המחוברים מחוברים לאירו

דה מרקר כידוע מרבה לתאר את הכלכלה כמאבק בין "המחוברים" לבין אלו שאינם. המחוברים נהנים מקביעות, מכוחם של מונופולים, מוועדי עובדים חזקים, מאוזניים קשובות אצל מקבלי ההחלטות. אלו שאינם מחוברים צריכים להיאבק על מקומם בג'ונגל הקפיטליסטי של הכלכלה התחרותית. מה שמאפיין את דה מרקר ואת עורכו גיא רולניק, ומבדיל אותו לטובה מהסוציאליזם הבלתי נסבל של כלי תקשורת אחרים בישראל, הוא שהתוצאה האידיאלית לדעתם היא שכולם ילחמו על מחייתם בתנאים תחרותיים, לא שכל המועסקים יאוגדו בוועדי עובדים בחברות מונופוליסטיות.

לאחרונה התייחס דה מרקר בהרחבה למשבר ביוון וניסה להחיל את מודל המחוברים והלא מחוברים שלו גם לשם. מה שלא ציין דה מרקר והייתי רוצה להוסיף הוא שהרעיון של מטבע האירו מטבעו הוא בוננזה עצומה למחוברים על חשבון מי שאינו מחובר.  וזו בדיוק הסיבה שכל כך קשה להיפטר מהאירו, על אף האסון הנורא שהוא חולל. יש קבוצת "מחוברים" עצומה שעלולה להיפגע מכך קשות ותעשה הכול למנוע זאת. מה שמאפיין את המחובר הוא שפעילותו נעשית במדינתו שבה יש לו יתרון לא הוגן (להבדיל ממי שמשקיעים בשווקים תחרותיים בארצות אחרות), שהוא נהנה מקביעות וקשה לפטרו, שאינו עסוק ביזמות הדורשת נטילת הלוואות ויותר חשוב לו לשמור על ההון שכבר צבר מאשר להרוויח הון חדש.

נניח שיוון הייתה משתמשת במטבע משלה. במשבר שהיה מצריך פיחות חד בדראכמה שלה היה נפגע קשות כל מי שפועל ביוון ומרוויח את משכורתו בדראכמות ושההון שכבר צבר במדינתו נקוב בדראכמות ושאינו משועבד בחובות. אולם במצב הנוכחי היוונים "המחוברים" מרוויחים באירו והונם הנקוב באירו נשמר. מי שנפגעים הם המוני המובטלים שלא מוצאים עבודה, המוני בעלי העסקים הקטנים שכורעים תחת נטל חובות שאין להם אפשרות להחזיר. האירו, כמו בדוגמה היוונית, יכול להפוך לכלי לעידוד אי שוויון קיצוני. אי שוויון הוא דבר טוב, אם הוא משמש כתמריץ ליזמות וללקיחת סיכונים. אולם האי שוויון שמחולל האירו הוא הרע מכל העולמות – הוא אי שוויון שמוטה לטובת המחוברים, לא לטובת היזמים.

34 תגובות בנושא “המחוברים מחוברים לאירו

  1. אולי במילים אחרות אתה אומר שעובד מחובר ביוון נהנה מאמון נוסף שלא מגיע לו(האמון באירו מגיע ממדינות יותר יציבות כמו גרמניה למשל).

    שאלות תיאורטיות ( שלא ממש חשבתי עליהן) :
    א.) אז איפה הגבול הכדאי של כמות המטבעות שיש בעולם ? 7 מיליארד? או זהות לאומית \ קהילתית מינימלית ? צריך מטבע סקוטי? קטלוני? לומברדי? פלמי?
    ב.) אם נעזוב את עניין ההוגנות של עובדים מוחברים , הם הרי בוודאי צורכים יותר ( משום הודאות בשכר ובהכנסות העתידיות) מעובדים עם בטחון תעסוקתי.
    האם יש מחקרים ששינוי באחוז ה"מחוברים" במשק מקטין את הצריכה\מגדיל חסכון או שלהיפך?

