בין בולטימור לכיכר רבין

כששמעתי אתמול ששגרירות ארה"ב מזהירה אזרחים אמריקניים שלא להתקרב למוקדי ההפגנות של העדה האתיופית, זה היה נראה לי די מופרך. השלכה של האמריקניים מבולטימור אל תל אביב שנובעת מחוסר הבנה של ההבדלים היסודיים. המציאות האלימה והפרועה בשטח הראתה שאולי היה משהו בדבריהם ובכל אופן השוני מהותי.

מעמדם של האתיופים בארץ אינו דומה לזה של השחורים בארצות הברית. שתי הקבוצות עניות, פחות משכילות, סובלות מאלימות שוטרים, יש בקרבן שיעור פשיעה גבוה (אצל האתיופים בארץ – בעיקר אצל הנוער). אולם ההבדל גדול – האתיופים כלולים עמוק בתוך הלאומיות הישראלית, בעוד שהשחורים נותרו במידה מסוימת מרוחקים מאמריקה ומערכיה. עד כדי כך שגם כשיש נשיא שחור, רבים ממתנגדיו משוכנעים שבתוך לבו הוא מנוכר לחלוטין לערכיה של המדינה אותה הוא מנהיג.  להבדלים אלו יש שורש היסטורי ותרבותי ברור. השחורים בארה"ב הובאו כעבדים על ידי קבוצת הרוב הלבנה מתוך כוונה לניצול אכזרי. האתיופים הגיעו במבצע צבאי הירואי שנועד להביאם לארץ כיסופיהם, כחלק ממשימת הגאולה של הציונות. השחורים בארה"ב מצויים בברית פוליטית לא טבעית עם האליטות הלבנות הליברליות בתוך האגף השמאלי של המפלגה הדמוקרטית. האתיופים בארץ מצביעים לימין, על רקע זהותם הלאומית והדתית הדומיננטית. ובאמת בימין תמיד הייתה תמיכה חזקה בהעלאת האתיופים, מן הסתם הרבה מתוך תחושה שהם מחזקים את הדמוגרפיה היהודית מול הערבים.

כששמעתי את דוברי העדה, חשתי במילים של חלקם משהו שכנראה פחות שכיח אצל השחורים באמריקה – לא סתם קריאה לשוויון זכויות כולל במדינה, אלא תחושה שצריכים להתייחס אליהם כמו אל בני קבוצת הרוב היהודית. הם יהודים בעלי זיקה חזקה למסורת, הם ממלאים את שורות היחידות הקרביות. הם לא רק קבוצת מיעוט שצריכה להיות שוות זכויות במדינה, הם המדינה.

אלו דברים שגם אחרי שזיכרון הבקבוקים המנופצים והשוטרים המדממים יידהה, יישארו בתוקפם. אצל היהודים בארץ, ממצביעי ש"ס ועד מצביעי יש עתיד, ממצביעי הבית היהודי ועד מצביעי מרצ, יש רצון טוב בסיסי כלפי האתיופים ואף התפעמות מהשתלבותם. כמו שאמר הרמטכ"ל הקודם בני גנץ: "כל פעם שאני פוגש חיילים אתיופיים אני מתרגש מחדש".  אולי אנו בני מזל באיזשהו אופן על כך שאנחנו מצויים תחת איום, שהשאלה מספר אחת על סדר היום תמיד תעסוק בהתמודדות עם הערבים, שהקיום כאן אינו מובן מאליו, שיש פה מיעוט ערבי שנציגיו מרגיזים אותנו בעוינותם למדינה. הרי מה מאחד את האתיופים יחד עם חרדים, עולים מרוסיה, אשכנזים אליטיסטים ובני עדות המזרח, אם לא תחושה של זהות אחת מול אויב משותף. הכבשים צריכות להתאגד מול הזאבים של השכונה. ומנגד, בעולם שבו זאב היה גר עם כבש, איזו מלחמת עולם הייתה עלולה לפרוץ בתוך הכבשים, בין אלו עם הקרניים לבין אלו שבלעדיהן, בין ההולנדיות לבין האסייאתיות.

53 תגובות בנושא “בין בולטימור לכיכר רבין

  1. מתחושת הזדהות וציונות לא הולכים למכולת.
    טוב מאוד שזה היה כה אלים. רק כך זזים פה דברים. לצערי לא יכולתי ללכת לכיכר.
    ואדי סאליב
    פנתרים שחורים..
    יש להעניש בחומרה שוטרים שמכים אתיופים ויש להנהיג אפליה מתקנת כלשהי כלפיהם.
    למרות הריח הסוציאליסטי שבוקע מכך, שאתה כה אוהב.

