העתיד הדמוגרפי של המזרח התיכון – בשורה מא-סיסי

האם מדיניות כמו-סינית מגיעה לערביי המזרח התיכון? אולי זו בשורה נפלאה למשיחים של הניצחון הדמוגרפי היהודי: הנשיא א-סיסי מפציר במצרים להפסיק לעשות כל כך הרבה ילדים. האם יצליח להביא להקטנת שיעור הילודה המצרי (הנע כיום סביב שלושה ילדים לאישה)? טרנדים דמוגרפיים מאוד מדבקים, ולכן צריך לשים לב לכך. מה שקורה היום במצרים יקרה מחר בעזה וביהודה ושומרון. אירן נקטה צעדים לעצירת הילודה בשנות התשעים וכיום שיעור הילודה בה נמוך משיעור התחלופה וצפוי להביא לקיטון באוכלוסיה בטווח הארוך.

מצרים עומדת בפני בעיה מלתוסיאנית חמורה. אין לה מספיק כסף ומשאבים להאכיל את המיליונים שבוקעים מרחם אמם ומצטרפים לשורותיה. עד 2030 מספר המצרים יעלה על 100 מיליון. מצרים היא אמנם מדינת ענק, אבל בפועל כמעט כל שטחיה הם מדבר שומם, והאוכלוסיה מתרכזת ברובה באזור הנילוס הצפוף להחריד. התחממות כדור הארץ עלולה להשפיע קשות על האזור הזה ולהוסיף לצרותיה בעשורים הקרובים.

46 תגובות בנושא “העתיד הדמוגרפי של המזרח התיכון – בשורה מא-סיסי

  1. אין ספק, אחרית הימים….
    אבל זה היה די צפוי. מצרים היא מדינה נחשלת והיא לא יכולה לעמוד בסובסידיות היקרות מאוד שהם מעניקים.
    הוצאות הביטחון שלהם גדלות מאוד, יש להם איומים מצפון (סיני) ומדרום (סודן) וממערב (לוב).

    מעניין מתי הגבלת הילודה תגיע לישראל….

    אהבתי

  2. ד, אל תבעית את ידידנו יאיר עם משפט הסיכום שלך. ברצינות, ישראל הולכת להיות הצפופה בעולם, אבל מן הסתם עדיין לא צפופה כדלתת הנילוס.

    אהבתי

  3. בדיוק. אבל למצרים יש שטח ענק ליישב גם יותר ממאה מיליון. לנו אין את המזל הזה.

    זה גם יגיע אלינו…. לא נוכל להמשיך עם הצפיפות הזו 50 שנים קדימה. בטח ובטח בלי רכבות תחתית

    אהבתי

  4. 1. אין דבר כזה כיום הגבלת ילודה, כמו בסין. גם א-סיסי "מפציר" אך לא מחייב. מסתבר שהבאנו למזרח התיכון ערכים שהתבססו גם אצל מדינות ערב, וגם הן יכולות לבקש ולעודד אך לא להגביל.

    2. לגבי הצפיפות: השפעת הצפיפות היא תלויית תרבות. יש תרבויות שהצפיפות מובילה בהן לאורבניות טובה ולפיתוח כלכלי. יש כאלו שהיא מובילה בהן לעימותים כוחניים ומאבקי שבטים. אני נוטה להאמין שאנחנו משתייכים לראשונים.

    בנוסף:

    3. אם כבר קישרת לפוסט על "המשיחיות הימנית" אי אפשר שלא להעלות את נושא הצפיפות בהקשר לשטחי יו"ש. ויתור על שטחים אלו רק יגביר את הצפיפות, גם בהקשר האנושי, אך גם בהקשר של חקלאות ומים.

    4. התיאור של מצרים הנוכחית מזכיר שוב את הקשר ההדוק בין קמח לתורה. אי אפשר לקיים מדינה יהודית (על כל ערכיה) ללא גב כלכלי איתן, ללא תחבורה מתאימה, ללא תעשייה ועסקים, ללא חינוך ומדע ועוד ….

    אהבתי

  5. ההבחנה בסעיף השני טובה בעיניי. צפיפות של אנשים משכילים זה ניו יורק, לונדון, פאריס, טוקיו, הונג קונג וגם מרכז תל אביב. צפיפות של אנשים לא משכילים זו התחנה המרכזית הישנה כיום בתל אביב, הפאבלות בברזיל או חסרי הבית שמוצאים מקלט בבתי הקברות בקהיר.
    וכמובן מתעורר ספק אם הצפיפות של מיליוני הפלסטינים ב-6,000 הקמ"ר של הגדה המערבית היא מה שנחוץ לנו, ואם כל מה שחסר לנו זה להצטופף ביניהם.

    אהבתי

  6. יאיר,
    בקשה של סיסי הינה שוות ערך לצעד מחייב.
    אל תהיה תמים, מדובר בדיקטטורה. כשהדיקטטור ״מבקש״ זה שווה ערך לציווי במדינה דמוקרטית.
    זה כמו שפוטין ״ביקש״ מבעלי החברות ברוסיה להחזיר את המט״ח שלהם חזרה לרוסיה. יום למחרת הם כבר מילאו את ״בקשתו״.
    תהיה בטוח שסיסי כבר מכין צעדים מעשיים להגביל ילודה. זו לא איזו פליטת פה.

    אהבתי

  7. לראשונה: סטודנטים יוכלו לרכוש דירה עם 99 אלף שקל בלבד
    על פי היוזמה החדשה, סטודנטים יקבלו הסכמי מימון מיוחדים שיאפשרו להם לרכוש דירה חדשה בפרויקט יאפא בדרום יפו, על גבול בת ים ■ כמה עולה דירת 2 חדרים בפרויקט? מיליון שקל

    ועוד – לתשומת לב יאיר (גיא כבר שילם עבור הרכב) משה שלום אומר היום שלדעתו היורו ימשיך בירידה ומנסיון עבר הוא מדייק על פי רוב בתחזית על כיוון מטבעות

    אהבתי

  8. אגב מטבעות. שימו לב מה קורה לדולר האוסטרלי. יש לי תחושת החמצה – בזמנו, כשהיה בשוויון עם הדולר, מאוד רציתי להמר נגדו ולא ידעתי איך בדיוק לעשות זאת.

    אהבתי

  9. ד, לא התכוונתי להיתמם אבל בהחלט יש בדבריך. כנראה שאני מגזים בחשיבות שאני מקנה לנוכחות שלנו באזור הזה ולהשפעה החיובית שלנו כאן.

    אורי, בבקשה תמשיך לעדכן לגבי משה שלום והיורו. אבל צריך להבין משהו חשוב: כשמשה שלום ואנליסטים אחרים מדברים על החלשות היורו, צריך להתייחס מול מה הוא נחלש: מול הדולר או מול השקל. לא כל ירידה מול הדולר מתרגמת לירידה מול השקל. מאוד ברור לי שהיורו ימשך להיחלש מול הדולר, אבל אני לא בוודאות דומה לגבי ההיחלשות מול השקל (ואני חשוף דרך המשכנתא לפוזיציה מול השקל ולא מול הדולר).*

    תמריץ, מדובר בהחמצה אמיתית. הסיפור של הדולר האוסטרלי הוא סיפור יותר בטוח מהין היפני או האירו. חבל. אולי בפעם הבאה בדיון משותף ניתן יהיה למצוא כלי פשוט למימוש תובנות כלכליות.

