הפרדוקס של האליטות השמאלניות

אירועי הימים האחרונים סביב פרס ישראל מביכים אמנם, ומפגינים את נטייתו של ראש הממשלה נתניהו לאבד עשתונות ערב בחירות שבהן מצבו בעייתי. אבל יש בהם גם כמה ניצוצות של עניין. הכי מעניינים הם דבריו של עמוס עוז (בעיניי גדול הסופרים שחיים כיום, אולי לא רק בישראל), וכך אמר עמוס עוז בתגובה לשערוריית הפרס:

שמעתי אתמול את ביבי מסביר שפיטר אחדים משופטי פרס ישראל בספרות בנימוק מעניין ש'יש הרבה מגזרים בחברה שלא מיוצגים בוועדות השופטים של הפרס'. נשמע מאוד דמוקרטי. קרוב ל-70% מהחברה לא קוראים ספרות – אולי 'ישראל היום' כן- אבל לא ספרות. האם בוועדת הפרס צריכים להיות 70% שלא קוראים ספרות מסיבות דמוקרטיות?

אפשר להתווכח על דבריו של עוז, אבל בהתאם למה שטענתי באחד הפוסטים הקודמים, די בטוח שעקיצתו משקפת אמת – הנוכחות השמאלנית בוועדות הפרס משקפת היטב את העובדה שהאנשים שטורחים לקרוא ספרות איכותית הם אינטליגנטיים, משכילים, ומן הסתם נוטים לשמאל ברובם.  עוז כבר הספיק לקבל תגובות חריפות על דבריו, תגובות שנובעות מההנחה שהאליטה לא אמורה להתגאות בהיותה אליטה ואם תעשה כן הרי היא מתנשאת וחצופה. ספק אם גם בשמאל עצמו הדברים מצטלצלים היטב – על אף היותם אמת לאמיתה. זו נקודה שנוגעת לפרדוקס קשה המצוי במוקד ההשקפה השמאלנית. השקפה זה גורסת שלכל התרבויות צריך להינתן יחס של כבוד ולעתים מגיעה לרלטביזם תרבותי ממש, כאילו הכול יחסי, ואף תרבות לא יכולה לטעון לעליונות על האחרת. בקצרה, תמיד השקפת השמאל מדגישה את השוויון בין בני האדם. וכאן מתעורר הפרדוקס – הרי קיומה של האליטה השמאלנית עצמה, זו שהשוויון בין בני האדם כה חשוב לה, מוכיח בעצמו את ההיפך משוויון. הנה ציבור קטן של אנשים שמשוכנע בהשקפת עולם אחת, נבדל באיכויותיו האינטלקטואליות, ובשל הפער המהותי בינו לבין שאר בני האדם, הוא כל כך מתקשה לגייסם לצידו, אז היכן כאן השוויון?   חוסר השוויון בין בני האדם הוא חרב פיפיות עבור השמאל. מצד אחד הוא עצמו מהווה סתירה מוחלטת לאמונותיו ולהשקפותיו. מצד שני השמאל יכול להתגאות בכך שבתוך כל קבוצה של בני אדם, אלו ששווים יותר מבחינת איכויותיהם האינטלקטואליות והישגיהם המדעיים יהיו אלו שייטו יותר לכיוונו.

159 תגובות בנושא “הפרדוקס של האליטות השמאלניות

  1. מאמר טוב ונוגע בעקב אכילס של השמאל הישראלי "פרדוקס הזהות " ..האליטה בישראל מעולם לא הגדירה את עצמה כמחנה שמאל אומנם יש בניהם אנשים שבאופן מופגן יצאו כנגד ההתישבות ביו"ש ובכלל נגד כל סיפוח של שטחי המריבה אבל יש כמוהם גם בקרב יהודים דתיים ובימין הליברלי האם גם הם חלק מהשמאל הישראלי..? בוז'י העיר לעיתונאים אשר הגדירו אותו כמנהיג מחנה השמאל בישראל הוא הדגיש שהמחנה הציוני זה מרכז ולא שמאל והוא צודק גם רוב רובם של אלה המוגדרים כ"אליטה שמאלנית" הם למעשה מרכז, ליברלים בדיוק כמו חברי המפלגה הדמוקרטית באמריקה או הירוקים בגרמניה..

    אהבתי

  2. יש כאלו ששוים יותר. האם ההשכלה שלהם מאשרת להם את הזכות לבחור מה טוב ועדיף עבור הפחות משכילים והשונים מהם?
    מה יהיה אם השופטים יחליטו לתת פרס ישראל לחנין זועבי מטעמים של פוליטיקלי קורקט? האם זה ישקף את דעת הקהל הישראלי או איכות שהישראלי הממוצע לא יכול להבין?
    ביבי צודק, השופטים לא משקפים מדינית את כלל האוכלוסיה. יכולים להיות אנשי איכות משכילים שאינם משמאל ואין רע בכך שראש הממשלה מתערב. זו חובתו.

    אהבתי

  3. מה שאני טוען הוא שלא צריך לעשות מניפולציות חריגות כדי שהרכב הוועדות יהיה שמאלני, באופן טבעי זה יהיה ההרכב בשל נטיית האליטות לשמאל.

    אהבתי

  4. התעמקתי עוד במחקר המדענים של pew. כשמפצחים את המוגדרים עצמאיים היחס בין הנוטים לדמוקרטים לנוטים לרפובליקנים הוא 81 אחוזים מול 12 אחוזים.

    אהבתי

  5. תמריץ אני מחזק את דעתך בקשר לחלוקה של אנשים משכילים ומוכרים אשר רובם מגדירים את עצמם כאנשים המקורבים לליברלים ודמוקרטים באמריקה ובכל מקום אחר …רפובליקאים באמריקה הם לרוב אנשים שמרנים בדעותיהם נוצרים אדוקים פרוטסטנטים ורבים מהם עובדי אדמה פשוטים בעלי חוות חקלאיות הם הניגוד של אינטלקטואלים וקוסמופוליטים חסרי דת..השמאל המסורתי רחוק מכל אלה אשר מגדירים את עצמם כשמאלנים או כ"שמאל סלוני" אם נתבונן במרכיב החברתי של אותה תנוע בשם סריצה ביוון נווכח מהר מאוד שאחוז הליברלים בניהם הוא נמוך מאוד מרבית חבריה הם עמכה עובדי מפעלים מובטלים רבים קומוניסטים אדוקים ואקדמאים בעלי אורינטציה מעמדית או כהגדרתם מרקסיסטים כמו שר האוצר החדש וזה לא "שמאל סלוני".. אותם אנשים שביבי ניסה לפטר הם יותר קרובים לדעותיו הפוליטיות לפחות בתחום הכלכלי מאשר רבים וטובים מבין חסידי ארץ ישראל השלמה ובניהם אנשים בעלי השכלה ומוכרים בציבור..האם ראש הממשלה עושה טוב כאשר הוא מתערב בהרכב ועדת פרס ישראל ..?לדעתי לא כי לרוב הפרס מוענק לאנשים אשר תרומתם לתרבות מדע וחברה היא תרומה מוכחת ומקובלת על שכבה רחבה של אנשים בעלי השקפות פוליטיות שונות וחברי הועדה ערים לדבר..

    אהבתי

  6. הכתבה שהעלה תמריץ אינה רצינית, אז מישהו קשקש מסיבות פוליטיות, אין להאמין לכל בלוג או כתבה. בכל הסרטים של האחים כהן כתוב בהתחלה שהם מבוססים על ארוע אמיתי. בדיחה פרטית שלהם. לא סבירים המספרים של 6 אחוז רפובליקנים במדעים. עבדתי עם מהנדסים שהיו דתיים ולא היה להם קושי עם העובדה. הרבה מהנדסים עובדים במחקר ופתוח – זה מדע. רוב השמאלנים הם בפקולטות למדעי הרוח והבבלת. בארה"ב מחצית מהמצביעים הם רפובליקנים ורוב המיעוטים הכושים והעניים מצביעים לדמוקרטים, המסקנה הנובעת מכך היא שאחוז המדענים בקרב הכושים המקסיקנים והעניים גבוה מאד ביחס לאוכלוסיה. זה הגיוני?
    אם יש הבדל שמאל ימין באוכלוסיות זהות הוא יהיה זעיר. לטעון שאינטלגנטים פונים שמאלה וששמרנים תמיד מסרבים לקידמה זה הקצנה חריפה. אחוז הימנים המשתמשים בסמרטפון קטן מאחוז הדמוקרטים?
    למדתי באוניברסיטאות בארה"ב במדעים מדויקים וכל התלמידים כמעט בלי יוצא מהכלל הם מהגרים. הודים ויאטנמים סינים תאילנדים. מעט מאד אמריקאים הולכים למדעים מדויקים והאמריקאים חלשים במתמטיקה. רובם הולכים לחינוך מיוחד פסיכולוגיה ולמודי ספרות אנגלית ומשם ישר לתמיכה סוציאלית. מתמטיקה היא תחום חזק אצל אסיינים ובכלל מהגרים שלא דוברי אנגלית טובה ילכו למקום בו אין להם נחיתות.
    סביר שהמהגרים יצביעו לדמוקרטים גם אם הם בוגרי מחשבים ופיסיקה.
    המספרים שתמריץ מעלה לא רק לא נכונים אלא גם עיוות של המציאות.
    להזכירכם, בנוסף לבעלי הצווארון הכחול השיכורים והדתיים הרפובליקנים גם מהווים את האוכלוסיה העשירה. עשיר שהוא טיפש חסר השכלה? איך זה מסתדר לכם? זה לא הגיוני. א
    תעשו הפרדה בין הימין האירופאי הישראלי והאמריקאי. כל אחד שונה.
    גיא בתואר שלי מהאוניברסיטה יש S זה המילה סיינס. יש מדינות שהפקולטה להנדסה נותנת את התואר ולכן הוא מהנדס ומדען יש מדינות שהאוניברסיטה נותנת את התואר במדעים מדויקים תחת A שזה אומנות לכן הוא לא מהנדס אלא אמן. סתם הגדרה.
    גיא את הטענה של ההוא מהכתבה שהעלת שרוב המהנדסים שהוא מכיר חובבי ספרות ואומנות אפשר לפטור בפיהוק. כל דבר שיש לו פתרון יעיל הוא גם יפה, אבל מי קורא היום ספרות יפה? תראו לי למי יש זמן, תראו לי מהנדס או מדען שבזמנו החופשי קורא שיקספיר או דוסטויבסקי. המפלגות השמאלניות שלנו מורכבות מעורכי דין ועתונאים ואם זה נקרא אילית אז אני קוגלגר

    אהבתי

  7. היי אורי ,
    הוא אומר בכתבה שהמדענים חובבי ספרות ואומנות ולא המהנדסים.
    לגבי האוניברסיטאות – הם קודם כל קיימות בשביל הסגל.
    הם מתפרנסות מנתינת תארים.
    לכן הציונים הם החשובים ביותר אחרת מדוע שומרים אותם בכספת?
    המחקר הוא במקום האחרון.

    לגבי מהנדנסים. הטענות אינן חדשות גם במקומותינו. הן אפילו כבר עם זקן.
    הנה , צינור הדם בטכניון שאתה בוודאי מכיר.
    http://www.zeevgalili.com/2005/02/269

    אהבתי

  8. אורי, הייתי מחלק את המושג ימניות לכמה סוגי עמדות להבהרת הנקודה:
    עמדות דתיות שמרניות כגון התנגדות להוראת אבולוציה, להפרדת דת ממדינה, להפלות, לזכויות הומואים, לשימוש בתאי גזע וכו' – כאן אחוז אנשי האליטות שתומכים בימין שואף לאפס.
    עמדות שקוראות למדיניות חוץ ניצית – כאן כבר יש תומכים באליטות אבל עדיין במיעוט. ארצות הברית אינה נלחמת רק מתוך אינטרסים אנוכיים אלא גם מתוך אידיאלים דמוקרטיים ולכן יש קסם מסוים שמהלך גם על האליטות במלחמות כאלו. ככה התהוו הניאו שמרנים. למלחמות מתוך לאומנות צרה קשה מאוד לגייס אליטות בימינו.
    עמדות שקוראות למדיניות ימנית כלכלית. כאן יש לימין תומכים ליברטריאנים. גם זו עמדה חדשנית מבחינה אבולוציונית ומתאימה לאליטות. בנוסף יש אינטרס אישי של העשירים בעמדה הזו וגם דבר זה משפיע, אם כי הרבה פחות משחושבים. אבל גם כאן הבסיס של ימניות כלכלית זו קבלת אי שוויון כלגיטימי וקשה לרוב האנשים באליטות הכלליות להשלים עם כך. מצד שני האליטה הכלכלית כנראה כן ימנית. עובדה שהנהיגה באירופה מדיניות צנע (מטופשת).

    אהבתי

  9. גיא, אין הבדל בין מהנדסים למדענים. מהנדסים זה חלק מהמדענים.
    את הסיפור על צינור הדם לא הכרתי, עכשיו קח נשימה ותחשוב האם הסיפור הזה נשמע לך אמיתי? הגיוני? מעיד על משהו? מלמד משהו? יכול להיות שאם בעבודה היו שואלים אותך.. היית שואל : למה צריך? אבל כששואלים אותך בבית ספר כמה פועלים ממלאים בריכת שחיה אתה לא שואל מי יתרחץ בה וכשרכבת יוצאת מחיפה במהירות 100 קמ"ש אתה לא שואל איך קוראים לנהג הקטר.
    הסיפור על הדם זה סתם סיפור.

    אהבתי

  10. אורי , יש שם דיון בטוקבקים ( כמו אצלנו) שעונה על כל שאלותיך.
    אז מתוך כבוד למקצוע 🙂 שלנו אני לא אצטט ואגרום לך לכבדם ולקרוא גם אותם 🙂

    באגליה הויקטוריאנית ( בה התרחשה המהפכה התעשייתית והיו צריכים הרבה מהנדסים) לא הורשו המהנדסים אפילו להיכנס בשערי האגודה המלכותית למדעים
    משום שלימודיהם היו טכניים ותפקידם בפועל היה לשמש נוגשי עבדים לפועלים במפעלים.
    גם היום כמו שאומר כותב המאמר במגזין המכובד( לא להקשיב לי- זה טיעון מאוטוריטה והטעייה) מדובר בתרבויות שונות של המהנדסים ושל המדענים.
    מניסיון איש (טענה לא מדעית) אני נוטה להסכים איתו.

    אהבתי

  11. עיינתי בחלק מהתגובות בפעם הראשונה שקראתי, זה שאיזה קוקו שואל על צינור דם מעיד שהוא קוקו ולא שום דבר הגיוני אחר. זה פרובוקטיבי מלכתחילה. זו לא הדרך לבדוק מוסר, זה סתם מניפולציה זולה. אולי הוא צריך להיות מדען.
    אתה באמת חושב שמשהו לא בסדר בי שאני לא עוצר ואומר: זה באמת חכם, עמוק?
    תקרא את הבלוגרים השמאלנים, תקרא את ינשוף של דני שטוען שהוא לא שמאלני שהוא מרכז שפוי. הם רובם שם נשמעים כאילו שהם על סמים או יצאו מסרט של מונטי פייטון. הם נשמעים לך איליט? הם מציאותיים? הם אולי יודעים לדבר טוב יותר ממך ויש להם ציון טוב יותר ממך בהסטוריה של יפן הסמוראית אבל הם חיים בבועה עם אויר סגול, חסר להם בורג. בידי אלו היית מפקיד החלטות גורליות?
    החיים מסביב לך הם כולם טכנולוגיה, מי ממציא אותה? אתה מרגיש שאתה נוגש עבדים או טכנאי בעל דמיון מצומצם? אנחנו לא בתקופה הויקטוריאנית ואני לא יודע מה ההבדל כיום בין מדען למהנדס, די הרבה מהנדסים עובדים במחקר ופיתוח. אני יודע שאין מדענים בקרב אנשי הפקולטה לפילוסופיה מדעי הרוח וכל המקומות שרווים באנשי שמאל.
    אדם שמרן אמנם לא נחפז לשינויים אבל זה עדיין לא אומר שהוא מעכב את הקידמה, שהוא לא יזום או ימציא או יפתח בתחום שלו. זה שהוא פתוח לרעיונות חדשים בתחומים מסויימים זה לא עושה אותו לליברלי ושמאלני. בארצות שונות ההגדרה לשמרנות ולימין שונה. אין ספק שאיסור על מחקר תאי גזע נובע מסיבות דתיות, ימין, רפובליקני. אבל זה מקרה קיצוני יוצא דופן, אי אפשר להכליל על כל הימנים שהם דתיים פנטיים שחושבים שרק לאלוהים מותר.
    באותה מידה אני יכול לומר שתקציבים מוגזמים בתחום הרווחה מאיטים את הקידמה ומונעים תחרות של הטובים יותר.