    אהבתי

  2. "…אולם ההבדל גדול – האתיופים כלולים עמוק בתוך הלאומיות הישראלית, בעוד שהשחורים נותרו במידה מסוימת מרוחקים מאמריקה ומערכיה…"

    האומנם??? לי זה נראה הפוך לחלוטין.

    האתוס הלאומי היהודי/ישראלי כולו "לבן". החל מההנהגה של הישוב היהודי וכלה במשוררים, אנשי ציבור וכו' של ימינו. אין שום דמות אתיופית או נרטיב אתיופי שמשתלב בנרטיב היהודי/ישראלי. אם כבר, הם יותר משמשים כספיחים של ההוויה, העלו אותו, שמו כיפה על ראשם, שלחו אותם להתפלל בבתי כנסת וללמוד בבתי ספר דתיים, ומשתמשים בהם כקלף דמוגרפי. ממש לא מפליא שהם "מצביעי ימין ויש להם זהות דתית דומיננטית". לדעתי ייקח עשורים רבים עד שישתחררו מהזהות הלאומית-דתית שנכפתה עליהם על ידי מי שהביאו אותם לארץ. למה שישתחררו? כי קבוצות מיעוט מטבען נוטות לשמאל מול ימין לאומני ששונא זרים ומיעוטים.

    לעומתם לשחורים בארה"ב חלק מרכזי בנרטיב האמריקאי. נכון, מדובר בחלק מביש במיוחד בנרטיב הזה, אבל למרות הכל, אי אפשר לדבר על ההוויה האמריקאית של שייוויון ודמוקרטיה בלי העבר הזה, ששזור במנהיגים שחורים שהובילו לשחרור ולשילוב השחורים. פאק, נשיא אמריקאי שחור נבחר פעמיים, אין יותר מזה ללמד על השחורים כחלק בלתי נפרד מהנרטיב הלאומי.

    אהבתי

  3. השחורים באמריקה הובאו כעבדים רשמית
    האתיופים עבדים דה פקטו אבל לא רשמית
    בשם הדמוגרפיה, הביאו אותם, כשהיה ברור שהם יהיו מסכנים כי באים ממנטליות כה שונה.
    מעניין אם אלה ש"האתיופים כלולים עמוק בתוך הלאומיות הישראלית שלהם" יכניסו את ילדיהם לבי"ס שהוא שני שליש אתיופים…. התייפיפות

    אהבתי

  4. בשביל השחורים מדובר בשוויון ודמוקרטיה שהושגו במאבק מול אמריקנים אחרים (אמנם גם לצידם של אמריקנים אחרים). אין נרטיב שמאחד את השחורים עם כל האמריקנים האחרים סביב מאבק בגורם מבחוץ. התפקיד שמילאו חיילים שחורים במלחמות העולם או בויאטנם לבטח לא מהווה כיום מוקד זהות מהותי.
    להדגים עד כמה המצב חמור – עד היום בדרום ארה"ב חשים הלבנים הזדהות עם מאבק הקונפדרציה לשעבד את השחורים.

    אהבתי

  5. שמעון, המשפט על הבאת האתיופים כעבדים דה פקטו מאוד ציני ולא משקף את ההתרגשות האמיתית שהייתה סביב הגעתם. גם אין לי ספק שהחברה הישראלית מפרגנת היום להצלחה של אתיופים. זה שזה הולך קשה זה סיפור אחר.

    הציבור הכי לאומי בארץ, הדתיים הלאומיים, לפחות בחלקו מתאמץ לגלות פתיחות בנושא קבלת האתיופים.

    אהבתי

  6. ציני אך נכון סורי. האמת כואבת.
    מי שעיניו בראשו ראה זאת כבר מתוך אדי ה"תרגשות"
    התרגשות…. גם איתה לא הולכים למכולת
    החברה מפרגנת להצלחתם ופועלת הפוך מכך

    ושוב אומר
    מעניין אם אלה ש"האתיופים כלולים עמוק בתוך הלאומיות הישראלית שלהם" יכניסו את ילדיהם לבי"ס שהוא שני שליש אתיופים…. התייפיפות

    אהבתי

  7. 1. אני מסכים לחלוטין עם תמריץ כשהוא קובע שהאתיופים כלולים בתוך הלאומיות הישראלית. בוודאי שלרוב הישראלים יש אמפטיה עמוקה כלפיהם – כך לפחות אני מרגיש. זה שרוב הציבור לא יכניסו את ילדיהם לבית-ספר עם רוב אתיופי זה לא בא בהכרח ממקום גזעני (אף שלפעמים זה כן כך). זה עניין של חוזק בית-ספר, ולשם שילוב מיטבי שלהם צריך לחלק אותם בין מוסדות החינוך (ובסה"כ כך עושים).

