הסעת המונים בעולם ללא נהגים

מסלול התלאות האינסופי בדרך לרכבת התחתית בתל אביב, זו שהחלו לחשוב עליה עוד בממשלת גולדה מאיר בתחילת שנות השבעים, רחוק מסיומו. לאחרונה התפרסמו כתבות המתארות את מצבו העגום של הפרויקט. בעבר חשבתי בנאיביות מה שהעברת ניהולו מגוף פרטי לציבורי תוכל לסייע במשהו, אבל נראה שהמציאות טופחת על פניי.  לא תהיה בקרוב רכבת תחתית בת"א,  ולמעשה גם כשתהיה, היא לא תהיה ממש תחתית, כי התוואי הנוכחי מהווה שעטנז מוזר בין רכבת קלה לבין רכבת תחתית. יש כאלו שמפקפקים בכלל בתועלת ובמעשיות של בניית רכבת תחתית כפתרון תחבורתי לימינו ומהללים את הדגם שמונהג בקורטיבה בברזיל שבה יש אוטובוסים רבי קיבולת להמונים שנוסעים במהירות בנתיבים ייעודיים (ביקורת מעניינת ודי משכנעת על רכבת תחתית ניתן לקרוא בבלוג של עדו).

אבל ככל שעוקבים אחרי ההתפתחויות העתידניות בנושא תחבורה, עולה לדעתי ביקורת אחרת על פרויקט הרכבת התחתית, ביקורת הנוגעת לשאלה האם הוא בכלל יהיה רלוונטי בעתיד הרחוק. הרי הפרויקט בוודאי לא יתממש בעשור הקרוב, כלומר כנראה יתחיל לפעול אחרי 2025. במהלך בנייתו ישותקו חלקים מהעיר, ייווצרו פקקים עצומים ויתווספו עוד ועוד עלויות. כדי להצדיק זאת נדרש אופק ארוך שנים של תועלת. אם בשנת 2040, 2050 או אף 2060 כבר לא יהיה טעם ברכבת תחתית, אולי היא מיותרת כבר עכשיו.

ב-2040, או 2050 ואולי עוד הרבה קודם, הצפי של המומחים הוא שכבישי העולם יתמלאו במכוניות חשמליות ללא נהג.  הן יהיו בטוחות וחסכוניות, ומה שחשוב לענייננו – הן יצמצמו באופן דרמטי את התפוסה בכבישים. סביר להניח שאנשים יפסיקו להחזיק במכוניות, ויעברו למודל כלכלי וחסכוני יותר שבו יזמינו מונית שתגיע לביתם בתוך דקה או שתיים מחניון תת קרקעי סמוך ותחזור למקומה לאחר הנסיעה. החניונים יכילו מגוון מכוניות, חלקן יתאימו לנוסע אחד, חלקן יתאימו למשפחות עם ילדים קטנים שנזקקים לכסאות בטיחות. לא עוד נראה את המצב הבזבזני שבו מכונית המתאימה לחמישה נוסעים מכילה אדם אחד בלבד, תופסת נפח עצום על הכביש ומבזבזת אנרגיה מיותרת, גם לא יהיה צורך במגרשי חניה קרקעיים.   אפליקציות מתוחכמות יאפשרו שיתוף נסיעה בין זרים, תופעה שכבר היום יוצאת מהחיתולים בעידן המכונית עם נהג, אבל תצבור תאוצה בתקופה שבה תזמון הנסיעות כולו ינוהלו בידי מחשבים. ייתכן שהתחבורה הציבורית המסורתית תפנה מקומה לטובת מוניות שירות אוטומטיות שתדירות פעולתן תיקבע לפי ההזמנות שיבצעו בכל רגע נתון משתמשי אפליקציות סלולריות.  כל אירוע בטיחות יתוחקר היטב ויביא לעידכון התוכנה, וכך ייעלמו לאט לאט התאונות שלא רק גובות מחיר כבד בנפש, בגוף ובממון, אלא גם מעכבות את הנסיעה בכבישים ומגבירות את העומס ואת הצפיפות. ההמתנות הארוכות ברמזורים ייעשו מיותרות. מכוניות מונחות אלגוריתמים יידעו לחצות כביש מכמה כיוונים בו זמנית מבלי לחולל תאונה (הדגמה יפה כאן). הצורך במרחק עצירה בין מכוניות ייקטן. מכוניות אוטומטיות שיכולות לתקשר ביניהן מסוגלות להסתדר בלעדיו.