    בנוסף, ראה כתבה של גיא בכור שמתקשרת לנושא היורו והמשק השלנו:
    http://www.gplanet.co.il/prodetailsamewin.asp?pro_id=2913
    אם גיא בכור צודק כדאי להישאר במשכנתא שלי ביורו.

    עוד עניין: לגבי צפיפות אורבנית – זה שעיר היא צפופה (וצפיפות זאת היא המקדמת אותה)**, זה לא אומר שאין צורך בשטחים פתוחים נוספים. אמנם יש יוצאים מהכלל כמו הונג קונג, אבל התייחסתי בדברי גם לחקלאות ומים, ויש אספקטים נוספים. אבל לא אכנס לכך כי זה חורג מתחום ידיעותיי.

    * למה היחלשות היורו מול השקל לא מתרגמת דווקא להיחלשות מול השקל? זה בגלל (לדעתי) שההיחלשות מגיעה בעיקר מחוסר יציבות פוליטית באירופה ולא רק מהיחלשות כלכלית. ההיחלשות הכלכלית תתורגם להיחלשות גם מול השקל, אבל ההיחלשות הפוליטית יכולה לגרום למעבר הון (ליתר דיוק "בריחת הון") מאירופה לארה"ב. הבריחה הזאת יכולה לסחוף אחריה גם הון מישראל שיחליש את השקל. אני גם חושב שהגענו למצב כזה שגם משבר כלכלי בארה"ב יתורגם לבריחת הון מהעולם לארה"ב, כמו שקרה בהורדת הדירוג על האג"ח האמריקאי לפני שנה-שנתיים. ארה"ב הפכה ל"חור שחור" מבחינה מוניטרית.

    ** ממליץ על הספר של ג'ין ג'יקובס "חייהן ומותן של ערים אמריקאיות". קראתי ולמדתי ונהניתי.

    אהבתי

  10. תמריץ , היום אתה יודע כיצד להמר (או לבצע הגנות) במטבעות אקזוטים?
    בטח דרך ברוקר זר אפשר לבצע אבל נראה לי שנשחטים במלות.
    מישהו פה אולי ביצע פעולת ארוכת טווח כזאת(ולא הימור תזזיתי)? אולי בחברת פורקס?

    אהבתי

  11. תיקון , הדולר האוסטרלי אינו כמובן מטבע אקזוטי. אני חושב שהוא המטבע החמישי הכי סחיר בעולם. השקל במקרה הזה יותר אקזוטי אבל שאלתי נשארת בעינה.

    אהבתי

  12. נראה לי שבשביל פורקסים פוזיציה ארוכת טווח לא ממונפת היא בגדר מילה גסה מחרידה.
    אפשר לעשות אולי שורט על תעודות סל בעולם כמו fxa. אבל ברוקרים ישראלים לא מקלים על חייך בנושא, ממה שביררתי.

    אהבתי

  13. יאיר, הונג קונג איננה יוצא מהכלל, רוב שטחי הונג קונג מיושבים בדלילות ויש שטחים חקלאיים גדולים ושטחים לא מעובדים. כמדומני למעלה מ 30% מהקרקע זה שמורות טבע. השטחים הדחוסים קטנים יחסית. זה פשוט קשור לשאלה מה העיסוק של המדינה. רוב העיסוק בהונג קונג זה תיווך ולא יצור ונעשה במשרדים למרות שכיום גם בסין רוב המפעלים הם בבתי קומות ענקיים.
    אם אתה רוצה דוגמה למדינה דחוסה זו מקאו, שם הכל קשור לקאזינו ומלונות, אין תעשיה או חקלאות.
    גם בסין לא יכלו לאסור על הגבלת הילודה אבל הפעילו לחצים רציניים בעיקר חברתיים, בדרך כלל מלווים בתמריצים וזה משהו שכל מדינה יכולה לעשות. כמו שאמר ד. לפעמים מספיק לתת הצעה שאי אפשר לסרב לה.
    אם המצב הכלכלי באירופה יחריף המצב הכלכלי בישראל יחמיר לא פחות ושניהן יחלשו מול הדולר. בכל אופן בטווח הנראה לעיין זו תהיה החלשות של היורו מול הדולר בשל סיבות פוליטיות ולכן הוא גם יחלש מול הש"ח. אני מתקשה להאמין שהיורו ישתווה עם הדולר והסיכונים שלך גדולים מהסכוי.
    במצריים הבעייה לא שטחי הקרקע אלא חוסר מיים בעתיד הקרוב וסכרים שניבנים על מקורות הנילוס במדינות זרות. כיום רק 6% של האדמה טוב לחקלאות. אפילו מיים נקיים לשתיה כבר אין להם, יש הערכות שתוך פחות מ 10 שנים פשוט יגמרו שפ המים לכל מטרה. הם יצאו למלחמה נגד אתיופיה או סודן הרבה לפני.

    אהבתי

  14. היורו בטווח הקצר עשוי להתחזק עד 1.2 מול הדולר אולם המגמה של היורו נותרה מגמה דובית- החלשות- והכיוון ל1 יורו מול 1 דולר הוא כיוון די ברור ובהמשך אף עשוי היורו לרדת ל1 יורו =0.8 דולר במצב זה אירופה תהיה על סף כאוס חברתי כלכלי..אבל לעצם הענין של הגבלת הילודה במצרים אני בספק אם סיסי יצליח.? לא מתקבל על הדעת שהממשל המצרי יגביל ילודה בחוק או בכל דרך מנהלית…צריך לזכור שהעם המצרי ברובו הוא עם שמרני דתי ולא מקבל במהרה את הקדמה המערבית סיסי יודע זאת וגם כך הוא מנהל מאבק קשה מול האחים המוסלמים הקיצוניים מאבק אלים ודאי לו בכך..האם הוא יהיה מוכן לעמוד במאבק דומה מול רוב העם הפשוט אני מסופק….גם בקרב הפונדמנטליסטים הנוצריים ויהודים חרדים יש התנגדות מוחלטת להגבלת הילודה אני אישית מסכים עם השקפתם זו..מדינת ישראל היא מדינה קטנה אבל מאוד מתקדמת טכנולוגית ואזרחיה משכילים באופן יחסי הנגב והגליל עשוים לשמש בעתיד הלא רחוק כאיזור נוח לפיתוח אורבני חקלאי ותעשיתי בשטחים אלו ניתן לאכלס עוד מיליוני יהודים ולאפשר להם לנהל רמת חיים נאותה וגם המיעוט הערבי ואחר יצא נשכר מהתפתחות זו..בקשר לשטחים דעתי היא שיש הכרח לשמור על רוב יהודי ברור בכל שטחי מדינת ישראל יחד עם זה אני לא בעד ויתור על ירושלים המזרחית וגוש עציון לעניות דעתי לגבי גושים אחרים ניתן לכלול אותם בשטחי מדינת ישראל תוך חילופי שטחים או כל פתרון אחר מתקבל על הדעת..להזכירכם שגם בקרב השמאל היהודי בעבר היו שראו את מדינת היהודים חוזרת לשלוט בכל שטחי ארץ ישראל ההיסטוריים מהים ועד הירדן והגלעד. מדובר בקבוצה אשר בראשה עמד טבנקין אבל היו גם אחרים והם לא היו מעטים..

    אהבתי

  15. למירון,

    הגבלת ילודה במצרים:
    לפי הכתבה, א-סיסי קיבל את הסכמת הסמכויות הדתיות להגבלת ילודה. להיפך, הוא משתמש בטיעון דתי לשם הגבלת הילודה – "מוחמד לא היה מאושר לראות אמא שוכבת ברחוב וילדים יחפים ורעבים מתרוצצים סביבה בשכונת עוני".