    אהבתי

  2. כן, האירו מנופח ביוון בלי הצדקה, ולפיכך אלו שמצליחים להרוויח שם שכר מנופח (לא אלו שפוטרו מהמגזר הפרטי), מרוויחים יותר משמגיע להם.

    א)אם אתה חש אחווה כלפי אנשים אחרים, מוכן לתמוך בהם בקצבאות נדיבות בשעת צרה ולשלם מסים על מנת שתתקיים התאמה בין רמת חייך לרמת חייהם – אין סיבה למטבע נפרד. אמנם דבר כזה מעודד טפילות, כמו שראינו למשל בקיבוצים. ולכן צריך שמנגד תהיה לך האפשרות להעניש את הטפילים ולהטיל עליהם סנקציות. בקיצור צריך שתהיה לך שליטה מלאה במדיניות התקציבית לצד נדיבות גדולה. במקרה של יוון הגרמנים ניסו לקבל שליטה, מבלי להיות נדיבים. הבנתי שהחוק הגרמני אפילו אוסר במפורש על נדיבות למדינות בגוש. לכל היותר אפשר להקל בתנאי הלוואות – לא יותר מזה. אין ספק שדבר כזה מעודד תגובת נגד זועמת, לאומנות ושנאה. שליטה ללא נדיבות ושיתוף קרויה בעצם כיבוש. ואנחנו יודעים שעמים לא אוהבים להיות כבושים. אירוני שהאיחוד האירופי שמטיף לנו יומם וליל על הכיבוש אצלנו מנסה לקיים מוסד של כיבוש אצלו.

    ב)מצד אחד זה ברור שסקטור ממשלתי מנופח מעודד אינפלציה, שהיא תופעה של עודף צריכה. למעשה האינפלציה הגבוהה של שנות השבעים ניתנת להסבר על רקע שליטת ועדי העובדים בכלכלה. מצד שני ביפן התקיימה תופעה של יתר מחוברות, חברות שהיססו לפטר ולא קידשו ערך לבעלי המניות, והיא התקיימה לצד דפלציה.

    אהבתי

  3. גיא רולניק מנהל מאבק עקבי נגד התופעה של מחוברים לצלחת ולעטין הממשלתי מהסקטור הפרטי "הטייקונים" אבל גם נגד ועדים חזקים אשר מיצגים עובדי שמנת של מונופולים, בנקים וכל הסקטורים הממשלתיים.. אני כאזרח לא מחובר בהחלט תומך במאבקו של רולניק ובכלל אני מסתייג מכל צורה של אפליה בין העובדים המארגנים לבין העובדים הלא מאורגנים אשר לא זוכים ברוב המיקרים להגנת ההסתדרות..אבל המאבק שמנהלים אזרחים כדוגמת רולניק צריך להתמקד סביב צמצום הפערים בחברה ישראלית ולא סביב ביטול התנאים המשופרים של אותם עובדים מאורגנים וחזקים במשק..הטענה שהמהפך הפוליטי ביוון נובע מהתארגנות של אזרחים לא מחוברים זאת טענת סרק ההפך מי שמרד ביוון כנגד התנהלות של הממשלה אשר הנהיגה תוכנית כלכלית מצמצמת הם העובדים המאורגנים אשר בעבר הלא רחוק נהנו מהגנה גורפת על זכויותיהם ועם הזמן איבדו חלק גדול מאותן זכויות ויש רבים מבניהם אשר מצאו את עצמם מובטלים ללא עתיד ובמיקרים רבים נותרו חסרי כל..יש דמיון רב בין המאבק של סיריזה ביוון לבין אותו מאבק חברתי אשר התנהל במדינת ישראל בשנת 2011 וכל זה בעזרת ההסתדרות והעובדים המאורגנים בישראל..חברה יציבה ובריאה חייבת להבטיח תנאיי קיום הוגנים לכלל האזרחים חזקים כלכלית וחלשים משמע חלוקה נכונה של העושר הלאומי הנובע מתזרים של מיסים רכוש לאומי כמו גז נפט מחצבים קרקעות ועוד.. חשוב מאוד גם ליצור אפשרות נוחה למוביליות חברתית לא רק לדבר על "ביזנס" אלא ליצור אקלים נוח לעשית "ביזנס" כי בלי כל אלה לא תתאפשר צמיחה כלכלית..