בארץ יהיה להתפתחות הזו ערך מוסף ייחודי – המכשול הגדול ביותר בפני התחבורה הציבורית יוסר. הדתיים לא יוכלו למנוע מהציבור לצרוך תחבורה ציבורית בשבת, כאשר קיומה לא יהיה כרוך בשכירת נהגים לחלל שבת. סביר להניח שבתוך הציבור הדתי עצמו יתפתח ויכוח האם מותר לנסוע בשבת במכונית ללא נהג.

כשהעתיד העתידני הזה יהיה פה, האם הרכבת התחתית תהיה כל כך נחוצה? אולי רק תהווה מטרד, תוזנח ותהפוך לחסרת משמעות כמו הכרמלית בחיפה. כשהממשלה כל כך כושלת באספקת פתרונות נוסח המאה ה-19, מוטב לייחל לכך שהמגזר הפרטי יספק פתרונות של המאה ה-22.

25 תגובות בנושא “הסעת המונים בעולם ללא נהגים

  1. מעניין מאוד.

    בעבר עסקתי בשאלה הזאת ולא הגעת לרעיון של מוניות רובוטיות כשלך אבל כתושב חיפה חשבתי על הרעיון של מערכת מסועים, מדרגות נעות ומעליות ציבוריות. למשל:
    מסוע מהיר (כמו בשדה התעופה אך מהיר יותר) ממרכזית המפרץ למחצבה הישנה בנשר
    משם מעלית לטכניון
    מהטכניון יצאו קווי אוטובוס לכל הכיוונים
    וכו'…
    יש המון מדרגות בחיפה שניתן להחליף אותן במדרגות נעות, כמו מהדר לכיוון בית-חולים בני-ציון ומקומות נוספים רבים.
    זה פרויקט שיכול לשנות את כל איכות החיים בעיר.

    מאיפה הכסף?
    את הפרויקט יהיה ניתן לממן (עתידית) משטחי המסחר שיפתחו בנקודות הממשק בין המסועים/מעליות/מדרגות נעות.
    יתר על-כן, בהנחה ש-20% ממשקי הבית בחיפה יוכלו לוותר על מכונית אחת זה ישחרר להם כ-1000-1500 ש"ח בחודש והעירייה תגבה עם הארנונה מס תחבורה בעלות חודשית של 200 ש"ח ובתמורה תהפוך את כל מערכת התחבורה העירונית לחינם.
    ולא פחות חשוב, כיום יש שכונות "חלשות" בעיר ממש ליד "שכונות חזקות" והשכונות לא מצליחות לאזן אחת את השנייה וזאת כיון שגיאוגרפית הן צמודות אבל אורבנית/אנושית הן במפלס אחר לגמרי.
    המערכת שמתוארת כאן יכולה לחבר בין השכונות ולהעלות את ערך השכונות (ואיתן את הארנונה ….).

    אהבתי

  2. יאיר, אתה מזכיר לי שפעם לפני שנים בשבת אחת ירדתי במדרגות מהכרמל לים. היה מאוד כיף. חוויה ספורטיבית שממש נהניתי ממנה.

    מאחר שאתה תושב חיפה, יש לי שאלות אליך:מה עם הרכבל שתוכנן? קראתי בעיקר ביקורות שליליות על התוכנית. ומה עם הכרמלית? יש ציבור שצריך אותה או שהיא שוממה?

    במדרגות נעות ציבוריות יש משהו מאוד מרגיז. משום מה חלק גדול מהזמן הן לא עובדות.