    אני חושב שהמהלך של א-סיסי דווקא משתלב במאבקו באחים המוסלמים. הוא פונה לרוב העם ואומר "אפשר להיות מוסלמי טוב ויחד עם זאת לחיות חיים טובים". שזאת גם אמירה נכונה בעיני וגם אמירה שיש לה משמעות רבה כלפי העולם האיסלמי-רדיקלי שמסביבנו.

    אין שום סיבה שבטווח הארוך (10-15 שנה) הוא לא יצליח. אם מדינה שיעית כמו אירן הגיעה להפחתה משמעותית של האוכלוסייה, אז מדוע שמצרים לא תצליח? אם מדובר במהלך ששותפים לו גורמים נוספים (ולא רק המגזר הצבאי שא-סיסי מייצג), ואני חושב שכך הוא המצב, אז הם יצליחו. כפי שאמר תמריץ – "טרנדים דמוגרפים הם מאוד מדבקים". (במאמר מוסגר, ההתנהלות של א-סיסי מצביעה שוב ושוב על אדם שקול שרוצה בטובת עמו).

    לגבי השמאל היהודי:
    אתה צודק שגם בקרב השמאל היהודי היו כאלה שהאמינו ב"ארץ ישראל השלמה" כמו טבנקין ונוספים. מה שמחזיר אותי לטענה שלי שההבדל בין ימין לשמאל כיום אינו אידאולוגי וגם לא מדיני אלא חברתי-תרבותי. מאבק בין אליטות* (שנמצאות בעיקר בשמאל) לבין המון העם (שנמצא ברובו בימין).

    * אליטה = קבוצה שבאה לחנך את כל השאר ואשר שואפת לשלוט במקורות הידע, המשפט והתקשורת.

    [מצחיק שהשמאל היהודי תומך בטענות ה"אוריינטליזם" של סעיד וחבריו כאשר זה בדיוק מה שהוא מנסה לעשות לעם שלו עצמו].

    אהבתי

  16. מה באמת יקרה אם היורו יהיה 0.8? רק אירופה תהיה על סף כאוס חברתי כלכלי?
    עם מחירי הדלק הזולים וההובלה וכל המוצרים האירופאים יהיו הרבה יותר זולים מתנובה.
    אני אגב משלם בשוק בהונג קונג 6.5 ש"ח לקופסה עם 8 אפרסמוני השרון יבוא מישראל תסבירו לי איך?

    אהבתי

  17. אני רוצה להתייחס לנושא השמאל היהודי שהעלתי בתגובה הקודמת שלי. אמנם זה לא נושא הפוסט, אבל אני גם מרגיש בן-בית אצל תמריץ וגם (אנסה) למעט במילים:

    השמאל עושה טעות פטאלית בהתנהלות שלו. במקום לעשות בדק בית אמיתי עם עצמו, מה הוא רוצה באמת, מה הוא רוצה לקדם ואיך זה מתיישם במציאות של מדינה יהודית עצמאית כשמסביבה עולם מוסלמי שנשלט בידי דיקטטורים ו/או כנופיות טרור רדיקליות – הוא בוחר באופן התנהלות שונה. הוא בוחר להפוך את הבחירות לפרסונליות, ולא רק פרסונליות אלא יותר מכך – מציצניות, כי מדוע שהרגלי הנהנתנות, הרגלי המיחזור או ניצול המיחזור ואפילו אולי ("לכאורה") הנצלנות והשחיתות של אשת ראש הממשלה צריכים להוביל את מערכת הבחירות? נכון שזה מביא לו קולות. נכון שזה פוגע בלגיטימיות של ראש הממשלה. נכון שזה מחליש את הימין. אבל מדובר במשהו רגעי, זמני. לכל היותר הרי הוא יצטרך לשבת עם הימין יחד באותה ממשלה. אז מה יצא? שהשמאל פגע באמינות של עצמו. תמיד הנושא הפרסונלי עולה, אבל הפעם מדובר בקמפיין שכל תכליתו היא אנטי-ביבי. ככה בונים מדינה? ככה בונים עמדה?

    ומלבד הנושא המקומי של האנטי-נתניהו. מה באמת השמאל רוצה? נתניהו (כדוגמה לימין, אך בוודאי שלא לכולו) מבטיח ביטחון. אפשר להסכים איתו ואפשר לחלוק עליו, אפשר לחלוק על המטרה ואפשר לחלוק על האמצעים. אבל בוודאי שהוא עמד במטרה הזאת עד כה. נתניהו סיפק ביטחון. נתניהו הבטיח צמיחה כלכלית. אפשר להתווכח ולטעון שהצמיחה לא מגיעה לכולם וטיעונים נוספים שחלקם נכונים, אבל האם הימין הביא צמיחה כלכלית? בוודאי שכן. הימין עומד במטרות שלו, לא בגלל שהן מטרות נאצלות יותר אלא בגלל שהן מטרות ישימות וארציות. ומי מעמיד בפני הציבור מטרות ישימות וארציות? מי שמחובר לציבור ולעם.

    לא באתי לערוך כאן מסע בחירות לטובת הימין ו/או נתניהו, אבל באתי להצביע על כשל מהותי בשמאל. כשל שהוא מהותי בהגדרה האוטופית-אליטיסטית של מטרותיו. כל עוד העם היה עסוק בהקמת המדינה אז זה לא היה בולט ולכן השמאל יכל להנהיג את המדינה. ועצם הקמת המדינה וקיבוץ הגלויות הייתה בוודאי משימה אוטופית, שצלחה לבסוף. יתר על-כן, אני לא רואה את הימין מצליח להקים מדינה, לא ביכולת שלו לקבל פשרה של מדינה על חצי מארץ-ישראל ולא בתפיסות הליברליות-בורגניות שלו כי אז החובה הייתה שיתוף והתגייסות הרבים יחד. אבל היום, במציאות הנוכחית, מה השמאל יכול להביא? והתוצאות האלקטורליות של העשורים האחרונים מוכיחים זאת (גם אם בבחירות הקרובות השמאל יתחזק יותר מהממוצע). ולא בכדי השמאל מצטמצם מאז 67. הרי 67 זה קו פרשת המים מבחינה מדינית והיינו מצפים שהשמאל יתחזק בגלל עמדותיו ופתרונותיו המדיניים. אז אני חוזר בחזרה לטענה שלי: שמאל זה לא קווי 67, ושמאל זה לא פתרון הסכסוך עם הפלסטינים, ושמאל זה לא שיפור יחסינו הבינלאומיים. שמאל זאת אליטה שמנסה לכפות את ערכיה האוטופיים על הציבור. ההבדל בין ימין לשמאל אינו מדיני אלא חברתי-תרבותי.

    בסוף זה לא יצא כל-כך קצר.

    אהבתי

  18. יאיר, השאלה היא האם הימין מצידו היה נמנע מלהשתמש בהתקפות אישיות נגד השמאל. אני בספק. כמובן, אין שום היגיון באופן שבו מתנהל כרגע הדיון הציבורי – אשת ראש הממשלה, בעייתית ככל שתהיה, אינה שקולה לנזק שתוביל החלטה מדינית שגויה שתוליד למותו או אף לפציעתו של חייל (או אזרח) אחד, אפילו לא לנזק שיוביל לאבטלה של אזרח אחד. התנהגותה אולי מעצבנת אך זניחה לחלוטין.

