגבי נכונות ודיוק הערכות של אורבך לגבי המאה הקודמת ביפן אז יש לפי הפוסט שלו למצוא מומחה ליפן , אויב מר של דני , שחלוק עליו אישית בכל דבר ועניין, ולחפש את נקודות ההסכמה הבודדות ביניהם.

    מודעות לחולשות אישיות וחברתיות הן בד"כ שלב ראשון למודעות לחולשות אישיות וחברתיות. בשלבים הבאים המודעות בד"כ לא עוזרת בשיט. גם לצחוק על החולשות לא ממש עוזר ל[התמודד] מול המציאות. אבל זה רק משום שמי שמגדיר סביבה [התמודדותית] כאילו מתחרה מראש עם העולם והמציאות ומנסה לנצח אותן. חבל.
    מניסיוני עדיף לחשוב על ואח"כ לשכוח
    לחשוב על דברים אחרים ,ככה זה בחיים .

    אין לראות בזה כמובן המלצה.
    אלא רק , סה לה וי!
    Et moi, et moi, et moi

    אהבתי

  54. טוב , רק עכשיו סיימתי לשמוע ( וגם קצת להקשיב) להרצאה הטולקינאית לעיל(בעבודה יש זמן לדברים שאין זמו לעשות כשאני בבית).
    סה"כ נחמד.אולי משום שאף פעם לא התחברתי לטולקין.
    בסה"כ יש רק כ70 צפיות – למרות שמספר צפיות אינם בהכרח מדד למשהו איכותי. בד"כ להיפך. עושה גם רושם שהבחורות שם מאחור לא ממש הקשיבו להרצאה ואחת אף קמה ועזבה באמצע.

    אורי , דבר מה שכתבת הטריד את מנוחתי , לא היה לי מובן ולא נתן לי מנוח.
    כתבת "שמאלני ברמ"ז איבריו" ואני תמהתי מהו האיבר החסר?
    לאחר מחקר ופילפול רב הגעתי למסקנה הנחרצת שאולי לא איבר אחד חסר אלא שניים ולכן יש אולי לומר "שמאלני ברמ"ו איבריו "?

    אהבתי

  55. מה קורה?
    אין אף אחד בבית?

    מה שהזכיר לי עניין 2 האיברים החסרים וגם פוליטיקאים מהצד השמאלי של המפה……

    פעם היו שואלים מה משותף למשה דיין ועז ?
    תשובה : עין וזין.

    אהבתי

  56. הסכמתי ב 100 אחוז שמודעות לחולשות אישיות וחברתיות היא פריצת דרך לרחוב ללא מוצא. האם פרושו של דבר שאיננו יכולים להשתפר ביחסים חברתיים? די מתסכל, אנשים לא משתנים וכשהם מתבגרים התכונות החברתיות שלהם מקצינות.
    אני מנסה לחשוב בדרך כלל מה היה עושה X במיקרה כזה ומשתדל להתנהג כמוהו. X הוא בדרך כלל בריטי מבוגר חסר רגשות שעונה בצורה סופר פוליטיקלי קורקט ולא מחווה דעה רק אומר יאא יאא כל הזמן. אלא שזה לא קל, ביחוד לא לחוות דעה. לפעמים אני נושך את השפתיים ומת להגיד מה שאני חושב.

    גם אני לא נמשך לטולקין. קשה לי לראות דר רציני שיש לו דעה בכל תחום, מתלהב משר הטבעות כמו ילד קטן.
    רמז איברים התכוונתי למשהו לא מושלם ב100 אחוז. למרות שהכרתי את משה דין והעז. אני שמעתי את הבדיחה הזו מהורי ומאז עברה מאה.
    אל תשכח שאני 5-6 שעות לפניך, כשאתה כותב מאוחר בערב אצלך אני רב עם איזו סינית על השמיכה. איפה אתה עכשיו ב 10 בבוקר?