    2. עם זאת, חלק מהנוער האתיופי קשור לסמלים שחורים לא יהודיים, בעיקר דרך תרבות המונים. ניתן אפילו לצפות בנערים אתיופים דתיים עם כיפות בצבעי דגל אתיופיה. זה תהליך לא טוב אבל קשיי הקליטה שלהם לא מצליחים להביא אותם למקום שהם ואנחנו היינו רוצים לראות אותם. גם קשה לי לראות את האירועים האחרונים כמנותקים ממהומות השחורים בבולטימור בארה"ב ובמקומות נוספים לאחרונה.

    3. יש להנהיג אפליה מתקנת כלפי אתיופים ובוודאי שחייבים להעלות את שיעורם במשטרה. זה לא פשוט בכלל אבל ניתן במאמץ רב. אני מכיר עובדים סוציאליים אתיופים אבל לא פגשתי בשוטר אתיופי אחד.

    4. אני חושב שתמריץ צדק בכך שהוא קורא בין השורות את הטרוניה האתיופית לא כטרוניה ליברלית ("כולנו נולדנו שווים") אלא כטרוניה רפובליקנית ("למה צבע עורנו מפלה אותנו? הרי אנחנו יהודים ותורמים ככולם?")

    5. מי שטוען ש"אין שום נרטיב אתיופי שמשתלב בנרטיב היהודי/ישראלי" כנראה לא מכיר את סיפור העליה שלהם. אני מתכוון לעליות הראשונות דרך סודן. חפשו גם בגוגל על חג הסיגד.

    6. לומר שכפו עליהם זהות לאומית-דתית זה מצחיק. מדובר בעלייה הכי דתית שהייתה בתולדות הציונות. הרבה יותר מהעליה מארצות צפון אפריקה שעברה בחלקה תהליכי חילון והשכלה (למשל "כל ישראל חברים"). העליה מאתיופיה הייתה ממש דתית במושגים הכי פשוטים. ממש תיאור שמוצאים במדרשי אגדה בני מאות שנים על עולים שהולכים ברגלם לירושלים. הם גם קנו כל סיפור שסופר להם על ארץ הקודש (מזכיר קצת את סיפור ההשפעה של שבתי צבי על קהילות ישראל לפני שלוש מאות שנה). כמובן שמעבר לתרבות שונה כל-כך, חילונית במהותה ובטבעה, לא היטיב עימם ואנחנו רואים את התוצאות. גם הדתיות של היום היא דתיות מודרנית, כזאת שהתמודדה ומתמודדת עם המודרנה ועם פגיעתה בחיים הדתיים. החיים באתיופיה היו מסורתיים בכל מהותם, ולכן גם ה"דת שלהם" נפגעה מה"דת המקומית" כשהם הגיעו לכאן.

    אהבתי

  8. יאיר, תודה על התגובה. הניתוח שלך נשמע לי מאוד מדויק. כמובן גם אני לא התכוונתי להגיד שאין קשר בין המהומות עכשיו למהומות בבולטימור. ודאי שיש השראה וזה נושא לדיון אחר – באיזו מהירות מתפשטים טרנדים בעולם של הגלובליזציה.

    אהבתי

  9. לא מכיר את הנושא מקרוב אבל מסכים מאד עם תמריץ ויאיר.
    אתמול מתי גולן פירסם טור שגם איתו אני מסכים.
    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001032895

    יאיר לגבי סעיף 3 שלך …
    שמעתי בימים האחרונות שיש בישראל כ 28-30 שוטרים ואתמול אמר המפכ"ל
    שבשנים האחרונות גוייסו כ 640 שוטרים ממוצא אתיופי למשטרה . זה שווה ויותר לשיעורם באוכלוסיה – פחות מ 2%.

    אהבתי

  10. עניין הבי"ס קשור ועוד איך לגזענות. אל תיתמם.
    תחשוב בלב. אין צורך לענות. מחר הבי"ס שבו הילדים שלך, בי"ס טוב, הופך ל 67% אתיופים… איך תרגיש..
    אגב יבטיחו לך שכולם חכמים מאוד
    כיפות הצבעי אתיופיה..נו באמת.. הם רוצים להרגיש שייכים למשו במדינה שלא נותנת להם להרגיש ככה..
    גם לדבר יידיש לפני 70 שנה זה היה פסול

    אהבתי

  11. לשמעון,
    האובססיה הליברלית לכרוך כל דבר ביחד ולהדביק תווית של גזענות לכל התנהגות יצאה משליטה.
    אני למשל לא מוכן שהילדים שלי ילמדו בבי"ס שבו 67% אתיופים. אבל אני מוכן בהחלט שהבן שלי או הבת שלי יתחתנו עם אתיופי. אז אני גזען?