    אני לא בטוח שנתניהו עמד כל כך יפה במשימת הביטחון. אנחנו מתחילים להתרגל לסיטואציה של מלחמה כל שנה וחצי בדרום. המלחמה האחרונה גבתה מחיר קשה בחיי אדם, לא ברמות של מלחמות לבנון, אבל מחיר קשה.

    מבחינת צמיחה, כן – אין ספק שהתקשורת עושה עוול גדול לנתניהו. האופן שבו ישראל צלחה את העשור האחרון הוא פשוט נס, שחלק גדול מהקרדיט עליו שייך לו אישית (התוכנית הכלכלית של 2003, מינוי סטנלי פישר לנגיד).

    יש לי את אותה סלידה טבעית שיש לך מהאליטה ומיהירותה. עם זאת, בל נשכח שיש גם עמדות שמאל שבעבר נראו אליטיסטיות ומרגיזות, והן כיום מובנות מאליהן. מדינת הרווחה היא קונצנזוס, אבל לא נולדה בקונצנזוס. צ'רצ'יל הזהיר בזמנו שלצורך מימוש תוכניותיו הסוציאליסטיות של מחליפו קלמנט אטלי יידרש גוף שיפעל כמו הגסטפו.

    אהבתי

  19. יאיר,
    כמו שתמריץ אמר, אתה באמת מאמין שאילו ביבי, ליברמן ובנט היו עכשיו באופוזיציה אז הם היו שותקים על כל כך הרבה פרשיות וסיפורים סביב אשת ראש הממשלה (בתסריט כזה הכוונה לאשתו של בוז׳י)??? אם כך אתה חושב אז אתה תמים מאוד לנוכח התנהלותם בעבר.

    הבחירות היום הן יותר פרסונאליות מבעבר, אין כמעט מצעי מפלגות וגם בתקשורת לא דנים בהם וגם הבוחרים לא מתעניינים בזה בניגוד לעבר. נגמרו ימי האידיאולוגיות. הקפיטליזם ניצח וזה מה שמעניין את כולם – ״איפה הכסף?״.
    אני אישית שמעתי מישהי שהצביעה ללפיד ״כי הוא גבר יפה ומגיע לו״…. (מיותר לציין שהייתי בהלם מהתשובה שלה).

    חברים, הימין בשלטון כבר 32 שנים כמעט ברציפות!!! ולכן ההצלחות והכישלונות הן שלו. הבעיה היא שביבי רוצה לזקוף לעצמו רק את ההצלחות, הכישלונות הם תמיד של אחרים.

    אהבתי

  20. בוודאי שהימין היה משתמש בהתקפות אישיות, וזה לא הופך את זה לבסדר (וגם אם השמאל היה בשלטון 32 שנה אז הוא היה לוקח לעצמו את ההצלחות וזורק על אחרים את הכישלונות). הנקודה העיקרית היא האם ההתקפות האישיות גורמות לך לאבד את הקול העצמי שלך. אם לא איבדת – אז זכית בקולות. אם איבדת – אז זכית בקולות אבל איבדת את עצמך.

    לגבי הביטחון, אני יותר חשבתי על טרור של מתאבדים – אבל אתה צודק ואי אפשר לנוח על זרי דפנה וצריך יותר לפעול.

    מדינת הרווחה בישראל היא קונצנזוס, לא בגלל קלמנט אטלי והסוציאליזם האירופאי אלא ממקום של הקמת מדינה ליהודים אשר הם "ערבים זה לזה". ככה אני רואה זאת. חוצמזה, אני מסכים שיש ערכים שמוקנים ונשארים איתנו. לכן השמאל הקים מדינה עבור כולנו, ועל הדבר הזה הוא קיבל מנדט רחב לתקופה ארוכה. היום הוא הפך לאליטה בלבד. אני באמת רוצה שהוא יערוך עם עצמו חשבון נפש, בכדי שיגיע לתובנות ובעיקר למעשים שיאתגרו את הימין. זאת דמוקרטיה. הבעיה היא העמדה היהירה שתפס לעצמו השמאל שממנה הוא מתקשה לתפקד ולקדם את האג'נדה שלו. אני חושב שרבים היו מצביעים לשמאל אילולא העמדות המדיניות שלו.

    [לא באותו עניין אבל אנקדוטה על צ'רצ'יל ואטלי: מספרים שפעם צ'רציל נכנס לשירותים וראה את אטלי עומד במשתנה. מיד הוא פנה והתרחק למשתנה בצד השני. אז אטלי שאל אותו "למה אתה מתרחק"? אז צ'רציל ענה לו "כל פעם שאתה רואה משהו גדול אתה רוצה להלאים אותו"].

    "איפה הכסף" היא שאלה טובה מאוד בעיני, רלוונטית וחשובה. אני לא מגיע ממקום של אידיאולוגיות. אני מדבר על חיבור לציבור בשביל לפתור את בעיותיו ולקדם את מדינת ישראל והעם היהודי. על זה אני מדבר, לא על נאומים אידיאולוגיים חוצבי להבות.

    אישית הייתי רוצה שהמבנה הפוליטי אצלנו ישתנה, וגם חשבתי בבחירות האחרונות שזה קרה כאשר יש עתיד נכנסו לממשלה ופתחו בסדר יום חדש. אבל זה לא קרה.
    כנראה שגם אני אוטופיסט 🙂

    אהבתי

  21. 🙂 הבדיחה טובה. לא הכרתיה.

    הבעיה עם יש עתיד שהתיימרה להיות ש"ס של מעמד הביניים, אך בפועל הורכבה משמאלנים שהדאגה ליחסים עם הפלסטינים בראש מעייניהם. בעיה נוספת היא כמעט מקרית ואקראית לחלוטין ונעוצה בכך שלפיד שלל את מינוי ויקטור מדינה לנגיד כנראה בשל סכסוך שלו עם יעקב פרי.

    אהבתי

  22. ליאיר אורי תמריץ ואחרים בקשר לדמוגרפיה במצרים לסיסי יהיה קשה להנהיג את הנורמה של הפחתת הילודה מהרבה סיבות ולא רק מסיבות דתיות עבור משפחה מצרית ממוצעת מעובדי אדמה ילדים הם כוח עזר חשוב ולא קל לוותר עליהם ויש כמובן סיבות נוספות. צריך להשלים עם עובדות החיים שינוים דמוגרפים לא מתרחשים בין לילה זהו תהליך ארוך ומתמשך העם המצרי היום עומד בפני בעיות קיומיות ואין לו סבלנות לחכות למחר כי מחר יש רק בררה אחת להאבק על חייו ועתידו בכיכר תחריר.. המציאות היום בעולם היא מציאות מורכבת מצד אחד יש צמיחה בכמות בני אדם על ה"פלנטה" שלנו ולכולם יש צרכים קיומיים ומצד שני בחלק די גדול מהגלובוס יש הזנחה והעדר פיתוח.. יש הרבה עוני ורעב באיזורים נרחבים גם במדינות שלכאורה הן עשירות באוצרות טבע מים ומה לא כמו ברזיל הודו ובמיוחד אפריקה..על פי הידע המדעי והנסיון שהצטבר בישראל ועוד מדינות בעולם בתחום ניצול טוב יותר של מקורות המים ושטחים לגידולים חקלאים אין היום בעיה לספק מזון להמונים עשרות מיליונים ומיליארדי בני אדם אם כן למה יש כל כך הרבה אנשים רעבים בעולם..?
    בכל מה שקשור לשמאל בישראל אני בהחלט מסכים עם חלק מהדברים שכתב יאיר השמאל בישראל הוא אליטיסטי או במילים אחרות פלצני וללא כל סיבה הגיונית שהרי ההצלחה הכלכלית של חלקם נבע משליטתם בנכסים וזכויות שלאחרים לא היית אפשרות להגיע אליהם..גילוי נאות אני מעולם לא הצבעתי עבור הליכוד ובעיני הזוג נתניהו משמשים דוגמה רעה של מנהיגות ואפשר אף לציין שנתניהו כראש ממשלה מסכן את עתידינו כאן כמדינה יהודית ראה הערה לגביו מאיש חרות מובהק יצחק שמיר ז"ל אשר הגדיר אותו כאיש מסוכן ביותר ואני מסכים עם הגדרה זו..השמאל כפי שהכרנו בעבר כבר לא קיים לצערי אני מגדיר את עצמי כלייבור יהודי אבל היום אין לזה שום משמעות מעשית..אני בהחלט מסכים עם העובדה שהבחירות הפעם מתנהלות תוך מסע בזוי ריק מתוכן כאילו חוץ מבקבוקים של שרה נתניהו אין יותר בעיות לעם ישראל די מביש אבל זה המצב..