    אהבתי

  4. מירון, לא כתבתי שועדי העובדים ביוון תומכים ביציאה מהאירו. הם אולי תומכים בסיריזה אבל סיריזה מתנגדת ליציאה מהאירו.
    כולם ביוון נפגעים מהאירו וממה שעולל, אבל תמיד הנפגעים קשה יותר הם אלו שאינם מחוברים שאינם יכולים להנות ממשכורת באירו המנותקת מערכם הכלכלי האמיתי.
    המטרה לא בהכרח צריכה להיות לפגוע במישהו אלא לשנות את מערכת התמריצים גם בגופים ממשלתיים כך שתיתן תמריצים טובים. אני לא יודע מה בדיוק רולניק מציע. אני בעד בונוסים אישיים למשל.

    אהבתי

  5. תמריץ על פי מה שאתה אומר הפתרון הפשוט ביותר הוא להוריד את השכר ביורו לכל המחוברים. דבר שהוא בלתי אפשרי והפוך למה שסיריזה מתכוונת לעשות.
    זאת אומרת שכל אלו שנשכרים מהמצב ילחמו בשיניים שלא לצאת מהיורו. הם אולי ידרשו ביטול חובות אבל האם לאחר מכן הם יהיו תחרותיים? לא המצב יחזור על עצמו.
    הפתרון הטוב ביותר הוא למצוא דרך להחזיק את יון ביורו ולממן את האח הפחות מוצלח.
    אישית אני רוצה לראות את יוון יוצאת מהיורו ואת גוש היורו מתפרק לחלוטין מכיוון שהמצב הנוכחי מזכיר באמת כמו שאתה מציג את זה יותר ככיבוש מאשר עזרה הדדית. אני מאמין שאם המדינות יפסיקו לשלם את חובן הם יוכלו להעביר את הכספים לבניה.

    אהבתי

  6. התוכנית הכלכלית של סיריזה חסרת שחר. האם הגיוני לצפות שאירופה תממן את שיגיונותיהם הקומוניסטיים? אבל הרעיון של צנע נוראי כדי להישאר באירו עוד יותר מופרך. סיריזה לפחות נותנת פתח לתקווה שהעניינים יתגלגלו כך שיוון תצא מהאירו. אחרי שתמלא תפקידה ההיסטורי יש לקוות שתיעלם מהפוליטיקה היוונית.

    אהבתי

  7. הבחירה בסיריזה היא כמו הבחירה ביש עתיד בבחירות 2012 רק ב-10 סדרי גודל יותר. [ג.נ. גם אני נפלתי בטעות הזאת כשתמכתי בכניסתם לממשלה].
    סיריזה לא יכולה לשפר את החיים של אזרחי יון כי היא לא מציעה שום פתרון מבני לבעיות היוניות, מלבד לשקשק עוד יותר את הסירה המתנדנדת. אבל אין מה לעשות, בלאגן בחיים הציבוריים מוביל ליותר בלאגן בבחירות העוקבות. כך זה בכל מקום.
    ראיתי פעם סטטיסטיקה שמראה שיש יותר שביתות עובדים בזמן מיתון מאשר בזמן רווחה. הרי זה לא הגיוני? תשבות כאשר אפשר לתת לך יותר ולא כאשר אין מה לתת לך? אלא שנפש האדם והחברה לא עובדת כך. כאשר הזמנים הופכים לגרועים קבלת ההחלטות משתבשת. זה אנושי, וזה המצב וצריך להבין ולקבל זאת.
    מה כן יצא טוב מהבחירה בסיריזה? שהאיחוד יבין שהיוונים לא יוותרו. בהפוך על הפוך, דווקא הבחירה של היוונים בסיריזה (שכביכול הם חסרי יכולת מו"מ מול האיחוד) מביאה אותם לעמדת מיקוח טובה יותר מול האליטות של אירופה. ולא סתם אמרתי אליטות, כי זה בדיוק התעצב כך. יוון הפכה, וכך תושביה מרגישים, לילדים העזובים והנשכחים של אירופה. בקרוב במקום "אני שארלי הבדו", נקבל "גם אני נפגע האליטות/גרמניה/מחוברים ….". זה רק עניין של זמן.