    אהבתי

  57. ב עשר בבוקר? עכשיו מחליף חיתול לילדה. רק שזה שש בבוקר לצערי.
    הבריטים תמיד אפרייד טו סאי דברים. הם גם אומרים את זה כל הזמן…
    אי אם אפרייד דיס איי אם אפרייד דאט. לא ממש ככה ברור כיצד הם הקימו
    אימפריה שבה השמש מעולם לא שקעה.

    בקשר למודעות
    איזה מערבי הגיע פעם למסטר זן ואמר שיש לו בעיה … יש לו אווז בתוך בקבוק והוא לא מצליח להוציא אותו.
    המסטר ישר דיבר איתו שעות על דברים אחרים… הצחיק אותו…
    ואז אמר לו פתאום ..הנה, האווז בחוץ.

    אני שמעתי את הבדיחה מאימי לפני רבע מאה ופתאום עלתה לי האסוציאציה… מעניין אילו שיפורים יהיו ביכולות האסוציאציות שלנו כאשר נהיה סייבורגים.

    אהבתי

  58. מה שנשמע באירופה ויון כיום דומה למה שקורה לחקירה של גל בק בעקבות לחץ ציבורי. בפועל יוון קיבלה מספיק הזדמנויות להשתפר, אבל אופי נשאר אופי.ההתנתקות שלה מהיורו צריכה להעשות רק כדי שלא יהיה להם את מי להאשים ולא תהייה להם ברירה והם יתחילו להתפרנס מעמל כפיהם. הם לא שונים מכל בעל חוב פרטי שמאשים את האחרים שהם אשמים לחוסר האחריות שלו.
    מי שלקח הלוואה צריך לדעת שעליו לשלם בצורה זו או אחרת. שיתחילו לעבוד ולפרנס את עצמם. כל השאר זה תרוצים

    אהבתי

  59. עליו להראות שהוא שינה את דרכיו, ויון כמו רוב פושטי הרגל ממשיכה לחפש דרכי נוכלות וקיצורי דרך. מכך הדרך של גרמניה היא נכונה לדרוש שינויים קיצוניים או לתת ליונים להתפרק. הסיבה שיוון הסכימה לתנאים החדשים למרות המשאל היא שאין לה דרך אחרת. להפסיק לקבל עזרה פרושו להפסיד לתפקד כמדינה. לא משטרה, לא שרותי תברואה, לא תחזוקת שרותים, לא מיים לא חשמל. לא אוכל.
    ראיתי את זה בבולגריה אחרי נפילת הגוש הגוש הקומוניסטי. יצטרכו להכניס את אונר"א לשם עם הנסיון שלו במחנות פליטים

    אהבתי

  60. אני לא רואה שום סיבה ששוטר יווני פתאום יפסיק ללכת לעבודה או שפועל זבל לא יעלה עוד על המשאית רק בגלל שהמדינה החליפה מטבע. גם אם יוון הייתה חוזרת לדראכמה, האיחוד האירופי היה מסייע לה הומניטרית. גם גרמניה הדגישה זאת.

    אהבתי

  61. לאורך התגובות בבלוג כתבתי כבר כמה פעמים על האנטי-דמוקרטיות המובנית באיחוד האירופאי, ובאירו.
    אז עכשיו קיבלנו תזכורת נוספת לכך דרך הבחירות בפורטוגל:
    http://www.calcalist.co.il/world/articles/0,7340,L-3671755,00.html

    נשיא פורטוגל אסר הקמת ממשלה שתומכת ביציאה מגוש היורו ולדבריו "הדמוקרטיה חייבת לתפוס מקום שני אל מול צורך נעלה יותר של השתייכות ליורו".
    אחרי הסיפור של יון כשממשלה פועלת בניגוד למשאל-עם, ועכשיו נשיא המדינה פועל כנגד תוצאות הבחירות.
    אז זה לא איבוד הדמוקרטיה באירופה, אז מה זה?

