אל תמעיטו בחשיבותם של תמריצים

צ'רלי מאנגר הוא שותפו הוותיק של וורן באפט בחברת ההשקעות שלו, ומשקיע גדול בפני עצמו.  מאנגר מתקרב כיום לעשור העשירי לחייו. בשנת 1995, כשהיה עוד צעיר בן 70, נשא נאום באוניברסיטת הרווארד על טעויות שיפוט אנושיות.  זהו טקסט מופתי. וזהו הקישור. שווה לקרוא.

יש ללחוץ כדי לגשת אל Mungerspeech_june_95.pdf

חשבתי שכדאי לצטט, בתרגום חופשי, עם כמה השמטות וקיצורים קלים, את הדברים שכתב מאנגר על טעות השיפוט הראשונה שעליה הצביע – המעטה בחשיבותם של תמריצים.

ובכן, אתם יכולים לומר – 'כל אחד יודע זאת'. ובכן, אני חושב שתמיד הייתי באחוזון הגבוה של האוכלוסיה בכל מה שקשור להבנת כוחם של תמריצים, ועדיין המעטתי בערכם כל חיי.  לא חולפת שנה מבלי גילוי מפתיע שיוכיח לי עדיין שתמריצים חזקים מששיערתי.

אחד המקרים האהובים עליי אירע בחברת המשלוחים פדרל אקספרס. לב ליבה של מערכת פדרל אקספרס הוא התהליך שמוודא שכל החבילות פוזרו במהירות במהלך הלילה.   הם קרעו את עצמם עד שהצליחו לגרום למערכת הזו לעבוד מהר. הם ניסו הכול.  ניסו לדבר אל לב העובדים.  בסופו של דבר מישהו עלה על כך שהם משלמים לאנשי משמרת הלילה לפי שעה, ואולי אם ישלמו להם לפי משמרת, המערכת תעבוד טוב יותר. וכך היה – זה עבד.

הייתה תקופה שבזירוקס, חברת מכונות הצילום, לא הצליחו להבין למה המכירות של המוצר החדש שלהם כה גרועות, ולעומת זאת המכונה הישנה והפחות טובה נמכרת יפה.  בסוף התברר כמובן שהעמלות לסוכני המכירות נותנות להם תמריץ עצום למכור דווקא את המכונה הישנה.

2 תגובות בנושא “אל תמעיטו בחשיבותם של תמריצים

כתיבת תגובה