אין שואה, אין מדינת ישראל?

יש סוג מסוים של ספרות היסטורית שלא כל כך פופולארי בשפה העברית, ואילו בשפה האנגלית הוא ז'אנר פורה ביותר – ההיסטוריה החלופית, כלומר תיאור מהלך ההיסטוריה אם אירועים כאלו ואחרים שבפועל קרו לא היו קורים או היו מתרחשים באופן אחר. זו כתיבה היסטורית שמנסה לענות לשאלה "מה היה אילו". למשל מה היה קורה אילו הדרום היה מנצח במלחמת האזרחים האמריקנית, מה היה קורה אילו יפן הייתה נכבשת בידי הסובייטים במלחמת העולם השנייה.

על אף שהדיון ההיסטורי החלופי לא כל כך מפותח בארץ, יש שאלה אחת ששייכת אליו שכן מועלית לעתים קרובות: האם מדינת ישראל הייתה קמה ללא השואה? אחרי הכול בהפרש זעיר מפרספקטיבה היסטורית קרו שני המאורעות הגדולים ביותר בתולדות היהודים מזה אלפיים שנה: השואה והקמת מדינת ישראל. טבעי לתהות על מידת הקשר ביניהם.  חיפשתי בגוגל ויש לא מעט דיונים ברשת בנושא, למשל כאן וכאן וכאן, ונראה שהם נוטים לכיוון הטענה שמדינת ישראל לא הייתה קמה ללא השואה. מצאתי נימה חד משמעית במיוחד בדבריה של מומחית להארה ולמדיטציה:

אני מדגישה, ישראל לא היתה קמה לולא השואה, ואני מתייחסת לא לרמה הפרקטית, שגם היא חשובה, אלא ברמה האנרגטית קוסמית.

לצד מומחי המדיטציה גם היסטוריונים מקצועיים מביעים את דעתם. יהודה באואר קובע כי מדינת ישראל לא קמה בגלל השואה, אלא למרות השואה. בין מיליוני יהודי פולין שנספו בשואה היו רבים שהיו מעוניינים להגיע לארץ. לא היה טוב להם במיוחד בארצם גם לפני השואה. באואר גם מציין שמדינות האו"ם שתמכו בקבלת תוכנית החלוקה לא הבליטו במיוחד את השואה בטיעוניהן. עם זאת ניתן למצוא גם נימוקים היסטוריים לכך שהשואה תרמה להקמת המדינה, למשל העובדה שהשואה היטתה את דעת הקהל בארצות הברית, הן הכללית והן היהודית, לטובת הקמת המדינה.

לעולם לא תהיה תשובה חד משמעית לשאלות של היסטוריה חלופית, אבל לי נראה שהקייס התולה את הקמת מדינת ישראל בשואה הוא חלש. מצד אחד, ערב מלחמת העולם השנייה הציונות הייתה כבר בת ארבעים שנה והיה קיים בארץ ישוב יהודי משמעותי. מצד שני, לקריסת הקולוניאליזם אחרי מלחמת העולם השנייה אין קשר רב לשואה וגם הקשר שלו למלחמת העולם מוגבל. כלומר ברורים שני דברים: היו הרבה יהודים בארץ, ובריטניה לא הייתה נשארת לשלוט בארץ לנצח. אם כך בהכרח הייתה פורצת מלחמת אזרחים בין יהודים לערבים. היהודים לא היו יכולים להרשות לעצמם להפסיד, פן ייטבחו ויישחטו בידי הערבים באכזריות שהייתה היטלריסטית גם בעולם ללא היטלר. גם אחיהם הרבים בתפוצות, שבעה מיליון באירופה לבדה בעולם ללא שואה, לא היו עומדים מנגד בתסריט כזה.

אבל בעוד שסביר להניח שמדינת ישראל הייתה יכולה לקום ללא השואה, יש שני מאורעות היסטוריים אחרים שהתרחשו במחצית הראשונה של המאה ה-20 ויכולים היו בסבירות גבוהה לדון את הציונות לכישלון, אך באותה הזדמנות גם למנוע את השואה. מאורע אחד הוא החלטת ארצות הברית להגביל את ההגירה אליה באמצע שנות העשרים. אם ארצות הברית הייתה נשארת פתוחה להגירה חופשית במהלך המחצית הראשונה של המאה העשרים, הציונות לא הייתה כה אטרקטיבית מבחינת רוב היהודים פרט לקומץ אידיאליסטים סוציאליסטים. רק כדי להמחיש את מימדי ההגירה היהודית לפני הגבלות ההגירה – בשבע השנים שקדמו למלחמת העולם הראשונה הגיעו לארה"ב למעלה מחצי מיליון יהודים. בתרחיש שבו ההגירה הייתה ממשיכה בקצב כזה כנראה גם לא הייתה מדינת ישראל וגם לא הייתה שואה. הנאצים לא היו מגיעים לפתרון הרדיקלי לבעיה היהודית שבוצע בשואה אם פשוט היו יכולים לבעוט את היהודים לעבר אמריקה. אם כמעט כל היהודים היו מוצאים מקומם באמריקה, תחילה יהודי אירופה ובסופו של דבר גם יהודי המזרח, הייתה עולה שאלה לגבי ההישרדות הרוחנית של היהדות: האם בכלל  יכולה להישאר יהדות חילונית ללא הציונות או שמא כל יהודי צריך לבחור בין הקפדה על מצוות הדת לבין התבוללות.

אפשרות שנייה שהייתה יכולה להטיל צל כבד על סיכויי התממשותה של הציונות היא האפשרות, הסבירה לכאורה יותר מהמציאות שהתממשה בפועל, שמלחמת העולם הראשונה לא הייתה פורצת או לחילופין שבריטניה הייתה נותרת נייטרלית במהלכה. אם המתנקש הסרבי גברילו פרינציפ היה מפספס את הארכידוכס פרנץ פרדיננד ורעייתו או אם ממשלת בריטניה הייתה מחליטה להניח לגרמנים לכבוש את כיבושיהם, ארץ ישראל הייתה נותרת בשליטה עותומאנית.  השליטים המוסלמים שלה לא היו מעלים על דעתם להנפיק מסמך דמוי הצהרת בלפור, וגם לא במהירות היו נוטשים את הארץ. מגמת הדה קולוניזציה הייתה נשארת נחלת מדינות המערב, אם בכלל. התרחיש הזה, שמצד אחד היה מבטל את התגשמות החזון הציוני, היה צופן בחובו גם ברכה גדולה: ללא תבוסה גרמנית במלחמת העולם הראשונה, לא היה חווה העם הגרמני השפלה מרה בהסכמי ורסיי, וסביר להניח שדמות כמו היטלר הייתה נותרת בשוליים הקיצוניים וחסרי החשיבות של החיים הפוליטיים.

בטענה שהשואה הביאה להקמת המדינה יש אלמנט פרובוקטיבי וקשה לעיכול. היא גורמת לשומע לחוש כאילו הוא צריך ללחוץ על כפתור דמיוני שבו יהיה עליו לבחור בין זוועות השואה לבין ויתור על הקמת המדינה. זהו כמובן רק משחק של הדמיון. הרי אפשר לבנות תסריטים אין קץ שבהם ההיסטוריה מכילה רק את האלמנטים החיוביים ולא השליליים. ובכל אופן, אם נתעקש להמשיך עם דרך החשיבה שלנו על ההיסטוריה החלופית, נגלה שיש כפתורים דמיוניים כאלו שהיו מאלצים אותנו לבחור בין שתי האפשרויות, רק שהם קדמו לשואה עצמה ונמצאים בנתיבים שהובילו אליה ואל הקמת המדינה.

