עשירים נגד עוברים

לאחרונה עשיתי מחקר קטן משלי, ולא סתם מחקר, אלא מחקר באחת השאלות הקרדינליות ביותר בכלכלה: מה הופך מדינות לעשירות. מדוע מדינות מסוימות טובעות בכסף (לא נסיכויות נפט. לגביהן התשובה ברורה), ואילו במדינות אחרות ההמונים רעבים ללחם.  המחקר הניב תוצאות החלטיות במידה מדהימה. כל כך החלטיות שעליי להגיד שנחשפתי בחיי למאות רבות של מחקרים במדעי החברה והכלכלה, ואני סבור שהתוצאות שלי מדורגות בחמישייה הראשונה של תוצאות המחקרים ההחלטיות.

הנה המסקנה (מסתמכת על מדגם אקראי שבחן כ-10% ממדינות תבל): אתם רוצים להבין עד כמה עשירה מדינה מסוימת? חפשו את אחוז האזרחים שסבורים שהפלות אינן מוסריות (הנתונים נמצאים באתר של מכון פיו). לפי ממצאי המחקר שלי, המספר שיתקבל ינבא במתאם שקרוב ל-0.85 את מידת עושרה של המדינה שבחרתם, וביחס הפוך. דהיינו ככל שאנשים  מתנגדים יותר להפלות, כך מדינתם עשירה פחות. אפשר היה לנחש מראש שיש קשר הפוך בין עמדות שמרניות כמו התנגדות להפלות לבין עושר, אבל עוצמת הקשר מתגלה כגבוהה להדהים. קשר כזה משמעותו שהתנגדות להפלות מסבירה יותר מ-70% מהשונות בעושר, כוח הסבר מעורר השתאות כשדנים בגורם שמשפיע על תופעה כל כך מורכבת כמו עושר של מדינה. לא מחצבים (אמנם כאמור נסיכויות נפט לא נכללו במחקר), לא השפעות קולוניאליזם, לא קרבה לנתיבי ספנות, לא גיאוגרפיה ואקלים, לא שכיחות של מחלות,  לא שיטות להוראת מתמטיקה או אנגלית. רק מידת השמרנות החברתית שמתבטאת בתשובה לשאלה פשוטה על מידת המוסריות של ההפלות. לעשירים, כך מסתבר, יש משהו נגד עוברים.

גם התשובות לשאלות אחרות על שמרנות חברתית כגון מידת ההתנגדות ליחסי מין בטרם הנישואים, מידת ההתנגדות להומוסקסואליות ומידת ההתנגדות לגירושין מצויות במתאמים מדהימים בגובהם עם עושר המדינה, אף שאלו מתאמים שהם מעט נמוכים מהמתאם של התשובה לשאלת ההפלות.  מעניין שדווקא התנגדות לניאוף פחות קשורה למידת העושר של המדינה. זאת משום שגם בחלק מהמדינות העשירות מאוד ניתן לראות סלידה עמוקה מנואפים. בריטניה עשירה יותר מצרפת, אך רואה מערכת יחסים מחוץ לנישואין בחומרה רבה בהרבה.

למעוניינים בדיוק מתמטי, הנוסחה היא: קחו את אחוז האזרחים שסבורים שהפלות אינן מוסריות. את התוצאה תכפילו במינוס 460, והוסיפו לה 45970. המספר שיתקבל אמור לשקף את התמ"ג לנפש (מותאם ליוקר מחיה) במדינה שבחרתם.    המדינה שנראית לי חריגה ביותר היא צ'כיה. עמדותיה הליברליות (שלא מתבטאות רק בסוגיית ההפלות, אלא גם בנושאים נוספים) אמורות היו, לפי הנוסחה הזו, להפוך אותה לאחת המדינות העשירות בעולם. בפועל צ'כיה מדינה שנחמד לחיות בה, בפרט בהתחשב ביוקר המחיה הנמוך בה, אך אינה עשירה כמו מדינות מתירניות אחרות. אולי ניתן לייחס זאת לצלקות הקומוניזם שלוקח להן שנות דור להתרפא ולצפות שבסופו של דבר גם צ'כיה תהיה עשירה ממש כפי שהיא ליברלית.

107 תגובות בנושא “עשירים נגד עוברים

  1. קראתי קצת על הפלות באירופה
    ככל הנראה יש יותר הפלות מאשר לידות, זו כנראה הסיבה לכף שמאז שנות השמונים כאשר הפלות הפכו חוקיות מספר האוכלוסין בכל מדינה החל לרדת דרמטית. אם מתבוננים במספר הלידות ביון כדוגמה אפשר לראות שברגע שהפלות נהיו חוקיות חלה ירידה עיקבית במספר הלידות

    http://www.johnstonsarchive.net/policy/abortion/ab-greece.html

    http://www.johnstonsarchive.net/policy/abortion/mapeuropeabrate.html

    http://www.euro.who.int/en/health-topics/Life-stages/sexual-and-reproductive-health/activities/abortion/facts-and-figures-about-abortion-in-the-european-region

    אהבתי

  2. באג"ח התשואה חסומה מראש כך שלא רואה טעם להשקיע בו, כשתשואתו המובטחת כה נמוכה כמו בימים אלו. אולי במדדי מניות יש טעם להשקיע אבל לא בטוח שצמיחה במדינה תיתרגם בהכרח לעלייה במדד מניות.

    אהבתי

  3. אני התלוצצתי, אולי עדיף נדל"ן במדינה בה גרף התוצר הלאומי נמוך ביחס לאופי הליברלי של התושבים. אבל אם הם יחזרו להיות נוצרים שמרנים הגרף יחזור למקומו הטבעי.
    הקשר בין דעות ליברליות לכלכלה ברור. אבל אולי הוא זמני. בשני המקרים זה לא מצב סטטי, קבלת הפלות כדבר טבעי ביחוד בתנאים כלכלים ליברלים כשנשים יכולות לפתח קרירה הביא לצמצום האוכלוסין שיהיו לו תוצאות מרחיקות לכת על החברה והכלכלה. ובאותה מידה כלכלה ליברלית הביאה להצלחות אבל גם למפולות כלכליות.

    אהבתי

  4. אורי, לפי הקישורים שלך במערב אירופה דווקא לא מבצעים הרבה הפלות. לא חושב שזה מה שהוריד את הילודה.

    הפלות אמנם נתנו לי את המתאם הכי טוב, אבל דעות על הומוסקסואליות, מין בטרם נישואים וגירושין גם נתנו מתאמים גבוהים מאוד. הפרשנות שלי היא שדעות מיושנות נובעות ממנגנון חשיבה שלא מסוגל או לא רוצה לחדש וכמובן שבלי חדשנות גם אין צמיחה כלכלית. זו הסיבה שהשמאלנים עשירים כי לתפוס את האויב שלך בצורה חומלת ואוהדת זה מאוד מאוד חדשני. הזכרתי זאת בפוסט בעבר על האליטות.
    http://tinyurl.com/mp96a42

    אהבתי

  5. בוקר טוב לכולם , אני פה קורא את הפוסט עם הקפה הראשון של הבוקר ככה
    שעוד לא ממש התעוררתי אבל ישר הפוסט יצר לי אסוציאציה למערכון הבא של
    ג'ורג' קרלין –>
    אזהרה – כנראה שהתוכן והשפה אינם מתאימים לכל הגילאים ובמיוחד לשמרנים

    אהבתי

  6. כמה מביך. מעולם לא שמעתי על קרלין הנ"ל ואילו בוויקיפדיה מכתירים אותו לאחד מגדולי הקומיקאים האמריקנים בכל הזמנים.
    בכל אופן קטע מעולה עם המון בדיחות טובות.

    אהבתי

  7. הכיצד תשמע?!כשאת שנותך היפות בילית בהשקעות עיירך ושאר מיני לופש גישטפט?
    כן, קרלין הוא קומיקאי-פילוסוף , רהוט , ציני וגס. הוא נפטר ב2008.
    יש לו גם איזה קטע מערכון אנטי-ישראלי שאני לא אוהב…. אבל אף אחד לא מושלם.
    יש מלא חומר ברשת.

    אהבתי

  8. גיא, אבל השקעות ערך זה בדיוק המקצוע למי שרוצה רוב זמנו להעביר בשעשועים ובסטנדאפים! באיזה עוד תחום ניתן להתיימר למקצועיות כשכל מה שעושים זה פעולה פעם בחודש או בחודשיים.

    אהבתי

  9. טוב ,אם זה מצליח אז I stand corrected . הבנתי גם שעדיין יש צורך להשקיע
    עשרות שעות בחודש.
    אם לא מצליח אני מניח שאפשר שאפשר לעשות קנוניוס(עסקאות) וגלגייל
    ילקותין (תיקים) במארקט (בשוק ההון) לסאקערס.

    סתם , שאפחד לא יעלב – זה לא מרוע לב רק מקינאה.
    .

    אהבתי

  10. באמת ההשפעה של ילדים לא רצויים על אנשים היא דרמטית.

    אישה עם ילד לא רצוי נתקעת בחיים,לא עובדת או בקושי עובדת,ממורמרת שלא הגשימה את עצמה ועוד.

    גבר עם ילד לא רצוי מרגיש לכוד ומשועבד ולא מצליח לממש את עצמו.

    אהבתי

  11. אלדד, אני לא בטוח שאתה צודק. אחרי שילד לא רצוי נולד הרבה פעמים אוהבים אותו והוא גדל להיות ילד מוצלח. רפול תמיד סיפר שהוא חב את חייו לכך שהיו חסרים לאמו כמה גרושים להפלה.

    אהבתי

  12. בכל אופן מדינות לא מתעשרות בגלל שאנשים מצליחים להיפטר מילדים לא רצויים. מדינות מתעשרות בגלל שאנשים רוצים ומסוגלים להמציא דברים. כלומר מסוגלים לחדש. העובדה שאנשים תומכים בהפלות מוכיחה יכולת לחדש כי היא מבטאת שחרור מאמונות עתיקות. אותה יכולת לחדש היא בת שימוש בתחומי הכלכלה השונים אפילו כשאין להם שום קשר עם הפלות.
    לכן גם מדד כמו התנגדות להומוסקסואליות נותן ניבוי טוב כמעט באותה מידה.

    אהבתי

  13. אולי הילד גדל להיות ילד מוצלח אבל ההורים שלו נדפקו וזה משפיע על היצרנות שלהם.

    אתה מפרש את הממצאים שלך בתור יכולת לחדש אבל אפשר גם לפרש אותם בתור קירבה גדולה יותר לאמת.
    ככל שאנחנו קרובים יותר לאמת כך אנחנו מצליחים יותר בחיינו.

    אהבתי

  14. אני לא יכול לדבר על קרבה לאמת, כי השמאלנים לדעתי שוגים ביחסם לערבים ובכל אופן התנהגותם בעניין זה היא חידוש (ביחס לנורמה העתיקה של עוינות בין עמים ולאופן העוין שבו בני אדם התנהגו זה לזה משחר ההיסטוריה). חידוש יש כאן וזו הסיבה ששמאלנים עשירים, הם בעלי יכולת לחדש ולהשתחרר מקבעונות עתיקים. אמת אין כאן.

    אהבתי

  15. תמריץ, יש גם מלא עשירים ימניים בארץ. וגם המוןןן עשירים רפובליקאים ובאירופה.
    לא מוצא שום קשר מובהק בין עושר פיננסי לנטייה פוליטית.

    אהבתי

  16. אם כבר, שמאלנים אמיתיים מאמינים בסוציאליזם ויחלקו את כספם עם אחרים (כמו הקיבוצים).