    אהבתי

  23. יאיר,
    נמאס לי כבר לשמוע את הטיעון המאוס שהשמאל הוא אליטה (אליטה = קבוצה שבאה לחנך את כל השאר ואשר שואפת לשלוט במקורות הידע, המשפט והתקשורת).

    מאז העלייה של עדות המזרח בשנות החמישים אנו שומעים את הטיעון הזה. זהו טיעון שקיים כבר אוטוטו 67 שנה כאשר מתוכם יותר ממחצית היה בשלטון הימין!!!.

    ביבי היום שולט בכל כלי התקשורת והם נתונים למרותו המוחלטת. לעולם לא היה לאף ראש ממשלה כזו שליטה על התקשורת. גם ערוצי הטלויזיה, עיתונים שפועלים למענו בגלוי ועוד.

    מי ששואף לחנך את כל השאר כיום זה הימין עם מסעות פרסום של "אני לא מתנצל" ודומיו. דוגמא נוספת, בזמן שהייתי בתיכון השקיעו הרבה יותר שעות בלימוד על התרומה האדירה של האצ"ל והלח"י (ימין) למרות שבפועל הם היו ארגונים קטנים והארגון העיקרי והחשוב הרבה יותר היה ארגון ההגנה (שמאל).
    מאז 1977 רוב שרי החינוך היו מהימין, מפד"ל או ליכוד. כלומר, הם אלה ששלטו ב"מקורות הידע" והעברתו לדורות הבאים.

    הימין ריסק את אידיאולוגיית הסוציאליזם בארץ כאשר עשה הכל לפרק את הקיבוצים וההסתדרות ובעד כמה שיותר הפרטות. הימין בארץ ובעולם הצליח בזה לגמרי כאשר הקפיטליזם שולט היום ביד רמה.

    אני מסכים שבית המשפט העליון נוטה שמאלה ומאוד ליברלי ובעד זכויות אדם. האם הימין אינו בעד זכויות אדם? האם היהדות לא עוסקת הרבה בזכויות אדם?

    היום הייתה כתבה מדהימה בחדשות ערוץ 1 על הדיון שהתקיים היום לגבי הפליטים בתל אביב בבג"ץ. תושבי שכונות דרום תל אביב מאשימים רק את השמאל וזאת כאשר הפליטים הגיעו לארץ בתקופת הימין (התחיל עם אולמרט והמשיך עם ביבי) והממשלה היא זו שאחראית על סילוקם אך לא עושה יותר מדי לגבי זה חוץ מלהמציא חוקים שידוע שלא יעברו בג"ץ.
    הימין פה משתמש שוב בשיטה נלוזה כאשר הוא כאילו מעביר חוקים מאוד נוקשים שהוא יודע מראש שלא יעברו ואח"כ אומר לתושבי השכונות שהבעיה היא אצל השופטים השמאלנים ומעביר את הדיון ל"אליטה השמאלנית". ככה הוא משיג שתי ציפורים במכה אחת – גם מחזק את מעמדו ומאשים את השמאל מבלי לטפל בשורש הבעיה.

    פשוט לא להאמין….. כל מי שמצביע ליכוד וש"ס ימשיך להצביע להם לא משנה כמה ידפקו אותו המפלגות שבהם הוא בוחר.

    אהבתי

  24. ד, הטענה שלך לגבי דרום תל אביב מקוממת אותי. מי שאשם במצב עם המסתננים זה לחלוטין הבג"ץ. גם בפסילה הכפולה של חוק ההסתננות וגם ואולי בעיקר במכשולים שהציב על העברת המסתננים לארצות שלישיות. למה הימין אשם במשהו שנובע מהשלטון הליברלי בבית המשפט העליון.

    גם מקוממת הרטוריקה שהופכת את שלטון הבג"ץ למשהו מובן מאליו, ולא לסוג של תפיסת שלטון, כאילו אל לה לכנסת לחוקק "חוקים שידוע שלא יעברו בג"ץ". חוץ מזה ולגופו של עניין אני דווקא חושב שהפסילה הכפולה של חוק המסתננים הייתה מפתיעה מאוד.

    אפשר להאשים את הימין בכך שלא שינה את שיטת מינוי השופטים בבית המשפט, אבל מאז מה שחטף אולמרט אחרי שמינה את דניאל פרידמן, נראה לי שיש פחד אמיתי להתעסק עם השופטים.

    אהבתי

  25. נ.ב. על אף ביקורתי על בג"ץ, אני מודע לכך שדיקטטורה של בג"ץ היא מה שיוכל להותיר את החיים פה במדינה נסבלים גם בעוד דור או שניים, כאשר בכנסת ישתקף היטב הגידול הדמוגרפי החרדי העצום. זה הקטע עם אליטות – אתה מואס בשלטונן פרט למקרים שבהם אתה רואה איתן עין בעין.

    אהבתי

  26. תמריץ,
    איטליה ושבדיה ואני בטוח שעוד מדינות דמוקרטיות בעולם דואגות להעביר את המסתננים למדינות שלישיות תוך חקיקת חוקים מתאימים שעוברות את הבג"ץ שלהן.

    הטענה שלי היא שהפיתרון האמיתי הוא דאגה להעביר אותם למדינות המקור שלהם או למדינה אחרת שתסכים לקבל אותם. לזה צריך שיתוף פעולה ממשלתי רחב היקף ובמיוחד שר חוץ וראש ממשלה שישימו את זה בראש סדר העדיפויות שלהם. גם ככה שר החוץ ליברמן לא התעסק עם הפלסטינים כבר 5 שנים והוא שר חוץ גרוע אז לפחות שיתעסק בזה ויגיע להישגים.
    למה ביבי לא דופק את היד על השולחן ואומר שהוא רוצה פיתרון לזה?????
    אתה רוצה להגיד לי שאי אפשר לשחד שום מדינה באפריקה עם כסף ונשק בתמורה שיסכימו לקבל כמה עשרות אלפי אנשים?!?!?!? אני בטוח שאפשר.
    יש לנו ניסיון מפואר ורב שנים בשיחוד ממשלות אפריקאיות ועוד לטובת מטרות הרבה פחות חשובות כמו זו.