    אהבתי

  12. אורי , זאב גלילי (כותב הפוסט) עונה שם.
    1. עובדה שהסטודנטים לא הציגו שאלות לשם מה צינור דם.
    2. עובדה שסנט הטכניון שוכנע שתוצאות הניסוי מחייבות הכללת לימודי הומניסטיקה.

    מבחינה אישית בלבד ובהכללה גסה מאד להרבה מהנדסים שפגשתי הייתה חשיבה שטאנצית ופחד מהלא ברור/מוגדר/מובן/ידוע. מצד שני היתה לי תחושה
    שהרבה אנשי שמאל שהכרתי פותרים את הפרדוקס שתמריץ תיאר
    ע"י צביעת המציאות במקרה הטוב והשלכת והכחשת הצד האפל מבחינתם( האנוכיות האנושית) על האחר וגינויו.

    במצבנו הפוליטי הנוכחי אני הייתי מפקיד החלטות גורליות בידי הימין אבל
    לא נראה לי שתמריץ טוען משהו כנגד זה גם בפוסט הנוכחי.

    אהבתי

  13. אורי, אמפתיה לאדם השייך לקבוצה חברתית אחרת היא עניין לא כל כך טבעי לבני אדם. כדי לחוש אותה בכל אופן צריך להיות מצויד בדרך כלל ברמה גבוהה של יכולת הפשטה, דהיינו איי קיו גבוה ובמוטיבציה לחרוג מהחשיבה האנושית המסורתית של אנחנו מול הם.

    אני עצמי אצביע לליכוד בבחירות הקרובות והייתי רוצה להאמין שדבר זה לא סותר את היותי חכם ובעל יכולות אקדמיות. אבל אני מודע לכך שהצבעה לימין היא עמדת מיעוט בקרב היותר משכילים.

    אהבתי

  14. איכשהו הסיפור על הצינור נראה לי מקביל מעט לבדיחה הקלאסית על אדם ששאל מה עליו לעשות כדי להתקבל לחוגי כהנא. אמרו לו:תזרוק אבנים על ערבים ועל צפרדעים. "למה על צפרדעים?" הוא שאל. אמרו לו:"התקבלת".

    אהבתי

  15. כן , מבחן הצינור הוא מבחן קבלה מעולה לחוגים טכנוקרטים.
    המונח טכנוקרטיה משמש לתיאור משטר חברתי שבו לשיקולים של יעילות טכנית ומינהלית יש עדיפות על שיקולים אחרים – אישיים, חברתיים, אידיאולוגיים…
    ( סתם נזכרתי בדיכאון שחשתי בגיל 22 שהסתובבתי בטכניון וחשבתי להירשם לשם 🙂 , גם יצא לי לעבוד עם כמה מהנדסים … שאללה יוסטור! – לא מאחל לאויבי)

    בקיצור , לדעתי השמאל הוא אובר-קווליפייד בתכונותיו(שתמריץ ציין לעיל) להתמודד בסביבה שבה אנו חיים ולא מבין מבין זאת.

    אהבתי

  16. אהבתי את הבדיחה של תמריץ "למה על צפרדעים..?" וזה מחזק את דעתי שהרציונל של בני אדם מוביל אותם בסופו של יום לאן שהם באמת רוצים להגיע באופן מודע ובלתי מודע הכל מתוך פוזיציה אישית..האליטה השמאלנית קרי האינטלקטואלית בישראל ובכלל מרגיזה אותי בגלל הצביעות של אותם אנשים..זכור לי מקרה של עובדי ניקיון באוניברסיטה ת"א עובדים אשר הועסקו על ידי קבלן וזה השיג עבור עצמו תנאים כספיים משופרים ובזכות זה גם העובדות נהנו משכר טוב יותר מהמקובל בענף זה.. כעבור שנתיים ללא הודעה מוקדמת אנשי המנהלה האקדמית ביטלו את ההסכם עם אותו קבלן והכניסו קבלן מתחרה ועקב כך פוטרו כל העובדות..העובדות פתחו בשביתת שבת מול האוניברסיטה וטענו לקיפוח אולם אף מרצה או דיקן לא הופיע בפניהן ההפך הזמינו משטרה ואלה פיזרו את השובתות מדובר בנשים ממעמד סוציו אקונומי נמוך ולמרות שהעובדות לא הועסקו במישרין על ידי האקדמיה הן היו ראויות להסברים ואולי גם לתמיכה וזה לא קרה..אותם אנשים הנקראים שמאל או ה"אליטה השמאלנית" בקרב אנשי אקדמיה פועלים מתוך אינטרסים אישיים צרים משלהם מרביתם זכו לתנאיי העסקה משופרים בשכר בקביעות בתנאיי פרישה וכ"ו חס מלהזכיר את המילה הפרטה.. סוציאליזם בישראל מיועד לאנשים מובחרים מנגד קפיטליזם לאומללים וסתם עמכה מהמעמד הנמוך ובינוני מכאן השנאה לשמאל בישראל "אחד בפה ואחד בלב"..אין פרוש הדבר שאני מתכוון להצביע עבור הליכוד ובראשם נתניהו הם בעיני לא טובים יותר מאותו מחנה הקרוי המחנה הציוני שתי המפלגות עבודה וליכוד שיתפו בניהם פעולה במשך שנים אלה שתי מפלגות שאחראיות לעיוותים חברתיים וכלכליים במדינת היהודים..אחד הוא ליכוד א' והשני הוא ליכוד ב' אין שוני בניהם לדעתי אם מסיבה כל שהיא מדינת ישראל תדרדר כלכלית כדוגמת יוון מעמדן של שתי המפלגות ישחק בדיוק כמו שקרה למפלגת פסוק הסוציאל דמוקרטית ומפלגה מימין מרכז רק אין ודאות שניראה כאן מהפך דומה לזה שביוון המהפך השמאלי רדיקלי לעניות דעתי יהיה כאן בדיוק ההפך מהפך ימני רדיקלי..?דעתי בלבד הערכה לא נבואה הכל יכול לקרות גם אחרת..

    אהבתי

  17. תמיד האמנתי שכאשר אנשים פועלים מאינטרס אישי, אז אזורי מוח אחרים לגמרי שלהם פועלים מהאזורים שפועלים בשיקולים פוליטיים.. למשל יש סוציאליסטים גדולים שלא חסכו אף טריק כדי להעלים מס. כך שיכול להיות אדם עם הדעות הכי מתקדמות לגבי עובדי קבלן, אבל ברגע שמגיע למצב שבו יש לו אינטרס אישי בנידון, יתנהג אחרת לגמרי.
    הדוגמה היוונית של שתי המפלגות הגדולות שקרסו שם מאוד מעניינת. ברור שגם בארץ יכולות להיות נסיבות כאלו, אבל מכיוון שזה יקרה במשבר חריף מאוד, בוא נקווה שלא יקרה. האמת כבר קרה משהו דומה ב-2006 עם קדימה, שהחליפה את הליכוד ואת העבודה, אבל אז היה מקרה מעט שונה כי שרון בא מלב הליכוד.

    אהבתי

  18. לגבי המחקר שהביא נדב אייל:
    מדע הוא עניין חשוב ומכובד אבל כעיסוק הוא כמו הרבה מקצועות – מושפע ממצב סוציו-אקונומי, משפחתי, חינוכי וכדומה. זה שרוב המדענים הזדהו עם הדמוקרטים לא אומר שרוב החכמה בצד שמאל, אלא או שרוב המדענים הם שמאלנים או שזה צו האופנה להזדהות עם ה"צד הנכון". (והאמת היא כנראה ממוצע של שתי התשובות גם יחד).

    לגבי הויכוח על מדע והנדסה:
    מדובר בדיסיפלינות מחשבה שונות אבל בוודאי שמה שנחקר ומפותח בתחום ההנדסה נכנס להגדרה של תמריץ לגבי חדשנות, פיתוח, יציאה מהמסגרת, חשיבה מחוץ לקופסה ושאר סופרלטיבים [המוענקים לאליטות השמאל]. ובוודאי שהוא מקדם את חיינו ומחשבתנו. [ואני עדיין טוען כמו אורי ששיעור הימניים בקרב המהנדסים גבוה משיעורם בקרב מדעני הרוח].

    לגבי עמוס עוז:
    אם יש אדם שמייצג בחייו ובפועלו את השמאל – זה עמוס עוז. כשאומרים אליטה שמאלית – הוא ישר קופץ בראש. הוא הדוגמה האולטימטיבית כיצד השמאל עבר מטמורפוזה ממוביל וחלוץ (קיבוצים / מושבים / מפעלים / התיישבות / חומה ומגדל / תעשייה / מים / הגנה / השומר / ציונות מעשית ….) למוכיח בשער (אקיבוש / אקיבוש / אקיבוש / אקיבוש / אקיבוש / אקיבוש ….). [כאילו שכל בעיותינו יפתרו ביום שבו נצא משטחי יו"ש ולמחרת לא יהיה על מה לריב].

    ועמוס עוז מגלם במדויק את הבעיה של השמאל – רטוריקה גבוה וניכור. אותה רטוריקה שכולאת את השמאל במין מטריקס פוליטי סגור ואשר מקשה עליו להפיץ את דעותיו, ואותו ניכור קר ואפור שמונע וימנע מהעם להצביע לשמאל.

    אני רוצה להצביע על קו עדין וחלש שלא מגיע לדיון הציבורי וזה ההשפעה של השמאל על הירידה מהארץ. אני רואה קשר בין הנוכחות המסיבית של עמוס עוז וחבריו בטרקליני ברלין (על משקל "השמאל הסלוני" של מירון) לבין ה"סצנה הישראלית" בברלין. עוז וחבריו מפגינים יאוש ותסכול כזה שגורם לדה-מורליזציה שסופה ירידה מהארץ. אני לא אומר להם שזה טוב ולא אומר להם שזה רע (לדעתי האישית זה רע) אלא שהם צריכים להבין את השלכות של המעשים שלהם.

    אודה ואומר שאני לא מסוגל להבין מדוע סופרים אמורים להוביל את הציבוריות הישראלית? כלל לא ברור לי מדוע השמאל רובץ בפתח ביתו של עמוס עוז להאזין לכל המייה ורחש לב שלו, ומדוע הימין מתעצבן בכל פעם שהוא פותח את הפה. כציבור ויחידים אנחנו שואבים מאנשי רוח, אבל לתת להם להוביל ולעצב את חיינו – זה לא נראה לי הדבר הנכון.

    אהבתי

  19. גיא, צינור הדם הוא תרגיל תאורטי, אם מישהו היה שואל מה הצורך בצינור זה היה רק למטרת שיפור הפתרון לא למטרת מוסר. אם מתרגל שלי היה שואל את השאלה המופרעת הזו לא היתי מנסה להתעסק אתו בשאלות. אין ספק שלו זה היה מקום עבודה היינו שואלים. הסנט של הטכניון השתכנע מסיבות של "מה יגידו עלינו". כבוי שרפות גם הוא לא רוצה להתעסק עם פוליטיקלי קורקט. אם המרצה היה נותן גם אופציה לענות על השאלה עם מיץ גוייבות אני משוכנע שהרוב היה מעדיף לפתור את השאלה הזו וזה היה המבחן לצמאון הדם של המהנדסים.
    כשצריך להגיע להסכם בטחוני עם הפלסטינים למי אתה רוצה לתת את היכולת להחליט? לא עדיף מישהו שיש לו פחד מהלא ברור/מוגדר/מובן/ידוע, על אחד שפוטר בעיות "ע”י צביעת המציאות במקרה הטוב והשלכת והכחשת הצד האפל ( האנוכיות האנושית) על האחר וגינויו."
    מהנדסים היו ילדים שלא מבינים בני אדם ולא טובים באינטראקציה חברתית, לכן הם נמשכו לתחום הטכני שם החוקים ברורים והעבודה אינדבידואלית, שם הם מוצאים עצמם עובדים עם אנשים כמותם ולכן הסוציופטיות שלהם רק מקצינה. לפחות הם מודעים לזה, בניגוד לעובדי מדינה.
    אובר קוואליפייד – מצויין. אשתמש בזה כקללה מהיום והלאה.

    אמפתיה לאדם השייך לקבוצה חברתית אחרת צריכה להעשות במידה, אני לא צריך לעשות את זה על חשבון עניי עירי ולא על חשבון המבריקים והמוצלחים שייצרו וימציאו לרווחת כולנו. הרי הסכמנו פה שהתפתחות הטכנולוגיה שנעשתה ע"י יחידי סגולה הועילה לכלל יותר מאשר אי פעם בהסטוריה.

    רטוריקה גבוה וניכור- תאור תמציתי ומדוייק. גם אני לא מבין מדוע סופר או ספורטאי יודעים טוב יותר בעניני פוליטיקה.

    מחקרים מציבים את בריטניה בראש טבלת השמנים ביבשת, עם תחזיות לפיהן יותר ממחצית האוכלוסייה הבריטית תסבול מהשמנת יתר קיצונית עד 2050. בשלושת העשורים האחרונים רמות השמנת היתר הקיצונית בבריטניה שילשו את עצמן ואף יותר מכך. לפי נתוני ארגון המזון והחקלאות של האו"ם, שיעור הבריטים הסובלים מהשמנת יתר קיצונית עומד על כמעט 25%, לעומת 15.6% בצרפת הממוקמת עשירית ברשימה. מקרב מדינות ה־OECD יפן היא הרזה ביותר, עם 3% הסובלים מהשמנת יתר קיצונית.

    אהבתי

  20. בוקר טוב, אורי.
    בין היוזמים של התרגיל היו גם אנשי אצ"ל לכן סביר להניח שהם היו יותר מחוסנים
    ל"מה יגידו עלינו". נראה לי גם שבזמנו עוד אפילו לא נטבע המונח "פוליטיקלי קורקט" . בכל מקרה באותם זמנים התעסקו להתרשמותי יותר בעשייה ופחות בפוליטיקה. ייתכן דווקא שהם פעלו נגד הקונסנזוס כשהתעסקו באותם זמנים בענייני אתיקה.
    לגבי צמאון הדם של המהנדסים – עקב טרואמות עבר אתם אני מודע שקשה לי להיות אובייקטיבי ונטול דעה קדומה כשאני בא לשופטם.
    לגבי הקטע שציטטת (I'm honored) שכחת לצטט שאמרתי חד וחלק.
    "במצבנו הפוליטי הנוכחי אני הייתי מפקיד החלטות גורליות בידי הימין"

    יאיר, אני גם מסכים ל"רטוריקה גבוה וניכור- תאור תמציתי ומדוייק".
    כמו שאמרתי הניכור הוא קודם כל מהצד אפל(מה שהם מחשיבים) באישיות
    ואז מחוסר יכולת להתמודד הוא מושלח החוצה אל האחר הקרוב.

    אהבתי

  21. יאיר, ברור לי שמהנדסים נמצאים ימינה בדעותיהם ביחס לסוציולוגים למשל. אבל אני משער שגם הם ממוקמים משמעותית שמאלה ביחס לכלל האוכלוסיה.

    אהבתי

  22. 🙂 , הוא שאמרתי.
    רק בתרבות המהדסית ובראש של המהנדס יכולות לחיות המאות 12 ו ה21 לחיות ביחד.

    (*)המגיב הוא אנטי-אנג'ניירי מוצהר וגאה.

    אהבתי

  23. לגבי ירידה מהארץ, כתבתי פעם דעתי בנושא: http://tinyurl.com/oxxp9df.
    הירידה מהארץ היא בעיקרה נושא כלכלי, ולא סתם רבים מאוד מצביעי הליכוד בין היורדים בלוס אנג'לס ובמיאמי. אפילו כשמדובר בדתיים, שאין ספק שלהישארותם בארץ או לעלייתם אליה יש מוטיב ערכי משמעותי, יש גם עניין כלכלי מאוד חשוב – העלות היקרה של חינוך יהודי בתפוצות.
    מנגד, כל מי שמקדם פה סוציאליזם מבריח אנשים מהארץ, ונתניהו שתרם מאוד ליכולתם של המוצלחים להצליח השאיר הרבה אנשים פה, ימניים ושמאלניים כאחד.

    אהבתי

  24. לגבי הפן הכלכלי אתה כנראה צודק, ומבחינת המסה שלהם הם כנראה הרוב כי מדובר במשפחות בעיקר. אבל יש גם "ירידה תרבותית" של צעירים שעוד לא נכנסו לשוק העבודה או כאלו "שמחפשים את עצמם" אישית ותרבותית. לא מדובר בירידה משמעותית מבחינה מספרית אלא אקט תרבותי-מחאתי בעיקרו. אתה צודק שאין לכך משקל מספרי, אבל יש לכך משקל מורלי.

