מסכנים הסינים

מסכן העם הסיני – הוא נידון לחוות בועה אחרי בועה. בועת המניות בסין מתפוצצת מול עינינו בימים אלו ומביאה לקצו מצב שבו מניות מפוקפקות נסחרו במכפילי רווח דמיוניים בבורסה הסינית.   בועת הנדל"ן שם שנובעת מבניה בהיקף שהעולם לא ראה כמוהו, עדיין לא התפוצצה לחלוטין, אבל היקף הבניה התייצב ואינו גדל באותו שיעור מטורף שאפיין שנים קודמות. הניבויים על מחיר הברזל שיצנח בעקבות כך, התגשמו להפליא.

צרותיהם של הסינים נובעות מאופיים הלאומי – הם חסכנים ברמות קיצוניות. שיעור הצריכה ביחס לתמ"ג בסין נמוך בהרבה מזה המקובל בארצות המערב, ובטח נמוך מזה שבארצות הברית. החסכן, כפי שכתבתי פעם, הוא פרזיט על גבי הצרכן. הצרכן מספק מידע אמיתי על ידי צריכתו – מה כיף לקנות ומה מבאס. מה נחמד לעשות ומה לא שווה את הכסף. החסכן לעומת זאת הולך באפלה – מאיפה לו לדעת אם החברה שבה הוא שם כספו היא יצרנית ערך אמיתית או עסוקה בתעלולים חשבונאים מפוקפקים. מאין יידע אם קנה נכס במתחם דירות שעתיד לפרוח באזור אורבני משגשג או שדווקא עתיד לדעוך בשממה שמסביבו.   כאשר אין מספיק צרכנים, החסכן אינו יכול להסתמך על החלטותיהם הכלכליות כדי להבין למה יש ערך ולמה אין ערך, והוא שופך כספו על בועות ריקות מתוכן. הסינים גם ממעטים לעשות את אחת מהחלטות הצריכה המשמעותיות ביותר – הבאת ילדים לעולם ונטילת מחויבות לסיפוק צרכיהם למשך שנים, ודבר זה תורם לחסכנות הכללית.

אם לא די בכך, גם ממשלת סין נרתמה לפגוע בחוסכים. על ידי הגבלות ההון שהיא מטילה, היא מונעת מהחוסך הסיני להסתמך על הצרכן הפעלתן של ארצות אחרות כמו ארצות הברית, קנדה או אוסטרליה. הסיני הממוצע אינו יכול להשקיע בבורסות שלהן או בנכסי הנדל"ן שלהן, והוא נידון להשקיע בבורסה הבועתית שבארצו. אמנם סינים רבים מצליחים להוציא כספם ולהשקיע אותו במערב ביתר תבונה, אבל הון עצום עדיין כלוא בתוך סין.

עם זאת ממשלת סין אינה שוגה את השגיאות שהפכו בעבר בועות שהתפוצצו לקטסטרופות במדינות אחרות. היא לא נמנעת מלהדפיס כסף. אדרבה היא מדפיסה כסף בלי חשבון וכך מאפשרת למשק הסיני לקפץ בלי חינניות מבועה לבועה. התנהלות זו מביאה לבזבוז בהיקף עצום: משאבי המשק הסיני מוקצים למטרות שאינן משפרות בהרבה את חיי האזרח. ברם, היא מונעת את ההיבטים הקשים של השפל שאחרי הבועה: הפאניקה, האבטלה והיאוש ההמוניים.

ממשלת סין גם אינה נכנסת להתחייבויות עצומות במט"ח. היא לא תהיה יוון, משום שבניגוד ליוון היא לא צריכה להחזיר חובות עצומים במטבע שאינו המטבע שלה. היא גם לא דומה לגרמניה בשנות העשרים שהייתה מסובכת בחובות במט"ח למעצמות כפיצוי על נזקי מלחמת העולם הראשונה ונכנסה בשל כך לסחרור אינפלציוני. סין לא חייבת לאף אחד ומצפצפת על כל מדינה אחרת.

גם בתוך המשק הסיני עצמו – ממשלת סין אינה שבויה של איגודי העובדים אצלה, והם לא יוכלו לסחוט ממנה העלאות שכר שיכניסו את כל המשק לסחרור אינפלציוני.