65 תגובות בנושא “אין שואה, אין מדינת ישראל?

  1. חלק מהארועים היו מתקיימים בכל מקרה. מלחמת העולם הראשונה היתה פורצת בכל מקרה בין אם המתנקש היה מחמיץ או לא המלחמה היתה צפויה והאימפריה העותומאנית היתה בתהליך דעיכה. לו מלחמת העולם השניה לא היתה פורצת כלל לא ברור שהבריטים היו יוצאים מהאיזור.
    http://www.haaretz.co.il/magazine/the-edge/.premium-1.2009025

    מדינת הישראל הייתה בתהליך התהוות בכל מקרה. מעניין לדמיין איך היא היתה נראת לולי השואה.

    אהבתי

  2. ייתכן שהבריטים היו נשארים בארץ עוד כמה שנים אך בסוף מן הסתם היו יוצאים. הרי גם מקפריסין יצאו בסוף.

    אהבתי

  3. אני מסכים עם פרופסור יהודה באואר "שמדינת ישראל לא קמה בגלל השואה אלא למרות השואה"..מתוך שש מיליוני יהודים אשר נרצחו על ידי הנאצים אני משוכנע שלפחות מיליון איש היו עולים לישראל בעיקר צעירים ואידאליסטים מכל הזרמים משמאל החרדים הלאומיים ויהודים ללא הזדהות פוליטית.. בנוסף אליהם היו מגיעים בהמוניהם יהודים מצפון אפריקה ועוד מקומות בעולם ללא ספק המדינה שבדרך הייתה תחת אותה הנהגה לאומית בראשותו של דוד בן גוריון..

    אהבתי

  4. יהודי צפון אפריקה חיו בנוחות רבה ולא הגיעו עד שאולצו בשל רדיפות היהודים לאחר מלחמת השחרור. הרדיפות אחרי יהודי אירופה היו דוחפים חלק מהם לעלות. כיום העליה היא קטנה מאד אלא אם יש קשיים כלכלים או מעשי טרור.

    אהבתי

  5. היה טוב ליהודים בארצות ערב תחת השלטון הקולוניאליסטי. תחת שלטון ערבי לא היה להם טוב. אם נסתכל מה קורה לנוצרים במזרח התיכון נבין שזה לא רק בגלל הציונות.

    אהבתי

  6. ואם בהיסטוריות חלופיות דיברנו, קצת נבואה מפרשן של נוסטראדמוס

    הסופר פטר למסורייר בספרו "נוסטראדמוס: חמישים השנים הבאות", חושב שרבות מנבואות נוסטרדמוס מתייחסות לפלישה עתידית של כוחות מוסלמיים לאירופה, שיתקיימו במהלך העשור הזה והעשור הבא. למסוריייר מאמין על סמך הנבואות, שתתרחש פלישה מוסלמית לאירופה בשנים 2013 -2020, ושהחיסול הסופי של הפלישה המוסלמית לאירופה יקרה בסביבות 2027.
    כתוצאה מרשלנות, טוען למסורייר, יפרוץ הכוח המוסלמי לעיר מרסי ויכבוש אותה, זאת בגלל שהצרפתים לא היו ערוכים לאפשרות המתקפה האיסלאמית.על מרסי יוטל סדר חדש − סדר איסלאמי, הכולל, מן הסתם, חוקי שאריעה שייכפו בנוקשות.

    יש לצפות למתקפת טרור איסלאמית חסרת תקדים על אזורים בצרפת במהלך שנת 2015.
    ייתכן גם שהמתקפה תבוא לא מבחוץ אלא דווקא מבפנים, וקבוצה איסלאמית גדולה של אזרחים איסלאמיים של צרפת ושל האיחוד האירופי הם שיבצעו את המתקפה נגד עיר צרפתית מבפנים ויכריזו עליה כעל עיר איסלאמית.הרשלנות של הצרפתים נעוצה בעובדה שלא העלו אפשרות כזאת על דעתם.

    – ב 2016 יהיו לפי פרשנותו לנוסטרדמוס, שינויים דרמטיים בארה"ב הקשורים לנשיאות. בבחירות אלו, יתקיים איזשהו שינוי יסודי ומהפכני קיצוני לדעתו תקופה של שינוי גדול במונחים של תפקיד הנשים.

    ב-2016 כמובן יהיו בחירות לנשיאות בארה"ב, אבל מה יכול להיחשב שינוי דרמטי עד כדי מהפך בבחירות אלו? במיוחד לאחר שנשיא שחור שלט בארה"ב במשך שמונה שנים?

    רק דבר אחד: מועמדות של אישה לנשיאות, וכמובן בחירה של אישה לנשיאות ארה"ב.

    לורי חוזה משהו מעין זה. דבר המבשר תפקיד גדול יותר לנשים בנפש הלאומית. על פי סימן זה קובע לורי: "נוכל לצפות לכך שנראה אישה נשיאה או מועמדת לנשיאות במהלך הבחירות של שנת 2004"

    אבל ייתכן שלורי שגה רק במציאת התאריך המדוייק וצדק בדברים אחרים, וכוונתו הייתה ל-2016. וכאן התחזית הזאת היא דווקא סבירה.

    סתם קישקוש. לקלינטון יש מעט מאד נסיון פוליטי, גם לאובמה אין הרבה. הוא נבחר בשל נסיבות מקרים ואם קלינטון תיבחר זו תהיה גושפנקא נוספת לאזלת היד בבחירת מנהיג לדמוקרטיה הגדולה בעולם. אולי עדיף לה שתהפוך לדיקטטורה נוסח סינגפור. לקרני היתה שבוע שעבר כתבת הספד מעניינת על מנהיגה הקודם של סינגפור

    אהבתי

  7. מעניין
    בהנחה שמלחה"ע1 כן התקיימה ונניח ולא הייתה שואה,
    הצהרץ בלפור הייתה לפני השואה
    אך ההתנגדות הערבית ללא שואה, הייתה דוחה מאוד את הקמת המדינה.
    אם היו נשארים בארופה, אז פוגרומים שוב ושוב, כבעבר, היו גורמים לבסוף להקמת המדינה
    אם היו עפים לאמריקה אז סביר שלא הייתה קמה מדינה
    בין הבחירה של זוועות או מדינה אין בכלל ספק
    אם היינו היום באמריקה, ללא שואה, וללא מדינה, כולם מרוויחים!!
    אין שום רווח אובייקטיבי במדינה, מלבד קומץ דתיים , אידיאליסטיים ומשיחיים, אם ניתן לגור במקום בטוח ומשגשג אחר כמו אמריקה.
    וכך גם חושבים מאות אלפי יורדים

    אהבתי

  8. שמעון, אם הייתי צריך ללחוץ על כפתור שהיה מאפשר חיים ליהודים באמריקה בלי מדינה ובלי שואה, הייתי לוחץ עליו. מדינת ישראל שווה את הקורבן שהוקרב למענה במלחמות ישראל, אבל 6 מיליון במוות נורא שכזה – לדעתי זה כבר היה יותר מדי.

    אהבתי

  9. חשיבותה של מדינת ישראל היא בגלל האנטישמיות הפוגרומים והאינקוויזיציה גם בלי השואה. אנו כאן כי נולדנו כאן.
    היינו אוהבים את אמריקה אם היינו נולדים שם.
    כמו יהודים ילידי חו"ל.