    לגבי עלות של חינוך יהודי – אתה צודק לחלוטין. זה מניע מאוד מאוד משמעותי, אבל הוא רלוונטי למשפחות ולא ליחידים/זוגות.

    לגבי דבריך על הסוציאליזם אני מסכים גם כן. זה מעמיד מחדש את קמפיין המחוברים של דמרקר באור חדש. בימי הסוציאליזם מי שלא היה מחובר לשלטון מפא"י ולא זכה לעבודה מוגנת ששכרה בצידה נאלץ לרדת, אבל היום הוא וילדיו יכולים לעלות וליהנות מרמת חיים טובה. כנראה תמיד היו ויהיו מחוברים, השאלה למי.

    הסקר שצירפת די מתאר את מה שטענו כאן. עם זאת אני חושב שבישראל המספרים יהיו נמוכים יותר (יותר נוטים לשמאל מאשר בסקר האמריקאי בגלל שהשמאל הפך לבון-טון המקומי ובגלל שההגדרות של ימין ושמאל אצלו לא חופפים את הדמוקרטים והרפובליקנים בארה"ב), אבל הכיוון לדעתי דומה: מהנדסים הם יותר ימנים ממדענים, בעיקר מדעני הרוח.

    מאוד הזדהיתי עם תשובת של הטקסני:
    Engineers are conservative because they HAVE to make things work. Otherwise a plane crashes, or a bridge fails or a building falls over. Scientists are like weathermen – if wrong …. so what? Just redo what you wrote and start over.

    אני חושב שבמידה מסוימת זה גם מייצג את ההבדל בין השמאל לימין.

    אהבתי

  25. תמריץ, אני מניח שהתכוונת לומר ממוקמים משמעותית [ימינה].
    הקישורים מעניינים.

    אני כמובן רוצה להוסיף בהקשר של מהנדסים שרומא היתה תרבות של מהנדסים ובעיקר בנויה על מסורת. כנראה בשל כך הם שרדו אלף שנה במערב ועוד אלף שנה במזרח. מצד שני אנחנו שילמנו ביוקר על עיקשותם. יוון הייתה יותר תרבות
    המבוססת על מדע – הם לא החזיקו הרבה זמן אבל רומא אימצה את התרבות היוונית ובעזרת קידוש המסורת וההנדסה הייתה כאמור שלאגר היסטורי.

    יאיר, גם אני אהבתי את הציטוט של הטקסני.

    אהבתי

  26. אי אפשר לשלול את ביבי לחלוטין יש לזכותו גם נקודות חיוביות בנושאים מסוימים בכלכלת ישראל אותה הוא שרת כשר האוצר וזה לצד הרבה נקודות חובה כראש ממשלה של מדינת ישראל ובשורה תחתונה האיש הצליח בתור שר האוצר ונכשל בתור ראש ממשלה..אפשר להבין אותו אבל אי אפשר לקבל אותו הוא התחנך בארה"ב גילה הרבה הזדהות ואהדה למפלגה רפובליקאית השקפתם הכללית ובמיוחד בכלכלה התאימה לאישיותו כאדם שאפתן ואינדיווידואליסט קשוח חסר פשרות..מדינת ישראל בתחילת דרכה ועד 1977 התנהלה כאומה בהתהוות התפיסה הבולשביקית של מפא"י התאימה לזמנים ההם והכל התנהלו כמשפחה אחת גדולה ועם לא מעט קילקולים חברתיים.. המהפך השלטוני ב1977 שינה את ההתנהגות והציפיות רבים וטובים שרק אתמול הצטופפו במסדרוני מפא"י וחילקו שבחים לגלדיאטורים של המימסד דאז הם אלה שדחפו מלמטה לשינוי בשלטון ובחברה וזה מה שהביא למהפך הפוליטי בישראל .."מפאיניקים" שבעים ומדושני עונג מהשמנה של הכלכלה והחברה בישראל הביאו את מח"ל ברשותו של מר בגין להשתלט על האומה העברית בישראל..

    אהבתי

  27. ונמנענו להזכיר שמחקרים גילו חד משמעית שימנים טוביםהרבה יותר במיטה משמאלנים, אז בחודש הבא תחליטו מה חשוב יותר לאומה להיות טובים במיטה או מדענים.

    אהבתי

  28. הרושם שמתקבל מדברי הטקסני שמהנדסים נמנעים מחידושים כי זה בטוח יותר. המציאות מראה אחרת. כל מהנדס מנסה לבוא עם פתרון משלו שטוב יותר מהקיים. אם זה לא היה כך לא הינו רואים את הטכנולוגיה משתנה סביבנו בקצב מהיר כ"כ

    אהבתי

  29. אורי, אל תתחיל עם נושאי מיטה. גיא בגללך יחליט עכשיו להפוך הצבעתו ולהצביע לשמאל 🙂

    אהבתי

  30. מסכים עם אורי. היצירתיות שנדרשת ממהנדס לא פחותה מהנדרשת ממדעני הרוח.
    הבאתי את הציטוט מהבחינה הציבורית, שם בהחלט יש יותר ללכת על הסייף סייד.

    אהבתי

  31. הציטוט של הטקסני מוצלח מאוד. לגבי המחוברים, הייתה פעם כתבה על יהודי צרפת שבה סיפרו כאלו שניסו בעבר לפתוח עסק בארץ בימי מפא"י כמה קשה היה כשלא היית מחובר. התייאשו והצליחו בצרפת.

    אהבתי

  32. אני רוצה להרחיב את נושא "ללכת על הצד הבטוח" מהתגובה הקודמת לנושא נוסף והוא היחס לזכויות בימין.

    האם איש ימני רוצה לפגוע בזכויות של מישהו? לא
    [אני לא מדבר על פנאטים ומתלהמים (שקיימים בימין ובשמאל) אלא על אנשים מיושבים, עובדים, בעלי משפחות, משרתים במילואים וכו'….]

    אבל איש ימין ממוצע אומר כך [בערך]:
    בסדר, קח את הזכויות שלך, אף אחד לא רוצה לפגוע בך, להיפך – חיה ותן לחיות. אבל יש גם מסגרת כללית שקוראים לה מדינה יהודית ודמוקרטית:
    רוצה להקים דת חדשה? רצונך הוא כבודך, אבל אל תתחיל עכשיו להפציץ את בג"ץ בעתירות כנגד כל העולם ואשתו.
    אתה רוצה להקים "משפחה אלטרנטיבית"? תקים, אף אחד לא מפריע לך אבל תפסיק את ניסיונותיך להכניס את זה כנושא חובה במערכת החינוך.
    אתה רוצה להיות חדשן במיטה? תפד'ל. אבל אל תלך ותצעק בקולי קולות מה אתה עושה. כבד את המסגרת ואת הכלל.

    אתה כפרט יכול לבחור כיצד לעצב את חייך, אבל ככלל, תבין איך בנויים החיים ואיך בנויה חברה.

    אהבתי

  33. מי קבע שעוז "גדול הסופרים שחיים כיום, אולי לא רק בישראל" ? אולי ועדה של שמאלנים? קראתי חלק מספריו – שיעמומונים.
    הוא תמיד נשמע כמו מיליון דולר, אבל ברמת התוכן הוא דולר.
    מי קבע שהאינטלקט של השמאל גבוה יותר?

    נדב אייל שוחה במיץ של עצמו. חסר עומק ומוטה (נו, מה חדש?).
    לצטט "מחקרים " זה קל. אני יכול להביא מחקרים שאומרים בדיוק אחרת.

    אהבתי

  34. יאיר , אני שמח שהמסרים העיקריים שאני מנסה להעביר דרך התגובות בבלוג עוברים לקהל הקוראים. מה גם שמעבר שלי לשמאל יהיה בגדר הפרכה מדעית למחקרים שמצביעים מהימין יותר טובים במיטה .
    אני מאוד מסכים עם תגובתך לגבי הצורך באתוס על מנת לשמור על לכידות חברתית ובימיוחד בתנאי מצור.
    http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%AA%D7%95%D7%A1

    אגב , בתרבות הסינית בעבר הייתה סינתזה יפיפה בין השילוב של אתוס , מסורת וטקסים שהיו מקובלים על הקונפוציאינים לבין הדאו שהיה יותר מרדן והתנגד להם.
    בגדול הקונפוציאניזם התאים לצעירים והדאו יותר לאנשים אחרי גיל 40 שכבר
    הקימו משפחה , שירתו בכל התפקידים החברתיים אצטרה אצטרה …
    ניתנה להם מעין האפשרות לפרוש ולשחק קצת בצד מבלי כאמור לפגוע באתוסים
    ולהשמיץ אותם.

    אהבתי

  35. ג'וש, הקביעה לגבי עמוס עוז אישית שלי. אתה כמובן רשאי לחלוק עליה.

    לא תוכל להביא מחקרים שאומרים שרמות גבוהות של השכלה הולכות עם ימניות. כי זה ההיפך מהאמת.

    אהבתי

  36. יאיר, גם בתחום הדת והמדינה בישראל יש דברים בעייתיים מאוד. העדר תחבורה ציבורית בשבת. כהן וגרושה לא יכולים להתחתן בארץ. אפליית הומואים בפונדקאות ובאימוץ. אפליית זוגות מעורבים באימוץ.

    אהבתי

  37. מישהו ראה את ד'?
    זה רק אני או שהוא תמיד מגיב לפוסטים כגון אילו?
    האם ייתכן שהוא במסע שליחות בבלוגוספירה לחפש ולהחזיר את אלרום מדרכיו הטועות?
    מבובלים? לא תהיו אחרי הפוסט הבא של תמריץ.

    אהבתי

  38. אורי תמריץ גיא יאיר ואחרים אני ער לוויכוח שמתנהל כאן סביב השאלה למי יש גדול יותר לימניים או לשמאלנים..?לעניות דעתי כל ההגדרות של השמאל וימין אפשר לאט לאט להכניס בחזרה לארון אנחנו החברה בישראל עומדים בפני שינויים עמוקים יותר מכפי שזה בא לידי ביטוי בין שמאל לימין יתכן וניראה את ניצני השינוי כבר בבחירות הקרובות ולא בהכרח בקלפי.. בחברה ישראלית מתקיימים זרמים שקטים ואפשר להגיד שהם מתחת לפני השטח זרמים אשר נוצרו על ידי קבוצות גדולות של צעירים בעיקר בפריפריה ואלה יצרו כבר מספר קואופרטיבים מסחריים למזון ועוד מוצרים ..
    התופעה הזאת הולכת ומתרחבת ויש הצטרפות רבתית של עוד ועוד משפחות צעירות למיזם הזה ובנוסף הולכת ומתגבשת תופעה של חזרה לטבע לא של בודדים כי אם של קבוצות מאורגנות..כל ההתארגנויות הללו הם מחוץ לקוסנזוס חברתי מקובל -חברה צרכנית ועמוסת חובות- יש כאן נטיה ברורה ליצור חיים לפי נורמות חדשות יותר צניעות סוג של סגפנות מרצון והכל בהתאם ליכולתו של הפרט לכלכל את צעדיו..לאן הדבר הזה מוביל קשה היום להעריך היות והזרמים עדין מתחת לפני השטח .?מה שברור שהדבר תופס תאוצה ודווקא כאן בארץ ישראל מקום לידתה של דת הנוצרית ושל כתות חשובות כגון האיסיים הפרושים והצדוקים וגם החסידים אשר תרומתם לתרבות האנושית ידוע ואדירה ואולי מדובר בהמשך..

    אהבתי

  39. "לא תוכל להביא מחקרים שאומרים שרמות גבוהות של השכלה הולכות עם ימניות. כי זה ההיפך מהאמת." משפט לא משכנע .
    השאלה היא אם המחקרים שאתה מביא שווים משהו? מי כתב אותם? מי הזמין אותם (אולי אנשי אקדמיה מפקולטות למדעי החברה רוח )? איך בדקו? האם הם לא מוטים? האם הם מוכחים אמפירית (ברור שלא)?
    גחמה שלך ותו לא. אפילו גזענות משהו.

    אהבתי

  40. יעקב, בתור אחד שחי כסגפן כל ימי חייו אני יכול לומר לך שזה לא עובד. אנשים לא יכולים לגדל מזון בעצמם. הם חייבים לגור בקבוצות גדולות ולבזבז כדי להמציא וליצר ולחיות טוב יותר ובריא יותר. הקידמה נוצרה מתוך השפע הכלכלי שלאחר מלחמת העולם השניה. ההרגשה שהיתה שמותר לבזבז אחרי שסבלנו דחפה את הקידמה. אומנם נכון שמתוך מחסור ולחץ מגיעות יצירות גדולות. גיא לבטח מכיר את האמרה של אורסון וולס מהאדם השלישי בנושא. אבל במציאות כל ההמצאות והיצירות הגדולות של ימינו נוצרו במעבדות על ידי אנשי מחקר בתנאים שאפשרו את זה ולא במקרה.

    ג'וש, הכיוון צריך להיות לא לסתור את הטענה של תמריץ, שהיא נכונה בהגדרה, אלא להבהיר שיש משהו מעוות ומטעה בטענה. כשאנשים לומדים הם נהיים פתוחים לרעיונות אחרים ונהיים סובלנים ולכן הם מוגדרים שמאלניים. זה לא תמיד עושה את הבחירה שלהם נכונה יותר. אם אתם זוכרים את ההפניה של יאיר לליברלים שמרנים מסתבר שדווקא האופציות הרבות שיש לשמאלנים משכילים מקשה עליהם לבחור בחירות נכונות.
    אחי הוא מרץ קיצוני, דוקטורט בפילוסופיה, אימי לא גמרה בית ספר תיכון והעברית שלה עדיין של מזרח אירופה, כשהם היו מתכווחים אחי בלגלוג, במשפט אחד, רומס כל רעיון שלה שהיא היתה מדקלמת מהרדיו כיוון שלא יכלה לנסח כראוי בעצמה, אבל היה ברור שהרעיונות שלה נכונים ומדויקים ומעשיים ושלו שטויות לא מציאותיות. הוא מוכיח ששחור זה לבן ונדרס במעבר החציה, הוא מנסח את זה במילים של מליון דולר אבל זה לא שווה דולר.
    עבדתי פעם בלוס אנגלס בחברת מחשבים, הינו מוכרים מחשבים לחברות בסאן חוזה והיתי צריך לטוס בבוקר לתת שעורים קצרים בזמן למהנדסים של החברות. הם היו מגיעים בלי שיהיה אכפת להם איך הם נראים ומה חושבים על החיצוניות שלהם, לא ענינתי אותם בניסוח או ב"בדיחות להרשים" שלי רק התוכן עניין אותם. באנגלית עילגת הסברתי ולא נשפטתי אלא רק על הידע והביצועים של המחשב. בהנדסה קל יותר להגדיר תחומים ולקבוע מה טוב ומה לא טוב. באומנות זו החליפה שקובעת והצבע והמותג והאוירה. אני רוצה לראות את עמוס עוז מתקן מקרר שהתקלקל או מגדל עגבניות או צד חזיר בר.
    אנחנו צריכים סופר שמאלני שילחם בלשון יפה את מלחמתנו. לבנימין תמוז יש הגדרה נהדרת ומעליבה של פילוסופים שהם רק פרזיטים, בספר: באכסניתו של ירמיהו.
    גרתי פעם ברמת אביב ג', חלק מהדירים היו מפוני שכונת התיקווה, הרוב לבנים משכילים, אבל בחיי יום יום כשהיה צריך לארגן ולבנות ולטפל השחורים הלכאורה פרימיטיבים המועטים הם שהחזיקו על הכתפיים והזיזו ויצרו ותכננו וארגנו והלבנים רק דיברו ודיברו בישיבות ועד בית.

    אהבתי

  41. חיים אסא ואלוף ידידיה יערי מנכ"ל רפאל פירסמו בימים אלו ספר על נושא הלוחמה הא -סימטרית "ללחום אחרת –תפיסת הלחימה החדשה" שמציע דוקטורינת לחימה חדשה לאור לקחי "צוק איתן ולאור לקחי סכסוכים קודמים עוד מאז שנות השמונים בלבנון ובעזה. ובמקומות אחרים.

    tinyurl.com/mqwo3bx

    אהבתי

  42. אורי , לייק לתגובה. הציטוט מצלצל לי מוכר אבל אני לא ממש מכיר.
    זה יותר מוכר לי ממקור לא ידוע Necessity is the mother of invention.

    מירון , איזה המשך? מדבר על רה-פורמה נוספת? או אולי בעוד דת חדשה שתצא מארצינו?