    עיקר טענותיהם אינו תקציבי אלא כנגד גזענות ויחס כלפם, ואני מרגיש שמדובר בזעקה אותנטית. יש גזענות נגדם וצריך לשרש אותה (או לצמצם אותה) אבל אני עדיין חושב שרוב הציבור בישראל חש אמפתיה כלפיהם. בטוח יותר אמפתיה מאשר כלפי יהודים חרדים למשל או בטח מול ערבים. משיחות עם אנשים ברחוב בעקבות המהומות אני שומע הסתייגות מהאלימות אבל הרבה אמפתיה כלפיהם.

    ואתה צודק – רק במהומות הם יצליחו לשפר את מצבם בעיני החברה.

    אהבתי

  12. גיא,
    מקבל את הנתונים שלך. אבל אם בעתיד לא יהיה שיפור כלפיהם מצד המשטרה, אז חובה להעלות את אחוז השוטרים האתיופים ליותר מ-2%.

    אהבתי

  13. באמת חדש לי ששוטר שחור הוא החשוד בהרג הנער השחור.
    טוב, אולי אני תולה יותר מדי בגיוס שוטרים אתיופים למשטרה.

    אהבתי

  14. יאיר
    חשים אמפטיה אך לא עושים דבר בנושא. כולל אותי. ולכן הם מופקרים.

    מודה שיהיה לי קשה בהתחלה אם הבת תביא אתיופי אבל לא אחסום אותה אם הוא בחור טוב.

    מודה שיש בי גזענות. אם כי ממותנת לדעתי. לא מתייפיף

    אהבתי

  15. חלאה מגעיל
    ומה עם אלה שקנו ב 4 מיל?
    יהיה כאוס בעיקר לקבלן הזה וחבריו
    מנסה להפחיד פחח
    מה יעשו אלה שקנו ב2 מיל? ימשיכו לשלם משכנתא
    עוד 20 שנה זה יהיה שווה יותר כנראה. כנראה..
    אותן הפחדות בדיוק היו בסלולר

    http://m.globes.co.il/news/m/article.aspx?did=1001033166

    אהבתי

  16. אפילו שבוזי לא ירכיב ממשלה
    חייבים לזבר את השקרן. בומרנג

    אהבתי

  17. בטלויזיה בחו"ל ההפגנות מסוקרות בצורה שפוגעת מאד בתדמית המדינה, עם הדגשה שהאתיופיות קיבלו בלא ידיעתן זריקות עיקור שנועדו לצמצם ילודה של שחורים

    אהבתי

  18. נו…. אנטישמיים.. מה חדש..? היה ת סיפור עם תרומות דם ,,, מילא,,
    מה בדיוק מעניין את העולם הפגנה של 2000 איש באיזה מדינה זעירה במזהת? אנטישמיות.. בזמן שבסוריה רצח עם

    יותר חשוב:
    שימו לב
    נניח.. גם אם הממשלה הזו נופלת תוך שנה.. כחלון יהיה גם בבאה ואף חזק יותר.. נניח שהוא באמת מוריד את מחירי הדיור ואז בבחירות אחרי זוכה להכי הרבה מנדטים.
    אבל הוא לא בנוי להיות רהמ וגם לא רוצה לדעתי.

    מה הוא עושה???

    אהבתי

  19. גם אם כן הוא עוד לא בשל לדעתי
    והוא אמור לדעת את זה
    כי הוא לא יהיר כמו יאיר….

    אהבתי

  20. האתיופים מתנהגים במידה מסויימת כמו הכושים בארה"ב ויש הרבה קוי דמיון משותפים. מאחר וכולנו יהודים ומעורבים קשה לנו להודות ולעכל. וסביר שאנחנו גם נגיב כלפיהם בהתאם. אין אפשרות להתחמק מגזענות.