    אהבתי

  17. כשמתסכלים על התמונה הגדולה מצביעי גוש השמאל ממוקמים בשכונות העשירות ומצביעי הימין בדימונה ובירוחם. אין בזה ספק גם אם יש הרבה יוצאי דופן ברמת הפרט.

    אבל זה עוד כלום כי מדובר במחלוקת בטחונית. אם תבדוק דעות לגבי הפלות, הומואים וכו', למצוא אדם שמרן עשיר זה כבר ממש ממש קשה. אפילו שלדון אדלסון אומר שקשה לו עם השמרנות החברתית של הרפובליקנים.

    אהבתי

  18. האליטות והסופר עשירים תמיד דוגלים בשינוי ולא במסורת ולכן הם יקדמו
    מי שדוגל באותם ערכים.

    העניים דבקים במסורת ובעבר יותר כי מטבע מצבם הם במצב רעוע והם מחפשים
    כל דבר שיחזק את ביטחונם.
    פרדוקסלית הם דבקים בדברים לא רלוונטים ולא נכונים כמו דת מיושנת,או שאנחנו נמות או שהערבים ימותו וכן הלאה.
    ולכן המסורת במקום לנסוך בהם ביטחון מושכת אותם עוד ועוד למטה.

    הטעות שלהם,הם נוהגים בכביש ומסתכלים אחורה במקום על מה שקורה עכשיו.

    אהבתי

  19. לאדלסון קה עם שמרנות חברתית? הוא הרי תמך מסיבית במיט רומני שהינו מורמוני סופר שמרני חברתית

    אהבתי

  20. תמך ברומני כי תמך בו בדברים אחרים. אדלסון מתפרנס מהפעלת קזינו כך שאם היה שמרן בנושאים אלו זה היה צבוע מאוד.

    אהבתי

  21. עמית, ברור שזה כך לכן לא טרחנו להכנס לדיון על הנושא. אבל זה בעצם העניין שאם יש לך קבוצת אנשים שיש לה תכונה יוצאת דופן: "הם חיים חיים ארוכים ומדברים יפנית", אתה בודק מה הסיבה ולפעמים דרך הבנת תופעות הלואי. תמריץ חוזר וטוען שלהיות ליברל זה המפתח לעושר והצלחה. אני חושב שבכל הדיונים בנושא היינו די שחור ולבן, מנסים בכוח למצוא תשובות חד משמעיות.
    בארהב יש הרבה עשירים ישנים של פעם, ויש עשירים חדשים עשירי הי טק ונדלן ופיננסינג. הם אם הם שונים באופיים אלו מאלו?
    כשאדם מתעשר האופי והדעות שלו משתנות קיצונית, הוא נוטה להיות שמרן. הוא רוצה לקבע את המצב הטוב ובמקביל לשפר, וכמובן יש הבדל בין עשירים חדשים ליורשים.
    זה שאדם הוא אמן, יוצר בעל ראיה יוצאת דופן לא מונע ממנו להיות בעל דעות ישנות שמרניות מקובעות בתחומים אחרים. אם אני יצרן חדשני זה עדיין לא אומר שאני מחפש מסעדות חדשות כל ערב. אם אני מתנגד להפלות זה לא אומר שאתנגד לרכבת מהירה לנגב אבל סביר יותר שאתנגד.
    חברה שהיא ליברלית תצליח יותר אין ספק. אבל יש גם תופעות לואי שליליות.
    הטבע יצר תנאים אידיאלים, האדם מתערב ומשנה את הטבע. הצטמצמות האוכלוסיה באירופה נובעת מכך שהפלות חוקיות ושסדרי חברה השתנו. תמריץ אם תעיין בטבלה שהעלתי כתוב שם שמאז 2003 יש יותר הפלות מלידות טבעיות. וכמובן ובעיקר הגלולה.
    תמיחה סוציאלית מעודדת משפחות חד הוריות, יש מדינות שיש יותר חד הוריות ממשפחות נורמטיביות בהן. ואולי זה המצב הטבעי.
    לגבי גאי ולסביות, לדעתי זו בעיקר אופנה בלבד והיא תרד לגודל הטבעי השולי שלה.

    צריך מיזוג ושילוב של שני הצדדים, שמרנים וליברלים, כמו משפחה מוצלחת שהאם שמרנית ומסרבת לתת לאב למכור את הבית ולהמר בבורסה ולולי ההעזה של האב הם היו גרים בחור. ככה זה גם בסדר גודל של מדינות לכן צריך שהמפלגות והשלטון ישתנו ויעלו מנהיגים חדשים אבל שישארו מספיק זמן כדי שההשקעות לטווח ארוך שלהם יניבו פרות ומספיק אופוזיציה למנוע מהם לעשות שטויות מסוכנות.
    מאחר ותמיד בהסטוריה יחידים עשו את השינוי וקבעו את הגורל הרי ליברליזם מוגזם גם יכול להזיק כי יהיו בודדים שיאבדו גבולות ויקחו סיכונים מיותרים. לכן היו לנו את משברי הכלכלה והבורסה. צריך שיהיה מישהו שידאג שההימורים לא יהיו מוגזמים.

    אהבתי

  22. ד, עוד משהו לגבי רומני. כמושל מדינה ליברלית הוא ידע גם להיות ליברלי וחלק מהשמרנים במפלגה לא סלחו לו על כך.

    עמית, כמו שאורי פירט בהרחבה, אני בוודאי מאמין במשתנה שלישי כאן, אבל כזה שההתנגדות להפלות היא מדד טוב שלו, והמשתנה הוא יכולת החדשנות של מדינה.

    אהבתי

  23. אורי, הנושא של משפחות חד הוריות הוא מאוד מעניין. יש באוכלוסיות עניות תופעה רחבה כזו. לכאורה זה מעיד על ליברליזם, אבל לדעתי לא. כי אין מדובר בתמיכה אידיאולוגית במשפחות כאלו. יכול להיות שדווקא העניים יהיו אלו שיגידו לך שמבנה משפחה כזה הוא רע. אבל בפועל הם לא מצליחים לעמוד בסטנדטים של עצמם.
    הרבה פעמים הליברלים לועגים לאמריקה הכפרית הלבנה הענייה והלא משכילה. זו אמריקה שמצביעה למועמדים שמדברים על ערכי המשפחה אבל בפועל יש שם המון הריונות של קטינות.

    אהבתי

  24. אז בעצם עמית צודק באיזה שהוא מקום.
    רצית להוכיח שחדשנות מובילה להצלחה כלכלית והשתמשת במחקר הקטן שערכת בתור קרדום לחפור בו.

    ז"א ניסית להכניס את הערך שאתה מאמין בו כרגע בתור "מפתח הקסמים" לפתירת הבעיות הכלכליות בדרך ערמומית של עשיתי מחקר קטן וגיליתי קשר סיבתי חזק.

    לפעמים חדשנות מועילה ולפעמים היא מזיקה.
    אתה רואה שתנועת האייג לא אומרת מילה על הפלות והומואים ורק מחפשת לשים מקלות בגלגלים בנושא הפלרה,חיסונים,הנדסה גנטית של מזון ועוד.

    יש הרבה דברים חדשניים חלקם מועילים וחלקם מזיקים.

    הממשל מנסה לקדם את החדשנות כי בעצם מדובר בקטרי צמיחה של הייטק וביוטק.

    ז"א הוא לא באמת מאמין בחדשנות הוא פשוט רוצה שהחברות יצליחו ויהיו יותר מיסים למדינה.

    עובדה שאין חדשנות בחינוך,אין חדשנות בבתי חולים ועוד.
    ואפשר לעשות חדשנות בזול,לא חייבים לשפוך כסף מחובות.

    אהבתי

  25. עמית בתחום של רפואה המדינה צריכה להכניס תרופות יקרות לסל הבריאות וזה עולה לה לכאורה היא צריכה להתנגד לחדשנות רפואית. יש גם את המדען הראשי שנותן כספי עידוד למרות שהוא מהמר אם יראה החזר. ויש מענקים לאופרה ולספריות. וממענקים לחד הוריות לא יוצא כלום כלכלי. הממשל מנסה לקדם חדשנות לא רק כדי לקבל מיסים אלא גם יש חישוב כללי של מקומות עבודה לציבור, שיפור חיי הציבור. הממשלה זה אתה.
    אם היתי ממציא כדור שאתה בולע אותו ומתחלק לשניים, בני חצי הגיל כל צד, יש להניח שהמדינה היתה נותנת לי מענק עידוד אבל לא רק כי היא מצפה שכעת תשלם מס פעמיים אלא מתוך שמחה אמיתית כמובן שיש לה חישובים מעשיים. משרד הדתות יתנגד מוסרית בטענה שזו ביגמיה, ארגוני הנשים יטענו שזו נטיה שוביניסטית של גבר לקבל שתי נשים צעירות במקום אחת מבוגרת. כמובן שלכולם יש מה להגיד ולכולם יש אינטרס,
    למרות שהטענה שלך שאין חדשנות בבתי ספר ובתי חולים יש בה משהו אמיתי.
    תמריץ משפחות חד הוריות זה נושא שמתחלק לשניים, יש כיום הרבה מאד חד הוריות מבחירה אישית. אצל העניים זה סתם חוסר מחשבה ושמרנות ונשים שמחפשות סיבה לחיים שלהן ביחוד כשאין להן כלום.

    אהבתי

  26. אורי למה חדשנות זה להכניס תרופות יקרות לסל הבריאות?
    זה בזבוז לא חדשנות.
    דוגמאות לחדשנות בבריאות:
    לפטר את כל הרופאים היקרים ולקחת במקומם יותר רופאים זולים ואחיות.
    כך גם אפשר לשעבד פחות את המתמחים. ז"א גם את העוול הזה פותרים על הדרך.

    סובסידיה על מאכלים בריאים ועוד.

    דרך אגב נעשה בזמן האחרון חדשנות בבריאות עכשיו נזכרתי:
    אחיות/אחים עם הסמכה חלקית של רופאים.
    http://www.themarker.com/news/health/1.2625479

    אהבתי

  27. אלדד, התכוונתי שהמדינה מוכנה להוציא על האזרחים שלה לא רק לחמוס. כמו שנעמי שמר אמרה:את ארץ ישראל האבודה
    והיפהפיה והנשכחת,
    והיא כמו הושיטה את ידה
    כדי לתת ולא כדי לקחת
    אבל אפילו זה היה בהאחזות הנח"ל בסיני.

    המשכורות של ח"כ ועובדי הממשלה הן לא גבוהות, מה שאולי לא מושך אנשים איכותיים ומעודד שחיתות.
    לגבי שכר הרופאים, אנשים לא הולכים להיות רופאים כדי לעזור לאנושות, זה היה פעם, זו גישה של תקופה שהמוסר הדתי השפיע. כיום אנשים מחפשים תפקידי יוקרה וכוח ובעיקר כוח להעלות את השכר שלהם. בתמצית: אנחנו כולנו כשלונות כי לא בחרנו מקצוע שיביא אותנו לעמדת מעילה.

    אהבתי

  28. אורי כרגיל אתה מדבר על העבר.

    המשכורת של ח"כ היא גבוהה יחסית(תמצא לי אחד שאומר אחרת).
    המשכורות של עובדי ממשלה(אתה מתכוון עובדי ציבור?)הן גבוהות אם הם עובדים ותיקים ונמוכות אם הם עובדים חדשים(עובדי קבלן).

