מכונית ללא נהג תעשה שמות בהשקעות

בכנס המשקיעים האחרון של ברקשייר האת'אוויי נשאל וורן באפט מה המשמעות של המצאת המכונית ללא נהג להשקעות של ברקשייר. באפט נאלץ להודות שהמשמעות תהיה שלילית. ברקשייר מחזיקה בחברת ביטוח הרכב הישיר גייקו, ובאפט מאוד גאה בהחזקה מוצלחת זאת. התפשטות המכונית ללא נהג תהווה אסון לענף ביטוח הרכב, ולא תפגע רק בגייקו, אלא בחברות הביטוח כולן – ביטוח רכב מהווה מרכיב עיקרי בענף הביטוח בכללותו. הרי בעלי רכב ללא נהג לא יצטרכו ביטוח משום שברור שהם לא ישאו באחריות פלילית או נזקית לאסונות שיגרום הרכב, שאין להם כל שליטה בו.

נכון, יצרני אלגוריתמי הנהיגה יישאו באחריות לתאונות ויצטרכו ביטוח. אבל אלו יהיו חברות ענק, מסוגן של גוגל ומייקרוסופט, שיוכלו להתמקח ולדרוש הסכמי ביטוח בהם הרווח של המבטח יהיה אפסי. ייתכן גם שיחליטו להקים חברות ביטוח בשליטתן לצורך העניין.  חברת ביטוח שכל כוחה הוא בהצעת ביטוח לנהגים יחידים תהיה כמו דג מחוץ למים בשוק ביטוחי שכזה.

ברקשייר עלולה להיפגע בדרכים נוספות.  היא מחזיקה בסוכנות גדולה למכירת רכב בארה"ב. קיים סיכוי לא קטן שבעולם שבו תשלוט המכונית ללא נהג, הרבה אנשים יאבדו עניין בהחזקת רכב ובקנייתו, וייסעו ממקום למקום במוניות אוטומטיות שיגיעו על פי דרישה. במקרים מסוימים יש יתרונות ניכרים להחזקת רכב אישי אפילו בעולם של מוניות אוטומטיות, מאחר שניתן לאבזרו בציוד מתאים מראש. ייתכן שמשפחות עם ילדים קטנים יתעקשו על החזקת רכב. אבל במקרים אחרים, למשל במקרה של אדם שרק רוצה כלי להגעה לעבודה, החזקת רכב נראית מיותרת ובזבזנית אם ניתן להזמין מונית אוטומטית לכל נסיעה.

נכון – בעלי ציי המוניות יצטרכו עדיין לקנות אותן איפשהו. אבל כמו ביחסי מפתחות האלגוריתמים וחברות הביטוח, כך גם ביחסי בעלי ציי המוניות האוטומטיות וסוכנויות הרכב, מאזן הכוח ישתנה לחלוטין. מי שבנה עצמו על פנייה לצרכן הבודד יצטרך לשנות לחלוטין את המודל העסקי ולוותר על שולי הרווח כדי לקסום ללקוחות ענק.

כל אלו יהיו טלטלות עסקיות בלתי נמנעות בעולם שבו נוסעים רכבים ללא נהג. אבל אפשר להפליג בדמיון ולתהות מה יהיו ההשלכות בתחומים אחרים, קשים יותר לחיזוי. ברקשייר משכירה מטוסים למנהלים, אבל המכונית ללא נהג יכולה להיות מהירה ונוחה מאוד ולהחליף את תפקיד המטוס בנסיעות לטווחים בינוניים. ברקשייר מחזיקה בחברת רכבות משא שמהווה אחד מנכסיה העיקריים. כניסת האוטומציה מעלה את השאלה איך יתמודדו רכבות משא בתחרות עם משאיות חשמליות אוטומטיות יעילות במיוחד. מצד שני, רכבות משא מובילות בראש ובראשונה פחם, והצורך בפחם רק ייגבר, כאשר תחנות כוח מונעות פחם יספקו חשמל גם לענף התחבורה האוטומטי.