    נ.ב.
    לא ראינו את אל-רום לאחרונה. נקווה ששלומו שפיר.

    אהבתי

  8. התזה שלך תמריץ ביחס לאפל -APPLE לא כל כך מקובלת עלי אייפון 6 זה לא פרדה או גוצ'י אלא מוצר המוני המיועד למעמד הביניים ואפילו בסין המכירות של אייפון היו חזקות מניידים של סמסונג וממוצרים סינים מקבילים..אפל הציפה את השוק במוצרים שלה אייפון ואייפד כל זה על מנת לנצל את היתרון הטכנולוגי הזמני של המוצרים הללו מול המתחרים.. החברה ממשיכה כך גם ב2015 אלא שהפעם היא נאלצת להוריד מחירים ודי חזק על מנת לעמוד בתחזית מכירות שלה לשנת 2015..לא לעולם חוסן הצרכנים כבר התעיפו להחליף מוצרים טכנולוגיים כל חצי שנה וגם המקורות הולכים ומתיבשים לפחות באירופה..מי שהיה לו חשק עשה זאת אחרים רק נגררים אחרי השוק מעמד הבינים לא גדל ההפך יש הרבה נשירה לכיוון מעמד ללא שם או מעמד של חסרי מזל כדאי לעקוב ואם קצת תעוזה בבוא העת לפתוח פוזיצית שורט על המניה מי יודע אולי הפעם תיפול מכה..?

    אהבתי

  9. יעקב, יש כעת הרבה חברות סיניות שמיצרות מוצרים מצויינים בזול ואפילו מאותם מעבדים של החברות היקרות. יש חברת שינומי שהיא כבר אחת משלושת המוכרות הגדולות בעולם והיא מיצרת מוצרים שאולי לא בשורה הראשונה של אפל אבל לא רחוק ובפחות מחצי מחיר. ויש חברות זולות יותר אבל עם שם ואמינות שמתחרות ב שינומי. כיום דוחפים שעונים חכמים כי מנסים להפוך את התחום להיות תכשיטים ושם המותג קובע. גם אני חושב שאפל לא יכולה להמשיך לשלוט בשוק כפי הצליחה בעבר אבל היתי מחכה לראות סמני מתון לפני שהיתי עושה שורט עליה.

    אהבתי

  10. לתמריץ,
    אם לכולם (כמעט ) יש מכשיר של אפל אז בהגדרה לא סמל סטטוס כמו לואי ויטון/פראדה.

    אהבתי

  11. אני מסכים שזה לא עד כדי כך יוקרתי אבל זה מותג שמקנה תחושת זהות למשתמשים בו ולא יכול להימדד בצורה האובייקטיבית שבה בוחנים טוסטר לפני קנייתו.

    אהבתי

  12. הדוח של אפל היה מרשים בעיקר בגלל חדירה מוצלחת שלה לשוק הסיני.
    יש באמתחתה 175 מיליארד $ מזומנים. יש למישהו פיתרונות מה לעשות בהם ? כי היא ממש לא יודעת…

    אהבתי

  13. היא יכולה להתחיל בתשלום של מיליון דולר לכ175 משקיעי ערך נבחרים שינסו לנצח את השוק. אם הם יצליחו לנצח בממוצע באחוז את השוק יהיו לאפל 1.75 מיליארד דולר יותר.