    אנשים הולכים להיות רופאים כי הם רוצים לרפא אנשים וכי יש כבוד ויוקרה.
    נוסף לכך מדובר במקצוע עם חפיר עמוק כמו שאומרים בהשקעות ערך.
    ז"א אדם מן היישוב צריך להשקיע שנים רבות,כספים רבים ומאמץ רב בשביל להיות רופא אז לא צפויה הצפה בשנים הקרובות.

    היום מעילות זה לא מה שהיה פעם.
    פעם הסטנדרט היה למעול,והמטרה בהגעה לעמדת מעילה היה למעול באמת.
    מי שלא היה מועל היה "פראייר".
    היום אתה רואה בעצמך איך הדברים משתנים מול העיניים(אם אתה גר בארץ).

    אהבתי

  29. מסכים עם אלדד. משכורת של ח"כ היא כ-40 אלף ש"ח לא כולל הטבות… זו משכורת מאוד גבוהה. עמוק מאוד בתוך העשירון העליון.

    לגבי הרופאים, אני אומר לך את זה מידע מאוד אישי ורחב בנושא, אי אפשר להיות רופא ללא אהבה ותשוקה מאוד גבוהה למקצוע הזה. הלימודים הינם מתישים וקשים ביותר ומסלול ההכשרה ארוך עם הקרבה אישית גבוהה ב-10 עד 15 השנים הראשונות במקצוע וגם יותר.

    אהבתי

  30. ללא ספק אי אפשר להשוות תשוקה של רופא לזו של עורך דין. גם הרופאים שאני הכרתי היו בעלי תשוקה למקצוע ולשרת. היתי צריך להבדיל בין חברות התרופות לרופאים. התשוקה של רופא למקצוע גדולה מברוב המקצועות, יש הרבה מאד מקצועות שאנשים נגשים אליהם כמו אומנים, מוזיקאים לשם יצירה. אבל דברים השתנו וקיימות כיום חברות שמציעות תפקידים שהכסף מוביל ולפעמים בסתירה לרגשות. הכרתי אנשים שהלכו לתחום הרפואי ושרתו חברות ואמרו שהם מרגישים שהם כמו זונות, לפעמים מסלפים ומעוותים עובדות וסטטיסטיקות.
    מורת הרוח שלי היא מעורכי דין ושופטים שהם ביצה מעוררת גועל של שחיתות וניצול.

    ניסינו קומוניזם וזה כשל וניסינו קפיטאליזם וגם לו יש חסרונות. מה נשאר?

    אהבתי

  31. אורי ניסינו קפיטליזם מונופוליסטי לא ניסינו קפיטליזם חופשי.
    וכן קפיטליזם חופשי כולל גם זכות לשלם בכמה סוגי מטבעות שיש במדינה לא בסוג אחד בלבד.

    למה אי אפשר לשלם בזהב מיסים?
    הרי יש לזה שוק פעיל ונזיל.

    אהבתי

  32. אורי , "לַכֹּל זְמָן, וְעֵת לַכֹּל חֵפֶץ תַּחַת הַשָּׁמָיִם" .
    לטעמי ל[עת הזאת] יש טעם במה שקרני אמר
    "לא כל כלל מחייב שבירה, לא כל קונפורמיות מצריכה גינוי"
    משום שהמערב עומד בפני אויב היטלראי עם משמעת עצמית ויש צורך
    בהלציב משמעת נגד וקונפורמיות על מנת לחזק את השורות.

    אז לגבי קונפורמיות איוולת וחוקים לא מוסרים באיצטלה מוסרית יש לי
    לומר משהו כזה ….
    "אילו היה היטלר פולש לגיהינום, היו לי כמה מלים טובות להשמיע בזכות השטן".

    אהבתי

  33. זאת אומרת שאתה מתנגד, אבל לא הסברת מדוע. מהו האויב ההיטלראי ואיך זה קשור? המוסלמים מאמינים בפוליגמיה ובנשואין עם בנות 12

    אהבתי

  34. אני מתנגד בטווח הקצר לאובר ליברליות מטעמים פרקטיים ואת זה דווקא הסברתי.שהמשיח יגיע יהיה אפשר לדבר… 🙂 על השאר…
    האויב ההיטלראי הוא האיסלם הקיצוני.
    מצד שני אני בעד זכויות אזרח אך מוכן כרגע לשתף פעולה עם ה"שטן" במערב שרוצה למנוע אותם מטעמים כאילו מוסריים ( חמורו של משיח בגירסא החילונית אם תרצה)

    חוצמזה, האם אני היחיד שרואה בפולגמיה פגיעה יותר משמעותית בזכויות הגבר ? 😉

    אהבתי

  35. אגב , אם מישהו ממקבלי ההחלטות במערב קרא והצליח לעקוב אחרי הדימויים המעט הזויים שלי אזהיר מראש :

    א.) הסרט הנוסע השמיני הזהיר מראש מה קורה כאשר מנסיים לביית אויב
    מוחלש , בעל בוא נאמר פוטנציאל מפלצתי 🙂 , על מנת שהוא ילחם באויב אחר ….
    ב.) אורי , אני לא יודע אם אתה עוקב בהונג קונג אחרי משחקי הכס אבל כשמלכת האם סרסי לניסטר ניסתה לביית דת קדומה בשביל שתילחם את מלחמתה היא התהפכה עליה ושבתה אותה.

    אהבתי

  36. פוליגמיה תפגע בזכויות גבר? אשה אחת יכולה לבזבז משכורת של שני גברים.
    שתי נשים בעת ובעונה אחת זה יותר מדי, אבל הן לא חייבות לגור תחת אותה קורת גג. מה פשוט מלהתקשר מהעבודה ולומר: יקירתי הלילה אני ישן אצל אשתי.
    ולבגוד בשתיהן.
    בהונג קונג יש חוסר אדיר בגברים. הנשים מחזרות במרץ אחרי הגברים, הפוך ממה שנראה במערב. מקובל וקל מאד להתחיל באיזה שלב במשפחה חדשה עם או בלי הכתובה. אתה חי פעמיים, כמו ג'ימס בונד.

    68% מתושבי ארה"ב מאמינים בסקס לפני הנשואים, זה מזעזע. חשבתי ש 110% זה המספר. אלא אם כן הם לא מאמינים למעשיהם. אותו דבר לגבי בגידות,רק 8% מאמינים שסקס מחוץ לנשואים זה בסדר? נו באמת.

    מה זה צריך להפריע לי אם השכנים הומואים ורוצים להתחתן? התחיבות מעידה על בגרות. ואם הם רוצים לאמץ ילדים? מאחר וממילא יותר מ 50 אחוז מהילדים במדינות מסוימות הם למשפחות חד הוריות אז מה זה משנה איך הילדים יגדלו?
    ואם אני ליברלי בתחום הזה עדיין לא אומר שאסכים להגירת מוסלמים. אני גם חושב שצריך לתת למי שרוצה ללבוש מה שהוא רוצה כולל חיג'אב ובורקה, נראה כמה רבים מהם יש ונעמוד מול המציאות.
    מה יועיל לי להיות מוסרי יותר בתחום הזה? יש מציאות שמשתנה ולהלחם בה זה חסר טעם.

    מדוע מספר מטבעות במדינה יקלו על הציבור? ולמונופולים יש גם יתרונות עם פיקוח מתאים.

    אהבתי

  37. ליברליות עם גבול ברור למי שאינו ליברלי.
    כמו שאמר אחד הלוחמים בסרט על המתנדבים במלחמת האזרחים בספרד שהבאתי בזמנו
    עם פאשיסטים לא מדברים. בפאשיסטים יורים.

    טוב. מהשאר צחקתי.
    רק חבל שלא סיפרו על מצב הגברים בהונג קונג לפני האשה ושלושת הילדים….עכשיו זה כמו לתת אגוזים למי שאין שיניים :)…..

    הקינדל ניסה לכתוב אחוזים במקום אחוזים….

    תמריץ , אני מהמר שטיפ ערך כמו שקיבלת פה מאורי לא היית מקבל
    באף בלוג של השקעות ערך….

    אהבתי

  38. תמריץ, מאוד מעניין. בהחלט תוצאה מעניינת. זה מתחבר בעיני לכל הכיוון של הבלוג שלך שבא ואומר שאפילו שהעולם מורכב (והוא אכן כזה) צריך לתפוס אותו על הצד הפשוט שבו.

    מספר הערות:
    ראשית, מתודולוגית אני מקווה שערכת את המחקר נכונה, למשל אם הורדת מדינות משופעות במשאבי נפט אז לא רק שיש להוריד את סעודיה (שמתנגדת להפלות) אלא גם את נורווגיה (שמתירה הפלות). אני חושב גם ש-10% זה לא מספיק וכן שלא צריך להכניס את כל מדינות העולם לאוכלוסיית המחקר (ממנו חותכים מדגם רנדומלי של 10-20% לבדיקה) אלא רק מדינות עם אוכלוסייה גדולה (נגיד מעל 3-5 מיליון) אחרת התוצאות יוטו. אם לאחר אלה נשארת עם מתאם של 0.85 (ואפילו 0.8) זה מכובד ביותר.

    שנית ועיקר, אתה קובע "התנגדות להפלות מסבירה יותר מ-70% מהשונות בעושר". האם הקביעה הזאת יכול למשל להסביר את השונות בעושר בימיו של אדם סמית (שכתב את "עושר האומות")? האם היא יכולה להסביר את השונות בימי האימפריה הרומית? אני מנחש שלא. וזה מוביל אותי להערה השלישית:

    שלישית, אם למשל מחקר דומה בימי האימפריה הרומית היה מוצא שאחוז העבדים במדינה הוא המדד להסביר את השונות בעושר המדינות, הרי שהמסקנה הייתה "אחוז העבדים במדינה מסביר את השונות בעושר". למה אני מביא את הדוגמה הזאת? כי אני מסכים עם דבריך בתגובות ש"דעות מיושנות נובעות ממנגנון חשיבה שלא מחדש ובלי חדשנות אין צמיחה כלכלית", אבל זאת מסקנה שנכונה להווה אבל לא בהכרח לעתיד.* בדיוק כפי שאחוז העבדים הוביל לעושרה של האימפריה הרומית, אבל בסופו של דבר גם לקריסתה (בפשטנות, וכמובן שזה נתון תחת ויכוח אקדמי). אם אינני טועה, גם הפלות והומסקסואליות היו מאוד נפוצות בתרבות הרומית, ויש שמייחסים גם תופעות אלו לקריסתה.

    לסיום, מחקר מעניין מאוד ומעורר מחשבה.

    * אני אנסה להגדיר זאת יותר טוב: אני חושב שחדשנות תהיה לאורך זמן רב מאוד מקור לעושר האומות, אבל ההגדרה מהי חדשנות (או על מה צריך להכיל אותה) תתפתח ותשתנה.

    אהבתי

  39. יאיר, תודה . תגובה מעניינת.
    לגבי
    אימפריה הרומית דווקא כן היתה חדשנות מתמדת ורפורמות בזכויות העבד
    וגם בזכויות האזרח או מי מוגדר שכזה. הקצב אומנם היה איטי בהשוואה לשינויים במערב ב200 השנים האחרונות.
    הפלות והומסקסואליות(*) אכן היו מאוד נפוצות בתרבות הרומית, ונכון שיש שמייחסים גם תופעות אלו לקריסתה אך התופעות הללו התרחשו אלף שנה לפני קריסתה ולא גרמו לחוסר יציבות או חוסר נחישות.
    אני מניח שהסיבה הזאת ניתנה מאוחר יותר ע"י גורמים אינטרסנטים בכנסיות שהיו צריכים לסבר את אוזנם של צאן מרעיתם(שראו בזמן חייהם חורבות של תרבות עדיפה טכנולוגית וכלכלית )לסיבת קריסת רומא ולחזור לדרך הישר לפי השקפתם.