    במקום זאת, הימין מתעסק בלבנות מחנות כליאה אמיתיים בנגב או מדומים בדרום ת"א ושכונות אחרות בערים שונות בארץ.

    הרי מי נתן להם מלכתחילה אישור לנוע בארץ כאוות נפשם ללא תעודת זהות או אזח או ויזה או כל דבר אחר??? ממשלת הימין !!!!!!

    ממשלות הימין בראשות ביבי נתנו להם את הכסף לאוטובוס לת"א (או כל יעד אחר בארץ) ולא ארגוני שמאל למיניהם !!!

    אהבתי

  27. נמאס לך לשמוע את הטיעון שהשמאל הוא אליטה, אבל זאת תחושה של רבים ולדעתי לא רק תחושה אלא גם מציאות. השמאל באמת לא מסוגל להבין "איך אנחנו עושים כל כך הרבה עבור הציבור ועדיין הציבור לא בוחר בנו". לכך קוראים דמוקרטיה, ולהזכירך השמאל אמר לאחר המהפך של 77 – "צריך להחליף את העם".

    כשבגין עלה לשלטון ציפו ממנו להחליף את כל הפקידות הבכירה. אבל בגין, יהודי יקר והאיש שמנע מלחמת אחים באלטלנה, קבע אחרת ואמר "יש שופטים בירושלים". ואז נקבעה הנורמה, שנשתרשה עד היום, שהאקדמיה, הממשל, התקשורת ומערכת המשפט נשארו בצד השמאלי של המפה גם אם הימין בשלטון מעל 30 שנה [ועד היום יש רבים בימין שנוטרים לבגין טינה על ההחלטה ההיא]. תהיה כנה עם עצמך, בהנחה שיש יכולות וכשרונות גם בשמאל וגם בימין, אז מדוע האקדמיה התקשורת והמשפט תמיד בצד השמאלי? אם תענה לעצמך בכנות, אז תבין מדוע מעל מחצית מהעם חש שהשמאל זאת אליטה שמשכפלת את עצמה ושומרת על כוחה. ולשם ההגינות נדגיש שלא מדובר בתופעה ישראלית, מדובר בתופעה שקורה גם באירופה, אבל היא מקבלת משנה תוקף כאן, כיון שכאן הבחירה הפוליטית היא הפוכה.

    גם אני מעריך את בג"ץ אבל לאחר שהוא לקח לעצמו תפקיד בקביעת מערכת הערכים שלנו – אז הוא צריך לשקף את מערכת הערכים הללו ולא לייצג פלח דק מתוך כלל העם. ובכלל, אני בעד מערכת משפט חזקה וטובה, אבל לא כזאת שאוכלת את כל השאר, כי זאת פגיעה במערכת האיזונים שבין הרשויות, כזאת שמחלישה את יכולת הפעולה של שאר הרשויות. אני מסכים איתך על אוזלת היד של הממשלה ושל הכנסת. כי זה שיש בית משפט חזק זה גם בגלל חולשת הכנסת והממשלה (!), ולא רק בגלל חוזקת בית המשפט שלקח לעצמו סמכויות לא לו.

    מה שקרה בבג"ץ זה איבוד דרך. כולם מדברים על ביטול החוקים שלו, אבל זה מה שמצטלם, וזה מה שקרה בסוף. העיקר לא שם, העיקר זאת ההתעלמות השיטתית שלו במשך שנים מחוקים ומנורמות קיימות. אהרן ברק, בפסיקות רבות שלו בחר בפרשנות אישית שמקורה הגות אנרכו-ליברלית* מארה"ב, כאשר חוק יסודות המשפט תש"ם קובע מפורשות שכאשר לחוק אין תשובה ברורה, הפרשנות תגיע ממקורות היהדות (שגם שם יש זכויות אדם אבל ממקום אחר ובדגשים ואיזונים אחרים). אבל הוא ציפצף על החוק הזה. ואני לא נגד זכויות אדם אלא נגד הפרשנות הפוסט-מודרנית שניתנת במסגרת הפסקים של בית המשפט העליון. פרשנות שמוציאה את המציאות מהסצנה המקורית שלה (כמו מסתננים בשכונות דרום תל-אביב והבעיות שנגרמות עקב כך) והופכת אותה לשיח זכויות בלבד**. על-זה אני מדבר – על אימוץ סלקטיבי וצר של תפיסות מבחוץ וההכפפה של כל המערכת הציבורית לדיקטטורה המחשבתית הזאת. ואם לדבר כזה לא קוראים "אליטה", אז מה זה אליטה? ואחר-כך השמאל לא מבין "איך העם לא איתנו?".

    ביבי לא שולט בתקשורת, והעליהום האחרון עליו יוכיח. אני לא אוהב את מה שקרה עם "ישראל היום" ועם הצייתנות שלו לביבי שפוגעת מהותית בתפקיד העיתונות, אבל בשוק תקשורת כה מוטה וכה חד-צדדי – הפשע של "ישראל היום" מתגמד בהחלט. התקשורת שולטת בסדר היום של המדינה ואזרחיה, זאת עובדה. ובהינתן עובדה זאת לא פלא שגורמים אינטרסנטים ינסו להקים עיתון מפלגתי במסווה של עיתון יומי, אם הם לא מצליחים להשפיע על סדר היום דרך העיתונות הקיימת. ואם אתה 30 שנה בשלטון אבל אתה לא יכול להשפיע על סדר היום מבלי להקים עיתון שממומן בידי מיליונר***, אז איך אתה יכול לקרוא לשליטה הזאת בעיתונות אם לא בשם "אליטה"?

    * לא בטוח שההגדרה אנרכו-ליברלית היא ההגדרה הנכונה. חיפשתי ביטוי מתאים יותר אך כרגע לא מצאתי.

    ** התמקדתי רק בנושא של ערכים, אבל ברק במסגרת הפרשנות שלו עיצב מחדש את כל מערכת הפרשנות המשפטית. אם בעבר חוזה היה חוזה מחייב. היום הוא לא כך. כיום חוזה מפורש בידי התכלית שלו ושאר פרמטרים משפטיים. וגם אם אנחנו נהנו מכך כיחידים, הרי שנוצר סירבול עצום, שמחייב התייעצות משפטית על כל צעד ושעל, שהפכה את המערכת הציבורית ל"מדינה של משפטנים" ולניהול ענייני הציבור בידי אקדמאיים בנושאי זכויות במקום בידי נבחרי הציבור.

    *** היכן הימין כן הצליח להשפיע (לטוב ולרע)? בשאר המקומות שצריכים להתמודד מול מציאות של שוק חופשי, כמו הקיבוצים וההסתדרות שאימצו את האג'נדה הקפיטליסטית. [נ.ב גם ההצלחה של "ישראל היום" הגיעה מהמקום הזה כי יש מי שממן אותו ובכך מחליש את שאר העיתונים שצריכים למכור מרכולתם בשוק החופשי]. כאן רואים את טביעת האצבע של הימין, כאשר יש לו גם כישלונות כמו הפרטות לא מוצלחות וכמו אי-הפרטות של גופים שחייבים להפריט אותם אבל הימין מוותר להם בגלל כוחם.