    אהבתי

  14. סופסוף התפתחות מעניינת – רוסיה שוקלת לתת סיוע ליוון במידה והיא תבקש אותו ממנה.
    http://www.reuters.com/article/2015/01/29/russia-greece-aid-idUSL6N0V86RX20150129

    ככה רוסיה חוסמת הטלת סנקציות נוספות ע"י האירופאים ועוזרת ליוונים ללחוץ על גרמניה להקל על צעדי הצנע שלהם.

    אם הגרמנים חכמים אז שייתנו להם ללכת לחיקה הקר מאוד של רוסיה (ואולי גם סין.)… בוא נראה איזה כיבוש היוונים יעדיפו – רוסי או גרמני?

    נראה מה תהיה תשובת היוונים לסקר הבא: האם אתה מעדיף להמיר את דרכון האירו שלך לדרכון רוסי? חחחחחח

    אהבתי

  15. החדשות מיוון בימים האחרונים מרתקות להדהים. מאוד מעניין. ספק אם רוסיה במצבה הנוכחי יכולה להוות משענת.

    אהבתי

  16. הרבה דברים מרתקים קורים בעולם בימים אלה ובתקופה הזו… ארועים היסטוריים עם השפעה לשנים רבות קדימה (דעא"ש, גוש האירו, רוסיה/אוקראינה, רטסיה נגד המערב, יפן ועוד…)

    כנראה שהעזרה לא חייבת לבוא ישירות מרוסיה, מדינות ה-BRIC הקימו קרן סיוע משותפת, בדומה לזו של קרן המטבע הבינלאומית. לקרן הזו יש הון ראשוני של 100 מיליארד דולר וזו תהיה דרך לסייע ליוון.

    מת לראות את התגובה של אזרחי יוון למעבר תחת שלטון רוסי/סיני…. הם ירוצו חזרה לגרמנים תוך שנייה

    אהבתי

  17. פוטין לא ידרוש שליטה בתמורה לכספו. כל עוד יסכלו את הסנקציות האירופיות די בכך. אכן, אלו זמנים מעניינים.

    אהבתי

  18. אתה צודק בגדול. פוטין ישמח לתקוע את האירופים והאמריקאים.
    אבל שלא יהיו אשליות, פוטין הוא דיקטטור, ממש צאר חדש. אין אצלו משחקים, מדינה שנמצאת תחתיו חייבת ליישר שורות. בטח ובטח אם הוא יספק לה גב כלילי ומדיני וצבאי….

    אהבתי

  19. אם ביבי אפילו היה חולם בטעות על להשתין בשרותים מוסקבה בלי לבקש רשות קודם מפוטין (בטח ובטח לנאום שם בניגוד לרצונו) אז הוא היה יורד מהר לבונקר רק מהפחד מפוטין כשהוא היה מתעורר מהחלום הזה :-)))

    אהבתי

  20. כדברי תמריץ מכשיר אפל יוצר זהות, שייכות. נתקלתי בנשים שהחזיקו איפון חדיש ולא ידעו כלל כיצד להשתמש בו מעבר לטלפון אבל זה התאים לביגוד שהראה על הצלחה.

    נראה שיוון ורוסיה משתפות פעולה ולא רק הן. אם ממשלת יוון לא משחקת פוקר מצויין הרי יוון בדרך החוצה מאירופה ורוסיה בדרך פנימה.

    לגבי אל רום. יאיר אני חושב שהוא פשוט נפגע מהגישה שלך כלפיו וחבל. בזמנו בקשתי ממנו להצטרף לבלוג מכיוון שזהו אחד המקומות המעטים שמתפקד בלי יהורה ושחצנות ופגיעות אישיות. הוא מומחה בעניני משפט ויש לו הבנה נדירה והרבה נסיון חיים וממש חבל להפסיד אדם כמוהו. אם הוא מגיב או אומר משהו שלא לפי טעמך זה בטל בשישים לעומת מה שאפשר לקבל ממנו. הוא הרגיש שהוא מבזבז את זמנו בתגובות שלא מוערכות.

    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001005246#fromelement=hp_morearticles

    אהבתי

  21. אני מקווה שאל רום לא נפגע וישוב. לדעתי באופן כללי לא נכון לשפוט משמעות של תגובות רק לפי הפידבק שמקבלות ממגיבים אחרים. יש כבר די הרבה קוראים שמגיעים לבלוג ורובם אינו מגיב בכלל. יכול להיות שתגובה שקראו מאוד תעניין אותם, תרשים אותם או תספק להם השראה – גם בלי שיגיבו כלל. אני עצמי יכול להעיד שאני קורא המון פוסטים ברשת, המון תגובות מעניינות ומחכימות ורק לעתים רחוקות ממש מגיב.

    אהבתי

  22. אני גם מקווה שאל רום לא נפגע וישוב ויחד עם זאת אם הערה של אורי כלפי יאיר
    נכונה הרי שאפשר להכניס את המקרה לויקיפדיה בתור דוגמא דוגמתית למקרה הקוזאק הנגזל.

    אהבתי

  23. לא מבין במה נהגתי באל-רום שלא כשורה. אפילו להיפך, ושאלתי היכן הוא נעלם לאחרונה גם מעידה על-כך. תחזור אחורה על כל התגובות שלי אליו ותראה שכך הדבר. בקשתי ממנו אז (בויכוח שלו עם גיא) שידבר יפה כיון שאני רוצה לשמוע את דבריו (בקשה זאת ביקשתי מאחרים וגם מעצמי).

    אהבתי

  24. יאיר, ההתנהגות שלך וגם של תמריץ היא מופת ונדיר שאני אומר דברים ללא ציניות. אני רוצה לחזק את דבריו של אור שזה "אחד המקומות המעטים שמתפקד בלי יהורה ושחצנות ופגיעות אישיות." …. מקווה שימשיך להיות כזה.
    ה"מישהו אחר" שתמריץ דיבר עליו היה לטעמי גם אסרטיבי וגם נהג בכבוד בדיון.
    אני מקווה שגם הוא ימשיך להגיב. ( ולא רק בענייני הMMT)

    אהבתי

  25. אני אשלח לו את התגובות. אני חושב שזו הצטברות. הוא קיבל אצל דני אורבך שטיפה בלשון דוחה ממישהו וכנראה נשבר לו. אולי זו היתה הסיבה העיקרית ואם העללתי על יאיר סליחה. אני מכיר את אל רום זמן רב ובאימיילים אישיים הוא מגלה המון סבלנות וחוש הומור ופחות רישמיות.
    בעיניני יוון והיורו. אתמול ביקר אצלי מישהו שגר בכפר בכרתים וסיפר ספורי צנע מיוון. הוא אמר שלפי חוק מי שלא משלם את המשכנתה אסור לזרוק אותו מהדירה ויש שכונות שלמות שגרות בדירות בלי חשמל ומים וחיות ממרק במטבחי מרק. כל הנוער שעזב לערים והוא בשנות ה40 לחייו חוזר עם הילדים לכפרים עם הילדים שלו וכולם חיים מ 400 יורו של פנסיה של ההורים בני ה 70 וגרים בחדרים בבית בו גדלו כילדים לפני עשרות שנים. נשמע מזעזע. יש שינאה לגרמנים.
    אני גם שומע מאיטלקים סיפורים של פסימיות והרבה רוגז. זה נשמע כאילו תחילת הסוף.

    אהבתי

כתיבת תגובה