    אדוורד גיבון מייחס בספרו "שקיעתה ונפילתה של הקיסרות הרומאית" את עליית הנצרות כסיבה לנפילה וכמובן שסיבה זו לא נטולת אינטרסים. (מדוע אם כך לא שקעה אימפריית המזרח?)

    (*) — לפני עליית רומא היה קרב שבו פיליפ מוקדון (338 לפני הספירה)ניצח את העיר היוונית תבאי שבה היו מורכבים גדודי העלית מלוחמים ותיקים וממאהביהם הצעירים. לוחמים אילו נתנו את הכל בזירת הקרב משום שלחמו לעיני אהוביהם. פיליפ לאחר ניצחונו עליהם הקדיש ללוחמים האמיצים הללו הספד מפורסם.

    סופו של דבר באימפריה הרומית לא הייתה כנראה כמעט צמיחה כלכלית מורגשת לנפש בהמהלך התפתחותה ( משהו כמו מספר אחוזים לאורך מאה שנה) . כנראה שהחדשנות הייתה לצורכי האליטות ולא למען העמים. למרות שגם העמים נהנו בחלק מהמקומות מצמיחה כלכלית אך כזו שלוותה בשלטון כמו מאפיה.

    אהבתי

  40. נראה לי שמחקרים כאלו הם בעייתים כי הם מתייגים קבוצת אנשים מסויימת כמטומטמים ולא יוצלחים וקבוצת אנשים אחרת כמוצלחים ומוכשרים.
    מי שרוצה לעשות מחקר כזה מוזמן לעשות מחקר על השפעת צבע עורם של התושבים על עושרה של המדינה. זה מחקר דומה אבל הוא יוביל לתוצאות מאוד גזעניות.
    לכן מחקרים כאלו הם חסרי ערך.

    אהבתי

  41. גלגל,
    אמרת שני דברים שונים:
    1. "מחקרים כאלו הם בעייתים"
    2. "מחקרים כאלו הם חסרי ערך"

    לא הבנתי את הקשר בין הדברים. מחקר יכול להיות "בעייתי", קרי עם תוצאות שיוצרות לנו בעיות בהתייחסות אליו, אבל עדיין התוצאות הם בעלות משמעות.
    וגם להיפך, יכול להיות מחקר חסר משמעות ולא "בעייתי".
    או שלא הבנתי את כוונת דבריך.

    אהבתי

  42. אפשר לעשות מחקרים על צבע עור אבל התוצאות יהיו מאד גזעניות, זאת אומרת הם יצביעו על אפליה בין הגזעים וזו אמת שאנחנו לא מוכנים לדבר בה אלא אם כן אנחנו רפובליקנים. זה שבכדורסל אמריקאי ל 95 אחוז אין עיניים כחולות זו רק טעות סטטיסטית. זה שבהוקי קרח ל95 אחוז אין שער מקורזל זו גם מקריות. נו באמת, באוניברסיטאות בארה"ב האורינטלים שמים בכיס הקטן את כולם והאי קיו שלהם גבוה יותר על פי גזע והם גם הקבוצה שמתעשרת ומשכילה הכי הרבה. ויש שביעית הכמות של נשים בעלות אינטלגנציה של גאון בהשוואה לגברים, ואני לא עושה עסקים עם הודים כי הם רמאים בדם. וכן לכושים יש אי קיו נמוך יותר ואחוז גבוה יותר שלהם בבתי כלא. ובאנגליה הסטטיסטיקה מראה שמוסלמים מגיעים לכלא האחוזים גבוהים בהרבה מיחסם המספרי לאוכלוסיה. הבדלים פיזים ומנטלים בין גזעים זו המציאות. יש חכמים יותר ויש חכמים פחות והמתאם שתמריץ העלה הוא פשוט הכללה ומכיון שהיא הכללה היא על פי רוב מדויקת לא צריך לעשות מזה דרישה לדיוק כמו תרופה עם תוצאות לואי.

    ברומא היתה תקופה ששלושה קיסרים היו שולטים ברוטציה וזה רעיון מעניין. לא היתה אימפריה ששלטה על כל כך הרבה כל כך הרבה זמן כמו הרומית. שום דבר כנראה לא יכול להחזיק בלי סוף.

    אהבתי

  43. בית המשפט העליון בארצות הברית ביטל היום (שני) חוק שאפשר לאזרחים אמריקנים שנולדו בירושלים להירשם כמי שנולדו בישראל בדרכוניהם. הפסיקה היא ניצחון עבור ממשלו של הנשיא ברק אובמה, שטען כי החוק פגע בסמכויות הנשיא בתחום מדיניות החוץ. זאת, משום שאילו היה נאכף, הוא היה פוגע ביכולת הממשל לשמש מתוון הוגן במשא ומתן לשלום במזרח התיכון.

    אהבתי

  44. תמציר
    having said that..
    אז אתה חובב ביבי. מטיף לתמיכה בביבי. מהלל את ביבי כהשקעת ערך וכוכו
    ואז מתעלם מכך ש ביבי-הליכוד ( בהיותם שמרנים , גם אם שמרנים לייט) חוסמים את התעשרותה של ישראל.
    זא מקשים על פיתוחה צמיחתה וכו
    דיסוננס קוגניטיבי משובח
    שכ

    אהבתי

  45. מה שמתחבר גם הנה..
    למה האליטות שמאלניות? האם ליברליות תורם לעושר? האם הליכוד שמרני או שמלאני?
    https://tamritz.wordpress.com/2015/02/06/מדוע-האליטות-שמאלניות/

    פוליגמיה זה טמטום כפול ומשולש..
    למה להתחתן פעם אחת? אז למה כמה פעמימ?
    למה להתחתן בכלל. המצאה מפגרת הנוגדת את טבע הגבר.
    מערכות יחסים סדרתיות , ללא פלומבות, הגיוני הרבה יותר. לא סותר ילדים.

    אהבתי

  46. אלדד
    ליברטניזם זה טרנד חביב
    די ברור שללא שום פיקוח החזקים ישתלטו כבחוק הגונגל.
    לבור כמוני נראה שיש קפיטליזם מרוכך שעובד לא רע
    גרמניה
    שוק פתוח עם רגולציה חזקה להבטחת תחרות ואי ריכוזיות
    ועם זאת פיקוח למניעת עיוותי שוק ומניפולציות על מוצרי בסיס כמו בדיור וכו מה שגם מקטין התנפחות בועות סטייל החזיריזם האמריקאי.

    וזאת להבדיל מארה"ק
    ריכוזיות על ללא פיקוח (או עם פיקוח דמה)
    עודף רגולציה בכיוונים לא נכונים

    אהבתי

  47. כמה נקודות בעקבות הדיון שהתעורר פה.
    1)פוליגמיה רעיון מצוין. כבר הבעתי דעתי בנושא בעבר:
    http://tinyurl.com/n8amkzy
    2)האם הומוסקסואליות והפלות הובילו לנפילת האימפריה הרומית? אני מתקשה להאמין. האם ליברליזם היה קשור לעושר גם בעת העתיקה? יהיה יומרני מצדי לנקוט דעה כשאני לא יודע הרבה בנושא. ארשום לעצמי במוח את השאלה לעיון נוסף.
    3)צבע עור ועושר של מדינות – המחקר הזה כבר נעשה ופורסם בכתב עת מכובד:

    יש ללחוץ כדי לגשת אל Templer-Hiroko-Arikawa.pdf

    4)האם התנגדות להפלות קשורה לעושר באופן ייחודי, או שהיא סתם עוד מדד מני רבים לשמרנות? חיברתי מדד משולב שמחבר התנגדות להפלות עם התנגדות להומוסקסואליות. מתברר שהוא נותן את התוצאה הטובה ביותר. יותר ממדד של התנגדות להפלות לבדו.
    5)האם בחרתי באמת במדגם מייצג? האם הורדת נסיכויות הנפט שרירותית? בסוף החלטתי לא להתעצל ולקחת את כל 40 המדינות שמכון פיו מספק עליהן נתונים, עם נפט ובלעדיו, ולבסס המתאמים עליהן. המתאמים מעט ירדו, אבל לא באופן דרמטי. מדד השמרנות המשולב שהזכרתי בסעיף הקודם נותן מתאם של 0.82 עם עושר מדינות, כמובן בקשר הפוך.
    6)איך משתלבת תמיכתי בביבי עם מה שכתבתי כאן? לכאורה הייתי צריך לתמוך ביאיר לפיד שמפלגתו הכי ליברלית (אמנם גם העבודה ומרצ ליברליות, אך כל בר דעת מבין שיסכימו למכור נשמתן לחרדים תמורת שלטון). אבל כמו שביבי אמר, החיים עצמם קודמים. ולביבי יש הישגים יפים בתחום הזה – http://tinyurl.com/ok2juhu.
    7)הציטוט הצ'רציליאני של גיא ("אילו היה היטלר פולש לגיהנום" וגו') על הברית של הליברלים אוהדי המערב עם השמרנים אוהדי המערב – נקודה מעניינת. אבל על פי רוב איננו צריכים למצוא את השמרנים כבעלי בריתנו. חיברתי מדד מאוד פשוט שמודד אהדה לישראל לפי הצבעה באו"ם בסוגיית ההכרה בפלסטין ובסוגיית ביטול השוואת הציונות והגזענות. המתאם בין ליברליות מדינה לבין אהדת ישראל הוא 0.7. זה גם מתאם גבוה מאוד.

    אהבתי

  48. הגרמנים מצליחים גם
    בגלל שיש להם חוב נמוך יחסית לשאר אירופה,מוסר עבודה גבוה יחסית לשאר אירופה,מאוד מסודרים וזהירים.
    הדברים שציינת(ואני ציינתי) הם תוצאות של ה"מחשבה המרובעת שלהם".

    אצלנו בארץ התרבות היא יותר של קומבינות,נפוטיזם ויותר חשוב את מי אתה מכיר ולא מה אתה יודע.

    תמריץ,לא התכוונת לזה אבל בעצם המחקר יצא יותר נגד דת מאשר בעד חדשנות.
    אבל אולי בעצם מקומות עניים מאמצים יותר דת בשביל לשפר את המורל.
    אז בעצם מה הסיבה ומה המסובב?

    אהבתי

  49. אלדד, דתיות היא כמו שאר מדדי השמרנות. בקורלציה שלילית גבוהה עם עושר באזור ה-0.8. אני לא מאמין שדת כשלעצמה היא מכשלה לעושר. הקיפאון החשיבתי שלעתים קשור לדת הוא המכשול לעושר.

    אהבתי

  50. אלדד
    עם זאת שים לב שגם ישראלים חרוצים ויצירתיים. וחוב נמוך.. שקשור לאחריות. כללית ארופאים חוסכים יותר מאמריקאים.
    הנס הכלכלי של גרמניה פוסט מלחהע מתכתב מעט עם הנס הישראלי
    אפשר לומר שהמודל הגרמני לא שונה בהרבה מהסקנדינבי צרפתי מע אירופי
    אבל
    צרפת משכו חזק מדי לסוציאליזם
    סקנדינביה מפוצצת בקצבאות עקב עושר רב כנראה
    ולכן נראה שטוב נעשה אם נסתכל על גרמניה ולא אמריקה החזירית בזבזנית שופונית כמו היום.
    די להביט במחירי הדיור הגרמניים כדי להבין איך מדינה דואגת לאזרחיה.
    ליברטניזם זה ניסוי חביב בבני אדם כפי שציינתי..

    מכיר את הזקנה ששאלה את ברזנייב על קומוניזם ומדע??