לכן המקרה הסיני הוא מאוד מעניין – החטאים של סין הם גדולים מאוד. כלכלתה מבוססת על הבזבוז המשווע שמתחולל כאשר החסכן הולך כעיוור באפלה, מבלי שהצרכן יאחז בידו ויגיד לו היכן כדאי לחסוך. אבל אלו אינם החטאים שהביאו בעבר במדינות אחרות לשפל כלכלי עמוק או לאינפלציה מטורפת, ולכן נראה לי שחטאים גדולים אלו לא יביאו לעונש גדול ברמה המקרו-כלכלית. סין לא תהיה יוון, ספרד, ונצואלה, גרמניה של שנות העשרים או גרמניה של שנות השלושים. ייתכן שאפילו לא תהיה כארה"ב אחוזת הפאניקה לרגע אחרי משבר הסאב-פריים. אולי סין פשוט תמשיך בדרכה, מבועה אל בועה.

27 תגובות בנושא “מסכנים הסינים

  1. שניכם טועים . במיוחד כאשר
    בסין עסקינן מדובר ביחסי יין ויאנג.
    הנחש אוכל את זנבו וזנבו ממשיך לברוח.
    כך הם זה על גבו של זה וחוזר חלילה.
    ן
    נשלח מהרכבת שלי.

    Liked by 1 person

  2. בועות סופן להתפוצצ. זה חוק טבע.
    ודוגמת הסאב פריים שם בנקאים קיבלו מצנח זהב במקום ללכת לכלא, היא פשע כנגד האזרחים.
    לא פלא ששנאת הבנקאים או העשירים גואה ולבסוף מגיעות הפיכות כולל גיליוטינה.

    אהבתי

  3. הסינים מהמרים בפיתים באופיים ומתאוששים מהר מאד מעליות וירידות ומסתגלים לשינויים. מחירי הדירות לא ירדו כלל למרות שהרבה כספים פנו לבורסה. אגב מדוע בישראל זו לא בועה? לא הבורסה וביחוד לא מחירי הדיור. ואותו דבר לגבי בורסות ארה"ב.

    אהבתי

  4. תמריץ,
    מה שאתה אומר שהבועה לא תתפוצץ בסין.
    מה המשמעות של כך?
    שהמחירים (למשל מחירי הברזל או הדיור) ירדו אט אט ולא בפיצוץ או שהם ישארו באותה רמה ואפילו לא ירדו (רק שריאלית הם ירדו בגלל הדפסות הכסף)?
    אשמח להבהרה.

    אהבתי

  5. יאיר, לא אמרתי שלא תתפוצץ. אם בונים המון בתים מיותרים כנראה שמתישהו יירד מחירם. אם מניות הן חסרות ערך כנראה שהבלוף יתגלה.

    אבל השילוב של נטיה לחיסכון ונכונות של הממשלה להציף בכסף יאפשר לבועה חדשה לפרוח. גם בארה"ב בועת הנדל"ן החליפה את בועת הדוט קום וכיום יש הטוענים ששבנו לבועת מניות כוללת. בסין מן הסתם יקרה אותו התהליך וביתר שאת. מה שאיני מאמין שנראה זה אבטלה עצומה או אינפלציה משתוללת. או כל הדברים שמיוחסים לאסונות כלכליים.

    אהבתי

  6. גם המודל היפני של דעיכה איטית לאורך שנים לא סביר שישתחזר בסין שיש לה עוד המון מקום לצמוח מבחינת רמת חיים ושלא תהסס להדפיס כסף ליצור צמיחה ולמנוע דפלציה.

    אהבתי

  7. אם בועת הנדל"ן (או המניות) תתפוצץ ובעוד כמה שנים תפרח בועה חדשה, אז זה בדיוק טבעו של עולם וחברה, וכך זה בדיוק בכל מקום אחר.
    דווקא הדוגמאות לאסונות הכלכליים שמנית (ונצואלה היום, גרמניה של שנות השלושים) אירעו ללא פיצוץ של בועה.

    אהבתי

  8. השפל הגדול נחשב להתפוצצות בועה. כך גם מצב יפן בשנות התשעים, הקריסה במזרח אסיה בסוף שנות התשעים ופיצוץ בועת הסאב פריים וגם המקרה היווני.

