מדלק נטול עופרת לחיים מופחתי דלק

אחת מהסיבות המרכזיות לצניחת מחירי הדלק היא הירידה במספר הקילומטרים הנעשים ברכב. ירידה זו נעוצה, לפחות בחלקה, בסלידה של הצעירים במערב מחיים פרווריים הבנויים סביב שימוש במכונית הפרטית. בשנות החמישים, השישים והשבעים הפרוורים היו יעד נכסף למשפחות צעירות שרצו להקים בית. אולם ילידי שנות השמונים והתשעים נוטים לראות את הפרוורים כמשעממים ונטולי חיוניות. הם נמשכים לעיר התוססת, הצפופה, מלאת בתי הקפה והמועדונים. הם מעדיפים נסיעות קצרות למקום העבודה או אף רכיבה על אופניים ותחבורה ציבורית על פני נסיעה ארוכה לעבודה הלוך וחזור במכונית הפרטית.

לתופעה זו יש קשר הדוק למשבר הדיור שלנו. גם פה הצעירים מוקסמים מהחיים בעיר. אולם לתוכניות בנייה ארציות נדרשים עשורים כדי להתעדכן, והמהפך האורבני עדיין לא הופנם בהן. לכן נוצר בארץ מחסור גדול בדירות באזורים אורבניים, ומחירי השכירות במרכזי הערים בגוש דן מרקיעים שחקים. יש כמה יוזמות נחמדות שנועדו לפצות על החסך, החל מהיוזמה להקים למודיעין מרכז עיר אורבני אמיתי וכלה ב"יוזמת נח", רעיון נועז להביא צעירים לשכונה אורבנית בנוסח מרכז תל אביב שתקום ליד תחנת הרכבת אופקים. אמנם יחלוף זמן עד שדברים יקרמו עור וגידים בהיקף משמעותי.

עולה השאלה – מה השתנה פתאום? איך הפכה העיר לכל כך אטרקטיבית והמכונית הפרטית לכל כך לא? יש הרבה הסברים. יש שמצביעים על מודעות גוברת לנושאים של איכות סביבה, אחרים מציינים את העובדה שהפרוורים משעממים בטירוף והדור הנוכחי, דור של הפרעות קשב שחי על ריטלין, צמא לגירויים נונסטופ (דבר שמשתקף גם בכך שהעלילה בסרטי תקופתנו הרבה יותר מהירה ומלאת גירויים, נושא שכבר שנוי במחלוקת בבלוג שלנו). יש כאלו שאפילו מציינים את הסמארטפונים – חיים עירוניים המסתמכים על תחבורה ציבורית הפכו להרבה יותר פופולאריים כי, בניגוד לנהיגה, הם מאפשרים להשתמש בסמארטפון תוך כדי, ומה יותר כיף לבחור או בחורה מאשר להעביר זמן איכות עם הסמארטפון שלהם.

אני חושב שלפחות בארצות הברית, ואולי לא רק שם, יש הסבר אחר מרכזי. להסבר זה יש קשר הדוק לתופעה אחרת – הירידה החדה, שלא תיאמן, בשיעורי הפשיעה. אם בעבר מעמד הביניים ברח מהערים כדרך לברוח מחיים בצוותא עם עניים קרימינליים, היום השיקול הזה כבר פחות משמעותי. אפשר ליהנות מקסמי העיר בלי לפחד כל הזמן. ומדוע ירדו שיעורי הפשיעה? גם זו שאלה שנויה במחלוקת עם הסברים רבים. בעבר הבאתי הסבר אחד שאמנם נשמע מעט מופרך, אך תומכיו מצביעים על הוכחות רבות – חשיפת ילדים לעופרת הופכת אותם לטיפשים ולאלימים. הוצאת העופרת מהדלק ומקירות הבתים הקטינה את הטיפשות ואת האלימות והפכה את המרכזים האורבניים לנעימים הרבה יותר. אם ההסבר הזה נכון, הרי שנסגר פה מעגל נחמד – הדלק נטול העופרת הפחית את הפשיעה, מה שנתן לאנשים את האפשרות לחיות בעיר, לנהוג פחות ולהקטין את צריכת הדלק הכוללת. כך עברנו מדלק נטול עופרת לחיים מופחתי דלק.