    הפרשי הגבהים בחיפה לא צריכים בהכרח לפגוע כל כך קשה בחוויה האורבנית. הרי גם סן פרנסיסקו תלולה, לא?

    אהבתי

  3. פוסט טוב.
    כמעט בהקשר של הפוסט נראה שטעו שאמרו שכל הדרכים מובילות לרומא.
    הן כנראה מובילות לחיפה.
    ובכלל מי צריך דרכים ….

    אהבתי

  4. הביקורת של עדו והנתונים שהוא נותן מנסיוני מאותם מקומות, כמעט לחלוטין לא נכונים לא מדויקים ומטעים.
    ניתן לבנות רכבת תחתית מבלי להטריד כמעט לחלוטין את פני השטח. ניתן לסבסד רכבת תחתית בקלות יותר מאשר רכבת קלה היות והיא יוצרת שטחי מסחר חדשים.
    המקובל הוא שילוב של רכבת תחתית ורכבת קלה ואוטובוסים ואפילו חשמליות אבל הכל תלוי באזור אם הוא עירוני יותר או פחות ועד כמה אפשר לשנות את השטח של התוואי.
    הרעיון של יאיר- חשבתי לפני שנים שרעיון שכזה הוא פתרון מצויין לתל אביב, יבטל חלק גדול מקווי האוטובוסים. גם אם מדרגות ומשטחים נעים איטיים עדיין אין צורך לחכות לאוטובוס ולהתעקב בתנועה ורמזורים. אפשר גם ללכת על המשטחים.
    אפשר לממן אותן על ידי כרטיסים חכמים. יקטינו את זיהום האויר שבתל אביב מגיע לאחרונה לגבהים רציניים. אם יתחילו ממתחם בית הלויות הישן בכניסה לתל אביב אפשר יהיה להגביל כניסת מכוניות פרטיות לעיר. לא יהיה צורך בכמות רבה שלהם.
    ללא ספק הפתרון לתחבורה הציבורית צריך להיות שונה מהפתרונות הקיימים וחדשני מאד.
    אולי הפתרון הוא למנוע מאנשים לסוע רחוק ולספק להם הכל קרוב לבית.
    כלי רכב חכמים יעזרו להקטין לחץ אבל הם לא פתרון סופי, אלא אם כן הם גם יסעו במהירויות גבוהות בהרבה מאשר בני אדם. רוב הרכבות התחתיות בעולם כיום הם רכבות חכמות ללא מגע יד נהג אנושי.
    לא היה ב FUTURAMA איזה רעיון על דואר פנאומטי לבני אדם?

    אהבתי

  5. במוסקבה בנו במשך חמש שנים את החלק החשוב של "המטרו"- רכבת תחתית- בישראל זה סיפור שיכול להמשך ארבעים שנה ויותר..הפתרון שאתה מציע תמריץ הוא בעיני שייך למדע בידיוני אבל הוא פתרון בהחלט יצירתי ואולי אף יותר ישים מאותו פיל לבן שמתכוונים להקים בתל אביב באמצעות חברת נת"ע הממשלתית..אני חושש מאוד שגורלו של הפרויקט המתוכנן יהיה דומה לזה של התחנה המרכזית החדשה רק בשוני אחד קטן העלות המצטברת תהיה פי כמה וכמה גבוהה יותר ומכבידה יותר על הקופה הציבורית בנוסף לנזקים נלווים אחרים תוך כדי החפירות..אפרופו למכונית ללא נהג… מדברים על זה בגוגל ובאפל אחת הרכישות אשר בוצעו על ידי גוגל לאחרונה היא חברת הניווט ווייז מתאימה מאוד לרעיון של מכונית אטומטית ללא נהג בדיוק מה שאתה מציע..