    אהבתי

  43. ג'וש, אתה לא יכול סתם כך לבטל כל כך הרבה מחקרים. אפשר ללמוד מחקר ספציפי ולהתווכח עליו. אי אפשר לבטל הכול מראש בהינף יד.

    דרך אגב, השימוש האינפלציוני במילה "גזענות" כמילת קסם שחוסמת רעיונות וחוסכת את הדיון בהם היא פרקטיקה שמאלנית, ודווקא די מטופשת.

    אהבתי

  44. מירון,
    אני חייב להודות שלא ירדתי לסוף דעתך. אני מבין שאתה טוען שאין משמעות להגדרה של תמריץ על אליטות [בעיני עצמן] כי הזרמים התת-קרקעיים והחבויים הוא דווקא הפוכים – חברה שטוחה ושווה.
    אנא הסבר את עצמך.

    אהבתי

  45. אורי, מאוד מאוד הזדהיתי עם הסיפור שלך לגבי אמא שלך. זה הזכיר לי סיפורים אחרים לגבי אמא שלי (שהיא ילידת הארץ). היא היועצת הכי טובה שלי כי ניסיון החיים שלה גדול לאין שיעור. להורים שלי אין בגרות אבל הם הבינו היטב בחושיהם לאן הרוח נושבת והעניקו לכולנו (לאחים שלי ולי) את ההשכלה הכי טובה שאפשר (השכלה ריאלית). כשחגגנו לה שישים עשינו טקס בו הכנו כובע שחור כמו בטקס סיום תואר והענקנו לה תעודה על "דוקטורט במדעי החיים" (וחתמנו עליו כולנו הילדים והנכדים) כי היא בהחלט יודעת ומבינה יותר מכולנו איך החיים עובדים.
    היום ילדים מחונכים בפוצי-מוצי אבל אצלנו בבית החיים היו מסודרים. אבא שלי היה קשוח איתנו והוא דרש ודרש, אבל זה הוביל (לדעתי) לילדים שיודעים מה הם, ומי הם, ובעיקר לוקחים אחריות על עצמם ועל מצבם ועל המקום שהם רוצים להגיע אליו.

    אני גם מבין היטב את הסיפור שלך על הבנין ברמת אביב ג'. ובדיוק על כך אני מדבר כשאני אומר לשמאל (וכתבתי על כך בתגובות לפוסטים קודמים): אתם מאמינים במשהו? מצוין. אנחנו לא נשים לכם רגל. רוצו עם זה. אם תאמינו במה שאתם עושים ותעשו, כל המערכת תתגייס לעזור, כי כשרואים קבוצה שעושה – זה מדבק, וכל המערכות מתיישרות לשתף פעולה. אבל השמאל מעדיף להפגין, ולדבר, ולעתור לבג"ץ, ולעצור הזרמות כספים לכאן ולשם, ולהאשים את כולם,
    ולפרט את כל התחלואים של כל מגזר ומגזר, ולפרסם מאמרים פוסט-מודרנים ומשמימים על דכאנות/הדרה/נצלנות ועוד, ולדרוש מהממשלה לעשות, ולפנות לגורמים בינלאומיים שיתערבו אצלנו. וכשהמלל גובר, ומתרגלים לדבר בנוכחות מיקרופונים בלבד, מגלים רק בסוף המחצית את כל הנכשלים בתעודה. וזה לא שלא צריך לדבר ולא צריך לדון. בוודאי שצריך, אבל כזה שמוביל למעשה – "גדול תלמוד שמביא לידי מעשה" ולא כזה שמוביל להרס של מעשים של אחרים. כי לא בדיבורים נגאל אלא במעשים. ובמישור הלאומי קוראים לכך ציונות [מעשית].

    אהבתי

  46. לאורי:
    "ג'וש, הכיוון צריך להיות לא לסתור את הטענה של תמריץ, שהיא נכונה בהגדרה, אלא להבהיר שיש משהו מעוות ומטעה בטענה. כשאנשים לומדים הם נהיים פתוחים לרעיונות אחרים ונהיים סובלנים ולכן הם מוגדרים שמאלניים"

    הטענה של תמריץ לא נכונה בהגדרה. שוב, היא לא מוכחת. ממשפט זה ניתן להבין כי רק שמאלנים הם סובלנים ופתוחים לרעיונות חדשים. קשקוש, אפילו ההפך הוא הנכון. כששמאלן משתמש במילים "דמוקרטי" "שלטון החוק" "ליברליות" "סובלנות" אין המשמעות היא שהוא אכן כזה והוא מקיים אותם. הרי הימין בשלטון באופן דמוקרטי ובונה התנחלויות כי לזה, בין היתר , הוא נבחר. לכן כשהם טוענים שזה לא חוקי ולא דמוקרטי אז ההפך הוא הנכון, הם מנסים לקעקע את שלטונו בצורה לא דמוקרטי וא י נ ם סובלניים ו א י נ ם דמוקרטיים בהגדרה.

    זהו מיתוס שיש לפרק.

    אהבתי

  47. יאיר, העלת דמעות בעיני עם הסיפור שלך. הלוואי וחשבתי בזמנו על הרעיון הזה.
    כיום כשאני בן שישים אני אותו טיפש שהיתי בן 30, אולי כפליים, ולא החצי חכם שאימי היתה בגילי.

    ג'וש, אני חושב שפשוט חזרת כעת בפרוט על הכותרת של הבלוג במלותיך שלך 🙂
    לא "רק שמאלנים סובלנים ופתוחים לרעיונות חדשים", אבל בהגדרה ימנים שמרנים ושמרן הוא אדם שפחות פתוח לרעיונות חדשים. לגבי סובלנות לרעיונות חדשים: ממש כמו שיאיר תאר, אני זוכר כששמיר ופרס חלקו ביניהם את ראשות הממשלה ברוטציה ופרס התעקש שהוא יהיה ראשון, בשנתיים שהשמאל היה בשילטון הימין שיתף פעולה עם הממשלה בהצבעות וברגע שהשלטון התחלף השמאל מרר את החיים לימין וניסה לפרק את השותפות בתרגילים מלוכלכים. כשאתה נעלה הכל מותר ומוצדק. כמו במשחק הקלפים של קישון שהקלף של בן גוריון תמיד מנצח גם אם מי שמחזיק אותו רימה במשחק. אולי ימני משכיל נעלה יותר מכיון שלמרות שנחשף לרעיונות שונים הוא עדיין יודע לבחור ולהחליט בהגיון בריא. אצל הרפובליקנים כשיש יהודי או כושי בתפקיד מפתח זה בדרך כלל בזכות. מדוע יש 27 יהודים דמוקרטים בקונגרס ורק יהודי רפובליקני אחד?
    גיא, האדם השלישי היה סרט שכולו מתמצת במשפט אחד. אורסון וולס הנבל מנסה להסביר לג'וזף קוטן הישר הנאיבי שהעולם מסתובב על רוע. הם נמצאים בגלגל ענק גבוה ואורסון וולס מצביע על האנשים שנראים כנקודות ואומר מה היה קורה אם בכל פעם שאחת הנקודות היתה מפסיקה לזוז חשבון הבנק שלך היה גדל. לאחר שגוזף קוטן לא משתף פעולה אורסון וולס אומר: באיטליה 30 שנות שלטון משפחת בורגיה היו שנים של טרור, מלחמות, רצח הרעלות ומוות והם הביאו לעולם את רפאל ולאונרדו דה וינצי והרנסנס . בשויצריה היו 500 שנים של אהבת אחים ודמוקרטיה ומה הם הביאו לעולם? את שעון הקוקו."

    אהבתי

  48. אורי , את זה הכרתי למרות שאני די סובל מחורים בהשכלה בתחום.
    שים לב שהוא משתמש בפועל produce(ייצור) ולא brought (להביא לעולם) לגבי evil – במשמעות שהוא חלק מהעולם ולא הובא לעולם מבחוץ.
    אני חושב שיש פירושים ביהדות (לא מצאתי בחיפוש פשוט, אולי יאיר מכיר?) שטוענים שייצר הרע [יוצר] ולכן חיוני. ראה מלכינו דויד שייצרו היה ידוע ומימנו יבוא המשיח.

    כמעט באותו נושא, מעניין לי לשאול אותך אם התיאורים שאני מתאר את המסורות הסיניות מוכרים לך? או האם יש איזה שהוא שיח בהונג-קונג, סין עליהם שאתה שומע?האם נראה לך שהאדם ברחוב מודע להם או שזה מעניין אותו?
    אני כמובן קורא / קראתי בעבר פה ושם חלקי מאמרים בנושא ולא איזה אוטוריטה בנושא.

    אנקדוטה:
    אני נזכר שבספר (המעולה – חמש כוכבים) של יובל הררי קיצור תולדות האנושות הוא מתאר איפשהוא שכשהבריטים היו כובשים את כיבושיהם הם היו לומדים לעומק את כל ההיסטוריה המקומית והיו מספרים למקומיים את עברם ששכחו. עד כדי כך הם היו יסודיים.

    אהבתי

  49. יאיר, הייתה אחרי רצח רבין תנועה שניסתה לאמץ את ההצעות שלך בשם "דור שלם". אין לי מושג למה לא נשאר מהם כלום

    אהבתי

  50. כמדומני הוא משתמש בproduce לגבי הרנסנס ומיכאלאנגלו, לא לגבי רוע. הוא משתמש בזה כי הוא רוצה לסיים עם משפט נקי: יצרו את השעון.

    לגבי הסינים. יש סידרת ספרים מוצלחת בשם בלש הפונג שוי, שם מסבירים שזן ופונג שוי ותרבות סינית באים בעטיפה שכולה נוצרה למכירה למערב. בדומה לאוכל סיני שהוא לגמרי לא מה שסינים אוכלים.
    סינים לא מדברים על טאואיזם וזן ולא מכירים יותר מאתנו. גם לא הזקנים. יש להם סרטים של תקופות שיזכירו את הנושא כמשהו פולקלוריסטי שולי על קצה המזלג, וספרים מצויירים של טיפוסים שהם מורים רוחניים שמספרים בדיחות. כמו שאנחנו מכירים כדברי חוכמה והגות אין. אם אתה שומע את המשפט: סיני אחד חכם אמר פעם ש… תדע שהיה לו דרכון זר.
    הם גם לא מכירים את השיר שניים סינים עם כינור גדול.
    (אני גם לא בטוח שהם יודעים שיש להם עיניים מלוכסנות כי הם לא מבינים מה המשמעות כשמישהו עושה עיניים סיניות עם משיכת העפעפיים ושאתה מדבר עם סינית בטלפון ושואל אותה איזה צבע עינים יש לה היא שואלת: מה זאת אומרת?)
    מה שכן יש זה רפואה סינית אבל לא אלטרנטיבית ומגידי עתידות ופונג שוי אבל בשונה מהמערבי. זה מאד מקובל בחיי יום יום. יש בסין הרבה מקומות הסטורים עם כתובות שמדברות על קונפוציוס אבל זה יותר מכיון שזה היה קשור לסדרי משטר. יש מרכזי לימוד בודדים של נזירים אז כנראה שמשהו בכל זאת קיים.
    שמעתי שבאפריקה המסיונרים לימדו את המקומייים ליצר תכשיטים בסגנון אפריקני ומסכות ולרקוד ריקודים לכאורה מסורתיים עבור התיירים. לפני זה הם לא ידעו.
    עברתי פעם באיזה כפר נידח בקניה וכל הילדים של הכפר התאספו סביבי ופצחו בשירה אדירה: אל המעיין בא גד בא גדי קטן. אני מניח שאם הייתי בריטי היתי מאמין שזה משהו מסורתי.
    בהונג קונג הבריטים הקימו הרבה מוזיאונים מענינים אבל התרומה הגדולה שלהם היא מרוצי סוסים והימורים עליהם. הררי נוטה להגזים ולהקצין וליצר יש מאיין.

    אהבתי

  51. אורי – Spoken like a true engineer
    פעם מהנדס , תמיד מהנדס 🙂 🙂
    דווקא את הפרקים שהוא דיבר על העתיד פחות התחברתי אבל אם אני זוכר
    זה קצת מתאים להארכת החיים שדיברת עליה?

    כן , לא ניסחתי טוב – הכוונה הייתה שהיצירה מסגסגת בסביבה של רוע והביטוי …
    ייצר הרע אצלנו.

    האמת סברתי שקונפוציוס ישאר עדכני מאחר והוא מתאים לשלטונות וסדרי משטר מאחר והוא כאמור בעד מסורות וטקסים. הזן ( שהיה צן = ציינה ) והדאו הם הרבה יותר חתרנים ומתעסקים בהם בקצובות איזוטריות במנזרים .

    טוב , אז לי זמן להמשיך ….. חייב לקחת ילדים מהגן.
    תמריץ, המשק צמח בקצב שנתי של 7.1 %! ברבעון אחרי צוק איתן!

    אהבתי

  52. לגיא,
    הגמרא מספרת על חכמים שהתפללו עד שהצליחו לבטל את יצר הרע. לאחר הביטול לא נולדה אף ביצה והעולם היה בסכנת הכחדה. אז החכמים התפללו שוב להחזרת יצר הרע.

    בנוסף, לא זכור לי בספר של הררי שום התייחסות לבריטים שלימדו את הילידים על עברם.

    לאורי,
    אני לא חושב שהררי מייצר יש מאין, אלא כשאתה בא לסכם היסטוריה ארוכה כל-כך ואתה מסדר אותה לפי נרטיב מסוים, אז עצם הסדר (המאולץ) מייצר דברים נוספים שנראים כ"יש מאין". חוצמזה, ספר מדהים. ממש ממחיש את גדולת האדם ואת ההתקדמות המדהימה שעברנו. ממליץ גם על "רובים חיידקים ופלדה".

    אהבתי

  53. על פי חז"ל לפני בריאת העולם לא היו כיוונים מעלה מטה ימינה שמאלה ולכן גם לא היו ניגודים ולא היה רע. לאחר בריאת העולם נוצר הרע והוא קיים במקום בו האלוהים לא נוכח.

    אהבתי

  54. העתון הזה היחיד שדורש מנוי ותשלום סמלי. זו צורה של בחירת מנויים. הוא מעוניין רק באלו שאין להם קושי לשלם את הסכום הזה וזו כבר סוג של סלקציה של אנשים שאוהדים ולא מתנגדים לדעות וממילא קל יותר יהיה לשכנע אותם. נקודת הפתיחה שלהם טובה יותר. זה גם מסלק את כל הריפרף הטורדני שאינו תורם.

    אהבתי

  55. התגובה של השמאל לדבריו של גרבוז על המשתטחים והסוגדים לקמעות שבמחנה השני היא דוגמה נאה לפרדוקס של השמאל. מצד אחד, מבחינה אמפירית ברור שגרבוז צודק, ויש קורלציה בין כל מיני אמונות דתיות עתיקות ולא רציונליות להשקפה ימנית. מצד שני, דבר זה כשלעצמו מעיד על כך שלא כל בני האדם אותו הדבר, וההכרה בכך היא רעיון מסויט מבחינת שמאלנים.

    אהבתי

  56. סליחה תמריץ אבל זו תגובה נוסח מילכוד 22 כי מה שאמרת פה זה: אתה שמאלני אז אסור לך לא להסכים אתי על פי הגדרה. בפועל באמת נראה שהשמאלנים מתקשים לקבל את זה שכולם לא אותו הדבר, בערך כמו שגיא אמר: אני שונא את כולם במידה שווה כי אני לא גזעני.

