חיסכון מוגבר אינו הפתרון למצוקת הזוגות הצעירים

את הפוסטים האחרונים הקדשתי לבעיית הדיור ולצעדים שמתכננת הממשלה בנושא, וזהו אכן נושא הדיון הכלכלי המרכזי כיום בישראל – מה עושים כדי לפתור את בעיית הדיור וכיצד אפשר להקנות לזוגות צעירים את היכולת להגיע לדירה. אולם מול ההתעסקות הכפייתית של התקשורת ושל הפוליטיקאים בבעיה עולים גם קולות אחרים. הבעיה, אומרים אותם קולות, מנופחת לחלוטין. היא נעוצה בעיקר בכך שהדור הנוכחי של הזוגות הצעירים מפונק, מבזבז על אייפונים, על מסעדות, על נסיעות לחו"ל – כל זאת במקום לחסוך לדירה. אם הזוגות היו עובדים יותר קשה ומבזבזים פחות – במהרה היו משיגים דירה.

האם אפשר לקבל את הטענה הזו? לא ולא!

בלי קשר לשאלה האם הזוגות הצעירים של הדור הנוכחי מפונקים יותר או פחות, דבר אחד בטוח – חיסכון המוני לצורך קניית דירה לא יועיל במאומה לפתור את בעיית הדיור, הוא רק יחמיר אותה.

אפשר להסתכל על כך משני כיוונים – מהכיוון הראשון, ברור שאם כולם יחסכו הרבה כסף למען קניית דירה, תגדל כמות הכסף הכוללת שביכולתם של קוני הדירות להציע, אך מנגד לא יגדל מספר הדירות בשיעור דומה. הווה אומר – צד הביקוש יגדל, אך לא צד ההיצע. מה המשמעות של התפתחות כזו יודע כל זאטוט – מחירי הדירות יעלו. אם נעודד את המעוניינים בקניית דירה לחסוך ולחסוך, בסופו של דבר נגיע למצב שבו נקבל את הרע מכל העולמות – גם דבר לא ישתפר מבחינת יכולתם של החושקים בדירות להשיגן מאחר שהמחירים יעלו. גם הם יצטרכו להקריב את כל הנאות החיים בדרך.

מהכיוון השני, הבה נחשוב על שיקוליה של נגידת בנק ישראל. אם כולם חוסכים למען דירה, משמע שהם לא מוציאים על דברים אחרים – כלומר החנויות שוממות ונאלצות להוריד מחירים ולהיפטר בזריזות ממלאים. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה תפרסם מדדים נמוכים ושליליים. הנגידה תהיה חייבת להוריד את הריבית, והדבר כמובן יעלה את מחירי הדירות.

לסיכום, ניסיון לעודד זוגות לחסוך כדי להשיג את דירת חלומותיהם שקול לניסיון להאיץ בכלב לסוב במעגלים כדי שיוכל לתפוס את זנב עצמו. ככל שהכלב מאיץ, כך המטרה מתרחקת. לא זו הדרך לפתור את בעיית הדיור. למען האמת, אפשר לחשוב דווקא על הרעיון ההפוך – להאיץ בזוגות לבזבז כדי שיישאר להם פחות כסף להשקיע בקניית דירה. כך צד הביקוש יקטן, ומחירי הדירות ירדו. אם ניתן היה לשכנע את הזוגות הישראליים בהמוניהם לבזבז יותר כסף על תענוגות החיים ולהקצות פחות כסף לחסכונות עבור דירה זו דווקא הייתה דרך אפקטיבית מאוד להפחתת מחירי הדירות.

8 תגובות בנושא “חיסכון מוגבר אינו הפתרון למצוקת הזוגות הצעירים

  1. אני מאוד מקווה שהסיפא של דבריך נאמרה בסרקסטיות, ולא ברצינות.

    ברור שהזוגות הצעירים לא יוכלו להוריד את מחירי הדירות פשוט באמצעות שיבזבזו את כספם ולא יחסכו לקראת קניית דירה. ברור באותה המידה שאם הם כן יחסכו, זה לא מה שיעלה את מחירי הדירות. הסיבה לכך שהזוגות אינם רוכשים את הדירות באמצעות כספי החיסכון שלהם, אלא באמצעות כספי המשכנתא.

    כן, כן. ככל שהבנקים מאפשרים לזוגות לקחת משכנתאות יותר מטורפות, כך מחירי הדיור מטפסים. ולו נמנעה מהם האפשרות למנף את כספם בצורה מופרזת, כי אז מחירי הדיור היו צונחים באחת.

    יש לציין גם שאחת הסיבות בגללן נטילת משכנתאות בסכומים דימיוניים היא אפשרית, היא בגלל הריבית הנמוכה באופן חריג שבנק ישראל כופה על המשק. לו ריבית בנק ישראל הייתה חוזרת לממוצע הרב שנתי של 5%, כי אז על משכנתא של מיליון שקלים היו הלווים צריכים לשלם כ-3500 ש"ח בחודש יותר מכפי שהם משלמים כיום, והמצב הנוכחי כלל לא יכול היה להתאפשר.

    אהבתי

  2. תודה על התגובה אך אני חלוק על דבריך. בנסיבות הנוכחיות הריבית גבוהה מדי כבר היום. על פניו צריך להפחיתה עוד, בטח לא להעלותה ל-5%. יש דבר אחד שגרוע אפילו מדירות יקרות וזו אבטלה המונית וזו תהיה התוצאה של עלייה בריביות. אפשר להעלות את הריבית רק אם צעד זה ילווה בפריצת מסגרת התקציב או בקניית דולרים מסיבית, צעדים שיאזנו את הנזק שבהעלאת הריבית.