    אהבתי

  62. הוגים אולטרה-ימנים טוענים כבר מעל מחצית המאה שיש קשר בין השמאל לבין גורמים טוטאליטריים. בתחילה הם טענו זאת אודות הקומוניזם ועכשיו הם טוענים זאת בהקשר לאיסלאם הרדיקלי.
    הטענה הזאת תמיד נראית מוגזמת, אבל האנטי-דמוקרטיות המובנית באיסלאם ועכשיו גם באיחוד היא עובדה קיימת, והשת"פ הבלתי-מוסבר בין האיסלאם באירופה לבין הבירוקרטים בבריסל ובמדינות הופך למטריד.

    ומאחורי כל זאת מסתתרת לה אידיאה שרואה בהמונים טיפשים שמסוגלים לבחור שיר לאירוויזיון אולם כבלתי כשירים לבחור את מוסדות האיחוד ואת הנהגת האיחוד.

    אהבתי

  63. יאיר, המשפט שיתוף הפעולה בין האיסלם באירופה לבין הדמוקרטים נשמע קצת לא נעים. אתה לא מתכוון לרמוז שהבירוקרטים בהנהגת האיחוד נוהגים בשיטות טוטאליטריות אבל גם אם כן, זה כמו שהסברת, ההמונים יכולים לבחור בשיר באירוןיזיון, אבל לא למוסדות. כשדנה אינטרנשנל נבחרה זה היה רק מכיון שהמוני הגיס והלסבין הצביעו עבורה.
    לגבי הסובלנות כלפי המהגרים. לאחר שחשבתי על זה ארוכות, הם לא ישראל, לא מדינה ללאום אחד, ואין סיבה שהם לא יהיו נדיבים ורחמנים ויפתחו את השערים שלהם בפני פליטים. הם נוהגים שלא בצביעות. כל הכבוד להם. להם אין איום קיומי כמו לנו. אז הם יושפעו מהתרבות של הזרים אבל הם יצילו מליונים.
    הפולנים רק מראים שאצלם כלום לא השתנה. ככל שאתה משכיל פחות כך אתה ימני יותר.

    אהבתי

  64. אורי, העולם השלישי מונה מיליארדים והוא רק הולך וגדל במהירות. אם שיטת ההתמודדות שלהם באירופה עם כל מצוקה בעולם היא לקלוט את המסכנים משם, לא תהיה יותר ציביליזציה אירופית. זה לא סותר את זה שצריך לעזור לאומללים, אבל לא ככה. או לפחות לא בעיקר ככה.

    אהבתי

  65. אתה זוכר את אמיר חצרוני? זה שאמר לתוניסאית הפרימיטיבית בויכוח בטלויזיה שלא היה נגרם נזק אם לא היו משאירים את משפחתה בטוניסיה? זה אותו הדבר. למה אנחנו הינו צריכים להביא את האתיופים הפרימיטיבים והמרוקאים האלגירים התוניסאים העירקים. טוב אלו האחרונים די משכילים. כי כולם יהודים וכל ישראל ערבים זה לזה. אותו דבר בערך אצל האירופאים. ברגע האמת הם רובם מקבלים את כל מי שעל סף מוות. הם הפנימו את הערכים ומוכנים לשלם את המחיר. חישבת אתה שבינתיים זה לא יהרוס את אירופה.

    אהבתי

  66. לא הבנתי למה מדהים?! למה בכלל לצפות שהאליטות הפולניות יגיבו לתוצאות הבחירות בצורה אחרת במקום אחר? לאיינשטיין הרי מיוחסת האמרה שטיפשות היא לחזור על אותה הפעולה וכל פעם לצפות לתוצאה אחרת…..

    בכל מקרה תמיד זוכרים לפולנים את הקטע שהם הסתערו עם סוסים על הטנקים הגרמנים ושוכחים שהם עצרו את העות'מאנים בשערי וינה:

    https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A7%D7%A8%D7%91_%D7%95%D7%99%D7%A0%D7%94

    וגם תמיד צוחקים על האוכל הפולני ושוכחים ש….

    "הקרב, שסימל גם נקודת מפנה מדינית, סימל גם נקודת מפנה קולינרית. לאחר הקרב, ערכו האוסטרים חיפוש במחנה העות'מאני העזוב, ובמהלך החיפוש, מצאו האוסטרים את הקפה השחור, ותרמו להבאתו של הקפה השחור לאירופה. לאחר הקרב, הומצא גם לחם הסהרונים (קרואסון), בצורת חצי סהר, כדגלה של האימפרייה העות'מאנית."

