גורלו העגום של הביטקוין

אחשיב עצמי חכם מאוד אם כל ניבויי יצליחו כמו שהצליח הניבוי שלי נגד הביטקוין. לרוע המזל, מן הסתם זה לא יקרה. ערכו הדולרי של הביטקוין היום (230$) הוא בערך חמישית מערכו בזמן שכתבתי את הפוסט הזה (עמד על יותר מ-1,000$).  אבל כמובן, עדיין ייתכן שבסוף דווקא הקייס בעד הביטקוין יוכיח את עצמו.

15 תגובות בנושא “גורלו העגום של הביטקוין

  1. הרבה מאד מקומות מקבלים את השימוש והתשלום בביט קוין. ,בעזרת eGifter.com אפשר לבצע בעקיפין קניות ב אמזון, הום דיפו, קימרט, סירס. ואלו חנויות רציניות. מייקרוסופט איפשר השנה קניות בביטקוין, חברת דל נותנת הנחה של 10 אחוז למי שקונה בביטקויין, הרבה חברות און ליין כולל חברות שמאפשרות קניית כרטיסי טיסה וחבילות חופשה מקבלות ביטקןיין. אחרי שכ500 מליון ביטקויין נגנבו ונעלמו, אם המטבע הזה לא נמחק והפך לבדיחה הוא צלח מכשול קשה ביותר ולא נראה שהוא יעלם. הוא יהפוך למטבע הסמלי של קבוצה חברתית אקסנטרית.

    אהבתי

  2. אם אפשר לקנות באמצעות ביטקוין, האם זה אומר שערכו יעלה? אפשר לקנות גם באמצעות כרטיסי מתנה. זה לא אומר שכל כרטיס מתנה שווה אלף דולר.

    אהבתי

  3. אם אפשר לקנות בעזרת הביטקוין והוא נשאר לאורך זמן זה יתן ביטחון ויציבות ובהדרגה יקנה לו אחיזה. כאשר המחיר שלו יציב הוא אטרקטיבי יותר לפעילות רגילה. זה צריך להיות תהליך הדרגתי ובינתיים אנחנו ביציבות. אולי אי אפשר להבריח כספי עשירים מאירופה אבל אפשר יהיה לקנות ולשלם עמלות זולות יותר מאשר בפאיפאל על החלפות כספים. אולי יהיה אפשר להתגונן ממלחמות מטבעות. ככל שהקניה תהיה מקובלת כמות הכספים שיעברו תהיה גדולה יותר.
    הערך יעלה אבל באיטיות. בינתיים יותר חברות שוקלות להכנס לביטקוין לכן הוא לפחות כרגע לא קוריוז שעומד להעלם.

    אהבתי

  4. אורי, לצורך מה שאתה מתאר הביטקוין לא צריך להיות יציב לאורך תקופה אלא צריך להיות יציב לאורך מספר שניות או פחות. אדם יקנה ביטקוינים בשקלים ובדולרים, יעביר אותם למוכר, והמוכר ימיר אותם שוב לאלתר למטבע הרצוי לו. הטרנזקציה יכולה לקחת כמה מילישניות לכל היותר. באופן דומה – אני לא חושב שמי שהיה בונה על כך שתעשיית כרטיסי האשראי תהפוך את הפלסטיק לשווה זהב, היה מתעשר. הפלסטיק של כרטיס האשראי הוא רק אמצעי זול להעביר ערך גבוה יותר מאדם לאדם.

    אהבתי

  5. האמת שגם לצורך טרנזקציות איני מאמין שביטקוין אטרקטיבי, הרשויות יתעבו את המטבע הזה ויעשו הכול לשים לו רגליים. אני חושב שקסמו של הביטקוין מהלך בעיקר בסין, ולא הייתי עושה שום השקעה על סמך תקווה לסובלנות מצד רשויות סין.