 

מודעות פרסומת

16 תגובות to “מדלק נטול עופרת לחיים מופחתי דלק”

  1. גיא Says:

    תמריץ,
    אני חושב שבארץ המצב קצת שונה (זה בוודאי לא משפיע על מחירי הדלק הבינלאומיים) . נראה לי שהמחירים במושבים באיזורי חדרה-גדרה עלו יותר מהערים המרכזיות כולל אפילו תל-אביב מאז תחילת שנות ה90.

    אהבתי

  2. תמריץ Says:

    לא יודע לגבי מושבי גדרה חדרה, אבל על פני קרית גת בטוח שהיא עדיפה.

    אהבתי

  3. אל רום Says:

    תודה על פוסט מענין תמריץ . טוב הפוסט קצת מנותק , לא לגמרי , אבל בכל זאת :

    1 ) המדיניות של : broken windows , דאז בניו יורק לפחות ( אני מניח שלזה כיוונת , שמעת באיזשהו מקום ) הורידה הפשיעה באופן משמעותי , על המדיניות אפשר לקרוא למשל בפוסט הבא ( פרופ' למשפט חוקתי בארה"ב , תמצאו אותי אגב מגיב שם ) .

    2 ) האחזקה של בתים פרטיים בפריפריה , מאוד יקרה , מאוד מסורבלת , מזקיקה המון התעסקויות וזמן יקר מאוד . הקטע הזה של מגדלים , וחברות ניהול ותחזוקה שדואגות להכל , מ – א' – ת' , עשה הבדל גדול .

    מומלץ ביותר הפוסט , בכלל הבלוג הזה חשוב מאוד , להלן :

    http://www.dorfonlaw.org/2014/08/ferguson-broken-windows-and-de-blasios.html

    תודה

    אהבתי

  4. תמריץ Says:

    התייחסתי לתיאוריית החלונות השבורים בפוסט העבר על עופרת ורציחות שהפניתי אליו בפוסט הנוכחי. גם מקומות שבהן לא הונהגה שיטת החלונות השבורים רשמו ירידה מאוד משמעותית בפשיעה. וגם פה בארץ.

    אהבתי

  5. תמריץ Says:

    תודה על הקישור למייקל דורף! לפני עשור בערך קראתיו בשקיקה ומאז האתר שבו כתב התפוגג והוא נעלם לי מהרדאר. תענוג להיתקל בו שוב.

    אהבתי

  6. orihippoo Says:

    כמה מהדלק הולך לתעשיה וכמה ממנו הולך למכוניות? יש גם דרישות למעבר הדרגתי של תחנות חשמל לגז בשל זיהום האוויר.
    האם באמת אנשים מעדיפים לעבור לערים מאשר להשאר בפרברים? אפשר לצפות שבשל התפתחות האינטרנט לאנשים יהיה פחות חשוב איפה הם גרים.
    בהרבה מקומות שהיו פרברים יש כיום מרכזי קניות סבירים מאד.
    לוס אנגלס שהיא העיר השניה בגודלה בארה"ב כולה פרברים, כמעט שאין בה מרכז עירוני.
    במפת זיהום האוויר העולמי תל אביב וירושליים מזוהמות מהכרמל ולא פחות מהקריות בחיפה שלה יש סטיגמה של עיר עם אוויר לא נקי. הרבה יותר מרוב המקומות באירופה. הרבה יותר מרוב המקומות בתורכיה.

    עדיף לגור בפרוורים

    http://aqicn.org/map/world/

    אהבתי

  7. תמריץ Says:

    מרכזי הערים עוברים ג'נטריפיקציה ומתייקרים. המחירים מעידים על הביקוש.

    שני שלישים מהדלק לתחבורה באמריקה.