    שינויים בבלוג- לחיות קצת אחרת. הזכרנו את הבחור פה. היה צפוי?
    http://www.lichyot.com/blog/%D7%A9%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%99%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%91%D7%9C%D7%95%D7%92-2

    לפני שנים רבות היתי באנגליה וראיתי תוכנית טלויזיה. קוסם הזמין לאולפן 2 אנשים והם סיפרו שלפני מספר חודשים כל אחד מהם קיבל בדואר מעטפה עם לירה אחת והמלצה מידיד להמר על סוס מרוץ עליו אכן המרו וזכו פי 7, והסבר שעליהם לשמור את הזכיה להמלצה שבוע הבא. שבוע אחר הם קיבלו מכתב עם המלצה נוספת מוצלחת כך שתוך מספר חודשים הלירה צמחה לכמה אלפים. כעת הקוסם הופיע בפניהם והמליץ להם להמר על סוס נוסף במלוא הסכום ולאחר מכן הוא יגלה להם את סודו. לאחר שהם הימרו הוא הסביר: פשוט מאד, קיבלתי 54 אלף לירות מההפקה וחילקתי ל 54 אלף איש וחילקתי את ההמלצות בין כל הסוסים במרוץ. אלו שזכו שבתי אליהם וחילקתי שוב בין כל הסוסים אתם השנים האחרונים שנותרו.

    אהבתי

  21. בוקר טוב אורי ,
    ממה שאני קראתי אצלו תמיד שמתי לב שהוא מסייג את דבריו וממליץ להיכנס לתוך רזי השקעות הערך למי שרוצה ולא לקבל את דבריו כאורים ותומים.
    אני בד"כ קורא ביקורתי והבעיה כנראה בקוראים שאינם כאלו. מהבחינה הזאת זה היה צפוי.

    אני מכיר את הסיפור שהבאת (בגירסאות אחרות אומנם)אבל אני לא מניח שמדובר במקרה הזה בבלוג.
    יש אנשים מעטים וגופים מעטים שמכים את השוק ויש מחקרים שמאששים שהם עושים זאת ללא מזל. יש ויכוח על הסיכון שהם לוקחים.

    בכל מקרה הנושא כבר נטחן עד דק.

    עם קשר או בלי אני חושב שהמשל הבא חשוב לא פחות והוא מחמם לי את הלב כל פעם מחדש:

    זה משל על ברווזון קטנטן, שננטש על ידי הוריו ולא היה לו איש בעולם מלבד עצמו.
    בעיצומו של חורף קודר וגשם זלעפות, לפתע מגיעה רוח עזה אשר מצליחה לעקור את הברווזון מהקן החם שבו שהה.
    הברווזון המסכן היה מוטל על הקרקע ומזמין סכנות, כולו רטוב מהגשם וקופא מקור, כשמשום מקום הגיחה פרה אשר חירבנה על הברווזון הקטנטן.
    בתוך החרא היה לו חמים ונעים והוא החל לשיר בקול גדול מרוב שימחה.
    קולות השמחה הגיעו לאוזניו של שועל שהזדמן בסביבה.
    השועל החליט ללכת לכיוון השירה, שם הוא משך את הברווזון מהחרא וטרף אותו.

    מוסר השכל – לא כל מי שמחרבן עליך רוצה ברעתך, ולא כל מי שמוציא אותך מהחרא רוצה בטובתך.

    אהבתי

  22. עדו מאוד מוכשר וכשהוא מצמצם את כתיבתו זו אבדה משמעותית לבלוגוספירה הכלכלית העברית. אין ספק שמי שעקב אחריו בקפידה יכול היה לעשות הרבה כסף. בדרך כלל הרגשתי שהוא מנהל כספו בצורה כה הרפתקנית שהמלצותיו לא רלוונטיות אליי אבל בדיוק אתמול הסתכלתי על מניות הרדיו שקניתי בהשפעת הבלוג שלו לפני שש שנים. עלו הרבה פחות מהמדד הכללי מאז. אבל בתקופה שבה החזקתי נדמה לי שעלו יפה.

    אהבתי

  23. אם כולם קוראים את כל הבלוגים :
    אז זה יעניין גם את קוראי הבלוג
    http://tinyurl.com/jwohdmf
    תראו איך מרביצים לי גם שם.
    נראה לי שאני צריך לתלות את מגפי אביר הבלוגוספירה שלי.

    כמובן שאני שומר לעצמי את הזכות לא להיות עיקבי.

    אהבתי

  24. לצערי , חסרים לי שם כמה מגיבים ומגיבות מעניינות שהפסיקו להגיב שם בתקופה האחרונה. הייתי מאד שמח אם חלק מהמגיבים המעניינים היו חוזרים לשם או מצטרפים לכאן. בכל מקרה אתה ושאר המגיבים כאן בחלט תוסיפו לדיונים.

    אהבתי

  25. תמריצוש
    אחרי שחשפתי עצמי חלקית
    עכשיו תורך
    גם אגיד כי אנוכי מוהנדס מכונות

    אהבתי

  26. קראתי, אם אלו הצפיות שלך לשאר החיים שמעון, לא היתי מחכה להיות סיעודי היתי גומר את זה עכשיו, ומכיון שבגילך עוד עושים מלואים אולי אפילו תוכל לגמור את זה בזול.