    אהבתי

  57. אני חייב לצטט קטעים מריאיון עם פרופ' עוז אלמוג. אני חושב שמלבד זה שהוא סוציולוג הוא מצליח לתאר נכון את המציאות של אליטות השמאל:

    "במחקרים האקדמיים הם [אליטות השמאל] ידברו על קיפוח, על אפליה ועל רצון לתיקון עוולות, אבל בשיח הפוליטי הפנימי שלהם הם ידברו על אספסוף שהולך לבתי כנסת ומצביע ביבי. יש לא מעט צבועים ומתחסדים כאלה שבטוחים שהמדינה נגנבה להם מתחת לאף"

    "התרבות היהודית-נוצרית (בעיקר הנוצרית) מדגישה את המיקוד הפנימי כהסבר למציאות, ובנתה סביבו מבנה תרבותי שלם – האשמה עצמית, חשבון נפש … הדרך לגאולה פנימית היא באמצעות ההודאה בחטא. פה מגיעה המחילה. זה הפך את התרבות המערבית לגדולה – ברגע שמכירים בטעויות אפשר לתקן ולהתקדם … החברה המוסלמית לקחה את הייחוס החיצוני ובנתה סביבו את תפיסת עולמה. מי אשם בגורלנו? האויב – הגורם החיצוני: השליטים, היהודים, המערב, הגורל. מעט מאוד אינטלקטואלים מוסלמים מפנים אצבע מאשימה כלפי פנים. לכן החברות האלה מאובנות ואלימות … 'מי אשם במצבנו?' השטן היהודי והאמריקני"

    "מה שמטריד הוא שלקחנו – הנוצרים והיהודים – את תרבות האשמה רחוק מדי … עד שאנחנו מאשימים את עצמנו בדברים לא נכונים. בקרב הרבה אינטלקטואלים מערביים השתרשה התפיסה שאם משהו לא עובד, צריך להמשיך לחפש את השינוי ואת התיקון אצלך. זה גם מה שמניע את קנאי השלום. כל אדם שפוי רוצה שלום וכל אדם רציונלי יודע שצריך להתפשר. אבל לפעמים הרצון הטוב לא מספיק. צריך פרטנר בצד השני. השמאל הקיצוני מניח שהשלום האמיתי לא מגיע כיוון שלא מצאנו בתוכנו פנימה כוחות להשתנות. הוא לא מעלה את האפשרות, שבצד השני אין נכונות אמיתית להתפשר כי הדנ"א התרבותי עובד בינתיים אחרת … לכן גם ממציאים היסטוריה וקובעים שכל הקיום שלנו כאן יסודו בגזל אדמות לא לנו. זה מגיע מאותו מקום של הכחשת המציאות – ההומניות המדומה שהופכת לתפיסת עולם מפלצתית ומאוד מאוד שטחית. זו גם הסיבה שמי שלא תומך בעמדתם מכונה פשיסט. דווקא הקו שלהם פשיסטי במהותו"

    "יש זיקה ישירה בין הדרך שבה בן לאדן ודומיו תופסים את האישה לדרך שבה הם תופסים את המערב ואת ישראל. אבל לך תגיד את זה לשמאל הקיצוני. באותה נשימה שהם מרימים דגלים של פמיניזם, הם תומכים באידיאולוגיה של משטרים חשוכים. שמת לב שהשמאל הקיצוני – כולל חוקרים בכירים בממסד האקדמי – בכלל לא עושה הכללות כשזה נוגע למוסלמים. מבחינתם אין ממש קשר בין מה שקורה במשפחה המוסלמית ובין מה שקורה במשטרים הערביים. מבחינתם אין גם קשר בין טרור שנעשה באירופה לטרור שמופנה כלפי ישראל. גם העובדה שכמעט תמיד מוסלמים קנאים מעורבים בפעולות הללו לא רלוונטית מבחינתם. הם לא מכירים במושג 'טרור בינלאומי'; מבחינתם זה טרור בדיד. כי ההכללה תשבש להם את תמונת המציאות"

    מאז המאה ה-20 המערב מתמודד לא רק עם איומים חיצוניים, אלא גם עם קבוצה מובילה בתוכו שחותרת תחת יסודות הקיום שלה עצמה .. "בפעם הראשונה בהיסטוריה, אנשים באליטה המובילה עוצמים עיניים; הם בחרו באופן מודע ממניעים רגשיים שלא לראות את המציאות … האתוס ההומני החיובי של הרגישות לזכויות האזרח הלך קדימה בלי ששם לב מה נמצא סביבו. לא צריך לעדכן את הרעיון של זכויות שוות, זה ערך מוסרי עליון, אבל צריך להבין באיזו סביבה הווילה הזאת נמצאת. האדמו"רים החילונים אומרים 'נוביל קדימה', ולא מבחינים בקבוצות שנותרו מאחור, ולא רק שאינן מקבלות את ערכי השוויון והחירות, אלא שהן תעשינה הכל כדי שתיעלם להן מהעיניים יחד עם התרבות הדמוקרטית. לכן, אם אתה רוצה לקדם זכויות, דאג לפני הכל להישרדות שלך. זה מה שמתחילים להבין באירופה, אולי מעט מדי ומאוחר מדי"

    "האיזונים והבלמים בחברה דמוקרטית אינם נמצאים רק בעקרון שלוש הרשויות, אלא באיזון שבין הקוד הדמוקרטי לקוד הרפובליקני. החברה צריכה את המינונים של שניהם. בשנים האחרונות המערב, בעיקר אירופה, איבד את האיזון" … הגלובליזציה הולידה מצב שבו לכאורה איננו זקוקים יותר ללאומיות, לרגשות אתניים … ההתפוררות של אירופה היא תולדה של המצב – תחושת השייכות של האנשים למקום נפגעה … אירופה איבדה את האינסטינקטים הבסיסיים של ההגנה על הטריטוריה"

    "בתהליך הגלובליזציה נמחקים נכסים שאנחנו לא רוצים לוותר עליהם – זיקה לקולקטיב הלאומי, סולידריות עם 'המשפחה המורחבת' והכרה שיש דברים נשגבים שאתה צריך להכפיף עצמך אליהם, גם ללא תועלת אישית ומיידית – הצווים המוסריים. ערכים שנתנו לנו תוכן ומשמעות … האתגר הוא איך לשמור עליהם. אבל הם [אליטות השמאל] אומרים: מחק! אז מחקו למשל את הסמכות ההורית והולידו דור אנוכי. אחר כך יכתבו מאמרים על אלימות בבית הספר, ולא יקשרו בין הרס הסמכות לאלימות הזאת. דור של חוקרים ומחנכים אומר אין אלוהים, אין מדינה, אין אבא ואמא, אין מנהיגים. אז מה קרה? הולדנו עריצות הפוכה של ילדים. איבדנו את הקשר המשפחתי ואת הרגישות. עכשיו צריכים כל מיני סופר-נאניס שיחזירו את הגלגל קצת לאחור"

    http://www.israelhayom.co.il/site/newsletter_article.php?id=26984

    אהבתי

  58. אכן , שווה קריאה.
    בקשר ל …
    "…. – האשמה עצמית, חשבון נפש … הדרך לגאולה פנימית היא באמצעות ההודאה בחטא."

    האשמה העצמית נהייתה אונטולוגית. במובן של יש ראשוני. האדם נולד אשם וזאת מהותו. קפקאי משהו לא הייתם אומרים?
    קפקא עצמו המשיל זאת לאדם שעומד בפני החוק במשפט.
    הוא לא יודע במה הוא מואשם אבל יודע שהוא מוחזק אשם.

    הוא גם כל זמן מתייסר .. מחפש גאולה פנימית , חשבון נפש …, הנה

    http://www.snunit.k12.il/shireshet/kafka.html

    אהבתי

  59. הציטוט על האשמה העצמית הוא יותר נוצרי מיהודי. במובן הזה קפקא "נוצרי" ולפחות "גלותי". בנצרות האדם נולד חוטא וכל כולו חטא, גופו ונשמתו, ולכן ישו היה צריך להיצלב גופנית בשביל לכפר על העולם (וההמשך לכך הוא טקס שתית דמו ואכילת בשרו דרך "לחם הקודש" ושתיית היין).

    ביהדות זה שונה: האדם אינו חוטא, יש בו יצרים רעים שיכולים להוביל אותו לחטא, יש בו פוטנציאל לטוב ולרע אבל הוא לא חוטא. רק משעה שחטא הוא חוטא.

    ביהדות המוטיב הוא "חזרה בתשובה" כלומר שינוי המעשה והבחירה בטוב. בנצרות המוטיב הוא "מחילה".*

    * וכמובן שנדרשת אנקדוטה מקשרת: לא לחינם מדינות ה-PIGS הן קתוליות כיון שהמוטיב התרבותי בהן הוא של מחילה, קרי מחיקת חוב (חטא=חוב; מחילה=מחיקת חוב, תספורת בלעז). ואי אפשר שלא להיזכר במכירת כתבי המחילה בכסף מצד הכנסייה הקתולית.

    אהבתי

  60. יש לי הסבר אחר מדוע דווקא ה-PIGS קתוליות וזה ברוח הפוסט שלעיל. מדינות שהצטיינו ברמתן התרבותית היו פתוחות יותר לשינוי ולכן קיבלו את הרפורמה בנצרות בזמנו. מסיבות תרבותיות או גנטיות שנשמרו עם הדורות הן גם היום שומרות על רמה גבוהה של חדשנות והשכלה ולפיכך כלכלתן מצליחה. ה-PIGS הקתוליות שהפגינו שמרנות מול הרפורמה הפרוטסטנטית בזמנו צולעות גם היום.

    אהבתי

  61. הדברים של אלמוג נשמעים סלט שלם של נושאים. סתם גיבוב של הכרזות. או שהכתב לא ציטט ולא ערך את הכתבה כראוי. נשמע יותר אדם שרוצה להאדיר את עצמו על ידי זריקת עובדות ועטיפה שלהן בדוגמאות צבעוניות. הרעיונות שלו מאד מאד שיטחיים וקופצים למסקנות ללא בסיס ברור. קצת מזכיר לי את הסגנון של הררי. אולי אחת הבעיות היא שהלימוד הפך להיות שיטחי ומבוסס יותר על צורת התבטאות קליטה מאשר על עובדות והוכחות.

    גם בבודהיזם ההאשמה העצמית או המיקוד משחק תפקיד חשוב בתיקון אישי וזו לא דת חדישה או מערבית. להגיד שהשמאל סובל מחטא קדמון ולכן הוא מתנהג כמו שהוא נשמע כוללני מדי. זה כאילו להגיד שכל השמאלנים הביאו את זה כבעית זהות משפחתית מהבית.
    אגב ביהדות יש סליחה מחילה וכפרה שלושה שלבים בחטא עונשו וניקיון ממנו, בנצרות אין הבדלה כזו.
    גם ההערה שלו על דור צעיר ואנוכי כשאר ההערות שלו היא שיטחית ואולי הולמת את ישראל מאשר את שאר העולם. האם דור ה Y באמת אנוכי ואם כן האם זה נובע מהעובדה שיש פחות ילדים למשפחה והמצב הכלכלי טוב יותר כי שני הדורות הקודמים חיו בצל המחסור של מלחמת העולם השניה והשתפרות הכלכלה והטכנולוגיה.
    סליחה הכתבה היא סתם סמטוחה. יש לי הרגשה שדווקא שמאלני עם ראש טוב היה מצליח לפרק אותו לגזרים.

    אהבתי

  62. יאיר, זה נכון אבל אין להתעלם מספיגת התרבות הראשית בגולה.
    איני זוכר למי הקרדיט שאמר שבארה"ב כולם פרוטסטנטים גם היהודים והקאתולים.
    פולין וליטא הן קאתוליות פר אקסלנס ומהמעט שאני מכיר שמעתי שש"ס גם שאבה לא מעט מהליטאים.
    אורי , אני תמיד בעד התקפות לגוף האדם – זה תמיד יותר מעניין.
    השמאל אכן הוציא את אלוהים מהתמונה אבל שמר מכל משמר על החטא הקדמון,
    הצביעות והרצון לתקן את העולם.
    בשיטחיות אומר שסארטר אמר משהו כמו שהאשמה היא אינהרנטית לאדם ושהוא אחראי לכל פשע שמתבצע בעולם מעצם הסולידריות עם שאר בני האדם. זה בהחלט נשמע לא רע רק שזה מתאים אולי לל"ו צדיקים.

    בבודהיזם (שאני מכיר בשיטחיות) יש את העניין להתפקח מאשליות ולהבין שבסופו של דבר אתה בודהה. אין מדובר בתהליך של תיקון כי בהנחת המוצא אתה לא מקולקל.אין גם את אותה בהילות לשנות, אלא אם [אתה] מתעקש אחרת אתה יכול לגלות את זה מתי שבא לך.

    שמאלני עם ראש טוב היה לא רק שהיה מצליח לפרק אותו לגזרים אלא גם להפוך לבן לשחור , שחור ללבן ולהידרס במעבר חצייה. הוא היה כותב ביקורת של מיליון דולר שלא שווה דולר.

    אהבתי

  63. תמריץ, האם מתגובתך ניתן להסיק שיהיה פוסט בנושא?
    לגבי הסקרים האחרונים , אם שמתם לב? ניתן לראות שהעקרון המנחה שאם
    אני אבחר במשהו אז ההיפך יקרה. כמו שאם הייתי משקיע בשורטים על הברזל כך גם בהצבעתי הראשונה לביבי הוא יפסיד בבחירות.

    אהבתי

  64. הרחבה לגבי : [אתה] מתעקש …. משמע שגם אם אדם מתעקש שמשהו לא בסדר עם עצמו זה גם בסדר ולמעשה לא מפריעים לו בפעולה … או שיגלה שזה בסדר או שלא. אין בהילות.

    אהבתי

  65. גיא, ואם תצביע לביבי וכתוצאה מכך יעלה בוז'י אין דבר. דוקטרינות המזרח יחלצוך מתחושת האשם.
    לגבי פוסט – אני שומר את כל האופציות על השולחן.

    אהבתי

  66. אם הוא מתעקש שמשהו לא בסדר אתו הוא סובל מאובססיב קומפולסיב דיסאורדר, כי אם באמת משהו לא היה בסדר אתו הוא לא היה רואה את זה.
    בכל מקרה הוא מפסיד אלא אם הוא מזוכיסט. זה קצת מזכיר את המשפט: אם מישהו משתדל להכשל ומצליח האם הוא נכשל או הצליח.
    לגבי ההצבעה שלך לביבי, מה היה קורה אם כולם היו חושבים כמוך?

    אהבתי

  67. תמריץ, למען השארת המגיבים במצב הרתעה וצריבת תודעתם למען ייראו ויראו יש לכתוב את הפוסט אך ורק בזמן ובמקום שתמצא לנכון.
    אורי , אדם יתעקש שמשהו לא בסדר איתו משום שאחרים יטענו הלוך וחזור בפניו בד"כ שהוא [סובל] מאיזה מילה ארוכה באנגלית עם יסודות לטיניים. מונח ארוך כגון זה יכול להסתיר משאיות , כל שכן את האדם מעצמו.
    אני למשל , אם לא שמתם לב ? [נהנה] מפיצול אישיות 😉

    אהבתי

  68. רוב האנשים לא מאמינים כשהם אומרים להם שהם לא בסדר, הם עונים: חשבת שאולי זה אתה לא בסדר בגלל זה אתה חושב שאני לא בסדר? אנשים שלא בסדר יש להם הרבה מאד נסיון בתחום שהם לא בסדר בו, להתגונן ולהאשים אחרים והאחרים מכיון שלא בקיאים בתחום מתקשים להתגונן ומתחילים לחשוב שאולי הם לא בסדר.
    אלו שמודים שהם לא בסדר לשוא הם סתם נודניקים.
    אתה לא יכול להנות מפיצול אישיות, לפחות חלקן יביעו דעה שונה בנושא אחרת מה ההנאה מפיצול אישיות. אם אתה בר מזל הם יסכימו לא להתערב אבל גם אז אתה מקסימום 50 אחוז נהנה או פחות וזה אומר שאתה לא לגמרי נהנה, אתה רק חושב שאתה נהנה.
    יש לי אח פילוסוף, שמעתי אותו ואת אבי מנהלים שיחות כאלו במשך שנים. אמא שלי היתה מרססת אותם במים של הצמחים שיפסיקו אחרת זה היה נמשך לתוך הארוחות.

    אהבתי

  69. אורי , העקרון החשוב הוא ש[אני] מחליט עלי ולא מישהו אחר.
    אם אני מחליט שאני נהנה מפיצול אז אני נהנה. אם אני מחליט שאני מפצל את עצמי בשביל לשלוט על עצמי אז סבבה. אם מישהו אחר מנסה לפצל אותי בשביל לשלוט עלי אז אני לפחות מודע לעובדה. אם מישהו מנסה להגדיר אותי ( לתחם לי גדר) אני גם מודע לעובדה…. זה לא אומר שהוא לא יצליח….
    בכל מקרה אני רואה פילוסופיה כסוג של בידור , שעשוע , משחק כמו מוזיקה ותיאטרון ולא אמצעי ל"תפוס" את העולם,להתנשא עליו ולשלוט בו באמצעות מילים ורעיונות.

    בכל מקרה גם ויטגנשטיין וגם הזן מגיעים לנקודה הזאת ….
    "על מה שעליו לא ניתן לדבר, אודותיו יש לשתוק"
    …… או שלא.