    אורי , החלטת להגיב היום כמו ג'ורג' ? הכל הפוך? 🙂

    אהבתי

  67. גיא, זה סיפור אמיתי על מקור הקפה השחור? יש משהו בדבריך על האליטות גם מהבחינה הזו שאם הם היו פולנים מרוצים, הם לא היו פולנים. פרדוקס.

    אהבתי

  68. תמריץ, בדיוק! על זה היו אומרים ביידיש: סימן שהאווזים הולכים יחפים(*)

    אורי , בדיוק! וראה תגובתי לעיל.

    (*) לא סימן לכלום שהרי בין כה האווזים הולכים יחפים.

    אהבתי

  69. אורי,
    כתבת "הם הפנימו את הערכים ומוכנים לשלם את המחיר".
    זאת אמירה נכונה לחלוטין, כי מי שמבין את הסיכונים ומוכן לקחת אותם בגלל ערכיו – תבוא עליו הברכה.
    אבל זה לא המקרה האירופאי. המקרה האירופאי הוא:
    "האליטות החליטו על הערכים הנכונים והם מוכנים ששאר העם ישלם את המחיר".
    האם זה לא משנה את התמונה להבנתך?

    אהבתי

  70. אני צריך לחשוב על זה :-), אצל האירופאים יש פער גדול יותר בין המשכילים והמציאותיים לכלל הציבור מאשר אצלנו. זה הרי מיקרה דומה לזה של יוון לאחרונה.
    בהנחה כמובן שלאליטות אין אינטרס אישי.
    מכיון שמדובר פה על מוסר, זו שאלה שלא דומה לחיסונים בכפיה או פלואור במיים.
    האם עשו משאל עם בישראל לפני שהביאו את הרוסים ?

    אהבתי

  71. תמריץ, לך לחוף בת ים בערב, אין מטר פנוי מבלונדינים כחולי עיניים שמדברים אוקריינית. האם עשו משאל עם אם אנחנו רוצים אותם? האם לא היה צורך לשאול את תושבי המדינה לפני שביצעו צעד שפגע בהם כלכלית? ולא רק כלכלית, גם לדורות. האמריקאים סרבו לערוב להלואות שלנו שהיו קשורות בקליטת הרוסים אלא אם כן נסכים לויתורים פוליטים מרחיקי לכת עם מדינות ערב הפלסטינים ירושלים. טרחו לספר את האמת לעם או חשבו שהעם טיפש מלהבין?
    השאלה של יאיר קצרה:"האליטות החליטו על הערכים הנכונים והם מוכנים ששאר העם ישלם את המחיר".
    האם זה לא משנה את התמונה להבנתך?
    חגגנו לאחרונה את פסטיבל מורשת רבין. דוגמה טובה, רבין ושמעון פרס החליטו שהעם טיפש מכדי לעשות משאל עם וחתמו על הסכמי אוסלו מבלי לשאול מה חושב העם. הם הרי נבחרי העם. כנס השלום בו הוא נרצח הי הלמעשה ירית הפתיחה חמערכת הבחירות היות והיה ברור שהם עומדים להפסיד. ישראלים נרצחו באוטובוסים מתפוצצים והיה ברור שהסכם אוסלו היה טעות מרה, אבל רבין ופרס בעיקר לא היו מוכנים להודות אפילו בפני עצמם שהם טעו. אינטרס אישי. היה קל יותר לנסות לרמות את העם הטיפש. בדרך כלל הגישה היא כמו שתמריץ חזר על כך מספר פעמים, שהכלל, ההמונים, הבוחרים, יודע טוב יותר ובוחר נכונה במספרים גדולים. אז האם הבחירה של העם במנהיג פרושה שעליו לשתוק ולתת למנהיג לבצע את ההחלטות, ולגבי משאל עם הרי הוכח שקל לסובב ולהטעות את העם בנושאים פרטנים עד שהוא לא יודע בין שחור ללבן.
    בבחירות האחרונות ביון הביאו למשאל עם את ההחלטה להתנתק ולמרות שהיה לו מנדט ראש הממשלה הלך בניגוד לתוצאות ולמרות זאת נבחר בשנית.
    לגבי השאלה של יאיר. אני חושב שהיה צריך לעשות משאלי עם במקרה הספציפי של הפליטים. לא היה מנדט למנהיגים להחליט פה.