    אהבתי

  51. כן אבל תראה מה קורה לגרמניה,כל היום מנג'זים לה שתתרום כסף.
    וזה לא ברמה של ללכת ברחוב וקבצנים עושים רגשות אשם אלא ברמה של "אנשים הולכים לפניך ומבלבלים לך את המוח".

    ז"א כיון שהם בגוש היורו אז החריצות שלהם מתבזבזת לכיוון העצלנות(וההשתוללות) היחסית של המדינות שלא עשו את זה.

    בפועל תהיה להם תספורת יפה,בן אם דרך מעבר לדרכמה או קיצוץ החוב של יוון.
    ויש גם מדינות אחרות אם חוב גדול כמו ספרד שיעשו להם אותו דבר אחרי שיראו שליוון הצליח.
    אז מה יצא עם כל החסכנות,השמרנות והזהירות אם השיטה הכלכלית הבסיסית קלוקלת?

    תמיד תסתכל בתמונה רחבה ככל האפשר.

    אהבתי

  52. אלדד
    אבל אנחנו לא צכים ללכת לגוש היורו. אפשר ליישם מודל כלכלי חברתי גרמני לייט ללא היורו.. הרי קשר חזק לגרמניה כבר יש לנו.. והם עיצבו טוב טוב את החברה והכלכלה שלנו.
    אמנם חסר לנו את הקפדנות והייקיות, אך מפצים חלקית ביצירתיות ואילתור (לפעמים יותר מדי), אמנם אנחנו לבנטינים דריי עצים לייט (ולכן כל שחרור רסן ליברטני יהיה פה גונגל גמור, עע אופניים חשמליים)

    אהבתי

  53. אני לגמרי בעד הג'ונגל הליברטני אבל זה בחיים לא יקרה כאן,אנשים כאן מאוד שמרנים.
    נראה לי שבסוף מה שיקרה זה שיגבילו את המהירות של האופניים האלה.
    אתה מדבר כאילו החיים בגרמניה טובים בסה"כ ואין שום עדויות לכך בשטח.

    מי אמר שהחיים שם יותר טובים מצרפת או איטליה.
    אני מתכוון החיים לגרמנים לעומת החיים של הצרפתים והאיטלקים.
    לא החיים של היהודים שבאים לשם מישראל.

    חוץ מזה גרמניה יכולה לצאת מהיורו,אם זה יותר טוב לה,למה היא לא עושה את זה?

    אהבתי

  54. אלדד
    הספק על האופניים האלה מוגבל מזמן וכולם מצפצפים. גונגל לבנטיני. כנל רכיבת טרקטורונים בחוף ועוד ועוד
    זו רק דוגמא..
    ליברטניות עשויה לעבוד אצל אוכלוסיות מכבדות חוק וסדר, כמו אירופה למשל (דר אירופה בספק רב). בלאבאנט.. בעיה קשה. אנחנו ערבים ומתנהגים ככה. מי יותר מי פחות.
    תעזוב את נושא היורו.
    לאדם משכיל וחרוץ ממוצע כמוך או כמו גיא, החיים קלים בהרבה בגרמניה, וכמובן שכלום לא מושלם. משווה לביצתנו המקומית, לא איטליה מול גרמניה..
    ובטח אם נדבר על מודל גרמני בישראל ללא גוש היורו.
    באספקטים של
    יוקר מחייה מול שכר (תחרותיות וכו)
    מיעוט ניפוח בועות
    תנו לחיות לחיות.. (זא אל תכנסו לי לדם על כל שינוי בורג ברכב, אבל כן פיקוח חזק על חזירות, מונופוליזם וכו).

    איטליה ושאר הים התיכון (יוון, ספרד, קפריסין), יודעים לחגוג ולחיות עד שזה קורס.. נהנתנות וחוסר חריצות ימ-תיכונית.. שונים מאיתנו בחוסר החריצות לדעתי.
    צרפת לא שונה בהרבה מגרמניה במקור (ללא התייחסות לנושא המהגרים הפרזיטיים), לאחרונה חתכה שמאלה מדי בסוציאליזם.

    אהבתי

  55. שטרסלר
    על תלמידתו החרוצה של ….

    "קרנית פלוג צריכה להתפטר. פלוג, שחתמה לפני כמה ימים על כתב כניעה, שמאפשר את הקמתה של הוועדה "להגברת התחרות בשירותים הבנקאיים" — מודה בעצם שלאורך השנים הארוכות שבהן כיהנה בתפקידים בכירים בבנק ישראל, היא לא עשתה את מה שצריך היה לעשות כדי להגביר את התחרות במערכת הבנקאות. זאת, אף שידעה כי רמת התחרות שם נמוכה, הריכוזיות גבוהה, היעילות נמוכה והמערכת סובלת מעודף כוח אדם עצום ושכר מופרז, ושהריביות והעמלות שמשלמים משקי הבית והעסקים הקטנים אינן אלא עושק. היא גם לא היתה עושה כלום עכשיו, אלמלא אילץ אותה משה כחלון.

    פלוג ובנק ישראל (וגם סטנלי פישר וקודמיו) ראו את עיקר תפקידם בהגנה על קרטל הבנקים, תוך כדי מניעת היווצרות תחרות חדשה מולו."

    קובי בייסט ניתן לעשות על 90% מהענפים במשק שלנו

    אהבתי

  56. אם פלוג הייתה עושה בעיות היא לא הייתה היום הנגידה.

    בעצם עשתה בשכל כי זה לא תפקידה ליצור תחרות זה תפקיד הפוליטיקאים.

    ותפקיד הציבור להגיד לפוליטקאים מה הם רוצים.

    אהבתי

  57. תמריץ מאמר מעורר סקרנות ובדיקה לעומק בחלק מהממצאים שלך אתה צודק בעיקר כאשר הבדיקה היא גיאוגרפית ולא מנטלית תרבותית.. שונה הדבר כאשר בודקים חברה יהודית למשל או פרוטסטנטית באנגליה ואמריקה כל אלה לרוב מתנגדים להפלות אבל מצבם הכלכלי משופר באופן יחסי לאחרים בסביבתם הקרובה….רוב יהודי הגולה לפני מלחמת העולם השניה חיו בחיי קהילה עם ערבות הדדית ועזרה הדדית חיו חיים צנועים אבל המשפחות היו גדולות לעתים שתים עשר ילדים במשפחה החיים היו קשים אבל כולם למדו עזרו אחד לשני הקימו עסקים מצליחים היו רבים אשר הגרו לאמריקה והצליחו בגדול ענין של תרבות ומנהיגות..
    היום אנחנו מכירים חברות עשירות שאין בהם הגבלת ילודה בחוק איש איש לעצמו אבל המציאות מכתיבה להם לנהוג בזהירות בכל הקשור בגודל המשפחה בגלל יוקר המחיה כנ"ל בישראל בחברה חילונית ..למרות זאת חיים כאן לצדינו יהודים חרדים והם לא מפחדים להתמודד עם מציאות של קושי כלכלי העיקר להביא לעולם יותר ילדים ולגדל משפחות גדולות כמצוות התורה..לאחרונה ביקרתי בביתר עלית ומצאתי שם הרבה משפחות גדולות אשר מנהלות חיי קהילה מתקדמים חלקם הגדול של הגברים עובדים ומצבם הכלכלי לא רע יש למרביתם דירות בבעלות דירות גדולות באופן יחסי לכן כדאי להעמיק את המחקר ולערוך השוואת בהתאם..

    אהבתי

  58. יעקב אתה לא יכל לתת דוגמאות מהמאה הקודמת, מדובר על מציאות שהיא שונה לחלוטין, עולם מודרני והשקפות שמתיחסות לסטנדרטים של היום מי שמרן ביחס ל 2015

    אם בארזים נפלה שלהבת
    משה שלום מביע דעתו על גולדמן זאקס והתחזית שלהם לבורסה

    https://mosheshalom.wordpress.com/

    אהבתי

  59. אורי בקשר לפוסט של משה שלום למען האמת חשבתי לצרף תגובה אולם כל היום הייתי עסוק ולא יצא לי להקדיש לדבר הזה זמן..עובדתית ממה שאני מבין מתוך קריאת הפוסט שהשווקים הפיננסיים חשופים היום יותר מתמיד לתסמונת של העדר נזילות מספקת..את הדבר הזה אגב ראו הרבה פעילים ואנליסטים עוד לפני אחרים ביל גרוס העלה את זה מספר פעמים רוביני ועוד מביני ענין זהו ללא ספק מצב מסוכן ביותר ובקלות יכולה להווצר מפולת בשווקים מבלי שהתכוונו לכך או יותר נכון ללא סיבה כלכלית סמויה או גלויה..אפשר להשוות את הדבר הזה להופעת דעא"ש בזירה המזרח תיכונית איש לא ציפה להם אבל הם באו וגרמו לפורענות אדירה ואף ממשיכים בזה גם עכשיו תופעת טבע מוזרה..עובדתית יש באגים לא מזוהים בתוכניות אלגוטריידינג ובמחשב על של הפדרל אשר מוביל את הביצוע במדיניות שנקבעה בדרגים הגבוהים ובשורה תחתונה אין סגירה מתמטית הרמטית אצל אף אחד וכל התיקונים שנעשים מדי יום לא משפרים את ביטחון המערכות מול באג אשר נמחק מופעים באגים חדשים ומסוכנים אף יותר מקודמיו..

    אהבתי

  60. בקשר לנושא שהועלה על ידי תמריץ בכל הקשור לילודה הפלות עושר חברתי והקשר שבניהם אני שוב חוזר ואומר שיש חברות ועמים שהנוסחה הזאת לא מתקיימת אצלהם בפועל הם מתנגדים להפלות מביאים לעולם יותר ילדים והעושר האישי לא בורח מהם ונתתי דוגמאות עכשוויות..למושג העושר הכלכלי יש צדדים רבים ולא רק גישה ליברלית ליחסים בין בני אדם גם ובעיקר שלטון חברתי מתקדם יכול ליצור עושר רב וחברה יצירתית הדבר הזה נוסה בזעיר אנפין בארץ ישראל והצליח בגדול..

    אהבתי

  61. יעקב זה נדיר מאד למצוא חברה או עם שמתנגד להפלות ויש לו אושר אישי. אנומליה. אני לא יכול לחשוב על חברה כזו. באופן כללי ההגדרה של תמריץ מדויקת ביותר, כמובן שיש חברה רפובליקנית עשירה שהולמת את טענתך אבל היא מיעוט.

    תופעת דעאש הלא צפויה והשוואה שלה למפולת בבורסה היא השוואה / התראה יפה ומדויקת לטעמי. אתה עושה את זה טוב יותר ממשה שלום.

    הנה כתבה על מה יקרה שהריבית תעלה, שמשתמשת בדוגמאות ארכאיות לא רלוונטיות לדעתי.
    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001043015#fromelement=hp_folders_1225

    הנה כתבה שכתובה יפה על השר"פ. לא מחדשת אבל משתמשת בדימויים טובים.
    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001043177#fromelement=hp_deot

    אהבתי

  62. מירון איזה עושר אישי? בביתר עילית אין להם גרוש על התחת.
    הבתים שם גדולים כי זה נחשב התנחלות אז הקרקע זולה יחסית.

    זו גם הסיבה לרווחה היחסית של התושבים(כי העיריה גמורה מבחינה כלכלית),
    לאנשים יש בית גדול ובלי שכר דירה ואולי גם בלי משכנתא אז בטח שהמצב משופר יחסית לערים החרדיות האחרות.

