נקראו בנשימה עצורה לאחרונה

יואב אבן, כתב הבריאות של חדשות ערוץ 2, פרסם ספר באינטרנט שניתן לקרוא ללא תשלום. שקעתי לתוכו ובתוך כמה שעות קראתי אותו בנשימה אחת. כבר מזמן לא זוכר חוויית קריאה כזו. זו קריאת חובה למי שמתעניין באופן שבו מתפקדת מערכת אכיפת החוק במדינה, ביחסי המינים ובאידאולוגיות של האליטות. בראש ובראשונה זהו סיפור אישי על התמודדות עם תלונת שווא על אונס שמסופר באופן כנה ומעניין. בעצם פרסום הספר והצפת הפרשיה הנשכחת מחדש גילה אבן אומץ בלתי מבוטל, מה עוד שהוא יוצא במידה מסוימת נגד האליטות הפמיניסטיות, שהן אולי הכוח החזק במדינה. אין ספק שאישה שחוותה אונס ומתלוננת עליו מגלה אומץ רב, אך גם גבר שהתמודד עם תלונת שווא ובוחר לגולל את הסיפור במלואו קבל עם ועדה, הוא אמיץ ביותר, ואבן ראוי להערכה.

ספר דיגיטלי אחר שקראתי לאחרונה ונהניתי ממנו מאוד הוא מז'אנר שונה לחלוטין ובשפה האנגלית. הוא עוסק בעתיד התחבורה בימי המכונית ללא נהג. הנושא כבר נדון בהרחבה בבלוג (ראו כאן), אך בספר הוא מלובן בפרטי פרטים מרתקים. החזון שמציג הספר נסוב סביב שירות מוניות חשמליות אוטומטי שיספק את צרכי הציבור בעתיד הלא כל כך רחוק ויחולל שינויים מרחיקי לכת. הספר זמין באמזון בפורמט קינדל תמורת חמישה דולרים. שווה לדעתי.

21 תגובות בנושא “נקראו בנשימה עצורה לאחרונה

  1. תודה עבור ההמלצות, כן ירבו
    הספר של יואב אבן מתחיל דרמטית והוא למעלה מ 400 עמודים. בשביל אדם שישב במעצר יום אחד לתכנן להגיע לבלינסון ולירות לעצמך כדור בראש… נותן את הרושם שהוא החליט מיד להוציא מתוק מעז.
    לא קראתי את הספר על מכוניות ללא נהג ואני מניח מהשיחה שהיתה פה שהחידוש הוא בחוסר הצורך בכלי רכב אישי והעלות האישית. גם משלוחים יהיו זולים יותר. הרבה אנשים יפוטרו. נהיגת מונית היתה תמיד מפלט של השלמת הכנסה. יש מדינות שבהן שרותי התחבורה מצויינים ואין צורך ברכב אישי. גם אין מקומות חנייה, הן לא תוכננו כי אין רכב אישי. בהונג קונג אם אתה קונה מכונית אתה צריך להראות שבבעלותך חניה או שילמת דמי שכירות של חניה לתקופה של שנה עד תום חידוש רשיון הרכב. מעטים מחזיקים כלי רכב זה לא נחוץ, ככה שרכב אוטומטי יתקבל בהונג קונג כפחות מהפכני מאשר טלפון אישי ללא צורך בטלפון בבית.
    צעד נוסף מהפכני שנתקלתי בו למקרה והחמצת, הוא הכוונה להשתיל ראש בן אדם בגוף אחר ולא רק מסיבות רפואיות אלא כאופציה להארכת חיים. זה נשמע כמשהו בהשג יד של הרפואה. יתכן מאד שעוד 5-10 שנים יסתובבו סביבנו הרבה אנשים עם ראש של בני 80 עם גוף של בני 20. זה תחום שהיתי רוצה לשמוע את גיא מביע דעה משולחת רסן עליו.

    http://motherboard.vice.com/read/a-qa-with-the-first-human-head-transplant-surgeon

    אהבתי

  2. אני באמת קורא את הספר בנשימה אחת, האם גם נשים רואות אותו מאותה נקודת השקפה? מאחר ואנחנו שומעים רק צד אחד, של עתונאי מנוסה, קשה לדעת מי ומה ממש ארע שם.