    מדינת ישראל בעייתית מאוד בגלל התחמנות והשכל היהודי המתבטא בשחיתות השלטונית, בקרטלים וביוקר המחייה.
    אם לא הייתה שואה והאנטישמיות בארופה הייתה דועכת אז לא הייתה קמה מדינה.
    אך סביר שהאנטישמיות והפוגרומים לא היו דועכים. ואז כן מדינה.
    אם אכן הייתה ממשיכה הגירה המונית לאמריקה כמו שכתבת (אילולא סגירת השערים שם), בוודאי שלא הייתה מדינה.
    רוב עולי בריהמ ורוב ארצות ערב הגיעו לכאן ולא לאמריקה עקב חוסר ברירה וחלומות שמכרה להם הסוכנות.

    בגדול, שלטון עצמי של יהודים על עצמם לא שרד בעבר הרבה.
    סביר שההסטוריה תשכפל את עצמה תוך 100 או 200 שנה ושוב ניפול בגלל שנאת אחים שחיתות וכו

    אהבתי

  10. ולחידוד
    בין שואה למדינה ברור שהבחירה היא לא שןאה ולא מדינה. גם בלי אמריקה.
    למעלה תיארתי איך גם בלי שואה כן-לא הייתה קמה מדינה

    אהבתי

  11. שמעון יקר, חלוק עליך לגמרי ומוזר לי שדבריך נשארים ללא תגובה מצד משתתפי הבלוג.
    מדינת ישראל היא הגשמה של חלום ארוך שנים. הקמתה באה להגשים את שהובע מאות בשנים במקורותינו והיא הצליחה גם לאסוף לתוכה רעיונות וחלומות נוספים כמו סוציאליזם והומניזם ואף אוניברסליזם.
    לא מכיר אותך אישית אבל אומר לך בעדינות ומבלי לפגוע שאתה צריך לעשות חשבון נפש עם עצמך ואספר לשם כך סיפור:
    הרש"ר הירש היה רב ומנהיג יהודי בגרמניה שלפני השואה. הוא היה שונה בתכלית מרבנים אחרים באותה תקופה בגלל שהוא לא התנהג כמו ה"איסט יודן" כלומר הוא היה מגולח (אן עם זקן קצר ומסודר), פירש פרשנות רציונליסטית את ההלכה והגמרא, למד לימודים אקדמאיים במקביל ללמדנותו בתורה, לבש חליפה אירופאית מהודרת וכדומה … ובכל זאת הוא הפך לראש הקהילה היהודית בגרמניה והוא היה מקובל על הרבנים במזרח אירופה (מי פחות ומי יותר). פעם שאלו אותו מה הבדל בינך לבין הרפורמים? הרי גם אתה משנה את היהדות וגם הם משנים. הוא לא התבלבל ובמקום להסביר את ההבדלים (ויש רבים) הוא ענה לשואלים כך: יש מי שקונה לאשתו בגדים יפים בגלל שהוא אוהב אותה והוא רוצה שהיא תהיה יותר יפה, ויש מי שקונה לאשתו בגדים יפים בגלל שהוא שונא אותה והיא נראית לו כל-כך מכוערת שהוא מנסה להסתיר את כיעורה (לדעתו), וזה ההבדל ביני לבין הרפורמים.

    מה שאני מנסה לומר לך שאף אחד לא מושלם ובוודאי שהמציאות אינה נהדרת אבל נקודת ההסתכלות שלנו היא המעצבת את ההתייחסות שלנו ואת ההתנהגות שלנו והיא שמטה את הכף בין אדישות, רצון לשנות ושנאה עצמית.

    אם המטרה שלך היא לתקן או סתם לבקר או להוציא קיטור אז בסדר. אבל אם אתה מאמין במה שאתה אומר אני לא רואה אותך ממשיך לחיות פה. אני גם חושב שזה לא טוב לך להיות פה.
    אני אישית לא הייתי מסוגל לעשות שקר בנפשי ולשלוח את ילדי למערכת החינוך הממלכתית כאשר אני לא מאמין במסריה, לשרת במילואים ולשלוח את ילדי לצבא כאשר אני חושב שהוא צבא כובש ומשחית, לשלם מיסים כאשר הם מגיעים לחשבונה של מדינה מושחתת ועוד …

    אהבתי

  12. יאיר יקירי
    מדינת ישראל הייתה חלום ונותרה חלום 2000 שנה
    ועדיין ללא השואה בספק אם הייתה קמה.
    ואכן ראה איך החלום התנפץ בפני האתיופים והמזרחיים שהגיעו הלום ונישקו את האדמה כאילו זה גן עדן.
    במהלך ההתחלנות של יהודי ארופה וארהב, כנראה שהייתה מפסיקה להיות חלום אצלהם, כתלוי ברמת האנטישמיות, כפי שרואים היום ביהודי ארהב וארופה שישראל אינה חלום עבורם וגם רוב עולי רוסיה ב 90.
    בהחלט ניסיתי לשנות בכל מיני דרכים, ולא צלחתי, עדיין אנסה. אני האחרון שניתן לומר עליו אדיש. אך בניגוד לרוב, אני מודע מאוד למה שעקום כאן וזה כואב לי. ואני כן חושב שזה בידינו.
    ברור לי שלא ככ רע כאן, אך עבור מדינת סטארט אפ עם ראש יהודי, צך להיות הרבה יותר טוב פה.
    אין לי שום בושה לומר שהייתי שמח לחיות בארהב או מע אירופה ואני יודע מעולה שגם שם לא מושלם. ויש בעיות. אך נותנים לאדם העובד והמשכיל לחיות. יתכן שהייתי חוזר אחרי כמה שנים.
    מכיוון שילדיי כאן והם בגיל ואני במצב משפ' שלא ניתן להעתיקם לחו"ל אז אני כאן.
    פעם אכן הרגשתי קורבן.
    היום ממש לא.
    לא אמרתי מילה על הכיבוש. ושירתתי במילואים קרביים בנאמנות.
    בהחלט יש לי בעיה עם ערמות המס שאני משלם כדי לממן המוני בטלנים פרזיטים ומוצצי דם וקרטלים המתוחזקים ע"י המדינה על חשבוננו.
    אם אתה נהנה לשלם מיסים אלה, אשרייך.

    אהבתי

  13. שאלה: למה היטלר כ"כ שנא את היהודים? במאמר שלפניכם, שהוא אחד המאמרים המרתקים שקראתי בחיי (אם לא ה-), ישנו הסבר מעמיק ומעניין ביותר לשנאתו המוחלטת והמטורפת של היטלר כלפי היהודים: מלחמת האלים (המאמר מביא ציטוטים רבים מפי היטלר עצמו, שמבהירים היטב מהי כוונתו). המלחמה של היטלר ביהודים, כך מסתבר, היתה קודם כל מלחמה תיאולוגית. השאיפה שלו להשמיד את היהודים ביטאה קודם כל את שאיפתו להשמיד את אלוהים ולשים את עצמו במקומו. היטלר רצה להיות אל חדש, "אדם-אל", ובכך לבטל את כל הישגי התרבות המערבית המבוססים על עשרת הדיברות, על המצפון האנושי, על חוקי המוסר המערבי שראשיתם בתנ"ך, על זכויות האדם, ועל חופש הבחירה האנושי. מלחמת האלים שלו היא מלחמה באלוהי היהודים, אלוהי המוסר המערבי. והיהודים היו מבחינתו נציגיו של אלוהים עלי אדמות, ולכן הוא רצה להשמידם. לדעתו, כל עוד ייוותר ולו יהודי אחד עפנ"י האדמה – אלוהים ימשיך לחיות בליבותיהם של בני האדם. כמה מחמיא לנו, היהודים, למות ולהירצח מהסיבה הזאת. ממש מוות של קדושים… ובכל יום שואה כדאי לדעתי לזכור ולשנן היטב את מה שהיטלר המחיש ברוב זוועה ואימה: כשהאדם שוכח שהוא רק בן-אדם, ומנסה להפוך לאלוהים בכבודו ובעצמו, הוא הופך למפלצת.

    http://www.segulamag.com/he/articles/view-article.asp…

    https://he-il.facebook.com/permalink.php?story_fbid=119836061483716&id=250354215000733

    אהבתי

  14. שמעון,
    שמח לשמוע שאתה מנסה לשנות ושאתה מאמין שהדבר בידינו. והכי חשוב בעיני שאתה לא מרגיש כקורבן.
    מדינת ישראל ועם ישראל נמצאים היום במקום אחר לגמרי מבעבר (בגלל עבודה קשה ואמונה בצדקת הדרך), ואנחנו יכולים היום, הרבה יותר מבעבר, לחיות עם ביקורת קשה מבית. ביקורת היא בסדר אבל שנאה עצמית היא הרסנית לכולם, לשונא ולמושא השנאה. לכן אני גם שמח לשמוע ממך ש"לא כ"כ רע כאן אבל יכול להיות טוב יותר", כי בכך מסתבר שהדברים שלך באים ממקום של רצון לשפר ולא משנאה עצמית למקום הזה.

    מעט צר לי שהיית מעדיף לחיות במקום אחר, אך בכל זאת אני מכבד אותך. וגם זאת חלק מההתבגרות שלנו כעם וכמדינה – שאנחנו מסוגלים לחיות יותר בשלום עם יורדים מהארץ ועם עצמנו, ואנחנו יותר פתוחים למסגרת חיים שמשלבת חיים בניכר עם "נגיעות" בארץ הקודש, ושל קשרי ישראל עם התפוצות. בהחלט אנחנו במקום בוגר יותר ולא כל יורד מן הארץ מזעזע את ביטחוננו העצמי (כבעבר). וכמו שלפעמים בן משפחה צריך להתרחק בשביל להבין עד כמה משפחתו חשובה לו, אולי זה גם המקרה שלך ולעבור לכמה שנים למקום אחר ואח"כ לחזור – יעשה לך רק טוב.

    לעולם לא נדע אם אכן כדבריך החלום הגדול היה נמחק לולא התרחשה השואה, כי החילון הגדול באירופה היה שוחק את הקיום היהודי. אני מאמין להיפך – כאשר הגיע איום של הפסקת החלום בגלל החילון – אז הופיעה השואה והזכירה לכל מי שרצה לשכוח מיהו. בבחינת "אם לא יבוא בטוב אז יבוא ברע". אבל זה בהחלט לא עניין היסטורי (גם לא חלופי) אלא עניין תאולוגי שחורג מהנושא.

    ומשפט לסיום: זה שהחלום התנפץ בפני מישהו (אתיופים או אשכנזים או מזרחיים) זה בגלל שהחלום הפך למציאות.

    אהבתי

  15. יאיר
    מילים יפות
    בפני האתיופים והמזרחיים החלום לא רק הפך למציאות אלא למציאות קשה מאוד הכוללת השפלה ארוכה לצערי. וחיי דוחק.
    וזה עדיין קורה עם האתיופים שהם חוטבי העצים ושואבי המים שלנו.

    תיקון קטן
    צריך להיות פה הרבה יותר טוב וקל במיוחד מבחינת הרווחה הכלכלית של האזרח.
    צריך… והרבה יותר… ולא "אמור"

    אהבתי

  16. ואם בשנים הקרובות לא יקרה שינוי משמעותי בפרקטיקת העושק הנהוגה פה הגורמת למחירי דירות. רכב. אוכל ועוד לעלות פי 1.5-2 משכורות לעומת העולם המערבי
    אז נראה עזיבה רבה מאוד של צעירים משכילים.
    וכדאי שהמדינה תתעורר.
    כי מדינה שמפקירה את צעיריה אין לה עתיד

    אהבתי

  17. היהודים עולי אתיופיה, שאני מאוד קרוב אליהם, חוו וחווים משבר עצום שמקורו מעבר מתרבות אחת לתרבות אחרת לגמרי. נכון שהתלווה לכך יחס מזלזל לעיתים, אבל לטעמי לא מדובר ביחס מהותי אלא מתוך מתחים עדתיים שקיימים בישראל מעצם זה שיש כאן כל כך הרבה עדות ומנהגים, אבל לא משהו מהותי נגדם. ובוודאי שלהאשים את מדינת ישראל (על שלל ממשלותיה ימין ושמאל) במצבם משול להאשמת ישראל בטרור הבינלאומי. משרדי הממשלה ניסו את כל הכיוונים האפשריים בשביל לקדם אותם, מגוון התכניות שנבנו בשבילם הוא עצום ורק בשביל שתקבל סדר גדול, על כל "אתיופי" הוציאה מדינת ישראל כחצי מיליון שקל במצטבר. חפש נתונים של פרופ' לשם מהאוניברסיטה העברית.

    אהבתי

  18. צריך לבטל את יום השואה.
    מספיק להיאחז בעבר(ובביבי באותה הזדמנות),אנשים כבר לא רוצים להרוג אחד את השני.

    אהבתי

  19. כל אחד הגיע עם החלומות שלו וגילה שהמציאות שונה מהחלום.
    היו כאלה שהגיעו עם חלומות על שיתוף וסוציאליזם וכשהם ראו את איכרי המושבות ה"קפיטליסטים" הם החליטו לעשות מעשה ולהקים קיבוצים.
    היו כאלה שהגיעו עם חלומות על גאולה וקיום מצוות התלויות בארץ וכשהם הגיעו וראו את הקיבוצים הם החליטו שאפשר לקיים מצוות גם אם יש קיבוצים שמוצניקים.
    היו שחלמו על ערכים הומניים ואוניברסלים וכשהגיעו הם ראו יהודים דתיים בעלי הוויה פרטיקולרית ובכל זאת החליטו שאפשר להקים בארץ תרבות חדשה ובעלת חזון והשראה.

    והיו כאלה שהגיעו עם החלומות שלהם וכשראו שהחלומות שלהם לא מתממשים הם החליטו להרים ידיים.

    ויחי ההבדל הקטן.

    אהבתי

  20. יאיר, אני חושב שהתגובה שלך לשמעון קצת פטרוניזינג. הדעות שלו ליגיטימיות, הן לא נעימות לשמוע אותן אבל הוא לא האשם. כשיורד מדבר על חזרה לארץ הוא בדרך כלל שומע תגובות בנוסח: "קשה יהיה לך להסתגל מחדש לאופי הישראלי", רק במקום שני באה הבירוקרטיה ובמקום שלישי הכלכלה. האם נעשה משהו לשפר את האופי הישראלי? האגרסיביות בעיקר.
    הבירוקטיה גורמת להרגיש שהממשלה והבנקים הם אויבים שמטרתם להלחם בך ולא לשרת אותך.
    גם המיסים בארץ גורמים להרגיש ששולחים לך יד לכיס בכל צעד ושעל. כל ישראלי צריך להיות כלכלן כדי להתקיים. די מותח לחיות בארץ ולא בשל המצב הבטחוני לזה הסתגלנו.
    הרצון של שמעון למצות את המקסימום מחייו הוא הגיוני ביותר והתסכול שלו די דומה לזה של רוב האזרחים שחשבו שהם גדלים במדינה נבחרת משאר המדינות ולא רואים את הבחירה מתגשמת.

    הכתבה שתמריץ הפנה אליה, זו שמתיחסת לסתירות הפנימיות שלנו שלמעשה עושות אותנו "אנחנו" ולא אדם יחיד בעל דעות חד משמעיות, והשיחה של גיא על "סתירות כפולות", משלימות את עצמן. ברגע שאנחנו מבינים שמותר לנו לאחוז בדעות וטעמים מנוגדים הקונפליקט של הסתירות מתפוגג או קטן והופך בחלקו להיות ביקורת בונה אבל בעיקר גורם לנו להנות מיותר דברים בחיים.

    אהבתי

  21. ובאותו הקשר:
    בגיליון האחרון של מגזין 'האטלנטיק' מתפרסמת כתבת ענק של ג'פרי גולדברג על האנטישמיות, שחזרה בגדול לאירופה. ציטוטים ממנה עשו כותרות בשבועות האחרונים, ובייחוד התבטאותו של סגן הנשיא ג'ו ביידן בשיחה עם קבוצת יהודים. ביידן מצא לנכון להזכיר לקהל שלו, כי בסופו של דבר מדינת ישראל היא הערובה היחידה לביטחונם. מבחינתו של גולדברג המשמעות הייתה די מדהימה: ארצות-הברית לא תגן בכל מצב על היהודים שלה.
    הפרשן ויקטור דייויס האנסן קושר גם בין התרת הדם של יהודים באירופה לבין מצבה האסטרטגי של ישראל. הוא רואה פה מערכת אחת של הרעה במצבה האסטרטגי של ישראל במקביל להרעת מצב היהודים. "עד שלא יהיה שינוי בהתנהגויות העממיות באירופה או עד שיהיה נשיא חדש בארצות-הברית, ישראל נותרת לבדה להתמודד עם איראן, שכבר רמזה שתשתמש בנשק גרעיני כדי למחוק את הישות הציונית, ולצד איראן היא צריכה גם להתמודד עם טירוף רדיקלי אסלאמיסטי המשתולל על גבולותיה. במקביל מתקפות גוברות נגד יהודים ברמה העולמית", כתב האנסן.

    http://mida.org.il/2015/04/15/%D7%A1%D7%99%D7%99%D7%A2%D7%A0%D7%99%D7%9D-%D7%9E%D7%91%D7%99%D7%AA-%D7%91%D7%A9%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%90%D7%A0%D7%98%D7%99%D7%A9%D7%9E%D7%99%D7%95%D7%AA/

    אהבתי

  22. אלדד
    עם בלי עבר הוא בלי עתיד. אסור לבטל את יום השואה וצריך לחזור ולהזכיר את הזוועות כי ההסטוריה חוזרת על עצמה. אתמול הנאצים, מחר המוסלמים. אך כנראה שערכו יעומעם עם השנים ובעוד 50 שנה יתכן ויום השואה יאוחד עם יום אחר..

    יאיר
    לא האשמתי את הממשלה במצב האתיופים.
    אולי קצת
    למה הביאו אותם לפה? לא ידעו שהם יסבלו קשות? מה ככ היה להם רע שם? הייתה רדיפה נגדם? לא חושב.
    מי שקצת היה חושב היה מבין שהבדלי התרבויות בין ישראל לאתיופיה הם קיצוניים. ויגרמו להם משבר קשה וארוך. במיוחד עם צבע עורם.
    גם מבחינה דמוגרפית אין להם ערך על כמות היהודים בארץ.

    ומה שעצוב שראיתי שמביאים עכשיו איזה קהילה כפרית ממז' אסיה שתחווה אותו דבר ובטח יחשבו שהם פועלים זרים. לא לומדים…

    אהבתי

  23. יש פטרונות בדברי ואני מתנצל עליה. אני מקווה שדברי יקראו כפטרונות מצד בן משפחה ולא פטרונות מצד איש זר.
    ובכל מקרה אני מכבד את הדעות והרצונות של שמעון ואני מסכים איתך שהיבריס זה דבר גרוע ביותר. שלא תחשוב שלי אין ביקורת, אבל בתוך כל המלל האינסופי והביקורת שלא נגמרת אני חייב לתפוס עמדה, ובחרתי בהגנה כי אני מאוד חושש מהביקורת הזאת. אני חושש שהילדים של שמעון יחליטו שלא טוב להם כאן והם לא ירצו להיות ישראלים ויהודים.

    יש סיכוי טוב שביקום מקביל הייתי אנרכיסט 🙂

    אהבתי

  24. אולי יש תקווה שפושעים ישלמו על פשעיהם

    איסלנד: 4 בנקאים בכירים נשלחו לכלא בשל אחריותם למשבר ב2008
    http://www.amitit.co.il/#!איסלנד-4-בנקאים-בכירים-נשלחו-לכלא-בשל-אחריותם-למשבר-ב2008/cjds/552a491e0cf215f35a5a3440

    אגב, יאיר
    ילדיי לומדים שאסור להוריד את הראש עד למכה הבאה
    אלא לקום ולדרוש את הפסקת העושק
    אם הם יהגרו לחו"ל, לא מטריד אותי (לילד יש אפילו דרכון אמריקאי)

    יתכן שכדי שהמדינה תתעורר אז דור שלם של צעירים טובים ומשכילים צריך לעזוב את המדינה.
    יתכן שזה מה שיציל את המדינה. ואז הם יחזרו.
    מהפכות לא קורות מתוך נוחות וללא כאב.
    דרושה מהפכה
    המערכת רקובה.

    אהבתי

  25. אורי ידידי אתה צודק אנטישמיות בעולם הרימה את ראשה ולא מהיום התהליך הזה נמשך לפחות דור שלם גם אנחנו תרמנו לדבר הזה אבל בעיקר הדבר נובע מקנאה מצד עמים עלובים שלא מצליחים ליצור ביחד שום דבר לרבות מדינות "נאורות לכאורה"..
    אוסטרים בלגים פולנים קרואטים הונגרים ופליטים ערבים ממדינות שונות הרבה מהם אכולי קנאה שנאה לבני עמינו ישראל ולא מהיום עוד מימי הנצרות הקדומה ההלניסטית של הפגנים ברומא ובאסיה הקטנה כולל מצרים וזה עבר מדור לדור ועד ימינו אנו..הדרך היחידה להאבק בתופעות הללו זה להיות מאוחדים בכל נושאי הבטחון להיות חזקים מבחינה חברתית כלכלית למרות המחלוקות בנינו ומעל לכל לשמור על המסורת היהודית על ההיסטוריה המפוארת שלנו של עם ישראל ולא חשוב אם אתה יהודי חילוני או דתי כולנו עם אחד..לעולם לא לתת לאחרים להחליט על גורלינו כעם כאומה כמדינה וזה כולל את ידידינו הקרובים אפשר להתיעץ להתחשב אבל ההחלטה הסופית בידינו בידי ממשלת ישראל אם נגזר לפעול אז עושים את זה באופן שקול ומחושב וזה אמור גם לגבי אתרי הגרעין של שליחי השטן באירן לעולם לא עוד…

    אהבתי

  26. שמעון החשמלאי(דרך אגב למה חשוב המקצוע שלך להראות שאתה עמחא לא הבנתי),ההיסטוריה לא תחזור על עצמה וזה הנקודה שבאתי להבהיר.
    מ 1987 השתנה רוחנית העולם.
    הוא עבר מכוח ושליטה להרמוניה ושיתוף פעולה.
    לכן רוב הערבים כבר לא רוצים להרוג אותנו ואלה שכן רוצים הם מיעוט ולא מחליטים.
    לכן שואה כבר לא תקרה כי אנשים בבסיס כבר לא הורגים אחד את השני בשביל מה להשיג מה שהם רוצים אלא נעזרים בדרכים רעות יותר במקרה הרע כמו מניפולציה והונאה או הרמוניה ושיתוף פעולה במקרה הטוב.