    אהבתי

  63. אורי ומירון , כמו שתופעת דעאש היתה לא צפויה … אז גם במזרח התיכון
    וגם בכלכלה העולמית יכולים להופיע ברבורים לבנים או אפורים.

    הנה , המזרח התיכון נתן והמזרח התיכון לקח
    http://www.gplanet.co.il/prodetailsamewin.asp?pro_id=3100

    בקשר לשוק ההון מומלץ להיזהר מההטעיה הבאה.
    http://www.wikinvest.com/wiki/Recency_bias

    מרוב שכולם מדברים על ברבורים שחורים שכחנו שיכולים להופיע גם לבנים.
    עדיין בהחלט יכולים לבוא לבקרינו ברבורים שחורים ועדיין גם מומלץ
    לזכור את דבריו של מארק טווין שהיה גם משקיע לא קטן.

    I am an old man and have known a great many troubles, but most of them never happened.

    אהבתי

  64. הרפובליקנים שמרנים מתנגדים להפלות ועשירים כקורח.
    כנל הימין באירופה

    אהבתי

  65. באירופה הפלות כלל אינן שנויות במחלוקת לדעתי פרט לאירלנד.
    השכבה העשירה של הרפובליקנים לא רואה בעיה עם הפלות. עשירי המפלגה כמו שלדון אדלסון והאחים קוך מצהירים על כך בבירור.

    אהבתי

  66. השכבה העשירה של הרפובליקנים הם ברובם עשירים בירושה מדורות קודמים. גם לחשוב שהרפובליקנים עשירים זו בורות.

    גיא, חבל שהחליף התורכי לא זכה בבחירות, זה היה מקרב אותו צעד נוסף למלחמה בדעאש ובאירן.

    https://no666.wordpress.com/2015/06/10/%D7%94%D7%94%D7%95%D7%A0%D7%90%D7%94-%D7%94%D7%91%D7%95%D7%9C%D7%92%D7%A8%D7%99%D7%AA/#respond

    אהבתי

  67. אורי וגיא עובדתית אף אחד לא יודע מה ילד יום ניתן לשער להצביע על "ברבורים שחורים ולבנים" בכל זמן נתון אבל לא ממליץ להסתמך עליהם בעת קביעת אסטרטגיה של השקעות לטווח ארוך ואפילו בינוני..בכל זמן נתון מי שמשקיע בניירות ערך קרי מניות ואג"ח חייב לקחת בחשבון הפסד בלתי צפוי שעלול להגרם עם הזמן כחלק חשוב בתכנון פיננסי כמעט בכל תחום לרבות השקעה בעסקים או בהרחבת מפעלים וכ"ו..אני יכול להתיחס למה שקורה בשווקים היום ובמקביל להגדיל או להקטין את ההשקעה שלי בגורמי סיכון הכל בהתאם לתחושה אישית שלי "אינטואיציה וניסיון העבר"אבל אין בכלל ביטחון שאני צודק גם אם עשיתי עבודת מחקר יסודית על המתרחש ועל העתיד תמיד הבלתי צפוי נמצא בקרבת המקום ואין לזלזל בו צריך רק לתמחר אותו בתבונה..לגופו של ענין נכון להיום בעולם הגלובלי ככל הנראה מתפתחות שתי מגמות מגבילות צמיחה באמריקה אירופה יפן וסין ומגמה של אינפלציה אותה מעודדים מנהלי הבנקים המרכזיים על ידי הזרמה של כספים באירופה סין ויפן כמעט ללא הגבלה הדגש הוא על כמעט כי כאן יש בעיה..בהרחבות הקודמות מרבית הכסף של הבנקים המרכזיים זרם לבנקים מקומיים וזה על מנת לחזק את הבסיס הפיננסי שלהם מיד לאחר שהמשבר הכלכלי פרץ קרי 2008-9 בנקים רכשו בכספים הללו מניות של חברות מובילות אג"ח מדינה באמריקה סין ואפילו ישראל מדובר בטריליוני דולרים כל חלקיק מזערי של אחוז ברווח הזרים לבנקים עודפים אדירים מהם אגב חלקם שילמו חובות לפדרל רזרב ובדרך יצרו בועות מסוכנות..היום לאחר המתנה ארוכה הגיע שלב ב' בתוכנית עסקים וחברות תעשייתיות מכל הסוגים דורשים כסף נזיל על מנת לספק את הצריכה המתגברת ולשם כך בנקים חייבים לממש חלק מאחזקותיהם אחרת אין מחר..מוכרים כל מה שניתן למכור אפילו במחיר לא כלכלי כי צריך מזומנים אבל לא תמיד מופיע לסחורה קונה מאושר והזמן עושה את שלו מחיר הנכס יורד והתשואה עליו עולה משמעות הדבר ריבית כחלק מתוספת סיכון במגמת עליה בלחץ הארועים והדבר משפיע על הכל כולל נדל"ן מניות אג"ח וכ"ו בקיצור זמנים לא יציבים לפניני כדאי לעלות את המחיר של הלא צפוי ולהערך בהתאם..

    אהבתי

  68. מירון , נשמע מעניין לערוך מחקרים כאלו , אבל כמו שאמרת שהם לא מביאים ביטחון. בתור עצלן אני מעדיף לדעת שאיני יודע וללכת עם המדד, העדר ,חוכמת ההמון והכי חשוב להמשיך להאמין בתהליכי צמיחה היסטורים שנמשכים כ500 שנה עם עליות ומורדות.
    אורי , נראה לי אחלה בלוג שהמלצת עליו … (נרשמתי)
    מקריאת הכתבה כבר ראיתי שם את פרופסור מוריארטי , מאיר לנסקי וברנשים וחתיכות …. אכן נראה מקום מבטיח ש"קל להיכנס אבל קשה מאוד לצאת".

    אהבתי

  69. טוב , אז אולי בנוסף שעשירים הם נגד עוברים
    הם בעיקר נגד דיבורים? זה הרי באד פור ביזנס.

    "אנשים מציינים בפניי שהטניס הרבה יותר משעמם היום מאשר בעבר", אמר ל"טלגרף" טניסאי העבר, שנמנה על צוות האימון של נובאק ג'וקוביץ', "כשאני שואל אותם למה, הם אומרים שיש פחות שחקנים עם אופי. אני עונה שיש שחקנים עם אופי נהדר, אבל הם לא מראים את זה כי הם לא יכולים. הם מקבלים קנסות ויש לידם מיקרופונים שקולטים כל ביטוי של תסכול שלהם".

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4666782,00.html

    אין אין אין כמו ביג-מאק!
    http://bigthink.com/words-of-wisdom/john-mcenroe-on-aging

    אהבתי

  70. יעקב אני מניח שניהלת היום שיחה עם ידידך משה שלום כיון שמיד אחריך הוא הביע דעה דומה בנושא
    https://mosheshalom.wordpress.com

    גיא, זהו זה הפוליטיקלי קורקט העולה היורד לחיינו. לפני שבוע ראיתי לפני מישהי עם כתובות קעקע בגב הרגליים שלה, והיו לה מקום להכיל את הלובר, ברוב טיפשות אמרתי לה כשחלפתי "יש לך רגלים יפיפיות" ואחר כך מיד שפעתי התנצלויות והסברים שהתכוונתי לציורים כי אי אפשר להגיד לתומך למישהי ברחוב יש לך רגלים יפות בלי להזמין את משטרת המוסר.
    לדעתי זו תוכנית של הממשלות הרוצות שנסתום את הפה ונשמור הכל בפנים וזה יקצר את חיינו ויוריד אותנו ביגון שאולה ואת העומס על שרותי הפנסיה.

    היחסים החברתים הפכו למשחק כן לא שחור לבן

    אהבתי

  71. כן , בדיוק נכנסתי פה בבלוג הזה http://tinyurl.com/our3s4a
    לדיון מה משפיע יותר על "מגפת הבדידות"
    השינויים בטכנולוגיה או ה[פוליטיקלי קורקט העולה היורד לחיינו ](ניסוח קולע).
    (נראה לי שאני יודע מה דעתך)

    אגב , לדעתי אילו הם לא הממשלות הרוצות שנסתום את הפה אלא היד הנעלמה
    שסופרת את הכסף.

    אגב2 , אולי זה לא כ"כ פוליטיקלי קורקט אבל אולי כדאי לך לנסות זה אם
    תתקל בבעיות כאילו ברחובות הונג-קונג

    אהבתי

  72. מבוי סתום במו"מ הגרעיני:

    תמורת הסכמה מצד איראן לחתום על הסכם כולל היתה ארה"ב מוכנה לוותר על חקירה אמתית של ממצאי סבא"א המחשידים את איראן בפיתוח גרעין צבאי ולהמירה בבדיקה סמלית. ארה"ב בקשה שאיראן תבצע כמה צעדים מוגדרים ותסלול בכך את הדרך לפתרון כולל של הסוגיה. צעדים אלה כללו פיקוח בכמה נקודות באיראן כולל שני מתקנים צבאיים וכן תשאול כמה בכירי צבא וגרעין.
    איחוד האירופי מתנגד, גם אירן מתנגדת

    http://www.memri.org.il/cgi-webaxy/sal/sal.pl?lang=he&ID=107345_memri&act=show&dbid=articles&dataid=3890

    אהבתי

  73. הסקץ על הרוסים היה הילרייס.
    בהמשך לתגובה שלך עם שירה. זו השמרנות שלנו שמתקשה לעכל שאפשר לקשור קשרי חברות גם בלי לשתות בירה. אנחנו פה יצרנו קשרים ומכירים אחד את השני. אישית היה לוקח לנו יותר זמן להבין מי הוא מי וגם לא הינו מתרועעים בשל הבדלי גיל לבוש יכולת כלכלית מרחק וזמן.
    אני לומד להכיר אנשים דרך הואטסאפ הרבה יותר טוב מאשר יכולתי פנים אל פנים. שילדס דאון. גם אין קשיי שפה ובושה. מתיש להקשיב פנים אל פנים לסיני שממלמל משהו לא ברור ולא נעים לבקש שיחזור על דבריו, פשוט יותר שיכתוב. אפילו מאישתי ביקשתי שתדבר אלי בטקסטים.
    גם דברתי עם כמה בחורות שקריאה חוזרת של דבריהם הבהירה לי שהן מניפולטיביות פירסט קלאס, בקרוב גם תהיה תוכנה שתגיד לך בזמן אמיתי: תרד ממנה סתם ביץ'. פנים אל פנים הן היו מסובבות אותי על האצבע.
    הטכנולוגיה מייצרת הרבה יותר הזדמנויות ואפשרויות מתי שנוח לי ולא באמצע הארכה של קליבלנד.
    יש על הואטסאפ אפשרות לראות עם מי אתה מדבר, בפעם הראשונה שנתקלתי בטלפון שמאפשר לך לראות את בן השיחה זה היה ביריד העולמי בניו יורק ב 1966. נטול שימוש. מסתבר שאנחנו לא רוצים לראות את בני השיחה שלנו. זה דורש הרבה מדי שרירי פנים והעוויות הזדהות וסימפטיה.
    יש לי אפליקציה של סינון שיחות טלפון מאז ששמתי אותה הוא מצלצל הרבה פחות.
    עדיין מעצבנים אותי אלו שכותבים לי משהו בואטסאפ, אני עונה ואחרי חצי שעה כשהם חוזרים ושכחו על מה דיברו הם כותבים: מה?

    כשעירום יהיה פוליטיקלי קורקט, האם זה לא יפגע קשה בכל ענף יצור הבגדים וייצור אבטלה חמורה ?