    אהבתי

  72. התגובה של פאראג' לסירוב האליטה הפורטוגלית לתת למפלגת השמאל שזכתה בבחירות להרכיב את הממשלה:

    אהבתי

  73. לזכותו של הנשיא הפורטוגזי ייאמר שאין רוב בפורטוגל לעזיבת האירו ואם כך מה הטעם בעימות סתמי שבו יד בריסל תהיה על העליונה, כמו שהוכיח מקרה ציפראס ביוון. אין משמעות לסוציאליזם בדרום אירופה כשאינו מלווה בנכונות לעזיבת האירו.

    אהבתי

  74. לפי ההיגיון שלך אם שלי יחימוביץ' בראשות מפלגת העבודה תזכה ברוב המנדטים המאפשרים הקמת ממשלה, הרי שאין טעם לממשלה בראשותה כיון שאין רוב בעם לסוציאליזם. ובמקרה כזה נשיא המדינה צריך למנוע ממנה מלהפוך לראש הממשלה.

    ובכך אתה טועה, החיים (הפוליטיים ובכלל) אינם שחור ולבן, ואף מפלגה לא מיישמת מדיניותה ככתוב במצעה וכמצויר בדגלה. הכל זה עניין של להשפיע על התקצוב, על החקיקה, על המדיניות הציבורית וכדומה …

    ומי שמחליט מיהו המתקצב, מיהו המחוקק ומיהו קובע המדיניות הוא הציבור, ולמסגרת המוזרה הזאת קוראים דמוקרטיה (שלטון העם).
    זאת שנשכחה תחת המלל הפסאודו-ליברלי.

    אהבתי

  75. תוספות כנגד דבריך:
    "אין טעם לממשלת שמאל כלכלי שתכנס לעימות סתמי עם הגופים הבינלאומיים כי הרי ממילא ידם תהיה על העליונה"

    "אין טעם לממשלת ימין מדיני שתכנס לעימות סתמי עם הקהיליה הבינלאומית אודות ההתנחלויות כי במילא נצא וידינו על התחתונה".

    האם המשפטים הללו מאפשרים בעיניך לנשיא המדינה שלא להטיל את מלאכת הקמת הממשלה על מפלגת שמאל כלכלי שזכתה בבחירות או מפלגת ימין מדיני שזכתה?

    אהבתי

  76. יאיר, משפט כמו זה שכתבתי, אפשר להגיד כהערכה מפוכחת, אבל זו אכן לא הצדקה לשלילת התנהלות דמוקרטית תקינה.

    הימין בארץ דווקא דוגמה טובה. בשל הכוח של מערכת המשפט והלחץ הבינלאומי אין לימין מרחב פעולה כמעט בתחום המדיני ולכן הרבה בוחרי ימין נותרים מאוכזבים. הרי ביבי ציין בעצמו שבקושי בנה בשטחים. שרון נבחר כימני וחולל התנתקות.

    אהבתי

  77. הנשיא בפורטוגל נתן למפלגה הגדולה את הזכות להקים ממשלה, לא לגוש הגדול. הכל כחוק. אם הם המפלגה הגדולה תצליח להקים ממשלה למרות שהגוש שלה קטן יותר אז הקואליציה בהתהוותה מצמצמת את מרחב הפעולה של קבוצה קיצונית. גם אם הגוף הגדול יקים ממשלה זה עדיין לא אומר שהחלקים שלו יאשרו צעדים קיצוניים. למעשה הצד של הנשיא הוא סך הכל זכות קניה ראשונית, לא יותר מזה.
    ומי שמחליט מיהו המתקצב, מיהו המחוקק ומיהו קובע המדיניות הוא הציבור שמצפה מהנבחר להיות מובחר ואיכותי יותר מהציבור ולעשות את הטוב ביותר עבור הציבור.
    זה בדיוק מה שקרה ביון, וזה בדיוק מה שקרה בישראל.