    אהבתי

  6. מספר חברות כבר על סף שיווק של מכונית ללא נהג תוך שנתיים ובעיקר קשיים בירוקרטים מונעים את ההפצה. בעוד 10 שנים לא נבין איך יכולנו בלי זה. רישיון הנהיגה הנוכחי שלי הוא האחרון ולא אחדש אותו יותר.
    כיצד רכב ללא נהג יפתור את בעיות התחבורה הצבורית אם הוא רק יחליף את הנהג באוטובוס? מוניות יש גם כיום, איזה יתרון יש לרכב ללא נהג פרט ליעילות הנהג? רק אם כלי הרכב יסעו מהר יותר הם יפנו את הרחובות מהר יותר, האם רחובות תל אביב מותאמים לנסיעה של רכב ללא נהג ב 100 קמ"ש?
    כלי הרכב גדולים מדי ביחס לגודל בני האדם. אם יקטינו את כלי הרכב לגודל בן אדם יכולו להכניס יותר מכוניות באותו שטח.
    אם מספר התושבים באירופה יקטן לא יהיה צורך בשיפור התחבורה.
    מכיוון שבתל אביב ובפרברים האוכלוסיה עומדת להיות צפופה יותר יש צורך ברכבת תחתית ואין תחליף עתידי. זה פתרון שהוכיח את עצמו ברוב הערים בעולם. בונים תחת לקרקע בלי לפגוע בשטח כלל. בקוים ישרים המרחקים קטנים מאד.
    כשהמחשבים יגיעו אף אחד לא יעבוד וכולם יהיו בדרכים.
    בעתיד הנראה לעין יהיו מסעדות ללא עובדים הן יהיו זולות יותר ולכן יהיה עדיף לאכול שם מאשר בבית או להזמין, לא יהיה צורך במיטבח.
    יש בהונג קונג מרכזי דיור על שטח קטן.רבי קומות עם 20 אלף איש ובבסיסם מרכז קניות. הם לא נוסעים לשום מקום כי יש הכל על יד המעלית או בקומות.

    אהבתי

  7. באי הונג קונג יש מסלול טראם פעיל 111 שנים באותו מסלול ובאותו מבנה קרון. הקרון צר למדי ותופס פחות ממחצית שטח אוטובוס על הכביש. אינו מזהם וזול מאד ומשתלב בתנועה הצבורית הקיימת, קל ומהיר לבנות אותו.

    הכרמלית אינה שימושית כי היא קצרה מאד ולא משתלבת עם אמצעי תחבורה אחרים או חלק אחר של רכבת תחתית. קטע קצר של רכבת תחתית חסר טעם. לו היתה רכבת קלה או מסלול נע מתחנת הרכבת והאוטובוסים העירונת עד לכרמלית היא היתה נהית שמושית.
    בהונג קונג יש מסלול של מדרגות נעות באורך 800 מטר במעלה ההר שחוצה את כל הרחובות. לו היה דבר כזה במקום הכרמלית היה קל לקפוץ ולעלות ולרדת בכל רחוב ונקודה. זה הרעיון שיאיר הציע והוא שמושי ומהיר מכיון שהוא בקו ישר.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Central%E2%80%93Mid-Levels_escalator_and_walkway_system

    http://en.wikipedia.org/wiki/Hong_Kong_Tramways

    אהבתי

  8. אורי, הרכבת לפיק ויקטוריה מזכירה קצת את הכרמלית באופיה התלול.
    כשהייתי בהונג קונג התרשמתי מכמה שהרכבת התחתית צפופה ויעילה. זה היה בתקופה של המהומות הגדולות ובלעדיה בכלל אי אפשר היה לנוע ממקום למקום.

