שמאל כלכלי נגד ימין כלכלי זה עניים כנגד עשירים? אולי ההיפך.

הויכוח הגלובאלי בין הימין הכלכלי לשמאל הכלכלי מוצג בתקשורת הרבה פעמים כמאבק בין עשירים חמדניים לבין עניים מסכנים ונעשקים. רק שהדימוי הזה הוא שקרי לחלוטין. למעשה, האמת די הפוכה. גם בארץ שלנו וגם בארצות הברית נראה שהעשירים מצביעים לעתים קרובות לשמאל, ואילו העניים מצביעים לעתים קרובות לימין.

כל אחד יודע איפה יש יותר עשירים – ברמת אביב ג' או בדימונה, וכל אחד יודע שזהבה גלאון ושלי יחימוביץ' יקבלו אחוז הרבה יותר גבוה מהקולות דווקא ברמת אביב ג', ולא בדימונה. אפשר היה לחשוב שמדובר בתופעה ישראלית ייחודית, כי כאן בארצנו המחלוקת בין ימין לשמאל היא עדיין בעיקרה מדינית ולא כלכלית, אבל תראו מה קורה בארה"ב.  המדינות העניות יותר (אלבמה, מיסיסיפי..) מצביעות באופן קבוע לרפובליקנים לעומת המדינות העשירות יותר (ניו יורק, קליפורניה, מסצ'וסטס..) שמצביעות באופן קבוע לדמוקרטים.

גם כשבודקים בקרב הכנסה – אובמה ניצח ב-2008 את מקיין בקרב אלו שמרוויחים יותר מ-250 אלף דולר בשנה, כפי שאפשר לראות כאן: http://edition.cnn.com/ELECTION/2008/results/polls/#USP00p1

ההפרש הוא אמנם לא עצום: רק 52 – 48 לאובמה בקרב העשירים, אבל כשזוכרים שהקבוצה הזו היא לבנה ברובה הגדול מאוד, ושיעור ההיספנים והשחורים בה זעום, מבינים את גודל ההישג, שכן בקרב כלל הלבנים מקיין הביס את אובמה בהפרש של יותר מעשרה אחוזים!

אם כך, כדאי לנטוש את כל התיאוריות על מלחמת המעמדות ולזרוק אותן לפח (יחד עם כל ההבלים הרבים האחרים שהשמאל מייצר). זה פשוט לא מה שקורה.

2 תגובות בנושא “שמאל כלכלי נגד ימין כלכלי זה עניים כנגד עשירים? אולי ההיפך.

  1. איך אתה מסביר את הפרדוקס? שעניים בארץ מצביעים לימין כשלכאורה השמאל אמור לדאוג להם יותר? הסיבות הן לא סוציאליות אלא בעיקר קשורות לביטחון, פלסטינאים מדיניות חוץ.
    בארה"ב מדינות הדרום מצביעות לרפובליקנים מסיבות דתיות, הפלות, נשואי גייס.
    היהודים בארה"ב מצביעים כנראה לדמוקרטים מתוך פחד מגזענות.
    מדוע שאנשים בעלי השכלה, בעלי יתרון ביכולת השתכרות יצביעו עבור מפלגה שרוצה להגדיל מס הכנסה ורכוש? אנשים בעלי השכלה והכנסה צריכים לתעב את אלו שמנצלים אותם, שמבזבזים את כספם בלי לחשוב על העתיד.

    הסיניםבארה"ב הם הקבוצה המתעשרת ביותר והמשכילה ביותר בין הגזעים והיא מצביעה לשמאל כשהילדים שלהם לא לוקחים הלוואות ללימודים מדוע הם מצביעים לשמאל?

    אהבתי

  2. למה הכלכלן פול קרוגמן וליברלים אחרים כל הזמן כותבים על השחורים העניים המובטלים כשהם עצמם עשירים וחיים ברווחה? אנשים לא אנוכיים בחשיבתם הפוליטית אלא מפעילים שיקולים ערכיים יותר. בשביל קרוגמן וחבורתו, יכולת החשיבה המופשטת הגבוהה שלהם מאפשרת להם לראות את הצדק בערכים של שוויון.

    אמנם הסינים נראים לי יותר מרוכזים בעצמם ולהערכתי מצביעים לדמוקרטים כי חשים שהרפובליקנים גזעניים כלפיהם.

    אהבתי

כתיבת תגובה