    אהבתי

  74. אז כנראה שזו היתה שורה קולעת ->
    "זה לא הטכנולוגיה אלא מה שאתה עושה איתה ומה שאתה עושה איתה, מעיד על מי שאתה " …. כלומר הטכנולוגיה היא מדיום ולא התרבות עצמה. היא יכולה
    להרחיב את התרבות כמו שמדורה או נר מרחיבים את האינטראקציה האנושית לתוך הלילה( מרשל מקלוהן) אבל אם לא נשתמש בה נכון (PC בשפה למשל) אז לא יעזור דבר.

    לגבי העירום (אם הבנתי נכון) אז תמיד מותרים (שוב לא בהכרח הממשלות אלא תהליכים נעלמים שסופרים את הכסף) שסתומים להוצאת לחץ ואנשים בעלי סטטוס שיכולים לצעוק שהמלך הוא עירום ( אך ורק הם ולא אנשים רגילים מהשורה — למשל קומיקאים או שחקנים , פעם כל מלך החזיק ליצן חצר שהיה מותר לו לומר דברים שלאחרים אסור).

    טוב , מקווה שזה מספיק ברור לגבי זה שיתירו סוג של עירום מותר לפרסונות מיוחדות, צריך לחזור פה למשהו בעבודה. …. (הנה , זאת היד הנעלמה ולא הממשלה) …

    אהבתי

  75. אורי לא דיברתי עם משה שלום היות ואני לא מכיר אותו באופן אישי את הכתבה על תנועת הכסף קיבלתי ממנו במאיל לפני מספר שעות..הוא מדבר על מצב נוכחי וזה שהיה עד עתה מאז כל ההרחבות הכמותיות אבל זה כבר היסטוריה..אנחנו בהתחלה של שלב ב' בתכנית החילוץ אותה מנהל הפד של הבנק המרכזי באמריקה ובתאום עם אירופים ואחרים ממדינות הכלולות ב G-7 ..אפשר לומר שזהו שלב קריטי בכל התכנית הכלכלית אשר החלה במרץ 2009 תכניות הרחבה וריבית %0.. אם העולם הגלובלי יעבור את צירי הלידה של תכנית שלב ב ללא קשיים מיוחדים אזי עשוי להוולד ילד חדש הרבה יותר בריא מכל הקודמים לו אולם אם הלידה תכשל נחזור לימי "וויא דולורוזה" עם עתיד לוטה בערפל..אתמול או שלשום נערכה פגישה של כל ראשי המדינות הכלולים ב G-7 סביר מאוד שהם החליטו לחוס על יוון ולהשאיר את המדינה בגוש היורו כל זה בכדי למנוע ברבורים מיותרים אבל לא רק זה גם את נושא הריבית העלו בכנס זה וככל הנראה הבטיחו להקים חומת אש להגנת השווקים הפיננסיים מקריסה אפשרית אבל הריבית תעלה בכל מקרה די בקרוב כי השוק מכתיב זאת לנגידים ולפוליטיקאים..

    אהבתי

  76. קראתי שה "וויא דולורוזה" זו לא הדרך הנכונה, המצאה ציורית אבל לא הדרך שהוא הלך בה. וכל פעם שהוא נפל הקימו איזו נקודת תפילה. עוד כמה פעמים יוון צריכה ליפול לפני שיצלבו אותה סופית?
    אני לא מבין מה כבר אפשר לעשות ולא עשו. ואם ישאירו את יוון איזה עתיד יש לכלכלה שלה כשהיא מדממת ריבית וחובות. אז אחרי אתמול מי יסחוב את הצלב עבורה?
    אם הצריכה לא עולה והיצור לא גובר ויש דפלציה ואין כספים שהולכים לפיתוח ולעסקים קטנים אז יהיה רע יותר לפני שישתפר. ואני לא רואה איך הבורסה שוברת עוד שיא.

    אהבתי

  77. הכלכלה לא כמו אתמול שלשלום יש הרבה וויסות והתערבות ממסדית לפחות מאז פרוץ המשבר ב2008-9 .."וויא דולורוזה" -דרך היסורים של ישו עד גולגולתא זאת המצאה של פרנצ'יסקנים אי שם בשנת 1200+אם אינני טועה אולם מי שזכור לטובה בסיפור הצליבה זהו שמעון מקירני מענין מה עלה בגורלו או בגורל בני משפחתו..? בכל מקרה הנוצרים היו צריכים לקרוא על שמו רחוב מרכזי בפאריס או בלונדון ואת זה הם לא עשו היות ומדובר ביהודי ישר וטוב לב..
    יוון לא תחזור להיות עצמאית עוד שנים רבות או לפחות עד הפיכה צבאית אלימה או משבר לא צפוי בכל המערב בכל מקרה אחרי ניסיון הצליבה של ישו בירושלים והווצרותה של דת נוצרית גלובלית איש לא יעז לקחת סיכון ולצלוב את יוון האפיפיור ברומא יתקומם נגד הדבר הזה..יוון על מנת להשתקם כלכלית וחברתית חייבת הנהגה חזקה ואמיצה ביוון דרושה יד מכוונת אולם לעת עתה מנהיגי יוון הם חבורה של בכינים חסרי עמוד שדרה ולא חשוב אם הם שמאל או ימין בשורה תחתונה הם "גורנישט"…

    אהבתי

  78. גיא, הטניס משעמם לא רק בגלל הפוליטקלי קורקט שציינת,אלא
    גם בגלל שהכוח הפיזי של השחקנים השתפר,הטכניקה שלהם השתפרה,
    המחבטים(רקטות) השתפרו,ומי יודע אולי גם הכדורים יותר קפיציים.
    מצד שני אורך המגרש נשאר אותו דבר.

    יוצא שהמכות מאוד חזקות אז המשחק יותר טכני כי אין תמרונים והגנה משמעותית.

    אהבתי

  79. אורי אפשר לנפח בועות גם ביוון(ולפתור את המשבר),פשוט לשלוח את תמריץ לשם והוא כבר ימצא פיתרון יצירתי.

    אהבתי

  80. אלדד, מהתשובה שלך אני נאלץ להסיק שגם אתה (ברוטוס)מהנדס. 😉
    Not that there's anything wrong with that

    בכל זאת יש להודות שיש משהו בדבריך אבל תחשוב שמה שחשוב הוא הרגש ועם מי אתה מזדהה אפילו יותר מיופי המשחק. ראבאק , מדובר בספורט אינבדואליסטי.
    נלך רגע לכדורסל – ראה את הסיפור עכשיו בנ.ב.א כמובן שמצידנו אך גם את הסיפור של לברון שחזר הביתה ולבסוף לוקח את הקבוצה לבד על הגב.
    כל זאת בזמן שמשחקים שם כדורסל מכוער והגנתי שדומה לגמרי גביע אירופה בשנות ה90 שהיה מסתיים ב49-47 לאחת הקבוצות מיוון.
    פדרר ונאדל הם פלאקטים ילדים טובים ירושליים שמדברים לאיזו נקודת קונצנזוס מדומיינת ומשעממת למוות לעומת ביג-מאק , קונורס , ויטאס גרולייטיס,בקר ואפילו בורג או אדברג הקרחונים השבדים.

    אהבתי

  81. בשבילי היופי של המשחק/ספורט חשוב יותר מההזדהות.

    אולי בגלל זה אני לא אוהב לראות ספורט,מי יודע.

    אהבתי

  82. הנה , בגלל זה אני אוהב את הגולן ועוד סיבה למה אסור להחזיר אותו.
    —————————————————————————
    והכל, כמובן, באריזה של "אמנות". לא פוליטיקה, לא פלשתינים ויהודים – אמנות טהורה ומזוקקת. זה משהו שאתה יכול למכור בקלות לתרבותניקים של תאטראות תל אביב, הם אוהבים להיות נאורים ואוונגרדיים. הם מתבשמים ומתבוססים באהדתם האובססיבית ל"עניין הפלשתיני". והם קנו את זה, כמובן. אבל אתה ואני, אדוני המחזאי, אנחנו יודעים שבעצם כתבת מחזה תעמולה בשרות "המאבק הפלשתיני". והנאורים הישראלים החליטו לתת תמיכה למחזה שנכתב בעצם כדי לפגוע בהם. אז לפעמים, בגלל נאורים כאלה, טוב שיש אצלנו בנט. ואפילו רגב, לפעמים.
    —————————————————————————
    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001043600#fromelement=hp_deot

    אהבתי

  83. עוד מישהו שם לב שבאופן קבוע כניסה לאתר של כלכליסט גוזלת הרבה מאד מהזכרון של המחשב?

    רשימת חיסול: תעשיית גביית החובות בארה"ב יוצאת משליטה
    http://www.calcalist.co.il/markets/articles/0,7340,L-3657006,00.html

    "השינוי הדמוגרפי הנוכחי – משהו שלא התרחש מעולם

    http://www.calcalist.co.il/markets/articles/0,7340,L-3658003,00.html

    אהבתי

  84. ודבר נוסף גיא
    אומנם לרובנו אין אפילו אחד שאפשר לדבר אתו שיחה רצינית, וזה באמת דבר מוזר ומשונה ומציק. פעם היו כמרים ורבנים.

    אהבתי

  85. כן , זה לעיתים יותר מציק מצרות של דעאש ושות … אני מניח שיש צורך
    לרצות וקודם כל להודות בעניין בשביל לדעת מה לחפש. בכל מקרה זה כנראה
    אחד הטאבואים הגדולים של החיים. כנראה שיש צורך להיות קצת אאוטסיידר בשביל להודות ולהתעמת עם העניין.

    לפי הציטוט שהבאתי מהספר כנראה שקהילות ורבנים לא מטפלות בעניין ביתר הצלחה :

    "קרוב מבוגר סיפר לי שהמקום שהוא אוהב ביותר ללכת אליו הוא בית הכנסת , אבל מפריע לו שגם במקןם הזה , כל הדיבורים שמחליפים אנשים בינהם , הם סתם. אותם משפטים צפויים ולעוסים , לא ממש אומרים את מה שהם חושבים. והוא הוסיף: “ובעצם ככה זה רוב השיחות שלי עם אנשים.”

    אהבתי

  86. כן קראתי את המשפט הזה שהעלת באתר ההוא.
    בית כנסת הוא סושיאל קלאב. בבית כנסת אנשים יהיו זהירים לא להביע דעה שעלולה להשמע מנוגדת לדת.
    הכוונה שלי למצוא לשיחה אישית רב או כומר ולהתכתב אתם. בעלי השכלה שלא יהיו פנטים ויהיו פתוחים לדעות שונות. צריך למצוא מישהו שהוא אואנגליסט או בשליחות. הם בדרך כלל מחפשים מישהו שישאל אותם את דעתם ויעריך אותם.

    דרך נוספת היא להתידד עם חברות של אמא שלך להחליף תפריטים ואז לעבור לשיחות אישיות, יש להן תשובות מעשיות מאד, נסיון חיים והן שמחות שמישהו מקשיב להן.
    אפשר גם נהגי מוניות, אתה תמיד יכול להזמין אותו שוב וזה זול מהאופציות ואצלי העבודה מכסה.

    טוב מה אתה מצפה, זה נושא קשה 🙂 תוך כמה שנים תוכל לדבר עם המחשב אין הבדל גדול.

    אני דוחה את
    "אני מניח שיש צורך
    לרצות וקודם כל להודות בעניין בשביל לדעת מה לחפש. בכל מקרה זה כנראה
    אחד הטאבואים הגדולים של החיים. כנראה שיש צורך להיות קצת אאוטסיידר בשביל להודות ולהתעמת עם העניין."