    אהבתי

  3. אורי, אבל בהונג קונג קשה להשיג מונית, לא? אובר פועלת שם היום? באופן אישי היה לי קשה להשיג מונית כשהייתי שם. אבל זה היה בזמן המהומות והכול התבלגן.
    הונג קונג מתכוננת מצוין מבחינת תחבורה ציבורית, ושם מן הסתם האפקט יהיה קטן יחסית, אף שגם הוזלה של מוניות זה דבר חשוב. בפרברים של ארה"ב לעומת זאת האפקט יהיה עצום.

    הנושא של השתלת ראש נראה לי מהפכני מדי למאה ה-21. אולי במאה ה-23.

    אהבתי

  4. בהקשר של הספר של יואב אבן והפמיניזם של האליטות. ציטוט מאתר NRG:

    הסוגיה השנייה שבלטה בישיבה נגעה להצבעה על הארכת תוקפו של חוק איחוד משפחות, שמונע קבלת אזרחות ישראלית מפלסטינים שמתחתנים עם ערביי ישראל. השתיים שבלטו בהתנגדותן לחוק היו חברות הכנסת שלי יחימוביץ ומרב מיכאלי. לחיזוק עמדתן אף הציגו השתיים את דבריו של שופט העליון לשעבר, אדמונד לוי (שנחשב בעבר ליקיר הימין), שטוען כי החוק אינו חוקתי.

    "אתן לא יודעות על מה אתן מדברות", צעק לעברן ח"כ דני עטר. "250 אלף פלסטינים מימשו בפועל את זכות השיבה באמצעות האישורים הפיקטיביים האלו. וחוץ מזה, מה שרואים זה בעיקר ערבים ישראלים בני 70 פלוס שמתחתנים עם בחורות פלסטיניות צעירות ומנצלים אותן".

    בנקודה זו הפנה עטר את מבטו לעבר יחימוביץ. "איפה הפמיניזם שלכן כשצריך אותו?", שאל. "את ומרב הראשונות שצריכות לתמוך בעמדה שלי". אנשים שישבו בקרבתה של יחימוביץ העידו כי בשלב זה היא כבר היתה אדומה מכעס. "אתה לא תגיד לי מתי אני צריכה להיות ראשונה ומתי אחרונה", התפרצה לעברו בחזרה. עוד יום שגרתי במפלגת העבודה.

    http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/703/131.html?hp=1&cat=404&loc=3

    אהבתי

  5. תמריץ, תוכל להביא גם ביקורת על הספר החינמי בן 400 העמודים שכתבה הנאנסת (לכאורה) על המקרה מנקודת מבטה? סתם, למען האיזון. אני יודע שאין כזה ספר. אולם לקרוא רק את עדותו של צד אחד במקרה יש בזה טעם לפגם.

    אגב אין לי מושג מה קרה שם ואם הוא אשם או לא.

    לגבי חוק השיבה והפמיניזם, שלי יחימוביץ' ומרב מיכאלי כבר הוכיחו בעבר שהן פמיניסטיות רק כשנוח להן. תשאל את מיכאלי, למשל, מה דעתה על שוויון בנושאי גירושים, משמורת, מזונות וכיו"ב.

    יריב

    אהבתי

  6. יריב, במקרה כאן יש לנו הכרעה של המערכת המשפטית לטובת אבן. מאחר שאני סבור שהמערכת המשפטית מוטה בארץ לטובת האישה המתלוננת, ההכרעה הזו בעלת משקל במיוחד.

    אהבתי

  7. תמריץ, התיק נגד יואב אבן נסגר מחוסר ראיות, לא מחוסר אשמה. אדם אחר שהתיק נגדו נסגר מחוסר ראיות, אם אינני טועה, היה מר אהוד אולמרט. עד שהגיע גברת אחת בשם שולה זקן והעידה נגדו, אז התיק נפתח מחדש והוא נמצא אשם.

    שוב, אינני אומר כאן שיואב אבן אשם או לא אשם. אני פשוט חושב שזו לא נקודה סגורה כפי שאתה טוען.