    אהבתי

  78. המשך מעקב על פורטוגל, והפעם בדגש על המצב הכלכלי ודרך מאמר של אובר'יאן:

    Portugal might be the next stop in the euro crisis

    its economy has started growing again, albeit at just a 1.5 percent pace. Still, that's no small feat for a country that has grown only 8 percent — in total — the past 15 years. It's been enough for unemployment to come down from a catastrophic 17.5 percent two years ago to a slightly-less-so 11.9 percent today.

    But Portugal's problem is that its austerity didn't end … and won't for at least a generation. Portugal's debt is still 129 percent the size of its economy, so, according to Europe's rules, it has to run budget surpluses until that comes down to 60 percent. But … this requires a level of fiscal restraint that has almost never been achieved in history …

    What we can say, though, is that Portugal better be prepared to stop using the euro if it wants to try to stop austerity. That's because Portugal's banks still depend on loans from the European Central Bank, and, as it showed in Greece and Ireland, the ECB is more than willing to take that money away if the government doesn't do what it's supposed to …

    But if it doesn't want to do that — and a majority of its people don't — the worst-case scenario wouldn't be that Portugal is forced to do all the austerity it already is. It's that Portugal would be forced into doing even more austerity. Why? Well, this kind of standoff would scare off private lenders to the point that Portugal wouldn't be able to borrow on anything other than punitive terms again. So it would have to go back for another bailout, which would come with more budget cuts attached. Not to mention that this would make Portugal's recovery go from nascent to nonexistent.

    https://www.washingtonpost.com/news/wonk/wp/2015/11/23/portugal-might-be-the-next-stop-in-the-euro-crisis/

    אהבתי

  79. מעניין מאד. אם הריבית על הדולר תעלה והיורו ירד ב 5% נוספים האם זה לא יועיל מעט ליצוא של מדינות היורו החלשות? זה יחזק את גוש היורו כולו.

    אהבתי

  80. אם הריבית על הדולר תעלה אז הדולר יתחזק, האירו יחלש וזה בוודאי טוב ליצוא האירופאי. אך לדעתי אליה וקוץ בה, כי התחזקות הדולר ועליית הריבית יגרמו למשקיעים ומוסדות להעביר את הכסף שלהם מאירופה לארה"ב, מה שיוריד שם את שערי הבורסה ויכול גם ליצור מחסור באשראי. חוסר באשראי, תחת מדיניות מוניטרית שמפחדת לייצר עוד אשראי, יכול לגרור משבר.
    ימים יגידו.

    אהבתי

  81. האמריקאים חוזרים ואומרים שהם לא רוצים דולר חזק מדי. במרץ כשהדולר הגיע ל 1.05 יורו המגמה השתנתה והוא חזר ל 1.2. כבר נוכחתי בעבר ש 1.05 הוא מחסום פסיכולוגי בחילופי מטבעות. שוויון הוא גבול פסיכולוגי חזק. שינוי של שבריר אחוז לא ישפיע על הבורסה האמריקאית ומעבר כספים מאירופה יחזק אותה.
    אם ערך היורו ירד וכספים יעברו לארה"ב שערי הריבית על האג"ח האירופאי יעלו ויהיה קשה להנפיק עוד מהם. אם פורטוגל ויון צריכות לגייס הון בריבית גדולה יותר מצבן יחריף. אני לא בטוח שאני לא סתם מברבר.
    היו ביומיים האחרונים כתבות על כך שסין עומדת לפחת שנית את המטבע שלה ובצורה קיצונית מאד. הטענות הן שזה יזעזע את השווקים העולמים. אבל מדוע? האם זה לא יעלה את הביקוש? באוסטרליה זה צריך לפגוע מאד והמטבע שלה סחיר ביותר, החמישי בעולם.
    המטבע האוסטרלי התחזק לאחרונה. בניגוד להגיון. הקנדי נחלש. יש שמועות שתמורת חצי מליון דולר קנדי אפשר לקבל תושבות בקנדה וחצי מליון קנדי זה כבר לא כל כך הרבה.