    אהבתי

  6. הקייס בעד הביטקוין של אסף נתן לא יחזיק מים.
    וגם אם כן, אותם מחזיקים יפסידו, קודם כל , את התחתונים (ירד מעל 70%) ואח"כ את הגרביים. ואז, אולי , הוא יעלה. כי הרי "ההשקעה הכי טובה לטווח ארוך מפסידה בטווח הקצר"

    אהבתי

  7. קשה להספיד משהו הממלא צורך אמיתי (גם אם הוא שחור משחור) ועדיין לא נמצא לו תחליף.

    למיטב ידיעתי הביטקוין הוא המטבע המועדף על ידי עולם הפשע הבינ'ל.
    לדוגמא, האקרים המשתילים למחשבים תוכנות סחיטה דורשים תשלום בביטקוין, ומוסרים לנסחטים הוראות איך לקנות ביטקויינים ולהעבירם לחשבונם. גם בסרט תעודה שראיתי פעם על ה dark-net בערוץ 8 דווח שפושעים רבים (כמו מפיצי חומר פדופילי, ספקי נשק ורוצחים שכירים) דורשים תשלום בביטקויין.

    ניתן גם לשער שההתקדמות בחשיפת חשבונות בנקים חבויים (בשוויץ, איי קיימן, פנמה וכדומה), ומסירתם לרשויות המיסים, תניע מושחתים ו"חוסכים" נסתרים רבים, המעוניינים לא להגיע לידיעת רשויות המס, ולא להאלץ לדווח כיצד צברו את הונם הרב, לעבור גם לביטקויין.

    מכאן, ניתן להניח שערכו של הביטקויין יתרסק (ולא יעלה יותר) רק אם:
    1. הכלכלה השחורה בעולם תצטמצם משמעותית (לדוגמא, ע'י הפיכת כל הסמים, כולל הקשים ביותר, לחוקיים)
    2. ימצא מטבע חלופי לביטקוין שגם אחריו מאוד קשה לעקוב (וטוב ממנו, לדוגמא עם פחות תנודתיות בערכו)

    ניתן גם לשער שאם יתממשו רעיונותיו של טראמפ לצמצם את המעבר החופשי של כספים וסחורות, ויוגבהו החומות בין מדינות, היקף הכלכלה השחורה בעולם דווקא יגדל. מכאן, שגם הביטקויין יתחזק.

    אהבתי

  8. קמיליה הייתי מוסיף אפשרות שלישית – הוצאת הביטקוין מחוץ לחוק במדינות החשובות. הוא יתקשה לשרוד כשהשימוש בו יהיה קרימינלי במוצהר. לא לפני המון שנים דולרים במדינת ישראל היו מחוץ לחוק, אז כמה זה כבר מרחיק לכת להפליל את השימוש בביטקוין.

    אהבתי

  9. על עוד מכשולים בנוסף לתנודיות בדרך של יכולת הביטקווין להחליף מטבע נתמך ממשלתית. אבל , אומר סטיב קין בסוף הקטע , נצטרך כנראה שהשוק הפרטי ימציא מטבע אחר שיוכל למנוע את הריחות הרעים שנובעים מכך שהממשלות והבנקים הפרטיים לא מבינים את המערכת המוניטרית הנוכחית שלנו:

    וגם ….
    ליברטריאנים מתים על הביטקוין. הם חושבים שהוא איזה מטבע "טבעי" שלא חשוף לשגיאות אנושיות ניהוליות ושאסור לאדם(שלדידם האדם כמובן אינו חלק מהטבע) להתערב במנגנון של מכונת הטבע. העניין הוא שמלכתחילה שמטבע הוא המצאה של האדם . גם לזהב וכסף יש ערך , נוסף על ערכם השימושי , והוא המוכנות החברתית לקבלם.