    אהבתי

  70. אורי במקרה חזרתי לקרוא שנית את הפוסט "פרדוקס האליטות שמאלניות..בתגובה שלך נתת דוגמה מרתקת ואני מצטט "אם מישהו משתדל להכשל ומצליח האם הוא נכשל או הצליח.."?משפט לוגי ומטמטי אפשר בהחלט לרשום את הדבר כנוסחא שדורשת פתרון…זה מזכיר לי סיפור מהחיים ומאד אקטואלי ונכון לימים אלו חברה ציבורית ידוע וגדולה יחסית בישראל מנוהלת על ידי בעל מניות אשר מחזיק ב20% מהון החברה ויש לו הסכם עם בעלי מניות השליטה שהוא ינהל את החברה במשך 10 שנים כנגד שכר מנהלים ואופציות הכל בערכים גדולים ומפתים לרוע מזלו מועד לסיום ההסכם עומד להסתיים בחצי שנה הקרובה ובעלי השליטה החליטו להחליף את ההנהלה וגם אותו..האיש לפני שנתיים החליט לעשות מעשה מקדים ופעל להחלשות גורפת של רווחי החברה והדבר היה עשוי להשפיע על גודל התחייבויות לבנקים לבעלי אג"ח ואחרים ובתום הקדנציה שלו חשב להציע לבעלי השליטה לרכוש את חלקם בחברה..אולם לרוע מזלו כל הפעולות שביצע בחברה רק הועילו והגדילו משמעותית את הרווחים לפני מס היות ובשנתיים אחרונות החברה צמצמה בכוח אדם לא השקיע בהתרחבות ולמעשה הקטינה את הפעילות אבל המאזן נותר חיובי ביותר..המנכ"ל השותף עומד לסיים את תפקידו בעלי מניות השליטה ביקשו ממנו ללכת הביתה אבל גם נתנו לו מכתב הערכה על פועלו ובונוסים בהתאם ואף הציעו לו למכור את חלקו בחברה במחיר טוב נכון להיום.. אין צורך לציין שהאיש מאוכזב מאוד ובניגוד לכל תוכניותיו להכשיל את החברה החברה דווקא הצליחה והוא נותר גלמוד מחוץ לחברה בה יש לו מניות אבל אין לו מעמד ניהולי..האירוע הזה מזכיר לי את המשפט הפילוסופי שלך..

    אהבתי

  71. אורי , צטערת. אני לא מחזיקה כ"כ מהמשפט הפילוסופי המצוטט לעיל.
    זאת שאלה פשוטה של מי צופה , מי מגדיר ומי מחליט החברה או הפרט על תוצאות הניסוי.
    זאת שאלה של מי משרטט את המפה. המפה כאמור אינה הטרטוריה.
    מי שמנסה להאחז במפה בכל כוחו משול לאדם שמנסה לאכול את התפריט במסעדה.
    באותו נושא : האם הצופה האוטמטיבי יכול לצפות בעצמו? האם הסכין יכול לחתוך את עצמו? האם היקום יכול להיות מודע לעצמו?
    מה שמזכיר לי שהיה איזה פילוסוף בודהיסטי גאון בשם נאגרג'ונה (אם אני לא טועה) …. אנשים מכל קצות העולם היו באים אליו והוא היה מפריך את התיאוריות שלהם בדבר מהות העולם ומשאיר אותם עומדים באוויר ללא נקודות התיחסות.
    הדבר היחידי שהיה משאיר אותם משתוממים ומתפלאים היה כיצד הוא חי שמח ומאושר בלי נקודת התייחסות לתפוס ולהאחז בה.

    אהבתי

  72. יעקב, הסיפור שלך מזכיר את הסרט המפיקים של מל ברוקס, כשהבמאי של הצגה מגלה שהרבה יותר רווחי להפיק הצגה כושלת ומנסה להפיק פלופ אבל לצערו מפיק בסט סלר. המשפט ההוא לקוח מהספר "אפלטון ואתון נכנסים לבר". מסופר שם גם על ספר שמגלח את כל אנשי הכפר שלא מגלחים את עצמם לבד. האם הוא מגלח את עצמו או לא?
    גיא איך אתה תדע אם זה אתה שמחליט או מישהו עושה עליך מניפולציות? אולי אתה לא מודע לעובדה? תאר לך שמישהו מספר לך בדיחה ואחרי שאתה צוחק ועונה שזו הבדיחה הטובה ביותר ששמעת ההוא אומר לך שסיפר לך אותה כבר לפני חודשים וששכחת. ואתה אומר שלא יכול להיות כי אתה אף פעם לא שוכח בדיחה ואם היית שוכח אותה אז היית זוכר את זה. זה בדיוק מה שקורה פה. במדינה מתוקנת בשבוע האחרון לפני הבחירות יש איסור על תעמולת בחירות לחלוטין כדי שלא יווצר מצב שאנשים משתכנעים מהדבר האחרון ששמעו. ההרגשה שלך שאם תצביע לנתניהו לראשונה והוא יפסיד מזכירה לי את הסיפור על הזקנה בתקופת הבליץ קריג בלונדון שחילצו אותה אחרי שלושה ימים שהיתה לכודה בשרותים אחרי שטיל נפל על הבית. אני לא מבינה מה קרה, היא אמרה, משכתי בחבל של הניאגרה וכל הבית התמוטט.

    אהבתי

  73. לתמריץ, לגבי ההסבר על ה-PIGS, מקבל אבל עדיין קיימת שאלת הביצה והתרנגולת.

    לאורי, אני חתכתי מתוך הכתבה המלאה רק ציטוטים שקשורים אלינו. קרא את הכתבה המלאה, לדעתי היא הבנויה היטב.

    לגיא יקר, בא ונהיה קצת פחות ציניים ו[ברוח השמאל גם] יותר מכילים.

    אהבתי

  74. טוב , שמתי סרטון כי לא יכולתי לענות פתאום פה בזמן העבודה.
    "איך אתה תדע אם זה אתה שמחליט או מישהו עושה עליך מניפולציות? "
    לא באמת אדע או במילים אחרות זה תלוי במכשיר המדידה. בגלל זה אני , כמו החתול של שרדינגר נמצא תמיד בסופרפוזיציה משום שאני באמת לא יכול להחליט עלי.

    בכל מקרה אני הולך לפתוח כנס של סוליפסיסטים ולהזמין את הזקנה מהבליץ.
    אם כבר מדברים על סתירות מובנות ביקום.
    Solipsists may view their own pro-social behaviors as having a more solid foundation than the incoherent pro-sociality of other philosophies. Indeed, they may be more pro-social because they view other individuals as actually being a part of themselves.

    אהבתי

  75. אורי אתה עשר מזמן לא צחקתי כל כך הרבה מבדיחה טובה וסיפור שלך על הזקנה בלונדון מדהים ולדעתי זה סיפור אמתי ויפה ולא סתם בדיחה..מל ברוקס קומיקאי מצוין טוב שאתה מזכיר אותו גם את וודי אלן אני אוהב ובכלל אני חסיד של סרטים קומיים אתה בטח זוכר את הסרט חמים וטעים עם ג'ק ליימון טוני קרטיס וגדולה מכולם מרלן מנרו..? היו זמנים היינו ילדים אבל אז הכל היה מותר למרות הדלות והעוני כולם צחקו ואהבו..היום נוסעים במרצדסים ווייז מכוון את התנוע והטלפון מהדהד וברקע נשמע קולה של הפקידה מהבנק אשר דורשת ממך הסבר על החריגה השניה בחשבון הבנק שלך..? כן כולם בוכים אל תשכח לכבות את הסמרטפון "אייפון 6" תוך כדי נסיע עדיף בלי ווייז ובלי הפקידה מהבנק..
    גיא תרשה לי לפנות אלך אומנם אנחנו לא מכירים אבל הסיפור שלך על הסבתא אשר השתתפה כמתנדבת בעת מלחמת ספרד בשנות השלושים אירוע שלקחו בו חלק הרבה מאוד יהודים צעירים גם מפלסטינה א"י עורר בי לא מעט זכרונות מהבית..גם אמי ז"ל נטלה חלק צנוע בגיוס צעירים לבריגדות הבנלאומיות בספרד אומנם אז הייתה תלמידת גמנסיה צעירה אבל מלאת אמונה בעולם החדש שעמד בפתח האנושות עולם שלאחר המהפכה הבולשביקיט בהנהגתו של סטאלין "שמש העמים" ובמקרה גם ליהודים תמימים היה מקום בעולם החדש שנוצר.. כך בכל מקרה חשבו הרבה מאוד צעירים יהודים בגולה ואמי הייתה בניהם כל זה למרות היותה בת לרב חרדי אשר הרביץ תורה בקרב תלמידיו מחסידי גור מקור בני משפחתי..ילדותי עברה עלי בסביבה יהודית בולשביקית לאמי ואחיה הצעיר ארע נס כאשר פרצה המלחמה האיומה כל בני משפחתי מצאו את עצמם מהר מאוד בגטו דודתי האחות הבכירה של אמי דחפה אותה ואת אחיה הצעיר מחוץ לגטו באמצע הלילה ונתנה להם פקודה לשרוד ולהגיע לרוסיה הסוביטית בכל מחיר ואילו היא נותרה לשמור על ההורים סבא וסבתא שלי..לימים חקרתי מה עלה בגורלם והתברר לי שהגרמנים ניהלו תעוד מדויק מצאתי ברשומות את היום בו נערכה ה"אקציה" פעולת גרוש יהודים למחנות השמדה ובין השמות שמם של הסבא ונסבתא שלי ואת שמה של דודתי אגב בצד השמות צרפו גם את המקצוע של המגורשים את גילם וכמות המטען שהורשו לקחת אתם למחנה עבודה כדבריהם…יהי זכרם ברוך..

    אהבתי

  76. מירון , בוודאי שאני מרשה.
    אורי , אני גם צוחק … פשוט אני כותב מהר שלא יתפסו אותי פה בעבודה…
    יאיר , תחשוב שאתה מגדיר אותי כציני (במובן המקובל היום במערב) אתה שם אותי גם בלי מודעות אולי מחוץ לגדר וזה לא כ"כ מכיל.
    בכל מקרה אני לא כועס וחושב שיש הבדל בין ציניות ממקום ממורמר לבין ציניות "אוהבת" לאנושות ולטבע האדם מבלי לכעוס עליו שהוא כזה.

    אהבתי

  77. אירוניה, ציניות וסרקזם
    בעברית נפוץ הבלבולבין אירוניה (צחוק הגורל), ציניות (חוסר אמון בטוב לבם של אנשים) וסרקזם (דיבור מריר).

    אהבתי

  78. לעיתים ציניות וסרקזם הולכים ביחד. קליטת הסרקזם דורשת
    הבנה לא רק של המשמעות המילולית של הדברים, אלא גם את כוונת הדובר, את הקונוטציה שלו, והאם הוא באמת מתכוון להיות סרקסטי או לא.

    (מתוך ויקיפדיה)
    אמרה המיוחסת בדרך כלל לאוסקר ויילד אומרת שסרקזם היא הצורה הנמוכה ביותר של שנינות, אך הגבוהה ביותר של אינטליגנציה.

    כמו כן יש לשים לב כמו בהומור טוב
    אם הדובר קודם כל מפנה את הציניות והסרקזם קודם כל כלפי עצמו.

    בסופו של דבר זה יכול להשתלם…

    מבחינת איכויות אינטלקטואליות והישגיהם אמונותיים ומדעיים.

    אהבתי

  79. לפחות אני , בניגוד ליוסף ק. גיבורו של קפקא יודע בפני מה אני מואשם …
    (זה סארקזם) אז הנה כתב ההגנה (שוב סארקזם) מויקיפדיה 🙂

    למרות הדימוי השלילי של הציניקנים, ניתן לטעון שהם פשוט "מסרבים להביט בעולם דרך משקפיים ורודים" ואינם חוששים משחיטת פרות קדושות. לרוב, ציניקנים נוטים לראות את עצמם ככאלה, ומחשיבים את עצמם כבעלי חשיבה פתוחה ומשוחררת, ואת מבקריהם בתור אנשים הטומנים את ראשם בחול.

    הציניקנים עשויים להיראות כאילו הם מאמצים אורח חשיבה של "אל תתערב, זה רק יכול לגרום צרות", אבל חוסר המעש שלהם לרוב נובע מאמונה פטאליסטית עמוקה יותר לפיה לא ניתן לשנות דבר ממילא. לכן לעתים משתמשים במילה "ציניות" כדי לתאר פסיביות הנובעת, לכאורה, מהשקפה מפוכחת על העולם.

    מבקרי הציניות נוטים להתייחס לציניות כאל צורה של ניהיליזם וכפוגעת במהלך החיים התקין.

    אהבתי

  80. גיא, אל תעלב (וגם אין צורך בהגנות אינטלקטואליות אודות טיבה המיטיב של הציניות). היה נדמה לי שאתה חוזר שוב ושוב כלפי אורי על "להפוך לבן לשחור ולהידרס במעבר חצייה … ביקורת של מיליון דולר שלא שווה דולר …" – דבר שהוא כתב בעצמו על עצמו ומשפחתו (!), ולכן הערתי לך על-כך. קבל זאת ברוח טובה. אם היית כותב זאת כלפי או כלפי אחרים הייתי שותק, פשוט מדובר באדם מבוגר מאיתנו וצריך להתייחס אליו ביותר כבוד. ואל תדאג אני מכיל אותך 🙂

    אהבתי

  81. שטויות, אני יותר ויותר מגלה כמה אני לא חכם עם הגיל. אני פשוט לא מצליח להבין אם תמיד היתי כזה ורק עכשיו גיליתי או שזה חלק מהדימנציה. חכו חכו גם לכם זה יקרה, ואז תגידו כבר שמעתי את זה איפה שהוא ולא תזכרו איפה. אבל תודה יאיר שאתה מתחשב בי לעת זיקנה. אתה הראשון.
    אני מקבל את זה שגיא משתמש בביטויים האלו כמחמאה, ואני בטוח שהוא משתמש בזה כדי להחמיא. כשאני אומר לאשתי אני רוצה לספר לך משהו היא מיד עונה: לא צריך, סיפרת מספיק עכשיו תורי. אז מה עוד נשאר לי.

    אהבתי

  82. יאיר , תודה על ההערה.
    אולי באמת במחשבה שניה ההערה קצת לא רגישה (מצד שני אצלנו במשפחה זה היה עובר בלי להרגיש)אבל הכוונה היתה רק טובה ושהמשפט הזה הזה ענק ובא מתוך הכוונה שחיקוי וחזרה על המשפט היא הצורה הכנה ביותר של חנופה והערכה.
    אני שמח שאתה מכיל אותי 🙂
    אני מודע שזה לא קל לעיתים במיוחד שהשיח פה נעדר אינטונציות ושפת גוף כך שקשה יותר להבין כוונות. יש אחריות על כותב התגובה לא לכתוב שטויות ומצד שני יש גם אחריות על קורא התגובה לא לקפוץ למסקנות.

    בכל מקרה יש טרייד אוף גם כאן …. ניסיון מתמיד לשמור על כללי נימוס ומחשבה מוקפדת עליהם לפני כתיבה עלולה לפגוע בספונטניות שלה.

    אהבתי

  83. סתם להתחלק אתכם, לא קשור לכלכלה או צניות או סרקאזם. היום יום ההולדת של מישהו שהכרתי באינטרנט. ראובן ביברשטיין שמו. דיברנו על בסיס יומי כמעט בפורומים במשך כ שלוש שנים וקצת באי מילים, התכוונו להפגש אבל לא יצא. היה לו סיפור חיים מאד מאד מעניין. הוא היה ילד קטן בגטו ורשה והזכרון הראשון שלו היה של קצין גרמני יורה באביו ואחרי שבועיים של קצין גרמני יורה בסבו. והאמא ברחה אתו והסתתרה ביער בבור ובסוף פחדה שימות שם ומסרה אותו לכנסיה פולנית והוא גדל שם ולא ידע כלום על עברו עד שהגיעו כמה אנשים ולקחו אותו משם דרך טהרן לישראל לקיבוץ והסבירו לו מי הוא. אחרי שנים רבות הוא היה לכדורסלן ושיחק עם תנחום כהן מינץ ובוכבינדר. מישהו הציע לו לחפש את אמו והוא מצא אותה בשוודיה ונסע לפגוש אותה ולא יכול היה לדבר אתה אפילו כי לא ידע פולנית. יום אחרי שהוא חזר לארץ הוא קיבל טלפון שהיא נפטרה. בחור חריף. יום אחד קיבלתי אי מייל ממנו והיה כתוב בו: שלום שמי דינה ואני הבת של ראובן רציתי לומר לך שהוא נפטר לפני שלושה ימים. היום פייסבוק שלח לי הודעה שזה יום ההולדת שלו.