לא כתבתי את הפוסט כדי לייעץ למכור את מניית ברקשייר בשורט. כפי שצ'רלי מנגר אמר בתגובה לשאלה על המכונית ללא נהג, נדרש זמן רב עד שפריצות דרך טכנולוגיות כאלו משתלטות על השוק. ברם, העובדה שחברת ערך קלאסית מסוגה של ברקשייר שנוטה להשקיע בעיקר בתחומים מסורתיים ויציבים ואפילו מתנזרת מהשקעה בחברות נפט, יכולה לחוות טלטלה שכזו כתוצאה מהמכונית ללא נהג מראה עד כמה מדובר בהתפתחות טכנולוגית דרמטית.

בעוד שדי קל להצביע על התחומים שיכולים להיפגע, קשה יותר לנבא מה יצליח בגדול. לכאורה גוגל תהפוך למפלצת ענק אם תשלוט על שוק אלגוריתמי הנהיגה. אובר תהפוך לאחת החברות הגדולות בעולם אם תשלוט על ציי המוניות האוטומטיות. אבל אלו דברים שקשה לנבא מראש. הניסיון מלמד שהשקעה בחברות שמובילות טכנולוגיות פורצות דרך לא מתרגמת תמיד לרווחים עצומים גם אם הטכנולוגיה מצליחה. המצאת המטוס שינתה את העולם, אבל המשקיעים שהתלהבו והשקיעו בחברות התעופה נידונו לעוגמת נפש חוזרת ונשנית, אף שהשימוש בתחבורה האווירית רק הלך והתרחב. מי שהשקיע באיי בי אם ב-1980 כי חזה בצדק גדולות ונצורות למחשוב לא המיט על עצמו אסון פיננסי, אך גם לא זכה להצלחה יוצאת מן הכלל. עדיף בהרבה היה להשקיע בג'נרל אלקטריק.

12 תגובות בנושא “מכונית ללא נהג תעשה שמות בהשקעות

  1. כן , אכן קשה יותר לנבא מה יצליח בגדול.
    מצד שני היינו כבר בסיפור הזה מספר פעמים בהיסטוריה המודרנית
    ואני מהמר שהעקרונות לגבי מה ומי יצליח ישארו זהים.

    ראשית , אנשי עסקים טובים לא מאמינים בהימורים ובמזל והם יחפשו דרכים
    להרוויח מהשווקים החדשים ללא סיכון.
    שנית , בהפחדות של תאונות במכוון שעלולות להיגרם ע"י האקרים במכוניות ללא נהג יראו אנשים עסקים מוצלחים הזדמנות ולא מכשול.

    הנה ככה זה נראה באחת הפעמים הקודמות
    http://www.history.com/shows/men-who-built-america/videos

    בכלל ,הסדרה כולה ששודרה בערוץ ההיסטוריה ממומלצת לקוראי הבלוג.

    אהבתי

  2. סייבר סקריוטי של רכבים יהיה תחום חם מאוד. ואומרים שבירת הסייבר סקריוטי העולמית תהיה באר שבע. אולי כדאי לקנות שם דירה. מצד שני עם רכב אוטומטי עדיף כבר להגיע לבאר שבע כל יום מהמרכז. תמיד זה אמביוולנטי.