    לא כתבתי בסרקזם כלל וכלל.. נכון שרוב הכסף לדירה מגיע ממשכנתא אבל צריך לצבור גם אחוז מסוים של הון עצמי. ככל שההון העצמי שיצברו הזוגות במדינה יהיה נמוך יותר, כך המשכנתא שייקחו תהיה נמוכה יותר וכך יופעל לחץ כלפי מטה על מחירי הדירות.

    אהבתי

  3. אתה באמת רציני ומעודד את כולם להוציא כמה שיותר כסף על קניית דירות?!?!?!

    אתה צודק, בסוף אתה תביא לירידת מחיר דירות, ראה ערך ארה"ב טרום 2008…. לא רק ירידה, אתה תביא להתרסקות.

    כל המערכת הפיננסית עודדה את כולם לקנות דירות, המחירים עלו כמה שנים עד שהתרסקו….

    לפי ההנחה שלך אז אולי גם נוריד את רמת ההון העצמי הדרושה לקניית דירה חדשה לזוגות צעירים ל-5% בלבד? ככה הם בטוח יבזבזו יותר על קניית דירות חדשות אך גם יתמנפו הרבה יותר.

    אהבתי

  4. התכוונתי בדיוק להיפך מאיך שהבנת אותי – אני נגד התמסרות מוגזמת לחיסכון לדירה. זה מה שכתבתי בפוסט.

    אני מסכים שאפשר לקחת דוגמה מהעולם. בנוסף לארה"ב ב2008 אפשר להביא דוגמה מהסינים. בסין כיום יש הגזמה פרועה בערך החיסכון למען דירה והתוצאה היא בועת נדל"ן מטורפת שעוד תתפוצץ.

    אהבתי

  5. נראה לי שאינך מעריך נכון את הסכנה הכרוכה בריבית נמוכה.

    ריבית נמוכה מדכאת את רמת החיסכון אצל האוכלוסיה. האדם הממוצע רואה שהכסף שחסך אינו נושא שום תשואה, ומעדיף לבזבז אותו. זה אולי ממריץ את השוק בטווח הקצר, אולם בטווח הארוך זה מייצר אוכלוסיה חסרת חסכונות, שבירה מבחינה כלכלית, שכל הוצאה בלתי צפוייה יכולה למוטט אותה.

    מסיבה זו ריבית נמוכה משולה למשחק רולטה רוסית. הרווח בטווח הקצר זניח לעומת הסיכון לטווח הארוך. לדעתי מדיניות הריבית הנוכחית של הבנקים המרכזיים ברחבי העולם היא מופקרת, חסרת אחריות, ותסתיים במשבר גדול יותר מאשר זה שעימו נועדה להתמודד.

    אהבתי

  6. העלאת ריבית חדה לבדה תגרום אבטלה המונית ואז באמת נראה מה קורה כשהמוני אנשים נקלעים למשבר הוצאות פתאומי..
    הייתי מסכים עם כל מילה מהטיעון שלך אם היית אומר שהריבית הנמוכה היא רעה אך מנגד מציע אלטרנטיבה אחרת למנוע אבטלה המונית. הדרך ההגיונית להעלות את הריבית היא לעשות זאת תוך העלאה משמעותית בגרעון הממשלה. דבר זה יאפשר שילוב של ריבית סבירה יחד עם מניעת אבטלה.
    דרך אחרת שפתוחה לפני מדינות קטנות כמו ישראל היא העלאת ריבית יחד עם קניה אינטנסיבית של דולרים. יש לשים לב שפעולה כזו תגרום הפסדים אסטרונומיים במאזן בנק ישראל, אך במישור שמחוץ למאזן החשבונאי חסר החשיבות כשלעצמו תעודד תעסוקה והשקעה מבלי לנפח את בועת הנדל״ן.

    אהבתי

  7. העלאת ריבית תגרום לאבטלה המונית? האם חשבת לרגע מה משמעות הטענה שלך?

    המשמעות היא שמרבית האוכלוסיה מועסק בענפים שתלויים בריבית אפסית לשם קיומם! זה אומר שמדובר מלכתחילה בחברות חלשות, בלתי תחרותיות, שאין הצדקה כלכלית לקיומן. במקרה כזה עדיף להניח להן לקרוס, כך שחברות טובות ותחרותיות יותר יצמחו במקומן.

    כן. העלאת ריבית אכן עלולה לגרום לאבטלה בטווח הקצר. אולם בטווח הארוך שוק התעסוקה יתאושש, וזאת על בסיס יסודות חזקים ובריאים יותר.

    לא, אין צורך לשם כך בהגדלת גירעון או ברכישה של דולרים. כל מה שהמדינה צריכה לעשות הוא לשבת בשקט ולהניח לשוק החופשי לתקן את עצמו. אם שער הדולר נמוך ואין כדאיות כלכלית בייצוא לארה"ב יותר – הרי שהשוק ישנה את המודל הכלכלי שלו, ויתאים אותה למציאות החדשה. חברות חדשות ימציאו מוצרים חדשים, אשר מתאימים לשווקים חדשים, אשר עליהם איננו מסוגלים אפילו לחלום כרגע.

    תן קצת אמון בשוק החופשי.

    אהבתי

  8. לאבטלה בטווח הקצר יש השפעות על הטווח הארוך…

    בין 1929 ל-1933 הייתה נהוגה בגרמניה מדיניות מוניטרית מצמצמת שהגבירה מאוד את האבטלה. כתוצאה מכך היטלר לשלטון. כולנו יודעים מה היו ההשלכות לטווח הארוך של אירוע זה.

    אהבתי

כתיבת תגובה