    אהבתי

  28. יאיר,
    יש הבדל בין תחושה לבין מציאות. מסכים איתך שיש תחושה אצל רבים שהשמאל הוא אליטה. על זה ג'ורג' מסיינפלד אמר:"It's not a lie if you believe it".
    הימין מפמפם את כל הסיסמאות האלה 40 שנים בעקביות ולכן כולם מאמינים שזה נכון: "הם מפחדים", "התקשורת שמאלנית", "האליטה היא שמאלנית" ועוד….
    אסור לתת לעובדות לבלבל את הציבור.

    לא כל דבר שחוזרים עליו אלפי פעמים הוא אמת!
    בגין כבר לא בשלטון 30 שנים ומאז בגין הימין גם נמצא רוב הזמן בשלטון.
    האם אתה מכיר איזשהו שלטון בהיסטוריה שהשאיר את כל האליטה דווקא מהאופוזיציה לאורך כל שנות שלטונו רב השנים??

    התקשורת ב-10 השנים האחרונות כבר מזמן לא נשלטת ע"י העיתונים והטלויזיה. הנוער היום לא קורא עיתונים ומקבל את כל המידע שלו מהאינטרנט ושירותי אונליין ושם יש לימין נוכחות מאוד גדולה.

    הטענה שהאליטה היא שמאלנית לא יכולה להיות נכונה כי אם זה נכון והקבוצה הכי חזקה בעם ששולטת בהכל במחשכים היא השמאל אז העם היה צריך להיות שמאלני אך כבר כמעט 40 שנים שהוא לא כזה ואפילו ההיפך, השמאל רק נחלש.

    אני מסכים שבג"ץ כנראה נוטה הרבה יותר שמאלה מהציבור הכללי ושם אכן יש אליטה משפטית שנוטה לקבל לקרבה את אלה עם הדעות הדומות לה. ואכן גם לדעתי אליטה משפטית זו דורשת יותר גיוון.

    יש אליטה בכל קבוצה, גם אצל החרדים הספרדים והחרדים האשכנזים, גם אצל הערבים, גם בציונות הדתית ובכל קבוצה בישראל ובשאר העולם.

    פעם אכן רוב מובהק מהבעלי ההון היו אשכנזים כי הם פשוט היו פה ראשונים וגם חלקם הגיע או קיבל הון מחו"ל כדי לרכוש כאן נכסים ולהקים עסקים. אך היום יש המון עשירים ובעלי הון גדול מזרחיים (דוגמא קטנה: רשימת הזמרים העשירים בישראל) או מעורבים (חצי אשכנזי, חצי מזרחי) כך שגם טענה זו מזמן לא נכונה.

    דבר נוסף, שלא תחשוב שאני איזה "צפוני" וגדלתי בצפון ת"א או סביון. גדלתי בעיר דרומית מתל אביב עם אוכלוסיה מעורבת ואפילו נוטה מאוד לכיוון החלשה. לכולנו היו הזדמנויות שוות בחינוך, אם זה אשכנזים או מזרחים ולא הרגשתי לרגע שהאשכנזים הם איזו אליטה.

    אהבתי

  29. גם אני גדלתי בעיר עם אוכלוסייה מעורבת, ובהחלט אינני חושב שאשכנזים הם "אליטה" וספרדים הם "מקופחים". להיפך, מרגיזות אותי האמירות הציבוריות על גזענות כנגד ספרדים (האחרונות שבהן נשמעו לאחרונה כאשר אלי אוחנה עזב את רשימת הבית היהודי). כמו שאמרת, אי אפשר להתלונן 60 שנה על קיפוח כשמקבלים (כמעט) שוויון הזדמנויות בחינוך.

    אני לא מדבר על אליטה אתנית אלא על אליטה מחשבתית, ולכן דיברתי על בית המשפט והתקשורת. לא בדקתי מה ההרכב האתני בתקשורת, אלא את הדעות שהן מקדמות השכם והערב. גם לגבי בית המשפט, הרצון שלי שבית המשפט יהיה מאוזן ויישקף את העם לא אומר שצריך ספרדי בהרכב (זה הדבר הכי גזעני שיכול להיות), אלא שההרכב ישקף דעות שנמצאות בעם. והכי טוב זה שהמינויים יהיו מקצועיים בלבד ובית המשפט לא יתערב בנושאים ערכיים. זה המצב הנכון ביותר. שאלות של ערכים צריך להשאיר למשפט הציבור בלבד.

    אתה אומר: "הטענה שהאליטה היא שמאלנית לא יכולה להיות נכונה כי אם זה נכון והקבוצה הכי חזקה בעם ששולטת בהכל במחשכים היא השמאל אז העם היה צריך להיות שמאלני אך כבר כמעט 40 שנים שהוא לא כזה ואפילו ההיפך, השמאל רק נחלש". אבל זאת טענה לא נכונה, כי אליטה בהגדרתה היא מיעוט ולא רוב, וזה בדיוק מה שקורה לשמאל.

    אני מכבד את מי שהולך לפני המחנה ומקיים בגופו ובחייו את הערכים שהוא מנסה להנחיל כי זה לא מצב של אליטה, זה חלוציות (כמו שהשמאל היה בתחילתו). אבל בהקשר לשמאל הנוכחי (לחלק מהשמאל לפחות) כאן מדובר באליטה שרק צועקת וצועקת, ומטיפה לכולם, ודורשת שיעשה כך ואחרת, ורוצה שתפיסת עולמה תשלוט בכל אבל את חלקה היא לא מקיימת. כמו שחיים רמון אמר לאחרונה בכתבה שפורסמה עליו: "כל תושבי שכונת בבלי תומכים במדיניות סוציאל-דמוקרטית כל עוד אין מס ירושה על הנכסים שלהם".

    השמאל מאשים למשל את המתנחלים שהם גזענים. הרי הכי קל להאשים את המתנחלים שחיים בצמידות לכפרים ערבים ושקונים מהם ומקיימים איזשהו סוג של דו-קיום (גם אם עוין), אבל להמשיך לחיות בשכונות סגורות והומוגניות ולפגוש ערביה נוצרייה בקורס באוניברסיטה ולומר "אני נאור כי אני לומד עם ערבייה באותו קורס". ואוו. ואם כבר דיברנו על אקדמיה, אז לאחרונה גופי שמאל מתנגדים לתכניות האקדמיות החרדיות של המועצה להשכלה גבוהה בגלל שההפרדה שם בין נשים לגברים היא "פוגענית ומשפילה". ושוב אנחנו שומעים את כל ההטפות החוזרות ונשנות על "הדרה", "המעמד הירוד של נשים במגזר החרדי" ועוד … ועוד … לא משנה שזה סגנון החיים החרדי וזה הרצון שלהם (אין משמעות לרצונם כי הם לא ב"סקטור החושב והנאור"), לא משנה שנשים חרדיות זוכות בתכנית הזאת לתואר אקדמי שמקדם את מעמדן, לא משנה שגברים חרדים זוכים לתואר שיכול לפרנס את המשפחות שלהן. המציאות לא משנה בכלל, ובקרוב המל"ג יצטרך להגן על התכניות הללו בבג"ץ. ושוב אותו חיבור: קבוצת שמאל קטנה בעזרת התקשורת ובעזרת בג"ץ תעצור תהליך חברתי-כלכלי שכה רבים עומלים עליו.

    אני מאמין ש"בשביל כבוד צריך לעבוד". אתה רוצה לקדם את התפיסות שלך? לך תעשה משהו, לך תקים משהו. אתה מאמין שצריך לקדם את הפריפריה? לך תקים שם גרעינים ותפעל שם. אתה מאמין בחיים של שיתוף? לך תגור בקיבוץ בעוטף עזה. אתה חושב שנשים חרדיות הן מושפלות כשהן לומדות בנפרד? אז תלך ותקים מכללות חרדיות מעורבות (אם בכלל תגיע לשם מישהי חרדית). תעשה משהו חיובי, אבל תפסיק להטיף לנו מעל גבי עמודי הדעה בעיתון, אל תנהל את חיינו בעזרת כוחך בבג"ץ, ובעיקר אל תתעסק בלהרוס לאחרים. יש לך מה לקדם? אז תעשה את זה במעשים ולא בהטפות.

    לדעתי, השמאל נחלש בגלל שהוא נתפס כלא אותנטי וכלא אמיתי. הוא איבד את האמינות שלו כי הכי קל זה להתנגד לאוניברסיטה באריאל כי היא על "שטח כבוש", אבל לשכוח שאוניברסיטת תל-אביב קמה על חורבות שיח-מוניס. הכי קל למנוע ממי שרוצה להקים יישוב לארגן ועדת קבלה בשביל שהיישוב יהיה יהודי בלבד (בג"ץ קעדאן), אבל לא ראיתי מישהו מהשמאל שהקים ישוב מעורב יהודי-ערבי. כי הכי קל להטיף, והרבה יותר קשה לעשות. ואני חוזר ואומר, לשמאל יש מקום חשוב ביותר בהקשרים רבים. ההתעקשות שלו על סיסמאות ריקות ואוטופיות רק מעכבת את הציבוריות הישראלית. אני מייחל לכך שהשמאל יבחר להתמקד בהקשר הישראלי (הקמת מדינה, ישובים, קיבוצים, חקלאות, מים ….) ולא בהקשר האירופאי (הכיבוש, הכיבוש, הכיבוש …. ).

    אהבתי

  30. יאיר, השמאל הוא אליטה לא בגלל איזושהי קונספירציה אלא משום שהרוב הגדול של האנשים המשכילים במדינה אוחז בדעות שמאלניות.

    אהבתי

  31. לא דיברתי על שום קונספירציה. ואני גם לא מסכים שרוב האנשים המשכילים הם שמאלניים. אתה טוען טענה לא מוכחת.

    אהבתי

  32. לא דיברתי על קונספירציה. אני מדבר על דפוס פעולה:
    יש עמדת שמאל – למשל כבוד האדם.
    יש סיטואציה – למשל תוכניות אקדמיות נפרדות לנשים וגברים חרדים.
    ועכשיו מכניסים לתמונה את התקשורת שמפמפמת את הנושא כי הרי הפרדה והדרה זה מצטלם רע. השפעות ארוכות טווח של פרנסה ותואר אקדמי יותר קשה לצלם ולהעביר.
    השלב הבא אחרי התקשורת זה בג"ץ – בבג"ץ הטענות התיאורטיות של השמאל נתפסות חזק. השופטים מבינים את ההשלכות החיוביות של התכנית האקדמית הנפרדת אבל סולם הערכים השמאלי לא מאפשר להם להתיר זאת, אז שולחים את המדינה לעשות שיעורי בית חדשים ולעצב את התכנית מחדש כך שהיא לא תהיה "מפלה" או "משפילה" וכדומה.
    וכך אחרי כמה סבבים מקבלים תכנית חדשה אך לא אפקטיבית

    אהבתי

  33. אנסה לתת דוגמה אחרת:
    השנה משרד החינוך אסר על מועצות מקומיות ועיריות לתת כסף לבתי הספר בשביל להקטין את מספר הכיתות. למה? "זה פוגע בשיויון".
    לא משנה שמדובר בכסף עירוני ולא ממשלתי, לא משנה שמדובר בנבחרי ציבור שעושים את רצון הציבור. לא משנה שזה מקדם את רמת הלימוד. כל זה לא משנה. העיקר זה שלא יפגעו בשיויון.

    זאת גם הסיבה שבית ספר הריאלי עומד להיסגר בשנה הבאה.
    ספינת דגל של מצוינות, עם עבר עצום, עם רקורד של הצלחה, עומדת להיסגר בגלל "פגיעה בשיויון". הזוי!!

    דיקטטורה מחשבתית כבר אמרנו?

    אהבתי

  34. וכאן יש גם תשובה נוספת לד,
    אני מדבר על אליטה מחשבתית שמנסה להכניס הכל לסד מחשבתי אחד.
    אמנם משרד החינוך הוא בשליטה של ממשלת ימין, אבל שר החינוך (המתפטר) חי בהוויה של רעיונות השמאל.
    ולכן זה שהימין כבר 30 שנה בשלטון זה לא מונע מהרעיונות של השמאל (שחלקם טובים לכשעצמם) לנהל את חיינו.

    אהבתי

  35. יאיר, רוב האנשים המשכילים הם שמאלניים. כמעט כל הכתבים והבלוגרים העמוקים (והמהנים, שלא למכנה המשותף הנמוך) הם בעלי דעות שמאלניות בצורה מובהקת. הפקולוטה למדעי הרוח בתל אביב היתה בעבר מעוז מר"ץ שרק לשמאלנים קיצונים היתה יכולת להתקדם בה ולהשפיע. אני מניח שלבד גילית שרוב הבלוגרים (שאינם בעניני כלכלה) שאתה נהנה לבקר אצלם אתה לא מסכים עם דעתם הפוליטית

    אהבתי

  36. יש הבוקר כתבה על ברית מילה לנשים, מוזכר ש 91% מנשות מצריים נימולות. כנראה המסורת גדולה מכל מה שהמשטר ומשרד החינוך יכול לדרוש.
    שמאלנים כאיליטות שווה פוסט ודיון.

    אהבתי

  37. בהמשך לוויכוחים הדמוגרפים שהתנהלו כאן באתר, מצורפת כתבה על הדמוגרפיה באירן:

    אני מביא את הקישור מכמה סיבות:
    1. בהמשך לוויכוח על היכולת של מצרים לצמצם ילודה (פוסט נוכחי).
    2. בהמשך לוויכוח על המגמות הדמוגרפיות בעקבות מאמריו של גיא בכור (במגוון פוסטים אחרים).
    3. בהמשך לציטוטים (בתגובות בפוסטים ישנים) שהבאתי בשם גולדמן על הצמצום הדמוגרפי שמתחולל בעולם המוסלמי והערבי ועל המשמעות של כך.
    4. להראות שטרנדים דמוגרפים ניתנים לשינוי (כמו שתמריץ טוען) והם אינם גזרת גורל אלא בחירה של אומה.
    5. להראות שהנושא הגיע כבר לבלוגים כלכליים, והוא ימשיך להתפשט ולחלחל לתודעה הציבורית במערב.
    6. להראות שאירן שונה בהרבה ממה שנדמה לנו מהמוצג בתקשורת. מדובר במדינה שנשלטת בידי קיצונים אבל עמה ליברלי בהרבה, ומתי שהוא זה יגיע לידי ביטוי. חבל שאובמה מנע עזרה במרידה הקודמת שהתרחשה שם. ייתכן והיינו מכירים היום אירן אחרת.

    אהבתי

  38. קשה לי להאמין שאפשר יהיה לסלק את משמרות המהפכה מהשלטון באירן. להם יש את תתי המקלע וזה מה שקובע בסוף. יכולה להיות התמתנות הדרגתית לאורך שנים. נראה מתי חמינאי יוחלף ומי יחליפו. זה יהיה אירוע מאוד משמעותי.

    אהבתי

כתיבת תגובה