    אהבתי

  84. אורי סיפור מדהים קשה לי להבין מדוע אמו לא תקשרה איתו בפגישה…?אולי כתוצאה מהלם וזכרונות העבר.?אני ממליץ לך להדליק נר לזכרו וגם נר לזכרה של אמו…

    אהבתי

  85. השואה היא אובססיה עמוקה בצורה לאומית. ככל שעובר הזמן נדמה שהעיכול של מה שקרה רק מתגבר ודווקא (מבחינות מסוימות) היום אנחנו "מבינים"/חווים יותר טוב את מה שקרה מאשר בעבר. ואני לא אומר את זה ממקום של "כולם נגדנו" וכדומה, אלא ממקום אחר שקשה לי להגדיר אותו ..

    אהבתי

  86. בוקר טוב
    אני קורא כעת את הספר ירושלים הביוגרפיה של סיימון סבאג מונטיפיורי. תמיד כשאני מחוץ לישראל אני לוקח אתי ספרים כבדים כדי שלא יגמרו מהר. לקחתי פעם את תורת הקואנטומים ולקח לי חודשים לסיים.
    הספר הזה קל לקריאה ואני כעת בתקופה של 1904-1918. הקטע הזה של הספר מתבסס על יומן שכתב נגן עוד ערבי מירושלים במשך 40 שנה מאז שהיה ילד. הוא מספר על ההילולות של המנהיגים התורכים שעה שרבע מיהודי ירושלים מתו מרעב. על הזונות היהודיות ששוכבות עם החוסינים והננשיבלים ועל התליות הפומביות ועל דוד גרין ששינה את שמו לדוד בן גוריון על שם אחד הלוחמים של בר כוכבא. זה לא היה כל כך מזמן, יש לי חברה שאשתו של בן גוריון היתה הביביסיטר שלה. על 34 תוכניות שונות לישב את היהודים במקומות שונים בעולם ולא בישראל. אגב תוכנית אוגנדה לא היתה באוגנדה היתה באל עריש והיתה תוכנית של סטאלין לישב את היהודים בחצי האי קרים ושל האמריקאים באלסקה.

    אהבתי

  87. לגבי הספר, הקריאה של תקופה לא כל כך רחוקה קודם שנולדתי, 40 שנה קודם לכן שנראת לי רחוקה כמו זמן האימפריה הרומית, נתנה לי קצת פרספקטיבה לגבי זמן, דיברנו על המכונית ללא נהג ושינויים בהשקפה על הכלכלה והתחלתי לעכל ש 40 שנה יכולים להביא לשינויים אדירים בתקופת ימי חייו של בן אדם. הכל יכול להתחולל תוך 20-40 שנה. זה יגרום להווה להראות כמו תקופת התורכים. אם לא יתחולל משבר כלכלי.

    אהבתי

  88. בהמשך לנושא השמאל והאליטות, מספר ציטוטים ממאמר של פרופ' כספי בנוגע לשאלה מדוע השמאל לא מצליח להקים מנהיגות שתוביל אותו לשלטון. בעיקר נהניתי מהקשר שהוא עושה בין הערכים היומיומיים של השמאל לבין מצבו האלקטוראלי:

    "שבעה אנשים עם קורות חיים מרשימים התייצבו בעשורים האחרונים בשורה הראשונה של השמאל הישראלי, וכולם נעשו לגמדים. פרץ היה מנהיג עובדים מצליח. מצנע היה אלוף מוערך וראש עיר אהוב. שלי הביאה הביתה את רוח המחאה והצעירים. לברק היה קילר אינסטיקנט הנחוץ להתגברות על אויבים מבחוץ ומבפנים. עמי איילון, גיבור ישראל, מילא שני תפקידי מנהיגות מרשימים בחיל הים ובשב"כ. בן עמי היה אינטלקטואל יוצא דופן שנעשה למדינאי. ברוורמן בנה אוניברסיטה מצליחה בנגב.
    כל מי שנדמו לרגע כמנהיגים אפשריים של השמאל הישראלי חוסלו על ידי חברי המחנה שלהם. כל מי שהתרומם קצת גילו עליו שהוא פגום. על אחד אמרו שהוא ימני. השני חלש. על השלישי היו סיפורים. לרביעי עשו את המוות עד שפרש. את החמישית העיפו כי היא לא נחמדה לחברים. השישי מגוחך. השביעי נעלם.
    אנשים טובים, שיכולים לצמוח לתפקידי מנהיגות בשמאל, נזהרים לא להיכנס לביצה הטובענית של העבודה. הם יודעים שאין זה משנה מה עשו בעבר, הם יוצגו מהר מאד כבעייתיים, מוזרים, ימניים או חדלי אישים. יובל דיסקין, רון חולדאי ואחרים למדו את השיעור והם נשארים בחוץ.
    השמאל לא מייצר מנהיגות שיכולה לסחוף אחריה עם, כי חבריו אינם מוכנים שמישהו יאתגר אותם. יתבע ויתורים. יטיל חובות. ידרוש הקרבה. או בקיצור, יגיד להם מה לעשות.
    חיסול המנהיגות התחיל לפני דור בצמצום החינוך ותפקיד ההורים. העמדת המימוש העצמי, זכויות הפרט והחשיבה הביקורתית כערכים עליונים ובלעדיים, עשו את האמון, הכבוד לסמכות, והנכונות ללכת אחרי מורה או מנהיג לביטויים של חולשה או טיפשות. בבית הדמוקרטי צריך לבדוק כל הזמן מה הילדים רוצים ואסור לאתגר אותם לתפקיד שלא צמח מהם. האנשים שרוצים להחליט על עצמם לבד, כמו שכל ילד בגן יודע היום לדרוש, לא רוצים גננות, לא מחנכים, ולא מנהיגות.
    ….
    מעת שבוטלו הדרכים המחייבות שהיו כאן : הציונות, הסוציאליזם, והתרבות העברית כמדרש של היהדות, לא נמצא יותר לשמאל מנהיג שהוא התגלמות של דרך שבה אנו מאמינים. אין מי שיוכל להורות לנו את הדרך, כי אין דרך לאנשים שרוצים שהכול יהיה פתוח כל הזמן. אין מנהיג כי אנשים לא מוכנים להתמסר לשום דבר גדול מהם. אין מי שיאתגר אותנו לגדול, לעשות את מה שנדמה כי אי אפשר, כי אנחנו רוצים להישאר קטנים. רוצים פינוקים …

    אין אב, כי אב המאתגר את ילדיו, מצפה מהם לעבוד קשה ולתרום לחברתם מתויג כפשיסט. אין "מנהיגות רוחנית" כי אין רוח. אין דבר גדול מאתנו. אין סמכות שלפניה אנו מתבטלים קצת.
    ….
    ומכאן ההתעסקות המביכה בבקבוקים של שרה. נעשה את ביבי כל כך עלוב, שבוז'י יראה על ידו סביר. זה לא נתניהו גאון הקמפיין שניצח שוב. זה השמאל שחוזר ומביס את עצמו."

    המנהיגים המפחדים מבוחריהם ("הארץ" 20 באפריל 2015)

    אהבתי

  89. הנה חלפו להם חודש-חודשים מאז נאום גרבוז, והנה חזרנו מחדש והפעם ל"נאום הבהמות" של קוטלר. נאום שאחריו כבר אי אפשר להסתפק בנפנוף יד כלפי זבוב טורדני.

    אומר משהו שיראה מוזר בקריאה ראשונה: לדעתי ההתבטאויות של גרבוז, קוטלר ואישי שמאל נוספים הם "שירת הברבור" של השמאל במתכונת הנוכחית שלו. מדובר בגט כריתות שהשמאל ה"תרבותי"/"נאור" כותב בימים אלו אל מול החברה בישראל. השמאל הזה הפך לאוטיסטי, בלוע בעצמו ומתכתב בינו לבין חבריו בלבד.

    פוליטית קשה להתנבא מי המרוויח מדבריו, מפלגות מרכז כמו יש עתיד או מפלגות ימין כמו הליכוד. ימים יגידו.

    אהבתי

  90. יאיר , לי זה נשמע יותר כמו "שירת העורב".
    השמאל "תרבותי"/"נאור" הזה פיתח תסמינים של דת במובן הרע שלה.
    ניתן לראות זאת בטון הזעם הקדוש והצדקני של חבריו.

    אהבתי

  91. חחח… אתם לוקחים דברים קשה מידי.

    פשוט מתוסכלים שהרבה זמן לא בשלטון.
    ניסו להתחנף,ניסו להתנצל(אהוד ברק),עכשיו שהשלטון ברח מהידיים בשנייה ה 90 אז מוציאים את כל העצבים שהודחקו.

    אני זוכר שאני הייתי קטן לא היה מוזיקה מזרחית במיינסטרים.

    היום יש לפעמים בבריכה ולפעמים בריקודי עם.
    אתם יודעים מה זה מוזיקה מזרחית בריקודי עם(מעוז שירי ארץ ישראל הישנה).

    עדיף כבר לרדת מהארץ… "הרעים ניצחו".

    אהבתי

  92. שכחתי את שמו של הנזיר הישועי ששרף את יצירות האומנות של פירנצה.
    התפקידים הוחלפו אבל הזעם הקדוש נשאר.ר

    אהבתי

  93. בוודאי שחשתי זעם רב, בעיקר בגלל העוול האנושי שנגרם למגורשים ולמעשה הברברי שנעשה להם, אבל אם ממשלת ישראל הייתה מחליטה למשל שלא לממן מיזם בניה בגוש קטיף (שזה בעצם ההחלטה של שרת התרבות, כי היא לא מנעה את חופש הביטוי אלא מנעה את המימון הציבורי להצגה כזאת או אחרת) בהחלט לא הייתי מגיב בזעם.

    קוטלר שואג על פגיעה במענק הציבורי שמממן אותו ואת חבריו, ושרת התרבות אומרת שמימון הוא סוגיה פוליטית הנתונה בידי נבחרי העם.

    למעשה השאלה שלך מדגישה את המנותקות של השמאל, כי הרי אתה משווה בין עוול ממשי ממדרגה ראשונה, של הריסת בתים, של פירוק קהילות, של החרבת בתי-כנסת, של עקירת בתי-עלמין, של פגיעות נפשיות בילדים ובני-נוער, לבין פגיעה תיאורטית בחופש הביטוי. השמאל של קוטלר שתק בזמן ההתנתקות אבל עכשיו הוא זועק על דבר פעוט בהרבה.
    אין לך מנותקות גדולה מזאת !!

    אהבתי

  94. תודה גיא על ההפניה אודות סבונרולה, וגם לתיקון בדברי – הוא היה נזיר דומיניקני ולא ישועי.

    אהבתי

  95. גם אם הטריגר הספציפי הוא פגיעה זניחה בחופש הביטוי, זעם השמאל מתעורר בגלל עניין גדול בהרבה: הכיבוש.

    אהבתי

  96. מצטער, אבל זה פשוט לא מה שקוטלר אמר וגם לא מה שגרבוז אמר.
    הם לא דיברו על המתנחלים ועל הכיבוש אלא על הרדידות של העם בישראל.
    תקשיב להם לפני שאתה מכניס כוונות בפיהם.
    הם דיברו על מנשקי מזוזות, על מחזיקי קמעות, ועל בהמות. לא הייתה שם מילה על כיבוש.

    יתר על-כן, אתה מגיע ממקום רציונלי ואתה חושב שצריך להחזיר את יו"ש (בזמן הנכון ובהסדרים הנכונים) כי זה הדבר הנכון מבחינה ביטחונית.

    אבל אצל השמאל של גרבוז/קוטלר המטרות שונות בתכלית:
    הם רוצים להנחיל את תפיסתם התרבותית לכל העם. מבחינתם ביטול הכיבוש היא צורה ל"נרמל" את העם, להחליש את מוקדי הכח של מנשקי המזוזות והבהמות. הם רוצים ביציאה מיו"ש לשם שינוי סדרי העדיפויות הרוחניות של המדינה ושל העם. הם רוצים להוכיח שהקשר התרבותי עם האזורים הללו כבר לא שולט בנו, ש"האדמה" הזאת היא סתם רעיון ישן ושמרני.
    אין להם שום עניין אמיתי באי החזקה של יו"ש או בטובת הפלסטינים. אני מזהה שנושא הכיבוש אצלם אינו המטרה אלא האמצעי.

    אהבתי

  97. אני לא מתיימר לייצג את החבר'ה האלו, אבל בגדול השקפתם היא שעדר של בהמות שולט בנו ומוליכנו לאבדון. ההשקפה הזו מושתקת בתקשורת בגלל התקינות הפוליטית אך מאוד נפוצה בשיחות סלון וקפיטריה.
    קשה לי לומר כמה מהזעם נובע מכעס על שלטון הבהמות כשלעצמו וכמה נובע מכעס על המדיניות שמתוות הבהמות. דהיינו הכיבוש.

    אהבתי

  98. תמריץ , נו בסדר , זכותם להשקפתם , אז מה קרה? כולה גם אנחנו "בירכנו" אותם בכמה "ברכות"מסוגננות בסגנון נאורו-תרבותי.

    אם ההינו מגיבים בסגנון בהמתי זה היה נשמע כך:
    שישבו בשקט , לא ישתינו מהמקפצה וישתינו בבריכה כמו כולם.

    אהבתי

  99. יאיר, קראתי שוב דבריך ואני נוטה להסכים איתם. אבל גם אם לשמאל אין עניין בטובת הפלסטינים אין זה אומר שאין לו תחושת אשמה קולקטיבית על כיבושם בשם רעיון משיחי.

    אהבתי

  100. לא אומר שאין לשמאל תחושת אשם קולקטיבית אודות הכיבוש אלא שהיא לא זאת שמניעה אותם לפעולה כפי שנדמה לך. ראינו זאת גם בהתבטאות של אורנה בנאי בזמן מבצע צוק איתן אודות "אני מתביישת להשתייך לעם הזה", ושם בעזה בוודאי לא הייתה סוגיה של כיבוש.

    העיקר כאן (בנוגע לשמאל מהסוג של קוטלר/גרבוז/בנאי) היא כעס על שהם לא מצליחים להנחיל את השקפתם לציבור (ממש זעם על "איך הם לא הולכים אחרינו?"). אם הציבור היה מקבל את השקפתם הוא לא היה נחשב בעיניהם כבהמה.

    זה כמו שכתבת אודות תמריצים של שופטי בית המשפט העליון שנקודת היחוס שלהם היא שופטים עליונים במדינות אחרות ולא כאן אצלנו. בדומה, נקודת הייחוס של גרבוז, קוטלר ובנאי אינה כלל כאן. והציבור מבין זאת ומצביע בידיים.

    נ.ב.
    אני לא רואה כיון של בהמיות בעם בישראל, אלא התחזקות של 2 מגמות שונות. הראשונה ליברליות (חיה ותן לחיות) והשנייה מסורתיות.

    אהבתי

  101. המשך מעקב בנושא השמאל והאליטות, הפעם בהקשר לנאום הבהמות של קוטלר, וגם הפעם תגובה מצד איש שמאל – אודי מנור:

    "אין סימטריה בין ימין לשמאל. ימין ושמאל נולדו באסיפה הלאומית, שנולדה לאחר המהפכה הצרפתית. לשמאלו של המלך ישבו אלו שרצו להעמיק את התהליך המהפכני. מימינו של המלך ישבו אלו שרצו לשמור על חלק מכוחו. מדוע? מהחשש ששינוי נמרץ מדי יערער את הסדר הקיים באופן מסוכן. הסתבר שלפחות אז הם צדקו. היו מהפכנים כל כך נמרצים שהביאו את המלך לאבד לא רק את כסאו אלא גם את ראשו. כך זוהו מאז הימין עם שמרנות והשמאל עם מהפכנות.

    אז מדוע אין סימטריה? כי קל בהרבה לשמור על הקיים מאשר להפוך אותו. קל יותר לחשוד ולחשוש מאשר לתת סיכוי ולקוות. ומכאן שחובת ההוכחה היתה ועודנה מונחת לפיתחם של אלו שחושבים שאפשר לשנות את המציאות מיסודה ולא על אלו המשוכנעים שמה שהיה הוא שיהיה.

    מסתבר שגם היום וגם בישראל חובת ההוכחה על החוזים ועל המתקנים. בין אם מדובר בשוויון כלכלי ובין אם מדובר בשלום עם השכנים – חובת ההוכחה על מי שסבור שאפשר גם שוויון וגם צמיחה, גם שלום וגם ביטחון. ולכן אין סימטריה. כי אם הבחירה היא בין שלום עכשיו לבטחון עכשיו, ברור מה יצביעו רוב הישראלים.