    יש כאלו שחושבים שאם החטאים של סין כיום הם גדולים, גם העונש צריך להיות גדול. ואני אומר שהעונש, ברמת המקרו, לא יהיה גדול. סין לא תהיה ארה"ב בשפל הגדול או יוון או יפן או אפילו אירלנד.

    אהבתי

  9. מעניין מאד.
    סינים מהמרים כפיתיים. הם גם נוטים מאד לאסוף דברים ישנים.
    יש כ 60 מליון אספני בולים בעולם ויותר משליש מהם כיום חיים בסין. יש 6 בתי מכירות פומביות בהונג קונג שמתמחים בבולים אבל לא רק בבולים. כשיש כסף יש השקעה באוספים. השקעה באוספים יקרים זוכה לפריחה בשנים האחרונות. זה משהו נפוץ כבר מספר שנים, לא חדש.

    בהונג קונג מקובל שהבנקים מדפיסים את השטרות שלהם, ומדי פעם הם מדפיסים שטר לציון ארוע. כשזה קורה יש תורים של מאות מטרים ואנשים קונים את השטרות ומיד מוכרים אותם ברחוב לסינים מהיבשת שרוכשים אותם במחיר עשרות פעמים גבוה יותר מהמחיר הנקוב ומעבירים אותם לסין למכירה כהשקעה. יש לי ידידה שעשתה 6000 ש"ח רווח תוך דקות ספורות מרגע שיצאה מהבנק אחרי לילה של עמידה בתור בהשקעה של כמה מאות ש"ח. והיא עושה את זה באופן קבוע.

    אהבתי

  10. הקישור מעניין. וורן באפט אמר פעם שהוא יכול היה לתרום לתמ"ג האמריקני על ידי זה שהיה שוכר עשרת אלפים אנשים שכל תפקידם היה לאייר את דמותו שוב ושוב. נראה לי שזה סוג הצמיחה שסין משיגה. אבל בניגוד למה שכולם חושבים, אני לא רואה סיבה לכך שזה לא יהיה מודל בר קיימא. רק כל פעם הסינים ימאסו בדיוקן אחד ויעברו להתעסק בציור של תמונה חסרת ערך אחרת.

    אהבתי

  11. אולי זה הזמן למכור רכוש בכל מקום בעולם ולשבת על מזומנים. נראה שדפלציה בפתח בכל מקום. אם סין תאיט כלכלית איך זה ישפיע על העולם?
    זה ישפיע על אוסטרליה שיש לה תמ"ג מהגבוהים בעולם. סין תאלץ למכור את האג"ח האמריקאים והאירופאים שלה, אולי זה יתחיל אינפלציה בעולם.

    אהבתי

  12. תמריץ,
    פרופ' סטיב קין דווקא אומר שסין יצאה מהמשבר עי זה שהיא המליצה(במובן של המלצה שלא כדאי לסרב לה) לקחת הלוואות פרטיות. החוב הפרטי גם שם גדל למימדים מגוחכים.

    הוא אומנם אומר שלממשל שם יש אכן יכולות טובות יותר מאשר במערב לטפל בחוב הפרטי אבל בכל זאת מתי שהוא אנו אמורים לחוש ב"קרדיט קראנץ' עם השפעות דיפלציוניות.

    זה מתווסף לכתבה שלא כולם כנראה בדרכם החוצה ובתהליכי הקטנה של החוב הפרטי כמו ארה"ב ואנגליה.

    אהבתי

  13. תמריץ, איך אתה רואה את מלחמת הסחר המתפתחת בין סין לארה"ב?
    נדמה לי שלא היה פוסט הנושא… שזה חמור כשלעצמו… בקיצור, מה דעתך?

    אהבתי

  14. ההערכה שלי היא שממשל טראמפ הוא בעצם ממשל שפועל בהכוונת רפובליקנים מן השורה שאינם אוהבים מלחמות סחר וכל צעד בנושא ירוסן וידולל בסופו של דבר עד כדי הפחתת הנזק המשמעותי הפוטנציאלי למינימום.

    אהבתי

כתיבת תגובה