    יריב

    אהבתי

  8. סימתי לקרוא את הספר של יואב אבן, אמנם בנשימה אחת או שתיים, נאלצתי להפסיק לצרכי עבודה. גם מצאתי זמן לחפש מעט עליו כדי לקבל רושם פחות חד צדדי. הנה כתבה בנושא
    http://www.themarker.com/misc/1.2663869
    ויואב אבן מתיחס לסטטיסטיקה הזו בעמוד 387 בספרו. הנושא מענין מכיוון ששוחחנו פה על עיוותים סטטיסטים של המציאות.
    כמעט שאין מקרים שתיק נסגר מחוסר אשמה, רק כשהמתלוננת הודתה או הוכח בצורה קיצונית ביותר שהיא בדתה את הסיפור. תמיד זה חוסר ראיות. לנאשם אין בדרך כלל כוח נפשי וכלכלי להמשיך ולגלגל את הנושא שנים כדי לקבל אי אשמה ובוודאי שאין טעם להגיש תלונה נגדית. עמחיה תקרא את הספר.
    הספר הזכיר לי את הדיון שהיה פה על הבת שהאשימה את אביה שאנס אותה בילדותה. אין ספק שהרבה מהחלטת המשטרה והשופט מבוססת על הרגשה ולא על עדויות. אין ספק שהרבה מהחלטות המשטרה והמשפט מתבססות על לחץ חברתי חשש לבקורת כנגדם וסרוב לצאת נגד הפוליטיקלי קורקט.
    אני לא חושב שהוא היה יוצא כל כך בקלות לולי יד המקרה ולולי הקשרים שלו. ולא מכיון שהוא אשם כי השתכנעתי שהוא לא, שהגברת פשוט מטורפת

    "המתלוננת בתיק האונס נגד כתב הבריאות של ערוץ 2 יואב אבן, שנסגר מחוסר ראיות מבלי שהוגש כתב אישום, שינתה את מינה והפכה לגבר. היום היא חיה כגבר זכר טרנסקסואל לכל דבר,"

    אהבתי

  9. לא קשה להשיג מוניות פרט לשעות מסוימות של עומס בשעות העבודה ומחירי מוניות נמוך אם אין צורך לחצות במינהרה מהאי ליבשה בקאולון. רוב הנסיעות יעלו 20 ש"ח נסיעה יקרה ורחוקה תגיע ל 75 ש"ח
    אובר פועל בהונג קונג, זמן רב.
    לגבי החלפת ראשים מדובר על תוך שנה שנתים. אני מאמין שהראש ישתמש בידים החדשות לנהיגה.

    אהבתי

  10. עם זאת אסור לראות דברים בפשטנות לשום צד. גם נשים שהן לא הכי יציבות עלולות להיאנס באמת (ומן הסתם דווקא יש להן סיכוי גבוה להיקלע לחברתם של גברים לא יציבים כמוהן שמועדים לאנוס אותן).

    אהבתי

  11. רק עכשיו הגעתי לפוסט הזה ולספר. אני לא עומד באינפלציה של הפוסטים פה. כמה ימים אין בכלל פוסט ואז ביום אחד כמה פוסטים ברצף. אורי , אני לא בראש יצירתי כרגע אבל האם אמרו משהו על האפשרות להוסיף ראש בניתוח לזה הקיים? הוא בטח יקל על המלאכה לקרוא כמה פוסטרים ביום.
    הספר באמת נראה כאילו אפשר לקרוא אותו בנשימה אחת.

    אהבתי

  12. אורי ,
    במחשבה שלישית באמת נראה לי עדיף להוסיף ראש על להחליף את הקיים.
    תמריץ הזכיר את העניין שלא נחליף ראשים במדינה. האמת , לא כ"כ הבנתי למה
    אבל נזכרתי יש תקדים לשליט עם 2 ראשים . הוא היה אפילו נשיא הגלקסיה.
    מיודעינו זאפוד ביבליברוקס! זה יכול להיות פתרון מצויין לביבי , הוא יוכל למעשה להציג את העניין שהשלטון מחליף ראש ולהישאר בתפקיד לנצח.

    בכלל , היו לזאפוד ושני ראשיו עוד יתרוות שלא קשורים בראשות המדינה.
    אני מניח שזה איכשהו קשור לעניין שהוא תואר
    כ – "The best Bang since the Big One" (*)

    אהבתי

  13. זאפוד ביבלברוקס נהיה נשיא הגלאקסיה רק כדי להגיע לעמדה שתאפשר לו לגנוב את ספינת החלל ולהסתלק רחוק. לא היה לו ענין לבזבז את חייו בשליטה על חיי אחרים.