    אבל היתה כאן מציאות אחרת פעם. בעבר הלא רחוק הכירו הישראלים שמאל שהצליח לשמור על ביטחון המדינה כשחתר לשלום, ולהצמיח את כלכלתה תוך הקטנת הפערים. אבל כשהשמאל מזוהה היום עם אלו הרואים ברוב הציבור הישראלי עדר של בהמות, אין פלא שהציבור הולך ומתרחק ממנו. את המחיר משלמת הדמוקרטיה הישראלית. כי דמוקרטיה שאין בה חלופות שוות ערך, היא דמוקרטיה חלקית."

    http://udimanor.blogspot.co.il/2015/06/blog-post.html

    אהבתי

  102. יאיר התגובות האחרונות שלך הן מלאכת מחשבת שצריכה להיות כתבה בפני עצמה.

    לגבי ההשואה שלך בין כלכלה לביטחון.
    התהליך עם הפלסטינים היה צעד לשינוי נמרץ שנוצר מחוסר ברירה וערער את הבטחון. הצעד נכשל וחזרנו פחות או יותר לנקודת הפתיחה וגרוע מזה. לא יהיה אמון במנהיגים שהמצע שלהם היא פשרות בטחוניות.
    אפשר להשוות את זה למצב הכלכלי העולמי, המפולת הכלכלית אילצה אותנו לנקוט בגישה כלכלית חדשה, גם ההתפתחות הטכנולוגית דוחפת את החברה לשינוי סדרי חיים. אנחנו חיים בתקופה שהנטיה היא להפוך את הקיים על פניו ולא לשמור אותו, ועדיין לא ברור אם נשלם מחיר על כך.
    בדרך כלל יצירה חדשה וטובה נוצרת ממצבים של לחץ וחוסר ברירה אז נאלצים לשנות את הסימטריה ומיצרים ומסתכנים בדברים חדשים שלא נוסו.

    אהבתי

  103. בהתיחס לשינויים הנמרצים מדי שקשה לעכל, תרשו לי לנצל את הנושא כדי לחזור לאובססיה האחרונה שלי, החלפת ראשים. הנה שתי כתבות בנושא, מצד אחד מזויע, מצד שני יתכן שפשוט לא התרגלנו לרעיון. אבל הנה זה שרוצה שיחליפו לו את הראש עשוה את זה מחוסר ברירה אחרת.

    http://www.iflscience.com/health-and-medicine/head-transplant-volunteer-might-face-fate-more-terrifying-death

    http://rt.com/news/248473-transplant-head-body-canavero/

    הסתבר לי היום שאפשר להרכיב מערכת הפעלה חלונות 8.1 על מחשב ישן מאד וזה עובד טוב יותר מעל חלונות 7. זה מחייב בין השאר העלאת הרזולוציה של המחשב דרך הרגיסטרי שעות לקח לי לגלות שזה אפשרי. למה הם מסתירים מאתנו הרבה אופציות? ממש כמו בפוליטיקה. זה גם חייב במחשב שלי לשנות את התאריך של הבאיוס היות והחלונות לא מוכן לעבוד על מחשב שקודם ל2007 לפני שחלונות 8 נוצרו, הם מניחים שלא שילמתי עבור התוכנה כי לא יכלה לבוא עם מחשב ישן, ולשנות את התאריך על הביוס אי אפשר בלי שיש בטריה פועלת כי הם ממש חוששים שתהיה הפסקת חשמל ולמי יש בטריה למחשב בן 10, בסופו של דבר זה עובד קל ומהיר יותר מכל מערכות ההפעלה הקודמות. יתכן שכך ירגיש בן אדם עם הראש הישן והגוף החדש.

    אהבתי

  104. לגבי השתלת הראש – אני נזכר בבדיחה הישנה והטובה של גיא על כך שקומוניזם הוא לא מדע, כי אם היה מדע היו מנסים אותו קודם כל על עכברים. הייתי מציע לעשות גם את הניסויים בהשתלת ראש קודם כל על עכברים.

    אהבתי

  105. ב מקרה הזה דווקא יותר מתאים לבצע ניסוי השתלת ראש קודם על קומוניסטים.

    אהבתי

  106. יש לי קושי עם הראש כי ההגיון מחייב שקודם יתחילו בקטן, ישתילו רגלים לנכים, אחרי זה עיניים, אפילו השתלת שערות זה סיפור סומר שיערות. גם את הויאגרה רק המציאו לא מזמן וישר ראש?
    נהיה שגרתי בימנו לעשות החלפת מין אז לא יותר פשוט להחליף הכל במכה? אני מתעורר ומוצא את עצמי בגוף של כושית עם דחף לא נשלט להצביע לאובמה ואומרים לי בקופת חולים: זה מה שהיה, היית צריך לקחת ביטוח משלים.
    האם יהיו יותר שמאלנים שינסו את זה להוכיח שהם ליברלים ? או שהפרדוקס יצוץ גם פה, לדבר הם יודעים אבל כשזה נוגע למעשים. האם זה יהפוך טרנד של עשירים?
    אין לי ספק שחמישים השנים הבאות יהיו…משונות מאד.

    אהבתי

  107. אורי , אני באמת באמת לא יודע אם 50 השנה הבאות יהיו משונות מאד. יש לי מחשבות קצת שונות על הנושא. אם נלך אחורה 50 שנה לסברביה (פרבריה) כלשהיא בארה"ב 1965. אז אומנם רק עוד 4 שנים ינחתו על הירח עוד שנתיים יהיה ניתוח השתלת הלב הראשון אבל האדם הממוצע עובד מ9 עד 5 רואה טלבזיה , אוכל טי.וי.דינר מדבר בטלפון ונוסע לחופשה בבאהאמס ובעיקר סובל/נהנה מאותן הבעיות הפסיכולוגיות של היום גם ללא החלפת הראש.
    נראה לי שבנושא הזה אני השמרן מביננו וכמו שיאיר אמר בעניין השמרנות/מהפכנות …. חובת ההוכחה עלייך 🙂

    אהבתי

  108. מה זה משונה? התקופה הזו היא תקופת מעבר. אני מסכים שאתה יכול להגיד שמשמעותית לא השתנה הרבה. כיום אני מדבר אתך ולפני חמישים שנה דיברתי עם השכן, אז מה? הבדל קטן. וגם הסרטים לא השתנו והיו על נושאים דומים. אבל בסינפלד הוא מדבר על זה שאורך החיים הממוצע הוא 72, וסינפלד היה לא מזמן וכיום אנחנו כבר ב 82 גיל ממוצע, האם ה10 20 שנה שהתווספו תוך זמן כה קצר לא ישנו אותנו ואת האופי שלנו ודרך החיים? ואם הרחובות יהיו מלאים בזוגות גברים ונשים וילדים שגדלו למשפחות שכאלו וזה המצב הנורמלי עבורם, ובגיל 60 תוכל להתחיל סיבוב משפחתי חדש כי המצב הכלכלי יאפשר את זה רק תצטרך ללכת אליה הביתה לראות תמונות ילדות כי אולי היא היתה גבר ששינה מין או שזה גם לא יראה משונה.
    אתה פשוט מתאים את עצמך מהר למציאות המשתנה אז מה כן יראה לך משונה?
    שינוי מהיר שיפתיע? הרי גם החלפת ראש תמצא אותך הולך לאותם סרטים ואותן מסעדות וחי בצורה דומה. רק להיות בני אלמוות יצור שינוי חברתי דרסטי.
    החיים מורכבים מדברים קטנים, הגלולה שהומצאה בשנות השישים יצרה סקס חופשי וקל, זה קטן עליך? הכלכלה יצרה מצב שאתה יכול לבחור עבודה שנוחה לך ולא עבודה פיזית מונוטונית, פעם לא היתה בחירה, זה שינוי קטן? כשהיתי ילד אננס היה דבר נדיר ויקר, טלויזיה שלושה ממדים, תקשורת מחשבים, תרופות נגד מחלות שגרתיות ומחלות זיקנה. אלו הכל נקודות קטנות שיוצרות רצף. אנחנו נמצאים על סף מצב ששינוי בדרך החיים שלנו יהיה קיצוני, נסיעה בחלל אולי היתה גורמת לך להרגיש שיש שינוי אבל אני לא מאמין שהאדם יעזוב את כדור הארץ. אם מישהו היה מתעורר מקומא של 50 שנה האם הוא היה מרגיש כמו בסרט ישנוני של וודי אלן? בעתיד? בכל אופן השינוי ב 50 השנה יהיה גדול יותר מ50 השנים שקדמו. קשה מאד להוכיח את העתיד.
    אני גר בחברה שבה נשים לא מביאות ילדים, 8.6 ילדים ל 1000 היה הממוצע שנה שעברה, וזה הבדל גדול מאד כי לכולן יש 4-7 אחים ואחיות. האם זה ישנה את העתיד? לרוב האנשים יש יותר ממה שהם צריכים והכל בהשג ידם הרבה יותר משהיה לסבים וסבות שלהם. אולי אם יהיה להם ראש נוסף תשתכנע שזה שונה ממה שהיה לפני 50 שנה. מאחר ואני חי כיום חיים שמרנים, מגדל אננס יושב עם השכנים על כוס קפה וזה מספיק לי אני יכול להזדהות אתך שכל השינויים האלו באמת חסרי ערך ולא משנים לי, אני רוצה להוסיף לשבת עוד 200 שנה עם השכנים בלי להשתנות ובשביל זה צריך שכמה דברים ישתנו.

    אהבתי

  109. אני חושב שגיא מחפש שינוי משהו במובן טעם, סיבה ומטרה לחיים. אין תשובה לזה ולא תהיה לכן אני לא השתכנעתי מעצמי. ואם יש גן עדן והרחובות מרוצפים בזהב מה יש לו להציע ששונה ממש ממה שיש עכשיו? הכל נמדד במושגים ארציים. צריך לקבל את זה שאין משמעות וטעם ואין יותר מזה.

    אהבתי

  110. בעיניי האינטרנט שינה הכול. גם חוויית הבלוג הזו לא הייתה אפשרית בלי האינטרנט. בעידן האינטרנט הבידור יותר מבדר, האינטרקציה הבין אישית יותר פשוטה (נכון, גם פעם היו חברים לעט), הדייטים קלים להשגה, ובעיקר – לידע אין סוף.

    אהבתי

  111. פעם מאד מאד מזמן חיפשתי משמעות טעם ומטרות לחיים.
    היום , שלח לי שקט בקופסא, מארץ רחוקה.

    אהבתי

  112. הידע מוגבל ביכולת האישית. יש כמובן סיפוק והנאה שהידע בהשג יד. אבל כשתמות הכל יעלם ולא יהיה קיים יותר, הכשרון התובנות. סתם דיסק קשיח שמישהו זרק מהגג.
    גיא אני בטוח שזה לא מה שאתה ממש רוצה. ואם כן זה סתם דכאון שיחלוף.

    אהבתי

  113. לא,לא אין קשר לדיכאון. לא שיש משהו לא בסדר עם זה.
    השקט בקופסא הוא משהו דומה לישיבה שלך עם השכנים הקפה והאננס
    יש לי את זה . לא מזלזל בזה ואין לי בעיה שישלחו לי עוד מזה.

    אהבתי

  114. השקט בקופסא זה כמו הכלכלה של תמריץ, 0 אינפלציה זה לא טוב, צריך אינפלציה קטנה שתעודד אותך ליצר ולהתקדם. איזה תמריץ וטעם לחיים.

    אהבתי

  115. אהה , נו רק עכשיו ראיתי את התגובה השניה.
    טוב, היוונים של היום היו כמו הדנים של היום היה לוקח לי פי שלוש זמן לעבוד ולחסוך בשביל לראות את מה שנשאר מיוון של פעם. כל עוד אין להם ג'יהאד נגד תיירים אני אמשיך לחפש שם שקט.
    טיול הבא לסלוניקי וחבל תראקיה או בסתיו או באביב הבא.

    אהבתי

  116. אהה , נו רק עכשיו אני רואה את התגובה השלישית. יש פה דיליי.
    זה אכן בדיוק כמו בכלכלה של תמריץ : 0 אינפלציה זה לא טוב , צריך להדפיס כספים = להכניס את השקט לקופסא. או במילים אחרות ,צריך לעשות מניפולציה על עצמינו בשביל שנעריך את השקט או נרצה יותר לעבוד ולייצר.
    כל אחד לפי מה שמתאים לו. אישית , אני מקווה שיותר אנשים ירצו את הכסף המודפס , יצאו לעבוד תמורתו , ייצרו יותר והכי חשוב יעזבו אותי בשקט 😉

    אהבתי

  117. הסבא שלי נולד בסלוניקי, חפשתי באינטרנט ומצאתי את הורי הוריו לדורותיהם על מצבות בבתי קברות. יש אנשים שהתחביב שלהם זה להעביר לאינטרנט שמות ממצבות. ב1939 הוא תפס כנראה את סבתא שלי בוגדת בו עם קצין בריטי במגורי השוטרים נכנס שמה וירה בכל הנוכחים ובעצמו, בית חולים רמב"ם העביר אותו לבית קברות קאיביץ בחיפה. שם הוא היה בלי מצבה עד שיום אחד לפני כמה שנים באתי לחפש אותו וראיתי מראה מרהיב, בבית הקברות יש צריף קטן ולפני הצריף עמד פועל במדי עבודה והרבה אנשים קפצו מסביבו ניפנו פתקים וצעקו: מועלם מועלם, והוא אמר מיד: שורה 32 מספר 8, רבינוביץ רבינוביץ, שורה 17 מספר 11, באיזה שלב הוא החווה אלי ואמרתי: דסה, והוא נדום מבט השתוממות על פניו ואמר: אין לנו אחד כזה. כשהתעקשתי הוא שאל: מתי מת? עניתי 1939 והוא אמר: ועכשיו אתה בא? הכניס אותי לצריף, שום מחשב, שני ספרים ישנים רשומים בעט אחד לספרדים אחד לאשכנזים, דיפדף לפי אלף בית עד שמצא את הרישום בן 70 שנה. אז יש אנשים שזה כל העולם שלהם, ההתמחות והחיים שלהם והשקט בקופסא שלהם.

    אהבתי

  118. גיא, השקט בקופסה זה סטגנישן, פה בהונג קונג הלחות כל כך גבוהה שאם אתה לא זז צומחות עליך פטריות. אתה צריך למצוא משהו שיתן לך רש, כמו שאומר ג'ורג', תפיל כדור בולינג על הבוהן, אם שום דבר אחר לא עוזר, זה לא יכול להיות שטיול לאיפה שקבור אגממנון בסתיו הבא זה מה שמדליק אותך

    אהבתי

  119. מעולם לא ראיתי את גזר העתון הזה אבל בהחלט יתכן שזה זה. תודה רבה. אני שמעתי שזה היה במגורי השוטרים באיזור חיפה, אבל הוא באמת היה שוטר שעבד במשהו שקשור לטלגרף יתכן שזה הסיפור האמיתי שלא סיפרו לי.

    אהבתי

  120. אורי , זה חתיכת סיפור.
    באיזה גיל נהיית מודע אליו?

    אני חושב שאגממנון קבור במיקנה בפולופונס.
    הייתי שם לא בעונה , סוף מרץ , אבל לא ראיתי משום שהיוונים לא אוהבים לעבוד המקום נסגר ב1500. ביום הראשון של הטיול נוחתים באתונה. ב 1030 יוצאים רואים את תעלת קורינתוס ואת קורינתוס ואז אמורים להגיע למיקנה אבל אין זמן,
    מה שמאפשר לתכנן טיול נוסף למקום. כן , הטיולים הללו נחמדים אבל גם הם הקופסא(או הדפסת הכסף) , אם הייתי צריך לעבוד רק בזה אני מניח לא היה כיף.

    אהבתי

  121. כשהיתי ילד סיפרו שהוא נהרג מפליטת כדור, יום אחד כשהיתי בן קרוב ל 40 גיליתי שיש באיזה קיבוץ על יד טבריה איזה מישהו מהמשפחה שלנו שכתב עת ההסטוריה המשפחתית והגיע עד 1212, הלכתי לשם והסתבר שהוא הקליט את את אחיו של סבי שנים רבות קודם לכן מדבר על הנושא אבל לא הסכים להשמיע לי ורק סיפר תמצית של מה שקרה. אבאב שלי סיפר לי שהוא זוכר שהוא דילג מעל שלוליות הדם במגורי השוטרים ולפי התאריך בכתבה הוא היה אז בן 5.
    תמריץ איפה חיפשת ואיך אתרת את זה כל כך מהר? מספר הילדים נכון אז כנראה שזו הכתבה על הסיפור הזה.

    אהבתי

  122. הצלחתי למצוא באתר ההוא שתי התייחסויות נוספות לסיפור. באיזה מילים השתמשת בחיפוש? חפשת רק בכותרות? מצאת את מהר מאד עם המעט מידע שהיה לך.

    אהבתי

כתיבת תגובה