    אהבתי

  9. לגבי המכונית ללא נהג אני קצת פחות אופטימי ממך ולדעתי זה עניין ל-2040 בערך.
    המוניות של ימינו כוללות חמישה מושבים, בעוד שמונית ללא נהג יכולה להיות קוביה קטנה שמתאימה לאדם אחד. אני מאמין שמכוניות לחמישה יוחלפו בכאלו קוביות, מה שייצור המון מקום פנוי על הכביש. גם שיטת הרמזורים היא פרימיטיבית ואיטית מאוד ותוחלף באחרת. תיתכן גם העלאת מהירות, וזה תלוי בהמצאת פתרונות בטיחות מעולים, גם להולכי רגל.
    אבל לדעתי השינוי הכי גדול יהיה שהמון אנשים יוותרו על נסיעה לבדם ויעברו לנסוע רק עם זרים, כמו במוניות שירות. הרי בעיר גדולה לעולם אינך היחיד שנוסע לאיזה כיוון. למה לא להשתמש באלגוריתם שיחבר את כל הנוסעים יחד. תיאורטית זה פתרון שכבר היום אפשרי ובשימוש. רק שלשום אובר התחילה ליישם זאת בלוס אנג׳לס. אבל כל עוד אנשים מחזיקים מכונית פרטית הם יעדיפו להשתמש בה. המהפכה האמיתית תקרה כשתהיה אלטרנטיבה זולה למכונית הפרטית, שרוב האנשים יעדיפו להשתמש בה. אפשר להגיע לכך על ידי רשת מסועפת של רכבות תחתית כמו בניו יורק או בהונג קונג אבל לדעתי אפשר גם על ידי המצאת רכב ללא נהג.

    אהבתי

  10. לא התייחסת לזה בפירוש, אבל נשאלת גם השאלה האם אוטומציה כזו תחליף מערכות של הסעת המונים לחלוטין? ניסוח אחר לשאלה יהיה: האם יהיו רק מוניות ללא נהג, או גם אוטובוסים ללא נהג או אוטובוסים בכלל?

    אני חושב שגם בעולם בו יש אוטומציה מלאה בתחבורה יהיה צורך בכלי רכב עם קיבולת גדולה שנוסעים במסלולים קבועים, כמו אוטובוסים. השילוב שלהם עדיין ייעל את המערכת עבור כולם, כי גם אם נייעל במאות אחוזים את התנועה של "פרייבטים" (במונח הרחב של המילה אם חלקם הגדול יהיו מוניות), הן עדיין יתפסו ביחד הרבה מקום על הכביש, מקום שיהיה אפשר להקטין עם אוטובוסים ללא נהג במסלולים להם יש ביקוש גדול.

    אהבתי

  11. נראה לי שעלות שכר נהג אוטובוס היא רכיב נמוך יחסית בהוצאות על קווים של אוטובוסים. גם אם מפעילים של אוטובוסים בקווים קבועים יישארו, יכולתם להתייעל עוד בשל הטכנולוגיה החדשה תהיה מוגבלת.

    אהבתי

  12. 1. אני שמח על הקישור שהביא אורי מהונג-קונג. אני בהחלט מאמין ברעיון של מערכת מסועים ומעליות (כמובן בשילוב עם מערכת אוטובוסים/רכבת קלה/תחתית) ואני שמח לראות מקום שזה עובד. זאת מערכת שבימי לחץ ניתן להפעיל את כולה ע"י עובדים (נהגים, כרטיסנים, מידענים וכדומה) ובימי מנוחה מפעילים את החלקים האוטומטים וניתן להתנייד ברגל בנוחות וברוגע בין שאר החלקים (מלבד תחזוקה ונספחים שדורשים כ"א מצומצם).

    2. זאת אכן חוויה ספורטיבית לרדת במדרגות מהכרמל לים, אבל זאת גם הסיבה (אחת הסיבות) לאורבניות הגרועה של חיפה. המדרגות מתאימות לספורטאים אבל לא לאנשים מן היישוב, בעיקר כשאנחנו בעידן שבו יש מכוניות. חיפה היא עיר מדהימה כשיורדים מהכרמל לים אבל מאכזבת כשעולים מהים לכרמל. פעם אחת הלכתי לבקר חולה בבית-חולים פלימן ותכננתי לחזור משם ברגל. בסוף הגעתי במכונית ולכן נאלצתי לחזור איתה. כששהיתי במרפסת העליונה של פלימן אפשר היה להתפעם מהאורבניות של חיפה אבל גם לשמוח שבסופו של דבר הגעתי ברכב ולא אצטרך לחזור ברגל את ה"עליות והמורדות היפים". מה שמלמד ש"מה שרואים מכאן לא רואים משם" כמו נהג המסוק שטס מעל פקקי התנועה ומדווח עליהם. מלמעלה זה מחזה עוצר נשימה אבל לנהג במכונית למטה זאת חוויה אחרת לגמרי.