    אני לא רואה את היתרון בשני ראשים, לדעתי התפתחות האנושים הולכת לכיוון של וירטואליות זאת אומרת אפס ראשים.
    אם אמנם יהיה ניתן להחליף ראש תוך שנה שנתיים עשירים יעשו קלונינג לגופם ויעבירו את הראש לגוף חדש וזו תהיה מהפכה. האם נסתגל לזה מהר כמו לסלולרים? גיא משתמש בהומור כיוון שזה מקל עליו להתמודד עם הרעיון שהרחובות עומדים להיות מלאים באנשים עם שנים שלושה ראשים. אגב איך בתי המשפט יתמודדו עם ענישה וכליאה? מה יהיה אם הראש ידבר בשפה אחרת?

    http://www.imdb.com/title/tt0067245/?ref_=tt_rec_tt

    גיא אני לא יודע אם קראת רק את ההקדמה לספר של אבן בלבד או הרחקת לתוך הספר. הטיפוס עצמו דוחה ושיטחי. התמונות של הבית שלו מראות משהו בשנות ה70, מישהו שחושב שלהרביץ שוט של וודקה זה גברי. הוא גם מדבר הרבה על החתולים שלו כדי שנשים יוכלו להזדהות אתו ועל האמא שלו כדי להראות כמה הוא משפחתי. הוא לא חכם. מדוע הספר נקרא בנשימה אחת? כי זה יכול לקרות גם לנו. הוא טוען שהוצאות ספרים סרבו להדפיס את הספר היות והנושא כנראה רגיש מדי. אבל הספר יהיה להיט. הספר מזכיר קבוצות של נשים פמיניסטיות שמשפיעות על דעת הקהל ובתי המשפט וצעדי המשטרה
    נשים עם הפרעת אישיות גבולית. כן יש בשפע ביחוד בסוף שנות השלושים. והחוק עומד לצד נשים בצורה קיצונית.

    אהבתי

  14. הלינק שהפנת אליו תמריץ על הפרעות אישיות גבוליות מענין וביחוד ההפניות שלו. השתכנעתי שאני סובל מזה ובעצם גם כמעט כל אחד מהשכנים שלי.

    גיא:
    (DBT – Dialectical behavioral therapy) – שיטה שפותחה על ידי פרופ' מרשה לינהאן מאוניברסיטת וושינגטון בראשית שנות התשעים. השיטה מבוססת על פסיכותרפיה מודרנית בשילוב אלמנטים מתורת הזן ומדת הבודהיזם.

    אהבתי

  15. אורי, תפסתי פה איזה וירוס אז אני לא ממש מרוכז.
    ניסיתי לחשוב מה דעותיי לגבי העתיד ושיפורים הטכנולוגיים.
    לא ממש ריגש אותי. אולי אני שמרן אחרי הכל.
    אבל נראה לי שמתחת לפני השטח אני מאמין שככל שהדברים
    משתנים כך הם נשארים אותו הדבר (מקור בצרפתית ). כנראה לא מאמין באיזה בשורה שיביא איתו העתיד ומשתדל לחיות (למרות הקלישאה) בהווה. זה כל מה שיש.ברמה האישית לא נראה לי שהייתי יותר מאושר או עצוב אם הייתי חי בשנות ה70.
    הבודהיזם הוא באמת יותר פסיכולוגיה מדת. הפסוקים או האימרות המרכזיות שם אינן דוגמות אלא נקודות התחלה לניהול דיאלוג.
    בכלל, למה להגדיר משהו מראש כהפרעת אישיות? לא עדיף מצב אישיות?
    זה לא שופט מראש. אני למשל נהנה לעיתים מפיצול אישיות ובכלל לא סובל ממנו.
    אני רק בעשירית הספר… אך אכן שמתי לב שהוא מסנגר על עצמו עם החתולים והסבתא וידידות הנפש ובנוסף לשאר יתרונותיו הוא גם צנוע ולא מבין על מה העניין.

    יואב קרני כתב משהו על בהמתיות וקונפורמים אך הוא לא הזכיר את הקונפומיזם של הנון קונפורמיזם ושכולם נון קונפומיסטים באותו אופן.

    אהבתי

כתיבת תגובה