    אהבתי

  8. orihippoo Says:

    מתי מישהו מאתנו היה בקיריית גת לאחרונה?
    אולי הרצון לעבור לעיר בא מסיבות פסיכולוגיות בחלקו? בעבר העיר נתנה אפשרויות תעסוקה ומגורים עדיפים. כיום ברוב העולם העיר יכולה להיות 20 דקות נסיעה בתחבורה ציבורית נוחה או רכב. הפרברים מספקים מרחב, פרטיות ויש גישה למרכזי קניות. אפשר לעבוד מהבית באינטרנט או יש תחבורה סבירה לעבודה. גם כשאני גר בעיר ולוקח אוטובוס אני צריך להמתין או לחפש חנייה אז למה ה 20-25 דקות של נסיעה משנות?
    מדוע בני אדם רוצים לגור בעיר? סביר יותר שבתקופה מודרנית תהיה נטייה לצאת מהעיר.
    אני חושב שמכיוון שקנית דירה נהיית קשה יותר ונעשת בגיל מבוגר יותר יש יותר שוכרים. גם חוסר ביטחון כלכלי דוחף לגור במקום עם אפשרויות גדולות יותר. כשלאנשים אין ילדים ואין מצב כלכלי טוב קל יותר לגור בעיר, אחרי שיתבססו כל הצעירים שעברו לעיר יחזרו לרכוש בפרברים לנוחות.
    אחרי המשבר של 2008 חלה ירידה קיצונית בבנית בתים פרטיים בארה"ב ועלה הביקוש לדירות עירוניות.

    שימו לב שברוב הערים בעולם התחילו לבנות גורדי שחקים ב20 שנים האחרונות ובתי דירות של קומות גבוהות.

    יש למעלה מ400 ערים עם אוכלוסיה מעל מליון תושבים, למעלה מ100 מהן בסין. בארה"ב כמדומני יש כ 10 ערים כאלו בלבד. מי שבקר בלוס אנגלס השניה בגודלה יודע שרובה פרברים.

    http://time.com/72281/american-housing/

    זו כתבה בטיים כדי לקרוא אותה צריך לעקוף את הדרישה למנוי, אפשר לעשות את זה על ידי סימון והעתקת הכתבה לדוקומנט

    אהבתי

  9. גיא Says:

    תמריץ, על הסרטון למעלה ניתן לומר בהשאלה מאברי גלעד – מעולה ומגעיל.

    ובכלל – "אם אתה רואה את הבודהה באמצע הפוסט – הגב לו."

    מתוך – "זן ואומנות הטוקבק" ( עוד לא נכתב).

    אהבתי

  10. תמריץ Says:

    אורי, הכתבה בטיים ממש מעניינת.
    בארה"ב כאמור אני חושב שהסיבה העיקרית היא שהעיר נעשתה הרבה יותר בטוחה, אבל אין לי הסבר טוב למה זה כנראה קרה גם בארץ ובעוד מקומות.

    אהבתי

  11. ג'וש Says:

    “This makes living in big cities invaluable because you increase the odds of serendipitous encounters — you gain exposure to the envelope of serendipity.”
    נאסים ניקולס טאלב ("הברבור השחור")

    *serendipity-היכולת לגלות תגליות במקרה

    אהבתי

  12. gili73 Says:

    הטענה של סטיבן לויט בפריקונומיקס היא שהירידה בשיעורי הפשיעה בארה"ב היא תוצאה של השינוי בחקיקה המתיר הפלות. פחות ילדים לא רצויים – פחות פושעים אחרי עשרים שנה.

    אהבתי

  13. תמריץ Says:

    זו טענה הגיונית. יש כאן דיון מעניין שעוסק בה:
    http://isteve.blogspot.co.il/2014/04/does-abortion-prevent-crime-steven-d_26.html?m=1

    אהבתי

  14. מכונית ללא נהג תביא לצניחה במחירי הנדל"ן | תמריץ Says:

    […] אנחנו חיים בתקופה שבה העיר זוכה לפריחה. אנשים מעוניינים יותר ויותר בחיים עירוניים ומוכנים […]

    אהבתי

  15. צפיפות העיר והביטחון הלאומי | תמריץ Says:

    […] גדולה שסיבותיה לא לגמרי ברורות. אף שחלקן ידועות: למשל הירידה העולמית החדה בשיעור הפשיעה בעיר. גם בארץ כך הם פני הדברים. צעירי הפריפריה נוטשים, […]

    אהבתי

  16. לעוני נולדו או לעוני גודלו? | תמריץ Says:

    […] אסכולת הקיפוח הסביבתי אינה נטולת ראיות לחלוטין. כבר כתבתי בעבר על ההשפעה המזיקה של עופרת, הנפוצה יותר במשכנות העוני, […]

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s


%d בלוגרים אהבו את זה: