המכונית ללא נהג מובילה לעולם ללא נפט

בפוסט קודם בנושא המכונית ללא נהג כתבתי על השפעותיה הצפויות על התחבורה ועל כך שעשויה להוות אפילו תחליף לרכבת תחתית בתל אביב. למכונית ללא נהג יהיה אפקט דרמטי נוסף ששווה לחשוב עליו ועל השלכותיו – היא יכולה לפטור את העולם מהצורך בנפט. אמת, לא כל הנפט משמש לתחבורה, וחלק ממנו משמש לדברים אחרים, כדלק מטוסים וגם לייצור שקיות פלסטיק או מייק אפ לאיפור, אבל בערך 70% מהנפט משמש להנעת מכוניות, וזה דבר שהמכונית ללא נהג יכולה לשנות מן היסוד.

עם הגעת המכונית האוטונומית סביר להניח שרוב האנשים ישמחו להיפטר מהמכונית הפרטית וימהרו להחליפה במונית ללא נהג שתוזמן לפי הצורך, לא תתפוס להם מקום חנייה ולא תטיל עליהם ביקורים מייגעים במוסך. כיום הבעיה העיקרית עם המכונית החשמלית היא הטווח הקצר שהיא מאפשרת. נהגים אינם רוצים להחזיק בה בשל המגבלה הזו ומעדיפים לרכוש מכונית שמונעת בדלק לצורך נסיעות לטווחים ארוכים. כל זה רלוונטי בעולם שבו מכונית אחת צריכה לשמש את כל סוגי הנסיעות. ברם, אם מכונית תיבחר מחדש כל נסיעה לא תהיה מניעה מלבחור במכונית חשמלית לרוב הנסיעות ובמכונית מונעת בנזין לנסיעות המעטות שידרשו זאת. כך יעבור רוב רובן של הנסיעות אל המכונית החשמלית. האנרגיה העצומה שנדרשת כדי להזיז את מיליוני המכוניות על פני כדור הארץ תוסט ממיכל הדלק אל תחנות הכוח שמספקות חשמל. תחנות אלו יכולות להיות מופעלות עם אנרגיה משלל מקורות כמו רוח, שמש, אנרגיה גרעינית וכמו פחם, גז טבעי ונפט.  אז ישתנה מקומו של הנפט – ממקור האנרגיה החיוני והבלעדי הנדרש להפעלת התחבורה, לעוד רכיב אחד מני רבים, ולאו דווקא המועדף שביניהם – בשל היותו מזהם וגורם לפליטת גזי חממה.

לעובדה שאת המכונית תסיע תוכנה ולא נהג אנושי תהיה השפעה נוספת מכרעת שתוביל לירידה בצריכת האנרגיה בנסיעה. אפשר יהיה לעבור שוב ושוב על קוד התוכנה ולחשוב כיצד לשפר אותה כדי שתבצע נסיעות תוך צריכת אנרגיה מינימלית. זאת מהפכה אמיתית בדרך החשיבה – הרי לא ניתן לעבור על הד-נ-א האנושי ולחשוב איך לשפר אותו כיצד להפיק ממנו נהגים יעילים יותר. לכל היותר ניתן לתת קורסים והרצאות שהאפקטיביות שלהם נמוכה. יש דרכים מעניינות לגרום למכונית ללא נהג לנוע תוך צריכת אנרגיה פחותה. למשל, היצמדות למכוניות אחרות תוך כדי נסיעה יכולה להחליש את התנגדות הרוח וכך להביא לחיסכון של 20-30% בצריכת האנרגיה.

סביר גם שיתממשו ההשלכות שתיארתי בהרחבה בפוסט הקודם: הקטנה בנפח המכונית הטיפוסית כך שתתאים עצמה לנסיעה הטיפוסית הכוללת רק אדם אחד או שניים, או הפיכת נסיעות משותפות במונית אחת לפופולאריות מאוד. המשמעות תהיה ירידה עצומה בצריכת האנרגיה בענף התחבורה.

אבל אפילו אם המכונית ללא נהג לא תוביל לירידה כוללת בצריכת האנרגיה וניתן להתווכח על כך, כמעט בטוח שתוביל לקריסה עצומה בצריכת הנפט. מכיוון ששוק המניות מנסה לחזות מגמות שנים מראש מעניין יהיה לראות את התנהגותו אם וכאשר המכונית הזו תהפוך לאפשרות ריאלית, וכיצד יתמחר את תעשיית הנפט. קריסת השימוש בנפט תסב עוגמת נפש רבה למדינות כמו ערב הסעודית, קטאר, אירן, רוסיה, ונצואלה ונורבגיה שמתפרנסות ממנו.  טלטלות במחירי הנפט הובילו בעבר לטלטלות גיאו-פוליטיות דרמטיות, כך שפריצת הדרך הטכנולוגית שתפטור אותנו מההגה, אם באמת תקרום עור וגידים ולא תיתקל באינספור מכשולים בלתי עבירים, יכולה להוות סיפור מאוד גדול בקורותיו של העידן המודרני.

38 תגובות בנושא “המכונית ללא נהג מובילה לעולם ללא נפט

  1. לא יהיה צורך להשתמש במכונית מונעת נפט בנסיעות ארוכות היות והמכונית החשמלית תמיד תוכל לקרוא ל"חבר" בסביבה אליו היא נוסעת להגיד לו שהיא עומדת לסיים את הבטריה ולבקש שיחליף אותה.
    יהיו תחליפים למכונית. טיולים וירטואלים אולי. אתה יותר מדי מתאים את העתיד למציאות.

    ביקורת וראיון על הספר נטופיה, עם י.ג. לוימור (הישות המשותפת של יסמין לוי וגל מור)

    אהבתי

  2. לגבי ה"חבר" המחליף, נכון. הערה טובה. ייתכן גם שטכנולוגיית הבטריות תעבור פריצת דרך – אם בדמות הטענה מהירה ואם בדמות בטריה קטנה אך עמידה לאורך שעות.

    אהבתי

  3. ניתוח מעניין מאוד.
    הערה קטנה לגבי תמחור שוק הנפט – בארקשייר (באפט) יצאה מההחזקה שלה במניות אקסון מובייל ברבעון האחרון של 2014. אני חושב שזה אומר משהו.
    ואם נחבר לזה את ההחזקה הישירה שיש לבאפט בחברת הרכבות (ששכחתי את שמה) זה אומר שבאפט מאמין שיש עוד מקום לשינוע ותחבורה (ולא רעיונות ניו-איג'יים על ייצור קהילתי וכדומה) אבל לא מאמין שהנפט ישמור על ערכו כמקודם.
    (למרחקים ארוכים כמו שרכבות משא עושות בוודאי שאין תחליף עכשווי לנפט).

    אהבתי

  4. קראתי היום ששנה שעברה היתה ירידה של 25.5% בהקצעת קרקעות לבניה בסין בעיקר בשל הדרישה להתיעלות חקלאית. זו כנראה לא פונקיה של ביקוש נמוך יותר אלא של מחסור בקרקעות. בהתעלם מהסיבות, זה יגרום למחסור ולביקוש וימנע ירידת ערך דירות קיימות גם אם הן ריקות

    אהבתי

  5. מעניין, מצד אחד נראה כאילו אורי קורא תיגר על משקיעי ערך מפורסמים ומצד שני אם לא תהיה בנייה מחירי הברזל ירדו בעוד מחירי הדיור בסין לא (או ירדו בפחות).

    אהבתי

  6. למדתי אתמול שלמרות כל החדשות הטובות מארה"ב היצור קטן שם מאד. אני לא מבין את מספרי האבטלה כיצד הם לא גרועים. אני מקבל רושם שבפועל המצב פחות טוב ממה שמתארים, אנשים יותר ויותר על עזרה כלכלית ממשלתית.
    זה נראה לי כדחיית הקץ. מול החלון שלי אני רואה כל יום יותר ויותר ספינות מכולה ריקות. השמים יפלו.

    אהבתי

  7. אם החברה "מסתובבת" על אנשים שיש להם דעות וערכים מוכרזים שונים וגמישים מדרך החיים שלהם ולפעמים בצורה קיצונית, מה יקרה כשיגיעו הרובוטים שיתחייבו לדבוק בכללי המוסר בלי קיצורי דרך? האם החברה תצליח להתקיים כשרובוטים יעבדו לפי פוליטיקלי קורקט? כשתאונה בלתי נמנעת והמכונית שלך מחליטה להרוג אותך ולא את נוסעי המכונית השניה כי שם יש אמא עם ילד? תארו לכם פרסומת: "הרובוט שלנו ידאג לאינטרסים שלך קודם לכל ולא משנה מה החוק אומר."
    האם יהיו חילים ושוטרים סיבורגים עם תוכנה גזענית? האם רובוט יכול לבצע וידוי הריגה? מה יקרה אם השכן יברח עם בת זוגך הרובוטית וישאיר אותך עם התשלומים עליה? האם רובוטים יכנסו לפוליטיקה והאם הם יעשו הסכמים קואליציונים וירמו אחד את השני ויעברו מצד לצד של המפה הפוליטית?

    http://www.haaretz.co.il/magazine/the-edge/.premium-1.2573958?from=start.co.il

    אהבתי

  8. אני חושב יותר על ההשפעה שתהיה לחיים כשרובוטים עצמאיים שאינם גמישים בהחלטות ישתלבו. זה לא יהיה רק על הכביש. זה יהיה בסופר מרקט, במהדורת החדשות, בכתבות. האם רובוט כתב חייב לדווח את האמת או לעבד מסקנות ללא דעה פוליטית או אינטרס…אין לזה קץ
    \
    האם אתה יכול לקרוא את הכתבה ללא מנוי?
    http://www.haaretz.co.il/captain/software/.premium-1.2570310

    אהבתי

  9. נניח ועשיתי תאונה עם מכונית ללא נהג? עם מי אני מחליף פרטים? נניח והתאונה היא לא רצינית אבל עם נזק בפגוש שלי ובאחוריים שלו. האם הוא ימשיך לנסוע? מה עושים?
    אם המכונית הזו תדרוס הולך רגל? את מי נאשים? את חברת התוכנה אם יגלו שהיה כשל תוכנה?
    איך נדע אם היה כשל תוכנה? חברת התוכנה תדאג להסתיר את עקבותיה?
    יש עוד המון סוגיות מעשיות שיקשו על אימוץ נרחב שלהם.

    החזון שלך מדהים תמריץ, אבל המימוש שלו רחוק מאוד…. עשרות שנים קדימה

    אהבתי

  10. זה מזכיר לי את המצאת כרטיס האשראי וחזון העולם ללא מזומן. למרות שעברו כחמישים שנים מאז המצאת כרטיס האשראי ועוד אמצעים כספיים אלקטרונים (ביטקוין) אנו עדיין משתמשים כולנו במזומן.

    אני יודע מה תגיד תמריץ, בשבדיה אכן מתקדמים מאוד בעניין הזה והכי קרובים למימוש החזון הזה.

    אהבתי

  11. ד. אנחנו משתמשים במזומן בימינו הרבה פחות בשילוב מערכת אלקטרונית. אתה לא נוסע לחו"ל עם מזומן או מטבעות זהב ולא קונה דברים יקרים במזומן. העמלות שהבנק השודד לוקח הן המגבלה העיקרית. בהרבה מדינות בעולם יש כרטיסים חכמים אתה כנראה לא מודע לזה. במקום בו אני גר יש כרטיס חכם או שעון יד עם ציפ בתוכו והם נטענים בכסף ואתה משלם בכל המקומות אפילו בלי להוציא את הארנק מהכיס ואפילו בלי מגע, בלהציג במרחק מספר סנטימטרים מחישן וכולם משתמשים בזה אין מישהו שאין לו. הוא גם משמש לזהוי במעליות ובחניות וכאישור כניסה בבתי ספר ובדלתות אלקטרוניות.
    לגבי המכונית ואיך יחליפו פרטים, אולי תנסה לקפוץ מעט צעד למעלה ולחשוב על בעיות יותר מורכבות, על סוגיות מעשיות יותר כדבריך? מה יקרה אם אחליט לרצוח אותך ואשלח וירוס למכונית שלך שתסגור את החלונות ותכניס אותך ללילה שלם לדריב אין שמקרינים בו סירטי שטיפת מוח של מרץ ואז הוירוס ימחוק את עצמו?
    היו פעם סוסים, כמה זמן עבר עד שכולם התחילו לנהוג במכוניות? באיזה שלב אדם לא יוכל לתפקד כנהג באיזור רווי ויאסרו על נהיגה אישית בעיר.
    ככל שיהיו יותר מכוניות כאלו שיתקשרו ביניהן ופחות נהגי אדם המהירות תהיה גדולה יותר.
    המכונית תוכל ללכת להביא את הבת שלך מהגנון לבד. להביא משלוחים מהחנות לבד. תוכל להביא את המשרת הרובוט אתו אתה מתחלק עם ההורים ולהחזיר אותו. יהיו כלי רכב תעופתיים אישים רובוטים. מורים רובוטים חברים רובוטים העלות של בתי הקפה והמסעדות תירד כי לא יהיה צורך לשלם לעובדים. העלות של דירות בתל אביב תרד כיוון שרובוט ייבש את חוף הים בתל אביב ויבנה בית רב קומות. נגור על אסדה בים ורובוט סירה יביא את הדואר. סליחה אין יותר דואר. אין יותר דואר כי כבר אין עטים. אבל פריצת דרך תהיה כשיהיה רובוט רופא שיבוא הביתה. פאק, החמצתי את זה כל זה ב10-15 שנים.
    איפה יחנו את כל הרובוטים האלו?

    http://www.haaretz.co.il/news/science/.premium-1.2575270?from=start.co.il

    אהבתי

  12. אורי, ברור שהיום משתמשים הרבה פחות במזומן מאשר לפני 50 שנים אבל הטענה שלי היא שעולם ללא מזומן עדיין רחוק מאיתנו למרות שיש היום את כל האמצעים הטכנולוגיים להפוך אותו לכזה ואילו חזון הרכב ללא נהג עדיין רחוק מאיתנו.
    ואתה צודק, הסוגיות שהעלית עם הוירוסים וכו׳ מאוד חשובים. אפשר יהיה לפרוץ לך לרכב בלי להותיר עקבות ולהשתלט על הרכב מרחוק.

    תאר לך איזה האקר רוסי שיושב במקום נידח ברוסיה, משתלט מרחוק על רכבים ברחבי העולם ועושה בהם ככל העולה על רוחו מבלי יכולת לעלות עליו או לשפוט אותו.

    אתה מגבה את מה שטענתי, יש המון בעיות מעשיות שיגרמו לחזון הזה להתממש רק עוד עשרות שנים מהיום אם בכלל.

    אהבתי

  13. ד, בסוף זה יקרה או לפחות יתחיל לקרות. אם לא עוד עשר שנים אז עוד שלושים שנה.
    לפני כתיבת הפוסט קראתי חוויות של עיתונאי רכב שהשתתפו בנסיעות מבחן והם התרשמו מאוד.

    אהבתי

  14. זה יקרה בהתחלה במסלולים מיועדים ובהדרגה יוציאו את כל הבעיות מזה ורק לאט לאט יכנס לשימוש אבל ברגע שזה יתחיל תהיה יותר תחרות וזה יכנס די מהר כמעט כמו הסלולרי. וגם ישתפר באותה מידה.
    אנחנו מדברים רק על מכוניות אבל יש התפתחות בהרבה תחומים, בזהוי קולי, ברפואה. קראתי שכיום יש ביטוחים שמאפשרים לך לעשות ניתוח על ידי מחשב ובניתוחי פרוסטטה בחירה במחשב אומרת שלא יהיו לחולה דליפות שתן והוא יוכל לקיים סקס וזה כבר מצביע על העתיד. הכתבה שצרפתי למעלה מדברת על אנשים שהסכימו שיחליפו להם את היד ביד תותבת והם גם מרגישים משהו. תשאל מיהו מעל גיל 50 מה המשמעות של זה. זה עולם דמיוני בהווה.

    אהבתי

  15. אין ספק שהעשורים הקרובים יאופיינו בהתפתחויות טכנולוגיות מדהימות, ממש התגשמות חלק מספרי המדע בדיוני.

    לגבי הרכב הרובוטי, מספיק שיקרה מקרה אחד של השתלטות מרחוק על רכב כזה ועשיית תאונה בכוונה תחילה תוך הריגת הנוסעים מבלי שום אפשרות לתפוס את מבצע הפשע, שיגרום לפאניקה וזעם ציבורי על שימוש כזה.

    המרחק לייצור המוני של זה וכניסתם לערים עדיין רחוק לפי דעתי. זה יצטרך להתבצע ממש צעד אחר צעד בזהירות יתרה ולא בבום.

    אהבתי

  16. כן , זהו מעגל אכזר.
    אז מי ישמור על ה נאו- טכנו -פוליס ?
    ברור שהשומרים! אהה ומי ישמור על השומרים?
    אתה זה כבר שאלו ב וטוס(ישנה) – פוליס
    ?Quis custodiet ipsos custodes

    http://tinyurl.com/vg6vg

    אהבתי

  17. כל המטוסים והרכבות נוסעים על מחשב. תחנות חשמל חברות, שדות תעופה. לא היה עד כה ארוע רציני שקשור למחשבים. אף אחד לא חטף מטוס ללא טייס והפציץ אתו את החותנת. למרות שכשהמטוס המאלזי נעלם דיברו על השתלטות דרך המחשב.
    יותר משאתה צריך לחשוש מוירוס אתה צריך לחשוש שהמכונית עם האינטלגנציה המלאכותית שלה תעשה משהו אחר ממה שתבקש ממנה. יש השבוע כמה כתבות עם אזהרות בנושא ממדענים. מה תעשה אם המכונית שלך תדרוש ממנה שתתחתן אתה או שהיא מושבתת? ואני מדבר על איטלקיה עם גג נפתח.
    כמו שאנחנו לא יכולים לחשוב על חיים ללא סלולרי וללא אינטרנט יהיו בעתיד הקרוב הרבה דברים שלא נוכל בלעדיהם. ברגע שיתחילו בני זוג עם אינטלגנציה מלאכותית יסתיימו חיי הנשואים והילדים. אני למשל אוריש את כל רכושי למעלית של הבניין שלקחה אותי למקומות רחוקים.

    אהבתי

  18. אורי,
    לגבי מטוסים ורכבות, למיטב ידיעתי מטוסים לא מתקשרים עם מטוסים אחרים וכך גם רכבות כך שזה שונה מאוד מהחזון שתמריץ הציג.
    לפי חזון זה הרכבים ידברו אחד עם השני (ראיתי כבר סטארט אפ שזה המוצר שלו). גם לא רק רכבים, אלא כמעט כל מוצר חשמלי יהיה מחובר לאינטרנט. קוראים לזה – internet of things – וזו הולכת להיות מהפכה רבתי.
    גוגל קנתה את אחת החברות המובילות בתחום שנקראת nest עבור 3.2 מיליארד דולר.

    אני בטוח שהאקרים ימצאו פרצות אבטחה ברשתות תקשורת כאלה ובטוח שחלקם יהיו זדוניים. תחשוב שצפון קוריאה תוכל לעשות טרור בבתי אזרחים בארה״ב בלי לשלוח טיל אחד… או אפילו דעא״ש….

    היום האקרים לא יכולים לגרום לטרור אמיתי על האזרחים. במקסימום לגנוב לך כסף אבל אז אתה מקבל פיצוי מחברת האשראי או הבנק.

    כאן זה יעבור לפגיעה פיזית של ממש או טרור בבחינת הפחדות למיניהם.

    אהבתי

  19. תחשוב מה דאעש יכול לעשות אם הוא משתלט על כל הויברטורים בצפון אמריקה.
    רכבות בהחלט מתקשרות. זה שמכוניות ללא נהג יתקשרו לא אומר שהם יכולים להעביר וירוסים. התקשורת לא חייבת להיות של תוכנות אלא של נתונים כמו תמונות מיקום מהירות ולא אפליקציות זדוניות. מקסימום מכונית אחת תשלח לשניה פירסומת. זה דבר קטן שיתגברו עליו בקלות.
    למה כל אלו שהסכימו שישתילו להם פרוטזות אלקטרוניות לא חוששים שהיד תחנוק אותם בשנתם?

    אהבתי

  20. לא היה פה איזה פוסט שטען שימניים הם שמרנים ושמאלנים הם חדשנים?
    אולי אני מתבלבל?

    אהבתי

  21. טוב, עשיתם פה באלאגן עם כל המטוסים ,רכבות והויברטורים.
    אני אנקה מהר לפני שתמריץ יבוא הבייתה.

    את הפירוש האומנותי אשאיר לקוראים.

    אהבתי

  22. הרכבות שכן מתקשרות אחת עם השנייה עושות זאת ברשת תקשורת פנימית ולכן כמעט ולא חשופות לפריצה מבחוץ. אם אכן כל הרכבים יהיו מחוברים לאשתות פנימיות כאלה אבל לא ברשת האונליין הגלובאלית אז זה כבר סיפור אחר.
    נחיה ונראה…. עוד חזון למועד

    אהבתי

  23. יש להניח שמהנדסי תוכנה של רכב של חברה אחת ינצלו את המידע שמגיע מרכב מסוג שונה לתת להם יתרון יחסי בכביש. אולי אפילו יספקו נתונים מטעים בכוונה תחילה וזה יגיע לבית משפט, יתכן גם שהם ירגלו אחרי צורת הפעלת המערכת של הצד השני אולי גם ירחיקו לכת עד כדי לחבל בכוונה בבצועי הצד השני. יכול להיות שהמכונית שלך תקליט או תצלם את השיחות ותלשין לצד שלישי או תמכור את המידע לעיתונאי אם אתה פוליטיקאי או ידוען. אבל אני חושב שכל אלו שוליים ולא עיקריים. כמו שאפשר להבין מהסירטון של גיא באגים היו תמיד.
    גיא, זה היה קישור מחוכם

    אהבתי

  24. בהתיחס להערה של יאיר על ההשקעות של באפט ברכבות. יש הרבה השקעות בפתוחים של רכבות מהירות כך שללא ספק בעשרות השנים הקרובות אין תחליפים לרכבת. ישראל די מפגרת בפתוח תחבורה צבורית. זו יותר בירוקרטיה מתקציב. לא פתחו קוי רכבת מהירה לאילת בטענה שזה לא יהיה רווחי אבל יש גם יתרונות נילווים, אולי מחירי הדיור במרכז היו נמוכים יותר אם אפשר היה להגיע בזמן קצר ממרחקים גדולים.
    וזו הזדמנות להעלות את הפרויקט של ההיפר לופ בעלות של 7.5 בליון דולר בהשוואה לרכבת מהירה בעלות של 68 בליון דולר. 35 דקות נסיעה מלוס אנגלס לסאן פרנסיסקו בעלות של 20 דולר במהירות של עד 760 קמש. לפני 3 שעות פרסמו שהם מתחילים בבניה הם גם ימכרו מניות.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperloop

    אהבתי

  25. הביקורות הן מלפני שנה וחצי שבועות מספר אחרי שהרעיון הוצג לראשונה. מאז חלה התקדמות ממשית והנושא עבר לשלבי ביצוע. חלק מהביקורת לא נשמעת משכנעת.

    אהבתי

  26. ד. מכוניות ללא נהג לא יכולות לסבול מוירוסים. זה לא יהיה קוד פתוח ולא יהיו עידכונים מרשת ציבורית ויעבירו רק מידע לא אפליקציות שלא לדבר על כך שניתן להצפין הכל וכל חברה תשתמש במערכת הפעלה משלה.

    אהבתי

  27. יש לכל הדברים האלו גם צד חיובי. בעולם שכולו מתופעל בסייבר, יהיה יתרון של המערב על הרוסים, הסינים והאירנים. הרי האמריקנים, האירופאים והישראלים יכינו את התוכנות שיתפעלו את הכול. לא הסינים.

    אהבתי

  28. הנה כתבה על חשש מוירוסים במכוניות בדומה לחשש של ד. למרות שאני עדיין מתעקש שזו דאגה שנובעת מחוסר הבנה של המערכת. למרות שקראתי שיש מטוסי נוסעים שמערכת הבידור שלהם קשורה בשל טעות בתכנון למחשב המטוס ולכן תאורתית חשופה לפריצה.

    http://www.huffingtonpost.com/2013/05/17/driverless-car-hack_n_3292748.html

    אהבתי

  29. עוד נושא שקשור למכוניות חשמליות וללא נהג קשורה לדרישת הנפט העתידית.
    פורסם לאחרונה שערב הסעודית הנפיקה חוב:
    http://www.cnbc.com/2015/07/12/financial-times-saudi-arabia-borrows-4bn-as-oil-price-reality-hits-home.html
    http://finance.yahoo.com/news/saudi-arabia-issued-bond-c-020935549.html

    לא שערב הסעודית הופכת לבעלת חוב מעיק, לפי הכתבה היא רחוקה מאוד מכך (1.6% חוב/תוצר).
    אבל ייתכן שיש כאן מגמה יותר ארוכת טווח של מחירי נפט נמוכים.

    אהבתי

  30. יש להם שלושת רבעי טריליון דולר רזרבות והם מעדיפים להדפיס אג"ח.
    אם הם יכנסו למלחמות ההוצאות והגרעון שלהם יגדלו וזה כנראה מה שעומד להיות.
    כלל המדינות יצואניות הנפט עומדות על סף משבר מתמשך במהלכו הם יחזירו למערב בקניות נשק את מה שהוציאו ממנו עבור נפט. אולי אלו חלק מהשיקולים של האמריקאים לא להתערב בנעשה באיזור. הכל נגיעס
    מעניין לראות איך סעודיה עם צבא משוכלל תתמודד מול האספסוף של דעאש ובשלב הבא מול אירן.

    אם להשתטות: אם יוון וסעודיה יתמזגו זה יהיה פתרון מצויין לחוב היווני ויכניס את סעודיה לשוק האירופי.

    אהבתי

כתיבת תגובה