    אהבתי

  27. תמריץ, נראה לי שיש בעיה עם מנגנון התגובות.
    מאתמול אני לא מקבל את התגובות למייל על-אף שנרשמתי כבר פעמיים.
    [נרשם עכשיו שוב]

    אהבתי

  28. יאיר אני מהמר שביקום המקביל שאתה מתאר אתה יהודי רפורמי אמריקאי שמבציע לאובמה האולרטא-שמרן .
    למה שתצביע לאובמה האוטרא שמרן אם אתה אנרכיסט , אתה שואל?
    מפני שביקום מקביל והפוך , בו ניתן לרבע את המעגל , הגעת למסקנה הלוגית של שיטת ד' להצבעה בבחירות.

    בכל מקרה , אני מקווה שאינך מתחרט על כך שביקשת לקבל את התגובות.

    אהבתי

  29. ואני מהמר שהתגובות של יאיר מגיעות לאי מייל ביקום המקביל ועוד מעט הוא גם יענה משם וזה יתן מימד נוסף לכתבה של גיא על צביעות.

    אהבתי

  30. גיא, ביקום המקביל אני איש העולם הגדול, הומניסט, יושב לו בנינוחות בבתי קפה בפריס, נוסע מתמיד בין תערוכות אומנות ביבשת הישנה. קופץ לקונצרט בחוף המזרחי, נפגש עם חברים לשיחה על אדריכלות בחוף המערבי וחוזר חלילה. לא מרגיש מחויב לאף אחד, מדבר מספר שפות, משתתף במשלחות הומניטריות לתיעוד תרבויות נכחדות ….

    אהבתי

  31. אגב , יאיר הסיפור על הרש"ר הירש היה יפיפה עם דגש כל כוונות.
    אם הייתי קטנוני הייתי לבטח מנסה לעמת אותך עם תזה אחרת שהצגת בפוסט קודם לגבי שפיטת תאצר רק על מעשיה או אי-המעשיה.

    אך ארשה לעצמי לצטט את שאורי שכרגיל סיכם בצורה קולעת
    "ברגע שאנחנו מבינים שמותר לנו (אני פה מוסיף – גם קצת לאחרים )לאחוז בדעות וטעמים מנוגדים הקונפליקט של הסתירות מתפוגג או קטן והופך בחלקו להיות ביקורת בונה אבל בעיקר גורם לנו להנות מיותר דברים בחיים."

    אהבתי

  32. הסיפור בא רק להראות את ההבדל בין מי שמשנה (או מבקר) מבפנים או מבחוץ, ולא בא לשפוט את הרפורמים.
    קשה לי לראות את עצמי רפורמי, אם הייתי צריך לבחור דת אני מנחש שהייתי קתולי (ולא מסיבות תיאולוגיות אלא כי זאת דת מסתורית שמרתקת אותי).

    אהבתי

  33. יאיר , אני לא ביקרתי אותך כלל , גם לא ביקשתי שתתנצל שנית רק רציתי להצביע אולי על דברים שחשבתי שאינך מודע להם.
    אני למשל לא מניח בהנחת המוצא שלי כמוך וכמו הרש"ר הירש שהרפורמים מבקרים מ[בחוץ] . אני מניח שהם חושבים שהם באים מבפנים.
    דבר שני אם נשפוט לפי [תוצאות] כמו שהיינו שופטים את תאצר אז לא אמור להיות הבדל בין שינוי שמבצעים הרפורמים לבין זה שמבצע הרש"ר הירש אפילו אם לצורך העניין הכוונות היו שונות כפי שהוא תיאר.

    אהבתי

  34. גיא, אתה "מצטט ומסכם" אותי כל כך טוב יותר ממני שאני שוקל לבקש ממך מעתה והלאה להבהיר לאשתי למה באמת התכוונתי בכל הויכוחים שהיו לי אתה.

    יאיר, אני חושב שלא הבנת למה גיא התכוון, הוא לא העביר ביקורת, הוא פשוט מציג מכמה זוויות את היתרונות שבקונפליקטים ודעות מנוגדות אישיות שלכאורה הן צביעות אבל הם יותר "ססגוניות".
    ואגב אני חושב שההסבר שלך שאתה נוקט עמדה משכנע.
    לגבי קתוליות, קשה לי לראות אותך קתולי. רוב הנוצרים אפילו לא רואים את הקתולים כנוצרים. זו דת קשה ומגבילה. אני חושב שבפטיסטים הרבה יותר נוחים, המוסיקה שלהם יותר מלהיבה למרות שהכנסיות של הקתולים הרבה יותר מרשימות. אבל על איזה אדריכלות אתה כבר יכול לדבר באמריקה? ועם מי? עדיף כבר אדריכלות באירופה ותערוכות אומנות באירופה. אני מקווה שבעולם המקביל ההוא לא ביטלו את הקונקורד כי נראה שאתה נוסע שם הרבה.

    אהבתי

  35. אורי , 🙂

    לגבי הקתוליות של יאיר ביקום מקביל לי דווקא קשה לראותו ככזה משום מוסר העבודה הפרטסטנטי שלו (כך לפחות הבנתי מקריאת תגובותיו). מצד אחד קשה לי לראות מדוע הוא נמשך לקתוליות משום שהיה כנראה דן את עצמו לגור במדינה עם כלכלה מקרטעת שהייתה מקשה עליו בהשקעות ערך ומצד שני קל לי לראות שהוא חפץ להזדהות עם האפיפיור שלפי האמונה אינו יכול לטעות 😉

    אהבתי

  36. ביקום שלנו אני עם מוסר עבודה פרוטסטנטי, ביקום המקביל אני עם מוסר קתולי – חוטא וקונה אגרות מחילה. ועדיין לא הדת הקתולית מושכת אותי אלא הקתדרות והספריות הענקיות והסודיות (הסרט "שם הוורד" ממחיש קצת את מה שאני מנסה לתאר). אני לא בא לנקות את הקתוליות מההיסטוריה שלה אבל המימד הזה שהיו בה מקומות סגורים מן העולם, שישבו שם אנשים בתוך בניני אבן ישנים ושמרו על ידע ישן ושיננו אותו – מרתק אותי.