    אהבתי

  82. ברור שהאמריקאים לא רוצים דולר חזק. אף אחד לא רוצה מטבע חזק. אבל יש אילוצים והם מתחלקים ל-2:
    1. אם הפד לא יעלה ריבית הוא יאבד אמינות, הכלכלה האמריקאית תאבד אמינות (תוכרז כלא משתפרת), ושערי הבורסה שם ירדו (כמו בפעם הקודמת שהוכרז על דחיית העלאת הריבית).
    2. ריבית אפס יוצרת הפסדים אקטוארים נוראיים ומוחקת את הפנסיה העתידית של עובדי ואזרחי ארה"ב. אי אפשר להמשיך כך לעוד כמה שנים.

    אהבתי

  83. רוב הפנסיות של האמריקאים במניות. ביחוד של הביבי בום הפורשים. הם צריכים שהבורסה תעלה באופן קבוע ושהחברות יחלקו דבידנדים. מזה הפנסיונרים חיים. לאמריקאים יש תרבות של חובות תמידיים, עלית הריבית תפגע באזרח הקטן יותר מאשר תואיל.

    אם האירופאים יעבירו כספים לארה"ב הם ילכו להשקעות ולבורסה. אני מניח שיש לפד דרך לווסת את שער הדולר במקרה של ביקושים.
    אני עדיין לא מבין איך הם מצליחים למנוע אינפלציה. האם כל הכספים הולכים לבורסה, לדירות שמחירן עולה ולא לעובדים?
    אם הסינים באמת יפחתו את המטבע ב 30 אחוז וזה יביא למיתון עולמי כמו שטוענים ולא ברור לי למה, אולי כי זה יפגע ביצוא של כולם, זה יפגע באירופאים יותר מאשר באמריקאים.

    יצוא של ארה"ב

    http://www.worldstopexports.com/united-states-top-10-exports/2001

    הערכות על ירידת המטבע הסיני

    http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-11-22/masters-of-universe-scared-of-china-risks-see-yuan-devaluation

    אהבתי

  84. אני לא כל כך מבין את משה שלום. איך ניתן יחדיו להעלות ריבית ולהרחיב כמותית. נראה לי שאלו מהלכים סותרים ברמת הפרקטיקה שלהם. הרחבה כמותית, מלבד קניית אג"ח פדרלי, כוללת הורדת ריבית אחרת מדובר רק בעניין פנימי במאזני הבנק המרכזי:
    1. תוספת של אג"ח פדרלי בצד הנכסים
    2. תוספת של דולרים (שהודפסו לקניית האג"ח) בצד ההתחייבויות

    כאשר תוספות אלו מקזזות זו את זו מבחינת שווי ההון.
    רק הורדת ריבית מתרגמת את השינוי במאזן הבנק לשינוי בשוק עצמו ע"י הלוואות לסקטור הפרטי. כלומר בכסף שהמוסדות הפיננסיים מכרו לבנק המרכזי את החוב הפדרלי, את הכסף הזה הם מלווים לשאר השוק.

    כמקודם, אני חושב שהעלאת הריבית מטרתה כפולה. מחד, לשדר שהעסק משתפר. מאידך, למנוע הפסדים לחוסכים. אני לא בטוח כאורי שהחוסכים נמצאים בעיקר במניות. יכול להיות שכן. אין לי נתונים על-כך.