    3. אני לא מכיר את סן-פרנסיסקו ולכן לא אוכל להתייחס. עם זאת אני מבין שסן פרנסיסקו עולה ויורדת אך מישורית ברובה. זה לא המצב של חיפה. חיפה היא עיר של רכסים, כלומר מספיק שפנית ברכס הלא נכון והגעת לשכונה אחרת לגמרי, שאינה מחוברת לשכונות אחרות. אני מבין שסן-פרנסיסקו עדיין מקיימת רשת (גריד) של כבישים ומדרכות ולכן ניתן ללכת יותר ברגל, גם אם זה מחייב לעלות ולרדת. מכאן החשיבות של מעליות ומסועים בכדי לחבר את השכונות שאינן מחוברות כיום.

    4. כללית, אני חושב שלחיפה פוטנציאל עצום ובלתי ממומש.

    5. הכרמלית כפי שכתב אורי לא מובילה לשום מקום. היא מנותקת. קו שמחבר שתי נקודות, הוא אמנם מתמטית קו בהגדרתו, אבל אם הוא לא מוביל הלאה הוא לא קו כלכלי ולא קו אורבני. ובעצם זה הסיפור של הרכבל המתוכנן – לכשעצמו הוא לא מוביל לשום מקום מלבד לאוניברסיטת חיפה. ראו גם התייחסות בלינק שצירף יוסי לאור.

    6. יש בדבריך שמדרגות נעות ציבוריות חלק מהזמן הן לא עובדות. ואכן במודל שלי (של מערכת עירונית שמנהלת את המסועים, הדרגנועים והמעליות) אין מספיק תמריץ לעירייה ועובדיה לקיים מערכת מתפקדת ברמה גבוהה.

    7. לגבי "סביר להניח שבתוך הציבור הדתי עצמו יתפתח ויכוח האם מותר לנסוע בשבת במכונית ללא נהג" – אני פחות רואה מצב שציבור דתי משתמש במכונית רובוטית בשבת, אבל בהחלט רואה בעיני רוחי שימוש בשבת במערכת קבועה ולא ניידת, קרי מסועים, מעליות ומדרגות נעות. זאת הרחבה של מעלית שבת וייתכן שרוב הציבור הדתי ישתמש בה.

    אהבתי

  13. יש משהו מתסכל בכך שחיפה, עיר כה יפה ומלאת פוטנציאל, לא מצליחה להתקדם לחזונו של הרצל על עיר נמל גדולה ומשגשגת. תל אביב תפסה את המקום שייעד לה. כבר שנים לא הייתי בה אבל ממה שאני זוכר נראה לי שלבד משדרות מוריה אין שם אורבניות אמיתית מהסוג שמפתה את הצעירים בתל אביב.

    אהבתי

  14. גם שדרות בן גוריון משגשגת וגם מקומות נוספים. אבל אני נאלץ להסכים שחיפה לא מגיעה למקום שהייתה צריכה להגיע עיר נמל עם 2 אוניברסיטאות (ומוסדות אקדמיים נוספים), בעלת אוכלוסייה גדולה, תחבורה ציבורית טובה ומחירי דיור נוחים.

    אהבתי

  15. לא יאיר זה לא חבל, עדיף שחיפה תשאר מנותקת וכמו שהיא באופיה היחודי שלא השתנה הרבה כמו מקומות אחרים ועם מחירי דיור שפויים.