    המשפט: להודות בבעיה הוא חצי הפתרון, מופרז. אני מודע למצב שנים ומסקר אנשים בנושא הזה והסיבה היא נעלם עבורי. אולי זו שאלה של גיל. יש תקופות שאין לך זמן לחשוב ולתמוה אז גם אין לך צורך לשוחח. לפני שהתחלת לעבוד חצי מישרה היו לך תהיות ברומו של עולם?

    זה קשור למשהו שהעלת פה מגלובס, מתי גולן בדרך כלל מלטף אותי נגד כיוון הסערות

    http://mida.org.il/2015/06/10/%D7%9B%D7%A9%D7%94%D7%A4%D7%A7%D7%99%D7%93%D7%99%D7%9D-%D7%9E%D7%A2%D7%A0%D7%99%D7%A7%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%9E%D7%94-%D7%9C%D7%A8%D7%95%D7%A6%D7%97-%D7%A2%D7%9C-%D7%97%D7%A9%D7%91%D7%95%D7%A0%D7%A0/

    אהבתי

  87. לפני הכל 2 הערות.
    ראשית , באמת לא היה מוכר לי הפתגם(אם בכלל קיים)מלטף נגד כיוון השערות אז
    ניסיתי לשניה בשביל לבדוק על עצמי ונגד הכיוון הרבה יותר נעים.
    שנית, את המאמר שלך לא סיימתי עד הסוף משום שזה באמת מעצבן ואין לי סבלנות לעיתים לנאורים האוונגרדיים האלו שיחבקו רוצחים אבל אם אומר להם איזה דעה חצי-ימנית הם יעקמו לי את הפרצוף כל פעם שיראו אותי.

    האמת שאני יכול להסכים איתך לגבי :
    המשפט: להודות בבעיה הוא חצי הפתרון, מופרז.

    אצלי אני מניח שהנושא היה נושא מאז ומעולם. תמיד היו לי תהיות ברומו של עולם.
    כנראה שנולדתי פילוסוף והייתי קצת ילד זקן אם כי במובן הטוב של העניין.
    יש לי איזה חבר וחצי שאפשר לנהל איתם שיחה , גם עם אישתי שתחיה וסובלת אותי ונותנת לי לשחק עם חצי משרה או בכלל לא אם ארצה יש לי דיבור אבל זה באמת מאוד נדיר ממה שאני רואה אצל אחרים. עם מעט מאוד אנשים אפשר להגיע לשיחה אמיתית. למרות הקשרים הללו אני כנראה צריך הד מתמיד למחשובותי ולכן כנראה אני פה.

    מכל האופציות שהעלית נראה לי שנהג המונית הוא העדיפה.
    הרב או הכומר הם אנשים עם שליחות ומטרתם ומוכוונותם הראשית היא הקהילה לה ולפעילותיה הם צריכים להשקיע את משאביהם. אז שיחה איתם יכולה להיות מעניינת ומעמיקה אבל תמיד תהיה הקהילה בינכם. עם החברות של אמא תמיד תהיה שם האמא שגם היא אוטוריטה קדומה. לנהג המונית אם אתה משלם מראש
    (היה לתמריץ איזה פוסט בעניין) אז לא יהיה שום דבר שיפריע באמצע לשיחה.

    אהבתי

  88. חפשתי ולא מצאתי שום ביטוי על ליטוף נגד כיוון השערות שלא מתיחס לאפילציה או פרעושים לכלבים. אני מכיר את הביטוי שנים כמדומני לגבי ליטוף כלב. תנסה כשאתה ניתקל בכלב זה די ברור שם., חשבתי שהביטוי רווח ואם אכתוב סערות זו תהיה התחכמות משעשעת.
    מכל האופציות שנתתי רק לנהג המונית התיחסתי כבדיחה. הרי אתה צריך להכיר ולבנות משהו עם הבן אדם.
    החברות של אמא שלך יהפכו להיות החברות שלך רק לאחר שהיא לא תהיה פה.
    לגבי הרב או הכומר- אתה מניח, לא מנסיון. הנסיון שלי שונה. אמרתי לך שאתה צריך למצוא את אלו שהם בשליחות. שליחים, מסיונרים. שליחים לקהילה אחרת שמטרתם לישר את העקומים ההם שלא מבינים לכן זו בדיוק המטרה שלהם. לא כל אחד, אבל יש להם נקודת פתיחה כבר הרבה יותר קרובה מלממוצע והסכוי גדול יותר. רבנים קשה יותר כמרים בפטיסטים קל יותר. לי יש אחד מכל אחד. לא פתרון מושלם אבל הם עונים תמיד. העלתי עם שניהם נושאים שעלו אצל תמריץ וגם אחד מהם עבר פה על הכתוב כדי שלא אצטרך להסביר יותר מדי. אני יכול להלוות לך את הרבי אם אתה רוצה. רב משומש בוגר ישיבה בבני ברק, במצב טוב עם גישה מהירה לאינטרנט. עונה על כל שאלה. הם בני אדם ומעניין אותם הכל מכדור סל ועד אנטישמיות בצרפת. אתה לא צריך להיות פוליטיקלי קורקט והם שומרים הכל בוולט. לא כמו הרבי של ג'ורג'

    http://idioms.thefreedictionary.com/go+against+the+grain

    אהבתי

  89. חחח! 🙂 הנה הרבי של ג'ורג השביל הדורות הבאים

    חוצמזה נכון , אכן הנחתי לא מניסיון.

    לגבי נהג המונית (*)- אני מביא קטע נוסף מההקדמה לספר.
    ————————————————————-
    "אנשים מדברים , אך מעטים באמת אומרים משהו. אפשר לקחת חלק בתהליך תקשורתי ועדיין לא ליצור קשר באמת. כדי לתקשר צריך לשוחח."

    שיחה יכולה להיות אחת ההתרחשויות המפתיעות ביותר בחיינו אפשר שנשב בטיסה ארוכה ליד "סתם" אדם, משהו שנראה רגיל וחסר ייחוד והנה… נשזרת שיחה, ולפתע נגלה תוכו המפתיע של האדם ה"רגיל" והשיחה מתלקחת והופכת למרתקת. זה יכול להתריש בעבודה או אפילו עם בן משפחה: הפוטנציאל השיחתי תמיד קיים שם,אם כי לרוב חסום, על ידי חשש מפני הישחפות או מוקשים רגשיים אחרים.ובאמת, דווקא בגלל החשש הזה, שיחה יכולה להתהוות דווקא במפגש עם זרים מוחלטים,עימם אין לנו "חשבונות לא סגורים", מטענים מהעבר וחששות מהעתיד.

    בשיחה עם הקרובים לנו באמת,צריך להשקיע. כאן, קרוב לוודאי זה לא יקרה מעצמו ויש צורך ברגישות,התמדה,מוכנות לקחת סיכונים של דחייה ופגיעה וסבלנות רבה.
    ————————————————————-
    (*) הוא כמובן יכול להיות נהג וגם מטפורה.

    אני גם חושב שקליבלנד יאכלו אותה הלילה ובכלל.
    מה עמדת הרב לגבי העניין?

    אהבתי

  90. מה זה אין עם מי לדבר שיחה רצינית.
    עכשיו באינטרנט יש פורומים לנושאים שונים יש הכל.

    לכל אדם יש אינטרס אין מה לעשות זה החיים.
    גם הנהג מונית יש לו אינטרס במידה מסוימת לרצות את הלקוח אז הוא לא ידבר דוגרי לגמרי או להבדיל ישתמש בלקוח בשביל להוציא עליו עצבים או כל דבר אחר.

    היום לא צריך את זקן השבט כמו הפעם שמחזיק את הידע העליון ומתייעצים איתו מידי פעם.
    יש את האינטרנט.
    הזקנים צריכים להתעסק בעשייה ולא בהרצאות לצעירים מהם אלא אם כן מבקשים מהם.

    באינטרנט כל המידע המוסתר נחשף ולכן מי שרוצה לדעת את האמת מוצא אותה שם ולא חייבים להתיעץ עם חכמים כמו פעם.

    היום גם אין מה לדבר עם אנשים רגילים ברחוב(או בקהילה הפיזית) שיחות רציניות כי שוב ניתן לתקשר ספציפית עם אדם שעונה על הצרכים שלנו דרך מערכת התקשורת העולמית המפותחת.
    וזאת עוד בלי קשר עם אלוהים שמחליף חלק מהיתר אינטלקטואליזציה שהיה קיים
    בחברה בעבר.

    אהבתי

  91. אלדד, לכל אחד יש אינטרס אבל לא תמיד האינטרס כלכלי. לפעמים נהג המונית רוצה להשמיע את עצמו בשביל לשחרר לחצים. אשתי שאינה ישראלית אומרת שמשגע אותה שנהגי המוניות בארץ לא מפסיקים לדבר, היא לא רגילה לזה.
    לגבי האלוהים, לא כל שיחה עם איש דת חייבת להיות על אלוהים, הדת זה רק הבסיס החברתי. איש דת לומד מה מותר ומה אסור ואם הוא מאמין ולא קשקשן הוא מרגיש ביטחון ולא מהסס להביע דעה, הוא הרי מעביר ערך עליון, יש לו גם נסיון וגם הביקורת שלו נעשת בעדינות ולא פוגעת. שיחה עם אנשים אחרים במטוס כפי שמתאר גיא מלמדת אותנו את החיים של אחרים ונותנת לנו אפשרות להשוות אותם לשלנו ולראות ששלנו בעצם יותר שפויים. אולי הסיבה לכך היא שרוב אלו שיושבים לידנו אקראית ומספרים לזר את סיפור חייהם ולא נוצרים לשון הם קוקויים אמיתים, אני גר כעת על אי והנסיעה לשם במעבורת מכיון שכל מי שנוסע הוא מאותו אי האנשים מרגישים קירבה קהילתית. האנשים הם מ 50 מדינות שונות. היתה תקופה שהיתי עושה מינהג לדבר עם זה שיושב לידי וללמוד את סיפור חייו. טעות מרה, מאז אני נועל את הדלת בלילה פעמיים. בית משוגעים, כמעט ואין אנשים רגילים.
    הזקנים לא יכולים להתעסק בעשיה כי אין להם אנרגיה.
    הכוונה שאין עם מי לדבר שיחה רצינית בעיקר היא רצון לאוזן קשבת.
    הרבי שלי לא הביע דעה לגבי קליבלנד אבל אני מניח שאם הכומר נגד אז הרבי צריך להיות בעד.

    אהבתי

  92. אני 100
    אני קורא הרבה על רפורמת הדיור. אין אפשרות לעשות רפורמות על ידי הטלפת מיסים על בעלי דירות ריקות או להשכרה זה סתם גזל. שוק של 0 אחוז ריבית במדינה שהכלכלה שלה מתפקדת כמו אצלנו זה שוק של השקעות בדיור. באירופה זה פחות קורה שם המחירים לא עולים. פרט לגרמניה שם הכלכלה טובה. אגב שם יש חוקים שמטילים מס על מכירת דירה שאתה לא גר בה או מחזיק פחות ממספר שנים קצוב. גם בסין אתה משלם מס אם מכרת דירה אחרי פחות מ 3 שנים וזה מס מדורג לפי משך הזמן.
    הדרך הטובה ביותר היא על ידי פיתוח התחבורה מהפרוורים ובניית דיור צבורי שבפרוש יכולה להיות רווחית ומקור הכנסה למדינה, וגם טובה לתכנון עתידי ושמירה על תחזוקה.
    בינתיים בישראל הגישה היא לחכות לראות מתי האמריקאים יעלו את הריבית ויפתרו לנו את הבעיה לכאורה.

    אהבתי

כתיבת תגובה