    אהבתי

  37. הם בזבזו את החיים שלהם. אני בדרך לפגוש חבר כומר שבגיל 27 עזב בית וקרירה בקנדה והקדיש את כל חייו, בן 63 כיום, למסיונריות באפריקה וקמבודיה וצילון וסין. הוא שואל את עצמו אם לא היה עדיף לו להשאר כמו אחיו ולגדל משפחה ובית ופנסיה והכוונה שלי לומר לו שבגיל מבוגר לכסף אין ערך ורק ההרגשה איך מילאת את חייך היא שקובעת. אבל האמת היא שלהיות מסיונר או לשבת בבנין אבן ישן בספריה בלי חימום זה לדפוק את החיים שלך. חייב להיות משהו טוב יותר. מרצדס וקניות ופולו על סוסים ובלונדיניות גבוהות רזות זה צריך להיות היקום המקביל שלך. ביקום המקביל שלי אני בלונדינית.

    אהבתי

  38. אורי , ההימור שלי היה שאתה אכן בלונדינית גבוהה ורזה ביקום המקביל שלך.
    העניין שביקום המקביל הזה כמו בקודמו עדיין קיימים קבועים קוסמים ועל כן בעיות האנטרופיה והמחסור עומדות על כינן.
    לכן , סביר להניח שיש עוד אלף אלפים כמותך שאינן חפצות במרצדס ,קניות ואביר על סוס פולו אלא במגיב בלוגים ורסטילי.

    אהבתי

  39. הערה אחרונה (*) ….
    אם מחפשים לפי הערך "עקרונות היקום המקביל" לפי האינציקלופדיה גאלאקטיקה
    מוצאים שהוא עובד לפי הכלל בצרפתית –
    Plus ça change, plus c'est la même chose
    ככל שהדברים משתנים כך הם נשארים אותו דבר או
    מראות חיצוניים משתנים אך העקרונות נשארים קבועים.

    כמובן שביקום המקביל הכלל מופיע כפתגם גרמני.

    (*) אולי

    אהבתי

  40. כמובן שבעולם המקביל הדברים לא הפוכים, רק נעשו בחירות אחרות.
    זו צורת ביטוי לחוסר הסיפוק והביטחון שלנו. אפשר לבחור רק פעם אחת בחיים ואי אפשר להגיש עירעור.
    הכומר אמר לי הבוקר שתמיד צריך לסלוח. אם אתה לא סולח סימן שהצד השני הצליח לגרום לך להפסיק להיות אנושי.

    חצילים כבושים בנענע

    מרכיבים

    כ-700 גרם חצילים מקולפים וחתוכים לקוביות של ס"מ
    2 וחצי כוסות של חומץ יין אדום
    כפית וחצי שום כתוש
    1/4 כוס עלי נענע קצוצים
    כפית וחצי מלח
    הכנה

    שפכו את החומץ לסיר גדול והרתיחו אותו, לאחר מכן הוסיפו את החצילים ובשלו למשך 2-3 דקות נוספות.
    באמצעות כף מחוררת הוציאו את החצילים מהסיר והניחו אותם בקערה. הנמיכו את האש אבל אל תפסיקו לבשל את החומץ.
    הכניסו את כל שאר המרכיבים לקערה עם החצילים וערבבו היטב.
    הכניסו את תערובת החצילים לתוך צנצנות ושיפכו פנימה את החומץ החם. הקפידו להשאיר כ-2 ס"מ ריקים בכל צנצנת וסגרו אותן.
    הכינו סיר גדול והרתיחו בתוכו מים. כאשר המים רותחים הכניסו את הצנצנות פנימה והמתינו עשר דקות.
    לאחר הבישול בסיר המים, הוציאו את הצנצנות בזהירות והניחו להם להתקרר.
    את החצילים יש לשמור במקום קריר ללא אור שמש, לאחר שבוע הם יהיו מוכנים לאכילה.

    אהבתי

  41. http://www.theguardian.com/world/2014/jan/30/britain-first-world-war-biggest-error-niall-ferguson
    ניאל פרגוסון: החלטת בריטניה להשתתף במלחמת העולם הראשונה הייתה הטעות הגדולה בהיסטוריה המודרנית.

    בריטניה לא במלחמה -> הגרמנים לא מובסים וארץ ישראל נותרת טורקית -> אין שואה ואין מדינת ישראל.

    אהבתי

  42. על מדינת ישראל דיברו עוד קודם למלחמת העולם הראשונה, בן גוריון כבר חי בישראל והתורכים היו בתהליך איטי של התפוררות כבר זמן רב. מספר היהודים בעולם היה כיום 50 מליון איש.
    גם אמריקה לא היתה נכנסת למלחמה ולא היתה הופכת להיות מעצמה. גרמניה היתה מביסה את רוסיה כנראה, לא היתה ברית המועצות ולא היו נוחתים על הירח, צרפת לא היתה קיימת, יפן היתה שולטת בכל סין וחלקים מרוסיה וקוריאה.

    אהבתי

  43. ציטוט [של היסטוריון ישראלי בשם אודי מנור שכותב ביקורת על היסטוריון אירופאי בשם ג'אט] שאולי היה מתאים להביא אותו יותר בפוסטים אודות אירופה, איחודה ויחסה ללאומיות, אבל אני מביא אותו כאן בשל הזכרת "דמיין" של ג'ון לנון בידי תמריץ:

    ————————————–

    "הבעיה באירופה (ובמקומות אחרים) לא הייתה הלאומיות אלא הנסיונות לבטלה … סוד ההצלחה של אירופה המתרחבת היא במאמצים השיטתיים והמקיפים לחפש איזון בין זכויות הפרט, הזהות האזורית, הזהות הקיבוצית 'האינטימית', הקוהרנטיות הלאומית (מדינת הלאום כגוף מתפקד) והמערכת הבינלאומית (מהאיחוד האירופי עבור לנאט"ו, לאו"ם ולשאר מרכיבי העולם). חוט השני העובר לאורך הגורמים הללו הוא מעין 'סליל כפול' שמימד אחד שלו הוא שגשוג כלכלי והמימד השני הוא כבוד אישי, קבוצתי ולאומי … שלושת אלו הם ה-DNA של אירופה … כל נסיון לבטל את המימד הלאומי משול לנסיון לאיין את אחד ממרכיביו של הסליל הכפול הגנטי.

    את הניסיונות לחיסולה של הלאומיות ניתן לחלק לשלושה ענפים שונים למדי מבחינת המתודה והטכניקה, אבל שהמשותף להן הוא הנסיון לגרום לצ'צנים, ארמנים, כורדים, יפנים, אירים, קטלונים, וולשים, ואלונים, יהודים וכן הלאה, לכל הפחות להתבייש ברגש הזה ולכל היותר למחוק אותו לחלוטין, שהרי 'כולנו בני אדם'. שלושת הדרכים הן:
    התנשאות רעיונית;
    אלימות ממלכתית;
    השטחה כלכלית.
    אפשר להצמיד לשלושת הדרכים הללו גיבורי תרבות:
    ג'ון לנון,
    יוזף סטאלין
    ומילטון פרידמן.