    אהבתי

  3. יש מדינות שבהן החוק קובע שביטוח הרכב אחראי לעצמו. זאת אומרת במקרה של תאונה כל ביטוח מטפל ברכב של המבוטח שלו. אין תביעות. משמע אם אהיה בעל רכב גם אם לא אנהג בו הביטוח ישלם, אז מה זה משנה מי הנהג? אתה יכול לומר שיהיו פחות תאונות ולכן הרווח של חברת הביטוח יגדל. חברת הביטוח תצטרך להתאים את עצמה למצב חדש ואין סיבה שהיא לא תמצא חורים בתחום חדש שיאפשרו לה להתעשר. זה הרי המומחיות שלה. כל מי שישכור את הרכב ישלם חלק יחסי של הביטוח לפי קילומטרג. אפשר אפילו יהיה לדרג את עלות הביטוח לפי איזורי הנסיעה ולפי מהירות הנסיעה ומספר הנוסעים או המקצוע והגיל של הנוסע (הרי צריך לשלם לו פצויים) או סטטיסטיקת התאונות בכביש.
    האם צריכת הפחם העולמי עולה?חשבתי שבונים הרבה יותר כורים אטומים ויש מדינות שאוסרות על שימוש פחם בתחנות כוח חשמליות שלא לזהם.
    יצרני האלגוריטמים לא יצטרכו ביטוח תאונות לא יותר משהן צריכות כיום ביטוח על קריאה חוזרת של מכונית בשל דוושה פגומה.
    על מנת שמכונית תחליף מטוס בנסיעה לטווח בינוני היא צריכה לסוע במהירות של 300 קמ"ש. אין כיום מכוניות שיכולות לעשות את זה והבלאי יהיה גבוה וגם העלות של הדלק אלא אם כן זו תהיה רכבת שמסיעה הרבה אנשים.

    אהבתי

  4. אורי, יכול להיות שאתה צודק ובמקרה שבו אנשים יחזיקו רכב אוטומטי הם עדיין יידרשו לבטחו. אבל אם ייסעו בעיקר במוניות אוטומטיות, ברור שלא הם יתעסקו עם עניין הביטוח, אלא תאגידי הענק בעלי המוניות שיהיו בעלי עמדת מיקוח שונה לחלוטין מאשר היחיד.
    הכוח האטומי אינו בפריחה. הגז הטבעי בפריחה, וכיום אין עדיין דרך טובה להעבירו ברכבת, אבל אומרים שתהיה בעתיד. לגבי הפחם הוא באמת די בירידה: http://en.wikipedia.org/wiki/Coal_power_in_the_United_States

    לגבי התחליף למטוס, הפניתי בפוסט להצעה של הונדה שממנה לקחתי את הרעיון – http://tinyurl.com/kphn9zu.

    אהבתי

  5. נראה לי שגם היום המניעה היחידה לייצור מכוניות עם התקני בטיחות המתאימים לכל גיל, מובנים במושבי הרכב ומעוגנים לגופו, היא העלות הגבוהה ביחס לדרישה בין הקונים של כל דגם ספציפי של רכב.
    אני משער שבעולם של מוניות אוטונומיות בו מעטים הם בעלים של רכב פרטי, נוסעים מזדמנים פחות יתעניינו בדגם של הרכב בו הם נוסעים בכל נסיעה חד פעמית, ולכן ישתלם לייצר עבור ציי המוניות מספר מועט של דגמי מכוניות שכוללים התקני בטיחות המתאימים לילדים קטנים, כך שגם הוריהם יעדיפו להשתמש בשרותי המוניות האוטונומיות, ולא להחזיק רכב יקר ולשלם על חניות יקרות.

    אהבתי

  6. זה כמו שחשבו שהרכבת תגרום למליוני עגלונים וסייסים מובטלים.
    והמכונות למליוני פועלים מובטלים.
    לבסוף הקידמה פותחת שווקים חדשים ומייצרת צמיחה. הפועל נאלץ להשתדרג לטכנאי אחזקה. או בניו. יתכן דור מדבר שידפק.
    לבסוף הקידמה תיצור כזה שיעמום וניוון ואוכלוסיות קשישות אדירות וזה יגרום לפיצוץ חברתי כלשהו.
    ממה יחיו מיליוני בני 150?

    אהבתי

  7. כמו תמיד בהסטוריה
    תעשיות מסוימות ינזקו ואחרות יפרחו
    זוכר את משחיזי הסכינים והסנדלרים?

    אהבתי

כתיבת תגובה