    אהבתי

  85. הרושם האישי שלי, שמבוסס על חיים בארה"ב, הוא שרוב האמריקאים חיים מאז שנות השבעים על חובות גדולים מאד לכרטיסי אשראי. זו התרבות זה מקובל ואין בזה כל רע, תמריץ אפילו טוען שמי שנוהג אחרת הוא פרזיט :-).הריבית על כרטיסי אשראי אדירה, בת 2 ספרות. כמו כן כשמחירי הבתים עולים מקובל מאד לקחת משכנתה שניה על הבית ולממש את המזומנים ולהוציא אותם על נסיעות לחופשה. זו הסיבה שכשמחירי הבתים ירדו ב 2008 רוב האמריקאים נכנסו מיד למצב שערך הבית נמוך מהחוב עליו. רוב האמריקאים קונים גם את המכונית שלהם בתשלומים וכשהם משלמים את התשלום האחרון הם משאירים את המכונית כתשלום ראשון בסוכנות הרכב עבור מכונית חדשה. אדם שעובד בחברה שמונפקת בבורסה מקבל מניות חברה כנגד קניית מניות מחלק מהשכר שלו. זה נשמר עבורו לפנסיה ללא תשלום מס על זה. הפנסיונרים חיים על דבידנדים שזה דבר מקובל הרבה יותר מאשר בבורסה הישראלית. אחוז מסויים מהשכר יכול ללכת לתוכנית חסכון מניתית ללא תשלום מס. אבל לרוב האמריקאים אין חסכון. הנטיה לחסכון הישראלי נובעת מטראומת מלחמת העולם השניה והחשש היהודי מהעתיד.

    העלאת ריבית והרחבה כמותית נראות כסתירה, גם לא מובן, הרי יותר כסף יזרום מאירופה לשווקים בארה"ב. אבל משה שלום יודע טוב יותר ממני והוא גם מראה בטבלאות שהתגובה הפוכה. למרות שההגיון אומר שהדולר צריך להתחזק מאד לא אופתע אם הוא דווקא יחלש לאחר העלאת הריבית ויחזור לכיוון 1.2.
    הדברים הרבה יותר מורכבים ומהירים ולא צפויים בכלכלה מבעבר. נגידי הבנקים יכולים בהכרזות להניע שערי מטבעות, הכלכלה הסינית כנראה משחקת תפקיד עולמי ומלחמות משחקות תפקיד הרבה פחות מבעבר.
    יש טענות שהאירופאים מתחילים לשתף פעולה עם הרוסים, ליואב קרני יש כתבה בנושא, היות והאמריקאים מתרחקים ממעורבות פעילה. המטבע הרוסי יתחזק וזה יביא להשקעות וטוב לכולם. אם האירופאים יחליטו להתערב בצפון אפריקה ובמזרח התיכון בצורה פעילה זה ישפיע על הכלכלה ועל הפוליטיקה, התורכים יורים במטוס רוסי מה יקרה אם הרוסים ירו בחזרה הרי התורכים בנאטו. הסכוי שאנחנו יכולים למצוא את עצמנו במדרון כלכלי גדול יותר משיפור.

    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001082431

    אהבתי

  86. לא נראה לי שיש סתירה בין העלאת ריבית והגדלת כמות הכסף. בגלגול הנוכחי של המערכת המוניטרית הגבולות קצת מטושטשים, והאיסור על הדפסת כסף תרם לכך. אבל נניח שמבטלים את האיסור, והבנק המרכזי מדפיס כסף דיגיטלי ונותן אותו לממשלה לצורך הגדלת הוצאות ו/או הפחתת מסים ו/או ישירות לאזרחים. לא הלוואות מהבנק המרכזי אלא מענקים! בשלב מסויים המחירים מתחילים לעלות, והבנק המרכזי מעלה ריבית. (אני לא נכנס לשאלה אם זה טוב או רע. רק מציין שלדעתי אין סתירה).

    אהבתי

  87. http://www.bloomberg.com/api/embed/iframe?id=t1CW0bT8SmaeXLx1dyvElg

    ריאיון שפורסם אתמול בבלומברג. ראו בעיקר מדקה 3:30 ועד 8:30.
    הוא גם מדבר על הפרטה ורפורמה כלכלית, וכן בפיכחון לגבי המשמעות של הדרישות שהוצבו בפני יוון על-ידי הגופים האירופאים.
    הוא רומז על מאבק גרמני-צרפתי שלא ירדתי לסוף דעתו.

    אהבתי

כתיבת תגובה