    מאז בניית המדרגות הנעות שחוצות את ההר בהונג קונג האזורים מסביב למדרגות התפתחו והתייקרו מאד. לרדת ולעלות ולזגזג אפילו ברכב מתיש ואיטי. במדרגות נעות אין פקקי תנועה ואתה יכול ללכת עליהן אם אתה ממהר וכמות עצומה של אנשים נעה עליהן בזמן קצר. משנים את כיוון המסועים והמדרגות בשעות שונות והתחזוקה שלהן נעשית בלילה. יש קטעים שיש עליהם חיישנים כך שהם לא עובדים אם אין אנשים. איזור מסדה יכול להיות נשכר מאד מהכרמלית לו היה אפשר להגיע אליה מהתחנה המרכזית.

    עמית- אוטובוסים ללא נהג ישפרו מידית בהרבה את התחבורה. הרכבת התחתית בהונג קונג מגיעה לתחנות בהבדל של שניות בין רכבת לרכבת. יש תאום בין רכבת מגיעה לרכבת המשך מהפלטפורמה ממול כך שאתה יכול לרדת ולחצות מיד לרכבת ההמשך שלך בלי לחכות לה. לפעמים אנשים חוסמים דלתות והן נפתחות בשנית ומעקבות את הרכבת ולפעמים יש מעט או יותר נוסעים, רק מחשב-נהג יכול לשלב את השינויים בתנועה בצורה שהזמן יהיה מנוצל מקסימלית בלי שרכבות יתנגשו או בלי רווח גדול ביניהן. כך יהיה גם עם אוטובוסים ממוחשבים שיוכלו לנצל את הזמן ולתאם בינהם הרבה יותר מאשר בן אדם יכול לעשות וזה יהיה משמעותי. ויעילות כזו פרוש פחות צורך באוטובוסים ועלות נמוכה. תחשוב על עולם ללא רמזורים וללא תאונות דרכים.

    אהבתי

  16. תמריץ , מעניין.
    תמיד היה תמוה בעיני שב 70 שנה האחרונות אין שינוי מונומנטלי בשוק התחבורה בעוד שבמאה שנים לפני אותם 70 שנה היו מספר שינויים מונומנטליים.

    מה מחזיר אותי במחשבה לתגובה הזו של אורי.
    http://tinyurl.com/qhhcwjj

    אהבתי

  17. די הרבה התפתחויות מתחוללות בהתפרצות, בעלית מדרגה ולא בתהליך הדרגתי רציף. לא רק התפתחויות טכנולוגיות, גם התבגרות והזדקנות.
    אחרי עלית המדרגה יש טחינה של המידע החדש וכל הפיתוחים הם ואריאציה של הצעד האחרון. כך גם בתחבורה. היה צורך שענף המחשבים יבצע פריצת דרך כדי שידחוף תחומים אחרים. אין לנו מכוניות שטסות או צוללות, או רכבות מהירות מאד ואפילו לא סקטים חשמליים, משהו שראיתי בטינטין משנות החמישים. אפילו ההולה הופ לא מסתובב לבד.
    הרבה התקדמות לא ארעה בתחבורה ב 70 שנים אחרונות אבל נראה שאנחנו ממצים את השילוב של התפתחות הטכנולוגיה בחיי היום יום ונמצאים קרוב לשינויים גדולים. עדיין זו לא עלית מדרגה או ליגה. אלברט אינשטיין נפטר באמצע שנות החמישים, הוא לא היה נדהם מחידושי העולם הנוכחי, הוא היה מצפה ליותר מזה. גם בזמנו היתה פולקסווגן חיפושית.
    אנחנו נמצאים בתהליך עלית מדרגה בהתפתחות חברתית, דרך חיים וחברה שמזכירה את "ישנוני" של וודי אלן.
    אולי באמת חסר טעם לבנות רכבת תחתית כיום מהתחלה כשבעוד מספר שנים יהיו פתרונות יעילים וזולים יותר. אפילו לא ניתן להשתמש בה כמקלט מהפצצות כי הטילים של היום מהירים.

    אהבתי

כתיבת תגובה