    אהבתי

  10. לתמריץ,

    התגובה שלך נראית לי די נאיבית.
    כל הממשלות בעולם הוציאו מחוץ לחוק גם סחר בהירואין ובקוקאין, סרטי סנאף וסרטים פדופיליים, סחר ברכוש גנוב, בילדים ובנשים, מכירת נשק לארגוני טרור ועוד ועוד עוד. הן גם הוציאו מחוץ לחוק אי דיווח על הכנסות והלבנת כספים, קבלת ומתן שוחד וכדומה.
    ועדיין, כל ענפי הפשע האלו ממשיכים להתקיים ולשגשג. קראתי פעם נתון על ההיקף המוערך של הכלכלה השחורה בעולם. מספר שאפילו לא ידעתי איך מבטאים אותו.
    מטבע כמו ביטקויין הוא מתנת אל עבורם. ואם יעלם, סביר שימצאו איזה מטבע חליפי בשם dark coin או black coin או כל שם אחר.

    מצד שני, קראתי על "כורי הביטקויין" המשגשגים אפילו בכלכלה הקורסת של ונצואלה. הוא גם מתת האל לנאנקים תחת דיקטטורות כושלות ואכזריות.

    אגב, אפילו ראש הממשלה ישראלי עבר על החוק הישראלי של אי החזקת מטבע זר (רבין, שגם הפיל את התיק על אשתו וגם נאלץ להתפטר). כמוהו גם המוני אזרחים ישראליים אחרים.
    הורי סיפרו לי שבעבר כל אלו שרצו ליסוע לחו'ל, כולל אנשים שתפסו את עצמם כאנשים הגונים ושומרי חוק, נאלצו לקנות מטבע זר מספקולנטים לא חוקיים שהסתובבו ברחוב לילינבלום בת'א, ולהסתכן שבחו'ל יאסרו על הפצת מטבע מזוייף. הסיבה – הקצבת המטבע הזר לנוסעים לחו'ל, אותה היה ניתן לקנות בבנקים החוקיים, הייתה מאוד מאוד לא ריאלית. מי שלא רצה לישון תחת הגשרים במקום בבתי מלון – נאלץ לעבור על החוק. הממשלה והמשטרה ידעו כמובן על הפרות החוק הסופר המוניות הנ'ל אך העדיפו להעלים עין.
    אגב, קיימים גם חוקים האוסרים לעזור לכל ארגוני הטרור. מה שלא מפריע לרשתות החברתיות "המכובדות", כולל פייסבוק וטוויטר, לעזור לארגוני הטרור להפיץ את משנתם ולגייס המוני תומכים חדשים.

    מכאן, הכרזה על משהו כפלילי לא מעלימה אותו! בעיני קיים חוק טבע שכל עוד קיים איזשהו צורך, לגיטימי ו/או פלילי, ימצא לו כבר איזשהו מענה.

    אהבתי

  11. אגב יכול להיות שמה שיהווה תמריץ מכריע לאיסור הביטקוין זה לא שימוש בפשיעה הרגילה אלא בטרור. שיקולי ביטחון לאומי מחסלים כל דבר אחר.

    אהבתי

  12. הסבר, דגש ונקודה חשובה של mmt:
    מיסים הם לא תנאי הכרחי בשביל לדחוף\לעמוד מאחורי\ לתת כוח למטבע
    אלא [הם תנאי מספיק.]
    … וגם סיבה טובה לגולדבגס ולביטבאגס להעריך את שיטת השלטון הנוכחי על פני משטר מנורכיה.

    claim: legal tender laws are neither necessary nor sufficient to drive a currency. They are not sufficient because they are extremely hard to enforce—Kings used to heat coins fire-hot and press them into the foreheads of those who refused to accept them, but I doubt we’d let President Obama do that to our goldbugs and bitbugs today. Nor are they necessary because a legal obligation to pay taxes in the form of the currency is sufficient to drive it.

    So, as we say, while taxes might not be necessary to “drive” a currency, they certainly are “sufficient”. Impose an obligation to make payments to the state in the state’s own currency and the trick is done.

    אהבתי

כתיבת תגובה