    אהבתי

  27. לו אני היתי בגילו, זה היה 42? היתי מנסה להשיג דרכון זר ובורח לאירופה ומנסה לעבוד או לחסוך ולהנות מהחיים לפני גיל 52.75 או מה שהוא סימן על הגרף המסומם שלו, ברור שלפי התקציב לא יהיו לו יותר שיניים בגיל הפנסיה כי אין לו בחישוב אפילו די לניקוי שיניים. השתלות עולות לא מעט שמיל, אבל אתה תהיה בתאילנד כי זה המקום היחיד שתוכל לחיות בו על קליפות שום ושם השתלות זה זול. השאלה אם יש לך תקציב לזריקות פנצלין. קטנוע? זה ממש מתאים לשם ונוסעים שם בצד שמאל כך שתרגיש בבית. כבר היה עדיף לסבול את החשה ולא להתגרש לא יכול להיות שאיתה החיים יהיו בסבל יותר ממה שאתה מתכנן לך. אם אתה לא שחור אז תחפש מהר איזה נואשת עם דירה ותהיה נחמד. לפחות כל פעם שאתה קורא לו תמריצון ואני מצטמרר בגועל, מעתה אתנחם שהצ'חצ'חון הזה עוד ישלם מספיק בארבעים השנים שהוא מתכנן לו.

    אהבתי

  28. אורייוש
    אתה מעדיף אורייוש או אורייון ?
    מה קשקשת?
    לא הגעתי לסוף?

    מעניין מאיפה מגיע כל המירמור הזה שהפגנת פה? ככ קשה לך בחיים שאתה חייב להקטין אחרים כדי להאדיר את עצמך?
    אתה יכול להצביע על הזמן שבו זה התחיל?
    אפרופו זיהוי צחצחים, get one to know one?
    לשיטתך, אתה מוזמן לגמור את זה כבר עכשיו

    אין תקציב לניקוי שיניים? קרן של 2.5 מיל שאינה נשחקת אינה מספיקה לניקוי?
    מבין אני שבשטיפת המוח של תרבות הצריכה החזירית אתה רואה בדרך חיים זו סבל נורא של הומלס, נו… שיהיה..

    כן.. מעניין אם איזה אריתראית תיקחני, יש לי דווקא הרגשה מוזרה שהיית מזיל ריר למראה כמה אובייקטים שעברו פה בסביבה (או נשארה), אבל מילא.. באמת עדיף שלא נדרדר לכל מיני הצהרות שופוני ערסיות שכנראה פגשת בבית, תמשיך לדמיין את מה שאתה מדמיין שם בראש החמוד שלך. זה בסדר גמור אם זה מקל לך ת חיים

    המשך לך במרדף אחרי מכוניות גדולות, דירות גדולות, שופינג וחופשות סקי, מאחל לך באמת מכל הלב שאולי זה יצליח להביס את המירמורון שהפגנת פה.

    בהצלחה מותק

    אהבתי

  29. האמת , אולי אני חננה שאני מציין זאת אבל לי ממש חבל כל העניין לעיל….
    כשמעון הצטרף פה הערתי לו קצת על הסגנון והתרשמתי שתמריץ, שאם הייתי
    הייתי צריך לשים תמונה ליד ההגדרה של המונח מענטש בויקפדיה היה שם תמונה שלו (אם כמובן היית לו תמונה פה 🙂 ) , קיבל את הסגנון ברוח טובה.
    מאז התרגלתי לסגנון של שמעון חש ואפילו קצת חשתי לו חיבה(רק לסגנון — שמעון אל תבנה פה מגדלים). אם הוזכרו פה
    מילואים אז אני בטוח שמשמרת מילואים בבונקר או בש"ג עוברת מהר עם מר חש.

    אהבתי

  30. גיא
    אתה בסדר..
    אני עדיין ממתין לתשובות לגבי בני ישראל מהפורום ההוא

    האמת,
    היה נראה שמושון שלומוש הוא בחור טוב וגם די מקצועי בתחומו ואף מעניין,
    כן די חבל כל הסיפור הזה…

    אבל שולם שולם לעולם ברוגז(וש) ברוגז אףפעם, מילואים סיימתי ב"ה, היום גפרןרים קרביים זה עד 40 וקצת.