    אולי מילטון פרידמן הוא לא הדמות הבולטת ביותר בהקשר זה אבל הרעיון ברור וניסח אותו כבר פרידמן אחר, תום פרידמן, בספרו 'הלקסוס ועץ הזית'. או שאתה בעולם גלובלי של כלכלה גלובלית והעולם כידוע שטוח … או שאתה יושב תחת עץ הזית ומעלעל בקוראן או בהגדה של פסח. אל תשירו בשיקגו אל תספרו בחוצות וול-סטריט על מדינות עתירות לקסוסים כמו קוריאה, יפן ופינלנד, שגם שמעו משהו על כלכלה מפותחת וגם זוכרים שלהיות בני אדם זה קצת יותר מאשר להחזיק כרטיס אשראי בכיס. באשר לסטאלין כל מלה מיותרת …

    באשר לפטפטת של ג'ון לנון אין צורך להכביר מלים. השיר יפה להפליא וכן הלאה, אבל לא צריך להיות מאד מרושע ולשאול את ג'ון או את יוקו אם הם מסוגלים לדמיין את עצמם בלי ה-posesion שלהם (הם לא) כדי לומר להם ששאר מרכיבי האוטופיה המגוחכת הזו פשוט… מגוחכת. כי ג'ון לנון אחרי הכל הוא גיבור תרבות, וגיבורי תרבות – כמו ליאו מסי – נמצאים כאן כדי לשעשע אותנו בפנטזיות. כולנו יכולים לדמיין את עצמנו מכדררים כמו מסי וכולנו יכולים לדמיין את עצמנו בלי דת, לאום ורכוש לתפארת 'האנושות'.

    אבל כשההתנשאות האינטלקטואלית באה מצידם של היסטוריונים, הרי שזהו סיפור אחר לגמרי … הטכניקה היא … הגחכה אירונית. אכן יש לא מעט פירכות ברטוריקה הלאומית והיה זה ארנסט גלנר אם אינני טועה שאמר שלאומיות היא מקרה נדיר של תיאוריה חלשה ופרקטיקה חזקה מאד …

    ————————-

    מדוע מדינת לאום היא עניין מהותי כל כך, 'אפילו' בארצות הברית של אירופה?

    … בעקבות ה-11 בספטמבר 2001 התבהרו מגבלות המרשם הבתר-לאומי הזה. אחרי הכל, המדינה האירופית המסורתית לא רק לחמה באויבים מבחוץ, אלא גם אכפה את השלום מבית. דבר זה, כפי שהבין תומס הובס במאה השבע-עשרה, הוא המקנה למדינה את הלגיטימיות המיוחדת שלה שאינה בת החלפה … בתקופה של 'טרור' מהווה המונופול של המדינה על הכוח המזויין ערובה מרגיעה עבור רוב אזרחיה. שמירה על בטחון האזרחים היא מה שעושות מדינות, ואין כל אות לכך שבריסל (האיחוד האירופי) תרצה או תוכל לקחת על עצמה את התפקיד הזה בעתיד הנראה לעין. במובן החיוני הזה שמרה המדינה על תפקידה כמייצגת הלגיטימית של אזרחיה, והיא עושה זאת בדרך שהאיחוד העל-לאומי של תושבי אירופה (למרות דרכוניו והפרלמנטים שלו) אינו יכול לשאוף להשתוות לה […] כאשר מדובר בהרחקת האקדוחן או מטמין הפצצה, ממשיכות ברלין ולונדון לאחוז באחריות ולכן גם בסמכות. שהרי מה אמור לעשות אזרח אירופה אם הושלך לביתו בקבוק תבערה? להתקשר אל הפקיד בבריסל?

    … על השאלה מדוע צריכים אינטלקטואלים להמתין לרגע בו שני מטוסים יפילו שני מגדלים על מנת להבין עניין די פשוט שהובס ואחרים הבינו 300 שנה קודם לכן, אין לי תשובה מניחה את הדעת.

    http://udimanor.blogspot.co.il/2016/04/blog-post_26.html

    אהבתי

  44. יאיר , תודה . מאמר מאד מעניין.
    אשר לשאלה על האינטלקטואלים. גון לנון עצמו גם אמר“
    One thing you can't hide – is when you're crippled inside.”
    גם כאן הצבוע ואנאבי כמובן טעה. אפשר גם אפשר להחביא אבל לא מכולם
    ולא כל הזמן.

    http://www.telegraph.co.uk/culture/4713954/Dad-was-a-hypocrite.-He-could-talk-about-peace-and-love-to-the-world-but-he-could-never-show-it-to-his-wife-and-son.html

    אהבתי

  45. אני מצטט קטעים כאשר המאמר המקורי ארוך או שעיקרו בנושא אחר מן הנדון בתגובות או בבלוג. אל תרגיש מחויב לקרוא את כל המאמר.

    אהבתי

  46. זה בסדר , לא קראתי הכל.בתור חפיפניק עברתי מהר על קטעים המאמר
    שלא הבאת.
    אני הייתי מוסיף גם את קטע הסיום. היום הוא קצת יותר מובן מאליו.
    בשנות ה90 , אחרי 'סוף ההיסטוריה' של פוקוימה הוא היה פחות.

    _______________________________
    היטלר כבר מת לפני יותר מ-70 שנה. הריסות המלחמה ההיא כבר נוקו והציוויליזציה האירופית שוקמה והיא משמשת כדגם וכמודל לאזורים אחרים בעולם. אבל בכל רגע חייב אדם לראות עצמו כאילו הוא חי "אחרי המלחמה". סכנתה עדיין לא פגה. בעתיד האנושי הנראה לעין הסכנה לא תעלם.
    _______________________________

    אהבתי

  47. ליאיר,

    הבאת לידיעתי בלוג נוסף ששווה לעקוב אחריו, תודה.

    אחד הדברים המשעשעים שעלו בדעתי בזמן קריאתו הוא הדמיון המדהים בין הביקורת שלו על מוזיקת הפאנק של שנות ה-70 לבין הביקורת הנוכחית על דונלד טראמפ. (דעות והשקפות עולם ריקניות פוליטית, "תרבות נגד" , גידול טפילי, דימויים אלימים, לשון גסה… ).

    אהבתי

  48. בארה"ב אין מימד לאומי, כולם אמריקאים גם אם הם בני מהגרים. אין נאמנות לקליפורניה, ובסופו של דבר כך יקרה באירופה. גם בארה"ב יש מרכז פדרלי ושוטר זה שוטר איפה שהוא לא יהיה ולא שוטר קליפורניה או נבדה. לא מתיחסים להבדלים בתור לאומים. אין איום מלחמה באירופה, כבר עברנו על זה פה. אולי צריך לבקש מתמריץ לרענן כתבה ודיון שעלו פה בעבר מדי שבוע.

    אהבתי

  49. אורי, התרחיש של זהות לאומית אירופית נראה לי בלתי סביר. בקרוב יעמוד למבחן גדול עם משאל העם בבריטניה.

    אהבתי

  50. לפני 8 שנים התרחיש היה סביר. כשהכלכלה היתה טובה זה היה הכיוון והכוונה. אלו היו המסקנות של המלחמה הגדולה. יש כיום רבבות בריטים פנסיונרים בעלי בתים ביוון ובספרד שמקבלים ביטוח רפואי כחברי השוק המשותף והתנועה הזו רק היתה גדלה. בתקופת המטוסים והמחשבים אדם יכול להיות במהלך חייו אזרח ותושב בהרבה מאד מדינות ברחבי העולם והנאמנות שלו תהיה רק למי שמספק את הביטחון באותו רגע. הלאומיות תתבטל. אני מכיר הרבה זוגות שנפגשו בחו"ל וילדיהם נולדו שם ולא שיכים לשום מקום ואפילו לא מדברים את שפת המדינה בה נולדו ושם מרכז חייהם.
    עוד כמה מליונים מוסלמים ומה שיאחד את אירופה תהיה התרבות המוסלמית.

    בינתיים העולם משמיע קולות רמים של מיתון

    אהבתי

כתיבת תגובה