    המהפכה בדרך גיא ונצטרך אותך.. בבוא היום תקרא לדגל

    אגב
    זה בטח גם אומר שאין בועה,,, אגב כמה פיצוץי בועות מנתחים טכניים חזן בעבר בזמן?
    אבל הצעירים האלה.. חושבים שהם יודעים הכל ולא מקשיבים..

    http://www.fxcm.co.il/%D7%94%D7%A4%D7%99%D7%A0%D7%94-%D7%94%D7%9B%D7%9C%D7%9B%D7%9C%D7%99%D7%AA-%D7%A9%D7%9C-%D7%9E%D7%A9%D7%94-%D7%A9%D7%9C%D7%95%D7%9D/%D7%94%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%95%D7%92%D7%91%D7%A2%D7%95%D7%AA/

    אהבתי

  31. גיא, תודה על דברי ההערכה הנחמדים 🙂
    אורי ושמעון, שננו את המפורסם מהסנדק: שום דבר לא אישי.

    אהבתי

  32. פרופ' חצרוני בפייסבוק: "קשה ליהנות במקום שבו כמעט כל משפחה משריצה לפחות שלושה זאטוטים שזוללים קבב שמנוני, משתכרים מוודקה זולה ופולטים CO2 בכמויות מסחריות" ■ מציע ללמד את יוצאי אתיופיה "איך אוכלים בסכין ומזלג"

    בהתעלם מהסגנון,,, האם הוא איננו צודק בתוכן? האופי הישראלי הוא דוחה וגס. מדוע אנחנו העם הנבחר לא עדינים ונעימים יותר אחד לשני?
    אם תתבוננו באתר של הסולידית שנהיה פופולאי, או בכלכלה האמיתית, ציבור הקוראים הוא בעל השקפה רדודה מאד ברמה של תוכנית קומית אמריקאית. הוא נשבה ע"י סגנון ולא ע"י תוכן.
    תמריץ מעוניין כמובן בתנועה גדולה באתר אבל נאלץ להיות סובלני מאד. מדוע אין יותר אנשים ברמה פה?

    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001034408#fromelement=hp_daily_news

    אהבתי

  33. אני מעדיף את האיכות על הכמות בהפרש ניכר 🙂
    אני חושב שביחס לכל תפוצה שממנה הגיעו, הישראלים יותר מנומסים ומתורבתים. הרומנים יותר מתושבי רומניה. הרוסים יותר מתושבי רוסיה. המרוקאים יותר מתושבי מרוקו וכו'. כשלוקחים את כל הישראלים כמכלול ומשווים אותם לשוודיה, אז כן השוודים ינצחו.

    אהבתי

  34. בדיוק קיבלתי את הסטרון הזה – הוא מתאים איכשהו לפוסט
    ואני מקווה שהפרופסור המכובד שעוזב את הארץ לא התקבל לבית הספר המדובר על מנת להפיץ את ה"תרבות" הישראלית.

    אהבתי

  35. אם משיח מגיע בקרוב אז כנראה שלא.
    נכון שזה משונה אבל אם פותחים עניים (תודה שוב לשמעון)
    מגלים עולומות חדשים איפה שלא יודעים.
    —————————————

    העולם הוא כדור, זה ברור, זה ברור,
    אבל מה לא יודעים, מה שיש בו בפנים.
    לשם כך, לשם כך, לשם כך, לשם כך,
    את הריצ'רץ' נפתח.

    את הריץ', את הרץ', את הריצ'רץ' נפתח
    ונראה עולמות משונים.

    מה בריץ' מה ברץ'? נסתכל ניווכח,
    מה שיש, מה שיש בו בפנים.
    מה בריץ' מה ברץ'? נסתכל ניווכח,
    מה שיש, מה שיש בו בפנים!
    ————————————–
    זה אפילו יותר מומלץ : ריצ'רץ' 30 שנה אחרי + חזנות !

    אהבתי

  36. גיא
    קשה לי להאמין שהתכוונת למה שהתכוונת, אם אכן כן אתה גרוע ממני.
    מוקדש לך:

    [איש עם כובע משונה עומד באוטובוס צפוף מול איש עם סל. האיש עם הסל מביט באיש עם הכובע כשפניו מאוד סמוכות אליו]
    עם כובע: להשתאותך איזה מין כובע זה, אומר לך שזהו כובע מיוחד וטוב מאוד. פה יש ריצ'רץ', וכשפותחים אותו באמצע, החלק הפנימי יוצא, וכאן פותחים שני כפתורים קטנים מהצדדים, וכשהאוזניות מתהפכות ונפתחות הן הופכות לידיות והכובע מתרחב והופך לסל. זה מאוד שימושי ונוח, כי כשאתה יוצא בחורף בגשם וברוח, יש לך כובע והידיים לא צריכות להחזיק סל, הן יכולות להישאר בכיסים של המעיל ולהתחמם, ואם פתאום ברחוב אתה רואה לפתע שני קילו תפוחי-עץ במחיר מציאה ומוכרח לקנות אותם, וגם השמים מתבהרים והגשם פוסק, ישר אתה מוריד את הכובע, ואז הראש שלך חופשי מהנטל של הכובע, ויש לך ביד סל לתפוחי-עץ, ככה שתמיד יוצא מה שנחוץ לך באותו רגע.
    עם סל: אני מבין אותך ומקנא בך. זה באמת נראה לי כובע טוב מאוד שפותר ממש את כל הבעיות. חבל שאין גם לי כובע כזה. אולי תוכל להגיד לי איפה קנית אותו?
    עם כובע: לא קניתי. קיבלתי במתנה.
    עם סל: אולי תוכל לברר אצל זה שנתן לך איפה…
    עם כובע: הוא מת.
    עם סל: בארץ?
    עם כובע: לא. בסוף אוסטרליה.
    עם סל אפשר היה אולי לכתוב לאלמנתו…
    עם כובע הוא היה ערירי. אני הייתי היחיד שהיה לו בעולם. הוא הביא לי את זה מסוף אוסטרליה ומת.
    עם סל נורא חבל. כי אם היה לי כובע כזה הייתי מסודר. בדיוק כזה אני צריך. נורא חבל שאין לי.
    עם כובע זה באמת משהו מיוחד.
    עם סל נורא נורא חבל. כל החיים היו משתנים. עם כובע כזה… אגב, אתה קורא לו כובע או סל?
    עם כובע אני קורא לו "בְּלוּ", כי הוא כחול.
    עם סל אתה מאושר איתו, מה? עם בְּלוּ גם אני הייתי מאושר. לא היה לי עול. כמו שאתה אומר: אתה צריך כובע? – יש כובע; אתה צריך סל? – הנה לך סל. אין בעיות, אין דאגות, אין עומס, לא מעניין אותך מלחמות, עניינים, אתה משוחרר, נקי, חופשי, מתהלך לך עם בְּלוּ ולא רוצה לדעת מכלום. נורא נורא חבל. אין לך מושג כמה חבל ומצעֵר. בסוף אוסטרליה, אתה אומר. להיוולד אוסטרלי נראה לי פתאום הדבר הכי נכון עלי אדמות. אפילו הכרתי פעם אוסטרלית, ואפילו רמזה שרוצָה. בסוף נסעה. יכולתי לחיות עכשיו שאנן בחווה אוסטרלית עם בְּלוּ, ועם עוד בְּלוּ לרזרבה, שתהיה שאננות כפולה. לך תדע איפה חיכו לך החיים, ואיפה החמצת אותם. פשוט החמצת.

    אהבתי

  37. תודה אורי. קלעת בול.

    אולי זה מקום רק לתודה ולא להתפלצף.
    מצד שני אולי כרגע הכובע הופך לסל.

    אז אולי חנוך לוין דיבר בנוסף לתחושת ההחמצה הקיימת גם לגבי
    אותו מודל אישיות מודולרי של טלפון חכם בו האפליקציות עובדות במקביל.
    (תזכורת – http://press.princeton.edu/titles/9271.html)
    לכן , כנראה שבאותו רגע כן התכוונתי למה שהתכוונתי.

    This modular, evolutionary psychological view of the mind undermines deeply held intuitions about ourselves, as well as a range of scientific theories that require a "self" with consistent beliefs and preferences. Modularity suggests that there is no "I." Instead, each of us is a contentious "we"–a collection of discrete but interacting systems whose constant conflicts shape our interactions with one another and our experience of the world.

    אהבתי

  38. המטרה (*) הייתה לבדר(כמו במוזיקה) ולא להרשים. אולי גם לאתגר.
    זה גם כמובן תלוי בשימוש בשפה. האם אתה מתכוון ב"רושם"
    שהמילים נמצאות מחוץ לעולם במובן תפיסיתי והן רושמות עליו רשמים מבחוץ?

    אולי להראות גישה אחרת מ "חיים ומוות בידי הלשון".
    גישה שמצחיקה את עצמה מחוץ לתפיסות מקובלות.

    מבולבולים ? זאת כמובן השפה.

    (*) מטרה במובן של אי מטרה כמובן 😉

    אהבתי

  39. לא באתי לבקר. רק על עצמי לספר ידעתי.
    היום אני לא מתרשם מסרטונים כאלו. התבגרתי. ויש שיאמרו הזדקנתי.

    אהבתי

כתיבת תגובה